HoverMast pro izraelskou armádu

HoverMast
Foto: Systém HoverMast se bez problému vleze na korbu pick-upu. / YouTube

Před více než rokem jsme vás poprvé informovali o bezpilotní létající průzkumné platformě HoverMast od izraelské firmy Sky Sapience. V současné době systém HoverMast již testuje první potenciální zákazník - Izraelské obranné síly (IDF). Avšak Sky Sapience má se svým výrobkem mnohem větší plány…

V současné době IDF podrobuje systém HoverMast operačnímu hodnocení. V případě prokázání kvalit plánuje izraelská armáda zavést HoverMast do své výzbroje.

HoverMast je vlastně kompaktní létající průzkumný systém, jenž může být převážen na korbě lehkého terénního auta. Výhodou sondy HoverMast je především ve výšce jejího působení. Výška není teoreticky nijak omezena, ale v reálných podmínkách se počítá s operační výškou 150 metrů.

Z výšky 150 metrů lze pozorovat horizont ve vzdálenosti 45 kilometrů. Na tuto vzdálenost lze pomocí denních nebo infračervených kamer sledovat zájmová místa nebo objekty, případně i laserem značkovat cíle. Pomocí kombinace několik sond lze také vytvořit kvalitní datovou síť pokrývající stovky či tisíce kilometrů čtverečních.

Jak celý systém funguje? HoverMast je de facto kvadrokoptéra s centrálním zapouzdřeným rotorem. Chytrost celého systému je v tom, že sonda nenese interní baterie – veškerá energie je dodávaná skrze jistící lano z pozemní základny.

Video: HoverMast / YouTube

Sondu lze s pozemní základnou propojit také optickým kabelem. Přenosová rychlost optického kabelu je běžně kolem 10 Gbit/s nebo 40 Gbit/s, což s přehledem postačuje k přenosu videa v ultra vysokém rozlišení (Ultra HDTV).

Letový software sondy HoverMast se dokáže vypořádat s větrem až do rychlosti 25 km/h. Problémy údajně nezpůsobí ani déšť nebo jiné nepříznivé klimatické podmínky. 

Sonda dokáže vynést do výšky 150 metrů až 6 kilogramů užitečného nákladu, a to během 30 sekund. Užitečným nákladem se rozumí denní a infračervené kamery, laserové značkovače, komunikační systémy ale i radary, včetně laserového radaru LIDAR.  

Na rozdíl od platforem založených na různých balónech a vzducholodích, má sonda HoverMast mnohem kratší reakční čas a je mnohem méně vizuálně nápadná. Naproti tomu je nutno sondu neustále napájet elektrickou energií, což omezuje její velikost i nosnost.

Video: Test systému HoverMast / YouTube

V současné době Sky Sapience nabízí tři varianty sondy HoverMast. Pro specifické požadavky IDF je určeno provedení HoverMast 100, pro zahraniční zájemce pak stejná varianta, ale s větší nosností.

Varianta označována jako HoverMast M je určena pro námořní operace. Třetí variantou je jednoduší a levnější provedení HoverMast C, určené pro policii nebo komerční subjekty. Jedná se i ideální prostředek k sledování povodní, požárů, demonstrací, provozu na silnicích a ve městech, obřích koncertů apod.

Sky Sapience pracuje také na miniaturní verzi sondy HoverMast – Mini HoverMast s nosností 1 kg. Má jít o člověkem přenositelný systém, uložený ve speciálním batohu. Batoh nemá posloužít jen k přenášení sondy, ale má jít také rovnou o startující plošinu.

V případě potřeby voják položí batoh na zem a spustí startovací sekvenci. Mini HoverMast se pak automaticky vznese do výšky 15 metrů (dohled 14 kilometrů). V případě potřeby pak sonda automaticky přistane na batohu a zajistí se. Voják si pak batoh opět nasadí a může pokračovat dále.

Zdroj: Sky Sapience

Nahlásit chybu v článku


Související články

EASE - bezpilotní vznášedlo pro průzkum budov

Boj v budově je pro vojáky noční můrou. Nepřehledné prostory, krátké vzdálenosti, spousta místností ...

Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje

Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C ...

Průzkumný letoun EMARSS

Americký gigant Boeing vyvíjí v rámci projektu EMARSS (Enhanced Medium Altitude Reconnaissance and ...

Izraelská armáda podstoupí radikální reformu

Izraelské obrané síly (IDF) jsou dominantní vojenskou sílou na Blízkém východě. Dávno jsou však pryč ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    22:10 10.09.2013

    Se stopadesátimetrovým (sloupem) by měli dost potíží, bylo by to víc nápadné a hůř by se stěhoval na novou pozici.

    Se stopadesátimetrovým (sloupem) by měli dost potíží, bylo by to víc nápadné a hůř by se stěhoval na novou pozici.

  • shal
    19:39 09.09.2013

    To už tam můžou rovnou postavit sloup :)

    To už tam můžou rovnou postavit sloup :)

  • Ultramarinus
    19:15 06.09.2013

    Ze článku mám spíš pocit, že auto stojí na místě a dron slouží jako kombinace výhod rozhledny, dalekohledu a počítačové analízy obrazu. Dohled 45 KM je docela užitečná věc. S ...Zobrazit celý příspěvek

    Ze článku mám spíš pocit, že auto stojí na místě a dron slouží jako kombinace výhod rozhledny, dalekohledu a počítačové analízy obrazu. Dohled 45 KM je docela užitečná věc. S takovou ani nepotřebuješ tím autem moc jezdit - stačí, abys měl na 90 Km, nebo míň od prvního auta i další... :DSkrýt celý příspěvek

  • shal
    17:39 06.09.2013

    Velmi chytrý systém. Přímo dělaný na ochranu hranic v automatizovaných hlídkových automobilech.

    Velmi chytrý systém. Přímo dělaný na ochranu hranic v automatizovaných hlídkových automobilech.

Načítám diskuzi...