Jaderné zbraně: Riziko masového zabíjení vytváří mír

Jaderná exploze o síle 23 kt; ilustrační foto /  Public Domain

Jaderné zbraně jsou nástrojem masového zabíjení. Většina lidí jaderné zbraně nenávidí a snaží se je navždy sprovodit ze světa. Avšak podle některých jsou to právě jaderné zbraně, které brání vypuknutí další světové války.

V současné době hoří ve Spojených státech mezi širokou a odbornou veřejností diskuze o smyslu jaderných zbraní. Jaderný arzenál Spojených států stárne a vedou se diskuze, zda investovat stovky miliard dolarů do jeho modernizace. Někteří mluví o nutnosti investovat až 1 bilion dolarů v dalších 30 letech.

Klíčová je především otázka vývoje nových mezikontinentálních balistických střel ICBM (Inter-Continental Ballistic Missiles), případně otázka vývoje nových jaderných ponorek SSBN(X).

Podle generála Jacka Weinsteina, zástupce náčelníka štábu pro strategické odstrašení amerického letectva, budou jaderné zbraně i v 21. století nutné pro zachování světového míru.

Weinstain cituje dílo The Absolute Weapon: Atomic Power and World Order slavného amerického vojenského teoretika Bernarda Brodiho ze 40. let minulého století. Brodie je mnohými označován jako “Americký Clausewitz”- s odkazem na zřejmě největšího vojenského teoretika Carla von Clausewitze.

“Dosud hlavním cílem naší armády bylo vyhrát válku. Od této chvíle musí být hlavním smyslem armády, abychom ji zabránili. Pro armádu nemůže být jiný užitečnější účel,” cituje Weinstain z díla The Absolute Weapon: Atomic Power and World Order.

Úspěch této strategie je možný jen díky jistotě vzájemného zničení, pokud budou jaderné zbraně použity.

“Pokud jiný národ věří, že může mít výhodu díky jaderné zbrani, je to opravdu nebezpečné. Vaším cílem je proto mít dostatečně velké odstrašující síly, které zajistí, že pokud protivník zaútočí jadernými zbraněmi, odpověď vyváží sílu útoku. To je hlavní význam odstrašujících sil,” uvedl Weinstein.

Ve Spojených státech rovněž probíhá diskuze o politice, která zapovídá použít jaderné zbraně jako první (tzv. NFU, No First Use). Podle informací z médií se ale například Donald Trump nedávno třikrát zeptal experta na národní bezpečnost, proč Spojené státy nemohou použít jaderné zbraně, když je mají k dispozici.

Také podle tajemnice letectva Deborah James je nebezpečné vzít si možnost prvního úderu. Podle Jamesové si tak protivníci mohou myslet, že jim “projde” nějaký druh omezeného jaderného úderu.

“Naznačovat, že otevíráte možnost použít strategické zbraně jako taktické řešení, přepisuje knihu pravidel,” varuje však na svém twitter účtu John Noonan, bývalý bezpečnostní poradce neúspěšných republikánských kandidátů Jeba Bushe a Mitta Romneyeho. “Nukleární odstrašení je o rovnováze. Trump je slon skákající nahoru a dolů na jedné misce vah. Opravdu nebezpečné.”

Před použitím jaderných zbraní na jakékoliv úrovni varuje také Weinsten. Podle Weinstaina, díky riziku vzájemného zničení mezi velmocemi, od konce druhé světové války před 70 lety nevypukla další světová válka.

“Když se podíváte na počet lidí zemřelých během první světové války a na zemřelé v druhé světové válce, dostanete se na číslo mezi 65 a 75 miliony. První světová válka zabila 1,8 % světové populace a druhá světová válka 2,8 % světové populace. Co opravdu chcete jesou silné schopnosti, které každý den zabrání konfliktu. Jestliže je použijete (jaderné zbraně - pozn. red.), tak jste selhal,” uvedl Weinstein.

“Vše, na co se musíte podívat, jsou fotky Drážďan a Stalingradu. Tak to vypadá, když se střetnou velké vojenské mocnosti,” dodal Weinstein.

Podle Weinsteina tak dlouho odkládaná modernizace amerického jaderného arzenálu představuje skutečnou hrozbu. Existují obavy, že čínský a ruský jaderný arzenál je mnohem modernější než americký, což narušuje výše uvedenou rovnováhu.

V letošním roce proto začnou koncepční práce na vývoji nástupce ICBM Minuteman III odpalované z pozemních základen. Vývoj a výroba nových strategických střel GBSD (Ground-Based Strategic Deterrent) si vyžádá 62 miliard dolarů. Rakety GBSD zůstanou ve výzbroji až do 80. let 21. století.

Současné odhady mluví o nutnosti investovat 62 miliard dolarů mezi roky 2015 až 2044 do vývoje, výroby a údržby nových střel GBSD a potřebného zázemí - z této částky se investuje 14 miliard dolarů do nových center řízení a velení a do vybudování/modernizace nových pozemních odpalovacích sil. V souladu se smlouvou NEW START plánuje Pentagon rozmístit maximálně 400 střel GBSD.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Testy ruských jaderných balistických raket v roce 2016

Ruská raketová vojska strategického určení letos připravují 16 ostrých testů mezikontinentálních ...

