Obrněný automobil Varta: Obludná korupce při ukrajinských vojenských zakázkách

Ukrajinský obrněný automobil Varta; větší foto / Ukrainskaja bronětěchnika 

Ukrajinský obrněný automobil Varta představila společnost Ukrglavpak poprvé v roce 2015. Tato společnost, jež vznikla na přelomu tisíciletí, se původně zaměřovala na výrobu plastových nádob. V červnu 2015 ovšem změnila svůj profil na začala s výrobou vojenské techniky. Současně byl její název upraven na Ukrainskaja bronětěchnika.  Ukrajinští novináři zmapovali v souvislosti s firmou případ obrovské korupce, která dokresluje tristní stav zadávaní zbrojní zakázek na Ukrajině.

Vlastníkem staronové firmy Ukrainskaja bronětěchnika s pozměněným názvem se stal Jurij Stasko, ředitelem pak byl jmenován Alexander Kuzma. Oba dva společnost vedou pouze formálně. Skutečnou osobou s rozhodovacími pravomocemi je téměř jistě Nikolaj Kuzma, který od roku 2015 zastává pozici asistenta předsedy ukrajinské parlamentní komise pro národní bezpečnost Serhije Pašinskije.

 

 

Významná role Nikolaje Kuzmy v Ukrainskej bronětěchnike se zakládá na několika faktech. Pomineme-li, že je strýcem ředitele Alexandra Kuzmy, tak se sídlo společnosti na Dovženkově ulice 18 v Kyjevě se shoduje sídlem firmy Ukrmed Dental, jež patří právě Nikolaji Kuzmovi. Prvotní představení Varty 7. prosince 2015 vedl sám Nikolaj Kuzma a ani Jurij Stasko, ani Alexander Kuzma se této akce nezúčastnili.
 

2015: Hlavní kritérium je cena

Přestože Ukrainskaja bronětěchnika neměla žádné předchozí zkušenosti s vývojem obrněných vozidel, automobil Varta byl hotov za méně než šest měsíců. Pro srovnání, vývoj obdobného ukrajinského vozidla Dozor trval několik let.

 

Vartě se podařilo získat pozitivní hodnocení ze strany státních úřadů. Největší předností se ukázala být nízká cena, kterou umožnil výběr levného podvozku z nákladního automobilu MAZ-5434 (Minsky automobilový závod; MAZ). Cena za jedno vozidlo měla dosahovat pěti milionů hřiven (asi čtyři miliony Kč), mnohem méně než srovnatelné ukrajinské výrobky. Později uzavřené kupní smlouvy ovšem dokládají, že skutečná cena za jednu Vartu činí asi sedm milionů hřiven.
 

Vůz představený na konci roku 2015 nebyl vzat do zkušebního provozu, nýbrž okamžitě objednán a předplacen v počtu deseti kusů pro potřeby speciálních jednotek ukrajinské policie.
 

2016: Varta nesplňuje technické zadání

Samotné dodání deseti Vart pro ukrajinskou policii se uskutečnilo v září 2016 s půlročním zpožděním. Všechny z nich byly však odmítnuty a vráceny k revizi. K hlavním nedostatkům patřila nízká kvalita výroby a konstrukční závady.
 

Zkoušky Národní gardy Ukrajiny pro Vartu nedopadly uspokojivě. Během testů vyšlo najevo, že:

  •  + prostor motoru není dostatečně balisticky chráněn;

  •  + obrněné části vozidla se třesou v zatáčkách, dokonce i při nízké rychlosti;

  •  + z přední nápravy se ozývají neobvyklé zvuky při startování.

  •  

Závěrečné zpráva z průběhu zkoušek uvedla, že Varta nesplnila technické zadání a že v porovnání s dalšími obrněnými vozidly ukrajinské výroby zaostává ve všech ukazatelích. Navzdory tomuto verdiktu si Národní garda objednala čtyřicet vozů v hodnotě 7,15 milionů hřiven za kus. Objednávka byla uhrazena předem a v plné výši.

Takové podmínky nejsou standardní a žádné další ukrajinské zbrojovky takové výhody nemají. Dodávka automobilů měla být do konce roku 2016 završena.

 

Testování obrněného automobilu Varta

 

V prosinci téhož roku Ukrainskaja bronětěchnika získala další zakázku, tentokrát pro ministerstvo obrany. To si objednalo deset Vart v ceně 6,66 milionů hřiven za kus s dodávkou v průběhu roku 2017.
 

Na konci roku 2016 celková situace s Vartami vypadala následovně:

  •  + Uzavřeny smlouvy na dodávku šedesáti vozů;

  •  + Deset dodaných vozů bylo vráceno k revizi;

  •  + Prototyp poskytnutý k testování konstrukčně nezaujal a byly navrženy značné úpravy včetně výměny podvozku.

