IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog
- 28. 5. 2017
- 66 komentářů
- Tisková zpráva
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji platforem vysoce mobilních pásových a kolových vozidel chce firma zúročit dlouholeté zkušenosti v oblasti těžkých strojů. Svůj aktuální vývoj představí Zetor Engineering na veletrhu IDET ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2017.
Společnost Zetor Engineering vznikla v roce 2014 jako dceřiná firma brněnského výrobce těžké zemědělské techniky Zetor Tractors. Designérská společnost se věnuje výhradně vývoji speciálních bojových vozidel – mobilních základen a nosičů speciálních nadstaveb dle konkrétního vojenského nasazení. „Předpokladem pro dosažení úspěchu v této oblasti jsou dlouholeté zkušenosti v segmentu těžké off-road techniky,“ uvedla jednatelka společnosti Zetor Engineering Isabela Vršková.
Společnost se v oblasti vojenského průmyslu aktuálně soustředí na vývoj platforem vysoce mobilních pásových a kolových terénních vozidel splňujících současné i budoucí požadavky armád. Zetor Engineering přitom vychází jak ze zkušeností a analýz z nasazení současných bojových vozidel tohoto typu v bojových operacích, tak i prognóz budoucích konfliktů.
„Období současných konfliktů ukazuje významné zvýšení ohrožení vozidel, ať už se jedná o ohrožení symetrická či asymetrická. Bezpečnost dnes používaných vozidel, jejichž životnost se navíc blíží ke svému konci, je v těchto konfliktech nedostačující a ani jejich výrazná modernizace není schopna splnit vysoké požadavky na ochranu posádky,“ dodala jednatelka společnosti.
Zetor Engineering ve svých konceptech počítá vedle bezpečnosti a vybavení vozidel i s dalšími faktory. Do vývoje se tak promítají například i zvyšující se průměrná výška mužské populace a mohutnější tělesná konstrukce nebo celkově větší objem výstroje a výzbroje vojáka.
Ukázky aktuálního vývoje a směřování společnosti představí Zetor Engineering na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET, který se na brněnském výstavišti koná ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2017. V rámci stánku společnosti bude k vidění i model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla – platformy pro různé druhy nadstaveb – s názvem Wolfdog.
Spolu s modelem bude na veletrhu možno shlédnout i další ukázky. Návštěvníci se tak budou moci rovněž seznámit s konceptem druhého vozidla, na kterém společnost aktuálně pracuje. Konkrétně jde o vysoce mobilní kolové vozidlo 8×8 určené rovněž jako platforma pro různé druhy speciálních nadstaveb.
Poslední ukázkou z rodiny vojenských vozidel pak bude prototyp čtyřkolového bojového vozidla FOX navrhnutého pro potřeby speciálních jednotek a určeného pro čtyřčlennou posádku včetně potřebné výzbroje a výstroje dle nasazení. Další exponát na veletrhu představí též zahraniční partner, s nímž Zetor Engineering na vývoji spolupracuje.
KOLT: Nedělejme z aktivního tlumení zase něco nedosažitelného. Nové CV90 by jej nejspíš měly a dost možná že i ostatní vozidla, pokud by byl zájem. Nejspíš by ho měl i Wolfdog, ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Nedělejme z aktivního tlumení zase něco nedosažitelného. Nové CV90 by jej nejspíš měly a dost možná že i ostatní vozidla, pokud by byl zájem. Nejspíš by ho měl i Wolfdog, jelikož na IDETu bude mít Zetor společný stánek přímo s výrobcem (Horstman) z Británie. Celkově u nových vozidel je už jedno, zda se do podvozku zabuduje staré tlumení, nebo o něco dražší aktivní, které ale snižuje opotřebení součástek a spotřebu. Osobně si myslím, že by mělo být na jakémkoliv novém BVP.
Co se týče Puma vs Leopard 2, tak to berme tak, že současníkem L2 je Marder a Puma je zkrátka jiná generace.Skrýt celý příspěvekKOLT:
Noo, aj u BVP sa začali bezposádkove veže uplatňovať iba relatívne nedávno ... vôbec prvým BVP projektovaným už s bezposádkovou vežou je hádam práve Puma.KOLT:
Noo, aj u BVP sa začali bezposádkove veže uplatňovať iba relatívne nedávno ... vôbec prvým BVP projektovaným už s bezposádkovou vežou je hádam práve Puma.Jirosi, jenže u tanků se, na rozdíl od BVP, odehrála technologická změna, která se do jejich designu značně promítá – dnes by nikdo soudný nevyvíjel nový MBT bez automatického ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, jenže u tanků se, na rozdíl od BVP, odehrála technologická změna, která se do jejich designu značně promítá – dnes by nikdo soudný nevyvíjel nový MBT bez automatického nabíječe. To znamená, že může dojít i k poměrně zásadní proměně věže a následně korby. Asijské K-2 a Type-10 mají ještě konvenční design s posádkou ve věži, ale Armata a několik dalších vývojových pokusů již mají bezosádkovou věž, což vede k zásadní úspoře váhy. Leopard 2, jakkoliv ho mám rád a jsem přesvědčený, že zde ještě hodně dlouho bude a bude odvádět dobrou práci, je tedy koncepčně "zastaralý", nové MBT se posunou jinam. BVP mají bezosádkovou věž tak nějak normálně, koncepce se nijak zásadně nezměnila.
