Velká Británie obdržela první sériový F-35B
- 10. 9. 2012
- 13 komentářů
- Michal Polák
Na konci července obdržela Velká Británie první ze tří objednaných víceúčelových letounů s krátkým vzletem a vertikálním přistáním F-35B Lightning II. Do budoucna počítá s jejich využitím na letadlové lodi třídy Queen Elisabeth. Prozatím by však měly být letouny dislokovány na základně RAF Marham.
Kritizované vyřazení Harrierů
Velká Británie dlouhodobě patřila mezi země, jež mají ve své výzbroji letouny s krátkým vzletem a vertikálním přistáním. Předminulý rok došlo však k vyřazení Harrierů GR9 v důsledku tvrdých škrtů v armádě. To se setkalo s nemalou kritikou, jelikož tím Velká Británie v podstatě ztratila jediný letoun schopný zasáhnout z letadlových lodí kdekoliv na světě. Vše navíc v době korejské krize a rostoucího napětí u Falkland.
V té době sice již bylo jasné, že Velká Británie počítá s letouny F-35B, na jejímž vývoji se také aktivně podílí, ale až od roku 2020! Do té doby totiž nebude mít k dispozici žádnou novou letadlovou loď třídy Queen Elisabeth, z níž mají v budoucnu operovat právě britské F-35B schopné krátkého vzletu i přistání (short takeoff and vertical landing).
Foto: Právě legendární Harrier, jenž byl vloni vyřazen ze služby, má být nahrazen letounem F-35B / Arpingstone
McDonnell Douglas AV-8B Harrier II vyvinutý a postavený ve spolupráci s British Aerospace Boeing a BAE Systems přitom nebyl nikterak zvlášť zastaralý. Byť nepatřil mezi nejmodernější letouny, svou bojovou hodnotu jistě měl. Byl vyráběn od roku 1981 do roku 2003 a stále je nepostradatelným typem u námořní pěchoty United States Marine Corps (UMSC), kde má být postupně nahrazován právě typem F-35B.
F-35B se představuje
Lockheed Martin F-35 Lightning II je víceúčelový stíhací letoun páté generace. Oproti Harrieru přináší celou řadu výhod jako schopnost dosahovat i při nesení výzbroje nadzvukové rychlost nebo vlastnost stealth. Ta je nicméně zachována jen za předpokladu, že zbraně budou ukryté na čtyřech závěsnících ve zbraňových šachtách – jinak se razantně zvyšuje radarová odrazivost letounu.
Jednou z výhod je také implementace nejmodernějších zbraňových a elektronických systémů, které posouvají letoun společně s vlastností stealth do páté generace stíhacích letounů. Naopak nevýhodou F-35, ať už v jakémkoliv provedení, je pořizovací cena, která neustále roste. Za viníka hledejme zejména dlouhý a náročný vývoj, ale také snižující se vojenské rozpočty dopadající na počet uvažovaných letounů. Tím pádem se tak náklady částečně rozpočítávají mezi nižší počet pořizovacích strojů.
Foto: Americký F-35B přistává na letadlové lodi / US Navy
Původně se totiž předpokládalo, že F-35A/B/C nahradí v americkém letectvu i námořnictvu tolik rozšířené typy F-16, A-10, F/A-18 a AV-8B Harrier. Z toho zřejmě nakonec částečně sejde. Americké letectvo plánuje další modernizace F-16 a námořnictvo zase nadále počítá s F/A-18 Super Hornet. Úplné vyřazení těchto typů se prozatím nechystá.
Role stealth stíhače v britském letectvu
Naopak Britové počítají s F-35B jako se svým jediným letounem určeným pro operace z letadlových lodí. Harriery Británie již vyřadila a tak nezbývá než počkat F-35B a zejména pak spuštění na vodu nové výše zmíněné letadlové lodě. Prozatím budou letouny sloužit z pozemní základy a vzhledem k širokému spektru úkolů prozatím doplní útočná Tornada a stíhací Eurofightery Typhoon.
