Pentagon vzdal opravu nadzvukového problému F-35
- 2. 5. 2020
- 192 komentářů
- Radek John
Námořní a mariňácké stealth stíhačky F-35B/C Lightning II mají potíže s přídavným spalováním ve velkých výškách. Pokud trvá déle než zhruba jednu minutu, hrozí poškození ocasní části letounu. Technické vyřešení problému se ale nevyplatí.
Piloti amerických stíhaček F-35B/C si budou muset zvyknout na časový limit při používání přídavného spalování. Tato funkce, označovaná také cizím slovem forsáž, spočívá ve vstřikování paliva do výtokové trysky proudového motoru. Palivo se vznítí, což zvýší tah, a tedy i rychlost letounu. Většina dnešních letadel schopných překonat rychlost zvuku tak činí za pomoci přídavného spalování.
Nadzvukovému letu bez forsáže se říká anglickým slovem supercruise. Tuto schopnost má na světě jen několik stíhaček. Americký stealth letoun F-35 Lightning II, v poslední době známý i jako Panther, k nim nepatří.
Výrobce Lockheed Martin dodává Panthery ve třech verzích. Varianta F-35A je určená pro americké letectvo. Startuje i přistává běžným způsobem. Verze F-35B sloužá u námořní pěchoty. Má schopnost krátkého vzletu a kolmého přistání STOVL (Short Take-Off and Vertical-Landing). Verze F-35C slouží na letadlových lodích vybavených katapulty a záchytnými lany CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery).
Procedurální řešení
V červnu 2019 zjistil portál Defense News, že F-35 má za určitých okolností při nadzvukovém letu s forsáží potíže. Problém nadzvukového letu se týká verzí F-35B a F-35C.
Letouny F-35 mají speciální povrchovou úpravu, která pohlcuje signály nepřátelských radiolokátorů. V roce 2011 se povrchu ocasních ploch jednoho mariňáckého a jednoho námořního Pantheru objevily po letu s přídavným spalováním puchýře na speciálním povlaku.
Start F-35 s přídavným spalováním
Let probíhal těsně pod hranicí dostupu F-35 (15 000 metrů). Závada může ohrozit nejen radarovou nezaměřitelnost stíhačky, ale dokonce i strukturální celistvost ocasní části letadla a množství citlivých antén v ní umístěných.
Pentagon problém řeší již devět let. Veřejnost se o něm ale dozvěděla až vloni v létě. Nebylo to velké překvapení. Nové technické problémy s F-35 se vynořují prakticky neustále. Minulý týden ale vydala kancelář programu F-35 JPO (Joint Program Office) prohlášení, podle kterého je záležitost s forsáží uzavřena.
„K případnému [technickému] vyřešení problému je nutný zdlouhavý vývoj a letové testy potahového materiálu, který dokáže vydržet letové podmínky neomezenou dobu,“ napsala JPO. „Problém procedurálně vyřeší zavedení časového limitu pro vysokorychlostní let.“
Extrémní podmínky
Z informací Defense News vyplývá, že se délka omezení bude nejspíš pohybovat okolo jedné minuty. Verze pro letadlové lodě F-35C smí bez rizika tepelného poškození letět rychlostí Mach 1,3 padesát sekund. Limit pro mariňáckou variantu F-35B je osmdesát sekund při rychlosti Mach 1,2 a čtyřicet sekund při rychlosti Mach 1,3. Maximální rychlost všech verzí Pantheru se přitom uvádí jako Mach 1,6. V praxi ale stíhačky létají pomaleji. Pokud pilot vyčerpá povolený počet sekund s forsáží, musí letět tři minuty bez ní.
Ocasní plochy během této doby vychladnou, takže je možné přídavné spalování znovu zapojit. Ve zprávě Defense News se nepíše, jestli popsané omezení platí jen od určité výšky (popis problému tomu ale napovídá). Nebezpečí poškození ocasních ploch patrně není příliš velké ‒ závada se od roku 2011 neopakovala. Je ale také možné, že letouny F-35 od té doby již v takto mezních podmínkách nelétaly.
