Novinky z Maďarska: Továrna na BVP, turecké MRAPy a nové vrtulníky

Novinky z Maďarska: Továrna na BVP, turecké MRAPy a nové vrtulníky
H145M se systémem HForce / Airbus (Zvětšit)

Zatímco česká vláda bere naší armádě peníze, ostatní evropské státy pokračují v rychlém posilování svých armád. Maďarsko během posledních týdnů zavedlo nebo objednalo nové vrtulníky H145M, první turecké MRAPy (Mine-Resistant Ambush Protected) Gidrán a začalo stavět továrnu na bojová vozidla pěchoty (BVP) Lynx.

H145M

Druhý prosincový týden na maďarské 86. vrtulníkové základně (MH 86. Szolnok Helikopter Bázis; MH 86. Szolnok) přistály další tři lehké víceúčelové vrtulníky Airbus H145M. Maďarské letectvo provozuje již 16 těchto strojů z 20 objednaných. Poslední čtyři maďarské stroje jsou již také vyrobeny, nyní prochází testy a podporují výcvik maďarských pilotů v Německu.

Maďarské H145M nejsou ve stejné konfiguraci. Deset vrtulníků je v „holé“ transportní verzi bez speciálního vybavení. Dalších pět vrtulníků je vybaveno pro záchranné a pátrací operace (palubní jeřáb, lano typu „fast rop“) a pět vrtulníků má zbraňový komplex HForce. Maďarské letectvo zatím získalo osm „obyčejných“ H145M, všech pět záchranných a zmíněné první tři vrtulníky s komplexem HForce. Zbývajících 15 maďarských H145M je ale připraveno pro případnou pozdější instalaci systému HForce.

Pět bojových H145M je vybaveno elektro-optickým senzorem Wescam pro průzkum a cílení palubních zbraňových systémů, bočními lafetami pro umístění raketové, kulometné a kanonové výzbroje, přilbovým zaměřovacím systémem Scorpion a příslušnými hardwarovými a softwarovými systémy řízení palby. H145M může nést kulomety ráže 12,7 mm, 20mm kanony a/nebo nenaváděné nebo laserem naváděné střely ráže 70 mm.

Je ale zajímavé, že z trojice posledních maďarských H145M s HForce má podle všeho příďový senzor pouze jeden z nich (přitom mají boční zbraňové závěsy). Nepodařilo se nám zjistit důvod – možná dojde k instalaci senzoru později nebo se k cílení zbraní používají jiné metody.

Současně s dodávkami vrtulníků pokračuje školení 50 maďarských pilotů a 70 techniků v německém Donauwörthu. Plukovník Tamás Bali, zástupce velitele základny MH 86. Szolnok, pilot vrtulníků s 30 letou praxi, porovnal možnosti řízení H145M se sovětskými stroji Mi-8 a Mi-17:
„Z pohledu pilota největší rozdíl, kterého jsem si všiml při letu s H145M, byla jeho stabilita. Sovětské vrtulníky mají to, čemu se říká ‚autopilot‘, ale ve skutečnosti to není ono. U modelu H145M je stabilizace tak sofistikovaná, že můžete udělat 60 stupňové zatočení [s úhlem náklonu 60°], aniž byste se dotkli cyklického a kolektivního řízení ... předtím bylo těžké dokonce zatočit s úhlem náklonu 30 stupňů! Upřímně si myslím, že stabilizační systém H145M je nejlepší na světě. Zadruhé, automatizace: dříve jsme neměli systém řízení letu, který výrazně snižuje pracovní zátěž pilota. Například let IFR [let podle přístrojů] je nyní plně automatizován, H145M letí sám. A konečně, výkon: výkonová rezerva je prostě úžasná. To znamená, že tento vrtulník může poskytnout mnohem širší škálu výkonnostních schopností.“

Co se týče éry sovětských vrtulníků, ta v maďarském letectvu zcela skončí v roce 2025, kdy začnou přicházet první střední vrtulníky H225M ze 16 objednaných.


Další vrtulníky H145M se systémem HForce pro maďarské letectvo

Lynx

Maďarské ministerstvo obrany objednalo 218 BVP Lynx, přičemž 172 obrněnců vznikne v budované maďarské továrně v Zalaegerszegu. Z továrny od roku 2023 začne sjíždět 45 Lynxů ročně. Projekt přijde na dvě miliardy euro a v závodě se uplatní principy Průmyslu 4.0

Základní stavební kamen továrny byl položen 14. prosince a časosběrnou schránku spustil do základů továrny pomocí palubního jeřábu vrtulník H145M.

Továrna zajistí montáž Lynxů, jejich oživování, testování všech systémů a předávky vozidel zákazníkovi. Stejně tak zázemí v Zalaegerszegu zajistí servisní podporu Lynxů maďarské armády a vývoj odvozených verzí.

Při položení základního kamene ministr obrany Tibor Benkő zdůraznil, že bezpečnost maďarského národa je pro vládu prvořadá. Ministr slíbil další rozvoj maďarských ozbrojených sil a jak uvedl oficiální web maďarského ministerstva obrany, Benkő „věří, že bez silné národní armády neexistuje národní sebeúcta a sebeprosazování.“

„Dnešním položením základního kamene továrny na vozidla Lynx spouštíme rozsáhlé investice a rozvoj, které jsou důležité nejen pro město a region, ale pro celou zemi. Nyní jsme dosáhli toho, že naši spojenci v NATO k nám vzhlížejí a vidí celý zdejší příkladný proces,“ uvedl ministr obrany a dodal, že závod pro Lynxe není první, ale ani poslední vojenskou investicí v zemi.

Kromě toho se ve Várpalotě staví dvě továrny na munici a trhaviny. Půjde o jedny z největších muničních továren v Evropě. Výroba začne v roce 2023 nebo začátkem roku 2024. Továrny zajistí výrobu 30mm munice pro Lynxe, moderní tankového střeliva ráže 120 mm a dělostřeleckých granátů ráže 155 mm. Továrna bude dodávat munici jak maďarské armádě, tak ji vyvážet za hranice. Provoz bude maximálně automatizován (podle Průmyslu 4.0). Výstavba továren přijde na 200 milionů euro.  


Položení základního kamene továrny v Zalaegerszegu

Gidrán 

Maďarsko dále pokročilo v zavádění nových tureckých obrněných vozidel s pohonem 4×4. V roce 2018 maďarské ministerstvo obrany objednalo prvních deset obrněných vozidel Ejder Yalcin od turecké společnosti Nurol Makina. Všechna vozidla, pod jménem Gidrán, již slouží maďarské armádě. Obrněnci jsou vybaveni senzory a komunikačními systémy německé výroby.

