Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50
- 9. 11. 2015
- 99 komentářů
- Jan Grohmann
V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.
Tajemný T-50
Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.
Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.
První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.
Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.
Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.
Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.
Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30 se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.
Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.
T-50 vs. F-22 a F-35
Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?
Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.
Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.
Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.
Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.
Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.
Indická karta a výrobní realita
Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.
Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.
V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.
V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.
Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.
Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.
Zdroj: Russian Military Reform
Související články
Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta
Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...
- 30.10.2015
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy
Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...
- 01.11.2015
- 31 komentářů
- Václav Kopecký
Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska
Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném ...
- 04.11.2015
- 80 komentářů
- Jan Grohmann
Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko
Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...
- 08.11.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Clanek - Jak já to mám vědět? Je to státní tajemství. Pouze jsem poukazoval na fakt, že ten náskok USA není tak obrovský. Že i Rusové už mají zkušenosti. Však to říkají i různí ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek - Jak já to mám vědět? Je to státní tajemství. Pouze jsem poukazoval na fakt, že ten náskok USA není tak obrovský. Že i Rusové už mají zkušenosti. Však to říkají i různí Američtí představitelé - nebo jste nezaznamenal prohlášení typu "náš technologický náskok se zmenšuje"? Byl řekněme v roce 2000 stejný jako dnes? Nebyl, byl větší! Takže jo, udělám ti radost a i já mám ten názor, že USA jsou dál, ale o kolik? Můj názor je, že se to neustále zmenšuje ať už díky tomu, že se vzchopilo Rusko, tak i díky Číně nebo Indii. A zrovna T-50 toho může být jasný důkazem! Znovu opakuji - MŮŽE BÝT! A já si myslím, že se to potvrdí.
Pan Grohmann zde zmínil, že USA má řádově větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. Proti tomu asi nic nemám. Jen bych rád poukázal na fakt, že projektu T-50 se neúčastní pouze Rusko, ale také Indie, která ten nepoměr podle mého razantně snižuje. Alespoň u těch finančních a lidských zdrojích.
stirling - Teda ty jsi mě teď rozesmál :) To se musí nechat.
Cituji: "ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška. " no a následně to sám připíšeš Američanům.. " že t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ale to je tak všechno čemu věřím, že je reálné."
Aneb ... "Káže vodu, pije víno"? Protože mě se zdá, že si myslíš, že F-22 je něco, co prostě nejde překonat.. něco nadpozemského.Skrýt celý příspěvekEste si dovolim dve poznamky k Mig-29, tentokrat citacie z http://www.valka.cz/11007-MiG-... , cast "Výhody a nevýhody MiGu-29A": "Je potřeba si ...Zobrazit celý příspěvek
Este si dovolim dve poznamky k Mig-29, tentokrat citacie z http://www.valka.cz/11007-MiG-... , cast "Výhody a nevýhody MiGu-29A":
"Je potřeba si uvědomit, jak fungoval ruský systém vytváření nové zbraně. Jednalo se většinou o jednoúčelový komplex určený na plnění konkrétního úkolu. V tomto případě to bylo vybojování vzdušné nadvlády. Komplex zahrnoval letoun MiG-29, radiolokátor N-019, rakety R-27 a R-73 a pozemní naváděcí stanice."
"Nevýhodou byla i malá životnost některých komponentů, zvláště motorů. Resurs 350 motohodin je ve srovnání s motory F-100 (2 000 h) nebo F-110 (1 500 h) nízký. Je to do jisté míry dané jiným přístupem k problému. Západní armády jsou většinou profesionální, takže nemají problém s kvalifikací svého pozemního personálu. Motory jsou diagnostikovány opravovány podle momentálního technického stavu. V SSSR byla většina personálu pouze na prezenční službě a tomu odpovídala i kvalifikace. Motory (i další komponenty) byly svěšovány po předepsaném počtu hodin, nezávisle na tom, že mnohdy to bylo předčasné."Skrýt celý příspěvekMig-29 pouziva dva RD-33. Cena jedneho motora v roku 1993 bola 1.8mil$, v dnesnych cenach priblizne 3mil$. Zdroj: http://www.leteckemotory.cz/te...
Mig-29 pouziva dva RD-33. Cena jedneho motora v roku 1993 bola 1.8mil$, v dnesnych cenach priblizne 3mil$. Zdroj: http://www.leteckemotory.cz/te...
