První F-35A Lightning II pro Izrael
- 26. 6. 2016
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v Texasu první stíhačku F-35A Lightning II. Izraelci ve stíhače F-35 “Adir” vidí nástroj, který židovskému státu pomůže udržet vojenskou nadvládu v regionu.
"Izrael je hrdý být první zemí v oblasti, která F-35 přijala a operuje s ní," uvedl na slavnostním ceremoniálu Avigdor Liberman, izraelský ministr obrany. "F-35 je nejlepší letadlo na světě a volba našeho nejvyššího vojenského vedení. Je jasné a zřejmé, že pro nás a celý region nová stíhačka F-35 "Adir" vytvoří skutečný odstrašující efekt a zvýší naše schopnosti na velmi dlouhou dobu."
"Jako pilot, který létal více než 30 let na obrovském množství letadel, mám tu čest létat na simulátoru F-35 ve Fort Worth a bylo to, jako bych držel budoucnost v mých rukou. Unikátní kombinace nejpokročilejší technologie, ničivosti a úžasného rozhraní člověk-stroj uvede svět k páté generaci (letadel pozn. red.)," komentoval převzetí brigádní generál Tal Kelman, šéf izraelského letectva.
"Je nám potěšením spolupracovat s Izraelem a pomáhat prohlubovat a utvrzovat spojenectví mezi našimi národy," uvedl Marillyn Hewson, předseda představenstva Lockheed Martin. "F-35 pomůže Izraeli zůstat majákem stability a síly v regionu a podpoří bezpečnost a ochranu vlasti pro další generace."
Stíhačku F-35 si prozatím objednalo 12 zemí po celém světě, které plánují do roku 2035 odebrat více než 3100 letadel. Ozbrojené síly Spojených států získají 2400 letadel.
Na vývoji a výrobě F-35 se podílí 11 zemí - devět původních partnerských států Austrálie, Kanada, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie a Spojené státy a dvě přidružené země Izrael a Singapur. Izrael se podílí především na vývoji a výrobě pokročilé helmy s průhledovým displejem HMD (Helmet-Mounted Displays) a výrobě vnějších částí křídel.
Celkově izraelský průmysl získá zakázky za 5,4 miliardy dolarů. Nyní jsou nasmlouvány zakázky za 775 milionů dolarů.
Všech 11 zemí dodává součástky pro všechna vyráběná letadla. Finální montáž a výstupní kontrola probíhá ve třech závodech - ve Fort Worth v Texasu, ve městě Cameri v Itálii a Nagoya v Japonsku.
Izrael se v současné době zavázal odebrat 33 stíhaček F-33A v průměrné ceně 110 milionů dolarů za letadlo. Izrael nákup z velké části financuje díky dlouhodobé finanční pomoci Washingtonu. V delším časovém horizontu židovský stát poptává až 75 letadel F-35A.
"Chceme získat 75 letadel," uvedl brigádní generál Kelman. "Izraelská stíhačka F-35 je první letoun 5. generace na Středním východě a umožní nám významně rozšířit naše schopnosti vůči všem elementům v oblasti.
Izrael objednal prozatím pouze verzi F-35A s klasickým startem a přistáním. Podle Kelmana však Izrael také zkoumá možnost nakoupit verzi F-35B s krátkým startem a kolmým přistáním. "Chceme, aby prvních 50 letadel byly A modely, ale následně zkoumáme možnosti. F-35B má proti modelu A určité omezení, především pokud jde o nosnost munice, ale má naopak další výhody, které nám mohou pomoci při řešení různých scénářů," uvedl Kelman.
Izraelský ministr obrany Avigdor Liberman v kokpitu F-35; větší foto / Lockheed Martin
První dvě F-35A dosednou v Izraeli v prosinci letošního roku. Až do roku 2021 pak Izrael každý rok získá šest letadel. První letka F-35 bude mít svůj domov na základně Nevatim Airbase v poušti Negev.
V současné době se vedou jednání o nákupu dalších 17 letadel F-35 mezi roky 2022 až 2024. Nákup je ale podmíněn navýšením finanční pomoci Washingtonu na období 2019 až 2029. V současné době Washington Izraeli každoročně poskytuje 3 miliardy dolarů na nákup vojenského vybavení, od roku 2019 chce ale Izrael každý rok 4 miliardy dolarů.
Izraelské F-35 se liší především použitím originálních izraelských elektronických systémů, které umožní F-35 začlenit do systémů velení a řízení izraelského letectva.
Avšak prvních 19 izraelských F-35A bude prozatím (s výhledem budoucích úprav) odpovídat standardnímu provedení amerického letectva. Od druhé výrobní šarže budou všechna letadla vybavena izraelskými systémy.
Z počátku izraelské stíhačky F-35 mohou používat přesné pumy vzduch-země JDAM a Paveway a vzduch-vzduch dlouhého dosahu AMRAAM - nesené ve vnitřních zbraňových šachtách. Pozdější F-35 s izraelskými systémy ponesou i izraelské zbraně, jako například pumu vzduch-země Spice 1000.
