Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii

Boxer / Rheinmetall

Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nakoupit až 800 kolových obrněných vozidel 8×8. Hlavním kandidátem je německo-nizozemské vozidlo Boxer od firmy ARTEC, joint venture německých firem Krauss-Maffei Wegmann (KNW), Rheinmetall a nizozemské Rheinmetall Military Vehicles.

Pásová bojová vozidla Ajax a nové kolové obrněné transportéry (KOT) vzešlé z programu MIV v následujících desetiletích utvoří páteř pozemního vojska Velké Británie a stanou se hlavní výzbroji nově budovaných útočných brigád (Strike Brigades). Útočné brigády budou unikátním způsobem kombinovat střední kolová a pásová vozidla. 

Britské útočné brigády jsou budovány jako unikátní expediční vojenské jednotky schopné rychlé aktivace a přesunu na dlouhé vzdálenosti. Součástí útočné brigády bude průzkumný prapor s vozidly Ajax, jeden střední bojový prapor s vozidly Ajax (Ajax v této roli zastane roli středních tanků), dva mechanizované prapory pěchoty s KOT a dělostřelecké, ženijní, logistické a zdravotnické jednotky.

O nové střední pásové platformě Ajax je už rozhodnuto dlouho, kolová platforma 8×8 však ještě nebyla zvolena. Program Ajax má hodnotu 4,7 miliardy dolarů a první z 589 objednaných vozidel pozemní vojsko získá již příští měsíc.

Na konci minulého roku jsme vás na stránkách Armádních novin informovali o zájmu Velké Británie nakoupit německo-nizozemská vozidla Boxer. Od té doby však veřejně nedošlo k žádnému posunu a ve hře zůstávají všechny možnosti. Boxer se však pokládá za hlavního kandidáta.

MOD zvažuje dvě možnosti. Buď Londýn nakoupí KOT Boxer přímo formou vláda-vláda a výrazně tak zkrátí celý akviziční proces nebo spustí klasické otevřené výběrové řízení, tím se ale odloží zavedení KOT do výzbroje minimálně o několik let. Avšak Velká Británie chce mít připraveny dvě útočné brigády již v roce 2023, což celý akviziční proces dostává pod časový tlak.

“Program MIV byl nedávno schválen Výborem pro schvalování investic (IAC - pozn. red.); peníze jsou připraveny a zdá se, že jedinou významnou otázkou je, jakou akviziční strategii přijmout – jednoho dodavatele nebo program otevřít konkurenci. Je to velmi citlivá záležitost a debata se odehrává ve více vládních úřadech, včetně ministerstva financí, které v tom má velký hlas," citoval magazín Defense News jednoho úředníka obeznámeného s programem, který nechtěl být jmenován.


Propagační video vozidla Boxer pro Velkou Británii.

Konkurenti firmy ARTEC (firmy Nexter, Patria, BAE Systes, Lockheed Martin, ST Kinetics a General Dynamics) chtějí zamezit právě přímému nákupu vozidel, protože v tom případě Londýn zvolí KOT Boxer. Hlavním argumentem konkurentů má být velká cena vozidel Boxer a údajně také to, že "německá cesta" nepřinese daňovým poplatníkům Velké Británie žádnou přidanou hodnotu.

Konkurenti mají obecně levnější nabídky a mají také volné výrobní kapacity. Dodejme, že v současné době ARTEC již dodal 400 vozidel Boxer. Dodávky 200 objednaných vozidel pro Nizozemsko skončí v roce 2019 a všech 696 vozidel pro Německo a Litvu firma ARTEC dodá v roce 2021.

Proti tlaku konkurentů bojuje ARTEC tím, že na proběhlé londýnské výstavě DSEI 2017 oznámila zájem vytvořit s britskými firmami průmyslové partnerství na nejvyšší úrovni. ARTEC poněkud netradičně vyhlásil “otevřenou soutěž” a posuzuje konkurenční nabídky rovnou čtyř firem – BAE Systems, Pearson Engineering, Raytheon a Thales.


Unikátní vlastnosti vozidel Boxer je "naprostá" modulárnost. Na základní platforu 8×8 lze umístit nejrůznější nádstavby podle dané mise.

Podle zástupců firmy ARTEC bude průmyslový tým znám na podzim, a to bez ohledu na výsledek akviziční strategie ministerstva obrany. Přitom je klidně možné, že ARTEC naváže partnerství se dvěma, nebo dokonce třemi firmami. Ve výsledku tak až 60 % vozidla Boxer může vzniknout ve Velké Británii.

Unikátní vlastností KOT Boxer jsou speciální moduly, volitelné podle dané mise. Základ KOT Boxer tvoří prostor řidiče s pohonnou jednotkou a podvozek 8×8. Na základní korbu je pak možné umístit nejrůznější moduly, například pro transport vojáků, převoz zraněných, velitelské a řídící moduly, prostředky radioelektronického boje, zbraňové stanice, atd. atd.

