Nemesis – osobní raketa vojáka s doletem 12 kilometrů
- 16. 4. 2013
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Dnes si představíme skutečnou technickou lahůdku, která posunuje schopnosti pěšáků o několik úrovní výše. Americká firma Lockheed Martin za své peníze vyvinula a odzkoušela přenosný raketový systém Nemesis. Jde o lehký a mobilní zbraňový systém umožňující jednotlivým vojákům ničit odolné cíle až na vzdálenost 12 kilometrů!
Firma Lockheed Martin před několika dny úspěšně vyzkoušela první prototyp okřídlené střely raketového systému Nemesis na raketové střelnici White Sands. Střela úspěšně zvládala všechny fáze testu – odpal, manévrování za letu, zaměření cíle i přesný zásah.
Cílem firmy bylo vyvinout velmi lehký raketový systém pro sesednuvší vojáky, schopný ničit cíle na obrovské vzdálenosti. V Afghánistánu například docházelo (a dochází) k situacím, kdy vojáci znali pozice protivníka, ale neměli k dispozici žádné zbraňové systémy schopné protivníka zasáhnout. Problémem byla často jak velká vzdálenost, tak i palbě odolné postavení protivníka.
Zbraňový systém Nemesis všechny tyto problémy řeší. Základem systému je vertikální odpalovací šachta připomínající minomet. Raketa ze šachty startuje kolmo vzhůru, takže dokáže působit na cíle v rozsahu 360°. „Raketový minomet“ může být umístěn na předsunutých základnách, na lehkých automobilech nebo být součástí výbavy pěších jednotek.
Foto: Základem je vertikální vypouštěcí šachta. Všimněte si i rozměrného křídla střely. / Lockheed Martin
Dosah střely je od 100 metrů až po 12 kilometrů - 5× dále než dostřelí přenosný protitankový raketový komplet FGM-148 Javelin. Na rozdíl od sytému Javelin může Nemesis nabrat velkou výšku a působit na cíle ukryté v údolích nebo mezi budovami.
Střela Nemesis je na cíl naváděna pomocí GPS, v konečné fáze je směrována pomocí laserového paprsku. Bojová hlavice má několik módů, uživatel si může vybrat detonaci ve vzduchu pro dosažení maximální destrukce na živé síle. Možná je zpožděná exploze, například pro útoky na cíle ukryté uvnitř budov.
„Nemesis představuje rozhodující vojenskou kapacitu, která zaplňuje mezeru ve schopnostech vojáků v přední linii,“ říká Frank St. John, víceprezident pro taktické rakety a naváděné zbraňové systémy ve firmě Lockheed Martin. „Bojovníci musí věřit, že jim zbraňový systém splní kdykoliv to, co se od něj očekává. Naše tři letové zkoušky prokázaly, že naše řešení je spolehlivé a smrtící.“
Zdroj: DefenseUpdate
Související články
Rusko chce odpalovat mezikontinentální rakety z vagonů
Ruská generalita počítá s tím, že do výzbroje armády kolem roku 2020 znovu zařadí vojenské vlaky, ...
- 08.01.2013
- 12 komentářů
- Ctirad Sviták
Další úspěšný test amerického systému národní protiraketové obrany
Včera proběhl další úspěšný test amerického systému národní protiraketové obrany. Americký křižník ...
- 13.02.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
SIMBAD-BC – raketová obrana bojových lodí
Evropská společnost MBDA informovala o prodeji prvních kusů námořního raketového obranného systému ...
- 20.02.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
DAGR - laserem naváděné rakety Hydra 70
Firma Lockheed Martin před několika dny v rámci programu DAGR provedla sérií testů svého nového ...