Zdroj: Lockheed Martin
Související články
Nový JAS-39E Gripen představen
Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...
- 20.05.2016
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
- 05.06.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?
Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter ...
- 08.06.2016
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?
Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...
- 13.06.2016
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
Put_in: Co se týče srovnávání F-22 vs. F-35, byl bych opatrný. Jednak mám pocit, že se nejedná o stroje pro totožné úkoly, především však F-22 nejspíš ztrácí v oblasti ...Zobrazit celý příspěvek
Put_in:
Co se týče srovnávání F-22 vs. F-35, byl bych opatrný. Jednak mám pocit, že se nejedná o stroje pro totožné úkoly, především však F-22 nejspíš ztrácí v oblasti elektroniky a softwaru (vše má nadčasové, ale zcela jistě také zastaralé), což ji schopnostmi k F-35 přibližuje. Nechci tím říct, že je F-35 lepší, nelze to však říct ani o Raptoru.Skrýt celý příspěvekPut_in: pokud to hodnotí podle měřítek 5 generace, tak je F-35 lepší než F-22... Pokud podle zastaralých měřítek, tak je F-22 lepší. Důvod proč se vytahují zakonzervované ...Zobrazit celý příspěvek
Put_in: pokud to hodnotí podle měřítek 5 generace, tak je F-35 lepší než F-22... Pokud podle zastaralých měřítek, tak je F-22 lepší.
Důvod proč se vytahují zakonzervované Hornety je ten, že USMC má hodně letadel které má F35 nahradit... a hodně z nich je na hranici životnosti (F35 má 4 roky zpoždění a i podle původního plánu už bylo pozdě)
Tyto typy postupně nahradí:
EA-6B Prowler 25 (2019)
F/A-18 Hornet 229
AV-8B/+ Harrier II 111
Aktuálně mají:
F-35B Lightning II 38
Chtějí mít 340 B and 80 C
Jak vidíš, ej to opravdu hodně strojů, F35 se aktuálně vyrábí okolo 50 strojů ročně, při plné se bude vyrábět přes 150 strojů.
Takže i kdyby USMC měla dost peněz, tak potrvá par let vyrobit počty co chtějí, pokud by se vyrábělo jen pro ně...
Takže F-35 nahrazují stroje co jsou na tom nejhůř a to je A/V-8, pak Prowlery které končí v 2019, pak nejstarší Hornety.... Nahrazování potrvá víc jak deset let. Tohle by ti mělo stačit jako vysvětlení, proč tahají zakonzervované stroje...Skrýt celý příspěvekTak Izrael musí Amíkovi vždy "podržet". Bez Amíka by totiž už žádný Izrael dávno nebyl. Ale nic se nesmí přehánět. F-35 a nejlepší letadlo na světě?? :) I prozápadní fanatik, který ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Izrael musí Amíkovi vždy "podržet". Bez Amíka by totiž už žádný Izrael dávno nebyl. Ale nic se nesmí přehánět. F-35 a nejlepší letadlo na světě?? :) I prozápadní fanatik, který ignoruje ruská Sučka a chystané čínské pětky se musí zasmát, protože tu je i F-22, na kterou F-35 ztrácí asi jako rváč Franta ze Záprdkova na Vláďu Klička. A kdyby to byla takové nadletadlo nad všechna letadla, Amík by si ho určitě nakupoval první a pak by ho teprve poskytl kolegům. Ale Amík si raději kupuje a opravuje stařičké Hornety ze šroťáku, než aby plýtval dolarem do tohoto největšího průšvihu v historii letectví.Skrýt celý příspěvek
Me osobne zarazi toto: However, though the F-35 likely will be “the best jet” in the sky once it becomes fully operational, it is not yet at that stage. Though the aircraft will ...Zobrazit celý příspěvek
Me osobne zarazi toto:
However, though the F-35 likely will be “the best jet” in the sky once it becomes fully operational, it is not yet at that stage. Though the aircraft will be delivered in December and may be used operationally as early as 2017, according to the IAF, the F-35 is projected to become fully operational in 2021.
In the meantime, the aircraft is far from perfect — but it is constantly improving.
Earlier this year, Dr. J. Michael Gilmore, the Pentagon’s chief weapons tester, known as the Director of Operational Test and Evaluation, or DOT&E, identified 91 “Category 1” or “Category 2” deficiencies in the F-35 platform as of October 2015, as he revealed in a scathing, if jargon-heavy, 48-page report.
A Category 1 deficiency — of which there were 27 — “may cause death, severe injury, or severe occupational illness; may cause loss or major damage to a weapon system; critically restrict the combat readiness capabilities of the using organization; or result in a production line stoppage,” according to the report, which was formally presented to the US House Armed Services Committee in March.
The remaining 64 Category 2 deficiencies “impede or constrain successful mission accomplishment,” but are not life-threatening to the pilot or as detrimental to mission success as Category 1 deficiencies.
