Maďarsko nakoupí turecká obrněná vozidla Ejder Yalcın a Yörük
- 22. 5. 2019
- 170 komentářů
- Jan Grohmann
Na počest maďarského Dne národní obrany (21. května) maďarská armáda představila svou nejnovější vojenskou techniku. Hvězdou víkendové přehlídky byl nepochybně nový maďarský tank Leopard 2A7+. Maďarská armáda ale nečekaně předvedla také turecká taktická obrněná vozidla Ejder Yalcın 4×4 a NMS 4×4 (Yörük).
Budapešť pokračuje v masivním nákupu moderní obrněné techniky podle rozvojového plánu maďarských ozbrojených sil Zrínyi 2026. V případě pozemních sil nejvíce pozornosti jednoznačně poutá nákup 44 německých tanků Leopard 2A7+ (plus ženijních a mostních vozidel na pásovém podvozku), 12 starších Leopardů 2A4 (pro výcvik) a 24 samohybných houfnic PzH 2000.
Maďarsko do roku 2023 plánuje zvýšit rozpočet ministerstva obrany na 2 % HDP (v roce 2020 na 1,6 %) a jen letos na nákup nových zbraňových systémů vyčlení 150 miliardy forintů, tedy 11,6 miliardy Kč. Celkový rozpočet maďarského ministerstva obrany letos činí 513 miliardy forintů (41,8 miliardy Kč).
Mezi další významné investice (myšleno vojensky i geopoliticky) je nákup tureckých taktických obrněných vozidel Ejder Yalcın 4×4 a NMS 4×4 (Yörük). Obě vozidla byla viděna o víkendu na letišti Budaörs v maďarských barvách, s maďarskými emblémy. Bohužel není známo, kolik tureckých vozidel Maďarsko nakoupí, kdy je dostane nebo kolik za ně zaplatí.
Přehlídka současné i zaváděné vojenské techniky maďarské armády
Nyní maďarské pozemní síly provozují jen omezený počet taktických obrněných vozidel 4×4, především 80 vozidel Humvee (pro speciální sily), 20 MRAPů M-ATV a 13 vozidel Cougar (oba typy jsou nasazeny v Afghánistánu). Kromě toho maďarská armáda papírově stále vlastní 250 obstarožních sovětských transportérů BRDM-2, ale ty jsou nepochybně již mimo aktivní službu.
Mimochodem maďarské speciální síly používají také 12 terénních bugin Polaris MRZR-4. Pro nebojové úkoly armády je určeno také 550 nových vozidel SUV 550 Suzuki Vitaras.
Turecká firma Nurol Makina začala obrněnce Ejder Yalcın vyvíjet v roce 2012 a o dva roky později začala sériová výroba. Pohotovostní hmotnost vozidla se pohybuje mezi 12 000 až 14 000 kg (podle verze) a užitečné zatížení je až 4000 kg. Vozidlo má vynikající ochranu proti minám a IED, což je dáno podvozkem tvarovaným do „V“, plovoucími pancéřovými pláty na podlaze a použitím protiminových sedaček.
Fotogalerie z maďarského Dne národní obrany
Ejder Yalcın přepraví až 11 vojáků a lze ho vyzbrojit ručně nebo dálkově ovládanými zbraňovými moduly. Korba snese lafetaci i automatického kanónu ráže 25 mm. Samozřejmostí jsou různé účelové verze, jako je obrněný transportér, pyrotechnické vozidlo, nosič nejrůznějších zbraňových systémů, evakuační vozidlo atd. Ejder Yalcın si již objednalo deset zemí, jen turecká armáda používá 400 těchto vozidel, stejně jako Katar.
Novější NMS 4×4 (Yörük) byl představen v minulém roce a v současnosti se rozbíhá sériová výroba. NMS 4×4 váží 10 tun a podvozek snese zatížení další čtyři tuny. Ve verzi obrněný transportér NMS 4×4 přepraví pětičlennou posádku a čtyřčlenný výsadek. NMS 4x4 je oproti Ejder Yalcın nejen lehčí, ale také menší (zejména na výšku a délku). Nižší světlá výška (oproti Ejder Yalcın) sice snižuje úroveň protiminové ochrany, ale zlepšuje taktickou mobilitu, průchodnost terénem a ovladatelnost.
Nurol Makina ale prezentuje NMS 4×4 (Yörük) především jako bojové vozidlo, které lze osadit nejrůznějšími zbraňovými systémy, od kulometů, přes granátomety až po protitankové řízené střely. Základní pancíř vozidla chrání posádku před palbou ručních palných zbraní a lze ho posílit dalšími pancéřovými pláty (až na úroveň 4 dle STANAG 4569).
NMS 4×4; větší foto / Nurol Makina
Ejder Yalcın 4×4; větší foto / Nurol Makina
Za pozornost stojí, že maďarská firma Gamma Technical Corporation od roku 2010 vyvíjí domácí MRAP Komondor. Mělo jít o první obrněné vozidlo vyvinuté v Maďarsku za posledních 40 let. Osud programu je neznámý, ale vzhledem k nákupu tureckých obrněných vozidel zřejmě skončil neúspěchem.
V případě Armády ČR taktická obrněná vozidla 4×4 zastupuje 115 italských obrněnců Iveco LMV, ke kterým přibude 80 dalších chemických vozidel Iveco LMV (S-LOV-CBRN I a S-LOV-CBRN II) pro 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany s termínem dodání 2020 až 2022. Kromě toho Armáda ČR plánuje pořídit vozidla kategorie MRAP pro jednotky RCP (Route Clearance Patrol), což je jednotka pyrotechniků určena k průzkumu a odminování cest. Typ ani časový rámec dodání MRAPů pro české jednotky RCP není znám.
Příští rok začne rovněž dodávka obrněných vozidel Titus 6×6 na podvozku Tatra, konkrétně jde o 42 kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích a 20 kolových obrněných vozidel MKPP (místo koordinace palebné podpory).
Zdroj: Portfolio, Daily Sabah
Související články
Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu
Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o licenční výrobě zbraní České zbrojovky, včetně ...
- 08.04.2018
- 207 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarsko kupuje tanky Leopard 2A7+ a houfnice PzH 2000
Maďarsko pokračuje ve spanilé jízdě v nakupování moderní vojenské techniky. V posledních dnech jsme ...
- 19.12.2018
- 203 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarská armáda dále posiluje: Modernizace vrtulníků Mi-24 a obří nákup pancéřovek Carl Gustav
Maďarské ozbrojené síly pokračují v masivní modernizaci své bojové techniky a výzbroje. Maďarské ...
- 09.01.2019
- 199 komentářů
- Jan Grohmann
Závody ve zbrojení ve střední Evropě? Maďarsko nakupuje zbraně za miliardy
Maďarsko je evropskými zeměmi a médií často označováno jako skoro-diktatura. Takové označení však ...
- 14.02.2019
- 232 komentářů
- Jan Grohmann
Vraj sa už blížia do finále aj rokovania o druhom vozidle (NMS 4x4):
https://www.portfolio.hu/globa...Vraj sa už blížia do finále aj rokovania o druhom vozidle (NMS 4x4):
https://www.portfolio.hu/globa...APC development, UGV Mission Master
https://honvedelem.hu/hirek/mo...APC development, UGV Mission Master
https://honvedelem.hu/hirek/mo...Prvých 10 vozidiel bolo dodaných a zavádzajú sa pod názvom Gidrán 4x4. Ďalších 260-280 vozidiel 4x4 bude vyrobených v Maďarsku v spolupráci s firmou Rheinmetall : ...Zobrazit celý příspěvek
Prvých 10 vozidiel bolo dodaných a zavádzajú sa pod názvom Gidrán 4x4. Ďalších 260-280 vozidiel 4x4 bude vyrobených v Maďarsku v spolupráci s firmou Rheinmetall : https://www.portfolio.hu/globa... Skrýt celý příspěvek
Ešte pridávam jeden článok napísaný k danej téme cez víkend: https://jogalappal.hu/duplagon...
Ešte pridávam jeden článok napísaný k danej téme cez víkend: https://jogalappal.hu/duplagon...
Z Turecka kúpia okrem teraz dodaných ešte ďalších 40 vozidiel: https://honvedelem.hu/hirek/uj...
Z Turecka kúpia okrem teraz dodaných ešte ďalších 40 vozidiel: https://honvedelem.hu/hirek/uj...
Minimálně 300 vozidel 4x4 je hodně slušné a určitě mají i exportní potenciál, pokud jim trochu pomůže Rheinmetall. Jen škoda že to není menší NMS 4×4, který mi přijde tak nějak ...Zobrazit celý příspěvek
Minimálně 300 vozidel 4x4 je hodně slušné a určitě mají i exportní potenciál, pokud jim trochu pomůže Rheinmetall. Jen škoda že to není menší NMS 4×4, který mi přijde tak nějak zajímavější než Ejder Yalcın.Skrýt celý příspěvek
Hungarian NMS 4x4 ?!
https://mandiner.hu/attachment...Hungarian NMS 4x4 ?!
https://mandiner.hu/attachment...Myslím že měli kupovat oba typy, ale čeho všeho se týká ona domácí výroba jsem nějak nepochopil. Jestli jenom těch Gidránů (Ejder Yalcın) nebo i tady těch NMS - tedy mix obou ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že měli kupovat oba typy, ale čeho všeho se týká ona domácí výroba jsem nějak nepochopil. Jestli jenom těch Gidránů (Ejder Yalcın) nebo i tady těch NMS - tedy mix obou vozidel?Skrýt celý příspěvek
Má ísť o výrobu úplne novovyvinutého vozidla na tureckom základe. Na turecký podvozok s prevodovkou Allison (vyrábanou v Maďarsku) by Rheinmetall mohol dať povedzme kabínu ...Zobrazit celý příspěvek
Má ísť o výrobu úplne novovyvinutého vozidla na tureckom základe. Na turecký podvozok s prevodovkou Allison (vyrábanou v Maďarsku) by Rheinmetall mohol dať povedzme kabínu Gerlachu, nejaký vhodný motor a kapotáž.
Alebo by išlo iba o nejaký obyčajný facelifting po vzore uzbeckého Tarlonu a Rheinmetall aj s vývojom sú tam iba ako zásterka, pretože Turecko robí v poslednom čase veľa neplechy a začal byť ten biznis geopoliticky dosť nepríjemný.Skrýt celý příspěvekPavolR: kdybych si měl vsadit, tak půjde spíš o onen facelift, Rheinmetall bude spíš integrátor nějaké speciální elektroniky a budou od něj zbraňové stanice. Bude to ale ještě ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
kdybych si měl vsadit, tak půjde spíš o onen facelift, Rheinmetall bude spíš integrátor nějaké speciální elektroniky a budou od něj zbraňové stanice. Bude to ale ještě zajímavé a Maďaři začínají pomalu všechny ty nákupní projekty propojovat. Tedy know-how a licenční výroby co získali u jedněch nákupech využívat při jiných, což je pozitivní.Skrýt celý příspěvek
Dnes bolo celkom náhle odklepnutých 3000 miliard forintov (teda cca 8,5 miliard eur podľa aktuálneho kurzu) na armádne nákupy bez verejného obstarávania. Na čo sa také množstvo ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes bolo celkom náhle odklepnutých 3000 miliard forintov (teda cca 8,5 miliard eur podľa aktuálneho kurzu) na armádne nákupy bez verejného obstarávania. Na čo sa také množstvo peňazí minie? To bude (ako inak) podliehať utajeniu: https://alfahir.hu/2020/07/01/...
