Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou
- 21. 2. 2016
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků Leopard 2A4. Modernizované tanky, označované jako Leopard 2PL, získají především novou balistickou ochranu a moderní systém řízení palby. Díky projektu polský průmysl rovněž získá přístup k moderním německým zbrojním technologiím.
Modernizace armády i průmyslu
V roce 2002 Polsko objednalo ze zásob německé armády 128 starších tanků Leopard 2A4. V roce 2013 dalších 14 tanků Leopard 2A4 a 105 novějších tanků Leopard 2A5.
Polská armáda plánuje do roku 2020 modernizovat tanky Leopard 2A4 původní dodávky (128 ks) na standard Leopard 2 PL. Cena německo-polského modernizačního programu dosahuje 130 milionů euro (3,5 miliardy Kč). Po skončení první fáze projde modernizací na standard Leopard 2PL i zbývajících 14 tanků Leopard 2A4.
V rámci smlouvy Rheinmetall vypracuje projekt modernizace a v roce 2017 vyrobí dva prototypy. Po ověření technické vyspělosti prototypů německá strana ve svém závodě v roce 2018 vyrobí prvních šest vozidel Leopard 2 PL.
Dalších 12 vozidel vznikne pod dohledem německé strany v polských závodech Bumar. Následně, po získání technické dokumentace a know-how, modernizace dalších vozů proběhne čistě v režii polské strany. Tímto způsobem chce polská strana získat vlastní schopnosti v servisu, opravách i modernizacích tanků Leopard.
Klíčové prvky modernizace
Ochrana posádky
Vylepšení polských tanků Leopard 2A4 se týká především balistické ochrany, systémů řízení palby a výzbroje.
Věž získá nové přídavné pancéřování německé firmy IBD Deisenroth Engineering. Pancéřová ochrana korby (balistická i ochrana proti minám) však zůstane na stejné úrovni. Důvodem je především nutnost zachovat hmotnost tanku maximálně 60 tun.
Polský Leopard 2A4. / Public Domain
Hmotnost tanku Leopard 2PL se tak zvýší pouze o čtyři tuny - tři tuny pro pancéřování věže a jednu tunu na další modernizační prvky. Při překročení povolené hmotnosti by muselo dojít k úpravám podvozku a zavěšení kol.
Stejná firma dodá i balistické polstrování vnitřního prostoru tanku. Polstrování ochrání posádku před úlomky pancíře při zásahu podkaliberní střelou. Připomeňme, že při zásahu podkaliberní střelou penetrátor nemusí proniknout pancířem - prudký náraz dokáže vytvořit mrak střepin z pancíře, který zabíjí a zraňuje posádku tanku.
Modernizace pancéřování proběhne ve spolupráci s polskou firmou Rosmak. Polská strana získá následně povolení k licenční výrobě pancíře. Odolnost věže má být větší než u tanků Leopard 2A5. Bezpečí posádky také zvýší protipožární a protivybušný hasící systém firmy Deugra.
Systém dokáže uhasit jak oheň v prostoru pohonné jednotky, tak uvnitř prostoru posádky - například při zásahu munice nebo miny. Díky optickém senzorům je hasicí systém schopen uhasit oheň v prostoru posádky doslova za zlomek sekundy.
Elektrické ovládání a senzory
Dalším klíčovým prvkem modernizace je výměna hydraulického ovládání věže a hlavně za elektrické. Elektrické ovládání je jednodušší a také bezpečnější - nehrozí požár hydraulické kapaliny. Z důvodu instalace elektrického ovládání a náročnějších elektronických přístrojů Leopard 2PL získá novou pomocnou pohonnou jednotku o elektrickém výkonu 17 kW.
Řidič tanku dostane nový denní a noční pozorovací přístroj pro jízdu vpřed i vzad. Zaměřovací přístroj střelce EMES-15 a pozorovací přístroj velitele PERI R17 získají polskou termovizní kameru 3. generace KLV-1 Asteria.