Lt.-Gen. Chris Bogdan, executive officer of the F-35 program, called Gilmore’s report “factually accurate” but potentially misleading.
http://www.timesofisrael.com/l...
Takze plna operabilita v roce 2021. Otazkou je kolik tech chyb kategorie 1 zustane po testovani. Dalsim problem je, co s temi letadly, ktere jsou na predchozich verzich - pujdou nebo nebo nepujdou upgradnout? A za jakou cenu? Nekde jsem cetl, ze Lockheed se k tomu moc nema. Proc taky, ze :)Skrýt celý příspěvekcrusader: Víš co osobně mě přesvědčuje o kvalitách F35? To, jak jsou proti ní zaujaté "proruské sdělovací prostředky". Kdyby byla F35 předražený šmejd, tak ji Rusko v propagandě ...Zobrazit celý příspěvek
crusader: Víš co osobně mě přesvědčuje o kvalitách F35? To, jak jsou proti ní zaujaté "proruské sdělovací prostředky". Kdyby byla F35 předražený šmejd, tak ji Rusko v propagandě adoruje, aby lidé nutili své státy tu F35 kupovat.
To, že se Rusko snaží ji tak shazovat jednoznačně ukazuje, že Rusko by bylo radši, kdyby ostatní státy kupovali starší stroje. Což znamená, že F35 evidentně udělá za stejně peněz více muziky....Skrýt celý příspěvekRiMr Vy jste asi dobře zapšklý, nějaké trauma z dětství? Třeba typická česká závist?. Člověk tady pochválí jací jsou Izraelci (židé) skvělí obchodníci (kdyby takhle uměla ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr
Vy jste asi dobře zapšklý, nějaké trauma z dětství? Třeba typická česká závist?.
Člověk tady pochválí jací jsou Izraelci (židé) skvělí obchodníci (kdyby takhle uměla nakupovat AČR, to bychom měli armádu) a vy se ježíte a ještě je urážíte hnusným jménem jako nacisté.
O F-35 přece není potřeba diskutovat, je to úžasný stroj. A jestli tomu nevěříte Shania Vás přesvědčí :-)Skrýt celý příspěvekShania Vždyť ano, proto píšu, že si neumím s výjimkou dog fightu (který je velmi nepravděpodobný) představit situaci kdyby jakékoli současné letadlo (ať už v sérii nebo v ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
Vždyť ano, proto píšu, že si neumím s výjimkou dog fightu (který je velmi nepravděpodobný) představit situaci kdyby jakékoli současné letadlo (ať už v sérii nebo v prototypu) mělo navrch.Skrýt celý příspěvekNesher: nedávné cvičení USAF jasně dokázalo, že F-35A jen ze základním blokem 3i pronikla integrovanou PVO a pokročilými letouny nepřítele (F-15E) V 88 misích ani jedina ztráta ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: nedávné cvičení USAF jasně dokázalo, že F-35A jen ze základním
blokem 3i pronikla integrovanou PVO a pokročilými letouny nepřítele (F-15E) V 88 misích ani jedina ztráta proti letadlům nepřítele. Někde tvrdí že je to i 8:0 pro F-35 vs F-15, ale to nebylo potvrzeno...
Tady je vidět, že si se stroji jako F-16 a F-15 může dělat co chce...
Problém vidím jinde, USAF prostě má vyšší kategorii a nevzdá se ji jen proto, že nižší segment (F-35) je teď výkonnější... Koukají do budoucna a chtějí F-15 a pak F-22 nahradit něčím podstatně výkonnějším než F-35 nebo i F-22 (a v té době i modernějším).
To nic nemění na faktu, že jen proto, že někdo říká, že je F-35 víceúčelový stroj (to už je dnes skoro každý), nemá na to stát proti speciálům...
Problém je, že speciál starší generace byl vždy v nevýhodě proti víceúčelovému stroji nové generace a bylo tomu tak vždy...
Bylo to mezi I a II, II a III, velmi to bylo vidět na III a IV a mezi IV a V je to ještě větší rozdíl.Skrýt celý příspěvekCharlie: Izrael používá F-16 pro vzdušný boj daleko víc jak kdy USAF, kde je to primárně A platforma. Už jednou provždy zapomeňte na to že je F-35 tlustá, nebo že má špatnou ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: Izrael používá F-16 pro vzdušný boj daleko víc jak kdy USAF, kde je to primárně A platforma.
Už jednou provždy zapomeňte na to že je F-35 tlustá, nebo že má špatnou aerodynamiku a už vůbec, že za to muže ventilátor.
Aircraft Drag Area (čistých strojů!!!)
F-15C 11.55; F-15E 14.08; F-22A 12.60; F-16C 8.92; A-10C 19.73; F-35A 9.75; AV-8B 7.48; F-35B 10.03; F-14D 16.39; F/A-18E 12.13; F/A-18C 9.76; F-35C 10.54
tady např. čelní porovnaní se SH
http://bit.ly/28YqkUN...