Právě moduly mohou kompletně vzniknout ve Velké Británii. Stejně tak ve Velké Británii jistě proběhne finální montáž, svařování korby a britské firmy nepochybně dodají i velkou část elektronických, počítačových, senzorových a komunikačních prostředků. Není vyloučena ani výroba velkých technologických celků a mechanických komponentů přímo na ostrovním státě.

MOD o akviziční strategii programu MIV rozhodne na přelomu října a listopadu. Podle magazínu Defense News ale většina zástupců průmyslu očekává přímé zadání zakázky formou vláda-vláda.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace britských tanků Challenger 2

Ministerstvo obrany Velké Británie připravuje modernizaci hlavních bojových tanků Challenger 2. ...

Velká Británie kupuje německá obrněná vozidla Boxer

Britský The Times informoval o záměru ministerstva obrany Velké Británie nakoupit 800 kolových ...

Odyssea britských letadlových lodí

Královské námořnictvo (Royal Navy) zařadí tento rok do služby první ze dvou letadlových lodí třídy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Hardzo
    15:01 21.09.2017

    To MALI : ja len tak,že http://www.cudzieslova.sk/viac... , keď sa tu zasa idete škriepiť kto má lepšiu vežičku ...

    To MALI : ja len tak,že http://www.cudzieslova.sk/viac... , keď sa tu zasa idete škriepiť kto má lepšiu vežičku ...

  • MALI
    14:36 21.09.2017

    To flader: Proboha, a v čem asi tak je Turra lepší, než RCWS? Ano, je lépe pancéřovaná (proti těžkému kulometu a výše už ne), na druhou stranu je ale také těžší, takže omezuje ...Zobrazit celý příspěvek

    To flader:
    Proboha, a v čem asi tak je Turra lepší, než RCWS? Ano, je lépe pancéřovaná (proti těžkému kulometu a výše už ne), na druhou stranu je ale také těžší, takže omezuje podvozek. Jediná další výhoda Turry, která je však platná pouze pro Slovensko, je v tom, že si ji může Slovensko dělat doma. Technicky je Turra ve srovnání s RCWS "podhorská liga", ale pokud někomu stačí přes 40 let starý ruský univerzální 30mm kanón a PTRK 2.generace, vybavená senzory, které odpovídají zbraňové stanici s kulometem - proč ne, nebudu mu toto rozhodnutí kritizovat - co je doma, to se počítá. Ale netvrďte tady takovou hloupost...(...a pokud vím, tak i na Slovensku je množné číslo slova Pandur s Y na konci).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:18 21.09.2017

    Flader: když se kupovaly Pandury, Turra ještě ani nebyla na trhu... navíc RCWS 30 byla poměrně ověřenou konstrukcí s bezkonkurenční váhou a zajímavým poměrem cena / výkon. Tehdy ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader:
    když se kupovaly Pandury, Turra ještě ani nebyla na trhu... navíc RCWS 30 byla poměrně ověřenou konstrukcí s bezkonkurenční váhou a zajímavým poměrem cena / výkon. Tehdy neměla konkurenci.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    13:40 21.09.2017

    Jura99: Proč by měl plavat? Vždyť i u těch našich slavných pandurů je to zbytečná vlastnost, když uvážíme naši krajinu. Navíc to jde ruku v ruce s nižší balistickou ochranou a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Proč by měl plavat? Vždyť i u těch našich slavných pandurů je to zbytečná vlastnost, když uvážíme naši krajinu. Navíc to jde ruku v ruce s nižší balistickou ochranou a vyšší cenou.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    13:12 21.09.2017

    Tak stále lepšia Turra ako to čo vozia na streche české panduri.

    Tak stále lepšia Turra ako to čo vozia na streche české panduri.

  • PavolR
    13:06 21.09.2017

    Jura99: Posádka nie je oddelená od výsadku, ale od seba navzájom - vpredu je iba vodič a motor. A keď dáte aj na Padúra prídavný pancier, padne Vám ku dnu ako kameň. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    Posádka nie je oddelená od výsadku, ale od seba navzájom - vpredu je iba vodič a motor. A keď dáte aj na Padúra prídavný pancier, padne Vám ku dnu ako kameň. ;-)

    vlasto: Dúfajme, že sa na tie hovädá nejaká páka nájde ... doteraz ťahali v koaličných potýčkach vždy za kratší koniec.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:00 21.09.2017

    Jura99: Spolu s Patrií se dostal do finále tendru v Austrálii, kde by si šmejd nevybrali. Testují je opravdu poctivě. Modulární řešení zvyšuje vlastně i protiminovou ochranu a z ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    Spolu s Patrií se dostal do finále tendru v Austrálii, kde by si šmejd nevybrali. Testují je opravdu poctivě. Modulární řešení zvyšuje vlastně i protiminovou ochranu a z kabiny zde je prostup. Na holý valník je možno osadit třeba i dělostřelecký modul a jiné vychytávky, které jiná vozidla nezvládají. V podstatě je tak Boxer někde mezi kolovým OT a vozidlem ve stylu TITUS.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    12:43 21.09.2017

