Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank
- 18. 1. 2018
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci potvrdil pro francouzský deník La Jaune et la Rouge Stephane Mayer, šéf francouzské Nexter Systems.
"Cílem modernizace je zlepšit a rozšířit provozní schopnosti tohoto nejmodernějšího tanku čtvrté generace ve srovnání s jejími konkurenty," řekl Stephane Mayer.
Modernizace je součástí ambiciozního francouzského programu Scorpion. Program Scoripon odstartoval v roce 2014 s cílem poskytnout francouzským vojákům novou generaci obrněných vozidel, ale také zavést nové prostředky komunikace a sdílení dat, systémy posilující situační povědomí posádek a vypracovat novou taktiku nasazení vozidel na bitevním poli.
Francouzské ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidel, testování,výcvik, školení, servisní/logistické zázemí) vydat 5 miliard euro, v delším časovém horizontu 10 miliard euro. Samotný vývoj si vyžádá 758 milionů euro, ale vývoj a výroba nových vozidel vytvoří tisíce pracovních míst.
Kromě vývoje dvou zcela nových kolových průzkumných a bojových vozidel Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) a kolových víceúčelových transportérů Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role) je klíčovou části programu Scorpion modernizace tanků Leclerc.
Stojí za zmínku, že vozidla EBRC a VBMR již zaznamenala první výrazný exportní úspěch. Belgie plánuje nakoupit 417 vozidel VBMR a 60 EBRC, jako náhradu za vozidla Dingo II (220 ks) a Piranha III (242 ks). Cena kontraktu dosahuje výše 1,1 miliardy euro.
Všechny aktivní (200 ks) francouzské tanky Leclerc mezi roky 2020 až 2028 projdou hloubkovou modernizací za 330 milionů euro (8,9 miliardy Kč). Připomeňme, že dalších 206 tanků Leclerc má francouzská armáda uloženo v rezervě. Celkově bylo pro domácí a zahraniční síly vyrobeno 876 tanků Leclerc.
První dva prototypy modernizovaných tanků Leclerc podstoupí zkoušky v letošním roce. Vylepšení dozná také 18 odtahových vozidel Leclerc DCL (Dépanneur du Char Leclerc). Modernizaci povede Nexter Systems, která se zaměří na tři oblasti – integraci tanku Leclerc do budované digitální sítě francouzské armády, na vylepšení pro operace v městském prostředí a posílení palebné síly.
Nelze však čekat vývoj nového kanónu, ale spíše vývoj nové víceúčelové munice pro nasazení v urbanizovaném prostředí. Tank získá mimo jiné dálkově ovládaný modul s kulometem ráže 7,62 mm, který je totožný s modulem z EBRC.
Na obrázku má Leclerc Spojených arabských emirátů 17 masivních bloků německého reaktivního pancíře, které chrání část korby (mimo motorovou část) a věž. Stejný pancíř chrání například německá bojová vozidla pěchoty Puma.
Přesný rozsah modernizace není znám, ale vylepšené tanky Leclerc mohou získat reaktivní přídavné pancéřování od německé firmy Dynamit Nobel Defense. Stejným pancířem je od minulého roku vylepšena část tanků Leclerc Spojených arabských emirátů. Výše francouzského modernizačního rozpočtu odpovídá, protože jedna sada reaktivního pancíře pro Leclercy Spojených arabských emirátů stojí cca 500 000 euro.
V současně době francouzské tanky Leclerc slouží ve dvou francouzských brigádách – u 2. obrněné brigády s velitelstvím ve městě Illkirch-Graffenstaden a u 7. obrněné brigády s velitelstvím ve městě Besancon. Každá brigáda má dva prapory tanků Leclerc, tři prapory mechanizované pěchoty (vozidla VBCI), dělostřelecký prapor s houfnicemi CAESAR. V brigádě jsou také jednotky s minomety ráže 120 mm a střelami země-vzduch krátkého dosahu Mistral.
Otázkou je, jak se (ve smyslu časového harmonogramu) chystaná modernizace tanků Leclerc dotkne vyvíjeného francouzsko-německého tanku, medií populárně nazývaného jako Leopard 3. Ostatně modernizované tanky Leclerc zůstanou ve výzbroji minimálně do roku 2040, stejně tak modernizované německé tanky Leopard 2 A7V.