Prozatím mají Britové objednané tři letouny pro účely testování a výcviku. Původně mělo být objednáno zcela závazně celkem 48 letounu F-35B, ale nyní ani tento počet není jistý. Zajímavé také je, že Britové před nedávnem uvažovali spíše o pořízení F-35C s větším doletem, ale z toho nakonec sešlo.
Jak tedy nakonec situace kolem F-35B ve Velké Británii dopadne si tak ještě budeme muset počkat.
Související články
VIDEO: F-35B Lightning II přistává na letadlové lodi
Pár dní nazpátek se udál významný milník v programu nového lehkého stíhače F-35 Lightning II. Verze ...
- 08.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje
Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...
- 10.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Japonsko oficiálně oznámilo záměr nakoupit stíhačky F-35
Japonsko oficiálně oznámilo nákup 42 amerických stíhaček F-35A Lightning II v hodnotě 80 mld korun. ...
- 20.12.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon plánuje modernizovat 300 strojů F-16
Program nového lehkého stíhače F-35 Lightning II se stále prodražuje a prodlužuje. Pentagon proto ...
- 02.09.2012
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Souhlas s JaM..je třeba si též uvědomit, že ne vždy bude potřeba stealth...protivník nebude na stejné úrovni, takže bude mise, kde se podvěsí i mimo vnitřek :-)
Souhlas s JaM..je třeba si též uvědomit, že ne vždy bude potřeba stealth...protivník nebude na stejné úrovni, takže bude mise, kde se podvěsí i mimo vnitřek :-)
Ano pravda, prave ona masivni informatizace vsech klicovych systemu spolu se spickovymi vlastnostmi stelath prinasi ten efekt. V tom je ten letoun vyjimecny a jsou to vlastnosti, ...Zobrazit celý příspěvek
Ano pravda, prave ona masivni informatizace vsech klicovych systemu spolu se spickovymi vlastnostmi stelath prinasi ten efekt. V tom je ten letoun vyjimecny a jsou to vlastnosti, ktere budou hrat cam dal vestsi roli. Je treba videt veci komplexne a ne kritizovat jedno, dve cisla. Samozrejme ze existuji lepsi specialy pro to ci ono, napr A10 by MELA SLOUZIT co nejdele, ale nebojim se ze by ji nahradily... je to jen sum. Mluvilo se uz o jejim nahrazeni F16, ale amici si to po zalivu 91 hodne rychle rozmysleli :D -- Urcite existuje neco jako zbrojarska loby, ale neverim tomu, ze by USAF koupilo 2000 letounu a byl to shit, prosim vas probudte se :D :D Jsou proste pohledy kterymy se na tento letou nikdo nediva, navic je jiste rada veci, ktere jsou a budou tajne. Podle me je to v souctu vyjimecny letoun, ktere meni pravidla hry.Skrýt celý příspěvek
Ondřej Lacina: nesuhlasim.. F-35 je prvy stroj s 3D IR senzorom prepojenym s palubnym radarom a zbranovymi systemamy (EODAS) a umoznuje lietadlu zameriavat a nicit ciele kompletne ...Zobrazit celý příspěvek
Ondřej Lacina: nesuhlasim.. F-35 je prvy stroj s 3D IR senzorom prepojenym s palubnym radarom a zbranovymi systemamy (EODAS) a umoznuje lietadlu zameriavat a nicit ciele kompletne pasivne. Ano, IR senzory tu boli uz predtym, ano maju ich Rusi napr v Su-27, no tento system je vynimocny prave to integraciou.. Rusky system vam sice ukaze IR stopu toho na co sa pozerate, no nevypocita palebnu situaciu, co znamena ze je dobry len na identifikaciu no samotnu na palebnu situaciu treba zapinat radar... EODAS zaroven dokaze spravit 3D mapu bojiska s automatickym rozpoznavanim cielov a nasledne ciele predavat dalsim zbranovym prostriedkom, takze aj ked by uz nahodou nemal viac municie, oznacuje ciele ostatnym... uz len dodam ze EODAS sleduje sfericky priestor okolo lietadla a jedna z jeho funkcii je aj zachytavanie riadenych striel a navadzanie antirakiet ... skratka ta cena je aj vidiet...Skrýt celý příspěvek
