Čáslavští „tygři“ a NATO Tiger Meet 2014
- 28. 6. 2014
- 15 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
Již jsme Vás informovali, že minulé pondělí 16. června opustila čáslavskou základnu čtveřice letounů JAS-39 Gripen, která odletěla do německého Schleswigu na mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2014.
Tohoto prestižního cvičení se za 21. základnu taktického letectva Čáslav účastní 9 pilotů, 13 osob pozemního personálu a 3 osoby jako tzv. mission support.
Nároky cvičení od prvního dne odpovídají jeho prestiži – dvanáctihodinové cykly, kdy se dopoledne létají mise COMAO se 45-ti až 50-ti letadly, které mají scénáře dle možných soudobých konfliktů a trvají 2 – 2,5 hodiny.
Do těchto misí se 211. taktická letka zapojuje všemi čtyřmi vyslanými letouny. Při odpoledních cvičeních se létají kratší mise – cca 1,5 hodiny, kdy jsou scénáře zaměřené spíše na spolupráci menšího počtu letecké techniky – do 10 letadel.
Foto: Minulý rok měla česká tygří letka druhé nejlepší zbarvení svých tygřích letounů. Letošní zbarvení českých letounů porotu také jistě zaujme. / 21. zTL
Nutno podotknout, že délce trvání misí a počtu letounů, které spolu kooperují, jsou přizpůsobené předletové přípravy a poletové rozbory. Čeští piloti si tak na Tiger Meetu procvičují spolupráci se zahraničními letkami dle standardů NATO.
Výborně se osvědčují v roli stíhačů určených k vybudování vzdušné nadvlády. K těmto dobrým výsledkům přispívají nejen dlouholeté zkušenosti z předešlých ročníků NATO Tiger Meet, ale také např. výcvik v Taktickém simulačním centru Pardubice.
„Dovolím si tvrdit, že po dovybavení letounů JAS-39 Gripen systémem LINK16 a možností působit proti pozemním cílů bude možno dosahovat ještě lepších výkonů se širší škálou víceúčelových kvalit,“ prozradil zástupce velitele 211. taktické letky a velitel detachementu NTM 2014 major Pavel Pavlík.
Foto: Tygří JAS-39 Gripen. / 21. zTL
„Úspěšné účinkování naší letky by se neobešlo bez práce technického personálu a třech příslušníků mission support. Do dnešního dne neměly letouny žádnou závadu," dodal Pavlík.
Ve středu 25. června budou zástupci 21. zTL ve funkci OCA Leader, což znamená ve funkci plánujícího velitele zodpovědného za stíhače s úkolem získání vzdušné nadvlády. Již minulý týden se této role s výborným výsledkem ujal mjr. Martin Pelda z 21. křídla taktického letectva.
Do pátku 27. června čekají naše piloty ještě 3 mise a následně návrat v dopoledních hodinách.
Zdroj: 21. zTL
Redakčně upraveno
Související články
Ojedinělý vklad čáslavských letců do „tygří“ asociace – Virtual Tiger Meet!
Tři roky jsou profesionálové čáslavské 211. taktické letky, provozující víceúčelové bojové letouny ...
- 09.12.2013
- 0 komentářů
- 21. zTL Čáslav
Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen
Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...
- 10.01.2014
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Gripen s infračerveným čidlem Skyward-G
Stíhačka Gripen NG poprvé za letu vyzkoušela infračervené čidlo IRST (Infra Red Search and Track). ...
- 07.04.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen
Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...
- 16.05.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
..........."Heraldika a symboly jednotek pomáhají nastavit "esprit de corps""............. S tím naprosto souhlasím a to tak že zcela :) Leč spíš bych u naší armády koncipované ...Zobrazit celý příspěvek
..........."Heraldika a symboly jednotek pomáhají nastavit "esprit de corps"".............
S tím naprosto souhlasím a to tak že zcela :)
Leč spíš bych u naší armády koncipované ve stylu "malá ale naše" uvítal připomenutí solidnějších hodnot spojených s historií naší armády, nějaký dvouocasý lev, nebo "něco" odkazující třeba na naše jednotky v RAF, nějaké to "Na množství nehleďte".
