JLTV: Oshkosh JLTV nahradí vozidla Humvee
- 26. 8. 2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda dnes zveřejnila vítěze dlouholetého programu Společného lehkého taktického vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Vítězem se stalo vozidlo Oshkosh JLTV od známého výrobce terénních a nákladních automobilů Oshkosh.
Oshkosh vítězí v programu JLTV
Americká armáda (U.S. Army) upřednostnila firmu Oshkosh před konkurenty AM General a Lockheed Martin. Podle současných plánů americká armáda odebere 49 100 vozidel Oshkosh JLTV a americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) 5500 vozidel.
Finální podoba a konstrukce vozidla Oshkosh JLTV přímo vychází z prototypového vozidla Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle). Samotná firma však vítězné vozidlo nazývá jako Oshkosh JLTV, nikoliv přímo L-ATV.
Program JLTV je klíčový pro americkou armádu. Během válek v Iráku a Afghánistánu americká armáda ztratila výraznou část mobility a expedičních schopností. Důvodem bylo rozsáhlé používání improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Device), které přinutily vojáky americké armády (a námořní pěchoty) přesedlat z vozidel Humvee do lépe chráněných, ale těžkých a nemotorných MRAPů (Mine Resistant Ambush Protected).
Počáteční kontrakt programu JLTV dosahuje výšky 6,7 miliardy dolarů a pokrývá dodávku 16 901 vozidel pro americkou armádu i námořní pěchotu. Vozidla budou dodána v průběhu osmi let.
Kontrakt obsahuje jak dodávku vozidel v rámci počáteční výrobní produkce LRIP (Low Rate Initial Production), kdy se výrobce bude technicky a organizačně připravovat na sériovou výrobu, tak také dodávky vozidel v rámci plné výrobní produkce FRP (Full Rate Production).
Jednotková cena vozidla, díky prostému dělení, vychází na 400 000 dolarů. Cílová cena za vozidlo, tedy v jeho "čisté" podobě, byla stanovená Pentagonem na 250 000 dolarů. Do ceny je však nutné započítat cenu za vybavení vozidel (senzory, zbraně, komunikace, elektronika), náhradní díly, logistickou podporu, nástroje a přípravky pro údržbu a servis, školící a výcvikové zázemí (simulátory, učební pomůcky, publikace, programy, atd.).
První dodávka vozidel se očekává deset měsíců od podpisu smlouvy, plná sériová výroba (FRP) se rozběhne v roce 2018. První jednotka americké armády bude připravená vyrazit s vozidly Oshkosh JLTV do akce v roce 2018. Dodávky pro námořní pěchotu skončí v roce 2022 a pro americkou armádu až (!) v roce 2040.
"Po přísném a disciplinovaném vyběrovém řízení soutěže JLTV, americká armáda a námořní pěchota poskytují bojovníkům našeho národa nejschopnější lehké vozidlo - Oshkosh JLTV," uvedl v tiskové zprávě Charles L. Szews, výkonný ředitel Oshkosh Corporation. „Je to nejpokročilejší vozidlo, které jsme kdy vyrobili a nejpokročilejší taktické kolové vozidlo, jaké kdy svět spatřil. Má neuvěřitelnou rychlost, pohyblivost a schopnost zapojení se do bojů, přitom nabízí dobrou ochranu.“
Obnova mobility
Podle americké armády Oshkosh JLTV nabízí spodní a boční ochranu na úrovní vozidel MRAP nebo Oshkosh M-ATV (MRAP All Terrain Vehicle). JLTV je však o 1/3 lehčí než M-ATV a je schopen převážet těžší a větší náklad než dokáže vozidlo Humvee. Prázdná hmotnost vozidla Oshkosh JLTV, resp. L-ATV, je v základní konfiguraci 6300 kg.
Výhodou firmy Oshkosh v soutěži JLTV byly právě zkušenosti s výrobou a provozem vozidel M-ATV. Americká armáda v roce 2009 objednala vozidla M-ATV, která kombinovala ochranu vozidel MRAP s lepší mobilitou a průchodností terénem. Oshkosh JLTV se přitom v terénu údajně pohybuje o 70 % rychleji než M-ATV.
Oshkosh JLTV nevyniká jen skvělou taktickou mobilitou (tedy jízdou "po svých), ale i strategickou - vozidlo lze přepravit při aeromobilních operacích v podvěsu vrtulníků CH-47 Chinook nebo CH-53 (například nejnovější verzí CH-53K King Stallion). Dopravovat dřívější vozidla MRAP nebo M-ATV v podvěsu vrtulníků bylo prakticky nemyslitelné.
Blíží se politická bitva?
