IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Ajban 440A a Ajban SOV na výstavě IDET 2017. / NIMR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě IDET 2017 proto výrobci představili celou plejádu obrněných vozidel 4×4, která se budou ucházet o tendr armády.

Podle současných plánů česká armáda po roce 2020 začne s dlouho odkládaným procesem náhrady používaných vozidel UAZ a Land Rover.

Armáda ČR v současnosti provozuje asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t - 740 vozidel Land Rover, 630 UAZů a 115 vozidel značky Toyota. Obrněných taktických vozidel 4×4 o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 Ivec LMV. Ve výzbroji najdeme (ty se již ale nepoužívají) i letité sovětské průzkumné transportéry BRDM-2.

Požadavky na nová taktická vozidla 4×4 se stále ladí, jisté však je, že Armáda ČR na základě jediné platformy 4×4 bude chtít získat hned několik užitných verzí.

Nabízí se obrněná verze pro transport vojáků, obrněná verze s kabinou 2+2 s korbou, nepancéřované verze, nepancéřovaný pick-up s kabinou pro dvě osoby nebo nosič zbraňových systémů - kulomety, protitankové řízené střely (PTŘS) či dokonce minomety a taktické rakety země-země. Velmi žádoucí bude, aby vozidlo také dokázalo za sebou táhnout dostatečně těžký přívěsný vozík s vybavením.

Zřejmě nejvíce pozornosti na výstavě IDET poutala obrněná vozidla Ajban od firmy NIMR ze Spojených arabských emirátů. Vozidlo Ajban na českém i evropském trhu nabízí česká společnost VOP CZ, která před časem navázala strategické partnerství právě s firmou NIMR.

K vidění byla pancéřovaná verze Ajban 440A s uzavřenou kabinou (2+2) a krytou korbou i lehká otevřená verze Ajban SOV pro speciální jednotky. Podle zástupců VOP CZ má Ajban SOV dojezd 650 km (při 100 km/h) a maximální rychlost až 150 km/h.

T-KAT aka Sand Cat / Tatra Defence Industrial

VOP CZ již několik let pro vozidla Ajban vyrábí pancéřovou kabinu. Nyní VOP CZ získala možnost vozidla Ajban nejen kompletovat ve svém závodě, ale také upravovat, vylepšovat a nabízet na evropském trhu, především v zemích Visegrádské čtyřky.

Podle informací zástupců firmy VOP CZ v případě sériové výroby vozidel Ajban se bude až 85 % vozidla (z celkové masy vozidla, tedy nikoliv ceny) vyrábět v České republice. Dodejme, že lokalizace výroby bude nepochybně silnou proměnou v chystaném tendru Armády ČR.

Na stánku Czechoslovak Group, resp. dceřiné společnosti Tatra Defence Industrial, bylo vystaveno obrněné vozidlo T-KAT, které vychází z izraelského stroje Sand Cat od izraelské firmy Plasan.

Renault Sherpa Light Station Wagon / Autor

Sand Cat využívá upravený podvozek amerického automobilu Ford F-550 a balistickou ochranu od firmy Plasan. Ve vystavené konfiguraci je T-KAT určen především pro transport vojáku nebo patroly. 

Míra “počeštění” vozidla T-KAT není známa, ale podle dřívějších informací Tatrovka plánuje vyvinout pro vozidlo podvozek vlastní konstrukce. T-KAT pohání turbodiesel Ford V8 6,7 l. Motor dokáže více než 8,5 t těžké vozidlo urychlit až na 120 km/h.

T-KAT, podobně jako Sand Cat, lze nabídnout v nejrůznějších verzích i konfiguracích. Na internetu kolují obrázky otevřených verzí vozidel Sand Cat pro speciální jednotky, s nákladní korbou nebo jako nosiče PTŘS Spike.


Vozidlo FOX aka Mercedes-Benz G300 CDI. / Army.cz

Další “těžkou váhou” bylo vozidlo Sherpa Light Station Wagon z rodiny francouzských taktických vozidel 4×4 Sherpa Light firmy Renault. Vozidla Sherpa Light jsou rovněž nabízena v nejrůznějších verzích - jako u výše dvou jmenovaných, automobily rodiny Sherpa Light není problém konstrukčně a koncepčně přizpůsobit přesně podle přání zákazníka.

Sherpa Light Station Wagon má hmotnost 11 t a dokáže vyvinout maximální rychlost 110 km/h. Dojezd je 1000 km.

Zetor Engineering představil lehké vozidlo pro speciální sily FOX, které je postaveno na terénním vozidle Mercedes-Benz G300. Pohotovostní hmotnost je 3380 kg a nosnost 1180 kg. FOX dosahuje maximální rychlosti 120 km/h.

Toyota Hilux / Autor

Na kruhovou otočnou lafetu vozidla lze instalovat těžký kulomet ráže 12,7 mm nebo i PTŘS. Na ochranný a nosný rám lze lafetovat až čtyři kulomety ráže 5,56 mm nebo 7,62 mm.