@Clanek: Někde jsem četl něco o 150 hodinách na pilota ročně. To znamená, že životnost motoru 800 hodnin není nic extra. Na druhou stranu, Migy 29 jsme už měli zaplacené a ...Zobrazit celý příspěvek
@Clanek: Někde jsem četl něco o 150 hodinách na pilota ročně.
To znamená, že životnost motoru 800 hodnin není nic extra. Na druhou stranu, Migy 29 jsme už měli zaplacené a kupovat každých pár let nové motory by mohlo být levnější, než pronájem Gripenů. A nebo taky ne. Mě baví o těhle věcech číst a diskutovat, ale nepředstírám, že tomu moc rozumím.Skrýt celý příspěvekJirkaM: to že má motor krátkou životnost hlavně svědčí i spolehlivosti toho motoru. I rusové už dnes nestaví letadla s životností 2000 hodin, ale tlačí to víš. To jak se staví ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: to že má motor krátkou životnost hlavně svědčí i spolehlivosti toho motoru. I rusové už dnes nestaví letadla s životností 2000 hodin, ale tlačí to víš.
To jak se staví F35 je špatně, ale ... asi neexistuje správný postup..
Letadla které byli vyráběny normálně, vždy dostali nějaké lepší schopnosti a v pozdějších verzích.
Takže když už letectvo provozuje třeba 200ks F-XXA, a je nuceno tyto stroje modernizovat na standart nové verze C, tak jak se to liší a co je pak levnější?
Jestli má někdo problém s korupcí, tak je to Rusko a ne zbrojní loby v US.
Program F35 byl v roce 2012 reformován, od té doby nepřekročili rozpočet a zpoždění jsou v řadu týdnů/měsíců.
Schválně si poslechni nynějšího šéfa programu, kdy byl rok ve funkci:
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekNo škoda, beru tu zdejší diskuze spíše za seriózní, ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška. Pro ostatní: ...Zobrazit celý příspěvek
No škoda, beru tu zdejší diskuze spíše za seriózní, ale když tu začnou lidé přisuzovat rusům nadpozemské schopnosti a absenci korupce, tak se z toho stává fraška.
Pro ostatní: Vůbec nevíme, co opravdu za systémy t50 obsahuje, hlavně si myslím, že když v současné generaci využívají systémy, které jsou licenčně vyráběny, tak těžko najdou ve všem, vlastní silou předběhnou západ, takže klidně uvěřím, že t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ale to je tak všechno čemu věřím, že je reálné. Ostatně papírové údaje techniky z bývalé sssr byly vždy impozantní.Skrýt celý příspěvekMožná se někteří budou zlobit, ale ano, já osobně si myslím, že technologický pokrok není jen otázkou toho, co daný letoun umí, ale v kolika kusech a kdy bude vyroben. Osobně T-50 ...Zobrazit celý příspěvek
Možná se někteří budou zlobit, ale ano, já osobně si myslím, že technologický pokrok není jen otázkou toho, co daný letoun umí, ale v kolika kusech a kdy bude vyroben.
Osobně T-50 pokládám za technicky velice zajímavý letoun. A věřím, že po odstranění běžných problémů bude na opravdu dobré úrovni. Otázkou ale je, zda a jak se podaří rozjet sériovou výrobu, zda budou sériové letouny opravdu kvalitní atd. A v tomto jsem tak trochu skeptik. Myslím si, že bude trvat ještě poměrně dlouho, než se podaří dosáhnout potřebné úrovně Jak zde již bylo zmíněno, Rusové mají dobré konstruktéry a jsou schopni přijít s velice zajímavými nápady, Rusku ale chybí kvalitní odborníci pro výrobu. Situace se právě u Suchoje postupně lepší, stále ale zaostávají za vyspělými západními státy. Ale není to problém jen Ruska, ještě víc se s tím potýká Čína, nemluvě o Indii a dalšíchSkrýt celý příspěvekjj284b: To, že Rusové konstruovali vojenská letadla pro válku a ne pro mír, v knize "Skunk Works: A Personal Memoir of My Years at Lockheed" dost obdivoval šéfkonstuktér Skunkworks ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: To, že Rusové konstruovali vojenská letadla pro válku a ne pro mír, v knize "Skunk Works: A Personal Memoir of My Years at Lockheed" dost obdivoval šéfkonstuktér Skunkworks Ben R. Rich.
