JLTV: Masová výroba nástupce legendárních vozidel Humvee
- 24. 6. 2019
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda (US Army) souhlasila u nových taktických obrněných vozidel JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) s přechodem na plnou sériovou výrobu FRP (Full Rate Production). Se sériovou výrobou JLTV se počítalo již v prosinci 2018, ale na vozidle bylo nutné vyřešit několik technických nedostatků a uživatelských změn.
V současné době první JLTV přebírá armádní 1. brigáda z 3. pěší divize (1-3 ID; 1st Brigade, 3rd Infantry Division) ze základny Fort Stewart v Georgii. 1-3 ID převezme 300 vozidel JLTV a stane se první jednotkou americké armády, která vymění legendární Humvee za nejnovější obrněnce JLTV.
JLTV však v jednotce zastoupí především obrněné verze Humvee, standardní čtyřmístné, nákladní dvoumístné nebo specializované Humvee budou sloužit v jednotce dále. Vždyť podle Military.com slouží v pozemnách silách více než 117 000 nejrůznějších variant vozidel Humvee.
JLTV oproti Humvee nabízí výrazně lepší balistickou a protiminovou ochranu, lepší mobilitu a uživatelský komfort, než základní obrněná verze Humvee (M1151). To vše při podobné nosnosti (u čtyřmístné verze) cca 1500 kg. Dokonce ani nejvíce pancéřovaná verze M1151A1 w/B1 se nemůže rovnat JLTV, přičemž její nosnost je pouze 816 kg.
Samozřejmě jsou zde výrazné rozdíly v hmotnosti. Je to s podivem, ale přesná hmotnost nebo rozměry JLTV nebyly oficiálně uvedeny. Jediný oficiální údaj je maximální přípustná hmotnost 10 266 kg s tím, že čtyřdveřová verze JLTV uveze náklad o hmotnosti 1590 kg a dvoudveřová náklad o hmotnosti 2318 kg. Čtyřmístný M1151A1 w/B má přitom prázdnou hmotnost 4672 kg.
Propagační video JLTV
Do začátku sériové výroby JLTV se ale musely vyřešit některé problémy. Kromě problémů se spolehlivostí, největší problémy způsobuje verze JLTV CCWC (JLTV Close Combat Weapons Carrier), což je nosič zbraňových systémů pro blízký boj. V otočném koši JLTV CCWC se nachází těžký kulomet M2 a místo pro protitankový raketový komplet (PTRK) TOW. Vojáci v relativně stísněném JLTV CCWC měli problém s přístupem k náhradním střelám TOW a tedy i s přebíjením kompletu. Vyřešeno to bylo údajně změnou výcviku, odlišným uložením střel a dalšími konstrukčními změnami.
Vojáci také požadovali zlepšení spolehlivosti otevírání pancéřových dveří, přidání stropního průlezu (pro verze bez zbraňové stanice), větší zadní okno, tlumič výfuku pro potlačení hlučnosti nebo přední kameru. Všechny tyto úpravy a vylepšení mají být součástí sériových vozidel.
Ředitelství pro operační testy a hodnocení DOT&E (Operational Test and Evaluation Directorate) ve svém reportu rovněž uvádí, že „JLTV prokazuje menší spolehlivost, než bylo požadováno. Za selháními stojí především problémy s elektroinstalací motorů, defekty a poškození pneumatik a selhání brzd.“ Stejně tak američtí vojáci nemohou provádět opravy bez techniků firmy Oshkosh, kvůli „složitosti vozidel, neúčinnému výcviku, špatným manuálům a výzvám při odstraňování problémů s vozidlem.“
360° pohled na vnějšek i vnitřek JLTV
Podle Andy Rodgerse, programového ředitele JLTV u námořní pěchoty, ale spolehlivost JLTV vzroste, jakmile se vojáci lépe seznámí s vozidly. Podle Rodgerse JLTV ve skutečnosti potřebuje menší servisní nároky, než Humvee. Zatímco průměrná doba mezi poruchami je u Humvee (zřejmě obrněná verze) 800 až 965 km, u JLTV to je na základě testování minimálně 3860 km.
Prozatím Ozbrojené síly Spojených států již závazně objednaly 11 000 vozidel JLTV a stále se počítá s výrobou 49 100 vozidel JLTV pro americkou armádu. Námořní pěchota poptává 9091 vozidel a letectvo (USAF) 80 vozidel.
Avšak s největší pravděpodobností, minimálně u americké armády, dojde ke snížení počtu objednávaných vozidel.
JLTV bylo navrženo především v kontextu protipovstaleckých operací v Afghánistánu a Iráku. Americká armáda se ale po dekádě a půl opět připravuje na možný střet s početně a technologicky vyrovnaným protivníkem. JLTV je sice víceúčelové vozidlo, ale americká armáda plánuje investovat peníze především do „velkých“ zbraní a schopností, jako jsou nové balistické střely, dělostřelectvo, nová bojová vozidla (NGCV), stroje s kolmým startem a přistáním, protiraketová obrana atd.
Odpal střely Spike LR z JLTV ve Slovinsku
V běžícím fiskálním roce 2019 (FY 2019) tak americká armáda nakoupí 3393 vozidel JLTV, ale ve FY 2020 jen 2530 JLTV, což je o 863 vozidel méně, než bylo plánováno. I v dalších letech armáda počítá s menším počtem nakupovaných JLTV. Stejně tak ale armáda nakoupí méně obrněných transportérů AMPV (Armored Multipurpose Vehicle) nebo modernizuje menší počet bojových vozidel pěchoty Bradley ‒ to vše s cílem ušetřené peníze investovat do výše uvedených programů.
V každém případě Oshkosh se snaží ukázat JLTV jako víceúčelové vozidlo. JLTV může nést mimo jiné nejrůznější zbraňové moduly, od PTŘS, přes kulomety, granátomety, automatické kanóny, protiletecké zbraně či dokonce laserová děla. Stejně tak Oshkosh nabízí JLTV v zahraničí, ostatně vozidlo jsme mohli vidět také na brněnském veletrhu IDET 2019.
Například nedávno ve Slovinsku proběhl test JLTV s izraelskou zbraňovou stanicí Mini MLS a PTŘS Spike LR. Během testu došlo k odpálení protitankových řízených střel (PTŘS) Spike LR z vozidla JLTV. Slovinská armáda v letech 2021 až 2023 získá celkově 38 „protitankových“ JLTV v této konfiguraci.
Dalšími zahraničními zákazníky JLTV budou s největší pravděpodobnosti také Velká Británie a Litva.
Zdroj: Defense News
Související články
Oshkosh dodal první testovací vozidlo JLTV
Srpen je klíčový měsíc programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Americká armáda a námořní ...
- 09.08.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století
Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících ...
- 30.08.2015
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Oshkosh JLTV: Konec tahanic, výroba může začít
Před několika dny Lockheed Martin ukončil soudní protest proti vítězství konkurenční firmy Oshkosh v ...
- 25.02.2016
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Cesta k dokonalému džípu: Od Willys MB po JLTV
Terénní obrněné auto JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) se v následujících desetiletích stane ...
- 04.03.2016
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...