První F-16 obdrží Írák na podzim 2014
- 27. 8. 2012
- 14 komentářů
- Michal Polák
Írák v současné době nemá vlastní nadzvukové letectvo a není tak schopen si zajišťovat vzdušný prostor. Minulý rok se nicméně a vcelku pochopitelně dohodl se Spojenými státy americkými na dodávce až 36 stíhacích letounů F-16IQ.
Navýšení objednaných letounů
Írák původně o koupi dosti pochyboval a nevěnoval ochraně vzdušného prostoru vzhledem k jiným problémům a ceně pořízení nadzvukového letectva takovou pozornost. Na druhou stranu Američané mají v zemi, do které uskutečnili invazi, velký vliv a zájem o prodej stíhacích F-16.
Írák tak nakonec schválil koupi celkem 18 nadzvukových stíhaček F-16IQ vycházejících částečně z verze block 50/52. Až později, ke konci minulého roku, se Iráčané údajně rozhodli o zdvojnásobení počtu objednaných letounů. Nedávno přitom bylo oznámeno, že dodávky prvních 18, respektive možná 24 z nich mají být zahájeny až v září 2014 a nikoliv v roce 2013, jak se předpokládalo. Důvodem je totiž stále velké zatížení výrobní linky.
Foto: Americká F-16C nad Irákem / US Air force
Krom toho se diskutuje, zda 12 možných posledních letounů nebude postaveno na základě nejmodernějšího blocku 60 (F-16E, F-16F) vyvinutého původně pro Spojené arabské emiráty.
Co budou umět irácké F-16IQ
Irácké F-16IQ by měly být poháněny motory F100-PW-229 s tahem 79,1 kN bez nebo 129,6 kN s přídavným spalováním. Instalovaný radar APG-68v9 je převzatý z verze block 50.
Ke komunikaci budou letouny vybaveny systémem AN/ARC-238 a každý pilot bude moci využívat pokročilou helmu Joint Helmet Mounted Cueing Systém. Samozřejmostí je pak elektronické vybavení k rušení a varování před nepřátelskými letouny, stejně jako vymetač klamných cílů.
Foto: F-16E s nádržemi podél trupu, které budou mít i irácké F-16IQ
V rámci kontraktu obdrží Írák společně s letouny také požadovanou munici. K útokům na pozemní cíle bude moci kromě neřízených raket a pum využívat také laserem nevědění bomby nebo řízení střely vzduch-země AGM-65 různých verzí. Ke vzdušnému boji pak obdrží Iráčané střely krátkého dosahu AIM-9L/M a AIM-7M – tedy zřejmě nikoliv moderní AIM-120.
I tak se však zcela jistě bude jednat pro irácké letectvo o velkou posilu. Do dnešních dnů nemá žádný jiný typ, který by se F-16 mohl rovnat. V minulosti sice uvažoval o pořízení českých podzvukových bitevníků L-159 schopným zajišťovat blízkou podporu pozemním jednotkám, ale z toho nakonec sešlo.
Související články
F-16 V– kódové jméno „Zmije“
Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno ...
- 24.03.2012
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Vyznáte se v "Suchojích" Su-27 a jejích následovnících? – část 1.
V prosinci 1984 byl do sovětského letectva zařazen stíhací letoun Su-27, jenž dostal v kódu NATO ...
- 27.05.2012
- 9 komentářů
- Michal Polák
Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze
Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají ...
- 24.06.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Jak-130: Perspektivní lehký ruský bitevník
Rusové nejen modernizují stávající typy vojenských letadel, ale vyvíjejí nové. Jedním z nich je také ...