21. prosince maďarské ozbrojené síly podepsaly smlouvu na dodávku dalších čtyřiceti obrněných vozidel Gidrán. Výrobu zajistí Nurol Makina přímo v Turecku.

Maďarsko plánuje získat více než 300 obrněných vozidel 4×4, přičemž 260 až 280 strojů vznikne v závodě v maďarském Kaposváru.

V Maďarsku bude probíhat také výzkum a vývoj speciální pomaďarštěné verze vozidel Gidrán. Součástí vývoje bude i integrace evropských zbraňových systémů. Stavbu továrny, výrobu a vývoj zajistí ve spolupráci německá firma Rheinmetall a maďarská HT Division Zrt. Němci pro vozidla dodají mimo jiné bojové moduly a výzbroj. Kromě maďarské verze Ejdera Yalcina bude v Kaposváru vyráběná pomaďarštěná verze tureckého vozidla NMS 4×4 „Yörük“.


Gidrán; větší foto / honvedelem.hu

Dovětek Armádních novin

Kdo si nechce komplikovat článek politikou nebo názory autora, ať následující řádky nečte: Maďarsko, jako většina normálních evropských zemí, pokračuje v masivních vojenských investicích a v rychlém posilování své armády. Důvod je prostý – rychle a překotně se mění distribuce moci ve světě, což přinese roky, možná dekády nestability. Armáda je zárukou toho, aby nově se objevující a sílící hráče (jak vlády států, tak jejich instituce, elity, média a obyvatele) „ani ve snu“ (doslova) nenapadlo, aby kdysi stabilní statusy quo (např. hranice Řecka nebo středoevropských zemí) měnily pomocí vojenských prostředků.

Armáda je jednoduše klíčovým politickým nástrojem ustanovující statusové vnímání a důvěryhodnost státu, což jsou dvě jediné skutečné hodnoty v mezistátních vztazích. Bez roky budované armády (a jejího étosu) nemá stát vnější ani vnitřní důvěryhodnost konat podle vlastní vůle a je vnímán jako kořist.

Argument, že neexistence nebo slabost armády má pozitivní vliv na bezpečnost nebo prosperitu země, nemá přitom žádnou oporu jak v historii, tak ani v současném světovém dění (ostatně ani ne ve společenských vědách). Jde jen a pouze o ničím nepodloženou víru, pocit.

Historie mnohokrát dokázala, že úpadky států, genocidy, vraždění, ztráty svobod a lidských práv, pokles prosperity či asimilaci obyvatel, nijak nezastavila neexistence nebo slabost armády, ba naopak.

S lítostí musíme přiznat, že státotvornou roli armády česká vláda nechápe nebo to leží zcela mimo její vzorce uvažování. Jak jinak vysvětlit, že komunisté, bizarní relikt dávno mrtvé éry, i v nastupujících 30. letech 21. století, oslabují naší armádu – buď kvůli politickým ziskům nebo/a kvůli falešné víře o úměře mezi slabostí armády a prosperitou / bezpečnosti obyvatel státu.

Zdroj: honvedelem.hu, 2, 3

Nahlásit chybu v článku


Související články

Maďarsko nakoupí turecká obrněná vozidla Ejder Yalcın a Yörük

Na počest maďarského Dne národní obrany (21. května) maďarská armáda představila svou nejnovější ...

Protivzdušný systém NASAMS 2 pro Maďarsko

V únoru letošního roku maďarská média přinesla první informace o zájmu armády nakoupit raketový ...

Potvrzeno. Maďarsko získá 44 tanků Leopard 2A7+ a 24 houfnic PzH 2000

Společnost Rheinmetall získala od koncernu KMW zakázku na výrobu klíčových částí tanků Leopard 2A7+ ...

Modernizace maďarské armády v roce 2020

Maďarská armáda i v roce 2020 udrží rychlé modernizační tempo. Souhrn nejdůležitějších ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • lukus
    14:40 28.12.2020

    Souhlas i s dovětkem za článkem. Škoda že v praxi nejde CTRL+C .............CTRL+V Na Maďarské akvizici vrtulníků by měla být brána za příklad spolupráce - dodržení ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas i s dovětkem za článkem.
    Škoda že v praxi nejde CTRL+C .............CTRL+V

    Na Maďarské akvizici vrtulníků by měla být brána za příklad spolupráce - dodržení termínů, výroby, školení, uvedení do bojového provozu.
    Za pár let budeme moci porovnat s spoluprací s USA ( a do toho se nám dostanou určitě ještě otazníky v podobě dostupnosti náhradních dílů).

    Zajímalo by mne, proč jsme nešli stejnou cestou?Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      16:39 28.12.2020

      V čem je H145M lepší než H-1? Ovšem není vyloučené že se třeba H145 do českého letectva dostane jako náhrada za Sokol. To ovšem není otázka nejbližších let.

      V čem je H145M lepší než H-1? Ovšem není vyloučené že se třeba H145 do českého letectva dostane jako náhrada za Sokol. To ovšem není otázka nejbližších let.

      • flanker.jirka
        22:38 28.12.2020

        Kolik typů vrtulníků chcete v našem obrovském letectvu provozovat?

        Kolik typů vrtulníků chcete v našem obrovském letectvu provozovat?

        • Scotty
          11:49 29.12.2020

          Ideálně stejně jako provozujeme dnes.

          Ideálně stejně jako provozujeme dnes.

          • flanker.jirka
            21:12 29.12.2020

            Proč čtyři typy?

            Proč čtyři typy?

          • Scotty
            21:37 29.12.2020

            Spíš tři a půl.

            Spíš tři a půl.

        • Ondra Mrklas
          18:22 29.12.2020

          Jen jsem se vás chtěl zeptat, proč pořád kritizujete nákup platformy H-1? Dle takticko-technických dat je to bezkonkurenčně nejlepší nabídka, se kterou se kapacitně H145M nemůže ...Zobrazit celý příspěvek

          Jen jsem se vás chtěl zeptat, proč pořád kritizujete nákup platformy H-1? Dle takticko-technických dat je to bezkonkurenčně nejlepší nabídka, se kterou se kapacitně H145M nemůže rovnat. Sice jsme zatím jediným provozovatelem strojů v Evropě, ale v budoucnu se k nám může přidat Rumunsko, které je naším tradičním spojencem. Navíc v rámci tendru je možnost o požádat o dalších 8 Viperů a 4 Venomy, které jsou v porovnání třeba s né úplně spolehlivými EC 665 nebo zastaralou A129D i levnější. Z hlediska kapacity a bojové činnosti by byl lepší nákup 12 AH-64E (cca o 8mld více), ale to nebylo v tendru.

