NASA testuje elektricky poháněná letadla

Tecnam P2006T vybavený distribovaným elektrickým pohonným systémem
Foto: Tecnam P2006T vybavený distribovaným elektrickým pohonným systémem. / NASA

NASA začala testovat nový perspektivní způsob pohonu letadel – distribuovaný elektrický pohonný systém. Podstatou systému je řada malých elektrických motorů rozmístěných po celé šířce křídla letadla.

Myšlenka letadel či vrtulníků poháněných až desítkami elektrických vrtulí/rotorů není nová. Můžeme zmínit německou Volcopteru, osobní letadlo/vrtulník Zee.Aero nebo projekt S2. Ostatně šéfkonstruktér letadla S2 Alex Stoll je angažován i v popisovaném projektu NASA.

Během příštích pěti let chce NASA vyvinout distribuovaný elektrický systém s výkonem 1 – 2 MW. Výkon postačí pro pohon malých dopravních letadel a vrtulníků, případně v kombinaci s proudovým motorem (hybridní pohonný systém) pro menší regionální letadla. Počítá se také s vývojem výkonnější verze s mnoha elektromotory pro pohon větších nákladních letadel.

V čem je vlastně distribuovaný elektrický pohonný systém výhodnější? Elektrický pohon slibuje „dramatické“ zvýšení aerodynamické účinnosti, snížení hluku a menší spotřebu (tedy cenu za letovou minutu/hodinu).

Celý článek najdete na HYBRID.CZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

GF7 – Hybrid elektromobilu a tryskového letadla

Slovní spojení elektromobil a tryskové letadlo zní přinejmenším zvláštně. Nikoliv však pro Grega ...

Nadzvukový letoun od NASA

Již v roce 2025 bychom se mohli dočkat nového nástupce legendárních nadzvukových letounů Concorde. ...

ERA na letišti Fujairah v Arabských emirátech

Letištní systém ERA, který sleduje provoz na letišti ve městě Fujairah v Emirátech, je první systém ...

Letecká budoucnost podle BAE Systems

Inženýři z britského zbrojního gigantu BAE Systems ukázali na krátkém videu některé futuristické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    13:22 19.07.2014

    Snad to půjde. Pokud ale chtějí, aby se ta technika rozšířila do civilní sféry, měli by vybrat takový koncept, který bude moci vzlétat i kolmo, pokud to bude potřebovat. Jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Snad to půjde. Pokud ale chtějí, aby se ta technika rozšířila do civilní sféry, měli by vybrat takový koncept, který bude moci vzlétat i kolmo, pokud to bude potřebovat. Jako (levnější) alternativa soukromých vrtulníků, nebo (rychlejší) alternativa limuzín by se to mohlo ujmout. Navíc takto stavěný "vrtulník" by byl při letu mezi domy ve větším bezpečí, protože by nehrozilo, že narazí hranou rotoru do domu a zřítí se. I kdyby ano, stále by měl ještě desítky jiných rotorů.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...