  •  

29. prosince 2016 se Ukrainskaja bronětěchnika jako jediná soukromá firma dostala na seznam šesti společností, jež získaly státní záruky №13010-05 zaměřené na zvýšení obranyschopnosti země. Ostatních pět společností patří do státního koncernu UkrOboronprom.
 

2017: Další objednávky navzdory technickým nedostatkům

V rámci výše zmíněné státní podpory si ministerstvo vnitra v únoru 2017 objednalo dalších 39 Vart pro Národní gardu.
 

V dubnu 2017 obdržela Národní garda jeden obrněný automobil na zkušební provoz. Během testů ujel 3000 km, přičemž závěrečný dokument o výsledcích zkoušek popsal 17 nesrovnalostí s technickým zadáním, 36 zaznamenaných poruch a 21 doporučení pro změnu konstrukce vozidla. Další připomínky se týkaly nedostatečného pancéřování, nedostatečné uzávěrky předního diferenciálu a nižšího výkonu motoru vzhledem k technickému zadání.

 

Poslední dva nedostatky vycházejí ze samotné konstrukce vozidla. Svojí roli zde sehrál výběr podvozku, běloruského MAZ-5434 vyvinutého v roce 1959. Tento nedostatek je nejen technický, ale i politický. MAZ-5434 je totiž doplňován ruským motorem JaMZ-236 vyráběným společností Jaroslavskij Motornyj Zavod.
 

Varta opět obdržela negativní technické hodnocení, ale již v květnu 2017 se čtyřicet objednaných vozů dostalo k Národní gardě.
 

Vzhledem k tomu, že závady odhalené během zkušebního provozu nemohly být během jednoho měsíce odstraněny, všech čtyřicet vozů bylo téměř jistě dodáno se všemi výše zmíněnými technickými nedostatky. Dodané automobily nebyly ve své tehdejší podobě vhodné k využití ukrajinskými ozbrojenými složkami.

 

Reportáž novinářů z iniciativy StopKorrupcii o výrobě automobilů Varta.

 

2018: Varty za miliardu hřiven

Varty se staly součástí letošního ukrajinského vyzbrojovacího programu, který počítá s objednávkou dalších 49 vozů. Mezi lety 2015-2018 Ukrainskaja bronětěchnika obdržela zakázky na 99 vozidel za téměř 700 milionů hřiven a v plánu je dalších 49. Celkem 148 obrněných automobilů přijde ukrajinské daňové poplatníky na přibližně jednu miliardu hřiven.

 

Z 99 již zaplacených vozů se k zákazníkovi dosud dostala polovina, 50 vozů. Jejich technický stav však velmi pravděpodobně neodpovídá technickému zadání.
 

Situace u jiných výrobců

Nabízí se srovnání s dalšími ukrajinskými výrobci obrněných vozidel:

1) Lvovskij bronětankovij zavod – 775 zaměstnanců, založen v roce 1944. V novodobé ukrajinské historii získal zakázku pouze na deset vozidel Dozor.

2) KrAZ – 3269 zaměstnanců, založen v roce 1958. O jeho obrněná vozidla Šrek a Fiona ukrajinské ozbrojené síly dosud neprojevily zájem.

3) NPO Praktika – 250 zaměstnanců, založen v roce 1993. V minulém roce bylo objednáno dvacet obrněných vozidel Kozak. Společnost čelí velmi častým kontrolám ze strany státních úřadů.

4) Korporacija Bogdan – 1953 zaměstnanců, založena v roce 2005. Dodnes nezískala žádnou zakázku na svá obrněná vozidla Bars. Uspěla jen s nepancéřovanými zdravotnickými pick-upy.

5) Zavod Kuznica na Rybalskom – 1020 zaměstnanců, založen v roce 1862. Od roku 2016 nezískal žádné zakázky na svá obrněná vozidla Triton. Dodávka čtyř Tritonů pohraniční službě   dodaných v roce 2015 je od listopadu 2017 vyšetřována protikorupčním úřadem.


Zdroje: Dubinsky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vzestup ukrajinských raketových technologií

Na konci ledna letošního roku Ukrajina provedla první úspěšný odpal nové řízené střely Neptun. ...

Americké protitankové střely Javelin pro Ukrajinu

Americké ministerstvo zahraničí 1. března schválilo potenciální prodej protitankových řízených střel ...

Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním balistickým střelám (ICBM) R-36M2 „Voevoda“. Rakety ...

