Indický program modernizace vozidel BMP-2
- 14. 4. 2016
- 5 komentářů
- Václav Kopecký
Indická armáda se v současné době připravuje na modernizaci svých bojových vozidel pěchoty BMP-2. V indické armádě slouží přibližně 1500 BMP-2 a jejich životnost pomalu končí.
BMP-2 na konci životnosti
Podle původních předpokladů se BMP-2 modernizovat vůbec neměla a měla být nahrazena novým typem moderního bojového vozidla pěchoty. Program vývoje nového bojového vozidla pěchoty byl zahájen roku 2008, ale jeho výsledek je však v nedohlednu.
Modernizace indických BMP-2 se stává proto stále urgentnější, neboť některá vozidla jsou již za hranicí své technické životnosti. O stavu indických BMP-2 vypovídá fakt, že na konci loňského roku musela indická armáda nakoupit 149 nových BMP-2 skrze státní zbrojovku Ordnance Factory Board (OFB).
Tyto nová BMP-2 v ceně 140 milionů amerických dolarů nahradila z technických důvodů vyřazená vozidla.
Indická modernizace BMP-2 se tak začíná rozjíždět a spěje k vyhlášení výběrového řízení. Svědčí o tom skutečnost, že indické ministerstvo obrany neudělilo exkluzivní zakázku na modernizaci indických bojových vozidel pěchoty BMP-2 indické státní zbrojní společnosti OFB.
Místo toho ministerstvo vyhlásilo mezinárodní požadavek na informace RFI (Request For Information), který umožňuje, aby se do případného tendru zapojily i zahraniční společnosti, což dosud nebylo možné. Nicméně podle zdrojů z indického ministerstva obrany bude konečným vítězem tendru zcela jistě domácí zbrojovka, která však získá přístup k zahraničním technologiím.
Indická armáda se snaží neúspěšně zahájit program modernizace svých BMP-2 již delší dobu. První RFI bylo zveřejněno již roku 2009, další roku 2012, pokračování přišlo v roce 2014 a poslední RFI na počátku tohoto roku. Ani jedna z předchozích výzev však nepřinesla žádné pokroky.
Indie na modernizaci BMP-2 nestačí
RFI vydané roku 2014, po nástupu premiéra Narendra Modiho do vedení země, zcela vyloučilo zahraniční dodavatele. Modi se snažil vyloučením zahraničních dodavatelů apelovat na indické zbrojařské společnosti k využití čistě indických technologií.
To se však nesetkalo s příliš velkým ohlasem v indickém zbrojním průmyslu, neboť všechny společnosti si uvědomovaly, že čistě indický modernizační balíček pro BMP-2 nejsou schopny sami dodat. Tento stav trvá dodnes, kdy žádná indická společnost nedokáže samostatně modernizovat BMP-2 podle požadavků indické armády bez zahraničních partnerů.
Nyní se proto do programu zapojí i zahraniční dodavatelé. V rámci celého programu ale následně dojde k transferu zahraničních technologií k indickým společnostem a modernizaci BMP-2 tak realizují domácí výrobci.
Indické zbrojní společnosti začaly rychle hledat zahraniční partnery a navazovat s nimi spolupráci. Na vývoji systému kontroly palby a termálních zaměřovačů začala například spolupracovat indická společnost Alpha Design s izraelskou firmou Elop.
Státem vlastněná společnost Bharat Electronics Limited zase navázala spolupráci s francouzskou společností Thales. Na výrobě protitankových střel začala indická Bharat Forge spolupracovat s izraelskou společností Rafael Advanced Systems.
Indická společnost Larsen & Toubro zase zahájila spolupráci s francouzskou zbrojovkou MBDA a nezávisle na sobě navázaly společnosti Reliance Defence, OFB a Bharat Dynamics Limited spolupráci s ruským konsorciem Rosoboronexport.
