Jak se cítil Ikarus? Také letěl v Mi-24 Hind?

Foto:  Strong Campaigner 2014 / Autor
Foto:  Mi-24 Hind. Větší obrazek. / Autor

Už odpradávna lidé vzhlížejí k nebesům se závistí v srdcích. Proč? Létání, to je ten důvod. Něco co lidé neumí. Téměř každý z nás už letěl letadlem za krásami jiných zemí, ale kolik z nás mohlo letět vrtulníkem? To procento je velmi malé. A kolik z nás mohlo letět bojovým vrtulníkem Mi-24 Hind? Ještě méně. A já to štěstí měl.

Posledních čtrnáct dní svého života jsem strávil na největším cvičení posledních let - Strong Campaigner 2014, jehož hlavní část se odehrála od 22. do 24. června, kdy se uskutečnila certifikace velitelství 4. BÚU (4. Brigádní úkolové uskupení) a 42. mechanizovaného praporu podle hodnocení bojové připravenosti pro operace NATO - CREVAL, tedy Combat Readiness Evaluation.

Téměř dvě tisícovky vojáků prokazovali svou připravenost chránit svou zem a svou platnost v jednotkách NATO. Součástí takových velkých cvičení je samozřejmě i letectvo.

Výstavním prvkem Armády ČR je vrtulníkové letectvo, které čítá 29 kusů bitevních vrtulníků Mi-24 (včetně Mi-35) a 43 kusů dopravních vrtulníků typů Mi-8, Mi-17 (včetně Mi-171Š) a W-3A Sokol.

Foto: Strong Campaigner 2014 / Autor

Foto: World of Tanks. Větší obrazek. / Autor

V rámci Strong Campaigner 2014 byly nasazeny dva vrtulníky Mi-24 a dva Mi-17. Toliko řeč strohá. Tedy číselná. Ale my se podíváme pod pokličku.

Jaké to je sedět v bojovém vrtulníku? Jaké to je přelétávat nad nastoupenými stovkami vojáků, včetně pozemní techniky?

"Říkám to pořád. I když bude pět tisíc vojáků nastoupených, i když na zemi bude stát mnoho tanků, bojových vozidel, dělostřeleckých houfnic, nic se nevyrovná bojové letce. To je prostě zvuk, který potěší každého vojáka. A navíc, když přeletí na nástupem v bojové formaci, dílo je dokonalé," vyznává se ze svých pocitů nadporučík Láďa Němec.

Foto: Strong Campaigner 2014 / Autor Foto: V pozadí KBVP Pandur a houfnice DANA. Větší obrazek. / Autor

A já musím souhlasit. Je to prostě síla. Síla je i to, jaké to je, když poprvé poletíte. "Zdravím vás, tak dnes poletíte se mnou," říká při příchodu kapitán Jakl. "Doufám, že nemáte náchylný žaludek. Pokud ano, tak si vezměte raději pytlík," říká hned druhou větou.

Odpovídám, že netrpím takovými problémy. "To už říkalo hodně lidí a viděl jsem je blít do nejrůznějších nádob, včetně přilby," dodává s úsměvem kapitán.

K letu jsme přichystáni vcelku rychle a jde se nahoru. Zpočátku jde o let vcelku klidný. "Úkolem dneška je kontrola tohoto stroje, který nese krásný název Jituš," odhaluje kapitán.

"Následuje přelet nad nástupem 4. BÚU, pak bojový doprovod pana generála Gurníka a návrat na základnu. Časově ty vychází na necelé dvě hodiny ve vzduchu," říká kapitán Jakl. Samozřejmě už se těším.

Foto: Strong Campaigner 2014 / Autor

Foto: Mi-171š. Větší obrazek. / Autor

Vše proběhlo podle plánu. Je úžasné jak tento obdivuhodný stroj poslouchá svého kapitána. Jakmile ubere plyn jde vrtulník směrem k zemi, rotory se najednou roztočí rychleji a dochází k přetížení.

Ostrý levý obrat, střídá pravý. Rychlost stroje se mění. Výška ve které se pohybujeme se mění. Super zážitek je průlet údolím v opravdu malé výšce, kdy nejvyšší stromy jsou nad námi.

Člověk si v tu chvíli říká, co když drcneme o zem, co se stane? Samozřejmě nic takového nenastane, protože čeští letci patří mezi absolutní světovou špičku.