Během dnešní tiskové konference v Pentagonu odmítli zástupci armády a námořní pěchoty upřesnit důvody, proč Oshkosh JLTV vyhrál nad svými konkurenty. Stejně tak zástupci neposkytli bližší rozbor ceny. Jde o taktický postup, neboť v následujících týdnech budou moci dva neúspěšní kandidáti - AM General a Lockheed Martin - podat protest proti výsledku soutěže.
Podle generáplukovníka Michaela Williamsona se již Pentagon připravuje na protesty neúspěšných uchazečů. Lockheed Martin a AM General v dnešních komentářích nevylučují podání protestů.
Zdá se tak, že se schyluje k právní a politické bitvě. Ostatně politické tlaky zájmových skupin při nákupu vojenského vybavení pro Ozbrojené síly Spojených států jsou pravidlem, nikoliv výjimkou.
Pentagon se zcela jistě dostane pod velký politický tlak. Důkazem je i "bez okolků" dané prohlášení Thomase Cottona , republikánského senátora za Arkansas a člena Senátního výboru pro Ozbrojené síly amerického Kongresu. Právě v Arkansasu firma Lockhhed Martin měla vyrábět vozidla pro program JLTV.
"Jsem přesvědčen, že práce a infrastruktura vložená firmou Lockheed Martin do tohoto projektu přinese hospodářské výhody," uvedl Cotton v prohlášení. "Zatímco Lockheed Martin zkoumá další kroky, jsme jim připraveni pomoci, jak jen to půjde."
Zdroj: Oshkosh
Související články
Současný stav programu JLTV
Americká armáda (U.S. Army) 2. prosince předložila konečnou podobu žádosti o nabídku RFP (Request ...
- 15.12.2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
ULCV: Armádní jeep 21. století
Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat ...
- 18.05.2015
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká vozidla pro novou éru válek
Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...
- 03.06.2015
- 68 komentářů
- Jan Grohmann
JLTV klíčovým vozidlem americké armády
Americká armáda již několik let vyvíjí a testuje v rámci programu JLTV (Joint Light Tactical ...
- 09.06.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Tieto vozidlá, ktoré sme dostali darom, sa používali na misii v Iraku a Afganistane kde nebol problém so servisom z US strany, keďže tie autá sú od nich. Tak isto to platí aj u AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Tieto vozidlá, ktoré sme dostali darom, sa používali na misii v Iraku a Afganistane kde nebol problém so servisom z US strany, keďže tie autá sú od nich. Tak isto to platí aj u AČR ktoré tieto vozidlá využívala na misiách v malých počtoch od USA pred zavedením vozidiel Iveco LMV.Skrýt celý příspěvek
Niko, píšeš o armáde ako o jednej z civilných zložiek. Žiadny civilný servis ti nebude poskytovať servis armáde v prípade vojny. Ďalej, Humvee nieje to isté ako Hummer. Táto značka ...Zobrazit celý příspěvek
Niko, píšeš o armáde ako o jednej z civilných zložiek. Žiadny civilný servis ti nebude poskytovať servis armáde v prípade vojny. Ďalej, Humvee nieje to isté ako Hummer. Táto značka už dávno neexistuje a ťažko na ňu zoženieš nejaké diely - iba z ojazdených vozidiel. Hummerov po slovensku alebo EU jazdí veľmi málo. Na vozidlá Humvee zoženieš diely iba z USA od AM General. 5. PŠU na nich jazdí iba preto, lebo nemali na výber a dostali ich darom. A mali sa nahradiť Ivecami LMV.Skrýt celý příspěvek
Toto je dobre. :) Ze spoza oceanu. :) No a Defendry nam chodia servisovat Anglicania z Anglicka ? Opravy vsetkych tychto typov nasim ozbrojenym silam samozrejme robia certifikovane ...Zobrazit celý příspěvek
Toto je dobre. :) Ze spoza oceanu. :) No a Defendry nam chodia servisovat Anglicania z Anglicka ? Opravy vsetkych tychto typov nasim ozbrojenym silam samozrejme robia certifikovane servisy, pripadne vyhradny distibutor atd. Na stranke MO SR najdes bezne info o obstaravani v tomto smere. Teda pri Hummvee to robi predpokladam servis, ktory normalne servisuje civilne vozidla Hummer.
Stg. Murphy ja nediskutujem, ktore vozidlo je vhodne pre nase SF. 5. pluk úz ma necely rok zavedene GMV (Hummvee) vo verzii pre SF ale aj v standardnej verzii. Teda alovenske ozbrojene sily uz toto vozidlo maju zavedene vo vyzbroji a urcite sa maju System ich servisovania.Skrýt celý příspěvekniko: Spoza oceánu príde firma na opravu našich Humvee? Robíte si srandu, ak si robíme niektoré opravy sami, diely sa dajú objednať a doviesť z Nemecka - Man, Talianska - Iveco, ČR ...Zobrazit celý příspěvek
niko: Spoza oceánu príde firma na opravu našich Humvee? Robíte si srandu, ak si robíme niektoré opravy sami, diely sa dajú objednať a doviesť z Nemecka - Man, Talianska - Iveco, ČR - Tatra atď. Ale nie spoza oceánu. Navyše naša armáda vlastní toľko typov vozidiel že by sme mali začať uvažovať o unifikácii a nie zavádzaní ďalšieho typu (máme UAZy, LR, Mercedesy, Toyoty, Nissany, Aligatory, LMV, zopár Humvee, Aktisy, Many, Tatry...)
