Současný stav programu JLTV

JLTV (Joint Light Tactical Vehicle)
Tři kandidáti programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). / U.S. Army

Americká armáda (U.S. Army) 2. prosince předložila konečnou podobu žádosti o nabídku RFP (Request For Proposal) v programu lehkého terénního autora JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Zveřejněná RFP umožní firmám Oshkosh Defense, AM General a Lockheed Martin předložit finální technickou a cenovou nabídku vozidel JLTV.

„Dnešní zpráva je důležitým krokem v úspěšném pokračování programu a je to především zásluhou práce a píle našeho týmu,“ říká John Cavedo, programový manažer programu JLTV v americké armádě (U.S. Army). „Program JLTV pokračuje podle plánu s cílem nabídnout cenově dostupné , chráněné mobilní řešení, které vyplňuje dnešní kritickou mezeru ve schopnostech a nabízí podstatný pokrok v kombinaci výkonu, ochrany a užitečného zatížení."

Od konce roku 2012 do dnešních dní americká armáda a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) v rámci vývojové fáze EMD (Engineering and Manufacturing Development) testovala 66 prototypů vozidel JLTV. Každá firma dodala 22 vozidel a šest užitných přívěsů. Armádu zajímala například balistická odolnost, spolehlivost nebo jízdní výkony.

Rozsáhlé testování umožnilo americké armádě a námořní pěchotě poznat možnosti nových vozidel, získat zkušenosti s jejich používáním a osvojit si potřebné know-how. Pentagon získané zkušenosti promítl do oficiálního požadavku pro podání nabídky RFP. Všechny tři firmy nyní na základě požadavků RFP podají oficiální technickou a cenovou nabídku.

Pečlivé a dlouhodobé testování nových lehkých terénních vozidel není bezdůvodné. Americká armáda plánuje podle současných plánů odebrat téměř 50 000 vozidel a námořní pěchota 5500 vozidel. Výroba pro americkou armádu přitom poběží až do roku 2040. Dodávky pro námořní pěchotu se uzavřou v roce 2022.

Stejně tak náročné testování si klade za úkol snížit jednotkovou cenu za automobil (bez logistického a výcvikového zázemí). Armádní plánovači věří v konečnou cenu 250 000 dolarů (5,4 milionu Kč) za vozidlo.

S nejúspěšnější firmou Pentagon uzavře smlouvu na konci roku 2015. Tedy ze předpokladu, že neúspěšní kandidáti soutěž nenapadnou u soudu.

První vozidla výherce v rámci malé počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production) dodá oběma složkám Ozbrojených sil Spojených států v roce 2016. Armáda i pěchota pak sériovou podobu vozidla JLTV podrobí vojskovým zkouškám. První jednotka armády a pěchoty dosáhne počátečních operačních schopnosti IOC (Initial Operation Capability) v roce 2018.

Počítá se s výrobou čtyř verzí – univerzální, nosiče těžkých zbraní (např. velkorážových kulometů), nosič zbraní pro blízký boj (např. řízené střely) a užitkové verze. Hlavní předností vozidel JLTV je balistická ochrana na úrovní těžkých vozidel MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), avšak při mnohem menší hmotnosti, rozměrech a lepších jízdních výkonech.

Zdroj: ArmyTimes

Nahlásit chybu v článku


Související články

JLTV finišuje: Americká armáda hledá nástupce Humvee

V následujících měsících se dozvíme, jak bude vypadat nástupce legendárního vozidla HMMWV (Humvee). ...

Oshkosh dodal první testovací vozidlo JLTV

Srpen je klíčový měsíc programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Americká armáda a námořní ...

Program JLTV: Začíná testování nástupce vozidel Humvee

Americká armáda a americká námořní pěchota získala od tří výrobců prvních 66 testovacích vozidel ...

Náhrada vozidel Humvee: JLTV již příští rok

Na výstavě AUSA 2014 (Association of the United States Army 2014) američtí armádní představitelé ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjek
    15:31 19.12.2014

    Jedinou opravdovou vanu má zelenáč. Že by zvítězil? Rafani mají kšefty jisté a humáč...je humáč.

    Jedinou opravdovou vanu má zelenáč. Že by zvítězil? Rafani mají kšefty jisté a humáč...je humáč.

  • Fran
    12:01 16.12.2014

    Já myslím, že právě ten prostřední má držku nasranýho psa a vůbec, proč zrovna amici by si měly pořizovat auto jen díky CF, narozdíl od naší armády která vybírá podle výše úplatku ...Zobrazit celý příspěvek

    Já myslím, že právě ten prostřední má držku nasranýho psa a vůbec, proč zrovna amici by si měly pořizovat auto jen díky CF, narozdíl od naší armády která vybírá podle výše úplatku a je jedno, že i malý deštík auto v terénu znepojízdní, narozdíl US Army si vybere až po opravdu tvrdých zkouškách a nějaký CF řešit určitě nebudou.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    23:19 15.12.2014

    Nevím proč řešit CF , když ho postrádají všechny tři.
    Možná jediné válečné vozidlo na čtyrech kolech co má CF, je long range jeep. ;)

    Nevím proč řešit CF , když ho postrádají všechny tři.
    Možná jediné válečné vozidlo na čtyrech kolech co má CF, je long range jeep. ;)

  • ggtt
    16:37 15.12.2014

    ospravedlnujem sa za chybu v mene.
    -1p

    ospravedlnujem sa za chybu v mene.
    -1p

  • ggtt
    16:26 15.12.2014

    @appache: nie. preco? je to moj osobny nazor hodnotiaci cisto len vizual. aj ked som si odstranil z ostatnych dvoch strelecke veze, tak mi prisiel ako ten s najmensim CF.

    @appache: nie. preco? je to moj osobny nazor hodnotiaci cisto len vizual. aj ked som si odstranil z ostatnych dvoch strelecke veze, tak mi prisiel ako ten s najmensim CF.

  • apache
    15:56 15.12.2014

    ggtt: Děláte si srandu? Auťák od Oshkosh Defense má "cool factor" nejvyšší z těch tří. Jenom na téhle fotce mu chybí střelecká věž.

    ggtt: Děláte si srandu? Auťák od Oshkosh Defense má "cool factor" nejvyšší z těch tří. Jenom na téhle fotce mu chybí střelecká věž.

  • ggtt
    14:14 15.12.2014

    ked ich vidim skompilovane na jednom obrazku, tak som si uvedomil, ze stredny asi nezvitazi - chyba mu "cool factor"

    ked ich vidim skompilovane na jednom obrazku, tak som si uvedomil, ze stredny asi nezvitazi - chyba mu "cool factor"

Načítám diskuzi...