Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank
- 18. 1. 2018
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci potvrdil pro francouzský deník La Jaune et la Rouge Stephane Mayer, šéf francouzské Nexter Systems.
"Cílem modernizace je zlepšit a rozšířit provozní schopnosti tohoto nejmodernějšího tanku čtvrté generace ve srovnání s jejími konkurenty," řekl Stephane Mayer.
Modernizace je součástí ambiciozního francouzského programu Scorpion. Program Scoripon odstartoval v roce 2014 s cílem poskytnout francouzským vojákům novou generaci obrněných vozidel, ale také zavést nové prostředky komunikace a sdílení dat, systémy posilující situační povědomí posádek a vypracovat novou taktiku nasazení vozidel na bitevním poli.
Francouzské ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidel, testování,výcvik, školení, servisní/logistické zázemí) vydat 5 miliard euro, v delším časovém horizontu 10 miliard euro. Samotný vývoj si vyžádá 758 milionů euro, ale vývoj a výroba nových vozidel vytvoří tisíce pracovních míst.
Kromě vývoje dvou zcela nových kolových průzkumných a bojových vozidel Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) a kolových víceúčelových transportérů Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role) je klíčovou části programu Scorpion modernizace tanků Leclerc.
Stojí za zmínku, že vozidla EBRC a VBMR již zaznamenala první výrazný exportní úspěch. Belgie plánuje nakoupit 417 vozidel VBMR a 60 EBRC, jako náhradu za vozidla Dingo II (220 ks) a Piranha III (242 ks). Cena kontraktu dosahuje výše 1,1 miliardy euro.
Všechny aktivní (200 ks) francouzské tanky Leclerc mezi roky 2020 až 2028 projdou hloubkovou modernizací za 330 milionů euro (8,9 miliardy Kč). Připomeňme, že dalších 206 tanků Leclerc má francouzská armáda uloženo v rezervě. Celkově bylo pro domácí a zahraniční síly vyrobeno 876 tanků Leclerc.
První dva prototypy modernizovaných tanků Leclerc podstoupí zkoušky v letošním roce. Vylepšení dozná také 18 odtahových vozidel Leclerc DCL (Dépanneur du Char Leclerc). Modernizaci povede Nexter Systems, která se zaměří na tři oblasti – integraci tanku Leclerc do budované digitální sítě francouzské armády, na vylepšení pro operace v městském prostředí a posílení palebné síly.
Nelze však čekat vývoj nového kanónu, ale spíše vývoj nové víceúčelové munice pro nasazení v urbanizovaném prostředí. Tank získá mimo jiné dálkově ovládaný modul s kulometem ráže 7,62 mm, který je totožný s modulem z EBRC.
Na obrázku má Leclerc Spojených arabských emirátů 17 masivních bloků německého reaktivního pancíře, které chrání část korby (mimo motorovou část) a věž. Stejný pancíř chrání například německá bojová vozidla pěchoty Puma.
Přesný rozsah modernizace není znám, ale vylepšené tanky Leclerc mohou získat reaktivní přídavné pancéřování od německé firmy Dynamit Nobel Defense. Stejným pancířem je od minulého roku vylepšena část tanků Leclerc Spojených arabských emirátů. Výše francouzského modernizačního rozpočtu odpovídá, protože jedna sada reaktivního pancíře pro Leclercy Spojených arabských emirátů stojí cca 500 000 euro.
V současně době francouzské tanky Leclerc slouží ve dvou francouzských brigádách – u 2. obrněné brigády s velitelstvím ve městě Illkirch-Graffenstaden a u 7. obrněné brigády s velitelstvím ve městě Besancon. Každá brigáda má dva prapory tanků Leclerc, tři prapory mechanizované pěchoty (vozidla VBCI), dělostřelecký prapor s houfnicemi CAESAR. V brigádě jsou také jednotky s minomety ráže 120 mm a střelami země-vzduch krátkého dosahu Mistral.
Otázkou je, jak se (ve smyslu časového harmonogramu) chystaná modernizace tanků Leclerc dotkne vyvíjeného francouzsko-německého tanku, medií populárně nazývaného jako Leopard 3. Ostatně modernizované tanky Leclerc zůstanou ve výzbroji minimálně do roku 2040, stejně tak modernizované německé tanky Leopard 2 A7V.