F-35C na letadlové lodi USS Carl Vinson
Šéf programu F-35 v Lockheedu George Ulmer prohlásil, že k poškození došlo „během nejextrémnějších podmínek letových testů, jejichž reprodukce je v operačním scénáři velmi nepravděpodobná.“ V každém případě v bojové situaci, v případě nezbytností, bojoví piloti na omezení nebudou hledět.
Prostředek poslední záchrany
Tepelné poškození se dá opravit. Oprava se však nedá provést na lodi, což je u letounů určených pro námořnictvo a námořní pěchotu podstatný nedostatek. Podle bezpečnostního analytika a bývalého námořního důstojníka Bryana Clarka nezpůsobí omezení přídavného spalování pro F-35 velké potíže. Piloti ho totiž používají jen výjimečně. Pro F-35 je nadzvukový let prostředek poslední záchrany. „Mít toto schopnost je dobrá věc, poněvadž nikdy nevíte, kdy budete muset utíkat před něčím velmi rychlým,“ prohlásil Clark.
„Není to ale hlavní atribut jejich taktiky,“ dodal. Pro F-35 je nadzvukový let za běžných okolností nevýhodný. „Když zapnete přídavné spalování, zahříváte tím povrch letadla,“ vysvětlil Clark. „Dostanete s tím ze stealth režimu. Spalujete palivo jako blázen, takže přicházíte o výhodu delšího doletu, kterou vám dává jeden motor a větší palivová nádrž.“
Zdroje: National Interest, Defense News, 2
Související články
Velká Británie obdržela první sériový F-35B
Na konci července obdržela Velká Británie první ze tří objednaných víceúčelových letounů s krátkým ...
- 10.09.2012
- 13 komentářů
- Michal Polák
Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C
Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...
- 04.04.2017
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva
Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...
- 17.10.2018
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Japonské kapesní letadlové lodě se stíhačkami F-35B Lightning II
Kdo aspoň občas sleduje námořní novinky, toho to nepřekvapí. Japonské lodě třídy Izumo přezbrojí ...
- 13.01.2019
- 62 komentářů
- Radek John
Docela mě zajímá proč se tento problém netýká i F-35A. Měl jsem za to, že povrchová úprava je u každé verze stejná. Tak proč zrovna verze A je výjimkou?
Docela mě zajímá proč se tento problém netýká i F-35A. Měl jsem za to, že povrchová úprava je u každé verze stejná. Tak proč zrovna verze A je výjimkou?
Možno to súvisí s ochranou proti korózii, pretože morský vzduch je nasýtený slanou vodou a tá je neuveriteľne agresívna. Žiadny stroj, ktorý nemá dokonalú ochranu proti tomu na ...Zobrazit celý příspěvek
Možno to súvisí s ochranou proti korózii, pretože morský vzduch je nasýtený slanou vodou a tá je neuveriteľne agresívna. Žiadny stroj, ktorý nemá dokonalú ochranu proti tomu na palubu LL nesmie lebo za pár týždňov by bola z neho kopa šrotu ....Skrýt celý příspěvek
A ma podstane mensi odpor a vyssi akceleraci nez B a C. B ma navic kratsi trysku. C ma vetsi vyskovky, ale zhruba stejnou konstrukci okolo trysek jako A. Obecne ma C nejhorsi ...Zobrazit celý příspěvek
A ma podstane mensi odpor a vyssi akceleraci nez B a C.
B ma navic kratsi trysku. C ma vetsi vyskovky, ale zhruba stejnou konstrukci okolo trysek jako A. Obecne ma C nejhorsi nadzvukovou akceleraci.Skrýt celý příspěvek
Uvidíme, jestli to změní názor třeba u Britů. Ti chtěli původně všechny svoje F-35 ve verzi B. Nejen ty, co mají sloužit na letadlových lodích. Pak začali zvažovat nákup části z ...Zobrazit celý příspěvek
Uvidíme, jestli to změní názor třeba u Britů. Ti chtěli původně všechny svoje F-35 ve verzi B. Nejen ty, co mají sloužit na letadlových lodích. Pak začali zvažovat nákup části z nich ve verzi A, kvůli úsporám. Teď, když má verze B ještě další omezení, by nákup Aček dával ještě větší smysl. A verzi B nechat jen pro Queen Elizabeth a Prince of Wales...