Leclerc francouzské armády
Nový tank vyvíjí nový francuzsko-německý holding KNDS (KMW+Nexter Systems). Jak název napovídá v holdingu KNDS, založeném v roce 2015, má poloviční podíl německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Nexter Systems. KMW mimo jiné vyvíjí a vyrábí tanky Leopard 2, bojová vozidla pěchoty Puma a samohybné houfnice PzH 2000. Nexter Systems pak tanky Leclerc, houfnice CAESAR i vozidla VBMR a EBRC.
Podle informací Armádních novin, které jsme získali z prostředí KNDS, ideová koncepce nového tanku "Leopard 3" již existuje, ale firma k tomuto projektu neposkytuje naprosto žádné informace. Žádné obrázky a nákresy Leopardu 3 na internetu neodpovídají realitě.
Co se týče novinek francouzsko-německé spolupráce, můžeme se dočkat na letošním Eurosatory 2018 zajímavého překvapení – podle informací Armádních novin KNDS na pařížské výstavě představí tank Leopard 2 s nabíjecím automatem (pravděpodobně z tanku Leclerc).
Související články
KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?
Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...
- 25.04.2017
- 98 komentářů
- Jan Grohmann
Francie objednala první vozidla nové generace Scorpion
Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) objednalo ...
- 26.04.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzský tank Leclerc s dělem ráže 140 mm
Před několika dny se na internetu objevily fotky francouzského tanku Leclerc s kanónem ráže 140 mm. ...
- 15.05.2017
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzsko-německý projekt elektromagnetických zbraní pokračuje
Úspěšné zakončení vývoje elektromagnetických zbraní by znamenalo převratnou změnu pro ...
- 12.12.2017
- 29 komentářů
- Jan Buchar
MALI: já vím, ale čím dál víc, když nad tím přemýšlím, tak pokud nebude Puma (pokud tedy opravdu nevyhovuje požadavkům) tak jsem spíš pro ten Wolfdog. Přeci jen konstrukčně to je ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
já vím, ale čím dál víc, když nad tím přemýšlím, tak pokud nebude Puma (pokud tedy opravdu nevyhovuje požadavkům) tak jsem spíš pro ten Wolfdog. Přeci jen konstrukčně to je očividně zvětšená Puma. Problém ale je v tom, že ve výsledku klidně může být dražší než Puma, kvalita je otázkou a hlavně kdy by byly dodané. Bude to sice "české vozidlo", ale musíme počítat s přehnanou cenou. Konstrukčně se mi ale líbí - právě tím že se hodně inspiruje Pumou. Lynx si škrtám, jelikož je nutno všechno integrovat, KF41 je hudba budoucnosti (navíc neověřený atd.) a všechno bude nutno integrovat (to i Wolfdog). Zbývá tedy CV90 a ASCOD. Nejsem nadšený z obou, ale asi si je taky umím představit. Pokud nám jde o cenu, tak koupíme Mardery z přebytku BW - dřív než nás předběhne Litva, a můžeme si odškrtnout položku "nová BVP" a hlavně - ušetřit (což je dnes moc cool). Marder sice není nic moc, ale tak nějak mi přijde na úrovni CV90, ale nehraje si na moderní mašinu.
Trochu jsem se zasnil, ale osobně to beru tak, že pokud MO z nějakého důvodu vyškrtne Pumu, tak se bude vybírat jen z CV90 a ASCODu. Vzhledem k loby ze strany BAE, bych si vsadil na úspěch CV90. Brečet kvůli tomu nebudu, lepší než současný stav, ale bude to "nevalné" :))Skrýt celý příspěvekPetres Bohužel nic k odpružení Leclercu nemám, takže se můžeme jen domnívat, ale sám za sebe bych řekl že se mi zda pravděpodobnější užití hydropneumatiky i jako pružin tedy ...Zobrazit celý příspěvek
Petres
Bohužel nic k odpružení Leclercu nemám, takže se můžeme jen domnívat, ale sám za sebe bych řekl že se mi zda pravděpodobnější užití hydropneumatiky i jako pružin tedy komplexních pruzicich jednotek stejne jako třeba puma. ( Francouzi s tímhle mají velké zkušenosti) je to však můj názor,podložit ho nemůžu,sámotneho by mě to zajímalo.