Naposledy bolo takto na armádne nákupy bez verejného obstarávania pred dvoma rokmi ( https://index.hu/gazdasag/2018... ) určených 650 miliard forintov (teda necelé 2 miliardy eur podľa vtedajšieho kurzu), ktoré už zjavne stihli minúť.Skrýt celý příspěvekPodľa šíriacich sa správ majú byť tie peniaze rozdelené do 11 položiek, čo zrejme znamená 11 zmlúv. Množia sa špekulácie, ale môže ísť o nasledujúce: - takmer - rakety a ...Zobrazit celý příspěvek
Podľa šíriacich sa správ majú byť tie peniaze rozdelené do 11 položiek, čo zrejme znamená 11 zmlúv. Množia sa špekulácie, ale môže ísť o nasledujúce:
- takmer - rakety a príslušenstvo AMRAAM od Rheinmetallu
- pravdepodobne - nešpecifikovaná objednávka za cca 1 mld USD od Lockheedu (podľa mňa najskôr HIMARS)
- istotne - 3 ks dopravných lietadiel (pravdepodobne KC390, ktorých subdodávateľom je aj Aero)
- takmer iste - ľahké prúdové lietadlá - najskôr Aero
- istotne - 4 ks cvičných lietadiel Zlin ( pokiaľ už nemali v predošlej zmluve opciu )
- istotne PVO (možno NASAMS 2, ale vyzerá to zatiaľ bledo - no v tom prípade to asi bude jedna zmluva spolu s AMRAAMS)
- istotne pásové a možno aj kolesové BVP - buď v rámci jednej zmluvy, alebo dvoch zmlúv, v závislosti od dodávateľa/ov
- zrejme - ďalšie turecké 4x4 (aktuálnu objednávku označilo ministerstvo za "prvú")
- možno - nejaké izraelské, alebo skôr turecké drony
- možno - náhrada za Gripeny. Maďarsko sa údajne zaujímalo o F-35, no zároveň vraj maďarská vláda nadviazala kontakt aj s jedným veľkým EU výrobcom ( https://mfor.hu/cikkek/makro/3... ). Osobne by som to potom videl najskôr na Eurofightery od Airbusu.
- možno - špekuluje sa o samohybných húfniciach pre strednú brigádu a v rámci toho o EVA kvôli participácii na projekte PESCO.Skrýt celý příspěvekHi. The Gripens will become Hun property in a couple of years(so no more leasing anymore, only the support charges), so why would they replace a squadron of planes which they can ...Zobrazit celý příspěvek
Hi.
The Gripens will become Hun property in a couple of years(so no more leasing anymore, only the support charges), so why would they replace a squadron of planes which they can fly in the next 10+ years with an EF?
Upgrade of the current planes(with Aesa radar) might be realistic though...Skrýt celý příspěvekEz szerintem optimális lenne és csakugyan nem lehet kizárni, hogy az a európai cég, amelyel álítólag tárgyal Magyarország, pont a SAAB, de ez a variáns konzerválná a jelenlegi ...Zobrazit celý příspěvek
Ez szerintem optimális lenne és csakugyan nem lehet kizárni, hogy az a európai cég, amelyel álítólag tárgyal Magyarország, pont a SAAB, de ez a variáns konzerválná a jelenlegi állapotot, hollott a magyar kormány felől az hangzik, hogy a hadseregnek erőt kell projektálnia a szomszédos államok felé, amire a Gripen már nem elegendő – erre utalna au állítólagos F-35 iránti érdeklődés is. Ezért gondolom, hogy a B terv inkább az Airbus, amely sokkal exponáltab a magyar gazdaságban, mint azt bárki az első látásra gondolná. Nemcsak hogy gyárat épít Gyulán (https://www.airbus.com/newsroo... gyula.html), de például Wizz Air is 260 (!) repülőgépet vásarol az Airbustól (https://en.wikipedia.org/wiki/... Tudom, hogy ez egy kontroverz elmélet, amelynek normális körülmények között nem lenne nagy esélye, de én azért bevállalom.
---------------------------
To by bolo podľa mňa optimálne riešenie a nie je vylúčené, že európska firma, s ktorou vraj Maďarsko podľa článku, ktorý som zdielal, rokuje, by mohol byť aj SAAB, no táto varianta by bola zakonzervovaním aktuálneho stavu, kdežto bolo zo strany vlády viackrát deklarované, že armádu vníma ako nástroj projekcie sily voči okolitým krajinám, na čo už asi Gripeny nestačia – obzvlášť v kontexte údajného záujmu o F-35. Preto som nadobudol presvedčenie, že daná alternatíva (plán B) by mohla byť Airbus, pretože tá firma v Maďarsku exponovaná v omnoho väčšej miere, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Nielen že plánuje vybudovať fabriku v Gyule ( https://www.airbus.com/newsroo... ) ale je tu ešte megaobchod s dopravnou spoločnosťou Wizz Air, ktorá nakupuje od Airbusu dovedna 260 (!) lietadiel ( https://en.wikipedia.org/wiki/... ). Uvedomujem si, že ide o kontroverznú teóriu, ktorá by za normálnych okolností nedávala priveľký zmysel, ale predsa si za ňou zatiaľ stojím.Skrýt celý příspěvekMellesleg, Németország váratlanul kivonja a hadrendből a 32 (vagy 33) darab EF tranche 1-et. - Just by the way, Germany is unexpectedly decommissioning 32 (or 33) EF tranche 1. Len ...Zobrazit celý příspěvek
Mellesleg, Németország váratlanul kivonja a hadrendből a 32 (vagy 33) darab EF tranche 1-et.
-
Just by the way, Germany is unexpectedly decommissioning 32 (or 33) EF tranche 1.
Len tak mimochodom, Nemecko práve nečakane vyraďuje z výzbroje 32 (alebo 33) EF tranche 1.
-Skrýt celý příspěvek
Pozeral som maďarské HTKA fórum a tam vypichli jeden rozhovor, na základe ktorého sa zdá, že by v Maďarsku nebolo iba lokálne servisné centrum, ale prebiehala by tam aj montáž pre ...Zobrazit celý příspěvek
Pozeral som maďarské HTKA fórum a tam vypichli jeden rozhovor, na základe ktorého sa zdá, že by v Maďarsku nebolo iba lokálne servisné centrum, ale prebiehala by tam aj montáž pre maďarsko a okolité krajiny: https://euro-sd.com/2019/11/ar...
"We focus on design, development, testing and assembly. For manufacturing, we rely mainly on our suppliers. In Turkey there are competitive and efficient suppliers who meet our requirements. In addition, we also cooperate with local manufacturers in our customer countries. Currently we are even working on setting up an assembly and testing facility in a European country where we will use manufacturers from this country and some neighbouring countries."
Takže už majú ne tom fóre niektorí veľké oči z toho, ako dobre dopadol Yalcin na slovenských testoch a že napr. aj Česi pochopia, že naše domáce konštrukcie (od Gerlachu až po Nimr) nie sú konkurencieschopné. :-DSkrýt celý příspěvekOsobně tak nějak doufám, že minimálně v ČR prokáže JLTV výhody ověřeného a masově vyráběného vozidla, a zvalchuje konkurenci. Mě ta unikátní vozidla, vytvořená speciálně v ČR a ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně tak nějak doufám, že minimálně v ČR prokáže JLTV výhody ověřeného a masově vyráběného vozidla, a zvalchuje konkurenci. Mě ta unikátní vozidla, vytvořená speciálně v ČR a zavedená jen armádou ČR, už nějak nebaví .))Skrýt celý příspěvek
Dodávka niekoľkých stoviek vozidiel vo viacerých konfiguráciách má začať tento rok: ...Zobrazit celý příspěvek
Dodávka niekoľkých stoviek vozidiel vo viacerých konfiguráciách má začať tento rok: https://www.defenceturkey.com/...
Zaujala ma zmienka o protitankových variantoch s Kornet-E a hlavne protivzdušných so systémom IGLA, ktorý síce dávnejšie zavedený mali, no po prechode na Mistraly bol, pokiaľ viem, vyradený spolu s hlavňovou PVO.Skrýt celý příspěvekUž aj ministerstvo oficiálne priznalo, že rámcovú zmluvu podpísali v októbri 2018, prvú objednávku zadali v decembri 2019 a objednané vozidlá prídu koncom roka 2020. Podrobnosti a ...Zobrazit celý příspěvek
Už aj ministerstvo oficiálne priznalo, že rámcovú zmluvu podpísali v októbri 2018, prvú objednávku zadali v decembri 2019 a objednané vozidlá prídu koncom roka 2020. Podrobnosti a náklady však naďalej zamlčiavajú, odvolávajúc sa na národnú bezpečnosť: https://magyarnemzet.hu/belfol...
Z pohľadu Česka je v článku zaujímavá zmienka o nákupe ďalších štyroch lietadiel Zlin 242.Skrýt celý příspěvek
Novinky k maďarskému nákupu taktických obrnených vozidiel Ejder Yalcin: https://www.janes.com/article/... "Aselsan ...Zobrazit celý příspěvek
Novinky k maďarskému nákupu taktických obrnených vozidiel Ejder Yalcin:
https://www.janes.com/article/...
"Aselsan neidentifikoval systémy, ale obrázok sprevádzajúci tweet ukazuje stabilizovanú zdokonalenú platformu pre diaľkové zbrane (SARP) a systém detekcie strelných zbraní SEDA. Plány požadujú, aby boli v maďarských obranných silách Ejder Yalçın nainštalované systémy Aselsanu od tureckej súkromnej spoločnosti Nurol Makina."Skrýt celý příspěvekTeda, aspoň zbraňovú stanicu si tá "unnamed NATO country" mohla vybrať z inej krajiny, výber je viac než bohatý. Iba taká zaujímavosť - pár rokov dozadu, ešte než sa začalo ...Zobrazit celý příspěvek
Teda, aspoň zbraňovú stanicu si tá "unnamed NATO country" mohla vybrať z inej krajiny, výber je viac než bohatý.
Iba taká zaujímavosť - pár rokov dozadu, ešte než sa začalo Maďarsko tak intenzívne viazať na Turecko, nakupovali pre protiteroristickú jednotku kanadské vozidlá Scorpion 4x4 Streit so Stanag 3 : https://zoom.hu/hir/2018/04/27... Skrýt celý příspěvekZ tureckej strany sa už zdá byť potvrdené, že to kúpil "Macaristan": ...Zobrazit celý příspěvek
Z tureckej strany sa už zdá byť potvrdené, že to kúpil "Macaristan": https://jogalappal.hu/megjelen... ;-)Skrýt celý příspěvek
Zmluva už bola zrejme podpísaná minulý rok, lebo vedúci sekretariátu pre obranný priemysel tureckého ministerstva obrany označil predaj pozemnej vojenskej techniky do Maďarska za ...Zobrazit celý příspěvek
Zmluva už bola zrejme podpísaná minulý rok, lebo vedúci sekretariátu pre obranný priemysel tureckého ministerstva obrany označil predaj pozemnej vojenskej techniky do Maďarska za jednu z najvýznamnejších exportných zmlúv tureckého obranného priemyslu za rok 2019: https://jogalappal.hu/tavaly-m...