          Omlouvám se, že můj první příspěvek zde je trochu off topic a navíc kritický, ale tyto diskuze sleduji dlouho a názory diskujících už docela dobře známSkrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:19 29.12.2020

            Za rozumnější jsem považoval nabídku 12 kusů UH 60 Black hawk. UH 60 je v Evropě rozšířený, používá je i USArmy. Tak že i venku na to budete mít dostupné zázemí. UH1 a AH1 ...Zobrazit celý příspěvek

            Za rozumnější jsem považoval nabídku 12 kusů UH 60 Black hawk. UH 60 je v Evropě rozšířený, používá je i USArmy. Tak že i venku na to budete mít dostupné zázemí. UH1 a AH1 provozuje pouze USMC.
            Pokud někdo chtěl zachovat bojové vrtulníky, tak by bylo lepší mít za ty peníze 8 kusů AH64.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:26 29.12.2020

            Vážně si myslíte, že po tomhle nákupu někdo prosadí další nákup Viperu a Venomu? Už dnes kvůli nám musí znovu obnovit výrobu. Jak dlouho s tím budou muset čekat?

            Vážně si myslíte, že po tomhle nákupu někdo prosadí další nákup Viperu a Venomu? Už dnes kvůli nám musí znovu obnovit výrobu. Jak dlouho s tím budou muset čekat?

          • Torong
            23:53 29.12.2020

            Ale no tak Flankere... Z tvojí steany je to už pouze osobní nenávist vůči tomu nákupu a neschopnost uznat, že nemáš pravdu. Zkoušel jsi to všemi možnými způsoby od zastaralosti ...Zobrazit celý příspěvek

            Ale no tak Flankere...
            Z tvojí steany je to už pouze osobní nenávist vůči tomu nákupu a neschopnost uznat, že nemáš pravdu. Zkoušel jsi to všemi možnými způsoby od zastaralosti konstrukce až po zoufalé pokusy typu "nemá radar" a "nemá drony".
            Ohledně UH 60 ti bylo několikrát napsáno, že jde o stroj jiné kategorie (těžší) než bylo požadováno. Naopak H1 jako jediný vyhovuje požadavkům naší armády, které byly jak z pohádky "o královně koloběžce". Tedy požadavek, aby ta dopravní helikoptéra byla zároveň i bitevní....Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            10:00 30.12.2020

            flanker.jirka Zase ta UH-60. A co by s ní AČR dělala víte? AČR už ekvivalent UH-60 provozuje je to Mi-171š. Tak na co by AČR byly dva stejné typy dopravních vrtulníků, ale každý s ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Zase ta UH-60. A co by s ní AČR dělala víte?
            AČR už ekvivalent UH-60 provozuje je to Mi-171š. Tak na co by AČR byly dva stejné typy dopravních vrtulníků, ale každý s jinačí logistikou?
            Navíc UH-60 i když na ní navalíte PTŘS a jinou výzbroj, tak se plně nevyrovná čistým bitevníkům. Stále bude mít omezené letové vlastnosti. Dále i za předpokladu pořízení 12 UH-60 by jsem se dostali do situace 4 na protitankový boj a 8 na přepravu či všeobecnou podporu. Ergo reálně by AČR těch 12 UH-60 využívala stejně jako nyní systém H-1.
            V tomhle je prostě systém H-1 daleko flexibilnější a univerzálnější než UH-60, pro potřeby AČR.Skrýt celý příspěvek

          • Matesaax
            10:14 30.12.2020

            Ohledně dalšího nákupu vrtulníků od Bellu je otázka zda vůbec bude snaha je koupit a hlavně zda na ně budou peníze.Ostatně stačí se podívat na Gripeny.Pronájem 14 stíhaček bylo ...Zobrazit celý příspěvek

            Ohledně dalšího nákupu vrtulníků od Bellu je otázka zda vůbec bude snaha je koupit a hlavně zda na ně budou peníze.Ostatně stačí se podívat na Gripeny.Pronájem 14 stíhaček bylo nouzové řešení na deset let a poté se mělo koupit 24 nových letadel k čemuž už nikdy nedošlo a dodnes tu máme pouze 14 stíhaček ačkoliv řada odborníků poukazuje na to,že je to málo.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            12:51 30.12.2020

            flanker.jirka
            /Už dnes kvůli nám musí znovu obnovit výrobu/
            Většinou není potřeba obnovovat něco co stále běží.

            flanker.jirka
            /Už dnes kvůli nám musí znovu obnovit výrobu/
            Většinou není potřeba obnovovat něco co stále běží.

          • flanker.jirka
            21:43 02.01.2021

            Torong To že byla nabídka UH 60 akceptována a zvažována hovoří o tom, že hmotnostně tato kategorie nevadila. Problém u H1 vidím hlavně v počtech vrtulníků, pokud se požadovala ...Zobrazit celý příspěvek

            Torong
            To že byla nabídka UH 60 akceptována a zvažována hovoří o tom, že hmotnostně tato kategorie nevadila.
            Problém u H1 vidím hlavně v počtech vrtulníků, pokud se požadovala přepravní kapacita, tak při snížení víceúčelových počtů o 4 kusy se přepravní kapacita snížila. Buď se mělo pořídit 12 AH1 a mít tak opravdu zachovanou schopnosti útočných vrtulníků nebo 12 víceúčelových strojů, aby šlo reálně část strojů nasadit venku. A zásadní rozdíl mezi AH1 a AH64 je v tom, že AH1 je bez perspektivy rozvoje, výroba končí zrovna tak UH1. Pořízením 12 UH 60 by jste měl lepší šanci nahradit případný výpadek v provozu schopnosti u MI 171, u kterých hrozí vždy problém s dodávkami dílů z Ruska.
            Klmesov
            Podívejte se na nabídky DSCA co vše pro UH 60 nabízeli, jediné rozdíly jsou v tom, že UH 60 nemá 30 mm kanón a integrované PTŘS. Kdy naposledy jsme Mi24/35 poslali dále než na střelnici?Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:51 02.01.2021

            Scotty Výroba UH1 skončila v roce 2019 s ukončením dodávek pro USMC, pro AH1 ještě jede, pro UH1 ji rozjíždí znovu jenom kvůli nám. Jaká bude šance na případnou rozsáhlejší ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Výroba UH1 skončila v roce 2019 s ukončením dodávek pro USMC, pro AH1 ještě jede, pro UH1 ji rozjíždí znovu jenom kvůli nám. Jaká bude šance na případnou rozsáhlejší opravu v případě nehody v průběhu dalších 20 let provozu?Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:28 02.01.2021

            flanker.jirka
            Obojí se vyrábí na stejné lince. Tedy až dodělají poslední AH-1 pro USMC přejdou jen na výrobu našich vrtulníků.

            flanker.jirka
            Obojí se vyrábí na stejné lince. Tedy až dodělají poslední AH-1 pro USMC přejdou jen na výrobu našich vrtulníků.