Jak je vidět, v čistých konfiguracích není nejlepší, ale zdaleka ne nejhorší a všechny stroje až na F-22 vyžadují externí výzbroj a pody... F-35 s porovnatelnou vyzbrojí na tom bude podstatně líp než starší stroje..... po celou dobu letu.
A teď proč vypadá tak jak vypadá:
Požadavek USAF na jeden motor - potřeba mít velký a výkonný motor.
Požadavek USN na pumovnice které unesou 2x 2000lb bomby...
USMC a USAF stačilo mit 1000lb, tohle by ubralo nějaké ty kila, ale tragicky by se snižila nosnost zbrani interně a pumovnice by byla daleko vic limitovaná než je teď (i menší pumovnice F-35B je větší než co bylo v požadavcích)
Požadavek na USN na avioniku A a B měli mít původně menší nároky. Zamítnuto pro lepší interoperabilitu flotily.
Požadavek USMC na operace na LHD - omezené rozměry výtahů, určuje délku a rozpětí křídel.
Požadavek na Stealth: tím pádem interní palivo a zbraně...
Požadavky na dolet: velké množství interního paliva... F-35 má v podstatě zabudované přídavné nádrže.
Požadavky na rychlost: Opuštěny požadavky na výkony podobné F-22, kompromisy k dosažení těchto výkonů by byli moc velké.
proto je požadováno pouze to, aby byl stroj rychlejší než stroje co nahrazuje v bojové konfiguraci.... Nic co US provozuje (mimo F-22..) málokdy lítá přes Mach 1,2 a skoro nikdy přes Mach 1,6...
F-35 je navržena aby se dostala na Mach 1,6 s plným interním palivem a plnou pumovnicí 2x 2000lb bomby...(tohle žádný jiný stroj této velikosti nedá, ne s touto zátěží) a dokázala v této rychlosti vydržet 9,5G přetížení.
Tohle jsou požadavky na stroj, ventilátor tam hrál jen pramalou roli.
http://bit.ly/28XpjvR... jestli něco, tak víc než šířku ovlivnil výšku a to pouze u B verze (má hrb), A a C v tom velkém prázdném prostoru mají palivové nádrže.
To že byl požadavky přestřelené a nerealistické je pravda, ale nakonec z obrovského průseru dokázali věci dotáhnout dokonce (program přežil jen díky své velikosti a důležitosti)a to je velký úspěch, zapomeň že by bez něj měli všechny tři složky stroje co požadují, za stejné peníze. stačí je podívat na US ARMY, doslova všechny next gen projekty zrušeny...
Mít menší technické požadavky a začít v menším rozsahu by určitě umožnilo aby byla F-35 nasaditelná podstatně dříve. A minimálně prvních pár let JSF je rozhodně dobrý příklad jak budoucí programy nedělat.Skrýt celý příspěvekCharlie Já nechápu kde se bere ten názor, že F 35 nezvládne vzdušný boj. Nedovedu si představit situaci (s výjimkou dog fightu), kde by jakékoli současné letadlo mělo nad F 35 ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie
Já nechápu kde se bere ten názor, že F 35 nezvládne vzdušný boj. Nedovedu si představit situaci (s výjimkou dog fightu), kde by jakékoli současné letadlo mělo nad F 35 navrch, a to včetně ruských a čínských prototypů 5 gen. Myslím, že koncept, "první vidím, prvním střílím" bude téměř vždy znamenat úspěch. Navíc je tu stále možnost utéct, pokud by něco nefungovalo, dřív než protivník vůbec bude vědět, že tam jsem.Skrýt celý příspěvek...kurňa Charlie, vás je u nás škoda, to sebevědomí se kterým splachujete všechny ty nejen americké konstruktéry, stratégy, plánovače, finančáky, nejen v letectví ale i v ...Zobrazit celý příspěvek
...kurňa Charlie, vás je u nás škoda, to sebevědomí se kterým splachujete všechny ty nejen americké konstruktéry, stratégy, plánovače, finančáky, nejen v letectví ale i v námořnictvu (myslím, že akorát latino uklízečky byly ušetřeny Vašeho génia) je dechberoucí...Skrýt celý příspěvek
RiMr: Podle mě by je mohli využít při těch jejich slavných prepadovych misích. Na lehko s nimi doletí na malou predsunutou zakladnu / loď, ozbroji a dotankuji je a následně udeří z ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr: Podle mě by je mohli využít při těch jejich slavných prepadovych misích. Na lehko s nimi doletí na malou predsunutou zakladnu / loď, ozbroji a dotankuji je a následně udeří z nečekaného směru. Potažmo si mohou do budoucna pořídit i menší vrtulnikovou loď.Skrýt celý příspěvek
Nesher: jako náhradu F-16 pro úlohu stíhacího bombardéru je to jediné 5. gen éro, které si můžou koupit, na stíhání mají F-15 a asi ještě dlouho mít budou, páč F-22 jim nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: jako náhradu F-16 pro úlohu stíhacího bombardéru je to jediné 5. gen éro, které si můžou koupit, na stíhání mají F-15 a asi ještě dlouho mít budou, páč F-22 jim nikdo neprodá.