Mimochodom, v článku sa zas a znova objavuje mätúca zmienka o 7ks Ejder Yalcin, ktoré Maďarsku pripisuje wikipedia, no k tomuto môžem na základe osobnej skúsenosti konštatovať, že tam boli uvedené (bez zdroja) už v čase, keď sa tie vozidlá objavili prvýkrát v maďarských farbách a na dôvažok boli vtedy ešte uvedené pri vozidle 6x6. ;-)Skrýt celý příspěvekMedzitým som našiel z tureckej strany uniknutú zmluvu podpísanú medzi Maďarskom a Tureckom o utajovaní všetkého, čo sa týka ich vzájomnej obrannej spolupráce - čiže kým bude pri ...Zobrazit celý příspěvek
Medzitým som našiel z tureckej strany uniknutú zmluvu podpísanú medzi Maďarskom a Tureckom o utajovaní všetkého, čo sa týka ich vzájomnej obrannej spolupráce - čiže kým bude pri moci aktuálny režim, nikto sa nedozvie, čo bolo od Turecka nakúpené a za koľko: https://www.nordicmonitor.com/...
Každopádne je tam aj údaj, že sa pôvodne rokovalo o viac než 200 vozidlách!Skrýt celý příspěvek
Objavila sa správa, že Maďarsko nebude nakupovať turecké vozidlá priamo, ale cez sprostredkovateľskú firmu s väzbami na Orbánovu rodinu: ...Zobrazit celý příspěvek
Objavila sa správa, že Maďarsko nebude nakupovať turecké vozidlá priamo, ale cez sprostredkovateľskú firmu s väzbami na Orbánovu rodinu: https://hvg.hu/360/20191022_Or... Skrýt celý příspěvek
Článok o budúcej bezpečnostnej a obrannej politike Maďarska: https://jogalappal.hu/magyaror...
Článok o budúcej bezpečnostnej a obrannej politike Maďarska: https://jogalappal.hu/magyaror...
Ty vyvíjené odstřelovací pušky by mohla pořídit třeba AČR, podobné zbraně Maďaři docela umí, nebo mi teda vždycky přišly zajímavé. Konkrétně myslím třeba Gepard GM6 Lynx, ...Zobrazit celý příspěvek
Ty vyvíjené odstřelovací pušky by mohla pořídit třeba AČR, podobné zbraně Maďaři docela umí, nebo mi teda vždycky přišly zajímavé. Konkrétně myslím třeba Gepard GM6 Lynx, protitanková puška vzor 36M.n.pu. a podobné zbraněčky.Skrýt celý příspěvek
Špekuluje sa na základe vyhlásení, že inováciou u tej zbrane by mal byť balistický počítač - odkaz na prvú správu o tom projekte som sem vložil nižšie, 30.5.2019 ...
Špekuluje sa na základe vyhlásení, že inováciou u tej zbrane by mal byť balistický počítač - odkaz na prvú správu o tom projekte som sem vložil nižšie, 30.5.2019 ...
Turecké médiá včera opäť zaplavila správa o maďarskom nákupe Ejder Yalcin, no stále sa neuvádza počet: ...Zobrazit celý příspěvek
Turecké médiá včera opäť zaplavila správa o maďarskom nákupe Ejder Yalcin, no stále sa neuvádza počet: https://jogalappal.hu/torok-sa...
... a o Yörüku už, zdá sa, nie je reč ...
A ešte ako bonus, koho by to zaujímalo, pridávam všeobecný článok o maďarských nákupoch: https://jogalappal.hu/gondolat... Skrýt celý příspěvekDnešná správa - Maďarsko začína vyvíjať novú sniperskú pušku (vzhľadom na maďarské tradície by som povedal skôr protimateriálovú). Vládne médiá to už teraz označili za superzbraň : ...Zobrazit celý příspěvek
Dnešná správa - Maďarsko začína vyvíjať novú sniperskú pušku (vzhľadom na maďarské tradície by som povedal skôr protimateriálovú). Vládne médiá to už teraz označili za superzbraň : https://magyarnemzet.hu/belfol... Skrýt celý příspěvek
Na anglickej verzii wikipedie sa objavil nový záznam, prisudzujúci Maďarsku 7 ks vozidiel Ejder, no vo verzii 6x6. Nie je tam odkaz na zdroj, takže nemožno určiť prečo to tam je ...Zobrazit celý příspěvek
Na anglickej verzii wikipedie sa objavil nový záznam, prisudzujúci Maďarsku 7 ks vozidiel Ejder, no vo verzii 6x6. Nie je tam odkaz na zdroj, takže nemožno určiť prečo to tam je napísané a či nejde iba zápis do nesprávnej kolonky (zoznam užívateľov Ejder Yalcin je hneď pod tým): https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
7 Yalcinů není špatný začátek, doufám že těch Yörüků bude víc (alespoň pár desítek)
7 Yalcinů není špatný začátek, doufám že těch Yörüků bude víc (alespoň pár desítek)
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Here they also have 200 Pumas. Don't trust the Wiki :)https://en.wikipedia.org/wiki/...
Here they also have 200 Pumas. Don't trust the Wiki :)
Tak podľa ročenky MOSR by v rámci spolupráce s Maďarskom vzniknúť aj húfnica Eva na maďarskom ľahkom podvozku.
https://www.mod.gov.sk/data/fi...Tak podľa ročenky MOSR by v rámci spolupráce s Maďarskom vzniknúť aj húfnica Eva na maďarskom ľahkom podvozku.
https://www.mod.gov.sk/data/fi...Tak sa chytili "môjho" nápadu hodiť Evu na Rábu. :-D Z toho môže vzísť objednávka aj 50ks EVA a ak by sa vyostrili maďarsko-nemecké vzťahy, možno aj na 24 húfnic Diana. ;-) PS: Na ...Zobrazit celý příspěvek
Tak sa chytili "môjho" nápadu hodiť Evu na Rábu. :-D Z toho môže vzísť objednávka aj 50ks EVA a ak by sa vyostrili maďarsko-nemecké vzťahy, možno aj na 24 húfnic Diana. ;-)
PS: Na tom odkaze mi "zlyhalo zabezpečené pripojenie".Skrýt celý příspěvekV odkaze, ktorý som vložil predvčerom tomu venuje maďarský minister vlastibrany jednu vetu hneď po časti o spolupráci s Českom na výrobe zbraní: "Z regionálneho hľadiska máme ...Zobrazit celý příspěvek
V odkaze, ktorý som vložil predvčerom tomu venuje maďarský minister vlastibrany jednu vetu hneď po časti o spolupráci s Českom na výrobe zbraní: "Z regionálneho hľadiska máme takúto dohodu o spolupráci aj so Slovákmi, tam v súvislosti s riadením paľby, samohybnými kanónmi alebo delostreleckými prostriedkami."Skrýt celý příspěvek
Koukam tady stačí pár fotek a už každej ví ze jsou to super auta a kam se hrabou všechny lokální projekty. A to že turci ztráceli a ztrácí proti kurdům a v Sýrii techniku po ...Zobrazit celý příspěvek
Koukam tady stačí pár fotek a už každej ví ze jsou to super auta a kam se hrabou všechny lokální projekty. A to že turci ztráceli a ztrácí proti kurdům a v Sýrii techniku po desítkách znamená že mají zkušenosti.
Já bych od nich nic nekoupil uz z principu. Do zbrojního sektoru investovali hodně, nez jim ta ekonomika zas spadne na hubu, tak to budou chtít někde využít. Uvidíme jestli to madarům pak nezustane stát v garážích kuli servisu a dílům.
Jediný co se dá pochválit je schopnost Madarska rychle nakoupit to co chtějí a to z hlediska efektivnosti..ne transparentnosti. A to věčný obouvání do AČR už je trapný..AČR není jen vyzbrojovací sekce na MO...Skrýt celý příspěvekOna tá ma´darská schopnosť rýchlo a "efektívne" nakúpiť má svoje medzery, akonáhle sa pridružia postranné zámery. Tak napr. Orbánov nákup americkej PVO stredného dosahu, ku ktorému ...Zobrazit celý příspěvek
Ona tá ma´darská schopnosť rýchlo a "efektívne" nakúpiť má svoje medzery, akonáhle sa pridružia postranné zámery. Tak napr. Orbánov nákup americkej PVO stredného dosahu, ku ktorému sa už jeho režim verejne zaviazal, sa ocitol v slepej uličke. Chcel by totiž NASAMS (vlastne ani nemá inú možnosť, aby nenahneval Rusov), ale pod podmienkou, že získa kontrolu nad prerozdeľovaní nórskych fondov, z čoho zasa Nóri ani za nič nepustia:
https://nepszava.hu/3036503_ci... Skrýt celý příspěvek
Madari preukazali velky zmysel pre humor. Nazvat program vyzbrojovania podla chorvatskeho vojvodcu Mikulasa Subic Zrinskeho je zaujimave. Este zaujimavejsie je pod menom tohoto ...Zobrazit celý příspěvek
Madari preukazali velky zmysel pre humor. Nazvat program vyzbrojovania podla chorvatskeho vojvodcu Mikulasa Subic Zrinskeho je zaujimave. Este zaujimavejsie je pod menom tohoto vynikajuceho turkobijca nakupit turecke obrnaky.Skrýt celý příspěvek
To je ešte nič! V Szigetvári, pri ktorého obrane hrdinsky zahynul, mu postavili (na veľké pobúrenie miestnych) spoločný pamätník so sultánom Sulejmanom ;-) : ...Zobrazit celý příspěvek
To je ešte nič! V Szigetvári, pri ktorého obrane hrdinsky zahynul, mu postavili (na veľké pobúrenie miestnych) spoločný pamätník so sultánom Sulejmanom ;-) : http://m.atv.hu/belfold/201601... Skrýt celý příspěvek
Jak jste si vy poslovenstili "Frana Rakoczyho", nebo dokonce uz i Nikolu Zrinskeho, jestli tak trvate na ochrane cesti Chorvatskeho naroda, nazyvate Mikulasem, co je trochu ...Zobrazit celý příspěvek
Jak jste si vy poslovenstili "Frana Rakoczyho", nebo dokonce uz i Nikolu Zrinskeho, jestli tak trvate na ochrane cesti Chorvatskeho naroda, nazyvate Mikulasem, co je trochu schizofrenni. Aspon madari netrpi tou malosti, ze by staveli fiktivni historii a la Svatopluk, a ceni si spolecnou historii se sousednimi narody. Madari maji dost bohatou historii na to, aby ji nemuseli kradnout ostatnim, nebo ji rozmlatit jako se to delo s pamatkamy od Braitslavy az do Kosic. Zamindrakovanost a nevzdelanost jejich mladych severnich sousedu na tom nic nemeni.Skrýt celý příspěvek
S vašou prvou vetou súhlasím, ale so zvyškom ste úplne vedľa. Jednak Maďari v 1938 na línii Bretislava-Košice rozbíjali pamätníky s rovnakou vervou ako Česi o dve desaťročia skôr a ...Zobrazit celý příspěvek
S vašou prvou vetou súhlasím, ale so zvyškom ste úplne vedľa. Jednak Maďari v 1938 na línii Bretislava-Košice rozbíjali pamätníky s rovnakou vervou ako Česi o dve desaťročia skôr a jednak sú Maďari tiež malým národom s rovnako veľkými mindrákmi, ako ostatní a aktuálny režim tomu vychádza v ústrety zakladaním a financovaním inštitúcií, ktorých cieľom je sfalšovať dejiny do správnej podoby. Ide hlavne o rehabilitáciu Horthyovského režimu (ktorý je orbánovcami obdivovaný) a dokázanie tureckého pôvodu Maďarov (príbuzenstvo s Fínmi a inými ugro-fínskymi skupinami pokladajú mnohí za ponižujúce habsbursko-judeo-boľševické sprisahanie). Rozdelenie Uhorska v čase protitureckých vojen zasa prinieslo do dejín Maďarov bizarný jav, keď slávni turkobijci verne slúžili nenávideným Habsburgovcom, zatiaľ čo velebení bojovníci proti Habsburgovcom všetci kolaborovali s Turkami. :-D A do toho Orbán po Erdoganovom boku označí počas život "pod tureckým jarmom" za úžasne spolužitie.Skrýt celý příspěvek
O Maďarech máme naprosto zkreslené představy. Především Maďaři jsou z velké části potomky německých kolonistů - původní Maďary zčásti vyhubily a z části vyhnaly či odvlekly do ...Zobrazit celý příspěvek
O Maďarech máme naprosto zkreslené představy.