          • Scotty
            22:43 02.01.2021

            flanker.jirka /Kdy naposledy jsme Mi24/35 poslali dále než na střelnici?/ Ve stavu v jakém jsou by to byla v podstatě sebevražedná mise. Stačí se jen podívat na to co bylo potřeba ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            /Kdy naposledy jsme Mi24/35 poslali dále než na střelnici?/
            Ve stavu v jakém jsou by to byla v podstatě sebevražedná mise. Stačí se jen podívat na to co bylo potřeba udělat na Mi-171 před nasazením v Afghánistánu.

            /To že byla nabídka UH 60 akceptována a zvažována hovoří o tom, že hmotnostně tato kategorie nevadila./
            Z toho že nebyli vybráni se dá usuzovat že naopak vadila.

            /zásadní rozdíl mezi AH1 a AH64 je v tom, že AH1 je bez perspektivy rozvoje/
            Pokud se je USMC nechystá v nejbližší době vyřadit (jako že nechystá), tak je perspektiva jejich rozvoje zaručená.

            /výroba končí zrovna tak UH1./
            Pokud nenajdou další zákazníky. Což ovšem neznamená že linku zničí ihned po vyrobení posledního kusu.

            Tyhle vrtulníky neměli nahrazovat nebo dublovat Mi-171. Od začátku to mělo být jejich doplnění. Původně se uvažovalo i o podstatně menších strojích než UH-1.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      22:52 28.12.2020

      lukus
      Pořizování vojenské techniky je hodně o politice. Neteče nám do bot a nevíme co s penězi, ...

      lukus
      Pořizování vojenské techniky je hodně o politice. Neteče nám do bot a nevíme co s penězi, ...

  • Coldvel
    13:14 28.12.2020

    Jediné co mužeme je modlit se u všech svatých, aby tady žádná válka v evropě už nebyla a doufat, že se těch komunistických sráčů někdy zbavíme. I když se bezpečnostní situace ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Jediné co mužeme je modlit se u všech svatých, aby tady žádná válka v evropě už nebyla a doufat, že se těch komunistických sráčů někdy zbavíme.

    I když se bezpečnostní situace ve světě zhoršuje a většina států posiluje svoji bezpečnost, vzhledem k nedávným událostem i naší novodobé historii bych nepředpokládal, že se to u nás změní k lepšímu.

    A děkuji redakci Armádních novin, za jejich články.Skrýt celý příspěvek

    • Razem
      14:28 31.12.2020

      Jojo od roku 1989 nám vládnou samí komunisti.

      Jojo od roku 1989 nám vládnou samí komunisti.

  • danny
    12:51 28.12.2020

    Pěkně napsáno i shrnuto. Díky.

    Pěkně napsáno i shrnuto. Díky.

  • juhelak
    12:51 28.12.2020

    Aby to nevyznelo tak pesimisticky..za me byl i pro AČR rok 2020 uspesny a 2021 už se začne podepsana technika objevovat u jednotek. Snad se přístí rok podari dokoncit zbytek ...Zobrazit celý příspěvek

    Aby to nevyznelo tak pesimisticky..za me byl i pro AČR rok 2020 uspesny a 2021 už se začne podepsana technika objevovat u jednotek. Snad se přístí rok podari dokoncit zbytek velkych projektů. pak bude cas na to tu techniku zacit efektivne pouzivat.

    Jedine co me u nás zarazilo, proc se k pořizovaným kompletum rbs 70 NG porizují Tatry 8x8, trochu overkill mi prijde.Skrýt celý příspěvek

    • Matesaax
      13:42 28.12.2020

      Ideální by byla mobilní verze RBS-70 třeba na terénním Ivecu. Kupovat již druhý oddíl RBS a opět pouze v provedení trubka na trojnozce mi přijde jako naprosto nesmyslná akce.

      Ideální by byla mobilní verze RBS-70 třeba na terénním Ivecu. Kupovat již druhý oddíl RBS a opět pouze v provedení trubka na trojnozce mi přijde jako naprosto nesmyslná akce.

      • SYN_
        21:46 31.12.2020

        No ideální... možná ve smyslu "za ty prachy dobré" to snad.
        Sami švédové už je jdou nahrazovat...

        No ideální... možná ve smyslu "za ty prachy dobré" to snad.
        Sami švédové už je jdou nahrazovat...

  • flanker.jirka
    11:24 28.12.2020

    Možná by to na konci roku 2020 chtělo více nadhledu a zkusit "vojensko-politicky" hodnotit celé uplynulé desetiletí. Jdeme podobným směrem jako maďarská armáda, jen jiným ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by to na konci roku 2020 chtělo více nadhledu a zkusit "vojensko-politicky" hodnotit celé uplynulé desetiletí.
    Jdeme podobným směrem jako maďarská armáda, jen jiným tempem.
    Maďarsko má evidentně efektivnější způsob pořizování techniky než ČR. Tak že nám nepostačí hodnocení ani v pětiletém období, protože nejsme schopni v takovém období projekt provést.
    Jen namátkou, o radarech PVO se psalo již v roce 2008 a zřejmě první radar vojáci uvidí v roce 2021, o náhradě vrtulníků Mi 24/35 se psalo již v roce 2011 (s tím že v roce 2018 už Mi 24/35 provozovat nebudeme) dodávky H1 také začnou v nejbližších letech. A s náhradou BVP to jiné nebude, vojáci se nejprve museli rozmyslet kolik osob to má převážet a jaké věže to má mít.