Stealth dává smysl ve světle rozmisťování pokročilých systémů PVO v okolí, takže pro další útok na Osirak se ta trocha obtížný zjistitelnosti dycky hodí.
Ohledně toho, proč mi to pro Izrael dává smysl a pro USAF už míň: Izraelci svoje šestnáctky používaj spíš jako A než jako F (respektive F/A), kdežto USAF mi není jasné, co si vlastně chtějí počít - F-22 je žalostně málo, ta spousta F-15 a F-16 sice plní hlavně bombardovací úkoly, páč ve vzduchu teď není po čem střílet, ale nemůžeme se spolíhat, že tomu tak bude pořád, a kdo pak zastane tu roli stíhaček, když budem mít samý bombardéry?
Pokud jde o F-35, tak tady podle mě udělali stejnou chybu jako s MBT-70, Zumwaltem a dalšíma - chtěli všechno hned. Primárně se mělo kašlat na VTOL verzi, která tomu programu dělá kouli na noze, a udělat čistokrevná STEALTH stíhačka. Nebylo by to tak štíhlý a elegantní jako F-16, páč pumovnice, ale tahle bachratá kráva je zas druhej extrém. Stejně tak se (podle mě) nemělo hned do začátku chtít narvat do toho tu syntetickou vizi, průhledovej displej ověřenej z jinejch letadel by úplně stačil, a tohle doladit a implementovat pozdějc, koneckonců ta architektura je modulární, takže takovýchle dodělávky by neměly bejt problém.
Tohle je totiž mnohem bezpečnější přístup, kdy éra lítaj, nemáte tolik problémů se všemi zbrusu novými, neozkoušenými systémy, a vychytáváte mouchy na pár věcech, ne na všem. Kupříkladu historie A-4 je perfektní příklad, jak se to má dělat - úžasný éro, navržený jako lehkej stíhací bombarďák s obrovskou rezervou úplně všeho, takže se časem jeho schopnosti rozrostly, a přitom to nikoho nezruinovalo. Úplně stejně na tom byla F-16 - úžasný éro, zezačátku navržený jako lehká stíhačka, která ale byla tak super, že dokázala pojmout obrovský množství dalšího vybavení a spoustu jinejch úkolů - a přitom nezruinovat svoje majitele.
Mimochodem, to že má F-35 "všechno onboard" je na jednu stranu hrozná výhoda (ušetřím za kontejnery a tak), ale zároveň to ohromně prodražuje provoz, protože i kdyby pilot za celou cestu nepoužil ani jednou radar nebo IRST nebo REB, tak jim tím letem běží resurs a opotřebovávají se (zatímco když nepotřebuju kontejner, tak ho nechám odpočívat ve skladu, kde se mu nic nestane), čili se na nich musí provádět údržba a stejně tak při GO, čili je to taková dvojsečná zbraň. Měl by jí částečně tlumit onboard diagnostický systém, jenže to je další ohromně komplexní záležitost, čili se dostáváme do takového kruhu s kladnou zpětnou vazbou.
Mě přijde, že poslední dobou opravdu Američani v honbě za "the best of" zbraňovými systémy trochu přepískli svoje možnosti i realitu, což se prostě nutně projevilo (Zumwalt měl bejt levnej torpédoborec a dostali superdrahej křižník, LCS víceméně ty samý problémy, F-35 rovněž, EFV...). F-35 je z tohohle pohledu ještě úspěch.Skrýt celý příspěvek...příznačné... oponentům nevadí to, že je F-35 taková nebo maková, ale že to těm proklatým židákům platí američani... taková pěkná česká tradiční závist... :) Buďte přejícní, ...Zobrazit celý příspěvek
...příznačné... oponentům nevadí to, že je F-35 taková nebo maková, ale že to těm proklatým židákům platí američani... taková pěkná česká tradiční závist... :)
Buďte přejícní, někteří naši politici taky rozdávají koblihy a pívo v kelímku zadarmo...
Dále ta bohorovná jistota, že sice o tom éru toho zas tolik nevíme, ale není pochyb o tom, že tůdle Venca by za ty love postavil lepší letadlo!! Ale není divu, v tomto národu plném konstruktérů, stratégů, programátorů, fotbalových a hokejových trenérů, ministrů financí... :)
_______________
Mě spíš zaujalo to, že Izrael zvažuje verzi B. Kde a jak by ji chtěl k ďasu provozovat?