Stále ale čekám na odpověď, jak je to s tím značným stářím velké trojky, když jedno vozidlo je zcela nové, druhé je druhá generace jen o málo dříve zavedeného vozidla a třetí pochází z devadesátých let (tedy je minimálně o patnáct let mladší než L2), přičemž může na přání zákazníka mít zapracované změny, které z něj dělají poměrně dosti jiné vozidlo. Z vojenského pohledu jsou to všechno nové konstrukce mající před sebou desetiletí života. Leopard 2, pokud dojde k vývoji a výrobě jeho nástupce, naproti tomu je již v podzimu svého života.Skrýt celý příspěvekJirosi: Toto nevadí 30 let starý design u nově vyrobeného vozidla je v pohodě, protože můžeš různé chyby odstranit při výrobě. 40 let starý design u 40 let starého vozidla je ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Toto nevadí
30 let starý design u nově vyrobeného vozidla je v pohodě, protože můžeš různé chyby odstranit při výrobě.
40 let starý design u 40 let starého vozidla je problém, protože chyby v konstrukci již neodstraníš.Skrýt celý příspěvekMarcus: Takže u 30.let starých IFV to nevadí protože ty se modernizují a jsou velké rozdíly. ale 40. starý stejně progresivní modulární design je zastaralý protože se průběžně ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: Takže u 30.let starých IFV to nevadí protože ty se modernizují a jsou velké rozdíly. ale 40. starý stejně progresivní modulární design je zastaralý protože se průběžně modernizuje (L2).Skrýt celý příspěvek
KOLT Tak jak píšeš nově vyrobená vozidla to budou určitě. A vzhledem k tomu že na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard korun (což by mohlo stačit i ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Tak jak píšeš nově vyrobená vozidla to budou určitě. A vzhledem k tomu že na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard korun (což by mohlo stačit i na drahou Pumu) tak by neměl být problém i s tou moderní technologií. Jen se obávám, jak to pak bude s údržbou v podmínkách AČR. Přeci jen čím náročnější technologie, tím náročnější i údržba.Skrýt celý příspěvekJirosi Co příspěvek, to perla :D "Velka trojka" není "Velka trojka" jen tak :D nevím co by jsi si zase představoval? :D Jak ti tu naprosto přesně definoval KOLT, to že ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Co příspěvek, to perla :D
"Velka trojka" není "Velka trojka" jen tak :D nevím co by jsi si zase představoval? :D
Jak ti tu naprosto přesně definoval KOLT, to že koncept některých z těchto vozidel už má pěkných pár let za sebou , jim neubírá na kvalitě. Rozhodující vybavení a stavba vozidel se s časem mění a to současné vydrží hoooooodně dlouho? Porovnej si první a poslední verze vozidel a zjistíš že kromě designu podvozku, nemají nic společného!
Nebo se tady taky domníváš, jak je tvým zvykem, že je to špatné krátkodobé řešení? :DSkrýt celý příspěvekPuma je nová, ASCOD II je také z velké části nový. CV90 také nebude v "originální" versi. A je to dobře navržené BVP, v momentální situaci jej stačí průběžně modernizovat, aby bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Puma je nová, ASCOD II je také z velké části nový. CV90 také nebude v "originální" versi. A je to dobře navržené BVP, v momentální situaci jej stačí průběžně modernizovat, aby bylo plně srovnatelné s novými vozidly. Dokud nepřijde doktrinální nebo materiálová revoluce, není na podobném vozidle nic, co by se nedalo předělat, aniž by se muselo vozidlo kompletně překopat. Věž, elektronika, použití nových materiálů v pancéřování... vše lze zapracovat do originálního návrhu, aniž by došlo k vývoji kompletně nového stroje. Nové CV90 má kupříkladu aktivní tlumení podvozku (jen je otázka, jestli jej AČR bude chtít, resp. na něj bude mít).
Takže bych "stáří" těch konceptů nikterak neřešil, neb dva jsou nové a jeden se jim přes vyšší věk vyrovná. Rozhodující je, zda to a) budou nově vyrobená vozidla, b) budou mít zapracované nové technologie (komunikace, pozorování, programovatelná munice atd.). První bude, druhé snad (jinak jsou na MO úplná ho*ada).Skrýt celý příspěvekMně jen fascinuje kolik let už má ta "Velka trojka" na krku, tedy krom Pumy. Přitom se tu vykládá o super moderních konstrukcích pro spoustu let do předu.
Mně jen fascinuje kolik let už má ta "Velka trojka" na krku, tedy krom Pumy. Přitom se tu vykládá o super moderních konstrukcích pro spoustu let do předu.