Jinak je úsměvné, že Americké námořnictvo zjistilo, že nadzvuková rychlost vlastně není moc užitečná...:)Skrýt celý příspěvekÚsměvná je akorát Vaše jednoduchost. Pro US NAVY není program F-35B/C stěžejní. Hlavní tíhu operací nesou v současnosti stroje F-18 Super Hornet, které nahradí stroje jako Boeing ...Zobrazit celý příspěvek
Úsměvná je akorát Vaše jednoduchost.
Pro US NAVY není program F-35B/C stěžejní. Hlavní tíhu operací nesou v současnosti stroje F-18 Super Hornet, které nahradí stroje jako Boeing F/A-XX, nebo jeho konkurence. F-35B/C nikdy nebude tvořit páteř vzdušných sil US NAVY. Požadavky US NAVY na projekt F/A-XX zní zcela jasně, zesílená konstrukce a odolnost s životností min. 20 000 letových hodin, schopnost celkové opravy poškozeného draku v zázemí letadlové lodi, snížené servisní intervaly (na výměnu motoru vyžadují maximálně 25 minut) a další z nekonečných a náročných požadavků. Minimální požadovaná rychlost Mach 2, samozřejmě Supercruise, ale i špeky v podobě odhoditelných přídavných nádrží včetně závěsu (Mach 1.2) o objemu min. 800 litrů.
Tak či onak, i F-35B/C je schopna dosáhnout nadzvukové rychlosti v operačním prostředí. Sice s omezením, ale dosáhne.Skrýt celý příspěvekDá se předpokládat, že o daných omezeních samotní "zákazníci" museli být informování dříve než veřejnost, aby nedošlo ke katastrofě, tak že s tím nejspíše počítají.
Dá se předpokládat, že o daných omezeních samotní "zákazníci" museli být informování dříve než veřejnost, aby nedošlo ke katastrofě, tak že s tím nejspíše počítají.
Kéž by se tohoto pravidla držel i Boeing
Kéž by se tohoto pravidla držel i Boeing
Máte pravdu, situaci okolo civilních boeingů jsem opomněl. To co předvedli, nebo spíše nepředvedli je na postavení ke zdi. Ale peníze jsou peníze. Doufám, že je to pořádně na ...Zobrazit celý příspěvek
Máte pravdu, situaci okolo civilních boeingů jsem opomněl. To co předvedli, nebo spíše nepředvedli je na postavení ke zdi. Ale peníze jsou peníze. Doufám, že je to pořádně na dlouho uzemní.Skrýt celý příspěvek
Balme, s arogancí sobě vlastní pleteš 4., 5. a 6. generaci letadel dohromady. Stroj F-35 jako představitel 5. generace měl původně nahradit F/A-18 v mnohem větší míře, než se to ...Zobrazit celý příspěvek
Balme,
s arogancí sobě vlastní pleteš 4., 5. a 6. generaci letadel dohromady. Stroj F-35 jako představitel 5. generace měl původně nahradit F/A-18 v mnohem větší míře, než se to nakonec děje. I tak mají tvořit výzbroj dvou ze čtyř VFA (Strike Fighter Squadron). Takže jsou minimálně stejně důležité a budou početně zastoupené na lodích stejně jako F/A-18. Stačí se podívat na starší články na AN.
A když tomu připočtu, že US Marines taky přezbrojují z F/A-18 a Harrierů na F-35B, tak je zřejmé, že páteř vzdušný sil US Navy tvořit bude.
F/A-XX je plánovaný stíhač 6. generace, který má v 30. letech tohoto století nahradit F/A-18. Jako alternativní možnost se zvažuje nákup dalších F-35C.Skrýt celý příspěvek
To vôbec nevadí. Keď ste stealth tak nikdy nebudete musieť unikať pred niečím "veľmi rýchlym." V čom sa líši predpokladaná bojová zóna pre f35, B2 a B21 ? Ničím a aj tak si ťažké ...Zobrazit celý příspěvek
To vôbec nevadí. Keď ste stealth tak nikdy nebudete musieť unikať pred niečím "veľmi rýchlym." V čom sa líši predpokladaná bojová zóna pre f35, B2 a B21 ? Ničím a aj tak si ťažké neobratné bombardery vystačia s podzvukom. F35 sa skryje za každým stromom.Skrýt celý příspěvek
Vydat se cestou automatického předpokladu je jízdenkou do pekel. Nejnebezpečnější způsob uvažovaní, který se vždy vymstí. Hloupé a velmi nešťastné srovnání, protože se liší už v ...Zobrazit celý příspěvek
Vydat se cestou automatického předpokladu je jízdenkou do pekel. Nejnebezpečnější způsob uvažovaní, který se vždy vymstí.