Otočný termovizní přístroj R17 bude modernizován na nejnovější standard R17A3 (na úrovni tanků Leopard 2A7) s laserovým dálkoměrem. Práci velitele tanku usnadní nový víceúčelový barevný monitor s výstupem z EMES-15 i vylepšeného R17A3.
Dokument polské televize o účasti polského průmyslu na modernizaci tanků Leopard 2A4. Reportáž mimo jiné názorně ukazuje komplexnost a náročnost výcvikového a školícího zázemí.
Na druhou stranu nejsou informace o modernizaci komunikačního vybavení nebo o instalaci systému pro distribuci informací na bojiště BMS (Battlefield Management System), který umožňuje veliteli tanku získat přehled o pozicích svého tanku, ostatních strojů jednotky a pozicích nepřítele a jeho jednotek. S BMS se však počítá v budoucnu, kdy polská armáda plánuje širší zavedení BMS pro své pozemní jednotky.
Výzbroj a munice
Další klíčovou oblastí modernizace je výzbroj. Leopard 2PL získá modernizovaný kanón ráže 120 mm a upravený nabíjecí mechanismus. Úpravy umožní používat výkonnější podkaliberní tankovou munici DM63A1 a programovatelnou tříštivotrhavou munici DM11. Ovládání spouště se stane elektrické.
Aby bylo možné použit munici DM11, do nabíjecího ústroji bude přidán elektronický programovací systém. Bojovou hlavici DM11 lze nastavit pro explozi při dopadu, se zpožděním (pro ničení cílů za překážkou) nebo v přesně dané vzdálenosti (pro ničení zakopaných cílů).
Výcvik
Projekt Leopard 2PL však není jen o nové munici nebo moderních senzorech. V rámci samostatné smlouvy je řešena modernizace školicího a výcvikového zázemí, mimo jiné tankových simulátorů AGPT (Ausbildungsgerät Gefechtssimulator Panzertruppe) a ASPT (Ausbildungs-Schießsimulator der Panzertruppe).
AGPT je virtuální počítačový simulátor určený k výcviku taktiky velitelů tanků. AGPT obsahuje tři konzole s monitory pro velitele tanků a jednu konzoli pro velitele tankové roty.
Naopak simulátor střelby ASPT je věrnou replikou prostoru tanku Leopard s funkčním nabíjecím mechanismem. V kombinaci s virtuální technologií ASPT slouží k výcviku souhry velitelů a střelců.
Zdroj: Defence24
Související články
Německé Leopardy nedokáží probít pancíř ruských tanků
Pode německého deníku Die Welt, pro německé tanky Leopard nemusí střetnutí s ruskou tankovou ...
- 27.04.2015
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
Tank Leopard 3: Německo a Francie společně?
Německo oznámilo oficiální zahájení koncepčních prací na novém hlavním bojovém tanku Leopard 3. Dle ...
- 25.05.2015
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4
Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...
- 27.12.2015
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal
Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...
- 28.01.2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Co myslíte nabylo by od věci se nějak nakýblovat k vývoji Leo3 a pak je postupně zavést? Vím že to bude darda, ale cokoliv jiného mi přijde jako pouhé snižování deficitu v dané ...Zobrazit celý příspěvek
Co myslíte nabylo by od věci se nějak nakýblovat k vývoji Leo3 a pak je postupně zavést? Vím že to bude darda, ale cokoliv jiného mi přijde jako pouhé snižování deficitu v dané oblasti.Skrýt celý příspěvek
Bez przesady... Przy braku pieniędzy modernizacja T-72M1 ma sens... Oczywiście nie samodzielna - lecz oparta o komponenty które są np. nowa stabilizacja EPS-72 Albatros ...Zobrazit celý příspěvek
Bez przesady...
Przy braku pieniędzy modernizacja T-72M1 ma sens...