    ...nad chováním komunistů nemá smysl brečet, udělali to co celou dobu říkali. Poslanecká sněmovna a senát nemá nemá 15 poslanců a 0 senátorů (KSČM), ale 200 poslanců a 81 senátorů, dokonce ani v ústavě nemáme zakotvenou "vedoucí úlohu strany" tak, že chyba je někde jinde.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:29 28.12.2020

      Ja si myslím, že to rozhadzovanie peňazí maďarskú vládu dobehne neskôr. Potom si možno povieš, že chválabohu, že sme aj my takto efektívne nenakupovali

      Ja si myslím, že to rozhadzovanie peňazí maďarskú vládu dobehne neskôr. Potom si možno povieš, že chválabohu, že sme aj my takto efektívne nenakupovali

      • flanker.jirka
        12:23 28.12.2020

        Miroslav Kde berete jistotu, že maďarské nákupy nejsou efektivní? A jste si jist, že v ČR to umí lépe? Obávám se, že toto budeme moci relevantně posoudit až někdy v polovině ...Zobrazit celý příspěvek

        Miroslav
        Kde berete jistotu, že maďarské nákupy nejsou efektivní? A jste si jist, že v ČR to umí lépe? Obávám se, že toto budeme moci relevantně posoudit až někdy v polovině plánované životnosti nově pořízené techniky.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          12:29 28.12.2020

          Zažil som 12 rokov vlády podobných populistov s neobmedzenou mocou ako je Fidesz.

          Zažil som 12 rokov vlády podobných populistov s neobmedzenou mocou ako je Fidesz.

          • liberal shark
            14:17 28.12.2020

            Kde vidíte hranici mezi respektem k přání občanů a populismem ?

            Kde vidíte hranici mezi respektem k přání občanů a populismem ?

          • flanker.jirka
            14:34 28.12.2020

            Miroslav Pokud máte na mysli SMER a Fica, tak SMER měl dost snadnou cestu díky neschopnosti a všehoschopnosti předchozí vlády. Je to podobné, jako v ČR, ČSSD a ANO se do vlády ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Pokud máte na mysli SMER a Fica, tak SMER měl dost snadnou cestu díky neschopnosti a všehoschopnosti předchozí vlády. Je to podobné, jako v ČR, ČSSD a ANO se do vlády dostaly až potom co se provalila všehoschopnost některých členů ODS a neschopnost premiera uhlídat vlastní milenku.Skrýt celý příspěvek

          • Latysimus
            16:51 28.12.2020

            12 rokov vlady rozkradania, ziadnej novej inovacie, nakupy len svoje prasce zivit a potichucky rozkradat vsetko.. a najhorsie na tom je ze maju este stale vela podpory u nas.

            12 rokov vlady rozkradania, ziadnej novej inovacie, nakupy len svoje prasce zivit a potichucky rozkradat vsetko.. a najhorsie na tom je ze maju este stale vela podpory u nas.

          • Miroslav
            18:28 28.12.2020

            flanker.jirka: Áno, mám na mysli SMER, čo je dnes už prakticky oficiálne zločinecká organizácia. Neviem o prípade milenky o ktorom píšeš. V každom prípade každé darebáctvo či ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: Áno, mám na mysli SMER, čo je dnes už prakticky oficiálne zločinecká organizácia.

            Neviem o prípade milenky o ktorom píšeš. V každom prípade každé darebáctvo či kauza v ČR má na Slovensku svoj ekvivalent o 2 rady vyšší. Fico svoju milenku vymenoval do funkcie hlavného štátneho radcu. Nemecká diplomacia nám kvôli tomu dokonca oficiálne oznámila, že si nepraje aby premiér vodil na návštevu ku kancelárke pobehlice. Ale pekná je, hľadaj Mária Trošková. Ak si fanúšik Zetoru možno máš kalendár kde náš hlavný štátny radca ukazuje svoje silikóny.

            Budem citovať niekdajšieho druhého muža SMERu:

            ,,Vyhraj voľby a môžeš všetko"

            Toto dnes už zľudovené heslo nepochybne platí aj v Maďarsku. Uvidíš časom keď Orbán z pocitu vlastnej bohorovnosti celkom príde o rozum (ak sa tak už nestalo).

            Mimochodom, ten autor toho hesla o svoju bohorovnosť prišiel keď ho skolil infarkt myokardu. Paradoxne na chodníku pred nemocnicou ktorú roky pľundroval, keďže sa špecializoval na tunelovanie zdravotníctva. V nemocnici mu už nemohli, a snáď ani nechceli pomôcť.

            A aké je z toho morálne ponaučenie? Každého diktátora raz dostihne spravodlivosť. Buď svetská alebo tá božia. Aj OrbánaSkrýt celý příspěvek

      • Zeeta
        00:50 29.12.2020

        Podla mna "rozhadzovanie" znamená, ked konáme bez plánu, nepremyslene. Terajsie madarské kontrakty sú ocivydne premyslené, a vyplatia za takych 10 rokov dokopy asi 3500 miliard ...Zobrazit celý příspěvek

        Podla mna "rozhadzovanie" znamená, ked konáme bez plánu, nepremyslene. Terajsie madarské kontrakty sú ocivydne premyslené, a vyplatia za takych 10 rokov dokopy asi 3500 miliard forintov (cca. 10 miliard EUR). A o plánovaní hovorí vela, ze vsetky kontrakty obsahujú aj hospodársku spoluprácu, vlastne vytvoria madarsky vojensky priemysel, cize nákupy podporia madarskú ekonomiku.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          03:04 29.12.2020

          Rozhadzovanie peňazí znamená nie bez plánu ale bez ohľadu na ekonomickú silu krajiny. Ja si síce môžem naplánovať ako splácať Ferrari ale pokiaľ moja ekonomická sila na to nestačí, ...Zobrazit celý příspěvek

          Rozhadzovanie peňazí znamená nie bez plánu ale bez ohľadu na ekonomickú silu krajiny. Ja si síce môžem naplánovať ako splácať Ferrari ale pokiaľ moja ekonomická sila na to nestačí, tak som idiot a nepomôže mi žiadny plánSkrýt celý příspěvek

    • Kfir
      11:35 28.12.2020

      Je zaujímavé ako komunistom záležalo na obrane, keď vládli. Predimenzovaná obrana, VB, ŠtB to bola nutnosť, aby bola chranená chudoba. Chrániť bohatstvo asi nie je potrebné.

      Je zaujímavé ako komunistom záležalo na obrane, keď vládli. Predimenzovaná obrana, VB, ŠtB to bola nutnosť, aby bola chranená chudoba. Chrániť bohatstvo asi nie je potrebné.