Deadog: Ne já vůbec nejsem proti americkejm strojům a nejsem antiamerikanista. Já jen když vidim všude že co je americký tak je nejlepší atd. atd. tak se snažim tanhle hodně ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: Ne já vůbec nejsem proti americkejm strojům a nejsem antiamerikanista. Já jen když vidim všude že co je americký tak je nejlepší atd. atd. tak se snažim tanhle hodně přehnanej pohled vyvážit realitou. V současnosti to sice je "nejmodernější a nejpokročilejší víceúčelový stealth letoun", ale v žádným případě to není "nejmodernější a nejpokročilejší víceúčelový letoun". JFS byl skvělej program, je úžasný že se nakonec dokončil, jen ten výslednej produkt je takovej stealth letoun univerzál, co může dělat všechno ale nic nedělá tak dobře jako ostatní letouny ve svý kategorii. Na Lightningu II, kromě stealthu, neni vážně nic výjmečnýho, nebo úžasnýho.Skrýt celý příspěvek
proc by mel byt objeven ? proc si myslite ze se nechal sestrelit ?kdyz nebude mit zbrane proc myslite ze se bude poustet do vzdusnych souboju?proc myslite ze bude sam ? poslu ...Zobrazit celý příspěvek
proc by mel byt objeven ? proc si myslite ze se nechal sestrelit ?kdyz nebude mit zbrane proc myslite ze se bude poustet do vzdusnych souboju?proc myslite ze bude sam ? poslu nejake na radary a nejake na letiste znicit nepratele na zemi ,pak uz ho nikdo pronasledovat nebude . Takoveto myslenkove pochody nechapu ,proste je to americke letadlo tak ho musime shodit a pomluvit ,ze ? je to nejmodernejsi a nejlepsi viceucelovy letoun soucasnosti proste se s tim smirte a oprostete se uz od toho antiamerikanismuSkrýt celý příspěvek
Deadog: Jak říkáš, doletí nac 4 cíle, zničí je - complete, obrátí se, letí domů, je objeven na krátkou/střední vzdálenost nepřátelským letounem a jelikož není schopen souboje, padá ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: Jak říkáš, doletí nac 4 cíle, zničí je - complete, obrátí se, letí domů, je objeven na krátkou/střední vzdálenost nepřátelským letounem a jelikož není schopen souboje, padá k zemi..
Paráda..Skrýt celý příspěvektak tak, nechapu co si myslite ,kolik toho takovy letoun nese ,schova 4 pumy a vyrazi na tajnou akci ,znici 4 radarove stanoviste a complete:) dalsi uz muzou letet s plnou vyzbroji ...Zobrazit celý příspěvek
tak tak, nechapu co si myslite ,kolik toho takovy letoun nese ,schova 4 pumy a vyrazi na tajnou akci ,znici 4 radarove stanoviste a complete:) dalsi uz muzou letet s plnou vyzbroji ,je to dobry letounSkrýt celý příspěvek
OL: Pokud se nemýlím 4 závěsníky jsou v trupu, celkový počet závěsníků může ještě narůst díky zavěšení pod křídla. Ovšem pak letoun ztratí schopnost stealth, něco za něco...
OL: Pokud se nemýlím 4 závěsníky jsou v trupu, celkový počet závěsníků může ještě narůst díky zavěšení pod křídla. Ovšem pak letoun ztratí schopnost stealth, něco za něco...
jakub: ale ti co ich predavaju vidia vyrazne pozitiva. konkretne jedno, 240mil usd cenu(podla wiki). a urcite vyrobna cena nebude 239mil. skor 39mil.
jakub: ale ti co ich predavaju vidia vyrazne pozitiva. konkretne jedno, 240mil usd cenu(podla wiki). a urcite vyrobna cena nebude 239mil. skor 39mil.
Načítám diskuzi...