Především Maďaři jsou z velké části potomky německých kolonistů - původní Maďary zčásti vyhubily a z části vyhnaly či odvlekly do otroctví vpády Mongolů a Turků a proto uherský král pozval kolonisty z Německa. Typický Maďar není tmavovlasý s vystouplými lícními kostmi, ale blonďatý s břichem. Ti tmaví jsou jen o okolí maďarsko-slovenské hranice.
A taky to není malý národ. Jen je rozdělen do více států. V Srbsku, Rumunsku a na Ukrajině a Slovensku žije více Maďarů, než v samotném Maďarsku. Po I. světové válce přišly Uhry o 71% území a více než 50% Maďarů se ocitlo v zahraničí.
Problém je, že Češi čerpají své informace o Maďarech ze Švejka.Skrýt celý příspěvektak ono i geneticky jsou nám nejblíž právě Maďaři (ale i obyvatelé Rakouska, Saska a podobně) a to víc i než Slováci. Myšleno, že genetický koláč ČR a Maďarska má nejpodobnější mix ...Zobrazit celý příspěvek
tak ono i geneticky jsou nám nejblíž právě Maďaři (ale i obyvatelé Rakouska, Saska a podobně) a to víc i než Slováci. Myšleno, že genetický koláč ČR a Maďarska má nejpodobnější mix jednotlivých skupin a jejich zastoupení v %.
ps. jen tu řeč by mohli mít nějakou smysluplnější :-DSkrýt celý příspěvekÁno, aj vy máte tie predstavy absolútne skreslené. ;-) :-p Jednak aj oni sami frčia na hesle, že prišli o 2/3 územia a 1/3 národa, čiže nechápem, kde ste nabrali tých 50%. Maďari ...Zobrazit celý příspěvek
Áno, aj vy máte tie predstavy absolútne skreslené. ;-) :-p
Jednak aj oni sami frčia na hesle, že prišli o 2/3 územia a 1/3 národa, čiže nechápem, kde ste nabrali tých 50%. Maďari sú momentálne asi 12-13M národ, ktorého počet rapidne klesá. Samotné Maďarsko má už iba asi 9M obyvateľov (z čoho asi 1M tvoria Romovia, ktorých si ale štatisticky tiež zvyknú rátať medzi Maďarov), v susedných krajinách žije tak do dvoch miliónov Maďarov, vrátane Sikulov v Rumunsku.
Tie genetické súvislosti ste si značne zjednodušili. :-) Jednak výskumy ukázali, že zásadne genetické zmeny začali ešte dávno pred začiatkom nemeckej kolonizácie, už v 11. storočí a jednak je ten mix podstatné pestrejší, lebo boli na rôznych územiach usadzovaní aj Kumáni a Jasovia, po ktorých sú pomenované celé župy a svoj jazyk si uchovali až do 18. storočia (čo dokazuje, že turecké vpády zasa až také fatálne neboli - na mnohých miestach sa vôbec nebojovalo). Ako posledné sa na genetike dnešných Maďarov podpísali sezónne migrácie za prácou na "Dolnú zem". ;-)Skrýt celý příspěvekOk, 50% jsem přehnal, to je celkový počet obyvatel, ne jen těch, co se považují za Maďary. Ale 71% území je fakt, přesně je to 71,5%, to jsem si pamatoval správně. Že je tam ...Zobrazit celý příspěvek
Ok, 50% jsem přehnal, to je celkový počet obyvatel, ne jen těch, co se považují za Maďary. Ale 71% území je fakt, přesně je to 71,5%, to jsem si pamatoval správně.
Že je tam národnostní mix je jasné, ten je všude, i u nás. Samotné zachování jazyka neznamená stejné geny, znamená to je tolik, že kolonisté přijali stávající kulturu. U nás se taky mluví česky včetně zachování nářečí a přitom jsme směr různých etnik. Hlavní myšlenka je tato: Maďaři nejsou tmaví, fousatí nájezdníci z východních stepí s vysedlými lícními kostmi, jsou to normální Evropané jako my.Skrýt celý příspěvek
V Bratislave sme mali krasnu sochu Marie Terezie. Rozbili nam ju ceski legionari. A Stefanovi Petrovicovi odrazili ruku. Nastastie sme ho opravili a stoji v Medickej zahrade a ...Zobrazit celý příspěvek
V Bratislave sme mali krasnu sochu Marie Terezie. Rozbili nam ju ceski legionari.
A Stefanovi Petrovicovi odrazili ruku. Nastastie sme ho opravili a stoji v Medickej zahrade a kopia Marie Terezie je opat pri Dunaji. Aj ked kusok dalej.
Mimochodom, zachovali sa originály korešpondencie Lajka Kossutha. Hadajte v akom jazyku si pisal s najblizsou rodinou :)Skrýt celý příspěvekKdybys napsal Maďaři měli v Pozsony krásnou sochu Marie Terezie a rozbili ji čeští legionáři, když Pozsony na Maďarech dobili, bylo by to přesnější. V Pozsony žilo Slováků asi 10% ...Zobrazit celý příspěvek
Kdybys napsal Maďaři měli v Pozsony krásnou sochu Marie Terezie a rozbili ji čeští legionáři, když Pozsony na Maďarech dobili, bylo by to přesnější. V Pozsony žilo Slováků asi 10% a pokud jsi rád, že je to nyní slovenské město, je krajně neuctivé čs. legie plísnit za nějakou rozbitou sochu, místo vděku za získání území pro Slováky, kteří se v té době chovali zcela apaticky, místo zapojení do vzniku státu se spíš věnovali rabování, v místech kde maďarská správa případně utekla a česká ještě nepřišla.Skrýt celý příspěvek
Scitanie v roku 1880 hovori, ze to bolo mesto v prvom rade Nemecke (63,5% a zastupenie Slovakov a Madarov bolo rovnomerne 15%). V 1910 v case vrcholiacej Madarizacie to bolo ...Zobrazit celý příspěvek
Scitanie v roku 1880 hovori, ze to bolo mesto v prvom rade Nemecke (63,5% a zastupenie Slovakov a Madarov bolo rovnomerne 15%). V 1910 v case vrcholiacej Madarizacie to bolo 40/40/20.
Z celej historie mesta, by sa Bratislava nedala označiť ako Madarska nikdy. A mozne tri desaťročia ju mozno oznacit ako nemecko-madarsku.
Ina situacia bola samozrejme v celej Bratislavskej zupe.
V nej malo najvacsie zastupenie obyvatelstvo Slovenske.
Je mi jasne, ze to vy nepochopite, ale v meste vedla seba zilo niekolko narodnosti a vsetci sa vedeli dohovorit troma jazykmi. Muselo to byt uzasne obdobie az ho dodrbali pristahovalci a zacali cast obyvatelstva napadat a vyhanat.Skrýt celý příspěvekProč bych neměl "pochopit", že v Pozsony/Pressburgu žilo více národností? To samozřejmě vím, i proto píšu, že Slováků bylo 10%, takže tam logicky muselo být 90% někoho jiného. ...Zobrazit celý příspěvek
Proč bych neměl "pochopit", že v Pozsony/Pressburgu žilo více národností? To samozřejmě vím, i proto píšu, že Slováků bylo 10%, takže tam logicky muselo být 90% někoho jiného. Především ale nezapomínej na Židy, mluvící obvykle německy, to byla velká část obyvatel a ti bohužel nepřežili správu Slovenským štátem.Skrýt celý příspěvek
Zidia zili hlavne v Podhradi, co bola poddanska Palfyovska obec, s dedicnym richtarom, ktora sa do scitania v slobodnom kralovskom meste Presporku nezaratavala. A vidim co pises, ...Zobrazit celý příspěvek
Zidia zili hlavne v Podhradi, co bola poddanska Palfyovska obec, s dedicnym richtarom, ktora sa do scitania v slobodnom kralovskom meste Presporku nezaratavala.
A vidim co pises, kazdy si to moze opat precitat, tak sa nekrut ako had. (Ako vzdy)Skrýt celý příspěvekGibon: to jsi objevil Ameriku, Židé žili v oddělených čtvrtích, vlastně ghetech, prakticky všude, nejen v Pozsony a židovská obec někomu obvykle patřila jako majetek. To ovšem ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: to jsi objevil Ameriku, Židé žili v oddělených čtvrtích, vlastně ghetech, prakticky všude, nejen v Pozsony a židovská obec někomu obvykle patřila jako majetek. To ovšem neznamená, že to nebyli lidé a nemají nárok na započítání do obyvatel města, tím spíše, že v případě Pozsony byla židovská čtvrť prakticky v centru města. Není to téma, o které bych se zajímal, ale mám pocit, že oddělování Židů končilo v 19. století. Např. Josefov v Praze zbourali na konci 19.století.Skrýt celý příspěvek
Gibon - všechno ti věřím, ale že Slováci, Němci a Maďaři v Bratislavě dokázali domlouvat třemi jazyky, to ne.
Maďarsky se nedomluví nikdo. Ani Maďaři ne.Gibon - všechno ti věřím, ale že Slováci, Němci a Maďaři v Bratislavě dokázali domlouvat třemi jazyky, to ne.
Maďarsky se nedomluví nikdo. Ani Maďaři ne.Globeelement: Tak citajte: https://www.banm.sk/ked-boli-b... Staci zadat do google trojjazycne mesto a dostanete mnozstvo odkazov. Popripade si ...Zobrazit celý příspěvek
Globeelement:
Tak citajte:
https://www.banm.sk/ked-boli-b...