      • Miroslav
        11:40 28.12.2020

        To rozhodne nebol ich nápad dávať na obranu 5-6% HDP. V Moskve sa proste povedalo, že na pomoc vám prídeme do dvoch týždňov. Za ten čas musíte vydržať a nielen kvôli sebe, ale ...Zobrazit celý příspěvek

        To rozhodne nebol ich nápad dávať na obranu 5-6% HDP. V Moskve sa proste povedalo, že na pomoc vám prídeme do dvoch týždňov. Za ten čas musíte vydržať a nielen kvôli sebe, ale hlavne kvôli nám lebo ČS je nárazníkové pásmo. Čo iné súdruhom v Prahe ostávalo keď súdruhovia v Moskve mali obavy o svoju bezpečnosť?Skrýt celý příspěvek

        • Latysimus
          16:54 28.12.2020

          A nam davali len omrvinky svojej armady.. len to co museli. Vsetky svoje "vynimocne" stroje a skvosty armady si nechavali doma.

          A nam davali len omrvinky svojej armady.. len to co museli. Vsetky svoje "vynimocne" stroje a skvosty armady si nechavali doma.

      • flanker.jirka
        12:10 28.12.2020

        od komunistů to byl pouhý kalkul, protože mají problém s naším členstvím v NATO. 10 miliard korun při plánovaném deficitu přes 300 miliard nepřinese žádný efekt. Bohužel, Babiš ...Zobrazit celý příspěvek

        od komunistů to byl pouhý kalkul, protože mají problém s naším členstvím v NATO. 10 miliard korun při plánovaném deficitu přes 300 miliard nepřinese žádný efekt. Bohužel, Babiš raději ustoupil jim, než demokratické opozice v podobě střízlivějšího návrhu rozpočtu. Hodnotit to budeme moci v průběhu ledna. O 10 miliardách v rezervě může v lednu rozhodnout samotná vláda bez parlamentu tak, že mají šanci vše vrtátit armádě a nebudou k tomu komunisty potřebovat.Skrýt celý příspěvek

        • danny
          13:00 28.12.2020

          flanker.jirka: je pro mě hrozně smutný pohled na to, že jsou dnes komunisti jedni z mála, kdo má povědomí o tom, jak funguje legislativní proces, chápou mechanismy, lhůty atd... ...Zobrazit celý příspěvek

          flanker.jirka: je pro mě hrozně smutný pohled na to, že jsou dnes komunisti jedni z mála, kdo má povědomí o tom, jak funguje legislativní proces, chápou mechanismy, lhůty atd... Takže když přijde na lámání chleba, jsou obvykle schopni přijít s jasně formulovaným a hlavně realistickým (schvalitelným) požadavkem. A pak konzistentně pracovat na jeho prosazení.
          Taktika "mělo by se" a "vláda by měla úplně předělat" atd... je fajn na plácání si jater na fejsbůku, ale často se jedná o požadavky buď nerealistické, v čase se měnící a ještě nepřipravené. A pak to končí takhle. Fakt mě to štve.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:29 28.12.2020

            Pokud znají všechny mechanismy, tak ji musí být také jastné, že v lednu 2021 může 10 miliard ve státní rezervě vláda sama bez parlamentu (tedy i bez KSČM) v klidu převést peníze ...Zobrazit celý příspěvek

            Pokud znají všechny mechanismy, tak ji musí být také jastné, že v lednu 2021 může 10 miliard ve státní rezervě vláda sama bez parlamentu (tedy i bez KSČM) v klidu převést peníze tam kam chtěla původně, jen se budou tvářit, že je to v rámci boje s Covid-19. V tomto ohledu bude mít vláda i jistotu, že zbytek opozice do toho nebude šít, protože mají také v programu podporu armády. Tak že komunisti utřou.
            Ve výsledku se KSČM svým postojem zesměšňuje, protože pravým důvodem je pořízení vrtulníků z USA.Skrýt celý příspěvek

          • danny
            10:28 30.12.2020

            flanker.jirka: Ale vůbec neutřou. Jim nešlo o to, aby armádu obrali o peníze. Ale aby se zviditelnili pro všechny, kteří je v minulosti volili jako protest stranu. A o které pro ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: Ale vůbec neutřou. Jim nešlo o to, aby armádu obrali o peníze. Ale aby se zviditelnili pro všechny, kteří je v minulosti volili jako protest stranu. A o které pro přílišnou konstruktivnost přicházejí. Naopak, teď budou moci proti "neefektivnímu" využití rezervy protestovat podruhé a žádat, aby byla využita nějak jinak, způsobem, který bude konvenovat jejich potenciálním voličům.
            Vezmi si, kdy jindy dostali komanči tolik prostoru v médiích, jako teď...Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          14:19 28.12.2020

          Holt zvolil cestu nejmenšího odporu.

          Holt zvolil cestu nejmenšího odporu.

      • flanker.jirka
        13:41 28.12.2020

        Kfir Tehdy tu byly dva tábory, které byly ochotny bez váhání druhou stranu spálit na popel při prvním podezření na napadení druhé strany. Tak že se výdaje na obranu podřizovaly ...Zobrazit celý příspěvek

        Kfir
        Tehdy tu byly dva tábory, které byly ochotny bez váhání druhou stranu spálit na popel při prvním podezření na napadení druhé strany. Tak že se výdaje na obranu podřizovaly aktuálním hrozbám druhé strany.Skrýt celý příspěvek

        • Kfir
          14:07 28.12.2020

          flanker.jirka Iste, ale rovnako predimenzovaná VB a ŠtB tu asi kvôli druhej strane nebola. Čo som tým chcel povedať, že komunistom išlo v prvom rade o ich vlastnú bezpečnosť. Tak ...Zobrazit celý příspěvek

          flanker.jirka
          Iste, ale rovnako predimenzovaná VB a ŠtB tu asi kvôli druhej strane nebola.
          Čo som tým chcel povedať, že komunistom išlo v prvom rade o ich vlastnú bezpečnosť.
          Tak ako dnes jedna z mála veci, ktoré fungujú v Bielorusku je armáda, polícia a KGB.Skrýt celý příspěvek

          • Tesil
            17:10 28.12.2020

            Kfir Předimenzovaná VB?Koncem roku 1988 zhruba 60 000 členů. PČR v současnosti okolo 40 000 maníků. Nevím kolik policistů je na Slovensku.Ale žádný velký rozdíl v celkovém součtu ...Zobrazit celý příspěvek