A při tom, kolik toho naši piloti nalétají, není těch 800 hodin docela dost?Skrýt celý příspěvekJan Grohmann: To, že nás Rusové neinformují o svých vojenských tajemstvích neznamená, že se jim nedaří. Znamená to jen, že nevíme jestli se jim daří nebo ne. Rusko má skutečně ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann: To, že nás Rusové neinformují o svých vojenských tajemstvích neznamená, že se jim nedaří. Znamená to jen, že nevíme jestli se jim daří nebo ne.
Rusko má skutečně řádově menší zdroje než USA. To je prostě fakt.
T-50 klidně může být lepší než F-35 za zlomek ceny (a nebo ne). Schválně, budu teď spekulovat:
Koncepce F-35 může být prostě špatná a jakékoliv množství zdrojů to nemusí vyřešit. Univerzální jednomotorové stealth letadlo s verzí s kolmým startem možná není dobrý nápad.
Dokončovat vývoj letadla v době, kdy jsou už vyrobené první série může být velmi obtížné. Tohle bych pochopil za války, ale v době míru mi to nepřipadá rozumné. Rusové si v klidu vyrobí prototyp, vyzkouší ho vyřeší problémy a pak vyrobí další prototyp. Trvá to dlouho, ale možná to je řádově levnější. A nejen že to je levnější, když je potřeba, mohou udělat zásadní změny, které u už vyrobených letadel nemusí být vůbec možné.
Američané sami si dost stěžují na to, že vývoj je dost obtížný, když má každý konstruktér, nebo dělník a zadkem dva auditory a každou drobnost musí zdůvodnit, strávit týden papírováním, sháněním podpisů atd. V Rusku je možná šéfkonstruktér stále absolutní vládce, který nemusí nikomu nic zdůvodňovat (jako dřív ve Skunkworks), což s rozumným šéfkonstruktérem může být řádově levnější způsob vývoje.
Krom toho, v USA se poslední dobou nesmírně rozmohla korupce. Pokud si můžete dovolit lobisty sponzoring volebních kampaňí, projdou vám věci, které by asi nikde jinde nebyly možné. Kdo ví, kolik z toho triliónu dolarů šlo opravdu na vývoj F-35?Skrýt celý příspěvekGloton: vzdy je to na nieci ukor.. MiG29 bol super stroj, no motory idu na generalku po 800 hodinach co z tych strojov robi najhorsie stihacky na udrzbu.. tanky napr Rusi ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton: vzdy je to na nieci ukor.. MiG29 bol super stroj, no motory idu na generalku po 800 hodinach co z tych strojov robi najhorsie stihacky na udrzbu.. tanky napr Rusi konstruovali na ukor posadky atd atd...Skrýt celý příspěvek
Jan Grohmann: Rusové sice zázračný národ nejsou, ale jsou prostě jiní. Obecně lze o nich říci, že stejného výsledku jsou, oproti "západním" civilizacím, schopni dosáhnout s ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann: Rusové sice zázračný národ nejsou, ale jsou prostě jiní.
Obecně lze o nich říci, že stejného výsledku jsou, oproti "západním" civilizacím, schopni dosáhnout s menšími zdroji.
Dokáží najít jednodušší a úspornější řešení, o využití lidských zdrojů nemluvě. Rusové jsou schopni pracovat "do roztrhání těla" a neskutečně se uskromnit, když jsou motivování národní rdostí......
Samozřejmě, kór u těchto moderních technologií, to nemůže plně nahradit větší zroje západu, ale jsou schopni dokázat více, než bychom čekali.
Není radno je podceňovat.Skrýt celý příspěvekV dnešní době není umění jen udělat základní vývoj, ale také vytvořit technologie tak, aby se dali vůbec vyrábět a ještě za přijatelnou cenu (možnost to reálně využít). Takže umění ...Zobrazit celý příspěvek
V dnešní době není umění jen udělat základní vývoj, ale také vytvořit technologie tak, aby se dali vůbec vyrábět a ještě za přijatelnou cenu (možnost to reálně využít). Takže umění postavit drahý prototyp či demonstrátor je jen začátek a u letadel to vidíme krásně i na naší oblíbené f35 - tohle letadlo vyhrálo výběrové řízení jako letající reálné letadlo, které porazilo další letající reálné letadlo x32 a teprve teď po tolika útrapách dosahuje základní nasaditelnosti. Takže to, že něco létá bohužel dnes vlastně nic neznamená.Skrýt celý příspěvek
Je třeba si uvědomit, a to je prostý fakt, že Západ se při vývoji F-35 může spolehnout na řádově (ano řádově) větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. To je prostě fakt ...Zobrazit celý příspěvek
Je třeba si uvědomit, a to je prostý fakt, že Západ se při vývoji F-35 může spolehnout na řádově (ano řádově) větší finanční, technické a lidské zdroje než Rusko. To je prostě fakt daný počtem obyvatel, velikosti zbrojního průmyslu, velikosti HDP.