- 28.06.2012
- 3 komentářů
- Michal Polák
Jsou to pěkné letadla, ale podle elektronické výbavy a toho co píšou tak bez AIM 120 to hned spadne do druhé kategorie letadel, už jen podle hardwaru to nebude nic moc a software ...Zobrazit celý příspěvek
Jsou to pěkné letadla, ale podle elektronické výbavy a toho co píšou tak bez AIM 120 to hned spadne do druhé kategorie letadel, už jen podle hardwaru to nebude nic moc a software jistě bude odpovídat tomu za jakéhospojence Irák považují :-D
Irák je země co si může dovolit zaplatit si kvalitu jinde a pokud by evropští výrobci vycítili možnost tam něco prodat tak by se hned ozvali, ale je více než jasné, že zde bude platit rčení "koho chleba jíš toho zbraně kupuj" ....osobně si myslím, že by ty letadla měli dostat v rámci válečných reparací za to jak jim to tam rozbili.Skrýt celý příspěvekVšech 36 F-16 "se vším všudy" je má přijít na 5,3 miliardy dolarů. A těch 199 milionů USD za prvních 18 strojů???? = ...Zobrazit celý příspěvek
Všech 36 F-16 "se vším všudy" je má přijít na 5,3 miliardy dolarů. A těch 199 milionů USD za prvních 18 strojů???? = (http://www.defenseindustrydail... Skrýt celý příspěvek
Jestli jsou lepší jedno-, nebo dvou-motorové letouny je v tomto případě celkem bezpředmětné. F-16 je pořád jeden z nejlepších strojů na světě a v daném regionu to platí ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli jsou lepší jedno-, nebo dvou-motorové letouny je v tomto případě celkem bezpředmětné. F-16 je pořád jeden z nejlepších strojů na světě a v daném regionu to platí dvojnásob.
Co mě ale na celé věci zaráží zdaleka nejvíce je cena, za kterou Iráčané dostanou prvních 18 kusů?! Je to 199 mil USD (viz http://www.atmonline.cz/news/2... Jestli se nepletu, tak jsou to 4 mld korun, což vzhledem k tomu, že je kupují a nepronajímají, je další jasnej důkaz toho, že s tím naším mrzkým pronájmem 14 Gripenů na 10 let za 20 mld (a z toho dle vyšetřování BAE v Anglii a Švédsku vyplynulo, že 20% ceny šlo neznámo kam) není něco v pořádku. Nic proti Gripenům, ale něco tady smrdí!Skrýt celý příspěveknavic sem chtel dodat ,taktika boje se meni , svet se meni , doba dvoumotorovych letounu je pryc , temi budou disponovat pouze velmoci jako USA,RUSAKO nebo CINA ,a to jen proti ...Zobrazit celý příspěvek
navic sem chtel dodat ,taktika boje se meni , svet se meni , doba dvoumotorovych letounu je pryc , temi budou disponovat pouze velmoci jako USA,RUSAKO nebo CINA ,a to jen proti sobe ,na borca s kalachem sou vam takove stroje na nic ,ty vyridite pomoci bezpilotnich letadel ,nebo vrtulovych nebo podzvukovych bitevniku typu L159... mimochodem skoda ze je nekoupiliSkrýt celý příspěvek
vykonnejsi nerovna se lepsi , zalezi na co ten stroj mate , jinak F16 je nejvykonejsi jednomotorovy viceucelovy letoun na svete , s vybornou manevrovatelnosti , je to proste neco ...Zobrazit celý příspěvek
vykonnejsi nerovna se lepsi , zalezi na co ten stroj mate , jinak F16 je nejvykonejsi jednomotorovy viceucelovy letoun na svete , s vybornou manevrovatelnosti , je to proste neco jako mercedes mezi auty ,zavedeny a odskouseny v mnoha zemich sveta ,proste spickovy stroj .. hodte nejaky jiny stroj ktery by mohl byt konkurenci pro F16 .(jednomotorovy )
K tomu sestrelu :) nesestrelil ho L159 ale pilot ,tak budte hrdy na nase dobre vycvicene piloty. Taky se o tom psalo skoro jako o zazraku :)Skrýt celý příspěvekDeadog: výkonější = lepší - logické, jinak pokud se koukneme na jednomotorové letouny, podle čeho soudíte že F-16 je nejlepší? Nevidim v tomto letounu nic vyjímečného, dokázal ho ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: výkonější = lepší - logické, jinak pokud se koukneme na jednomotorové letouny, podle čeho soudíte že F-16 je nejlepší? Nevidim v tomto letounu nic vyjímečného, dokázal ho sestřelit i náš L-159 na aliančním cvičení v noci!Skrýt celý příspěvek
nemyslim ze Iracane maji nejaky diktat USA o nakupu zbrani, proste obchoduji s USA protoze sou to nejblizssi a nejlepsi spojenci a maji nejlepsi bojovou techniku ,pokud mate dukaz ...Zobrazit celý příspěvek
nemyslim ze Iracane maji nejaky diktat USA o nakupu zbrani, proste obchoduji s USA protoze sou to nejblizssi a nejlepsi spojenci a maji nejlepsi bojovou techniku ,pokud mate dukaz ze to tak neni predlozte ho ,vsechno ostatni sou jen projevy antiamerikanismu.