Hloupé a velmi nešťastné srovnání, protože se liší už v základních parametrech. Dosah a působení zbraňových systémů i úrovně stealth vlastností jsou zcela jinde. Požadavky na víceúčelový bojový letoun jsou zcela jiné, než na bombardér. U bombardéru si můžete dovolit posadit motory do křídel, schovat za mříže, snižovat tepelné vyzařování řízeným prouděním a další skopičiny, protože nemusíte řešit palčivé aerodynamické a výkonové vlastnosti letounu. Do interních šachet se vejde munice s podstatně delším dosahem apod. Proto je celé srovnání zcela chybné.
To platí dnes, ale za 20 - 30 let a v intenzivní konfliktu nikoliv. Jde o omezení, byť opravitelné, přesto omezující a v jistých situacích dosti nebezpečně. Dojde-li k narušení ochranného nátěru (složený z více vrstev) a poškození sekundárního nátěru, může letoun vyřadit i zásah blesku, nebo příchozí elektromagnetické vlnění, které se dostane dovnitř letounu, kde může poškodit elektronické vybavení a vyřadit letoun z provozu. Pro USA, respektive US NAVY, to není zase tak palčivý problém, protože s F-35 nebude hlavním palubním letounem, který ponese největší tíhu bojových operací, od toho je tu program palubních strojů např.: Boeing F/A-XX, ale pro ostatní státy, jejichž letky budou tvořit výhradně letouny F-35, už jde o podstatně závažnější omezení. Proto se neženou do investic a změn.Skrýt celý příspěvekTohle spíše vypadá na úřední rozhodnutí z potřeby rozhodnout pro uvolnění dalších procesů.
O ukončení prací se tam nepíše. Jen o tom, že to trvá déle než se předpokládalo.Tohle spíše vypadá na úřední rozhodnutí z potřeby rozhodnout pro uvolnění dalších procesů.
O ukončení prací se tam nepíše. Jen o tom, že to trvá déle než se předpokládalo.Jde čistě o technologické rozhodnutí zapříčiněné selháním vývoje nových typů pojiva aluminosilikátů, disponující vysokou odolností vůči teplotám (800 - 1100°C) v agresivním ...Zobrazit celý příspěvek
Jde čistě o technologické rozhodnutí zapříčiněné selháním vývoje nových typů pojiva aluminosilikátů, disponující vysokou odolností vůči teplotám (800 - 1100°C) v agresivním chemickém prostředí (např.: látky obsažené v absorbujícím nátěru). V podstatě jde o matrice s relativně vysokou mechanickou odolností, sníženou hmotností a snadnou aplikací. Největší výhodou aluminosilikátů je cena, protože tepelně odolné uhlíkové (uhlovodíkové polymery), keramicko-kovové kompozity ... stojí násobně více a jsou technologicky náročnější. Problém není sama teplota, ale reakce sloučenin s pojivem mezifázového rozhraní matric při vysoké teplotě. V tom je zakopaný pes a LM (shodou okolnosti vyrábí Boeing) ukončil slepou vývojovou větev, respektive nejde o komplexní ukončení, protože se využijí v konstrukci lopatek a listů (= vše se zaplatí a využije).
Pro aplikaci aluminosilikátových matric (také se jim říká geopolymery) s pojivem L30, které se plánuje využití v civilním letectví neuspějete. Jednak pojivo a struktury se hodí spíše pro lopatky a podobné konstrukční prvky a splňuje vysoké bezpečnostní standardy (ISO2685, AITM, FAR25), ale nelze aplikovat tyto matrice s pojivem L30 na stabilizátory. I skladby mikro-materiálních matric a řešení vláken se odlišují, přesto hlavním problémem zůstává pojivo.