Leclerc francouzské armády
Nový tank vyvíjí nový francuzsko-německý holding KNDS (KMW+Nexter Systems). Jak název napovídá v holdingu KNDS, založeném v roce 2015, má poloviční podíl německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Nexter Systems. KMW mimo jiné vyvíjí a vyrábí tanky Leopard 2, bojová vozidla pěchoty Puma a samohybné houfnice PzH 2000. Nexter Systems pak tanky Leclerc, houfnice CAESAR i vozidla VBMR a EBRC.
Podle informací Armádních novin, které jsme získali z prostředí KNDS, ideová koncepce nového tanku "Leopard 3" již existuje, ale firma k tomuto projektu neposkytuje naprosto žádné informace. Žádné obrázky a nákresy Leopardu 3 na internetu neodpovídají realitě.
Co se týče novinek francouzsko-německé spolupráce, můžeme se dočkat na letošním Eurosatory 2018 zajímavého překvapení – podle informací Armádních novin KNDS na pařížské výstavě představí tank Leopard 2 s nabíjecím automatem (pravděpodobně z tanku Leclerc).
Související články
KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?
Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...
- 25.04.2017
- 98 komentářů
- Jan Grohmann
Francie objednala první vozidla nové generace Scorpion
Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) objednalo ...
- 26.04.2017
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzský tank Leclerc s dělem ráže 140 mm
Před několika dny se na internetu objevily fotky francouzského tanku Leclerc s kanónem ráže 140 mm. ...
- 15.05.2017
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzsko-německý projekt elektromagnetických zbraní pokračuje
Úspěšné zakončení vývoje elektromagnetických zbraní by znamenalo převratnou změnu pro ...
- 12.12.2017
- 29 komentářů
- Jan Buchar
Jirosi Pardon ještě dodám že ty úkony co jste poslal by vám v případě lea 3 odpadky měl by jste to pěkné naservirovane přímo před očima na centrálním panelu seřazené podle ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Pardon ještě dodám že ty úkony co jste poslal by vám v případě lea 3 odpadky měl by jste to pěkné naservirovane přímo před očima na centrálním panelu seřazené podle důležitosti a vy už se jenom rozhodneteSkrýt celý příspěvekJirosi Ano souhlasim, ale oni to s tou dvoučlennou posádkou mysleli, tak že už by mohl být leo 3 na takové míře automatizace že bude možné mít dvoučlennou posádku. Znamená lo by ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Ano souhlasim, ale oni to s tou dvoučlennou posádkou mysleli, tak že už by mohl být leo 3 na takové míře automatizace že bude možné mít dvoučlennou posádku. Znamená lo by to například to že systém zpracuje informace ze senzorů seřadí je podle důležitosti a velitely (posádce) předá jen ty důležité.... nebo by mohl po označení cíle sám dokončit palbu... takže něco na tenhle způsob u lea 3 čekám ostatně je to i směr budoucího vývoje.Skrýt celý příspěvekRase: Proto plánují demonstrator, tedy jestli je to možné. Nikoliv seriovou výrobu. Dnes už ní potřeba to, až tak testovat na skutečných vozidlech. Testováni a kooperace se dají ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Proto plánují demonstrator, tedy jestli je to možné. Nikoliv seriovou výrobu. Dnes už ní potřeba to, až tak testovat na skutečných vozidlech. Testováni a kooperace se dají vyzkoušet na bojovém simulátoru.