Staci zadat do google trojjazycne mesto a dostanete mnozstvo odkazov.
Popripade si zozente knizku Jula Satinskeho, Chlapci z Dunajskej ulice.Skrýt celý příspěvek
Vy ste ale prípad, Gibon! :-) Keby ste aspoň vedeli, že Sándor, neznamená Štefan, ale Alexander. No tak mal Kossúth aj slovenských príbuzných. A čo má byť. Z matkinej strany mal ...Zobrazit celý příspěvek
Vy ste ale prípad, Gibon! :-) Keby ste aspoň vedeli, že Sándor, neznamená Štefan, ale Alexander. No tak mal Kossúth aj slovenských príbuzných. A čo má byť. Z matkinej strany mal zasa nemeckých. Tým určite písal po nemecky. Tento mesiac na odhalení sochy Ľudovíta Štúra v Štúrove čítali pozdravný list v slovenčine od maďarskej vnučky brata Ľ. Štúra, žijúcej v Győri. Národnosť dokáže byť pekná kuleha.Skrýt celý příspěvek
Aaa, ospravedlnujem sa. Jeho otec bol Stefan. A ved prave. Nic na tom nie je. Doma Stura familiarne volame Lajo :) Spoluzitie Madarov a Slovakov bolo veeelmi dlho bezproblemove, ...Zobrazit celý příspěvek
Aaa, ospravedlnujem sa. Jeho otec bol Stefan.
A ved prave. Nic na tom nie je. Doma Stura familiarne volame Lajo :)
Spoluzitie Madarov a Slovakov bolo veeelmi dlho bezproblemove, az prisla ta nestastna nasilna madarizacia. Nebyt nej, ziadna CSR nevznikne. Ale rak, kazdy robi chyby.
Dlhodobo hovorim, ze Slovak ma kulturou, tradiciou a mentalitou daleko blizsie k Madarovi a Moravakovi ako k Cechovi ci Poliakovi.Skrýt celý příspěvekA teda este Lajo K. On si pisal s najblizsou rodinou po Slovensky, ked pisal domov na Turiec. Jeho mama zrejme po madarsky nikdy nevedela. Košut ako meno slovanskeho povodu uznava ...Zobrazit celý příspěvek
A teda este Lajo K. On si pisal s najblizsou rodinou po Slovensky, ked pisal domov na Turiec. Jeho mama zrejme po madarsky nikdy nevedela.
Košut ako meno slovanskeho povodu uznava aj madarska genealogia, slovo kossuth madarcina ani nepozna.Skrýt celý příspěvekGibon: mě třeba fascinuje, co vidíte společného mezi Moravákem a Maďarem/Slovákem. Já jsem třeba ze střední Moravy a nenapadá mě nic, kvůli čemu bysme měli být blíž k vám než k ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon:
mě třeba fascinuje, co vidíte společného mezi Moravákem a Maďarem/Slovákem. Já jsem třeba ze střední Moravy a nenapadá mě nic, kvůli čemu bysme měli být blíž k vám než k Čechům. Morava totiž není jenom Slovácko nebo Valašsko, jak se s oblibou vnímá v Praze a očividně i na Slovensku...Skrýt celý příspěvekRase - a Slováci nejsou jenom krojované holky z Lúčnice. Jsem ze severní Moravy a máme blíže ke Slovákům, než k Čechům ze středních či jižních Čech. Ale máme blízko i k Polákům, ...Zobrazit celý příspěvek
Rase - a Slováci nejsou jenom krojované holky z Lúčnice.
Jsem ze severní Moravy a máme blíže ke Slovákům, než k Čechům ze středních či jižních Čech. Ale máme blízko i k Polákům, ale jen k těm poblíž hranic, Poláci z vnitrozemí jsou dost odlišní.
Zato Němce ze Saska a Čecha by od sebe nikdo nepoznal, dokud nepromluví.Skrýt celý příspěvekRase: mentalita Moravaka, je blizsia k Slovakovi ako k Cechovi.
Citime to tak na Slovensku a co viem tak mnozstvo Moravakov to citi rovnako.
Vid Globeelement.Rase: mentalita Moravaka, je blizsia k Slovakovi ako k Cechovi.
Citime to tak na Slovensku a co viem tak mnozstvo Moravakov to citi rovnako.
Vid Globeelement.
Madari trpi dvomi utrpeniami. Tym prvým je "Trianon", ktory si na buduci rok pripomenu velkou "oslavou" a druhou je jazykova osamotenost, pretože ako dokazuju najnovšie geneticke ...Zobrazit celý příspěvek
Madari trpi dvomi utrpeniami. Tym prvým je "Trianon", ktory si na buduci rok pripomenu velkou "oslavou" a druhou je jazykova osamotenost, pretože ako dokazuju najnovšie geneticke výskumy, Madar je Slovak, čo sa špatne naučil finsky.
Ak vo Vas nadalej bude pretrvavat pocit, že Madari nepotrebovali nič ukradnut, vyberte sa do Magyar Nemzeti Galérii v Buadpešti a do Keresztény Múzeua v Ostrihome. Pre slavnu minulost, ktoru si "nepotrebovali" podla vas dokazovat vyrabovali kostoly nielen vo Felvideku (Slovensku), ale aj v Erdély (Transylvania). Len sa budete musiet naučit trochu madarsky, lebo aj anglicke popisky umeleckych artefaktov obsahuju nazvy miest kde to šlohli v madarčine a nie v dnešnej mapovej podobe. Lenže to su hriechy dedov vznikle nacionalnym bluznením pri Mileniovych oslavach, rovnako kvalitnym ake boli aj v byvalom Československu a inde v Europe.
Ale inač, v poslednych rokoch som sa tulal po Panonii a dnešni Madari su celkom fajn ludia a s mnohymi sa da dohovorit anglicky alebo nemecky, voči Slovakom sa spravaju priatelsky a ked prejavite zaujem o ich historiu dokažu viest ovela zmysluplnejšiu debatu, než ked Čech vytyka Slovakovi vztah k Madarom v roku 1919.Skrýt celý příspěvekNe, Maďaři anglicky neumí. Jen ve velkých městech nebo kolem Balatonu. Občas někdo umí pár slov německy, ale většina jen maďarsky. Projel jsem na kole Maďarsko od rumunských hranic ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, Maďaři anglicky neumí. Jen ve velkých městech nebo kolem Balatonu. Občas někdo umí pár slov německy, ale většina jen maďarsky. Projel jsem na kole Maďarsko od rumunských hranic až do Bratislavy a anglicky uměli jen v Budapešti, Szegedu a Veszprému, předpokládám že v jiných velkých městech by to uměli taky. Ale jinak ani ťuk.
Bez ma´darského slovníku se člověk nedomluví.
Ovšem že to jsou fajn lidi, to potvrzuju.Skrýt celý příspěvek
Pěkná vozítka. Naznačuje to správný směr uvažování maďarského armádního velení, které se připravuje primárně na obranu vlastní země, na rozdíl od AČR, která na obranu vlastního ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkná vozítka. Naznačuje to správný směr uvažování maďarského armádního velení, které se připravuje primárně na obranu vlastní země, na rozdíl od AČR, která na obranu vlastního území dávno rezignovala a dnes buduje především lehké expediční síly určené pro podporu agresí USA všude tam, kde Američan myslí, že mu málo tleskají. Tyto vozidla na ochranu maďarských hranic před případnými masívními toky migrantů ať již z oblastí destabilizovanými americkou zahraniční politikou nebo banderovským režimem na Ukrajině bohatě dostačují.Skrýt celý příspěvek
A proto teď modernizuje ČR těžkou brigádu...
A proto teď modernizuje ČR těžkou brigádu...
Nevím proč se tady zase navažíte do českých gripenů na standardu MS20 je to skvělé éro 4. Generace navíc naše letectvo neustále zvyšuje jeho i své schopnosti už máme značkovací ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím proč se tady zase navažíte do českých gripenů na standardu MS20 je to skvělé éro 4. Generace navíc naše letectvo neustále zvyšuje jeho i své schopnosti už máme značkovací kontejnery a pewaye dále se jedná o Meteorech( amraamy a sidewindry máme dávno) a možném obstarání další letky, co to znamená? Jdeme cestou k vybudování opravdového letectva, zatímco vy Slováci příštích 10 let můžete pořádat akorát tak vyhlídkové lety než dohoníte co jste zaspali.....proberte se z toho vašeho opojení z ViperuSkrýt celý příspěvek
Ale ale, preco ten konfrontacny ton? Vy v CR jednate, skusate a posudzujete vsetko mozne aj nemozne a nakoniec je z toho aj tak len EET...
Ale ale, preco ten konfrontacny ton? Vy v CR jednate, skusate a posudzujete vsetko mozne aj nemozne a nakoniec je z toho aj tak len EET...
Jara: sorry, tak ako vo vela veciach aj tu si klamete, aki ste uzasni. Nedavno niekto na palbe.cz o tom daval prispevok. Mate rocne prenajatých 2000lh, ktore dla oficialnych info ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: sorry, tak ako vo vela veciach aj tu si klamete, aki ste uzasni.
Nedavno niekto na palbe.cz o tom daval prispevok.
Mate rocne prenajatých 2000lh, ktore dla oficialnych info MOČR vyuzivate na 95%.
To je 1900LH.
Nieviem kolko mate pilotov, predpokladam cca tak, ako chce mat SR k 14 stihacom. Cize 22.
1900/22= priemerný nalet na pilota 86 hodin!! Ak ma nejaky pilot viac 100-120, znamena to ze iny klesa k marazmu OSSR = 50-60 hodin.
Tomu hovoris uspech a vycvicenost?
A nie, nepriblizujete sa k vycvicenosti USAF. Ti maju priemerny mesacny nalet 17,8LH = 213hodin.
Zatial co oni to chcu dvihnut na 240LH rocne, vy to skrz prenajom dvihnut nemozete. Jedine, ze znizite pocet pilotov.Skrýt celý příspěvekMajú na Gripeny 20 pilotov: https://cs.wikipedia.org/wiki/...
Majú na Gripeny 20 pilotov: https://cs.wikipedia.org/wiki/...
Nápad pronajmout Gripeny úžasný byl, protože 15let létáme na moderních letadlech, zatímco např. vy platíte zhruba stejnou cenu za "osvědčené sovětské stroje". Roční nálet je 150hod ...Zobrazit celý příspěvek
Nápad pronajmout Gripeny úžasný byl, protože 15let létáme na moderních letadlech, zatímco např. vy platíte zhruba stejnou cenu za "osvědčené sovětské stroje". Roční nálet je 150hod na stroj (takto to bylo první období pronájmu, druhé nevím), pilotů je asi 21, takže průměr je asi 100hod na pilota.Skrýt celý příspěvek
Maďarsko po dlouhých létech stagnace obnovuje svoji armádní techniku. Zde je zajímavé to, že Maďarsko nevyhlašuje výběrová řízení ale nákupy probíhají na úrovni vláda-vláda. ...Zobrazit celý příspěvek
Maďarsko po dlouhých létech stagnace obnovuje svoji armádní techniku.