PavolR: Pokud MO řekne, že chce jen zavedené vozidlo, tak tím odpadá Tulpar, Kaplan, G5 a v podstatě i Lynx. Pak by opravdu zbyla jen "velká trojka". Minimálně v první fázi, se ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
Pokud MO řekne, že chce jen zavedené vozidlo, tak tím odpadá Tulpar, Kaplan, G5 a v podstatě i Lynx. Pak by opravdu zbyla jen "velká trojka". Minimálně v první fázi, se tomu ale MO bude chtít vyhnout, aby si reálně porovnali co nejvíc vozidel.
juhelak:
ty maskovací vzory se pokusím vyzjistit, taky mě to zajímáSkrýt celý příspěvekMarcus: Niekde som videl odhad, že Tulpar by mohol stáť 3,6M/kus. Na CV90 som videl odhad 5,8M a Puma asi tiež omnoho lacnejšia nebude. Prekvapilo by ma, keby šiel ASCOD pod ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
Niekde som videl odhad, že Tulpar by mohol stáť 3,6M/kus. Na CV90 som videl odhad 5,8M a Puma asi tiež omnoho lacnejšia nebude. Prekvapilo by ma, keby šiel ASCOD pod 5M.
Otázka teda znie - ak by bol medzi jednotkovou cenou Tulparov a niektorého s tejto trojice konkurentov aspoň rozdiel aspoň 1M/kus a nenašlo by sa niečo, pre čo by ponuka Otokaru nespĺňala zadanie MO, tak by si trúfli rozhodujúci úradníci obstarať vozidlá, za ktoré bude treba zacvakať minimálne o 5 miliard Kč viac?
Čo sa prípadnej závislosti na Turkoch týka, tak veľa bude záležať na "vnútornostiach". Pokiaľ fakt spolupracujú so Zetorom (to sa zistí pozajtra), tak počítam s náhradou časti súčiastok za "miestne" (mimo to ani nevieme, koľko ich je v samotnom Tulpare origo tureckých).Skrýt celý příspěvekFlader Výroba turecké licence u nás by byla lákavá a Zetoru bych ji přál, ale I tak by jsme byli závislí na dodávkách dílů z Turecka a to se mi prostě nelíbí Možná jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Flader
Výroba turecké licence u nás by byla lákavá a Zetoru bych ji přál, ale I tak by jsme byli závislí na dodávkách dílů z Turecka a to se mi prostě nelíbí
Možná jsem přehnaně podezíravý, ale turkey bych v tomhle klíčovém projektu za partner nechtěl.Skrýt celý příspěvekPavolR Máš pravdu, Taiwanci klasické IVF na pásech nemají. Ale májí pásové varianty M113, ale to není IFV. Nabídka nižší ceny bude rozhodně lákavá, ale doufám že vzhledem k ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR
Máš pravdu, Taiwanci klasické IVF na pásech nemají. Ale májí pásové varianty M113, ale to není IFV.
Nabídka nižší ceny bude rozhodně lákavá, ale doufám že vzhledem k tomu, kolik peněz je na to vyhrazených, tak snad nebude cena rozhodující.Skrýt celý příspěvekInak, ja by som sa osobne tej tureckej techniky tolko nebal, ale musel by ju fakt stavat niekto iny (napríklad prave Zetor) ako samotni Turci. Vyvoj maju velmi dobry ale o kvalite ...Zobrazit celý příspěvek
Inak, ja by som sa osobne tej tureckej techniky tolko nebal, ale musel by ju fakt stavat niekto iny (napríklad prave Zetor) ako samotni Turci. Vyvoj maju velmi dobry ale o kvalite seriovej produkcie by som uz pochyboval.Skrýt celý příspěvek
Marcus: Taiwanci vlastné IFV majú, len nie pásové, ale 8x8. ;-) Pri porovnateľných parametroch môže byť konečným arbitrom cena a to je niečo, čím by Turci dokázali fanúšikov ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: Taiwanci vlastné IFV majú, len nie pásové, ale 8x8. ;-)
Pri porovnateľných parametroch môže byť konečným arbitrom cena a to je niečo, čím by Turci dokázali fanúšikov "EU-trojky" poriadne vydesiť (1,2M/kus testovacie Tulpary pre tureckú armádu).
Boudi SVK: Tam by boli aj inde potrebné veľké zásahy, aby z toho urobili Wolfdoga.Skrýt celý příspěvekTak čína prakticky je stale u ex-ruského jakože BVP-3. Toho bych se nedržel. A Japonsko poslední IFV vyvýjelo v 80-tých letech. Mnohem víc perspektivní by z těch exotických ...Zobrazit celý příspěvek
Tak čína prakticky je stale u ex-ruského jakože BVP-3. Toho bych se nedržel.
A Japonsko poslední IFV vyvýjelo v 80-tých letech.
Mnohem víc perspektivní by z těch exotických byli korejci nebo ti zmiňovaní Taiwanci.
Ale stejně doůfám, že to zjíská některá se silné trojky Ascod/cv90/Puma. Uvidíme hodně na IDETU :DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...