Je to jen můj osobní zcela nepodstatný názor, ale myslím si, že naši stihači/vojáci mají na co navazovat a realizovaná kombinace tygra a lebky ve stylu "Vykostíme všechny" mi přijde lehce povrchní, dětinská a nedůstojná. Prostě si myslím, že i s ohledem na to že jde o Tiger meet, to šlo udělat hodnotněji. Ostatně, český lev má k tygru blízko :)
Ale jak píšu, jde pouze o nepodstatný názor daňového poplatníka... :)Skrýt celý příspěvekHeraldika a symboly jednotek pomáhají nastavit "esprit de corps" - týmového ducha a pocit sounáležitosti v jednotce. Morálka a psychická odolnost je stejně důležitým, ne-li ...Zobrazit celý příspěvek
Heraldika a symboly jednotek pomáhají nastavit "esprit de corps" - týmového ducha a pocit sounáležitosti v jednotce. Morálka a psychická odolnost je stejně důležitým, ne-li důležitějším faktorem bojeschopnosti než voda nebo munice. Není podstatné, co si vojáci malují na letadla, podstatná je jejich schopnost poslat v případě potřeby "zelené mužíky" do pekel. Vojáky musí jejich práce alespoň trochu bavit, jinak by ji za žádné peníze nedělali.Skrýt celý příspěvek
Však já taky psal, že může být vnímána, ne že ji tak vnímám já. Politická korektnost není zrovna moje silná parketa ;-) Navíc vizuálně mi stvárnění té lebky připomíná spíše ...Zobrazit celý příspěvek
Však já taky psal, že může být vnímána, ne že ji tak vnímám já. Politická korektnost není zrovna moje silná parketa ;-) Navíc vizuálně mi stvárnění té lebky připomíná spíše anglosaský styl než německý.
Hlavně ať se tam piloti něco naučí, pořádně si to užijí a v pořádku se vrátí domů.Skrýt celý příspěvekVe skutečnosti "malby" jsou velmi efektivní způsob jak zvýšit morálku jednotky. Podobné znaky posilují vzájemný pocit sounáležitosti jednotky a také "to jednoduše dobře ...Zobrazit celý příspěvek
Ve skutečnosti "malby" jsou velmi efektivní způsob jak zvýšit morálku jednotky.
Podobné znaky posilují vzájemný pocit sounáležitosti jednotky a také "to jednoduše dobře vypadá", což je důležitější vlastnost, než se zdá.
Stačí se podívat na druhoválečné letce, kteří si malovali žraločí tlamy na letadla? Proč? Protože lidé nejsou stroje bez emocí. Takto malované stroje působily "drsněji", což se pozitivně projevilo na morálce a tím i na vyšší bojeschopnosti. A o to u vojáků přeci jde, ne?Skrýt celý příspěvekJá myslím,že hledat v nějaké lebce na Gripenu souvislost s SS je trošku ujetý.Naopak je vidět,že kluci z 211 letky mají snahu přinést něco netradičního např. i lonský motiv byl ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím,že hledat v nějaké lebce na Gripenu souvislost s SS je trošku ujetý.Naopak je vidět,že kluci z 211 letky mají snahu přinést něco netradičního např. i lonský motiv byl super a ne jen namalovat nějakého tuctového tigra jako ostatní.Skrýt celý příspěvek
Jen pro upřesnění - Gripeny nejsou "pomalované", ale "polepené" - jsou to tenké polepy, které si personál platí ze svého (doufám... :D). V míru je ostatně zdobení zcela běžná praxe ...Zobrazit celý příspěvek
Jen pro upřesnění - Gripeny nejsou "pomalované", ale "polepené" - jsou to tenké polepy, které si personál platí ze svého (doufám... :D). V míru je ostatně zdobení zcela běžná praxe už od vzniku prvních vzdušných sil - vyjma např. letounů ČSLA, na kterých se nestandardní kresby objevily pouze během pokusu o socialismus s lidskou tváří v letech 60.Skrýt celý příspěvek
Naco je dobre malovat vojensku techniku? Navyse je to statny majetok, borci si chceju honit ega malovankami po lietadlach? Pochopim ked si pocas vojen znacili pocet zostrelov, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Naco je dobre malovat vojensku techniku? Navyse je to statny majetok, borci si chceju honit ega malovankami po lietadlach? Pochopim ked si pocas vojen znacili pocet zostrelov, ale toto? Naco?Skrýt celý příspěvek
