Nový čáslavský display pilot sbírá ocenění v zahraničí
- 20. 7. 2017
- 10 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
Od letošního roku je novým českým display (předváděcím) pilotem nadzvukového stroje JAS-39 Gripen kapitán Ivo Kardoš z 211. letky 21. základny taktického letectva Čáslav. Poprvé mohli diváci jeho techniku vysoké pilotáže zhlédnout v květnu v rámci čáslavského Dne otevřených dveří. Jeho premiérová zahraniční vystoupení se konala na světoznámých leteckých přehlídkách v anglickém Yeoviltonu a následně Fairfordu. Z obou akcí si kapitán Kardoš odnesl významná ocenění.
Více než 200 letounů a 160 tisíc návštěvníků ve Fairfordu
Letecký den v Yeoviltonu se konal 8. července a jednalo se o jubilejní 70. ročník akce pro veřejnost. Více než 40.000 příznivců letecké techniky mělo možnost vidět umění českého pilota ve vzduchu. A porota kapitána Kardoše ocenila trofejí za nejhezčí leteckou ukázku v kategorii letounů.
Následující víkend se na anglické základně ve Fairfordu konala přehlídka pod názvem Royal International Air Tatto, jedna z největších leteckých přehlídek na světě.
Počasí divákům ani vystupujícím příliš nepřálo, nízká oblačnost a povětrnostní situace komplikovaly podmínky vystupujícím.
„Musel jsem zvolit variantu ukázky s nižšími hladinami letu a přizpůsobit ji aktuální meteorologické situaci," vysvětluje kapitán Ivo Kardoš. I přes komplikace si však trofej pro nejlepší zahraniční ukázku nakonec odnesl.
„Již po sobotním programu jsem měl od poroty signály, že český pilot s letounem gripen je horkým kandidátem na vítězství. V neděli své umění kapitán Kardoš ve vzduchu potvrdil a získal cennou trofej, což si jeho precizně provedené vystoupení jistě zaslouží," pronesl velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Jaromír Šebesta.
Kapitán Ivo Kardoš s týmem pozemního technického personálu převzal ve Fairfordu cenu za nejlepší zahraniční dynamickou ukázku. / prap. Milan Polách (21. zTL), Jan Čadil
Ocenění si odnesl také český tým lehkých bitevníků
Součástí display týmu Vzdušných sil AČR je také dvojice čáslavských pilotů lehkých bitevníků L-159 ALCA. Jejich vystoupení je divácky také velmi atraktivní a to i z důvodu využití pyrotechnických efektů na zemi. Demonstrace leteckých úderů na pozemní cíle je ukázkou jednoho z hlavních úkolů 212. taktické letky a letounů L-159 ALCA, které jsou předurčeny k podpoře vlastních pozemních jednotek.
Svou zahraniční premiéru měl v Anglii také letoun L-159 ALCA s kamufláží legendárního britského letounu Spitfire, který pilotoval za Druhé světové války generálporučík František Peřina, patron 212. taktické letky přezdívaný „Generál nebe".
Součástí leteckého dne ve Fairfordu byly také různé dovednostní soutěže pro účastníky. Zástupci pozemního personálu ukázali své schopnosti a projevili týmového ducha. Čáslavští „alkaři" si tak odnesli trofej a ocenění „Spirit of the Crew".
Ocenění „Spirit of the Crew" si z anglického Fairfordu odnesl pozemní personál českých bitevníků L-159 ALCA. / prap. Milan Polách (21. zTL), Jan Čadil
Související články
Čeští stíhači na mezinárodním cvičení NATO Tiger Meet 2017
V termínu od 5. června do 16. června 2017 se ve francouzském Landivisiau koná prestižní mezinárodní ...
- 09.06.2017
- 1 komentářů
- Tisková zpráva
Armáda ČR: Špičková protivzdušná obrana krátkého dosahu
V posledních letech Armáda ČR do výzbroje zavedla několik špičkových prostředků protivzdušné obrany ...
- 05.07.2017
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům
Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...
- 07.07.2017
- 10 komentářů
- Tisková zpráva
Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje
Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...