Zde je zajímavé to, že Maďarsko nevyhlašuje výběrová řízení ale nákupy probíhají na úrovni vláda-vláda. Což samozřejmě obstarávání techniky zjednodušuje a zrychluje.
Maďarsko bez větší pozornosti vypracovalo plán modernizace své armády. Vybralo si vhodné typy techniky a ty nyní nakupuje.
Co je zajímavější je to, že ačkoliv nákupy nejsou min. co se týče typů a počtu techniky nijak kontroverzní, tak zároveň je zde vidět snaha o diverzifikaci dodavatelů vojenské techniky. Tím dává Maďarsko najevo to, že i když je to malá členská země EU a NATO, tak i přes to dbá na své zájmy. Což je mnohým svazákům proti chuťi.
Maďarsku nelze z naší či slovenské pozice vyčítat to, že nákupy techniky vykonává "netransparentně". Nákupy pro AČR či OSSR jsou nyní v duchu amerického tlaku na nákup jejich techniky a vybavení buďto ve výběrových řízeních, které ovšem nejsou dostupné, tím pádem jejich význam je značně nalomen a nebo celý kontrakt je časem vylepšen tak, že "výběr" je nastaven pouze z techniky z USA.
Bohužel navíc nákupy jdou paradoxně v duchu ztráty schopností a nebo se naopak nakupuje technika, která nemá využití.
Příklady: Slovensko náhrada za MI-8/17 v podobě UH-60 znamená ztráta přepravních schopností. Obdobná situace v Polsku, kdy z politických důvodů odstoupili z nákupu H225 a koupili též UH-60, situaci řeší dokoupením většího typu z produkce AW.
F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) tato vlastnost je ráda zpochybňována převážně pátou kolonou, která využívá toho, že existuje vícero metodik výpočtu nákladů té dané techniky. Plus paradoxem je to, že schopnosti F-16 Slovensko nedokáže plně využít už jenom z důvodů nízkého počtu strojů (V ČR máme krom 14 Gripenů ještě L-159 a i tak pociťujeme že 14 strojů je málo)
ČR, náhrada MI-24 víceúčelovými vrtulníky z USA (nejspíš UH-60) znamená likvidaci bitevních vrtulníků v AČR a tím pádem ztrátu schopností. Paradoxně z členů NATO máme nejmladší MI-24 a členové NATO, kteří MI-24 provozují jim prodlužují život (Maďarsko a Polsko) a navíc dle celosvětových zkušeností je bitevní vrtulník velmi účinnou zbraní. AČR jde v tomto případě proti trendu a zkušenostem ostatních uživatelů.
Zpět k Maďarsku, v rámci modernizace jejich sil na to jdou opačně než my či SK. Nákup Leo2, PzH 2000, oživení MI-24, plány na pořízení nové PVO dávají jasně najevo to, že bojová složka jejich armády má prioritu. Je to sice dáno také tím, že skladba jejich výzbroje se liší a potřeba náhrady má jinou časovou osu, nelze ovšem si nevšimnout toho, co je upřednostněno.
Hold kdo chce mír, připravuje se na válku. My připraveni nejsme a tak náš mír je v cizích rukou.Skrýt celý příspěveksemtam napíše "...F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) ..." ...Zobrazit celý příspěvek
semtam napíše "...F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) ..." Prepáč , ale svoje úzávery povyšuješ nad fakty...
- najnovší F-16 Block70 , prestavba starších F-16 na F-16V na novootvorenej linke v Greenville v Južnej Caroline, ako morálne zastaraný stroj? Na to si ako prišiel ? (to je to isté ako keby si napísal, že VW Golf je morálne zastaralé auto, a ono tí Nemci už vzrábajú Volkswagen Golf VIII 2019)
- Predbiehaš ako dopadne Poľský program Harpia - Poliaci uvažujú ... o kúpe najskôr 32 F-35, teraz uvažujú o 16x F-35 plus doplnenie kombináciou F-16 Block70 alebo prestavbou svojich starších F-16 Bklock52 na F-16V, počty kusov sú stále otvorené, oficiálne zatiaľ nie je nič!
- čo ty vieš, čo je pre OSSR najlepšie, dávať tu príklad náhrady za Mig-29 v podobe FA-50, myslíš ako srandu? Čo sa týka Gripen C/D MS20, napísal som reakciu nižšie , ak by to bola tak ekonomicky výhodná stíhačka, tak ju má kúpené Slovenskoé, Chorvátsko, Rumunsko a Bulharsko! A zároveň by Mďarsko už teraz nedávalo vyjadrenia o kúpe F-35A po skončení ich prenájmu Gripen v roku 2026, o nákupe Gripen E/F ani neuvažujú.
- Práveže univerzalita F-16 Block 70/72 - stíhač+bitevník zohrala hlavnú rolu pri výbere! Zatiaľ čo AČR má 14xGripen C/D MS20 a ešte si k nim držíte L-159 ako bitevník.
- čo sa týka UH-60M sú v Prešove nadmieru spokojný.
S ostatnými vecami, k pozemnej technike s tebou súhlasím.Skrýt celý příspěvekKarlos73 Popravdě nerad se zde bavím s lidmi, kteří jsou zahleděni do své vlastní pravdy a nekoukaj napravo nalevo. F-16 je morálně zastaralý z důvodů konstrukce, nikoliv z ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73
Popravdě nerad se zde bavím s lidmi, kteří jsou zahleděni do své vlastní pravdy a nekoukaj napravo nalevo.
F-16 je morálně zastaralý z důvodů konstrukce, nikoliv z důvodů moderní avioniky. Tou můžeme osadit i nově vyrobený MIG-21. A myslím, že nyní se shodnem, že nově vyrobený MIG-21 s moderní avionikou je morálně zastaralý stroj. Srovnání VW Golfu nelze, protože Golfu zůstalo jenom jméno. F-16 zůstal i konstrukční základ.
Nové F-16 z členských států NATO nikdo již nekupuje a stávající uživatelé F-16 je vyřazují a nahrazují F-35.
Program harpie je ve fázi přípravy nákupu F-35. Proto jsem také psal o plánech. Nepředbíhám, pouze ty jsi nepochopil větu.
Dále vám uniká smysl nadzvukového letectva v počtu cca 14 kusů. Takovéto letectvo již pouze z důvodů nízkého počtu strojů je odkázáno vykonávat roli Air-Policing. Aby mohlo provádět taktický boj se stejně sofistikovaným protivníkem, tak potřebuje být ve větším počtu a také působit z více základen (zranitelnost), které by navíc měla chránit sí´t PVO. Nic takového Slovensko neplánuje a proto letectvo by mělo vybírat stroj vhodný pro účel Air-Policing. Proto Gripen či FA-50.
Dále země jako Chorvatsko a Rumunsko nakupují bazarovou techniku, nikoliv novou a dokonce dle Chorvatska měl by být Gripen levnější na provoz, alespoň to tvrdili to té doby, než vybrali F-16, poté bez zveřejnění studií tvrdili, že provoz je levnější u olétané F-16, než u nového Gripenu... zapoměli nejspíš dodat, že u Gripenu započítali do provozu i nákupní cenu, aby jim to vyšlo.
Nákupy vojenské techniky nejsou často prováděny tak, že se nakupuje to nejlepší pro tu danou armádu. Rozhodující vliv má politické hledisko, které nakonec pocítilo i Chorvatsko, kdy USA nepovolili nákup F-16 z Izraele, protože by přišli o vatu.
Maďarsko nikde oficiálně a vlastně ani neoficiálně neprojevilo zájem o F-35. F-35 v Maďarsku je jen spekulace médií. To, že Maďarsko nakoupí zbraně z Turecka média kupodivu nevyspekulovala.... Gripen v Maďarsku je po skončení nájmu stále ve hře!
AČR má 14 Gripenů. Z důvodu jejich vytíženosti se nemohou plně rozvíjet jejich schopnosti a to navíc je Gripen provozně více nasaditelný než F-16. To hraje také do karet Gripenu, protože kdyby jsme měli F-16 při stejném počtu, tak úroveň výcviku a schopností by mohla být ještě nižší.
Jen díky L-159 dokážeme udržovat schopnosti L-A, pouze s 14 stroji by jsme to nedokázali.
Jak chce Slovensko s 14 F-16, které mají nižší spolehlivost a provozuschopnost rozvíjet víc schopností, než zvládne AČR s 14 Gripeny zůstává záhadou.Skrýt celý příspěvekČeský Gripen jako letadlo vhodné jen na air- policing je trefné přirovnání. Troufám si tvrdit , že v případě boje o československý zlatý poklad by Slovenské F16 měly navrch. Teda ...Zobrazit celý příspěvek
Český Gripen jako letadlo vhodné jen na air- policing je trefné přirovnání. Troufám si tvrdit , že v případě boje o československý zlatý poklad by Slovenské F16 měly navrch. Teda až je zavedou;-) Navíc s pohledu logistiky je určitě lepší provozovat takto rozšířený stroj než švédské aero s americkým motorem. My se můžem spojit leda s Maďarama a doufat , že nás v rámci nějaké sluníčkové politiky Švédi neodstřihnou od ND....Skrýt celý příspěvek
Semtam: plna mohawska pust. USAF ide na standrad V modernizovat 300 kusov F-16 a bude ich prevadzkovat do ...Zobrazit celý příspěvek
Semtam: plna mohawska pust.
USAF ide na standrad V modernizovat 300 kusov F-16 a bude ich prevadzkovat do 2048.
https://www.thedrive.com/the-w... Skrýt celý příspěvekNo mít stroj, který provozují na celém světě jen tři armády, kdy výrobce není člen NATO mi taky nedává smysl. Snad jen v době míru, ale to už by bylo levnější se na ten ...Zobrazit celý příspěvek
No mít stroj, který provozují na celém světě jen tři armády, kdy výrobce není člen NATO mi taky nedává smysl. Snad jen v době míru, ale to už by bylo levnější se na ten airpolicing vykašlat. Ale je pravda , že akvizice v AČR se obecně řídí nějakými podivnými pravidly, které nemají logiku. Teda pokud nemají nějakou skrytou, typu neutralita nebo návrat do medvědova objetí ;-)Skrýt celý příspěvek
Gibon: USA nebudou své F-16 modernizovat na verzi V, budou prodlužovat životnost draku o 6000 hodin, jedná se o program SLEP. Své F-16 plánují vyřadit asi 15-20let po dodávce F-16 ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: USA nebudou své F-16 modernizovat na verzi V, budou prodlužovat životnost draku o 6000 hodin, jedná se o program SLEP. Své F-16 plánují vyřadit asi 15-20let po dodávce F-16 na Slovensko, je tedy zřejmé, že s nějakou údajnou životností F-16 Block 70 v délce 40let budete na světě dost sami a to není dobře.Skrýt celý příspěvek
Semtam: Každý, kto si v budúcnosti ešte zakúpi F-16 (lebo na F-35 mnohí nemajú), si buď zakúpi V, alebo na jeho úroveň modernizuje nekúpené olietané F-16. Pokiaľ sa naplní vcelku ...Zobrazit celý příspěvek
Semtam:
Každý, kto si v budúcnosti ešte zakúpi F-16 (lebo na F-35 mnohí nemajú), si buď zakúpi V, alebo na jeho úroveň modernizuje nekúpené olietané F-16.