Foto: Strong Campaigner 2014 / Autor

Foto: Mi-171š nad Mi-24V Hind. Větší obrazek. / Autor

V kokpitu vrtulníku však sedí i druhý pilot. Jaká je jeho úloha? "Vidíte, mám tu daleko méně budíků než kapitán. Jde vlastně o zástup kapitána v případě, že on by nemohl pilotovat. Vzlétnout a přistát se strojem samozřejmě lze, ale o moc více ze sedadla druhého pilota nelze udělat. Tedy až na jedno.Co to? Přece střílet," směje se druhý pilot.

"Mým hlavním úkolem v případě bojového nasazení je likvidace nepřátelských sil. Přesněji krom pum a raket ovládám i čtyřhlavňový rotační kulomet 9A624 ráže 12,7 mm s 1 470 náboji. Je to fakt síla, když to spustí," přiznává co-pilot.

On i kapitán jsou samozřejmě létat zvyklí, ale já? Já si nakonec odnáším nádherné zážitky. Odnáším si samozřejmě i trochu závisti, protože kdo z nás by nechtěl létat. A co můj žaludek? Ten vše toto zvládl a doufá, že se ve vzduchu objevíme častěji.

Fotogalerie

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...

42. mechanizovaný prapor cvičí s Pandury

Ve dnech 12.-23.5.2014 cvičili příslušníci 42. mechanizovaného praporu „Svatováclavského" ve ...

BVP Šakal vzbudilo na výstavě EUROSATORY velký zájem

Na mezinárodním veletrhu obranných technologií EUROSATORY 2014, který se koná od 16. do 20. června v ...

Čáslavští „tygři“ a NATO Tiger Meet 2014

Již jsme Vás informovali, že minulé pondělí 16. června opustila čáslavskou základnu čtveřice letounů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • OKMPT
    08:57 02.07.2014

    Tak to se omlouvám, ale když přišly do Přerova první kusy, tak to bylo nejsnadnější rozlišení.

    Tak to se omlouvám, ale když přišly do Přerova první kusy, tak to bylo nejsnadnější rozlišení.

  • Martin Voják
    16:02 01.07.2014

    Povedené fotky, jen pro upřesnění pro OKMPT , vrtulník MI-17 je vidět pouze na čtvrté fotografii, jinak jde o verzi MI-171Š, která u nás létá v osmi kusech se sklopnou záďovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Povedené fotky, jen pro upřesnění pro OKMPT , vrtulník MI-17 je vidět pouze na čtvrté fotografii, jinak jde o verzi MI-171Š, která u nás létá v osmi kusech se sklopnou záďovou rampou a v osmi kusech s klasickými kulatými vraty.Skrýt celý příspěvek

  • nevertemediam
    13:11 01.07.2014

    Luxusne fotky, vyzeraju skoro ako z hry

    Luxusne fotky, vyzeraju skoro ako z hry

  • OKMPT
    11:07 01.07.2014

    Pěkné, jen pro upřesnění, na fotkách je Mi-17. Nejsnadnější rozlišení je tvar vrat nákladového prostoru. Mi-17 má zakulacený, 171 plochý. Dobře je to vidět na téhle fotce: ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkné, jen pro upřesnění, na fotkách je Mi-17. Nejsnadnější rozlišení je tvar vrat nákladového prostoru. Mi-17 má zakulacený, 171 plochý. Dobře je to vidět na téhle fotce: http://forum.valka.cz/files/mi... Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    10:06 01.07.2014

    Na pěkné i parádní fotky různé techniky jsem zvyklý, ale takhle parádní fotky naší techniky - luxus! Všechna čest autorovi.

    Na pěkné i parádní fotky různé techniky jsem zvyklý, ale takhle parádní fotky naší techniky - luxus! Všechna čest autorovi.

  • Jan Grohmann
    09:22 01.07.2014

    Pro KOLT. Aj, chyba. Autorem je náš vojenský zpravodaj Zdeňek Koza. Každopádně fotky jsou opravdu krásné.

    Pro KOLT. Aj, chyba. Autorem je náš vojenský zpravodaj Zdeňek Koza. Každopádně fotky jsou opravdu krásné.

  • KOLT
    08:48 01.07.2014

    Pane Grohmanne, kromě psaní umíte i dobře fotit, pěkné obrázky! I bez úprav by byly dobré, nicméně ty tomu dávají správnou atmosféru, vážně povedené!

    Pane Grohmanne, kromě psaní umíte i dobře fotit, pěkné obrázky! I bez úprav by byly dobré, nicméně ty tomu dávají správnou atmosféru, vážně povedené!

Načítám diskuzi...