- 11.07.2017
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Co jsem koukal na leteckem dnu v Čáslavi,tak letošní ukázka Gripena je opravdu perfektní,nedivím se,ze vyhrava cenu za celou.. Ze starých CIAFu take hodne vzpomínám na vystoupeni ...Zobrazit celý příspěvek
Co jsem koukal na leteckem dnu v Čáslavi,tak letošní ukázka Gripena je opravdu perfektní,nedivím se,ze vyhrava cenu za celou..
Ze starých CIAFu take hodne vzpomínám na vystoupeni M-2000,to byl vždy neuvěřitelný zážitek,však je to jedno z nejobratnejsich letadel vubec.Nebo brutální rachot Tornad,které drive nechyběly na žádném Ciafu a často byla ukázka německá i britská.Skrýt celý příspěvekNa ty F-5 si moc dobře vzpomínám. Jedna šla na minimálku a druhá měla jít na max. podzvuk, ale nějak se mu to "vymklo" z ruky. Sledoval sem to s úlu, a pecka to byla pořádná. Taky ...Zobrazit celý příspěvek
Na ty F-5 si moc dobře vzpomínám. Jedna šla na minimálku a druhá měla jít na max. podzvuk, ale nějak se mu to "vymklo" z ruky. Sledoval sem to s úlu, a pecka to byla pořádná. Taky ho řízení letu okamžitě posadilo.Skrýt celý příspěvek
Ona ta L-39 nebo L-59, která tenkrát měla sólo, byl první proudový letoun, který mi nad hlavou předváděl akrobacii, takže proto mě asi tak dostal. Pak to samozřejmě gradovalo, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Ona ta L-39 nebo L-59, která tenkrát měla sólo, byl první proudový letoun, který mi nad hlavou předváděl akrobacii, takže proto mě asi tak dostal.
Pak to samozřejmě gradovalo, ale to už jsem se dal do kupy :)
Miráž byla nádherná a vždycky se hrozně její delta ztrácela v tom kondenzačním oblaku. F-16 a MiG-29 zase oslňovaly hbitostí. Na mě v těch dobách ale hlavně působily jednadvacítky a třiadvacítky. Jednadvácu lítal myslím Hlavička? a měl to takový hodně bojový a energický...kolikrát taky vypustil padák ještě před kontaktem se zemí. Třiadvacítka zase šla v utažený zatáčce tak nějak atraktivně zadkem napřed. Do toho vysoká pilotáž SU-25, ze západu Drakeny a Fantomy. Vzpomínám taky na řachu od tuším Švýcarských (Rakouských?) F-5 v roce 1995, kdy byla údajně rychlost zvuku překročena jen na hraně křídla...ale šlupka slušná.
Před pár lety byl dobrý i průlet dvojice B-1 ve vysoký rychlosti..stál jsem přesně pod nima - mazec.
Jezdím tam doteď a užívám si i vrtulníky a větroně....Skrýt celý příspěvekKaždoročně se snažím navštěvovat královehradecký Ciaf a i když pár lidí v okolí říká, že v začátcích býval program atraktivnější, já jsem vděčný za každou možnost kouknout na ...Zobrazit celý příspěvek
Každoročně se snažím navštěvovat královehradecký Ciaf a i když pár lidí v okolí říká, že v začátcích býval program atraktivnější, já jsem vděčný za každou možnost kouknout na letadla a hlavně supersoniky v letu. Ten atraktivnější program v minulosti byl možná způsoben dobou po pádu železné opony, kdy letecké návštěvy z ciziny byli častější a pak asi i kvůli tomu, že naše armáda měla zájem o nový supersoniky. Už se mě toho hodně slívá, nebo si už nepamatuji, ale možná nejvíc na mě tenkrát zapůsobilo vystoupení Mirage 2000. Pokud jde o našince, tak se mi někdy vkrádá myšlenka, zdali naši piloti na Gripenech se víc "nesnaží" v zahraničí, nebo na dnech Nato v Ostravě. Ale, jak píše Luky, bezpečnost na prvním místě.Skrýt celý příspěvek
Ked sa bavime o tej historii. Na tom leteckom dni som bol CSIAF 1992 https://www.gonzoaviation.com/... Len z akrobatickych skupin tam boli ...Zobrazit celý příspěvek
Ked sa bavime o tej historii. Na tom leteckom dni som bol
CSIAF 1992 https://www.gonzoaviation.com/...