A ano možné je ze nádrže se přidávali kvůli požadavku SAE pak by mě tedy zajímalo jestli by bylo nutné zvětšovat zadní část jen kvůli instalaci europowerpacku ? Nemáte nějaký zajímavý zdroj jako v případě spotřeby?Skrýt celý příspěvek"Záchranu" tankového vojska AČR nákupem tanků Leclerc vidím v současnosti jako nejlépe a hlavně nejrychleji průchodnou cestu (v případě, pokud se AČR rozhodne pro nákup ...Zobrazit celý příspěvek
"Záchranu" tankového vojska AČR nákupem tanků Leclerc vidím v současnosti jako nejlépe a hlavně nejrychleji průchodnou cestu (v případě, pokud se AČR rozhodne pro nákup plnohodnotných MBT). Je to však podmíněno tím, že by nám Francie část svých uložených tanků prodala. Zatím, pokud vím, se o tom ani nejednalo, ale co není, může být. Rozhodně by to byla podle mého názoru smysluplnější cesta, než nějaká dílčí modernizace (v podstatě prodloužení agónie) T-72M4CZ, nebo vize uvažující s ukrajinským, nebo srbským tankem.
Osobně si myslím, že pro AČR by postačovalo vyjít i ze stávajícího tanku Leclerc a (podle souhrnného technického stavu) modernizovat jen dílčí komponenty, minimálně by se musely vyměnit radiostanice, terminály BMS, s tím interkom a datové sítě vozidla. Do SŘP bych zcela určitě systémově nesahal, jen osadil nové senzory zaměřovacích a pozorovacích systémů (Francouzi je umí dobře) a dal nový český přístroj řidiče.
Teprve v případě dostatku peněz (což bude v ČR vždy problém) bych teprve potom uvažoval o euro powerpacku (i když ta spotřeba, jak uvádí petres, je děsivá, asi by to šlo při současných technologiích efektivně řešit hybridním pohonem, ale to by byl další vývoj, což by bylo v případě počtů těchto tanků pro AČR chimérou), dále pak s novým kanónem a SŘP nejlépe se 120 mm TK Rheinmetall L55, nebo se odvázat a jít už rovnou do 130 mm TK (ale to by už pak byla cena takové modernizace asi hodně vysoká, takže ve výsledku by se to u nás zase zrušilo a AČR by zůstaly ty skoro nefunkční T-72M4CZ). Proto bych se raději držel při zemi.
To Rase:
je to sice trochu OT, ale:
1. souhlasím s Vámi, že u našich generálů a plukovníků na GŠ AČR jsou koncepční úvahy silně ovlivněné za a) bývalou východní doktrínou, k tomu Já ještě doplňuji za b) konfliktem v Afghánistánu a nic mezi tím. Jenže na rozdíl od Vás si nemyslím, že je to právě v technických požadavcích na BVP (ale například ve skladbě variant nových pásových bojových vozidel, o jejich počtech, taktických úkolech a způsobu jejich plnění - když už tedy dáváte jako příklad ta nová BVP). Mimochodem, těch 11 osob v pohodě převeze například Tulpar (i když ten je pro nás v současnosti už politicky out), nebo KF31 s bezosádkovou věží a to nemluvím o Namer s věží od IMI, dokonce by se ti lidé vešli i do CV-90 CZr, ale tam už jen na převoz; jak vidíte, pokud dáte bezosádkovou věž, tak to jde (to, kdyby jste si takový stroj nedovedl představit).
Nezlobte se na mne , ale mě zase přijde jako naprostá pitomost, abych si do BVP posadil družstvo a velitele čety za nimi pak nechal jet v čem? - v Land Roveru, nebo v Ivecu? To by pak brzy musel pěšky, nebo by spíš brzy nebyl vůbec. Proto je požadavek na to, aby bylo v novém pásovém BVP jedno plnohodnotné pracovní místo pro VČ/ZVČ podle mého názoru plně oprávněný - to už máte dvě vozidla z čety, které potřebují mít větší přepravní kapacitu o minimálně jedno místo. Ty další dvě pak mají rezervu, kterou lze využít například pro výnosný PTRK a zásobu munice.