Nové motory a senzory
Modernizované BMP-2 získají nové motory o výkonu 280 kW, které nahradí původní ruské motory o výkonu 210 kW. Výměny se dočká také převodová soustava a nový filtroventilační systém. Největší změny však budou v oblasti výzbroje a senzorického vybavení vozidla.
Modernizovaná BMP-2 získají nejnovější generaci systému řízení palby, dále dvojici protitankových řízených střel a nový 30mm automatický kanón schopný používat moderní munici.
Velitel získá panoramatický termovizní pozorovací přístroj. Počítá se s instalací denního a nočního zaměřovače pro střelce a velitele. Posílení se dočká rovněž balistická ochrana vozidla.
Indické plány na modernizaci BMP-2 jsou poměrně ambiciózní. Avšak skutečně se plány splní?Jak se ukazuje u jiných zakázek pro indickou armádu, jsou tamní výběrová řízení velmi velmi zdlouhavá.
Asi největším problémem v případě modernizace BMP-2 bude podle vyjádření některých zbrojních expertů indický požadavek na transfer technologií ze zahraničí. Na úspěšném zahájení modernizace BMP-2 se především podepíše, jak budou zahraniční firmy ochotné Indii poskytnout své know-how a technologie.
Zdroj: Defense News
Související články
Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní
Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...
- 27.06.2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Indie vybírá útočnou pušku. Uspěje CZ 807 BREN?
Indická armáda v rámci programu MCAR (Multi-Calibre Assault Rifle) hledá novou standardní útočnou ...
- 03.10.2014
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG
Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout ...
- 11.06.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale
Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V ...
- 09.08.2015
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Mattauch: záleží jak hluboce to chtějí Indové modernizovat. A šakal ber jako modernizační balíček, z kterého mohou nabídnout co potřebují. Plus Tatra je významným partnerem indické ...Zobrazit celý příspěvek
Mattauch: záleží jak hluboce to chtějí Indové modernizovat. A šakal ber jako modernizační balíček, z kterého mohou nabídnout co potřebují. Plus Tatra je významným partnerem indické armády.Skrýt celý příspěvek
šakal... to je trochu jako v tom vtipu "operuji... operuji... a najednou koukám, že pitvám..." Jen tady je to "modernizuji... modernizuji... a najednou koukám že vyrábím nové..."
šakal... to je trochu jako v tom vtipu "operuji... operuji... a najednou koukám, že pitvám..." Jen tady je to "modernizuji... modernizuji... a najednou koukám že vyrábím nové..."
Ze by sance pro Sakala? To je asi nejkomplexnejsi pokus. Na stranu druhou, vyhodou bvp je rychlost a pohyblivost. Silnejsi motor nebude takovy problem, ale narust hmotnosti by ...Zobrazit celý příspěvek
Ze by sance pro Sakala? To je asi nejkomplexnejsi pokus. Na stranu druhou, vyhodou bvp je rychlost a pohyblivost. Silnejsi motor nebude takovy problem, ale narust hmotnosti by mohl, pokud chteji zachovat schopnost plavby.Skrýt celý příspěvek
Ze by sance pro Sakala? To je asi nejkomplexnejsi pokus. Na stranu druhou, vyhodou bvp je rychlost a pohyblivost. Silnejsi motor nebude takovy problem, ale narust hmotnosti by ...Zobrazit celý příspěvek
Ze by sance pro Sakala? To je asi nejkomplexnejsi pokus. Na stranu druhou, vyhodou bvp je rychlost a pohyblivost. Silnejsi motor nebude takovy problem, ale narust hmotnosti by mohl, pokud chteji zachovat schopnost plavby.Skrýt celý příspěvek
Keďže India potrebuje BVP modernizovať naozaj urgentne, neviem či na tom nebudú lepšie zahraniční partneri ktorí sú si vedomí toho, že bez ich pomoci z modernizácie nebude nič.
Keďže India potrebuje BVP modernizovať naozaj urgentne, neviem či na tom nebudú lepšie zahraniční partneri ktorí sú si vedomí toho, že bez ich pomoci z modernizácie nebude nič.
Načítám diskuzi...