Současnost a perspektiva stavby vojenských lodí na Ukrajině

Před rokem 1991 se na území současné Ukrajiny nacházela třetina loďařských výrobních kapacit ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    14:41 01.05.2018

    Arthur: pokud si dobře vzpomínám, tak na začátku Krymské krize, dávala Ukrajina na armádu zhruba to co my - tedy podfinancování muselo bít ještě víc do očí, vzhledem k větší ...Zobrazit celý příspěvek

    Arthur:
    pokud si dobře vzpomínám, tak na začátku Krymské krize, dávala Ukrajina na armádu zhruba to co my - tedy podfinancování muselo bít ještě víc do očí, vzhledem k větší armádě.

    Miroslav:
    Pokud jde o nabídku ukrajinských zbrojovek, tak myslím že na tom rozhodně nejsou zle. Přeci jen je to stát s počtem populace jako Španělsko, byť víc než Polsko. Rozhodně ale nesrovnatelné s Ruskem. Tedy i ta startovací pozice po rozpadu SSSR byla jiná.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    11:10 01.05.2018

    Rase: súhlas; ostatne my si ani nevieme predstaviť aké je to byť v de-facto vo vojnovom stave na časti svojho územia... UOP PRODUCT CATALOGUE 2016-2017 zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: súhlas; ostatne my si ani nevieme predstaviť aké je to byť v de-facto vo vojnovom stave na časti svojho územia...

    UOP PRODUCT CATALOGUE 2016-2017
    zdroj: http://ukroboronprom.com.ua/en... Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    10:12 01.05.2018

    Dušan: Keď je reč o tých MI-17... Iste vieš o tom, že pred pár týždňami boli naše 17-ky nútene územnené. Iste vieš aj prečo a odkiaľ boli problematické súčiastky. Ukrajina má ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan: Keď je reč o tých MI-17... Iste vieš o tom, že pred pár týždňami boli naše 17-ky nútene územnené. Iste vieš aj prečo a odkiaľ boli problematické súčiastky. Ukrajina má skutočne silný potenciál vyplývajúci z dedičstva po ZSSR ale tento trestuhodne premrhali kvalitou ktorú ponúkajú. A ver, že povesti nekvalitného a nedôveryhodného dodávateľa sa zbavuje veľmi ťažko.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:09 01.05.2018

    Určitě to není žádná hitparáda, ale líbí se mi víc než tuzemská Vega nebo Husar / Patriot. Obdobné množství vad, by se patrně dalo najít i u jiných vozidel, zde ale získali obrněné ...Zobrazit celý příspěvek

    Určitě to není žádná hitparáda, ale líbí se mi víc než tuzemská Vega nebo Husar / Patriot. Obdobné množství vad, by se patrně dalo najít i u jiných vozidel, zde ale získali obrněné vozidlo alespoň rychle, což je důležité, jelikož cokoliv je lepší než dosavadní autobusy. Cena je myslím pořád přiměřená. Vždycky si říkám, že když tady kritizujeme nějaké cizí nákupy, tak co máme my... nicSkrýt celý příspěvek

  • petris
    08:21 01.05.2018

    dusan: S tým premotorovaním by som bol veľmi opatrný, v LOTN by ti vedeli porozprávať celé romány o legendárnej kvalite ukrajinskej motoráriny a následnom báječnom jednaní s Motor ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan:
    S tým premotorovaním by som bol veľmi opatrný, v LOTN by ti vedeli porozprávať celé romány o legendárnej kvalite ukrajinskej motoráriny a následnom báječnom jednaní s Motor Sič pri reklamáciách. Púšťať sa do dobrodružstva s ukrajinskými motormi si snáď nechcú líznuť ani africké štáty.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    07:54 01.05.2018

    Miroslav Ukrajina patrí do desiatky najväčších vývozcov zbraní do sveta - takže asi to nebude také zlé i keď nevyužitý potenciál je tam určite ešte veľký. Pri Mi-8/17 vedia ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav

    Ukrajina patrí do desiatky najväčších vývozcov zbraní do sveta - takže asi to nebude také zlé i keď nevyužitý potenciál je tam určite ešte veľký.

    Pri Mi-8/17 vedia Ukrajinci urobiť veľa, dokonca premotorovať, tak, že sú to výkonnejšie stroje ako sú najnovšie ruské stroje ... ale nemajú podporu výrobcu, čo je problém pri "papierovačkách".Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    23:16 30.04.2018

    Petris: To bol Soros nie? Ale vážne... Trochu smutné keď si človek uvedomí aký veľký potenciál majú ukrajinské firmy. Stredná a východná Európa je plná zbraní z dôb ZSSR. Je ich ...Zobrazit celý příspěvek

    Petris: To bol Soros nie?