Modernizace jaderného arzenálu USA za bilion dolarů

Ve Spojených státech probíhá bouřlivá debata o budoucnosti amerických jaderných sil. V současné době ...

Strašák jaderné války: Více rozumu, méně odvahy

I přes snížení počtu jaderných zbraní největší mocnosti světa mají stále dostatek energie k ...

Fallout: Interaktivní mapa globální jaderné války

Před několika měsíci vůbec poprvé americká Správa národních archivů a záznamů NARA (National ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Nesher
    20:13 09.08.2016

    Memo A jak byste si to konkrétně představoval? Jako že nám ostatní ( vzhledem k tomu, že nejlepší úroveň know-how je v ČR) zasponzorují vývoj? A štěpný materiál chcete vzít kde? ...Zobrazit celý příspěvek

    Memo
    A jak byste si to konkrétně představoval? Jako že nám ostatní ( vzhledem k tomu, že nejlepší úroveň know-how je v ČR) zasponzorují vývoj? A štěpný materiál chcete vzít kde? Všechny velké reaktory ve V4 jsou lehkovodní, v těch plutonium nevyrobíte. Červené tlačítko by měl nějaký společný výbor premiérů? To by asi moc nefungovalo. A jak to chcete dopravovat na cíl? Nejsem si jist, že by někdo z V4 měl k dispozici technologií na vývoj a výrobu balistických střel. Nebo byste to chtěl dopravovat letadly? Nám by to Švédové asi nepovolili a spoléhat na Poláky s jejich F 16 je neprůchodné, v tu chvíli by zbytek spolku ztratil kontrolu.
    Takže jak už někdo napsal v diskusi níže, apríl už byl.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    19:54 09.08.2016

    Vzhledem k ohrožení paktu NATO možná zvoleným kandidátem v USA, který by nás klidně prodal Rusům s prvním příspěvkem v diskuzi částečně souhlasím. UA zažívá opravdu zlé časy a to ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k ohrožení paktu NATO možná zvoleným kandidátem v USA, který by nás klidně prodal Rusům s prvním příspěvkem v diskuzi částečně souhlasím. UA zažívá opravdu zlé časy a to nejen vlastní vinou, ale též ambicemi Liliputina si podmanit okolí. Ovšem stejně vzhledem k vyčerpání a přelidnění planety je 3 sv. nevyhnutelná. Zatím jsou nám tedy k odstrašení, tím ku prospěchu, zítra je ale budeme proklínat(to již zbylá populace ale bude tesat do kamene)Skrýt celý příspěvek

  • jarpe
    19:14 09.08.2016

    Mír mezi těma co tyto zbraně vlastní. Všude jinde se to bije hlava nehlava za mohutného přispění zemí vlastnících jaderné zbraně.

    Mír mezi těma co tyto zbraně vlastní. Všude jinde se to bije hlava nehlava za mohutného přispění zemí vlastnících jaderné zbraně.

  • Kozlus
    18:55 09.08.2016

    Nepodcenuj nase vedce. Minimalne CR by mela byt schopna zvladnout vyvoj i stavbu, kdyby byla politicka vule.

    Nepodcenuj nase vedce. Minimalne CR by mela byt schopna zvladnout vyvoj i stavbu, kdyby byla politicka vule.

  • Magister_Peditum
    18:27 09.08.2016

    memo: Pro V4 by byl problém i vyvinou vlastní tank či stíhačku natož jadernou bombu. A i kdybychom ji zázrakem měli, tak k čemu nám bude, když nemáme schopnost jí zaútočit na ...Zobrazit celý příspěvek

    memo: Pro V4 by byl problém i vyvinou vlastní tank či stíhačku natož jadernou bombu. A i kdybychom ji zázrakem měli, tak k čemu nám bude, když nemáme schopnost jí zaútočit na nepřítele vzdáleného víc než pár desítek km?Skrýt celý příspěvek

  • tom75
    16:43 09.08.2016

    Ten gen.Weinatein urcite cerpa z Thorovych prispevku jinak nevim jak by nato prisel sam
    Memo 1april je uz za nama

    Ten gen.Weinatein urcite cerpa z Thorovych prispevku jinak nevim jak by nato prisel sam
    Memo 1april je uz za nama

  • memo
    16:34 09.08.2016

    Dovolte mi položit vám vážení zde diskutující jednu otázku. A to sice asi takové ho obsahu. Měla by Česká Republika odstoupit od Úmluvy o nešíření jaderných zbraní a spolu s ...Zobrazit celý příspěvek

    Dovolte mi položit vám vážení zde diskutující jednu otázku. A to sice asi takové ho obsahu. Měla by Česká Republika odstoupit od Úmluvy o nešíření jaderných zbraní a spolu s dalšími zeměmi
    Visegrádske skupiny a případně i s Rumunskem a Bulharskem vyvinout vlastní jaderné zbraně a vyzbrojit se nimi. Vzhledem k historickým zkušenostem naší země a i podobným zkušenostem dalších zemí Střední Evropy se domnívám že pouze jaderné odstrašení je v současnosti záruka míru ve Střední Evropě.Jistou historickou ironií je že ačkoliv v naší zemi bylo vytěžení značné množství uranu, tak z toho to uranu nevznikla žádám naše vlastní jaderná zbraň.Bylo by třeba tento stav v budoucnu změnit když k tomu bude příležitost nebo ponechat status quo?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2