Jinak dvoumotorove letouny maji drahy provoz ,jsou vykonnejsi to ale neznamena ze sou lepsi ,pokud chce Irak usetrit na provozu jak je ve clanku psano nevidim duvod pro nakup dvoumotorovych letounu, pak se logicky dostavame do teto tridy a F16 je nejlepsi volba ,krome modernich stealth stroju 5 generace f35 na ktere Irak nema prachy ,zatimSkrýt celý příspěvekJ. Mareš Souhlas. Pokud se na věc podíváme technicky, je to tak. Iráčané však mají právě tu silně omezenou možnost volby. Deagog Myslím, že se tu kvůli američanům nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
J. Mareš
Souhlas. Pokud se na věc podíváme technicky, je to tak. Iráčané však mají právě tu silně omezenou možnost volby.
Deagog
Myslím, že se tu kvůli američanům nikdo nečertí. Bylo to pouze konstatování a F-16 je v posledních verzích opravdu stále jeden s nejlepších víceúčelových bojových letounů současnosti. Jinak však většina nejmodernějších strojů je dvoumotorových - např. Rafale, Typhoon, MiG-35, Su-35 .... Pokud tomu tak není, opravte mě.Skrýt celý příspěvekMyslím si že nákupem evropských letadel by udělali líp. F-16 už je starý letoun, pravda je modernizovanej, ale už se moc modernizovat nedá a bude pomalu upadat...evropská letadla ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si že nákupem evropských letadel by udělali líp. F-16 už je starý letoun, pravda je modernizovanej, ale už se moc modernizovat nedá a bude pomalu upadat...evropská letadla jsou novější a mají větší potencionál k modernizaci.Skrýt celý příspěvek
Nejlepší by bylo kdyby se všichni odzbrojili a ne vyzbrojili. :) A právo dodávat zbraně a vůbec zboží by měli mít všichni. Jinak má pak člověk pocit, že se vede světová válka o ...Zobrazit celý příspěvek
Nejlepší by bylo kdyby se všichni odzbrojili a ne vyzbrojili. :)
A právo dodávat zbraně a vůbec zboží by měli mít všichni. Jinak má pak člověk pocit, že se vede světová válka o trhy.Skrýt celý příspěveknechapu co se tak certite , vsechny moderni letouny jsou jednomotorove a F16 je jeden z nejlepsich ,viceucelovy letoun ,zajimalo by me co byste jim nabidli vy ,prestante uz sit do ...Zobrazit celý příspěvek
nechapu co se tak certite , vsechny moderni letouny jsou jednomotorove a F16 je jeden z nejlepsich ,viceucelovy letoun ,zajimalo by me co byste jim nabidli vy ,prestante uz sit do tech americanu ,angazovali se ,svrhli diktatora ,obetovali zivoty ,utratili penize za valku ,nechapu proc by nemeli mit pravo prodat Iraku zbrane, kdo by mel Irak vyzbrojit Rusko ?:) pcheSkrýt celý příspěvek
O. Lacina Myslím, že Američani to mají v Iráku v oblasti jejich nákupu zbraní pevně v rukou a Irák teď určitou dobu bude působit jako odbytiště americké techniky a zbraní - to, ...Zobrazit celý příspěvek
O. Lacina
Myslím, že Američani to mají v Iráku v oblasti jejich nákupu zbraní pevně v rukou a Irák teď určitou dobu bude působit jako odbytiště americké techniky a zbraní - to, co případně americké nebude, určitě bude muset projít "tichým" schvalovacím procesem ve Washingtonu.
To, že Irák koupil jednomotorové F-16 nemůže být žádné překvapení, ono totiž v americké nabídce již nic jiného, co by přicházelo v úvahu není - do takové země neprodají stroje F-15 ani F/A-18 (zatím).
I přes různé proklamace, běžící linka na stavbu F-16 Američanům vyhovuje, protože tyto letadla stále můžou být dobrou alternativou k velmi drahé novince v podobě F-35.Skrýt celý příspěvekNo docela se i divim že vzhledem k umístění Iráku a jeho situací v bouřlivém blízkém východě se "rozhodl" pro jednomotorový F-16.. Ale vlastně když jim USA nacpala Abramsy, tak co ...Zobrazit celý příspěvek
No docela se i divim že vzhledem k umístění Iráku a jeho situací v bouřlivém blízkém východě se "rozhodl" pro jednomotorový F-16.. Ale vlastně když jim USA nacpala Abramsy, tak co by se neprotlačili i s Fighting Falconem.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...