    Ale vážne... Trochu smutné keď si človek uvedomí aký veľký potenciál majú ukrajinské firmy. Stredná a východná Európa je plná zbraní z dôb ZSSR. Je ich také množstvo, že ich vyradenie nie je z ekonomického hľadiska v krátkom čase možné avšak z politického hľadiska je spolupráca s Ruskom problematická. Všade tam by mohla Ukrajina zohrať dôležitú úlohu. Len modernizácie BVP 1/2, T-72 či Mil-8/17 by priniesla ukrajinským firmám roboty na celé roky. A Ukrajina by získala nielen ekonomicky ale aj politicky. Tomu sa hovorí katastrofálne mrhanie potenciálom. Nakoniec od ukrajincov nebudú chcieť nakupovať ani štáty subsaharskej AfrikySkrýt celý příspěvek

  • Arthur
    20:57 30.04.2018

    Nechcem polemizovať s autorom v týchto kšeftoch sa nielen na Ukrajine nikto nevyzná, ale jedno určite viem cit. "2) KrAZ – 3269 zaměstnanců, založen v roce 1958. O jeho obrněná ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechcem polemizovať s autorom v týchto kšeftoch sa nielen na Ukrajine nikto nevyzná, ale jedno určite viem cit.
    "2) KrAZ – 3269 zaměstnanců, založen v roce 1958. O jeho obrněná vozidla Šrek a Fiona ukrajinské ozbrojené síly dosud neprojevily zájem."

    To je možné avšak KrAZ Cougar a KrAZ Spartan atd. objednávali - dokonca presli aj bojom.

    link: http://defence-blog.com/army/u...
    link: https://www.armyrecognition.co...
    link: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • danny
    16:23 30.04.2018

    Nevím, co všichni mají. Vždyť je to hezký. A jak rychle couvá do kopce. Navíc když si člověk vezme, jak se zbrojní zakázky většinou hrozně táhnou, je vidět, že jsou na trhu i ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím, co všichni mají. Vždyť je to hezký. A jak rychle couvá do kopce. Navíc když si člověk vezme, jak se zbrojní zakázky většinou hrozně táhnou, je vidět, že jsou na trhu i flexibilní výrobci, kteří za to umějí vzít a mají vyrobeno, ještě než je oficíálně podepsaná smlouva. Taky bychom mohli pár koupit, minimálně abychom podpořili Ukrajinskou ekonomiku.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    11:55 30.04.2018

    Vlasto, len na upresnenie - Zuzany do Grécka išli tuším tiež cez Kerametal.

    Vlasto, len na upresnenie - Zuzany do Grécka išli tuším tiež cez Kerametal.

  • Jara
    11:53 30.04.2018

    Vlasto
    Ta podobnost bude dána stejnou startovní čarou pro všechny po padu soc. Bloku přeci :))

    Vlasto
    Ta podobnost bude dána stejnou startovní čarou pro všechny po padu soc. Bloku přeci :))

  • vlasto
    11:22 30.04.2018

    Nejak, ani neviem prečo, sa mi vybavila slovenska dvojica Kerametal + Aligator (+ tatrapan + Zuzana). Socialisticky podnik zahranicneho obchodu, ktory za Meciara zacal vyrabat ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejak, ani neviem prečo, sa mi vybavila slovenska dvojica Kerametal + Aligator (+ tatrapan + Zuzana). Socialisticky podnik zahranicneho obchodu, ktory za Meciara zacal vyrabat specialnu techniku. A nikto ju od neho v podstate nekupil, iba slovenska armada.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    09:39 30.04.2018

    Ak si pozrieme na kurupciu na Slovensku pri nákupe vojenskej techniky, ktorá je taká "samozrejmá" až je z toho človeku do plaču ... tak asi očakávať "čistotu" v skorumpovanej ...Zobrazit celý příspěvek

    Ak si pozrieme na kurupciu na Slovensku pri nákupe vojenskej techniky, ktorá je taká "samozrejmá" až je z toho človeku do plaču ... tak asi očakávať "čistotu" v skorumpovanej Ukrajine je mimo reality.

    A dlho to tak ostane , a nerobím si ilúzie, že to bude niekedy úplne čisté. Skôr ide o to aby sa dodržala aspoň kvalita, keď už cena je od veci.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:31 30.04.2018

    Obrnené vozidlá Šrek a Fiona? :-o To je, odhliadnuc od infantilnosti nápadu, zrelé na žalobu zo strany štúdia DreamWorks. ;-p

    Obrnené vozidlá Šrek a Fiona? :-o To je, odhliadnuc od infantilnosti nápadu, zrelé na žalobu zo strany štúdia DreamWorks. ;-p

  • petris
    09:31 30.04.2018

    K tomu už treba dodať asi len toľko že Serhij Pašinskij je zrejme človek ktorý riadil streľbu do ľudí na majdane...

    K tomu už treba dodať asi len toľko že Serhij Pašinskij je zrejme človek ktorý riadil streľbu do ľudí na majdane...

Načítám diskuzi...