Navíc v poslední době slyšíme hlavně ve spojení s ukrajinskou krizí kdo všechno není fašista. Ruská propaganda vidí nácky všude a kde nejsou tam si je domaluje... Naši piloti ...Zobrazit celý příspěvek
Navíc v poslední době slyšíme hlavně ve spojení s ukrajinskou krizí kdo všechno není fašista. Ruská propaganda vidí nácky všude a kde nejsou tam si je domaluje... Naši piloti náckové ani fašouni nejsou, polepky nebo nástřik nebo co to je si platí ze svýho, takže v klidu, proč ne.Skrýt celý příspěvek
S těmi lebkami to není tak jednoduché. Lebku ve znaku měly i úderné jednotky čs. dobrovolníků (následně legionářů) u úderných jednotek v Rusku. Tento prvek znaku mají i v Britské ...Zobrazit celý příspěvek
S těmi lebkami to není tak jednoduché. Lebku ve znaku měly i úderné jednotky čs. dobrovolníků (následně legionářů) u úderných jednotek v Rusku. Tento prvek znaku mají i v Britské armádě a různě po světě. Kvůli tomu, že používali lebku se zkříženými hnáty na čepici u SS za 2. světové války, bych to přes hlavu všechno neházel. Vadilo by mi, kdyby tam někdo použil přesně ten znak co měli SS, ale jinak je to v pořádku. Znak lebky je stejně hodnotný heraldický prvek jako cokoliv jiného. Mimochodem ji často používají i americké jednotky pro speciální operace pro různá úkolová uskupení atd. Není to tedy nic výjimečného.
Jen u nás se pořád někdo šťourá v tom, že by to mohlo vypadat jako něco z nacistického Německa. Stejně tak nějaký šťoural řešil současnou podobu policejních vozidel, protože z určitého pohledu si tam našel runy SS. Myslím, že toto už je spíše na léčení a není to normální.
Ještě upozorním, že lebka byla prosazena v novém znaku 4. pzpr z Bechyně s tím, že to bylo prosazeno silou s odvoláním právě na uderné jednotky, jenže proti vůli většiny útvaru. Tehdy se s tím mnoho lidí neztotožnilo, protože měli vlastní znak, který se jim líbil, ale jeden pán z VHU, který tam už není, trval na tom, že tam tu lebku musí mít.Skrýt celý příspěvekHmm... mě zase první napadl Warhammer 40k Omnisa a hned potom pirátský lebky na F-15 nebo Tomcatech, nebo na čem to ti Amíci měli. Já bych jednotky SS neviděl za každou lebkou, co ...Zobrazit celý příspěvek
Hmm... mě zase první napadl Warhammer 40k Omnisa a hned potom pirátský lebky na F-15 nebo Tomcatech, nebo na čem to ti Amíci měli. Já bych jednotky SS neviděl za každou lebkou, co jich kde lidé používají...Skrýt celý příspěvek
Umrlčí lebka či hlava je velice oblíbená v různém pojetí již minimálně několik století. Nemyslím si , že bychom se měli zabývat tím , že podobnou symboliku zdiskreditoval nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
Umrlčí lebka či hlava je velice oblíbená v různém pojetí již minimálně několik století.
Nemyslím si , že bychom se měli zabývat tím , že podobnou symboliku zdiskreditoval nějaký zhovadilý národ. Něco jiného je samozřejmě kopírovat přesné odznaky např. zbraní SS a tím jim provolávat slávu. Což se v tomto případě evidentně neděje.
Přikláním se , ale k názoru , že nic moc. Mám raději jednoduší pojetí, je to trošku přeplácané.Skrýt celý příspěvekHm, máte asi pravdu, kombinace lebky s fontem použitým na číslice 211 skutečně může být vnímána jako odkaz na ozbrojené složky nacistického Německa...
Hm, máte asi pravdu, kombinace lebky s fontem použitým na číslice 211 skutečně může být vnímána jako odkaz na ozbrojené složky nacistického Německa...
...no nevím, to zbarvení se mi moc nelíbí... Které že jednotky to nosily umrlčí lebku na čepici, resp. které jsou tím nejvíce "proslavené"? Myslím, že u vojenských jednotek by s ...Zobrazit celý příspěvek
...no nevím, to zbarvení se mi moc nelíbí...
Které že jednotky to nosily umrlčí lebku na čepici, resp. které jsou tím nejvíce "proslavené"?
Myslím, že u vojenských jednotek by s těmi symboly měl být "jeden vopatrnej"...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...