P.S.: Nikde jsem se ani náznakem nezmínil o ukončení. Nepodsouvejte mi něco, co jsem nenapsal.Skrýt celý příspěvekDěkuji za rozepsání. Jistě technologie je zásadní, ale ve výsledku je to jen byrokratické rozhodnutí jak řešit problém čekat vs provést procesů a stroje pro dané lety ...Zobrazit celý příspěvek
Děkuji za rozepsání.
Jistě technologie je zásadní, ale ve výsledku je to jen byrokratické rozhodnutí jak řešit problém čekat vs provést procesů a stroje pro dané lety uschopnit.
Evidentně už dál čekat nechtějí.
Ten vývoj souvisel z předpokladem stavu problému v budoucnu (10+.let), kdy může být problém vyřešen. Pak to bude jen otázka potřeby vs nákladů na opravu.Skrýt celý příspěvek@Jirosi Víceméně to tak je. Samozřejmě, že vývoj dál pokračuje a hledá se řešení, respektive přijatelné řešení, které nebude znamenat 5 let zdržení a miliardové náklady způsobené ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Víceméně to tak je.
Samozřejmě, že vývoj dál pokračuje a hledá se řešení, respektive přijatelné řešení, které nebude znamenat 5 let zdržení a miliardové náklady způsobené komplexním přeprojektováním, stavbou ověřovacího prototypu a zalétání, včetně všech zkoušek. I když jde o relativně malé a segmenty, nelze si říci "ok, tak tam vlepíme titan-keramické" vrstvy a problém se sám od sebe vyřeší. Na to prostě nikdo soudný nepřistoupí a pokračuje se ve vývoji přijatelného řešení, tedy pojiva. Nemohu vědět vše, což je dáno striktní regulací sdíleného technologického zázemí, absence podílu na výrobě a zdokonalování projektu F-35 a samozřejmě pravidlům nakládání s informacemi. Projekt T-X čerpá i přispívá a každé nové poznatky se dostávají do povolaných rukou.Skrýt celý příspěvek
Pokud bych si měl na něco vsadit, tak to budou v horizontu 10 let nové generace průzkumných prostředků, ať už v pásmu používaných radiolokátorů, včetně VHF a UHF, ale také nové ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud bych si měl na něco vsadit, tak to budou v horizontu 10 let nové generace průzkumných prostředků, ať už v pásmu používaných radiolokátorů, včetně VHF a UHF, ale také nové generace IR a optických senzorů, na stealth bych nesázel ani náhodou.
Vám zmiňované letouny mají technologii Stealth na velmi dobré úrovni, ale i samotný systém DAS na F 35 vidí druhou F 35 na "zajímavé vzdálenosti."
Zbytek světa ve vývoji těchto systémů jede také, je to jen otázkou času.Skrýt celý příspěvekNové technológie budu vymyslené ale na zapade...v rusku sú pozadu....takže by som si nerobil starosti. Rusi môžu byť radi že sú radi. Ani len na T14 nevedia dokončiť práve IR ...Zobrazit celý příspěvek
Nové technológie budu vymyslené ale na zapade...v rusku sú pozadu....takže by som si nerobil starosti. Rusi môžu byť radi že sú radi. Ani len na T14 nevedia dokončiť práve IR senzory.Skrýt celý příspěvek
O Rusku jsem nepsal, na to jste tu odborník vy.
O Rusku jsem nepsal, na to jste tu odborník vy.
Systémy na snadné odhalení čekáme už 37.let, naštěstí už za "10.let" budou. :)
Systémy na snadné odhalení čekáme už 37.let, naštěstí už za "10.let" budou. :)
Počítáte i LO letadlo F117? Už v roce 1999 se ukázalo, že je dokáže sestřelit PVO komplet v noci kompletně závislý na radarech vyvinutých v 60. letech. PÚP S 300 PS pro takový cíl ...Zobrazit celý příspěvek
Počítáte i LO letadlo F117? Už v roce 1999 se ukázalo, že je dokáže sestřelit PVO komplet v noci kompletně závislý na radarech vyvinutých v 60. letech. PÚP S 300 PS pro takový cíl bylo 50 km, to je začátek 80. let.