K rozměrům vozidel: Pokud jste někdy jel v BVP-2, tak mi jistě dáte za pravdu, že toho místa na materiál družstva tam moc není, nehledě k tomu že má v podstatě nulovou protiminovou ochranu, vlastně tam ani není pořádně místo pro průměrně vysokého člověka. Dále: ERA musí mít ze svého principu určité rozměry - o to se také zvětší silueta vozidla - tohle je zrovna případ Pumy. Pokud chcete dodržet určité bezpečnostní a ergonomické požadavky, tak musíte to vozidlo nevyhnutelně zvětšit.Skrýt celý příspěvekSouhlasím, že motor Leclercu je velmi zajímavý technický počin. Bohužel to vypadá, že jeho slabinou bude nižší spolehlivost (mj. asi daň se vysoké přeplńování) a vyšší měrná ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím, že motor Leclercu je velmi zajímavý technický počin. Bohužel to vypadá, že jeho slabinou bude nižší spolehlivost (mj. asi daň se vysoké přeplńování) a vyšší měrná spotřeba, pohybující se v úrovni mezi klasickým dieslem a turbínou Abramse.
Jako podklad k tomuto tvrzení mám mimo jiné zajímavé švédské stránky týkající se švédského výběru nového tanku před cca 25 lety (který nakonec vyhrál Leopard 2). Údaje se samozřejmě vztahují k verzím tanků z oné doby.
spotřeba paliva (předpokládám podle velikosti, že jde o spotřebu v nejtěžším terénu)
Leclerc Leopard 2 M1A2
138 litrů / 10 km 72 litrů / 10 km 148 litrů / 10 km
http://www.ointres.se/projekt_...
Co se týká spotřeby paliva a velikosti nádrží, myslím že důvodem větších nádrží provedení Leclercu pro SAE je požadavek na větší dojezd, protože MTU883 má nižší měrnou spotřebu než motor SACM.
Ještě přidám akceleraci:
0 - 32 km/h za 5,5 s SACM (Wärtsilä Uni) Diesel V8X 1500
0 - 32 km/h za 6 s MTU 883
u T-72M4 CZ je uváděno zrychlení z 0 na 32 km/h do 10 s
Docela mi mne zajímaly relevantní údaje k odpružení Leclercu. Byť se uvádí obecně hydropneumatické odpružení, realita je zřejmě taková, že se jedná pouze o pomocné jednotky ke klasickým torzním tyčím, výrobcem je firma SAMM. Takže to není jako u K2 nebo Type 10, kde lze výrazně měnit světlou výšku, nebo tank různě naklánět.Skrýt celý příspěvekTak,trochu jsem zapátral, co se tyče powerpacku pro Leclerc, aby se mohl použit europowerpack musí se prodloužit zadní část korby dělalo se to u saudskych Leclercu originální motor ...Zobrazit celý příspěvek
Tak,trochu jsem zapátral, co se tyče powerpacku pro Leclerc, aby se mohl použit europowerpack musí se prodloužit zadní část korby dělalo se to u saudskych Leclercu originální motor je V8 16,5 litru a v europowerpack má motor V 12 o objemu skoro 28 litru. Větší zdvihovy objem bude asi i důvod proč se do saudskych tanku dávali větší nádrže.