Není to zajímavější bod k debatě, než frflání nad příspěvkem USA do Izraelské kasičky?Skrýt celý příspěvekcrusader- ja sa tiež nedivím , že ty sa nedivíš , ale čo je divné na tom , že niekto robí tak aby to bolo v prospech jeho vlasti? Nepasujem sa za odborníka , ale ja by som ...Zobrazit celý příspěvek
crusader- ja sa tiež nedivím , že ty sa nedivíš , ale čo je divné na tom , že niekto robí tak aby to bolo v prospech jeho vlasti?
Nepasujem sa za odborníka , ale ja by som nekúpil ani ešusy pre armádu bez off-setov.
Asi preto teraz sa vydáva za obchod storočia predaj/darovanie 15 rokov sušených bitevníkov v NZ- tových hangároch do Iraku . Kde celkové náklady na "opateru" a následnú prípravu na predaj sa blížia cene lietadiel . Ale aspoň majú ludia robotu....Skrýt celý příspěvekNo jo opět se potvrzuje že židé jsou skvělí obchodníci. Zatím mají objednáno 33 F-35, mluví se o dalších 17 (do budoucna možná dalších 25 - o těch se ale zatím ani nejedná). ...Zobrazit celý příspěvek
No jo opět se potvrzuje že židé jsou skvělí obchodníci.
Zatím mají objednáno 33 F-35, mluví se o dalších 17 (do budoucna možná dalších 25 - o těch se ale zatím ani nejedná).
50x110 mil dolarů = 5,5 miliardy dolarů
celkově izraelské firmy získají zakázky za 5,4 miliardy dolarů
a to je ještě kupují z finanční pomoci od USA
Takže je budou mít zadarmo a ještě dostanou peníze
Tomu se říká kšeft
Nedivím se, že jsou z nich tak nadšení.Skrýt celý příspěvekCharlie Jak už tu níže podotkl David, co lepšího (jiného) by tak asi Izraelci mohli pořídit? Nebo Vy víte o nějakém letadle 5 gen, které je v sériové výrobě a tudíž se dá ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie
Jak už tu níže podotkl David, co lepšího (jiného) by tak asi Izraelci mohli pořídit? Nebo Vy víte o nějakém letadle 5 gen, které je v sériové výrobě a tudíž se dá pořídit?
Ohledně těch F 22, i kdyby byly k mání, nemyslím, že by jich Izrael chtěl víc než pár letek jako náhradu stíhacích verzí F 15. Přeci jen F 22 má trochu jiné využití než F 35, která by měla časem nahradit F 16 jako primární zbraňový systém IDF.Skrýt celý příspěvekjo,jo,shanio,informace jsou život,jo,joAž jim ten lajtung2 nějaký palestinec sestřelí 40 let starou roskou raketou,to se to bude informovat!Tak jak se informovalo,jakou nakládačku ...Zobrazit celý příspěvek
jo,jo,shanio,informace jsou život,jo,joAž jim ten lajtung2 nějaký palestinec sestřelí 40 let starou roskou raketou,to se to bude informovat!Tak jak se informovalo,jakou nakládačku dostala nej,super,hyper,exta dokonalá izraelská army ,od partizánů z HIZBALLÁHU!A to byli pouze náhradníci z lavičky,takové HIZ-b!To se lhalo,pardón,informovalo,a lže se ,pardón informuje,dodnes!Takže ,svatá pravda-informace,jójo.informace...Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že spousta lidí pořád nechápe/nechce pochopit jak moc 5gen změnila bojiště a jakým způsobem, rozhodl jsem se s tím konečně něco udělat. Článek a video z ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že spousta lidí pořád nechápe/nechce pochopit jak moc 5gen změnila bojiště a jakým způsobem, rozhodl jsem se s tím konečně něco udělat.
Článek a video z konference kde 30 Lt. Col. “Chip” Berke popisuje, co přináší 5th generace.
Na konci pak pár základních linku k informacím F-35.
Video z prezentace evolution of airpower z Dubna 2015 v Dánsku.
A i když je to už rok stará novinka, většina lidí o tom nikdy neslyšela, je to naprostý základ pro pochopení 5 generace a toho co přináší
https://www.youtube.com/watch?...
slajdy z prezentace
http://www.slideshare.net/robb...
článek:
http://www.sldinfo.com/the-fif...
Níže bude částečný a kombinovány překlad jak z videa, tak hlavně z článku. Nejsme dobrý překladatel, kdokoliv pomůže text vylepšit, je vítán… Kdo umí anglicky, měl by číst/zkouknout originál…
Kdo je Lt. Col. “Chip” Berke? USMC pilot s více jak 2800 (2000 na F/A-18) hodinami na F/A-18 Hornet a Superhornet, F-16, F-22, a F-35
Kariera: F/A-18 – 2 x Carrier, 1 x UDP – TOPGUN IP • Super Hornet • F-16 – USAF TX Course • FAC in Ramadi 2006 - USMC Air, Army BCT • F-22 TX Course • Commanded Operational Test at Nellis AFB • 4th Gen Integration – All USAF/USMC/USN TacAir platforms • AEGIS Integration – USN ESG • LO Stability • F-35 ConOps Development • F-35 Squadron Commander
Jak vidíte je to pilot s unikátními zkušenostmi…
Přesun na F-22: Bylo to pro něj velmi obtížné, první měsíc byl výborný (F-22 je super letadlo), pak šest měsíců bylo velmi obtížných, většina předchozích zkušeností ze starších strojů se nedala použít v F-22) dalších 6 měsíců po tom co se naučil, co a jak bylo výborných…
Berke s víc jak 2000h na Hornetech říká, jak mladí piloti (o polovinu mladší než já) s 5-10h na F-22 mu vysvětlovali na debriefingu co jsem udělal špatně… Byla to velmi pokořující zkušenost…
Většina 4th gen zkušeností se nedá aplikovat v 5th gen, mladí piloti bez předchozích zkušeností a nezatíženi návyky ze starších strojů se nejrychleji učí a dokáží lépe využívat schopnosti 5 generace.