SF potrebujú rýchle a ľahké autá, ako LR, Polaris atď. Dobrý článik tu:
http://www.radiodixie.cz/clane...
Humvee je ťažká kategória, ktorá moc žerie.Skrýt celý příspěvekOzbrojene sily Slovenska alebo napriklad Polska, tusim ze aj Rumuni (hlavne SF)uz Hummvee vo vyzbroji maju. Poväcsinou ich dostali ako americku vojensku pomoc. Teda vidim to viac ...Zobrazit celý příspěvek
Ozbrojene sily Slovenska alebo napriklad Polska, tusim ze aj Rumuni (hlavne SF)uz Hummvee vo vyzbroji maju. Poväcsinou ich dostali ako americku vojensku pomoc. Teda vidim to viac ako realne, ze sa nejake Hummveecka k nam este dostanu. Hlavne v suvislosti s minulotyzdnovym vyjadrenim veliaceho dostojnika SOCEUR, ze slovenske vojenske specialne jednotky su jednou z jeho priorit.
Sice neviem ako to funguje v ACR, no OS SR si zakladne opravy (IVECA, Defendery, MANy, atd.) robia sice sami, no pri vaznejsich technickych problemoch za vola externa firma. Takto to bude na 100 % fungovat aj pri Hummvee. Cize nijake hrozne naklady s ich technickou pravadzkou nevznikaju.Skrýt celý příspěvekHumvee je sice na pohled cool auto, ale vlastně je to takovej kočkopes mezi klasickým offroadem a lehkým náklaďákem - je to obrovský, strašně žere (díky 6l osmiválci) a navíc celý ...Zobrazit celý příspěvek
Humvee je sice na pohled cool auto, ale vlastně je to takovej kočkopes mezi klasickým offroadem a lehkým náklaďákem - je to obrovský, strašně žere (díky 6l osmiválci) a navíc celý z hliníku (zkuste si to někde opravit).
Víceméně to je kategorie, kterou už máme zastoupenou Ivecy, které mají navíc lepší ochranu. Lehčí kategorii v pohodě pokrývají Defendery (za mnohem menších nákladů - tuhle třídu vozidel USA úplně opustily) a těžší Tatry. Mimochodem donedávna byly asi nejpodobnějším vozidlem v téhle třídě u nás Kačeny.
Za mě fakt ne...Skrýt celý příspěvekCena opancierovaného Humvee sa pohybuje okolo ceny nového Iveca LMV v takej istej konfigurácii (balistická odolnosť, výzbroj atď.), ako sa píše v článku nemáme na ne náhradné ...Zobrazit celý příspěvek
Cena opancierovaného Humvee sa pohybuje okolo ceny nového Iveca LMV v takej istej konfigurácii (balistická odolnosť, výzbroj atď.), ako sa píše v článku nemáme na ne náhradné diely, logistickú podporu, nástroje a prípravky pre údržbu a servis, školiace a výcvikové zázemie atď. Všetko je za oceánom. Navyše potrebovali by sme nové vozidlá, nie jazdené.
LMV je pri takej istej balistickej odolnosti o niečo menšie auto. Užitočný náklad asi bude nižší.
Armáda by potrebovala do rizikových oblastí viac vozidiel s dobrou odolnosťou voči mínam, nehovorím len na misie ale aj v prípade konfliktu v našej oblasti. Asymetrický konflikt vyzerá pomerne tak isto či už v Afganistane, Mali, Ukrajine či Iraku.Skrýt celý příspěvek...zajímavý stroj. Jsem zvědavý na nějaký podrobnější popis. Tak to bude asi časem k mání několik kontejnerových lodí plných Humvee... :) Jasně, určitě se jich spousta nechá ...Zobrazit celý příspěvek
...zajímavý stroj. Jsem zvědavý na nějaký podrobnější popis.
Tak to bude asi časem k mání několik kontejnerových lodí plných Humvee... :)
Jasně, určitě se jich spousta nechá pro NG, jako uloženky či jak tomu říkají v OS USA, ale i tak... Byly by k něčemu naší armádě Humvee, kdyby byly za dobrou cenu? Jaké jsou parametry a hlavně náklady na provoz ve srovnání s našimi Ivecy a Dingy?
Stálo by to za hřích? Vzhledem k podobným obrázkům:
http://i.idnes.cz/08/032/gal/I...
asi ano?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...