Ale velice mě zaujalo jakým způsobem dostali 1500 koni z motoru o objemu “jen” 16.5 litru. Turbodmychadlo je u toho motoru velice zajímavé je to totiž zároveň i plynová turbína takže když motor stojí muže běžet jen turbodmychadlo které má vlastní spalovací komoru a je tedy využíváno i jako APU k napájení elektro,pri nebezicim motoru. Další vlastnost tohoto turbodmychadlo je ALS takže motor na volnobehu je natlakován tím ze turbodmychadlo se roztoči pomoci vlastní spalovací komory. A výkon ? Ten motor má boost 7.5 bar!!! V8 16.5 litru 1500 koni a max kroutak diky ALS hned jak řidič zavádí o plyn.... ten origo powerpack je umělecké díloSkrýt celý příspěvekJediné co generální štáb AČR dovede, je že se snaží požadovat schopnosti sovětské doktríny od Západní techniky. Je to vidět u vrtulníků a vlastně i požadavků od BVP. Ve výsledku je ...Zobrazit celý příspěvek
Jediné co generální štáb AČR dovede, je že se snaží požadovat schopnosti sovětské doktríny od Západní techniky. Je to vidět u vrtulníků a vlastně i požadavků od BVP. Ve výsledku je pro nás Puma moc malá, tak budeme chtít velký vnitřní prostor a cool zbraňovou stanici, ale z vnějšku to bude autobus, což se nám ale nelíbí - sme zvyklí na BVP-2 které je krásně malinké a kompaktní. Nikoho tak nějak nenapadlo vybírat z toho, co je na Západě k mání. Požadavky AČR splňuje Lynx 41 nebo Wolfdog, což jsou ale mašiny, které ještě nikdo neviděl a opravdu to budou autobusy. Osobně jsem se ohledně toho s MALIm párkrát rafl (byť má pravdu) ale když AČR bude chtít vezený výsadek 6 + cca 10 nouzových míst (kdyby potřebovala popovést školka dětí), tak co z toho bude - akorát nic nebo kočkopes. Mě tedy koncept 3+6+2 přijde jako absolutní pitomost. Bylo by super aby to nový stroj uměl, ale neumím si ho představit. Pokud sundáme věž, tak je to v pohodě, ale s věží to zkrátka nejde.Skrýt celý příspěvek
Jara: Garantujem Vám, že tú stovečku Armat by ešte dlho neposlali nikam, kde by sa mohlo strieľať ostrými. Budú si ich (a ich parametre) chrániť ako oko v hlave. :-p Prinajmenšom ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: Garantujem Vám, že tú stovečku Armat by ešte dlho neposlali nikam, kde by sa mohlo strieľať ostrými. Budú si ich (a ich parametre) chrániť ako oko v hlave. :-p
Prinajmenšom prototypy 152mm kanóna zrejme mali už v čase projektu T-95.Skrýt celý příspěvekJen tak pro zajímavost Rusové prý budou mít do roku 2020 100 armat, takže by jsme to tankové vojsko neměli podceňovat .... taky jsem našel výzbroj bude tvořit kánon 125mm nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak pro zajímavost Rusové prý budou mít do roku 2020 100 armat, takže by jsme to tankové vojsko neměli podceňovat .... taky jsem našel výzbroj bude tvořit kánon 125mm nebo 152mm 2A83? Takže oni už ten kánon opravdu mají?Skrýt celý příspěvek
K té diskuzi o požadované velkosti mechanizovaného družstva. AČR zůstane u 6- členného. Jde o to, že ty další 2 poptávaná místa (a nyní budu citovat MALi jako insidera) "... Ten ...Zobrazit celý příspěvek
K té diskuzi o požadované velkosti mechanizovaného družstva. AČR zůstane u 6- členného. Jde o to, že ty další 2 poptávaná místa (a nyní budu citovat MALi jako insidera)
"... Ten požadavek AČR na ta 2 místa nejsou nouzová místa - je to požadavek na jedno pracoviště VČ/ZVČ + jedno plnohodnotné přepravní místo pro blíže neurčeného specialistu (žádná nouzovka). Podle mého názoru by to dokonce mělo být pracovní místo - perspektivně pro operátora UxS. "
Takže věc se má takto. Není to prostě o velikosti mechanizovaného družstva, ale o potřebě přepravovat další osoby.
A zpět k tématu článku. Zajímavé by bylo, pokud by AČR Leclerci koupila a při modernizaci by je chtěla bohemizovat tím, že by je germanizovala :-), tzn. např místo původně finského motoru SACM (Wärtsilä Uni) Diesel V8X 1500 a převodovky SESM ESM-500, by se instaloval EuroPowerPack, jako je v tropické verzi Leclercu - MTU 883 a převodovkou Renk HSWL 295 TM a případně ho osadit německým SŘP. Minimálně z důvodu snížení závislosti na Francii v klíčových komponentech. Tento výsledný tank porovnejte s jihokorejským K2 - z hlavních komponent bude sice rozdíl v kanonu Rheinmetall/GIAT, ale jinak si budou tanky velice podobné (dokonce i hmotností a vzhledem). Chci tím říct to, že i když pro mne jsou Francouzi nedůvěryhodný partner a Korejci zase daleko, můžou být možnosti, jak i jejich tanky by si zachovali bojeschopnost za použití osvědčených dílů (ne žádné experimenty) od spolehlivějších partnerů.Skrýt celý příspěvek@Jirosi Diky. Ano, 3x BVP + 18 udela vetsi paseku nez 2xBMW + 16, ale vazne stoji volba ACR takto? Ja si myslim, ze ten limit je furt vic na strane penez na porizeni techniky ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Diky.