Němci s typhoony s radary z tranche 1 trackovali při cvičeních v USA F 22 na 36 km z čelní polosféry, a to se bavíme o ideově 25 let starém radaru. Podívejte se kam se s původním PS 05 dostali Švédové na poslední modernizaci Gripen u, bez použití nové AESA technologie. https://www.armadninoviny.cz/m...
IRST senzory se za posledních 20 let dostali z 30 na 90 km detekce.Skrýt celý příspěvekProč si nepřečtete raději jakým způsobem to funguje? Ten jediný sestřel právě dokazuje, že to funguje. Až na to, že dosah radaru Tranche 1 (Captor-M) je uveden jako 185 km. "Radar ...Zobrazit celý příspěvek
Proč si nepřečtete raději jakým způsobem to funguje?
Ten jediný sestřel právě dokazuje, že to funguje.
Až na to, že dosah radaru Tranche 1 (Captor-M) je uveden jako 185 km.
"Radar PS-05/A Mark 4 má kompletně nahrazené a modernizované veškeré bloky elektroniky a je do budoucna připraven k integraci antény s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array)."
To k tomu, jak to zvládly bez AESA technologie. Otázkou je spíše, zda to je takový pokrok, nebo zda byl původní radar tak špatný.
Jinak on ten C/D taky není žádný mladík (1997).Skrýt celý příspěvekNemci nemluvili o sledovani F-22 radarem, ale IRTS. U F-117 USAF nikdy nepocitalo s tak nizkymi stratami. Stroj dale prekonal vsechny ocekavani a ten jediny sestrel jde hlavne na ...Zobrazit celý příspěvek
Nemci nemluvili o sledovani F-22 radarem, ale IRTS.
U F-117 USAF nikdy nepocitalo s tak nizkymi stratami. Stroj dale prekonal vsechny ocekavani a ten jediny sestrel jde hlavne na lidskou chybu v planovani.
F-117 ani nevi ze ji nekdo hleda\zameruje, pilot leti defakto poslepu s minimalnim SA. Mezi SA F-117 a B-2 a F-22 je propastny rozdil a F-35 je na to jeste lepe.Skrýt celý příspěvekjirosi konstrukční dosah radaru je jedna věc, dosah na cíl s určitou hodnotou odrazné plochy je věc druhá. Proto se dělají stealth letadla, aby se snížil efektivní dosah na ...Zobrazit celý příspěvek
jirosi
konstrukční dosah radaru je jedna věc, dosah na cíl s určitou hodnotou odrazné plochy je věc druhá. Proto se dělají stealth letadla, aby se snížil efektivní dosah na takovéto letadlo. Kupříkladu u Tranche 3 se uvádí cca 185 km na 1 metr odrazné plochy (to už by mělo být s AESA). Tranche 1 a 2 na stejnou vzdálenost viděla 5 metrů odrazné plochy.
PS 05 má nové bloky elektroniky, ale počítejte s tím, že při použití AESA odpadne nutnost mít centrální vysílač a přijímač, vše bude distribuované v jendotlivých prvcích antény, tím se zlepší detekční schopnosti, protože poklesnou ztráty signálu. Z modernizovaného radaru by měl zůstat blok řízení a procesor zpracování, to podstatné se však bude dít v anténě. Některé zdroje uvádí rozdílnost ztrát signálu u radarů se starými štěrbinovými anténami od 3 do 4 dB, oproti ztrátám u AESA od 0,2 do 0,3 dB. A to se bavíme o systémech stavěných na součástkách skoro 10 let starých.