            Kfir
            Předimenzovaná VB?Koncem roku 1988 zhruba 60 000 členů.
            PČR v současnosti okolo 40 000 maníků.
            Nevím kolik policistů je na Slovensku.Ale žádný velký rozdíl v celkovém součtu nevidím.Skrýt celý příspěvek

          • Kfir
            18:15 28.12.2020

            S VB máš potom pravdu, ale ŠtB asi porovnávať s dnešnými tajnými službami nemusíme. A zabudol som na Ľudové milície, ktoré mali 84821 členov v roku 1989. To je 2x viac ako dnešná ...Zobrazit celý příspěvek

            S VB máš potom pravdu, ale ŠtB asi porovnávať s dnešnými tajnými službami nemusíme. A zabudol som na Ľudové milície, ktoré mali 84821 členov v roku 1989. To je 2x viac ako dnešná AČR a OSSR dohromady.Skrýt celý příspěvek

          • Tesil
            18:41 28.12.2020

            Kfir
            Nechci srovnávat,ale zase tu máme MP počty neznám,
            bezpečnostní agentury atd.
            To,že máme pidiarmádu není problém LM ani StB.

            Kfir
            Nechci srovnávat,ale zase tu máme MP počty neznám,
            bezpečnostní agentury atd.
            To,že máme pidiarmádu není problém LM ani StB.

          • Miroslav
            21:51 28.12.2020

            Tesil: nejakých 25 tisíc ich je štátnych. Alebo aspoň toľko je miest v PZ SR. Obsadenosť nepoznám. Predpokladám niekde okolo 90%

            Tesil: nejakých 25 tisíc ich je štátnych. Alebo aspoň toľko je miest v PZ SR. Obsadenosť nepoznám. Predpokladám niekde okolo 90%

          • Miroslav
            21:59 28.12.2020

            kfir: ĽM by som do toho neťahal. Jednak šlo z dnešného pohľadu prakticky o teroristickú polovojenskú organizáciu, ale hlavne šlo zväčša o takých strýcov čo sa radi uliali zo šichty ...Zobrazit celý příspěvek

            kfir: ĽM by som do toho neťahal. Jednak šlo z dnešného pohľadu prakticky o teroristickú polovojenskú organizáciu, ale hlavne šlo zväčša o takých strýcov čo sa radi uliali zo šichty a ešte sa mohli ožrať v pracovnej dobe. A nakoniec za tie 3 promile či si priniesli z cvičenia ešte dostali odznak vzorného angažovaného komunistuSkrýt celý příspěvek

          • Kfir
            22:38 28.12.2020

            Miroslav Do čoho konkrétne by si ich neťahal? Debata začala tým, že komunisti investovali obrovské peniaze do obrany a štátneho "bezpečnostného" aparátu. A teraz by armádu ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Do čoho konkrétne by si ich neťahal?

            Debata začala tým, že komunisti investovali obrovské peniaze do obrany a štátneho "bezpečnostného" aparátu. A teraz by armádu najradšej zrušili. Lebo už nie je jej úlohou, okrem obrany vlasti aj ochrana režimu.
            ĽM milície boli vyzbrojené, cvičené a politicky motivované. Neviem o akej teroristickej organizácií hovoríš. ĽM bola niečo ako národná garda, ale jej úlohou nebolo brániť štát, ale režim. Jej zriaďovateľom bol štát na základe zákona a štát ju aj vyzbrojil a financoval. Tak prečo by nemohla byť podľa teba zaradená do rovnakého koša ako VB, alebo ŠtB? Takmer 85 tisíc ľudí asi neboli všetko strýcovia čo si radi vypijú namiesto šichty.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            23:52 28.12.2020

            Miroslav:
            Ti "strýcovia" ještě v roce 1969 stříleli při demonstracích proti Ruské okupaci ostrýma do lidí. Zrovna tihle milicionáři byl největší odpad společnosti.

            Miroslav:
            Ti "strýcovia" ještě v roce 1969 stříleli při demonstracích proti Ruské okupaci ostrýma do lidí. Zrovna tihle milicionáři byl největší odpad společnosti.

          • Miroslav
            03:15 29.12.2020

            kfir: Tak to sa teda mýliš. ĽM nemali oporu v zákone pretože to nebola ozbrojená zložka štátu ale strany. Zákon pojem ĽM nepoznal a fakticky ho ani nijak neupravoval. V podstate si ...Zobrazit celý příspěvek

            kfir: Tak to sa teda mýliš. ĽM nemali oporu v zákone pretože to nebola ozbrojená zložka štátu ale strany. Zákon pojem ĽM nepoznal a fakticky ho ani nijak neupravoval. V podstate si toto tvrdenie môžeš ľahko overiť ak si nájdeš prísahu milicionára ktorý prisahá obraňovať stranu a zriadenie, nie štát. To je ako keby si polovojenskú organizáciu vyzbrojenú samopalmi a guľometmi zriadil SMER. Z tohto pohľadu je to fakticky teroristická organizácia, nie armáda. A na záver, pozri si dobové fotografie, pozri si dobové videá. Áno, poväčšinou to boli strýcovia, prospechári a zakomplexovanci ktorí by sa k zbrani žiadnym iným spôsobom nedostali.Skrýt celý příspěvek

          • Kfir
            08:17 29.12.2020

            Miroslav Vedúcu úlohu v štáte mala strana. Bola zakotvená aj v ústave. Strana v ČSSR bola štát. Strana vyzbrojila 85 tisíc ľudí samopalmi, guľometmi a inou výzbrojou. Počítam, že ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Vedúcu úlohu v štáte mala strana. Bola zakotvená aj v ústave. Strana v ČSSR bola štát. Strana vyzbrojila 85 tisíc ľudí samopalmi, guľometmi a inou výzbrojou. Počítam, že tie zbrane vyrobil štátny podnik a nie straníci po večeroch. Keď strana bola štát, tak to de facto boli ozbrojené zložky štátu na slúžiace na udržanie moci. Keby komunisti v 1989 mali podporu z Moskvy, tak by nimi utopili revolúciu v krvi. Ale kľudne to ďalej volaj klub strýcov. V 1989 myslím Štepán povolal milície do Prahy. Jakeš ten rozkaz zrušil. Napriek tomu ich prišlo 4 tisíc brániť stranu a zriadenie. Keď je v ústave zakotvená vedúca úloha strany, tak strana je štát. A jej ozbrojená zložka je podľa mňa štátna. Nerozumiem prečo 85 tisíc ozbrojených ľudí zlahčuješ na úroveň klubu dôchodcov. Pre mňa patria do rovnakého koša ako ŠtB a VB a ty si ich kľudne uvádzaj v kolónke "strýcovia".Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            08:56 29.12.2020