Pokiaľ sa naplní vcelku pravdepodobný scenár, že sa Maďarsko zbaví Gripenov z pomsty za Švédske kritiky stavu demokracie a ľudských práv, tak bez ohľadu na to, čím ich nahradia, nebude v NATO viac užívateľov Gripenu, okrem AČR. ;-)Skrýt celý příspěvekPavolR: V době, kdy vám budou nastupovat do čtyřicetileté služby Block 70, Gripeny budou v AČR 25let, za polovinou životnosti a bude úplně jedno, kolik uživatelů tohoto stroje kde ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: V době, kdy vám budou nastupovat do čtyřicetileté služby Block 70, Gripeny budou v AČR 25let, za polovinou životnosti a bude úplně jedno, kolik uživatelů tohoto stroje kde bude.Skrýt celý příspěvek
Jura99: to je zahada, ako sa uroven modernizacie SLEP a "V" podoba ako vajce vajcu. ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: to je zahada, ako sa uroven modernizacie SLEP a "V" podoba ako vajce vajcu.
https://nationalinterest.org/b... Skrýt celý příspěvekGibon: nepsal jsem nic o tom, že by Gripeny měly být modernizovány, ani o tom, že by měly být vyřazeny. Pouze, že v době konce nájmu budou mít poloviční životnost, zatímco vaše ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: nepsal jsem nic o tom, že by Gripeny měly být modernizovány, ani o tom, že by měly být vyřazeny. Pouze, že v době konce nájmu budou mít poloviční životnost, zatímco vaše F-16 budou teprve začínat a budou vám muset vydržet +/- 40let. Pokud se rozhodne, že se Gripeny koupí za zbykovou cenu (která by musela být velice nízká), nebude to nějak hloupý nápad.Skrýt celý příspěvek
"F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) tato vlastnost je ráda ...Zobrazit celý příspěvek
"F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) tato vlastnost je ráda zpochybňována převážně pátou kolonou, která využívá toho, že existuje vícero metodik výpočtu nákladů té dané techniky. Plus paradoxem je to, že schopnosti F-16 Slovensko nedokáže plně využít už jenom z důvodů nízkého počtu strojů (V ČR máme krom 14 Gripenů ještě L-159 a i tak pociťujeme že 14 strojů je málo)"
" Dále vám uniká smysl nadzvukového letectva v počtu cca 14 kusů. Takovéto letectvo již pouze z důvodů nízkého počtu strojů je odkázáno vykonávat roli Air-Policing. Aby mohlo provádět taktický boj se stejně sofistikovaným protivníkem, tak potřebuje být ve větším počtu a také působit z více základen (zranitelnost), které by navíc měla chránit sí´t PVO. Nic takového Slovensko neplánuje a proto letectvo by mělo vybírat stroj vhodný pro účel Air-Policing. Proto Gripen či FA-50. "
Nie je čo dodať - má to hlavu a pätu = súhlas.Skrýt celý příspěvekA gripen by bola ta vhodna volba :DDD
GRIPEN JE VO VSETKYCH SMEROCH ZAOSTALEJSI STIHAC AKO F16.
A to uz nevravim a slabom nalete ceskych pilotov.A gripen by bola ta vhodna volba :DDD
GRIPEN JE VO VSETKYCH SMEROCH ZAOSTALEJSI STIHAC AKO F16.
A to uz nevravim a slabom nalete ceskych pilotov.Gibon Slabý nálet CZ pilotů? Ve srovnání s kým? 211. tl. je obecně považována za jednu z nejlépe vycvičených v rámci NATINDAS. Nálet se pohybuje od 100 do 120 hodin ročně (u non ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon
Slabý nálet CZ pilotů? Ve srovnání s kým?
211. tl. je obecně považována za jednu z nejlépe vycvičených v rámci NATINDAS.
Nálet se pohybuje od 100 do 120 hodin ročně (u non display pilotů). Což vzhledem k tomu, že na rozdíl od pilotů USAF, kteří mají nálety (v míru) větší, ale část připadá na pouhé přelety do výcvikových prostor, naši piloti mohou (vzhledem k rozloze) ČR cvičit prakticky ihned po vzletu mi přijde celkem OK.Skrýt celý příspěvekGibon: pochopitelně, že opět nemáš pravdu. Gripen je lepší v dogfightu a má menší RCS. Po avizovaném upgradu na verzi + dostane AESA radar a další věci, což jej posune minimálně na ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: pochopitelně, že opět nemáš pravdu. Gripen je lepší v dogfightu a má menší RCS. Po avizovaném upgradu na verzi + dostane AESA radar a další věci, což jej posune minimálně na stejnou úroveň s Block 70, s výjimkou nosnosti.
O tom údajně slabém náletu českých pilotů, to sis popletl s vašimi ve Sliači.Skrýt celý příspěvekNesher: kolko mate pilotov na 14 Gripenov? 15? 100 hodin je uspech? Ved na tych nasich hroznych Migoch dosahuju piloti sluziaci NATINADS nalet 80 hodin. Jura99: lepsi v ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: kolko mate pilotov na 14 Gripenov? 15?
100 hodin je uspech? Ved na tych nasich hroznych Migoch dosahuju piloti sluziaci NATINADS nalet 80 hodin.
Jura99: lepsi v dogfightu? :-D si si pozrel video na youtube?Skrýt celý příspěvek
semtam ty si to s tým VW Golf, nepochopil pointu. Ty si si nevšimol konštrukčné zmeny medzi F-16 A/B, F-16 C/D BlockXX až po vývoj F-16 V a úplne nový stroj F-16 Block 70/72. To je ...Zobrazit celý příspěvek
semtam ty si to s tým VW Golf, nepochopil pointu. Ty si si nevšimol konštrukčné zmeny medzi F-16 A/B, F-16 C/D BlockXX až po vývoj F-16 V a úplne nový stroj F-16 Block 70/72. To je podobná blbosť ako keby som ja tvrdil, že Gripen E/F je morálne zastaralé lietadlo, veď konštrukčne je to v podstate Gripen C/D len o cca 20% väčšie... ( :) ) Prestavba Gréckých cca 84ks F-16 na F-16V ... https://www.lockheedmartin.com...
A reakcia na Jura99...už teraz má nová linka v Greenville zákazky na F-16V a F-16 Block 70/72 - +/- 200 ks ...Skrýt celý příspěvek
Gripen je v alianci lowcostova rarita. Ano, 14kusu F-16 umistnenych na jedne zakladne neni ve svete kde vetsina zapadu presedlava na F-35 zadny zazrak, ale furt je to stroj, ktery ...Zobrazit celý příspěvek
Gripen je v alianci lowcostova rarita. Ano, 14kusu F-16 umistnenych na jedne zakladne neni ve svete kde vetsina zapadu presedlava na F-35 zadny zazrak, ale furt je to stroj, ktery krom nakladu prekonava Gripen C temer ve vsem. Na airpolicing gripen C postaci zcela jiste, to si ale pak kazdy stat musi urcit jestli buduje sice omezenou poctem, ale armadu pro valku (kde v pripade konfliktu se 30 slovenskych pilotu dostane od spojencu k F-16 jakehokoliv bloku jiste driv nez 30 ceskych pilotu ke gripenum C od spojencu... ajo pockat vlastne, on gripeny C zadny spojenec nevlastni), anebo je tu druha moznost a to je budovani armady pro mir.
Pokud se nektery ze statu rozhodne budovat armadu pro mir, hledet spis na naklady nez na vykony, je to legitimni volba, pak se ale vnucuje otazka proc nevzit i nejake "mirove tanky", proc znovu nerepasovat T-72 ktere jsou jiz v inventari atd.
Kazdopadne je zvlastni jak se nekteri dokazi neustale chytat F-16 a gripenu, kdyz se to pak trosku demagogicky zaobali (jinak to nazvat nelze), mame tu stoprvni variaci na to same.Skrýt celý příspěvekClanek Jen k zamyšlení, pokud vyvstane potřeba dalších třeba 14-30 strojů, tak nebuˇďme naivní, nikdo nám nic nedaruje a navíc by nám s letadly museli darovat i piloty a ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Jen k zamyšlení, pokud vyvstane potřeba dalších třeba 14-30 strojů, tak nebuˇďme naivní, nikdo nám nic nedaruje a navíc by nám s letadly museli darovat i piloty a odpovídající zázemí. Trochu spadnout do reality by neuškodilo.
Řeknu vám jedno tajemství, i kdyby Slovensko dostalo od spojenců 30 F-16 včetně pilotů (block 30 a 70 jsou na hony vzdálené) tak stačí bohatě jedno opatření a tím jsou MLRS dalekého dosahu (300 km) jako je americký Himars, izraelská Lora, srbská Šumadija, běloruský Polonez, apod.
Těmito prostředky lze zničit celé slovenské letectvo či polovinu leteckých základen v Polsku (jen pro představu). A poté L-159 dokončí dílo a Gripen de-facto bude nadále střežit nebe.
Navíc NATO jako takové nemá v letectvu nejbližší konkurenci, proto ČR a ani SK nijak neposílí jeho síly tím, že se nakoupí byť třeba 36 letadel pro každý stát. Naopak schopnosti NATO i armád CZ a SK jako takových se posílí tím, že se nakoupí dělostřelecké prostředky a systémy PVO, tam NATO pokulhává.Skrýt celý příspěvekLen technicka otazka: Kolko raketometov, AKÝCHKOĽVEK raketometov ma AČR k dispozicii? Kolko systemov PVO z kategorie HIMAD ma AČR k dispozicii? Aku modernu minuciu ma AČR k ...Zobrazit celý příspěvek
Len technicka otazka:
Kolko raketometov, AKÝCHKOĽVEK raketometov ma AČR k dispozicii?
Kolko systemov PVO z kategorie HIMAD ma AČR k dispozicii?
Aku modernu minuciu ma AČR k dispozicii pre L159? (Prosim nenapiste plamen :D )
Vo svojich snoch strasne rad predikujete, co sa stane a ocakavate, ze protivnik bude len tak cakat a nic nerobit.Skrýt celý příspěvekGibon Technicka: AČR nemá raketomety, OSSR nemá prakticky taktické letectvo. Nechápeš psaný text, scénář jaký uvádím je jen a pouze ujasnění pro ty, jakou výzbrojí by měla ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon
Technicka: AČR nemá raketomety, OSSR nemá prakticky taktické letectvo.
Nechápeš psaný text, scénář jaký uvádím je jen a pouze ujasnění pro ty, jakou výzbrojí by měla disponovat malá armáda ve velikosti armády CZ, SK, HU.
ČR může klidně po vzoru Polska nakoupit 32 F-35. Ekonomicky by na to +/- i měla. Jenže stačí raketový útok a celé letectvo může být pryč a to válka ještě ani nezačala.
"Vo svojich snoch strasne rad predikujete, co sa stane a ocakavate, ze protivnik bude len tak cakat a nic nerobit."