Skepse je normální a neustále se mě někdo ptá, jak bych porovnal tohle letadlo s tímto. Za mých časů jsme hodnotili obratnost, rychlost, kdo udělá rychleji zatáčku, to už dnes neplatí a hodnotit 5gen podle těchto parametrů nelze.
Základní pravidlo co každý pilot zná:
Vždy platilo rychlost, je život a čím víc tím líp. Tohle už dnes neplatí… Informace jsou život, a čím víc, tím líp….
F-22 je velmi rychle a obratný stroj, ale to není to, kde exceluje. Je to právě informační dominance, která mu umožnuje kompletně ovládat bojiště a F-35 tohle bere na další úroveň.
Rychlost a obratnost jsou stále důležité a F-35 a F-22 jsou rychlé a obratné stroje, F-22 je pak ve vlastní lize… Ale po 4 letech v Raptoru, to jak rychlí je a že je to nejrychlejší a nejobratnější stroj vůbec je na něm ta nejméně impresivní vlastnost. A tohle vám naznačí jak moc je Raptor mnohem impresivnější zevnitř, než z venku…
Mít či nemít 5gen stroje?
Inovace jsou drahé, trvají dlouho a vyžadují značné zdroje, ale pokud je nezačnete dělat dnes, kde budete za 10-20 dvacet let?
Kde budou F-16 a F-18 za deset let? Rozdíly ve výkonech s F-35, které jsou už teď velké ještě porostou. Pokud nechcete za deset let zděšeně koukat, jak jste tu dobu promarnili otázkou měli bychom přejít na 5gen, místo abyste si říkali jak to udělat.
Pokud si říkáte, měli bychom mít 5gen stroje, jste staří, pozadu a prohrajete…
5. gen je celý o synergiích mezi stroji a ekosystémem, který tohle umožní vytvořit.
Berke má rád analogii s iPhone:
Když S. Jobs představil iPhone řekl, že je revoluční pro kombinaci počítače, přistup jk internetu, přehrávače hudby a telefonu.
Pochybuji, že dnes by iPhone někdo popsal těmito slovy.
Ale ekosystém, který vyrostl okolo tohoto telefonu a jak telefon dospíval je ta revoluce, ne jen telefon (ie. Hardware) sám o sobě.
To stejné platí pro F-35, je to revoluční stroj, ale ekosystém který okolo něj vyroste a který se bude s objevujícími se hrozbami, což ovlivní další vývoj stroje je ještě víc.
Dnes nikdo neví, jaké hrozby se objeví po 2025, takže potřebujeme platformu, která se bude měnit a přizpůsobovat hrozbám. To je přesně to o čem F-35 je, je navrhnuta aby se rozvíjela… tohle je v jejím DNA.
Chápu, že F-35 je to pořád postavená jako taktické letadlo, ale fakt je že je navrhnutá aby byla flexibilní i pro jiné úkoly a operovala v jiných režimech, a tohle se nikdy předtím po žádné jiné taktické platformě nechtělo a to ji dává vrozenou flexibilitu a plasticitu.
4gen tohle prostě nedokážou.
Změna role taktických stíhačů:
Zátěž, kterou F-35 na pilota má je mnohem vyšší, ano zpracování informací je lepší, automatizace, interface je o mnoho lepší, ale pilotuj záběr je mnohem širší a je mnohem víc operační, strategický, než u jakéhokoliv jiného stroje předtím, protože F-35 toho muže dělat mnohem víc.
Mužů (poz. stroj to dělá automaticky) poskytnout informace generálovi ve velitelství, přesně ve stejnou dobu ty informace předám i letadlu 15/100/ cokoliv… km ode mě. Ty informace jsou relevantní pro oba ale pro každého z nich naprosto jiným způsobem. Tohle se po žádném jiném stoji předtím nechtělo a už vůbec aby to bylo přirozeně v jeho DNA.
Pro zvýraznění rozdílů mezi 4gen a 5gen se stačí jednoduše podívat, co se po těch strojích při nasazení požaduje.
Co činí senzor – spolupracující – střeleckou - platformu relevantní?
