Piranha – bezosádková loď postavená z nanometriálů
- 10. 4. 2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní letouny, neboli UAV (unmanned aerial vehicle), se ve vojenském světě skloňují ve všech pádech. V současné době si žádná moderníarmáda nedokáže svou činnost představit bez použití bezpilotních letounů. Avšak kromě mediálně nejvděčnějších UAV strojů dochází také k bouřlivému rozvoji bezosadkových lodí, tzv. USV (Unmanned Surface Vehicle).
V dnešním článku si něco povíme o nejmodernějším představiteli USV, a to o stroji Piranha od americké společnosti Zyvex Marine. Podle vyjádření čelních představitelů firmy má jít o první loď, která byla postavena jen pomocí lehkých uhlíkových nanomateriálů (materiál Arovex ™), což jí propůjčuje oproti klasickým konstrukcím (sklolaminát a hliník) neobyčejné výkonové parametry.
Loď měří na délku 16,5 metrů a váží pouze 3,5 tuny. Konstruktéři o své lodi tvrdí, že dokáže bez problému unést užitečné zatížení bezmála 7 tun do vzdálenosti až 4000 kilometrů. Loď tak bez problému dokáže přeplout celé Středozemní moře.
Díky své lehké váze je navíc spotřeba paliva velmi malá. Oproti „klasickým“ lodím má loď spotřebu při rychlostí 44 km/h, 45 litrů nafty za hodinu plavby, což je o 75 % méně paliva oproti klasickým konstrukcím.
Foto: Odpal rakety Hellfire v představách grafiků / Zyvex Marine
Bohužel o dalších technických podrobnostech se nehovoří. Rozměry a výkony lodě však umožňují použití takových zbraní, jako jsou lehká torpéda 54, automatické kanóny nebo lehké protilodní a protizemní střely (Hellfire).
Zvolená elektronická výzbroj je pak opravdu na přání zákazníka. Firma Zyxel Marine vlastně dodává odolnou a opravdu lehkou platformu, která může samostatně operovat na obrovské vzdálenosti, a to po mnoho dnů či dokonce týdnů.
Bezosádková loď Piranha má představovat novou generaci námořních plavidel reagující na nové hrozby. V dalších letech nebudou hrozit masivní střety mezi námořními svazy supervelmocí, ale spíše rizika plynoucí z pirátství, obchodu s drogami/zbraněmi/lidmi, námořním terorismem, apod.
Foto: Loď Piranha již je testováná a prakticky připravená k použití / YouTube
Výhoda bezosádkových lodí je pak jasná. Loď nemusí nést na sebe mrtvou váhu v podobě lidské posádky a všech věcí nutných pro život lidí na palubě (jídlo, sociální zařízení). Plavidlo tak nejenže může využít svou nosnost pro elektronické a zbraňové systémy, ale může na moři operovat bez fyziologického a psychického omezení lidské posádky.
Navíc podobné plavidlo vyjde zákazníka mnohem levněji, než klasické stavby, které musejí být konstrukčně přizpůsobeny pro život posádky na palubě. Nemluvě o tom, že při nebezpečných akcích se nemusíme obávat smrti nebo zajetí posádky. Avšak to už jsou věci známé z bezpilotních letounů…
Zdroj: Zyvex Marine
Související články
Výroba torpédoborce DDG-1000 Zumwalt úspěšně pokračuje
Torpédoborce třídy Zumwalt (DDG-1000) budou za pár let nejpokrokovější válčené lodě amerického ...
- 28.11.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská armáda kupuje francouzské válečné lodě Mistral
Co se ještě před pár lety zdálo čirou fantazií, se nyní stává realitou. Ruská armáda začíná pomalu ...
- 11.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Mateřská loď Navy SEAL popluje do Perského zálivu
Speciální jednotky mají zelenou, tedy alespoň ve Spojených státech. V souladu s novým konceptem ...
- 30.01.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Uzavře Írán Hormuzský průliv pro ropné tankery?
Americká letadlová loď USS Abraham Lincoln opět demonstrovala americkou vojenskou přítomnost v ...
- 14.02.2012
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...