Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50
- 9. 11. 2015
- 99 komentářů
- Jan Grohmann
V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.
Tajemný T-50
Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.
Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.
První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.
Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.
Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.
Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.
Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30 se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.
Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.
T-50 vs. F-22 a F-35
Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?
Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.
Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.
Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.
Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.
Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.
Indická karta a výrobní realita
Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.
Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.
V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.
V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.
Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.
Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.
Zdroj: Russian Military Reform
Související články
Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta
Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...
- 30.10.2015
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy
Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...
- 01.11.2015
- 31 komentářů
- Václav Kopecký
Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska
Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném ...
- 04.11.2015
- 80 komentářů
- Jan Grohmann
Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko
Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...
- 08.11.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Lukyi: Pro obranu vlastního území to jistě zas až tak nepotřebuje. Ale jak je vidět z posledních událostí, stoupají ambice Ruska i v zahraničí. A tam už by se jim nějaký stroj 5. ...Zobrazit celý příspěvek
Lukyi: Pro obranu vlastního území to jistě zas až tak nepotřebuje. Ale jak je vidět z posledních událostí, stoupají ambice Ruska i v zahraničí. A tam už by se jim nějaký stroj 5. generace jistě hodil.
Další věc je, že pro Rusko jsou zbraně tradičně dobrým exportním artiklem, takže čím dřív bude T-50 hotový a použitelný, tím pro Rusko lépe. Takže zas až tak moc "flákat" se s tím nemůžou.Skrýt celý příspěvekOtázka je jestli Rusko vůbec potřebuje mocnou flotilu stíhaček páté generace co nejrychleji...Konflikt s USA je pramálo reálný ... a i kdyby,tak se oba smažou z povrchu zemského ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka je jestli Rusko vůbec potřebuje mocnou flotilu stíhaček páté generace co nejrychleji...Konflikt s USA je pramálo reálný ... a i kdyby,tak se oba smažou z povrchu zemského jaderným armagedonem a nečekám,že se v NATO nějak rychle uchytí F35. A i v tomto případě to nevídím jako horkou věc(jaderné odstrašování) ...T50 se bude nejspíš zavádět a pořizovat pozvolna,než se vychytají všechny mouchy,které výjdou najevo společně s provozem....Navíc mě nenapadá jiný potencionální protivník,který je schopen Rusko ohrozit ze vzduchu tak, aby bylo nutné mít stíhače jako T50 hned ted. Su35 je ve své třídě na vrcholu a výroba jede podle plánu.... Dejte čas na doladění a dejte čas letectvu,než se s novou hračkou sžije...přecijen tohle není rogalo....Navíc nevěřím moc odhadům ceny něčeho co se ani ještě nezačalo vyrábět.....Mimochodem hrozně by mě zajímalo,jak si vede Čína s J20 a J31... už pár měsíců jsem o nich neslyšel ani ňSkrýt celý příspěvek
...při čtení těchto diskuzí mě pravidelně občas ohromí připomenutí toho, jak obrovsky F-22 předběhnul dobu... V podstatě jde už o éro "v nejlepších letech" a pořád je to přitom ...Zobrazit celý příspěvek
...při čtení těchto diskuzí mě pravidelně občas ohromí připomenutí toho, jak obrovsky F-22 předběhnul dobu...
V podstatě jde už o éro "v nejlepších letech" a pořád je to přitom jakýsi nedosažitelný a vzhlížený etalon.
Psi štěkají a F-22 létá dál..Skrýt celý příspěvekhttp://img.cjdby.com/data/atta... agp 81 1676 modulu agp 77 jich ma ...Zobrazit celý příspěvek
http://img.cjdby.com/data/atta...
agp 81
1676 modulu
agp 77 jich ma 1956
http://img.cjdby.com/data/atta... Skrýt celý příspěvekShania: Co se tyka toho radaru,to mam overene. Jinak F35 moc nezkoumam. A celkove o radarech a pvo sem tam nenalezl zadnou lez. A co se tyka tech zastaralych veci clanky z ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Co se tyka toho radaru,to mam overene. Jinak F35 moc nezkoumam. A celkove o radarech a pvo sem tam nenalezl zadnou lez. A co se tyka tech zastaralych veci clanky z poslednich 10 let nejsou nic,zastaraleho, technika se nemodernizuje kazdy rok. Lzi o f-35 me netrapi, ale diky za upozorneni.Skrýt celý příspěvek
madrabbit: asi neznáš tajné triky z top gunu.....naláká ho za sebe....pak právě takhle zabrzdí........trouba v F-35 ho předlétne..... a rozstřílí ho na mraky...... PS: i dospělí ...Zobrazit celý příspěvek
madrabbit: asi neznáš tajné triky z top gunu.....naláká ho za sebe....pak právě takhle zabrzdí........trouba v F-35 ho předlétne..... a rozstřílí ho na mraky......