To není otázka, kterou jsme si říkali před 25 lety, když jsme kupovali F-16 nebo 10 lety s Typhony.
Zpracování informací, sdílení, a schopnost bezpečně se integrovat, to jsou věci, podle kterých lze hodnotit F-35.
Podle toho hodnotíte 5gen flotilu. Jak dobře tohle dělají. Podle toho jsme postavili F-35, aby byla schopná zpracovat informace, a odpovědět na otázky které po ni pilot požaduje, dokázala střílet, dokázala sdílet a spolupracovat.
Ty máš tuhle informaci, já mám tuhle, ten má zase jinou.
Sdílejme je a vyhodnoťme je spolu a získáme daleko lepší obrázek o situaci pro to abychom mohli činit lepší rozhodnutí a přitom ve stejnou dobu sdíleli informace důležité pro jiné uživatele.
Vzdušný boj je o dominanci ve spektrech.
Není to jen o tom, můj radar je lepší než tvůj, můj senzor je lepší jak tvůj nebo moje schopnosti v tohle spektru jsou lepší než tvoje.
Musím umět přecházet mezi spektry.
Musím vymyslet, v jakém spektru bude boj probíhat, a nabalovat na tom další vrstvou (spektra) za vrstvou.
Tohle je mimochodem senzor fusion.
Není to jen o tom, že jeden stroj dostane tyhle informace, je to o datalink a multifunkční schopnostech, které umožnují těmto strojům spojit tyto data dohromady (v zákulisí) a předat vám výstup, takže můžete učinit rozhodnutí vycházející z dat které vám jiné letadlo které je 10, 100, cokoliv km od vás předalo a vy si to ani neuvědomíte, protože jste ho o tuto informaci ani nepožádali, prostě se tam automaticky objevila.
Stealth: Stealth umožnuje přístup. Nečiní vás neviditelnými, nelítáte, jak a kam se vám zachce.
Jen vám umožní operovat v prostředí, do kterého byste jinak neměli přístup.
Vezměte tohle, spojte je se všemi ostatními schopnostmi stroje a dostanete platformu, která dokáže přežít v prostředí, kde to žádná jiná nedokáže.
Kooperace na bojišti:
F-35 činí ostatní stroje více nebezpečnými a umožní jim lépe přežít a naopak staré stroje poskytují munici a přítomnost na bojišti, která doplňuje F-35.
Není to jen o tom, že 5gen přítomnost na bojišti je dobrá pro starší stroje, je dobrá pro všechny. 5 gen z toho dokáží hodně získat.
Bez F-35 si musíte klást i tyto otázky, Můžu s vámi komunikovat? Jak provést, aby tohle fingovalo? Jak provést, aby tohle bylo relevantní? Nechte mě kouknout, jakým způsobem vám můžu pomoc.
Pro USMC F-35 zásadně zlepšuje schopnosti Marine Air-Ground Task Force přežití a jejich bojovou sílu. A ve stejnou dobu umožnuje USMC se efektivněji spojit s ostatními silami. Umožnuje operovat kdykoliv, kdekoliv, z jakéhokoliv důvodu s jakýmkoliv jiným uživatelem F-35.
Tohle samo o osobě vytváří silu, která je relevantní za rámec mise, která ji byla přisouzen na a papíře.
Tohle F-35 poskytne komukoliv a je dobré položit si otázku jaké je to být členem takového ekosystému.
F-35 vs A-10: jako ex JTAC, klíčový požadavek je, aby letadlo dokázalo přiletět v čas nebo vůbec.
Piloti A-10 jsou úžasní, ale stroj se nebude moc operovat v prostředích, v jakých budeme operovat my a F-35 může. Tohle je ten rozdíl pro mariňáky na zemi.
Další důležité informace v ENG: většina informací na jenom místě:
https://comprehensiveinformati...
F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 1 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?...
F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 3 – YouTube
https://www.youtube.com/watch?...
F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 2 – YouTube
https://www.youtube.com/watch?...
Blog se základními informacemi o
Radar Fundamentals
Electronic Countermeasure (ECM)
RF-IR Stealth (Techniques/Benefits)
RWR/ESM and Passive Geolocation
Fundamental Principles Of Aircraft Flight
https://basicsaboutaerodynamic... Skrýt celý příspěvekOtázkou je, jestli má Izrael nějakou lepší možnost, resp. alternativu. F-22 pro export uvolněna nebude.O evropské typy Izrael zájem mít nebude. Ruské anebo čínské letouny jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je, jestli má Izrael nějakou lepší možnost, resp. alternativu. F-22 pro export uvolněna nebude.O evropské typy Izrael zájem mít nebude. Ruské anebo čínské letouny jsou politicky neprůchodné. Takže zbývají jen modernizované varianty F-16 nebo F-15. Oproti nim ale F-35 představuje technologický krok dopředu. A právě proto o F-35 měl Izrael zájem, protože si chce udržet technologickou převahu nad sousedySkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...