K vidění byly i civilní militarizovaná vozidla, jako je Jeep Wrangler a Toyota Hilux. Podobná vozidla v Armádě ČR jistě najdou své uplatnění, ale je otázkou, zda dokáží pokrýt všechny úkoly vozidel UAZ a Land Rover - resp. nejen pokrýt, ale také rozšířit.

Z hlediska logistických nároků (jednoduší servis, údržba, levnější provoz) je mnohem výhodnější provozovat jednou lehkou kolovou platformu 4×4, na které lze postavit řadu užitných verzí, než kupovat mnoho typů vozidel pro různé úkoly.

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu

Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je ...

Brněnské výstaviště přivítá trojlístek Bezpečnostních veletrhů IDET, PYROS, ISET

Ve středu 31. května se v Brně otevírají brány Bezpečnostních veletrhů, tedy 14. mezinárodního ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    13:53 02.06.2017

    SVOS by měl hlavně zaměstnat dizajnéra, Perun je hrozná hranatá krabice, jak autobus Karosa z osmdesátých let. Že to jde lépe a hlavně stačí málo, trochu vymodelovat příď, viz ...Zobrazit celý příspěvek

    SVOS by měl hlavně zaměstnat dizajnéra, Perun je hrozná hranatá krabice, jak autobus Karosa z osmdesátých let. Že to jde lépe a hlavně stačí málo, trochu vymodelovat příď, viz NIMR.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    13:47 02.06.2017

    Tak on se VOP s něčím přihlásil proti PERUNU do tendru na nové SOV, ale chtěl za vozidlo 40+ mil. Kč, oproti 24 mil. co chtěl SVOS a asi se nechá logicky usuzovat, že to byla ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak on se VOP s něčím přihlásil proti PERUNU do tendru na nové SOV, ale chtěl za vozidlo 40+ mil. Kč, oproti 24 mil. co chtěl SVOS a asi se nechá logicky usuzovat, že to byla nějaká úprava Ajbanu.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    13:34 02.06.2017

    To AN: škoda, že v článku neuvádíte všechna vozidla, některá - např. PERUN od SVOS, vůz MPVT X2 od firmy TALOSA jsou docela zajímavá - viz diskuze níže; To Rase: nejsem si ...Zobrazit celý příspěvek

    To AN:
    škoda, že v článku neuvádíte všechna vozidla, některá - např. PERUN od SVOS, vůz MPVT X2 od firmy TALOSA jsou docela zajímavá - viz diskuze níže;

    To Rase:
    nejsem si jistý, že by měl AJBAN nahradit IVECA - má o jedno místo vzadu méně a jinak je to přibližně stejné vozidlo (z hlediska uživatele), v AČR je máme vozidel IVECO relativně hodně a i když jsou s nimi neustálé problémy ze strany výrobce, asi se jich jen tak nezbavíme. Jedině je všechny odprodat a nakoupit místo nich něco jiného ( jinak, i IVECO dělá verzi SF).
    Ke SVOS : myslím si, že svou práci umí udělat velmi dobře (a to už hodně dlouho), jen s tou VEGOU pro AČR je přetlačil CSG s Titusem (jsou prostě silnější), tak jim držím palce, ať jim to vyjde aspoň s tím Perunem - je to úplně jiná kategorie, než IVECO, má vyšší nosnost, jen ta cena..., ale ta by mohla jít při nějaké slušné sériovosti dolů.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    13:28 02.06.2017

    tomas.kotnour
    nepřu se, opravdu nevím, jaké jsou tam změny, nemám dostatek informací. Všiml jsem si jenom marginální - jinak uchycené stěrače.

    tomas.kotnour
    nepřu se, opravdu nevím, jaké jsou tam změny, nemám dostatek informací. Všiml jsem si jenom marginální - jinak uchycené stěrače.

  • petres
    13:25 02.06.2017

    sgtlk
    toho modelu Archeru jsem si tam všiml. Na Tatře 8x8 je to strašně dlouhé, i když na originálním Volvu FH77 nebude kratší, ale tím jak je Volvo vyšší to opticky klame.

    sgtlk
    toho modelu Archeru jsem si tam všiml. Na Tatře 8x8 je to strašně dlouhé, i když na originálním Volvu FH77 nebude kratší, ale tím jak je Volvo vyšší to opticky klame.

  • tomas.kotnour
    13:25 02.06.2017

    petres:
    Rozhodně z toho vychází, ale těch změn je tam poměrně dost, než aby to byla pouhá úprava.

    petres:
    Rozhodně z toho vychází, ale těch změn je tam poměrně dost, než aby to byla pouhá úprava.

  • golftom
    13:23 02.06.2017

    Stálo by za to doplnit do článku vozy Toyota Land Cruiser řady 70: https://www.facebook.com/dajby... Zobrazit celý příspěvek

    Stálo by za to doplnit do článku vozy Toyota Land Cruiser řady 70:
    https://www.facebook.com/dajby... Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    13:10 02.06.2017

    Ale hostesky měl nejhezčí LOM! :D

    Ale hostesky měl nejhezčí LOM! :D

  • petres
    12:49 02.06.2017

    tomas.kotnour
    to vozidlo, co bylo vystavené na stánku Talosy byl NIMR 4x4 viz http://www.talosa.info/cz/proj...

    tomas.kotnour
    to vozidlo, co bylo vystavené na stánku Talosy byl NIMR 4x4 viz http://www.talosa.info/cz/proj...