Ano, 3x BVP + 18 udela vetsi paseku nez 2xBMW + 16, ale vazne stoji volba ACR takto? Ja si myslim, ze ten limit je furt vic na strane penez na porizeni techniky nez na strane zive sily (ano, vim ze ma ACR, tak jako jakykoliv jiny zamestnavatel dnes problem sehnat pomalu kohokoli). Nakonec, ten zamysleny pocet pasovych BVP je fixne dan na 210ks+opce a je jedno jestli to bude ten nebo onen typ. Proto uvazuju spis stylem: 2xPuma s 2x30mm a 12 zesednuvsich pesaku vs. 2xXXXX s 2x30mm a 16 zesednuvsich pesaku. Takovy scenar mi v pripade ACR prijde realnejsi, a v takovem pripade mi prijde fer toto uznat pume jako slabinu a nektere konkurenci co i v BVP konfiguraci plnohodnotne uveze 8 clenny vysadek jako vyhodu.
Ale kdyz uz jsme to nakousli, je tedy 8 clenny vysadek ACR pozadovan z duvodu organizacniho? Ma dnes druzstvo v ACR 8 clenu (treba jako v UK => 1 section = 2 ctyrclenne fireteamy), nebo se na to zamysli prejit? Treba nemci maj organizaci (kdyz to vemu od "Panzergrenadierbataillone" dolu:
1 Panzergrenadierbataillone => nekolik "Kompanien" s BVP => kazda Kompanie ma nejmene 2 az 7 Zugen => kazdy Zug se dal deli na Gruppe (12 muzu) a nejmensi jednotkou je Trupp, u utvaru s Puma / Marder ma Trupp prave 6 muzu. Naproti tomu jak jsem psal treba u UK, tam je cleneni 8 pro "section) po 2 fireteamech (po 4 muzich).Skrýt celý příspěvekLuky: Existuje i tahle varianta, ale naše řešení vycházelo z toho, že armáda požaduje někam zaslat 16(8+8) mužů. Tedy z toho vycházel i potřebný počet vozidel. Stejně jako už ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Existuje i tahle varianta, ale naše řešení vycházelo z toho, že armáda požaduje někam zaslat 16(8+8) mužů. Tedy z toho vycházel i potřebný počet vozidel.
Stejně jako už sem psal, taky jich tam můžeš poslat 16x pěšky a zadarmo.Skrýt celý příspěvekčoveče by jeden neřek, že by tři vozidla mohla mít větší palebnou sílu, než dvě a co tak dvě vozidla za nižší nebo podobnou cenu s 8mičlenným vs dvě se šestičlenným ? 2x 30mm ...Zobrazit celý příspěvek
čoveče by jeden neřek, že by tři vozidla mohla mít větší palebnou sílu, než dvě
a co tak dvě vozidla za nižší nebo podobnou cenu s 8mičlenným vs dvě se šestičlenným ?
2x 30mm +16
vs
2x 30 mm + 12
LOLSkrýt celý příspěvekClanek: Ano, je to jeden z požadavků MO. Z druhé strany nejvíce vojáku ti dojde na bojiště po svých, o něco méně uveze otevřený nákladní automobil. Ale co to vypovídá o ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: Ano, je to jeden z požadavků MO.
Z druhé strany nejvíce vojáku ti dojde na bojiště po svých, o něco méně uveze otevřený nákladní automobil. Ale co to vypovídá o efektivitě dané skupiny?
Sice PUMA má výsadek jen 6 mužů, takže tam kde ti stačí jen 2x IFV, musí jet 3x PUMA. Jenže v boji ti jde o palebnou sílu. A větší palebnou sílu má určitě 3x30mm+18xOsovni zbraň vs 2x30mm+16xOsobní zbraň. Stejně tak v případě použití "aktivní obrany" ti to vozidlo na víc dává více možností.Skrýt celý příspěvekNesrovnavam. U Nameru by vez s 30mm vubec nemela zasahovat do prostoru vysadku, tedy BVP a ne OT Namer furt uveze tech 9 clenu. Je to teda jen akademicka debata, protoze pokud se ...Zobrazit celý příspěvek
Nesrovnavam. U Nameru by vez s 30mm vubec nemela zasahovat do prostoru vysadku, tedy BVP a ne OT Namer furt uveze tech 9 clenu. Je to teda jen akademicka debata, protoze pokud se nepletu takto osazeny Namer IDF jeste nezavedlo, ale demonstrator existuje.