- 28.02.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
to Rim: To snad nemyslíte vážně. Jde vidět, že se tu baví děti a ne někdo, kdo armádu viděl alespoň trochu z blízka. Onen článek pane, či spíše asi chlapče, je o přesné munici ke ...Zobrazit celý příspěvek
to Rim: To snad nemyslíte vážně. Jde vidět, že se tu baví děti a ne někdo, kdo armádu viděl alespoň trochu z blízka. Onen článek pane, či spíše asi chlapče, je o přesné munici ke 120 mm minometu M120. Viděl jste někdy tu zbraň? I když je považován za lehký, váží 145kg a jedna střela 15kg. Pěší jednotky používají 60 mm minomety (váha dle typu 8 až přes 20kg, nejčastejí mezi 15 a 20kg, jedna střela pak okolo 1 až 2kg), max dostřel okolo 3km (některá munice a minomety i třeba 3,5km max), pak tu máme kategorii 81mm, kde už je váha cca 35 až 55 kg a střela 4 až 7kg, dostřel pak kolem 4 až 5km, u některých okolo 6km. K 60 a 81mm zatím neexistuje, byť 81mm verze už je ve vývoji. Např ty 81mm minomety mají pětičlennou obsluhu a pokud nejsou na polní základně, tak do terénu jsou buď na vozidle, nebo nesou velmi omezené množství munice (ono představte si, kolik toho asi utáhnete, když na každého člena připadne 7 až 10kg součástek zbraně a každý výstřel je dalších 4 až 7 kg. V optimální variantě tak spolu se zbraní odtáhnete 10 až 20 střel. Ovšem při kruhové odchylce v řádech desítek metrů (a spotřebě 4 až 10 střel na jeden cíl) to znamená zničené jeden až pět cílů. Tedy stejných pět vojáků s touto novou zbraní bude mít dvojnásobný až trojnásobný dostřel, daleko větší přesnost a mobilitu nasazení. Větší bezpečí (složit a rozložit minomet není stejně rychlé jako "zapíchnout na trojnožku" tento nový krám, plus počítejte, že musíte vystřelit několikrát, než cíl zlikvidujete). Jediným problémem bude opět cena, jako u všech moderních zbraňových systémů. Jenže tato zbraň je schopna nahradit použití dělostřelectvy či vzdušných prostředků, tedy ve výsledku může být cena za zničení cíle nižší než dnes. Co se týče kadence minometu a plošného pokrytí, tak to platí, ale těžko lze očekávat, že v boji speciálních jednotek bude potřeba řešit rozbíjení 1km rojnice, nebo několikahodinový palebný přepad. Toto je zbraň, která má jasné určení a pro ně se zdá, alespoň dle popisu, ideální.Skrýt celý příspěvek
RiMr: :D Co dál?? Jednou tak velký dostřel je malý důvod? Kdyby měla raketa na stíhačce dolet 50km a pak by se vynalezla s doletem 100km, bylo by to málo a řekl by jste: "Proč tu ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr: :D Co dál?? Jednou tak velký dostřel je malý důvod?
Kdyby měla raketa na stíhačce dolet 50km a pak by se vynalezla s doletem 100km, bylo by to málo a řekl by jste: "Proč tu raketu kupovat, když jediná výhoda je dolet 100km, co dál?" :DSkrýt celý příspěvek...kritici minometu, přečtěte si ještě jednou ten článek co jsem tu linkoval: http://www.armadninoviny.cz/pr... a zopakujte mi ty ...Zobrazit celý příspěvek
...kritici minometu, přečtěte si ještě jednou ten článek co jsem tu linkoval:
http://www.armadninoviny.cz/pr...
a zopakujte mi ty výhody této rakety. Já vidím akorát 6 vs. 12 km.
CO dál?Skrýt celý příspěvekJen mě tak napadlo: jaký poloměr palebné podpory má např. HiMARS s GMLRS? Pokryje plochu cca 15000km2, kolik stanovišť je pak poteba na takový Afghanistan? Nebo např. Javelin s ...Zobrazit celý příspěvek
Jen mě tak napadlo: jaký poloměr palebné podpory má např. HiMARS s GMLRS? Pokryje plochu cca 15000km2, kolik stanovišť je pak poteba na takový Afghanistan?