  • sgtlk
    12:38 02.06.2017

    Potvrzuji vstricnost a ochotu lidi od BAE. Mel jsem s nima rec ohledne Archera na podvozku Tatra T815. Meli tam model, ale tvrdili, ze jsou o dost dal a jsou i ochotni do toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Potvrzuji vstricnost a ochotu lidi od BAE. Mel jsem s nima rec ohledne Archera na podvozku Tatra T815. Meli tam model, ale tvrdili, ze jsou o dost dal a jsou i ochotni do toho investovat. Ted je mic na nasi strane, chtelo by to, aby nekdo v ACR pohnul zadkem a zacal delat svoji praci.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:09 02.06.2017

    Mě totálně dostal ten Nimr SOV, je pěkně nízký a vyloženě láká k rejdění po poli. Chápu to tak, že je cílený jako náhrada za Rovery, možná i UAZy. Ajban by zase mohl nahradit ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě totálně dostal ten Nimr SOV, je pěkně nízký a vyloženě láká k rejdění po poli. Chápu to tak, že je cílený jako náhrada za Rovery, možná i UAZy. Ajban by zase mohl nahradit Iveca. Za mě mají velké plus. U náhrady za UAZ ale nejspíš rozhodne cena, tak to může být opravdu cokoliv - i ten BAIC od SVOS. Osobně moc nemusím vozidla od SVOS, ale na veletrhu jsem s nima skvěle pokecal a dozvěděl se spoustu zajímavých věcí, pro mě hodně bodů za vstřícnost a otevřenost. Obdobně mile překvapili u Zetoru, CSG, Pumy, BAE a i Turci (!) Izraelci a lidi od Rheinmetallu byli pro mě zklamáním a od GDELS jsem nikoho ani nevidělSkrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    12:06 02.06.2017

    z lehkých dále pak klasický Jeep J8, z taktických ukázala Talosa také svůj tuzemský produkt.

    z lehkých dále pak klasický Jeep J8, z taktických ukázala Talosa také svůj tuzemský produkt.

  • petres
    11:44 02.06.2017

    Z vystavovaných nejenom Toyota je v lehčí kategorii, je tam i vozidlo FOX (Mercedes) a v článku nezmíněný NIMR SOV pravděpodobně odvozený od RIV (i když ty jsou spíš zaměřen na ...Zobrazit celý příspěvek

    Z vystavovaných nejenom Toyota je v lehčí kategorii, je tam i vozidlo FOX (Mercedes) a v článku nezmíněný NIMR SOV pravděpodobně odvozený od RIV (i když ty jsou spíš zaměřen na speciální síly vč možnosti přepravy vrtulníky, než jako universální platforma).Skrýt celý příspěvek

  • NeeBo2
    11:29 02.06.2017

    mattea Nemůžu najít článek, kde jsem to původně četl, ale na wiki (nohate) jsem našel aspoň tohle o U.S. Marines: "The planned end state is to have 3,500 A2 series Humvees, 9,500 ...Zobrazit celý příspěvek

    mattea
    Nemůžu najít článek, kde jsem to původně četl, ale na wiki (nohate) jsem našel aspoň tohle o U.S. Marines: "The planned end state is to have 3,500 A2 series Humvees, 9,500 ECV Humvees, and 5,500 Joint Light Tactical Vehicles."
    https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:26 02.06.2017

    Toyota je hmotnost +- 3t, ty ostatní +- 10t. Obě kategorie mají své opodstatnění. Slovenský Aligator Master II na IDETU vidět nebyl ? Jinak celkem husté konkurenční prostředí ...Zobrazit celý příspěvek

    Toyota je hmotnost +- 3t, ty ostatní +- 10t. Obě kategorie mají své opodstatnění. Slovenský Aligator Master II na IDETU vidět nebyl ? Jinak celkem husté konkurenční prostředí domácích výrobců, ještě by tam patřil SVOS.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    11:18 02.06.2017

    NeeBo2: a nemají JLTV být náhradou za Hmww, které rozhodně nejsou levné na provoz?

    NeeBo2: a nemají JLTV být náhradou za Hmww, které rozhodně nejsou levné na provoz?

  • NeeBo2
    10:31 02.06.2017

    Moc nesouhlasím s dovětkem, že by pro armádu bylo ideální používat pouze jednu platformu, respektive bylo by to ideální, ale drahé na nákup i provoz. Vždyť i Američané budou ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc nesouhlasím s dovětkem, že by pro armádu bylo ideální používat pouze jednu platformu, respektive bylo by to ideální, ale drahé na nákup i provoz. Vždyť i Američané budou souběžně používat Oshkosh JLTV s Humvee. Proto ideální řešení je mít "frontové" vozidlo a druhé lehčí a levnější na činnost, kde není riziko nebezpečí.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2