            Ty vieš, že väčšinou s tebou súhlasím ale teraz nemôžem. To, že strana bola štát, OK. Beriem ale ĽM mali velenie nie na generálnom štábe, nie na MO, nie na MV ani v prezidentskom ...Zobrazit celý příspěvek

            Ty vieš, že väčšinou s tebou súhlasím ale teraz nemôžem. To, že strana bola štát, OK. Beriem ale ĽM mali velenie nie na generálnom štábe, nie na MO, nie na MV ani v prezidentskom paláci ale na ÚV KSČ. A to je ten zásadný rozdiel. Koniec-koncov na Slovensku máme organizáciu Slovenskí branci. To je pre neznalých polovojenská organizácia tiež riadená na politickom princípe. Má približne 200 členov a cvičia vojenským štýlom. Platená Ruskom a riadená krajne pravicovými politikmi na Slovensku. De facto teroristická organizácia rovnako ako ĽM. Rozhodne to nezľahčujem tým, že som ich nazval strýcami. Aj keď gro štruktúry tvorili hlavnechlapi ktorí by podľa veku už v ozbrojených silách dávno neboliSkrýt celý příspěvek

          • Kfir
            12:56 29.12.2020

            Miroslav Prirovnanie ĽM a SB je podľa mňa miešanie hrušiek s jablkami. Ak by na Slovensku bola diktatúra a štátostrana by vytvorila a vyzbrojila SB, tak OK. Ale prirovnať 200 ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Prirovnanie ĽM a SB je podľa mňa miešanie hrušiek s jablkami. Ak by na Slovensku bola diktatúra a štátostrana by vytvorila a vyzbrojila SB, tak OK. Ale prirovnať 200 polobláznov v demokratickom štáte čo sa hrajú na vojakov k 85 tisícom vyzbrojených a politicky motivovaných ľuďom v diktatúre mi nesedí. Ak by si písal o HSĽS a Hlinkovej garde, tak nič nepoviem.
            Ale nechajme to už tak. Nemusíme sa vždy zhodnúť. 9 z 10 tvojich príspevkov mi zvykne sadnúť. To je dobrá bilancia. Ani so svojou ženou sa nezhodnem vždy na 100%. ;)Skrýt celý příspěvek

      • Englbert
        16:39 28.12.2020

        Zajimalo by me, jak by se komousi zachovali, kdyby mezi nabizejicimi byli i firmy z ruska nebo ciny.;-)

        Zajimalo by me, jak by se komousi zachovali, kdyby mezi nabizejicimi byli i firmy z ruska nebo ciny.;-)

  • Kfir
    10:39 28.12.2020

    Ten dodatok bol najlepšia časť článku. Viem, že autor ho zamýšľal na ČR, ale ako občan SR to cítim rovnako. U nás je situácia ešte horšia. V ČR sa o obrane aspoň hovorí a robia sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten dodatok bol najlepšia časť článku. Viem, že autor ho zamýšľal na ČR, ale ako občan SR to cítim rovnako. U nás je situácia ešte horšia. V ČR sa o obrane aspoň hovorí a robia sa malé kroky. Na Slovensku je ticho (dúfam, že nie pred búrkou).Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:18 28.12.2020

      Trochu by som ťa popravil. U nás nie je ani tak problém s rozpočtom (ten neustále rastie) ako to, že z neho ide žalostne málo na modernizačné projekty. Tie peniaze sa proste ...Zobrazit celý příspěvek

      Trochu by som ťa popravil. U nás nie je ani tak problém s rozpočtom (ten neustále rastie) ako to, že z neho ide žalostne málo na modernizačné projekty. Tie peniaze sa proste rozpustia a neostáva po nich nič viditeľnéSkrýt celý příspěvek

      • Kfir
        11:28 28.12.2020

        Rozpustia je veľmi diplomatický výraz na to čo sa s nimi naozaj deje. Mňa napadlo iné slovo, ktoré tiež začína na roz... :)

        Rozpustia je veľmi diplomatický výraz na to čo sa s nimi naozaj deje. Mňa napadlo iné slovo, ktoré tiež začína na roz... :)

        • Miroslav
          11:36 28.12.2020

          Vieš, tie peniaze na obranu nerastú na stromoch. Sú to peniaze daňových poplatníkov a tých nezaujíma koľko termoponožiek sa nakúpilo, či je dosť 155 mm munície alebo či BVP dostanú ...Zobrazit celý příspěvek

          Vieš, tie peniaze na obranu nerastú na stromoch. Sú to peniaze daňových poplatníkov a tých nezaujíma koľko termoponožiek sa nakúpilo, či je dosť 155 mm munície alebo či BVP dostanú nové PTRS. Nezaujíma ich ani, že desiatnik v Trebišove dostane o 50 € vyšší plat.

          Verejnosť zaujíma len to, koľko je za to tankov, koľko stíhačiek, koľko BVP, koľko vrtuľníkov... Nič iné na verejnosť neplatí. To je ten marketing ktorý naše MO robiť nevieSkrýt celý příspěvek

          • Arthur
            13:51 28.12.2020

            V súčasnej dobe (ako nikdy predtým) je najlepší marketing OSSR (MOSR) a AČR (MOČR) ich nezastupiteľná rola pri reálnej pomoci v boji s koronakrízou.

            V súčasnej dobe (ako nikdy predtým) je najlepší marketing OSSR (MOSR) a AČR (MOČR) ich nezastupiteľná rola pri reálnej pomoci v boji s koronakrízou.

          • Kfir
            13:59 28.12.2020

            Arthur
            S tým čo si napísal súhlasím. Myslím však, že Miroslav nemyslel posledných 7-8 mesiacov, ale posledných skoro 30 rokov.

            Arthur
            S tým čo si napísal súhlasím. Myslím však, že Miroslav nemyslel posledných 7-8 mesiacov, ale posledných skoro 30 rokov.

  • ludvík
    10:37 28.12.2020

    Všechny okolní země posilují armádu a česká vláda může kupovat veteránská čísla na zastaralou techniku. Být vojákem, tak ty veterány půjčím Babišovcům, ať si zkusí být v pojízdné ...Zobrazit celý příspěvek

    Všechny okolní země posilují armádu a česká vláda může kupovat veteránská čísla na zastaralou techniku. Být vojákem, tak ty veterány půjčím Babišovcům, ať si zkusí být v pojízdné rakvi !!!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2