Nebo např. Javelin s výklopným křídlem? Možností je vícero..Skrýt celý příspěvekNikde tu nespomínali hmotnosť kompletu, ale predpokladám že bude na úrovni Javelinu, aby to bolo prenosné jedným vojakom. Samotný výrobca hovorí že zbraň je určená pre špeciálne a ...Zobrazit celý příspěvek
Nikde tu nespomínali hmotnosť kompletu, ale predpokladám že bude na úrovni Javelinu, aby to bolo prenosné jedným vojakom. Samotný výrobca hovorí že zbraň je určená pre špeciálne a výsadkové jednotky. Ide o doplnenie a nie náhradu mínometov a prenosných raketových kompletov. Koncept zbrane je zaujímavý pretože sa snaží skombinovať výhody oboch spomenutých a určite si nájde uplatnenie. Vzhľadom k parametrom môže v niektorých prípadoch nahradiť hellfire čo bude určite lacnejšie. Hmotnosť by som z mínometom neprirovnával z toho dôvodu, pretože predovšetkým ide o raketový systém a výmetná naplň nebude také veľká ako u mínometov, ale zaprením o zem sa využije celá energia výmetnej náplne na udelenie počiatočnej rýchlosti a nespotrebuje sa veľká časť energie na kompenzáciu spätného rázu ako u presných raketových kompletov.Skrýt celý příspěvek
Tak tohle by hlavně asi nezaváděla pěchota, ta nepotřebuje mít tolik přesnou zbraň (myslím v poměru cena/ přesnost). Tato zbraň podle mě spíš najde využití u speciálních jednotek, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak tohle by hlavně asi nezaváděla pěchota, ta nepotřebuje mít tolik přesnou zbraň (myslím v poměru cena/ přesnost). Tato zbraň podle mě spíš najde využití u speciálních jednotek, které na vzdálenost okolo 10km zlikvidují cíl a stáhnou se, vyhnou se tím zbytečnému riziku.Skrýt celý příspěvek
bark: toto nemá vyměnit ne rakety ne minomety toto je má doplnit a předpokládám že to kdyžtak ponesou dva lidé jeden rakety druhý odpalovač a k ceně souhlasím s tím že ba se to ...Zobrazit celý příspěvek
bark: toto nemá vyměnit ne rakety ne minomety toto je má doplnit a předpokládám že to kdyžtak ponesou dva lidé jeden rakety druhý odpalovač a k ceně souhlasím s tím že ba se to nemělo přehánět měla by tam být dobrá relace cena/ výkon/ a to na co se to bude používat
a myslím že to bude užitečné pokud se to bude používat s nějakým systémem moderního vojáka který může zaměřit místo pro tuto zbraň aniž by musel odkládat svoji zbraň jinak to bude jenom pro speciální týmy který budou ničit vybrané cíleSkrýt celý příspěvekUvažujte nad jedním faktem - vzhledem k rozměrům a ceně se ponese daleko menší palebný průměr na jednotku, takže to nebude na delší boj. Po pěti minutách bude muset jednotka ...Zobrazit celý příspěvek
Uvažujte nad jedním faktem - vzhledem k rozměrům a ceně se ponese daleko menší palebný průměr na jednotku, takže to nebude na delší boj. Po pěti minutách bude muset jednotka spoléhat jen na své ruční zbraně.
A obsluhující voják bude pak pro jednotku co ? Po jednom odpalu ji bude podporovat pistolí ? Při hmotnost střely a odpalovacího kompletu to bude tak, že voják bude jednorázový nosič ? Takže můj názor je, že to není pro pěchotu bez vozidel.
Takže to v žádném případě nevidím jako náhradu Javelinu (RPG-7, LAW, etc.), 60mm pancéřovky nebo granátometů, ale v nejlepším případě tahle věc bude hrát roli - v případě americké armády - lehkých řízených střel s možností boje proti pěchotě (a s vyšším dosahem). Takže to bude s 99% lafetováno na techniku (BVP, OT atd.). Takže - vozidla, čluny ano, předsunuté stacionární základny - ano a možná také adaptace pro vrtulníky a UAV časem.
Ale stejně - na 90% to dopadne tak, že cena přesáhne rozumnou mez vzhledem k užitku a do výzbroje se to vůbec nedostane. Vždyť momentálně není ani na nákup skutečně nových pušek a budou se modernizovat M4.
Mj. v žádném případě to nenahradí konvenční minomety - ty jsou sice méně přesné, ale umožňují pokrýt větší plochu za zlomek ceny.....tohle je na bodové cíle a již z principu to nemůže řešit roli minometu. To je jako puška pro ostrostřelce vrs. kulomet.