PS: i dospělí potřebují večerníček aby dobře spali :))Skrýt celý příspěvek@bug@: cokoliv co na APA (www.ausairpower.net... ) najdeš je třeba si třikrát ověřit a o F35 se tam přímo lže, navíc je to jaksi zastarale.
@bug@: cokoliv co na APA (www.ausairpower.net... ) najdeš je třeba si třikrát ověřit a o F35 se tam přímo lže, navíc je to jaksi zastarale.
infi jaké budou umět? Tohle video naznačuje, že to letadla 5. gen umí už teď, vlastně to umí už dávno, vždyť Raptor je na světě už nějakou tu desítku let: ...Zobrazit celý příspěvek
infi jaké budou umět? Tohle video naznačuje, že to letadla 5. gen umí už teď, vlastně to umí už dávno, vždyť Raptor je na světě už nějakou tu desítku let: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
@bug@ - Ano, N050 bude vepředu a N036 by měl být vzadu. Jinak samozřejmě u Izdělije 810 je to určený na AWACS (pokud se bavíme o těch 400 km). Fakt si nedokážu v dnešní době ...Zobrazit celý příspěvek
@bug@ - Ano, N050 bude vepředu a N036 by měl být vzadu.
Jinak samozřejmě u Izdělije 810 je to určený na AWACS (pokud se bavíme o těch 400 km). Fakt si nedokážu v dnešní době představit, že by to dokázalo zničit na takovou vzdálenost stíhačku :) Nedávno tu byl i dobrý článek na toto téma, kde to bylo celkem hezky popsaný.Skrýt celý příspěvekSuperme: Teď jsem našel, že asi N036 Byelka by mohl být ten čučící do zadní polosféry a dopředu ten N050(Š-121) podle ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: Teď jsem našel, že asi N036 Byelka by mohl být ten čučící do zadní polosféry a dopředu ten N050(Š-121) podle http://ruslet.webnode.cz/techn... Skrýt celý příspěvek
pet.rok : nevim teda jak dolet dokazete zjistit z toho jaky ma letadlo tvar ? Superme: F-35 má mít APG-81s 1200 T/R modulů(http://www.ausairpower.net/APA... ale ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok : nevim teda jak dolet dokazete zjistit z toho jaky ma letadlo tvar ?
Superme: F-35 má mít APG-81s 1200 T/R modulů(http://www.ausairpower.net/APA... ale ten počet T/R modulů není rozhodující, určitě bude mít menší dosah (bude menší než ten na Raptoru logicky i kvůli velikosti letounu).
A kde jste vzal informaci o N050 ? Co já jsem zatím vyčetl, tak vím akorát o N036 Byelka, pak nějaký L-band na náběžných hranách křídel a asi něco jako N012, možná nějak zmodernizovaný, nebo nějaký nástupce. Co se týče obecně elektro-optických čidel, tak už u Flankerů se zavádí různé kombinace elektrooprických čidel.
A Izdělije 810 (AA-13-X) ten dosah 400 km bude podle mě tak maximálně na AWACS nebo něco, co pomalu manévruje, jinak tomu spadne dosah na polovinu. A fotku T-50 s AS-17 KRYPTON už jsem viděl.Skrýt celý příspěvekRusové to dělají dobře. Stíhačku páté generace nutně potřebují, ale nesmí si zničit ekonomiku příliš velkými výdaji. Aspoň budou mít čas vychytat mouchy na letadle i na motorech a ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové to dělají dobře. Stíhačku páté generace nutně potřebují, ale nesmí si zničit ekonomiku příliš velkými výdaji. Aspoň budou mít čas vychytat mouchy na letadle i na motorech a zaučit dělníky ve výrobě.