A přesto jde vidět, jaké má F-35 problémy. Pokud prakticky neslyšíme o problémech T-50, ale viděli jsme, že na přehlídce V den vítězství nad Rudým náměstím T-50 neproletěli, znamená to dvě věci.
Rusko je buď naprosto zázračný národ, který s méně penězi, menším zbrojním průmyslem (10 % velikosti průmyslu v Sovětském svazu), méně lidí a menší součástkovou a technickou základnou, dokáže vyrobit nejmodernější stíhačku bez jakýchkoliv chyb.
Nebo za druhé, Rusové jsou jako všichni ostatní a trápí je stejné problémy, akorát na rozdíl o západního světa ruská média (čest výjimkám) dodržují ideologickou linku Kremlu a o problémech s vývojem mlčí. Ať už se dívám na Sputnik, RT nebo více kredibilní TASS, tak všude se mluví obecně o úžasných schopnostech T-50 a o tom, jak již zítra, nebo pozítří Rusko dostane nejlepší stíhačku všech dob. Kritický, objektivní článek o T-50 v ruských médiích nenajdete.
Jaký rozdíl proti západním médiím, které na F-35 nenechají nit suchou.Skrýt celý příspěvek@Superme "A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát. " A znovu, co to T-50 (potazmo predesle ...Zobrazit celý příspěvek
@Superme
"A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát. "
A znovu, co to T-50 (potazmo predesle demonstratory, ani zdaleka ne produkcni letadla) tedy umi ze ten naskok neni tak veliky? S prizvukem na to "umi", tedy co vime ze to umi a ne co tvrdi ruske oficialni zdroje (coz muze byt stejne pravda jako pohadka, viz i tento clanek)? Rad se necham poucit. :)
A diky na poukazani na F-35, ano, dalsi duvod brat ony optimisticke predpoklady (zatim stale jen predpoklady) na schopnosti T-50 s rezervou a zdrzenlive. Az bude Rusko zavadet sve druhe, treti letadlo pate generace muzeme predpokladat ze jejich predpoklady se treba i naplni, ale ted je to proste jen vareni z vody, nebo tvoje doufani, ale ne vedeni.Skrýt celý příspěvekSuperme : Vždyť to nemělo závěsníky , radar ,motory prostě nic. Ono i označení Su je dílem novinářů , protože to letadlo nebylo nikdy zvýše jmenovaných důvodů testováno ...Zobrazit celý příspěvek
Superme : Vždyť to nemělo závěsníky , radar ,motory prostě nic. Ono i označení Su je dílem novinářů , protože to letadlo nebylo nikdy zvýše jmenovaných důvodů testováno armádou.Co vím tak létalo pouze jedno s označením 01. ,Letadlo bylo pro Rusko významné z hlediska vývoje kompozitního křídla ale spíše než k hotovému letadlu to mělo blíže k testbed nebo k X-planesSkrýt celý příspěvek
jen taková zajímavost z Dubai Airshow 2015 : Spojené arabské emiráty začali vyjédnávat s Ruskem o dodávkách SU 35S v počtu 32 kusů , což je stát který vždy kupoval letadla ...Zobrazit celý příspěvek
jen taková zajímavost z Dubai Airshow 2015 :
Spojené arabské emiráty začali vyjédnávat s Ruskem o dodávkách SU 35S v počtu 32 kusů , což je stát který vždy kupoval letadla západní výroby, v současné době má několik desítek moderních F16
takže je tu možnost že to bude další zájemce o T50Skrýt celý příspěvekRiMr71: dohnala tím že okopírovala práci jiných (nemuseli se ke stealth technologii postupně propracovávat jako američané nebo rusové). Minimálně co se vzhledu týče. Pořád jim ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71:
dohnala tím že okopírovala práci jiných (nemuseli se ke stealth technologii postupně propracovávat jako američané nebo rusové). Minimálně co se vzhledu týče.
Pořád jim ale chybí um k tomu, aby z těch strojů udělali něco lepšího s přidanou hodnotou. USA a Rusko ale dohnali tím, že vůbec něco postavili. 5.generace to je a to co se počítá.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...