Nedokážu si představit s tím vést rušivou palbu po několik hodin nebo roztrhat rojnici rozptýlenou na 1km terénu - vždyť takové střelba by stála několik milionů...poměr cena cíle/cena munice se dostane opět do netušených výšin - zřejmě to trumfne Libyi (Brimstone versus šrot z 80.tých let) :).Skrýt celý příspěvekRiMr: Porovnávat 120mm minomet a toto je neporovnatelné. 120mm minomet v nesamohybné verzi se tahá za náklaďákem/veze na něm. Např.: 120mm minomet vz. 82 váží s podvozkem 240 kg, ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr: Porovnávat 120mm minomet a toto je neporovnatelné. 120mm minomet v nesamohybné verzi se tahá za náklaďákem/veze na něm. Např.: 120mm minomet vz. 82 váží s podvozkem 240 kg, bez podvozku má 180 kg, hmotnost jedné miny je 16 kg. To není výzbroj pro pěší jednotky ;-) A menší programovatelnou minu neznám, ale třeba jsem něco přehlédnul ;-)
S lehkým minometem bych Nemesis nesrovnával. Menší dostřel, o řád menší přesnost, nemožnost programování min, menší účinost v cíli (na obrněné, nebo trochu lépe chráněné cíle v podstatě neúčinýú, vícečlenná obsluha.
Osobně tipuju hmotnost do 20kg a vypouštěcí šachtu na jedno použití, přípravu na střelbu bych taky neviděl až tak černě - pokud vím o cíli 12km daleko, mám dost času tu trojnožku rozložit a zadat souřadnice/ozářit cíl laserem.Skrýt celý příspěvekVelice velice zajímavá věcička :) Výhody a nevýhody oproti minometu jsou zjevné: + dostřel + přesnost + manévrovatelnost - rozměrnost munice - cena - doba vybalení kompletu, ...Zobrazit celý příspěvek
Velice velice zajímavá věcička :)
Výhody a nevýhody oproti minometu jsou zjevné:
+ dostřel
+ přesnost
+ manévrovatelnost
- rozměrnost munice
- cena
- doba vybalení kompletu, připrava, výstřel a čas do zásahu nepřítele (možná)
V článku mi chybí informace o rychlosti střely za letu, např. za jak dlouho doletí raketa ke svému 12km vzdálenému cíli a jak si stojí v rychlost zásahu cíle od vypálení z šachty oproti minometu.Skrýt celý příspěvektohle kloubý přednosti rakety a minometu ale i některé zápory výhody proti přesným střelám minometu jsou větší dostřel, přesnější zásah a -nevýhody střela je těší tím pádem jich ...Zobrazit celý příspěvek
tohle kloubý přednosti rakety a minometu ale i některé zápory
výhody proti přesným střelám minometu jsou větší dostřel, přesnější zásah a -nevýhody střela je těší tím pádem jich vojáci ponesou míně(ale typl bych že to budou míti hlavně na vozidlech a na předsunutých nebo malých základnách)
výhody proti raketám typu javelin je delší dostřel a může to působit i přes nějakou překážku tipu zástavba nebo nějaká hora (u hory i na ni) - a zápor proti raketám je že je to méně pohotovéSkrýt celý příspěvekPodle mě ale minomet nemůže bejt tak přesnej a účinej aby dokázal ničit nepřátelskou obrněnou techniku třeba "jen" na ty čtyři kilometry....
Podle mě ale minomet nemůže bejt tak přesnej a účinej aby dokázal ničit nepřátelskou obrněnou techniku třeba "jen" na ty čtyři kilometry....
Tohle třeba jsem myslel...
http://www.armadninoviny.cz/pr...Tohle třeba jsem myslel...
http://www.armadninoviny.cz/pr...Tož kurňa - pěkné, ale přece minomet má taky slušný dostřel (dobře, ne takový, ale "nějaké" km - 4, 5, 6... jsou tam taky), munici už mají taky "chytrou" a skoro bych si tipnul, že ...Zobrazit celý příspěvek
Tož kurňa - pěkné, ale přece minomet má taky slušný dostřel (dobře, ne takový, ale "nějaké" km - 4, 5, 6... jsou tam taky), munici už mají taky "chytrou" a skoro bych si tipnul, že minometný granát toho sebou "netahá tolik navíc". Netuším, kolik taková raketa váží oproti "chytré" srovnatelně účinné minometné munici, ale lehčí ta raketa asi nebude, co? A levnější asi taky ne...
Nechci dělat rozuma, určitě to nikdo nevyvíjí z dlouhé chvíle, jen by mě zajímaly výhody tohoto řešení oproti minometu. Aby to nebylo ve stylu "sice je to dražší, ale zase sebou můžeme vozit menší palebný průměr" :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...