Pokud S125 skutečně sestřelil F117 v noci, tak musel být detekován přehledovým radarem, musel být cíl veden přesně i střeleckým radarem a muselo zafungovat vše i na raketě, tj. i radiové zapalovače. Těžko by stříleli v noci "naslepo." Na jakou dálku vedli palbu, to nevím, ale u S 125 to nějako dobu trvá, než se předá cíl na kabinu a zachytí se pro sledování a vedení palby.Skrýt celý příspěvekShania na tom cvičení nebyly EFT vybaveny IRST, byly tam starší stroje. (dokonce si na jeden stroj, který měl při cvičení raptor sestřelit nalepili siluetu letadla, šlo o stroj s ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
na tom cvičení nebyly EFT vybaveny IRST, byly tam starší stroje. (dokonce si na jeden stroj, který měl při cvičení raptor sestřelit nalepili siluetu letadla, šlo o stroj s trupovým číslem 3029, když se podíváte na net, tak nemá IRST)Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: "PS 05" mk5 sem našel vzdálenost 165km. To prostě naznačuje, že na začátku to prostě jen byl špatný radar i na svou dobu. Co se týká dosahu. Je to daň za malí letoun ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: "PS 05" mk5 sem našel vzdálenost 165km. To prostě naznačuje, že na začátku to prostě jen byl špatný radar i na svou dobu. Co se týká dosahu.
Je to daň za malí letoun a spoustu dalších požadavků co upřednostnily.
Dosah radaru se uvádí vždy pro určitou velikost cíle. Pokud vzroste dosah na cíl o velikosti 1m, vzroste i ten na cíl o velikosti 5m. Přesně obrácení této rovnice využívá technologie zmenšování radarového dorazu.
Pokud to víte, pak vás nemůže překvapit účinnost řešení.Skrýt celý příspěvekJirosi Účinnost stealth úprav je na velmi dobré úrovni. Ale pořád si myslím, že průzkumné prostředky budou za 10 let kus dále, tak že se efektivita poněkud sníží. Stále bude ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Účinnost stealth úprav je na velmi dobré úrovni. Ale pořád si myslím, že průzkumné prostředky budou za 10 let kus dále, tak že se efektivita poněkud sníží. Stále bude platit, že stealth mašina bude mít výhodu před klasickým letadlem, jen ne nepřekonatelnou.
PS 05 odpovídal už v roce 1992 průměru všem co okolo lítalo. Novější verze sice přišli později než vše v USA pro F 15, 16, 18. Tehdy nebyly takové požadavky, jaké jsou dnes.
...mk 5 už bude s AESA, těch 165 km doufám bude na 0,1 m aby to za něco stálo.
Už v tomto případě mohou začít problémy s plánováním misí, protože všechna stealth letadla jsou konstruována především na nejnižší čelní RCS. Pro situace ostatních směrů ozáření už je RCS větší. Tak že při s odklonem od čelní plochy 20-30° v azimutu budou dosahy zajímavé a asi se jen tak hned nedozvíme. Když zůstaneme u Saabu, tak ten deklaruje u nových multi mission radarů Giraffe 4A a Giraffe 8A detekci stealth letadel "at long distance" co je v tomto případě "long" se asi nedozvíme.Skrýt celý příspěvekZa 30.let (92-20) se podařilo zvýšit výkon radaru o 200+%, vývoj jde dál. Ale k revoluci má daleko. Přitom ty dnešní radary se teprve za 5-10.let stanou zavedené. Ta výhoda ...Zobrazit celý příspěvek
Za 30.let (92-20) se podařilo zvýšit výkon radaru o 200+%, vývoj jde dál. Ale k revoluci má daleko. Přitom ty dnešní radary se teprve za 5-10.let stanou zavedené. Ta výhoda stealth se zmenšuje, ono když víte proti čemu se chcete bránit jde to snáze. Ale stále tu bude druhá strana mince, a to jsou nevýhody pro stroje co nemají stealth. Protože pro ty se obloha stane v podstatě nepoužitelnou.Skrýt celý příspěvek
No muzu te ujistit, ze rozhodne nenajdes zadny clanek o pilotovi Typhoonu, ktery zminuje to ze by radarem zameril F-22... To ze nemecke typhony na cviceni IRST postradali vim, ...Zobrazit celý příspěvek
No muzu te ujistit, ze rozhodne nenajdes zadny clanek o pilotovi Typhoonu, ktery zminuje to ze by radarem zameril F-22...
To ze nemecke typhony na cviceni IRST postradali vim, presto tu informaci na jak velkou vzdalenost dokazi F-22 zamerit vypustili.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...