Kazdopadne pozadavek na 8 clenu vysadku jsem zachytil v nektere z nespocet zdejsich clanku a debat o novych pasovych BVP pro ACR. Nevim jestli to byl MALI nebo nekdo jiny kdo s timto info primo od zdroje... Pokud se pletu a ACR 8 clenny vysadek nepoptava, ba dokonce je v tomhle naprosto flexibilni, beru zpet svou poznamku o tom ze Puma pro ACR nemusi byt idealni a za mystifikaci se omlouvam. Ale stejne si stojim za tim, ze vozidlo co uveze 2 strelecke tymy po 4 vojacich si proste vedle vozidla co uveze jen 6 vojaku zaslouzi plusove body (tak jak tu jsou casto davany plusove body pume za ochranu, SRP atd.).Skrýt celý příspěvekClanek Takhle to nezkoušejte já jsem snad napsal, že být navržen pro boj znamená mít šestičlenný výsadek ??? No tak. A ano,mám vážně pochybnosti o tom co vždy naše armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Takhle to nezkoušejte já jsem snad napsal, že být navržen pro boj znamená mít šestičlenný výsadek ??? No tak. A ano,mám vážně pochybnosti o tom co vždy naše armáda požaduje, mám uvést příklad? Tady jsou, plavbyscopnost u panduru, nesplnitelné požadavky na optiku pušek pro přesnou střelbu, vrtulníky do ted nikdo netuší co se vlastně přesně požaduje, ted přibyl té osmičlenný výsadek atd.
Zkratka občas si začínám myslet že na MO to vypada jak v nějaké přiblblé reklamace, všichni se něčím sjedou a pak střílejí nápady ......
Takže nějaké požadavky jdou stranou ( jsou hloupé v tomhle případě ) a mělo by se opravdu řešit jak zvednout bojovou schopnost našich jednotek a zároveň to vzít jako příležitost pro náš průmysl .....Skrýt celý příspěvekClanek: srovnáváš hrušky (OT) s jablkama (BVP). Přeci jen Namer nemá bojovou věž, ten nový s bojovou věží má asi taky menší výsadek. Když tedy sundáš věž z Pumy a ty věco pod ní, ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
srovnáváš hrušky (OT) s jablkama (BVP). Přeci jen Namer nemá bojovou věž, ten nový s bojovou věží má asi taky menší výsadek. Když tedy sundáš věž z Pumy a ty věco pod ní, tak najednou máš místo pro další dva lidi - celkem 8 členů výsaku. 4 na každé straně - teď jsou na jedné straně čtyři a na druhé dva. Puma jako OT má stejnou bojeschopnost jako Namer. Obdobně je to s OT na bází CV90 a ASCODu.Skrýt celý příspěvekClanek: Avšak do BVP-2, používaného posledné tri desaťročia, sa 8-členný výsadok tiež nezmesti. Vezie 7 členov, pričom v zadnej časti sedí iba 6, ako u Pumy a siedmy sedí za ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
Avšak do BVP-2, používaného posledné tri desaťročia, sa 8-členný výsadok tiež nezmesti. Vezie 7 členov, pričom v zadnej časti sedí iba 6, ako u Pumy a siedmy sedí za vodičom.Skrýt celý příspěvekClanek - no nevim, jestli ACR pozaduje kapacitu 3+8 - pak by Puma s 3+6 nemohla vubec do souteze. Navic soucasna BVP2 maji, pokud vim, 3+6 a ne 3+8, takze jako jejich nahrada je ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek - no nevim, jestli ACR pozaduje kapacitu 3+8 - pak by Puma s 3+6 nemohla vubec do souteze. Navic soucasna BVP2 maji, pokud vim, 3+6 a ne 3+8, takze jako jejich nahrada je Puma vyhovujici. Neni 3+8 pozadavek pro kolova BVP??Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...