Asi máte problém z češtinou a proto bych zvážil, zda má smysl chodit ve vašem případě na český web.
Nic z takového nepíšu, ale jedno je pravdou. Kdo první bije dvakrát bije.Skrýt celý příspěvekSemtam: nemam problem z cestinou :) Co ste vlastne dokazali tymto suvetim. "Nic z takového nepíšu, ale jedno je pravdou. Kdo první bije dvakrát bije." Samozrejme v pripade AČR, ...Zobrazit celý příspěvek
Semtam: nemam problem z cestinou :)
Co ste vlastne dokazali tymto suvetim.
"Nic z takového nepíšu, ale jedno je pravdou. Kdo první bije dvakrát bije."
Samozrejme v pripade AČR, ktora nema HIMAD PVO (a ani ho neplanuje obstarat!!) by mohol byt takyto raketovy utok znicujuci. To je pravda.Skrýt celý příspěvek
@Semtam Rozumite psanemu textu? Pisi nekde o darovani? Pisi o dostani se k dalsim strojum, je jedno jestli budou odprodany, pujceny, nebo treba i darovany, to zde neni to ...Zobrazit celý příspěvek
@Semtam
Rozumite psanemu textu? Pisi nekde o darovani? Pisi o dostani se k dalsim strojum, je jedno jestli budou odprodany, pujceny, nebo treba i darovany, to zde neni to podstatne. Podstatne je to ze F-16 narozdil od Gripenu spojenci maji nebo meli, jsou jak uskladnene tak stale v provozu v poctech radove presahujici pocty gripenu C. Slovensko, jako soucast aliance se nespoleha pri sve obrane jen na Sliac, ale na vsechny dalsi zakladny vsech dalsich statu schopne zabezpecit (nebo znovu zabezpecit) provoz F-16. Z tech nejblizsich treba Polsko. A ano, trvam na tom ze piloti z F-16 bloku 70 budou snaze znovu nasaditelni treba v bloku 50 (ma prave Polsko) nez kdyz onu F-16 bloku 50 postavi pred ceskeho pilota gripenu. Ten na te polske zakladne bude ze zacatku dobry tak na roznasku vody.
Prostredni odstavec je takova usmevna predstava, s touhle konstrukci se muzeme nakonec tvarit ze armada je k nicemu, bo jadro.
Ani v poslednim odstavci nemate pravdu. Jiste prispevek 14 F-16 neni nic zasadniho co by NATO posunulo dal, ale i 14 letadel muze krom posunu vpred i skodit, a to je to co zavedeni dalsiho stroje do soukoli znamena. Komplikace geopoliticka (neutralni svedsko), komplikace technicka (o stroj navic, kteremu je potreba zabezpecit logistiku) a komplikace i vykonova, neb gripen proste hraje ne druhe housle (ty hraje vedle dvoumotoraku prave F-16), ale treti housle.
Budu se opakovat, je to volba kazdeho statu, ale jak to (opakovane) podavate je prosta demagogie.Skrýt celý příspěvekClanek Vidím, že se vám to rozleželo v hlavě a nyní dáváte zpátečku. Když napíšete, že v případě konfliktu dostane Slovensko od spojenců F-16 na jednoho pilota, tak to opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Vidím, že se vám to rozleželo v hlavě a nyní dáváte zpátečku. Když napíšete, že v případě konfliktu dostane Slovensko od spojenců F-16 na jednoho pilota, tak to opravdu evokuje darování a jak vidno nejsem v tom sám. Tak z nás prosím nedělejte pitomce děkuji.
Nechápete pointu, argument typu, že F-16 je v NATO rozšířený a proto má smysl pořídit F-16 je oprávněný jen v tom případě, že se pořizují olétané F-16 s výhledem provozu do roku 2050. Pro nové F-16 je tento argument již falešný. Protože jak víme poslední uživatelé F-16 z dob jejich největší slávy budou tyto stroje provozovat do roku 2050 (max.). Slovensko své první F-16 má dostat v roce 2022, tyto stroje budou sloužit možná až 50 let, tím pádem mohou sloužit až za rok 2070.
Tím pádem Slovensko bude v NATO osamoceno přinejlepším téměř osamoceno. Navíc NATO nefunguje tak, že v případě potřeby se země obdarovávají, chcete-li dostávají sofistikovanou techniku. Další problém je ten, že stát, který je schopný poskytnout okamžitě F-16 je USA ale tento stát bude mít v Evropě F-35, takže F-16 se budou tahat přes oceán a de-facto budou mimo standardní výzbroj hlavních členů NATO. Blbost, že ano.
Takže nějaká kompatibilita v případě nových F-16 je chyméra.
Pokud někdo chce výkony a kompatibilitu tak pořizuje F-35. F-16 se kupovala v minulém tisíciletí.
Dále, bo jádro je u každé armády jiné. Pokud si myslíte, že v případě AČR je jádro letectvo, tak to je k politování.
Rakety, řízené střely, balistické rakety jsou určeny právě na velkoplošné cíle soustředění vojsk a techniky nepřítele.
Pokud by rostlo napětí mezi státem A a státem B. Stát B by měl 1 leteckou základnu v dosahu raket dlouhého dosahu bez patřičné PVO či dokonce PRO, tak vám garantuji, že pokud stát A nebude otálet a udeří včas, než stát B bude vykonávat nějaká protiopatření, tak dokáže vyřadit letectvo státu B během pár minut. Pokud navíc stát A disponuje dostatkem raket dlouhého dosahu, tak může zničit řadu letišť a dalších stacionárních bodů.
Samotný prostředek MLRS, apod. je mobilní a tím pádem jeho odhalení je mnohonásobně složitější.Skrýt celý příspěvek
Proč by měl nějaký spojenec "dávat" Slovensku letadla ? SR je sice zvyklá stále něco dostávat, ale pochybuju, že někdo drží "skladem" letadla jen proto, aby je v případě konfliktu ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by měl nějaký spojenec "dávat" Slovensku letadla ? SR je sice zvyklá stále něco dostávat, ale pochybuju, že někdo drží "skladem" letadla jen proto, aby je v případě konfliktu daroval Slovensku a stejně tak pochybuju, že Slovensko bude držet vycvičené piloty bez letadel, kteří darovaná letadla osedlají.Skrýt celý příspěvek
Jura99 Vy aj väčšina z vás nechápete myšlienku NATO a hlavne myšlienku USA. Im nejde ani tak o tu techniku ako o vycvičenosť vojakov. Americká verejnosť mala problém s tým, že ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Vy aj väčšina z vás nechápete myšlienku NATO a hlavne myšlienku USA. Im nejde ani tak o tu techniku ako o vycvičenosť vojakov. Americká verejnosť mala problém s tým, že prečo by mali v afganistane zomierať iba americký vojaci, oni chcú aby sa tam na tom podieľali všetky štáty. Oni nemajú problém nám zaobstarať obrnené vozidlá a ďalší materiál (čo sa aj bežne deje) problém je s tým, že nie sú ľudia. Oni potrebujú vycvičených ľudí, ktorý vedia tú techniku obsluhovať. Tak ako naši letci bojovali v 2WW v Británií na stíhačoch. V prípade vojny treba personál ktorý vie s tou technikou narábať stroje sa ľahšie vyrobia ako vycvičia posádky, trvá to omnoho dlhšie.Skrýt celý příspěvekNa takovych principech funguje aliance, ze si ve spolecne obrane vypomuze. Nepisi nikde nic o davani, pisi ze se slovensti piloti driv dostanou k dalsim F-16 proti tem ...Zobrazit celý příspěvek
Na takovych principech funguje aliance, ze si ve spolecne obrane vypomuze. Nepisi nikde nic o davani, pisi ze se slovensti piloti driv dostanou k dalsim F-16 proti tem spotrebovanym. Je nanejvys pravdepodobne ze pri napadeni Slovenska bude napadeno i Polsko, Sliac treba lehne popelem, to ale neznamena ze popelem lehnou i vsechny stroje, vsichni piloti a vsichni mechanici, a treba nektera z Polskych zakladen by to mohla ustat. A uz najednou je v regionu a v principech spolecne obrany (a tim podporit i obranu slovenska) staranim se o Polske F-16, litani na polskych F-16 treba i pri obrane polskeho vzdusneho prostoru. Takze Slovensko svym nakupem mysli logicky, mysli aliancne. Tedy vse do ceho CR hodila vidle a doufa ze k valce nedojde. Pak bude ACR ta vysmata, neb litala "to same" (cti ostre jen airpolicing) za min. Tim se ale dostavam oklikou k pointe meho predesleho komentu, k budovani armady pro mir. Na to je gripen skutence nejvhodnejsi a F-16 mene vhodna, v pripade konfliktu se to ale pomerne zasadne obraci.
Kazdopadne tohle vam pisi uz asi po 10x, dokazujete neuveritelnou odolnost prijmout i ty nejjednoduchsi fakty, jako treba ze v alianci rozsirenejsi letadlo, vyrabene aliancnim partnerem je v case valky sazka na jistotu proti stroji vyrobene v mini poctech a neutralnim statem. Asi nema smysl v tom tady (znovu) pokracovat.Skrýt celý příspěvekOháníte se principy fungování aliance, ale zajímavé je, že když alianci slíbíte těžkou brigádu, tak místo jejího vybudování si koupíte stíhačky, o které alinace nestála.
Oháníte se principy fungování aliance, ale zajímavé je, že když alianci slíbíte těžkou brigádu, tak místo jejího vybudování si koupíte stíhačky, o které alinace nestála.
Na Turecku je vidět, jak je cca 20 let investic do strojírenství (ať již zbraně, tak nyní auta, obrněná technika,...) přináší výsledky. Oni investovali a podívejte se k nám, na ...Zobrazit celý příspěvek
Na Turecku je vidět, jak je cca 20 let investic do strojírenství (ať již zbraně, tak nyní auta, obrněná technika,...) přináší výsledky. Oni investovali a podívejte se k nám, na bývalý průmyslový stát...
To je to hlavní, co si z podobných článků odnáším.Skrýt celý příspěvekOno nestačí iba investovať, treba mať aj trhy, ktoré si Turci zabezpečujú hlavne v spriaznených krajinách, nehovoriac, že je možnosť tie výrobky po stovkách nakupovať do vlastnej ...Zobrazit celý příspěvek
Ono nestačí iba investovať, treba mať aj trhy, ktoré si Turci zabezpečujú hlavne v spriaznených krajinách, nehovoriac, že je možnosť tie výrobky po stovkách nakupovať do vlastnej armády - to je iná káva, než kúpiť niekoľko kusov Perunov.Skrýt celý příspěvek
Ale my jsme pořád průmyslový stát, navíc se u nás rozvíjejí high-top technologie, elektronika, nanotechnologie. Klesl podíl těžkého průmyslu, ale jeho přidaná hodnota není tak ...Zobrazit celý příspěvek
Ale my jsme pořád průmyslový stát, navíc se u nás rozvíjejí high-top technologie, elektronika, nanotechnologie.
Klesl podíl těžkého průmyslu, ale jeho přidaná hodnota není tak velká, jako u strojírenství a podobně.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...