Oczywiście nie samodzielna - lecz oparta o komponenty które są
np. nowa stabilizacja EPS-72 Albatros (błąd 0.4 mRAD na 2000 m) kosztuje 200 tyś Euro (i jest to jeden z najdroższych komponentów)
- nie wiem ile kosztują systemy kierowania ogniem
Ale jest duży wybór, TURMS-T , Savan-15, DRAWA-TGA - ważne aby system posiadał panoramicznym przyrządem obserwacyjnym dla dowódcy
- modyfikacja autoloadera AZ (dostosowanie do dłuższej amunicji)
- nowy power-pack (opcjonalnie) to wydatek ok 500 tyś. USD za RENK ESM375 + silnik SCANIA DI16 - 1200 hp (sam ESM375 kosztuje 375 tyś USD)
Za 1.5-2 mln USD można przebudować T-72M1 do poziomu T-72B3...
Jeśli zrezygnować z poprawy opancerzenia ( i wzrostu masy) to nawet w 1 mln USD (stabilizacja, system kierowania ogniem + mniejsze modyfikacje)Skrýt celý příspěvekOna ta modernizace je sice skvělá co se týče cena / výkon, unifikace výzbroje, celková generálka ojetých tanků, trenažery, nová elektronika, vylepšení kanónů atd. ale výsledek (u ...Zobrazit celý příspěvek
Ona ta modernizace je sice skvělá co se týče cena / výkon, unifikace výzbroje, celková generálka ojetých tanků, trenažery, nová elektronika, vylepšení kanónů atd.
ale výsledek (u samotných tanků) není tak zdrcující, jak někteří čekali. Ochrana posádky posune verzi A4 lehce nad A5 (leopardů 2A5 se modernizace netýká).
Hlavní plus vidím v tom, že se konečně rozhoupali s těmi tanky něco udělat, že získají pro tanky zázemí, technologie atd.
Nemáte tušení, jestli proběhne i repase podvozků ?
Z našeho pohledu je škoda, že už nejsou žádné ojeté Leopardy (i německá vláda jich zhruba 100 odkupuje od KMW) a novovýroba je draháSkrýt celý příspěvekdusan
nastastie to bolo zrusene. Upravovat tie nase monkey modely nemalo z hladiska bojovej hodnoty zmysel bez ohladu na vynalozene prostriedky.dusan
nastastie to bolo zrusene. Upravovat tie nase monkey modely nemalo z hladiska bojovej hodnoty zmysel bez ohladu na vynalozene prostriedky.Slovensko začalo modernizáciu tankov cez projekt T-72M2 Moderna a po zrušení projektu nič.Slovenské tanky T-72M1 sä v pôvodenej podobe s elektronkovou elektronikou na úrovni ...Zobrazit celý příspěvek
Slovensko začalo modernizáciu tankov cez projekt T-72M2 Moderna a po zrušení projektu nič.Slovenské tanky T-72M1 sä v pôvodenej podobe s elektronkovou elektronikou na úrovni 60-tich rokov ..... skrátka sú vhodné do múzea.
Dúfam, že sa nová vláda trochu zobudí a začne riešiť našu muzeálnu zbierku . Tanky nech definitívne zruší, alebo nakúpi pár desiatok nových napr. i za cenu zrušenia nadzvukového letectva - české letectvo by to myslím zvládlo i z jednej základne pre oba štáty.Neustále sa hovorí o společných projektoch ... ale okrem problematického Brenu a pištolí CZ toho veľa naše armády nenaprojektovali.Skrýt celý příspěvekK tomu hydraulickýmu systému: první verze Leo2 měly v převisu věže ukrutný čerpadlo, 2A5 už to tam zdá se nemá nebo to není tak velký (nejsem si jist, jestli A5 taky nepřešla na ...Zobrazit celý příspěvek
K tomu hydraulickýmu systému: první verze Leo2 měly v převisu věže ukrutný čerpadlo, 2A5 už to tam zdá se nemá nebo to není tak velký (nejsem si jist, jestli A5 taky nepřešla na elektriku).
Tím že se Poláci zbaví komplet hydrauliky ve věži docela boostnou bezpečnost osádky, teď ještě jestli se nechá něco dělat s tím zásobníkem munice za/vedle řidiče. Možná by nebylo od věci zkusit vymyslet, jestli by nešla přehodit elektronika z věže do trupu a obráceně alespoň část patron šupnout do převisu, protože munice v trupu je )oproti Abramsu a Challengeru 2) asi největší slabina Leo2.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...