Len z akrobatickych skupin tam boli RED ARROWS, FRECCE TRICOLORI, PATROUILLE DE FRANCE, PATRULA AQUILA a BIELE ALBATROSY.
Niekde by som mal mat z neho fotky.
Bojim sa, ze o par rokov sa letecke dni scvrknu na F-35, F-35 a F-35 a Gripen a Gripen.Skrýt celý příspěvekDuha byla dobrá. Je to zvláštní, ale nejvíc na mě zapůsobila pilotáž L-39 po revoluci v Hradci. To jsem ještě věřil, že to třeba jednou budu dělat (nemyslím přímo display pilota). ...Zobrazit celý příspěvek
Duha byla dobrá.
Je to zvláštní, ale nejvíc na mě zapůsobila pilotáž L-39 po revoluci v Hradci. To jsem ještě věřil, že to třeba jednou budu dělat (nemyslím přímo display pilota). Jsem měl normálně vlhký oči a musel se před tátou hrozně držet abych nebulel.
Ale vzpomínám si, že v tý době myslím v L+K psal dopis nějaký pamětník, jak jsou všechna čísla nudná a s hroznýma rezervama...že za JEHO časů se přemet na Delfínu vybíral v padesáti metrech :)
Kapitánovi moc držím palce a věřím, že úspěchy s klidem ustojí....bezpečnost na prvním místě.Skrýt celý příspěvekTak ono s epři příletech a zkouškách vždycky lítá jinak než před lidmi. Například nejlepší letecký dny v Duxfordu jsou... v pátek :) Někde mám fotky jak to mezi hangáry v Duxfordu ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ono s epři příletech a zkouškách vždycky lítá jinak než před lidmi. Například nejlepší letecký dny v Duxfordu jsou... v pátek :)
Někde mám fotky jak to mezi hangáry v Duxfordu protahuje čtveřice Mustangů americké skupiny Flying horses. Taky Skyraidery to tam brousily hlava nehlava. A den na to při oficiální airshow - ukázněné lítání "ve stratosféře" :)
Se slzou v oku vzpomínám, jak se nám nad hlavami ve formaci proháněly SU-22 skupiny Duha... za to by dnes zavřeli i bábu v armě.Skrýt celý příspěvekPanu Kardošovi všechna čest, také sem spokojeně v květnu mžoural v Čáslavi k obloze, jsem přespolní. RiMRe, strýc je Čáslavák - suše pronesl něco o jednom z nejprůměrnějších ...Zobrazit celý příspěvek
Panu Kardošovi všechna čest, také sem spokojeně v květnu mžoural v Čáslavi k obloze, jsem přespolní.
RiMRe, strýc je Čáslavák - suše pronesl něco o jednom z nejprůměrnějších vystoupení, které měl tu čest za posledních 15 let shlédnout. A je pravda, že ten belgičan s F-16, co nastupoval někdy ve 14h předvedl trochu jinej diktát. Ve čtvrtek a pátek (když zkoušeli) tak prý pan Kardoš předvedl mnohem lepší kousky, já přijel z Prahy až v sobotu ráno.
Možná drb, možná pravda - napíšu, jak sem koupil. Šonkovi prý záviděli úspěch v Red Bullů, tak ho od Gripenů vyhodili - nejlepšího českého pilota :)....ale mě by to v Čechách přišlo normálníSkrýt celý příspěvekViděl jsem tohoto machra v Čáslavi a bylo to super a to jsem toho viděl už opravdu dost.
A synchro výkrut dvou Alec byl taky pecka!
https://youtu.be/9g_t1KcB7fY...Viděl jsem tohoto machra v Čáslavi a bylo to super a to jsem toho viděl už opravdu dost.
A synchro výkrut dvou Alec byl taky pecka!
https://youtu.be/9g_t1KcB7fY...
Načítám diskuzi...