Navíc ono není nutné mít těch stealth letadel moc. I malé množství donutí protivníka upgradovat všechny radary.Skrýt celý příspěvekMyslim, že nebudu mat problem s exportom. Mnohe Africke krajiny zazivaju ekonomicky rast a zvysuju vydavky na obranu, taktiez by som nevylucil ani Iran, ktory sice maka na svojom ...Zobrazit celý příspěvek
Myslim, že nebudu mat problem s exportom. Mnohe Africke krajiny zazivaju ekonomicky rast a zvysuju vydavky na obranu, taktiez by som nevylucil ani Iran, ktory sice maka na svojom lietadle, ale ci to dotiahnu do konca je otazne. Ak sa Rusom podari ich expedicia na blizkom vychode, tak maju dalsich niekolko krajin, do ktorych mozu exportovat ich stroje.Skrýt celý příspěvek
superme: skoro 1700 infi: aby nebyl dogfight tak jim to staci i na kilometr. pokud je cela tvoje taktika postavena na vymanevrovani bvr raket a donutit pak protivnika k ...Zobrazit celý příspěvek
superme: skoro 1700
infi: aby nebyl dogfight tak jim to staci i na kilometr. pokud je cela tvoje taktika postavena na vymanevrovani bvr raket a donutit pak protivnika k dogfightu...
raptor ma podobne vlastnosti i v bojove konfiguraci.Skrýt celý příspěvekNeco na odlehceni... Vim, ze mi tady mistni odbornici vysvetli ze k dogfightu dojde tezko, protoze kazde letadlo v nejblizsich 30 letech sestreli F35 na 300km, protoze je stealth, ...Zobrazit celý příspěvek
Neco na odlehceni... Vim, ze mi tady mistni odbornici vysvetli ze k dogfightu dojde tezko, protoze kazde letadlo v nejblizsich 30 letech sestreli F35 na 300km, protoze je stealth, ma super elektroniku bla bla bla, ale mysli si nekdo, ze podobne manevrovaci schopnosti bude nejake 5g umet?
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekRase - Nevím, je jsem četl, že by se toho výběrového řízení v Jižní Korei mohli zůčastnit Rusové právě s PAK-FA. Zatím to jsou pouze spekulace. A také je samozřejmě otázkou, jak na ...Zobrazit celý příspěvek
Rase - Nevím, je jsem četl, že by se toho výběrového řízení v Jižní Korei mohli zůčastnit Rusové právě s PAK-FA. Zatím to jsou pouze spekulace. A také je samozřejmě otázkou, jak na tom s tím jejich projektem jsou daleko, protože jsem o něm snad ještě neslyšel žádné novinky.Skrýt celý příspěvek
@bug@ - U radaru (N050) se spekuluje, že by mohl mít místo 1500 až 2000 aktivních vysílacích a přijímacích modulů. Celkem by mě zajímalo, kolik jich má radar AN/APG-8, který je ...Zobrazit celý příspěvek
@bug@ - U radaru (N050) se spekuluje, že by mohl mít místo 1500 až 2000 aktivních vysílacích a přijímacích modulů. Celkem by mě zajímalo, kolik jich má radar AN/APG-8, který je použit na F-35. To by asi věděl Shania, já to nemohl najít.
No a T-50 by měl mít také obdobu systému Mental Workload, který je použit u F-22 a F-35.
Co se týče zbraní, tak na krátkou vzdálenost by měli hlavně používat RVV-MD. Očekává se, že RVV-MD bude možné odpalovat i směrem vzad, protože T-50 by měla být vybaven malým radiolokátorem pro zadní polosféru. Pro vzdušný boj na nejmenší vzdálenost se vyvíjí K-MD, která má představovat již úplně novou konstrukci. Bude mít infračervené čidlo (zorný úhel přes 120 °), motor se dvěma stupni tahu a nově řešená plynová kormidla.
U raket středního dosahu by to měla být raketa R-77 a její různé modernizované varianty. Tou nejlepší by měla být asi R-77M. Měla by mít letový náporový motor, s nímž by kinematický dosah vzrostl na více než 150 km a samozřejmě by měla mít pasivní radarové nebo infračervené naváděcí systémy,
O raketách dlouhého dosahu se mluví hlavně o Izdělije 810 (dosah 400 km a více)
Dále by mohli mít samozřejmě zbraně na závěsnících jako je Ch-31AD/PD, Ch-59M, nebo BrahMos-2.Skrýt celý příspěvekMagister_Peditum: rozdíl je jen v tom, že motory s kterými teď Pak Fa líta jsou jen provizorní a nikdy se napočítalo s tím, že je budou používat sériové stroje.
Magister_Peditum: rozdíl je jen v tom, že motory s kterými teď Pak Fa líta jsou jen provizorní a nikdy se napočítalo s tím, že je budou používat sériové stroje.
Načítám diskuzi...