    V slovenskom tendri sa Boxer urcite neukaze. Nakupovat bude Danko zo SNS, cize sa bude kradnut. SVK nakup OT bude mat s Boxerom spolocnu len cenu - za tu sa ale kupi najvacsia ...Zobrazit celý příspěvek

    V slovenskom tendri sa Boxer urcite neukaze. Nakupovat bude Danko zo SNS, cize sa bude kradnut. SVK nakup OT bude mat s Boxerom spolocnu len cenu - za tu sa ale kupi najvacsia sunka, aku sa Dankovi podari najst (a bude na nu pasovat Turra30).Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:31 21.09.2017

    Mě to naopak přijde super. Neplave i díky své ochraně. V rámci KOT patří mezi nejodolnější.
    A hlavně: takhle nějak si představuji Saladina z Kulhánkovy Cesty krve :-DD

    Mě to naopak přijde super. Neplave i díky své ochraně. V rámci KOT patří mezi nejodolnější.
    A hlavně: takhle nějak si představuji Saladina z Kulhánkovy Cesty krve :-DD

  • Jura99
    08:00 21.09.2017

    Překombinovaný stroj, nemůžu si pomoct. Ta modularita se mi moc nelíbí, zřejmě je jednou z příčin, proč Boxer neplave. Vnitřek vozidla tedy není jednoprostorový, osádka je oddělená ...Zobrazit celý příspěvek

    Překombinovaný stroj, nemůžu si pomoct. Ta modularita se mi moc nelíbí, zřejmě je jednou z příčin, proč Boxer neplave. Vnitřek vozidla tedy není jednoprostorový, osádka je oddělená od výsadku.Skrýt celý příspěvek

  • demagog
    23:27 20.09.2017

    Ako vnimate modularitu vozidla? Predpokladam ze ta moze byt zaujimava u par kusov vyslanych na zahranicne misie, ale pri sirokom zavedeni to az asi taka vyhoda nebude. Ako by ste ...Zobrazit celý příspěvek

    Ako vnimate modularitu vozidla? Predpokladam ze ta moze byt zaujimava u par kusov vyslanych na zahranicne misie, ale pri sirokom zavedeni to az asi taka vyhoda nebude. Ako by ste si napr. predstavovali pocty kusov podvozkov a modulov pri hypotetickom zavedeni pre ACR?Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    19:42 20.09.2017

    Nedbal by som vidieť Boxera aj na slovenskom tendri na 8x8. (A ešte keby aj zvíťazil) Ako by naň asi namaľovali slovenskú zástavu? :-)

    Nedbal by som vidieť Boxera aj na slovenskom tendri na 8x8. (A ešte keby aj zvíťazil) Ako by naň asi namaľovali slovenskú zástavu? :-)

  • fenri
    19:07 20.09.2017

    Přijde mi to jako logická volba. Váha jim asi nevadí, podíl na výrobě a vývoji budou mít značný a kvality Boxera jsou nezpochybnitelné. Zdá se, že po historický velmi dlouhé době ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi to jako logická volba. Váha jim asi nevadí, podíl na výrobě a vývoji budou mít značný a kvality Boxera jsou nezpochybnitelné. Zdá se, že po historický velmi dlouhé době na tom bude pozemní armáda Británie výrazně lépe, než Royal Navy. Což mě rmoutí, přeci RN byla něco...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:38 20.09.2017

    Velká Británie stála na počátku vývoje vozidla Boxer, prakticky již od samotné organizace v roce 1996. Tehdy se na projektu podílela ještě Francie, ale ta odstoupila již v roce ...Zobrazit celý příspěvek

    Velká Británie stála na počátku vývoje vozidla Boxer, prakticky již od samotné organizace v roce 1996. Tehdy se na projektu podílela ještě Francie, ale ta odstoupila již v roce 1999, kdy dala přednost vlastnímu vývoji vozidla VBCI. V roce 2001 se do projektu zapojilo Holandsko. První čtyři zkušební vozidla měla být dodána do poloviny roku 2004, do každé partnerské země. První prototyp získalo v roce 2002 Německo a Holandsko je následovalo v říjnu 2003. V roce 2003, krátce po začátku války v Iráku (březen 2003), odstoupila z projektu Velká Británie. Britský ministr obrany upřednostnili vlastní program FRES (Future Rapid Effect System). Sériová výroba vozidla Boxer, měla být zahájena již na počátku roku 2004, ale kvůli politickým komplikacím a četným konstrukčním změnám, se výroba opozdila až do roku 2008. Pokud tedy Britská vláda zvolí v programu MIV vozidlo Boxer, bude se jednat o velký návrat - po více jak čtrnáctileté pauze (!)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2