Jinak distribuované to mít může, ale v součtu musí za tu samou dobu stihnout stejný počet úkolů, nebo více. Jinak prohrává. A na 100% protože v boji se za druhé místo body nedávají!Skrýt celý příspěvekHyena: Nevím jestli to víš, ale on i ten Leopard 2A7+ z novovýroby, stojí hrubě nad 10M. Leclerc výrobní série Tranche 11 stál 12,25M (!) Tedy pokud někdo říká ať koupíme nový ...Zobrazit celý příspěvek
Hyena:
Nevím jestli to víš, ale on i ten Leopard 2A7+ z novovýroby, stojí hrubě nad 10M. Leclerc výrobní série Tranche 11 stál 12,25M (!) Tedy pokud někdo říká ať koupíme nový tank (př. Leopard), tak já bych si radši počkal na tank nové generace. Klidně jen s modernizovaným ojetým západním MBT - pořád to totiž vyjde mnohem líp, ale není to na pořád. Získal by se tím ale čas a nemusel by se uspěchat nákup Leo 3. S provozem T-72M4CZ toho času už moc navíc nemáme
Jirosi a MALI:
tak předpokládám že osádka carmelu bude mít informace jinak distribuované, než osádka T-72 nebo T-55. Taky předpokládám, že Izraelci vědí co kutí. Sice dál spoléhají na Merkavy IV s čtyřčlennou osádkou i do daleké budoucnosti, ale taky je chtějí doplnit i tato lehčí vozidla. Asi jim zkrátka přišlo výhodné necpát čtyři lidi do MBT, ale tyto čtyři lidi radši šoupnout do dvou lehčích a menších "tanků" - které budou velké kamarády podporovat. není to náhrada za MBT a
Opravdu nevím jak na tom Leopard 3 bude. Tohle jsem dal jen jako příklad jak může vypadat dvoučlenná osádka tanku. Pokud bude mít osádku 3 lidi, tak se něco v původním plánu pokazilo (OK) a pokud bude mít pouze 2 tak si na mě vzpomeňte že jsem to říkal :DSkrýt celý příspěvekTo Rase: díky za odkaz na video, hezky se na to dívá, ale: 1. Carmel není tank (má 40 mm kanón, ne 100 mm a více) mělo by to být spíš něco jako vozidlo palebné podpory pěchoty, ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase:
díky za odkaz na video, hezky se na to dívá, ale:
1. Carmel není tank (má 40 mm kanón, ne 100 mm a více) mělo by to být spíš něco jako vozidlo palebné podpory pěchoty, nebo tak nějak...;
2. IT technologie nejsou ještě tak daleko, aby byly schopné, konkrétně při bojích v zastavěných, nebo jinak nepřehledných oblastech, nahradit operátora zbraňových systémů (střelce) - jeho oči (byť sledující displej) a hlavně jeho mozek, který rozhoduje, kdo je/není nepřítel, to co bylo na tom videu je jenom něčí vize - ano, je možné, že k ní časem dospějeme, ale nebude to v blízké budoucnosti;
3. Já, kdybych si měl pro boj ve městě vybrat mezi vozidlem, které bude mít na věži další dálkově řízenou zbraňovou stanici, byť s jedním operátorem navíc a vozidlem, kde bude jen řidič a velitel/střelec - tak si vyberu zcela určitě to první vozidlo;
4. Souhlasím s tím, co Vám níže píše Jirosi - těch činností je pro toho velitele strašně moc najednou - vypadá to sice na pohled hezky - jako ve stíhačce 4. gen., ale co je možné realizovat na stíhačce, nebo vrtulníku, nebude tak úplně jednoduché realizovat funkční u pozemního vozidla, kde se může paralelně vyskytnout podstatně víc hrozeb, hlavně v nepřehledné bojové situaci.Skrýt celý příspěvekNech mi niekto vysvetli, preco by mal L3 stat ako novy L2? To je naozaj naivita. Az sa spusti vyroba L3 tak jedine staty, ktore si ich budu moct dovolit budu Nemecko, Francuzsko + ...Zobrazit celý příspěvek
Nech mi niekto vysvetli, preco by mal L3 stat ako novy L2? To je naozaj naivita. Az sa spusti vyroba L3 tak jedine staty, ktore si ich budu moct dovolit budu Nemecko, Francuzsko + par dalsich bohatsich severskych. Az uvidite tu cenovku 10M+ za kus, hned ACR prejde chut objednavat nove L3, lebo na to jednoducho nebudu peniaze.Skrýt celý příspěvek
Rase: Někdy si vyzkoušej v praxi koukat se na za zoomovaný cíl, jedním okem a druhým sledování co dělají tvoji spolubojovníci vpravo a vlevo. Pokud by ti to přišlo na plnohodnotnou ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Někdy si vyzkoušej v praxi koukat se na za zoomovaný cíl, jedním okem a druhým sledování co dělají tvoji spolubojovníci vpravo a vlevo. Pokud by ti to přišlo na plnohodnotnou práci málo. Tak si přidej koukání do mapy, komunikaci z vyšším velením, případně sledovaná co sakra zrovna dělá nepřítel.
Prostě těch činností je strašně moc, přitom opomenutí jediné tě může v bojí stát vozidlo i z osádkou, když budeš mít smůlu, tak všechny 4 jednotce. Za úsporu čeho?Skrýt celý příspěvekJirosi: Já to pochopil tak, že velitel rovnou i označuje cíle (tedy v podstatě zastupuje střelce) a zbytek jede automaticky. Nemusí nic vypočítávat atd. tak neztrácí čas. V ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Já to pochopil tak, že velitel rovnou i označuje cíle (tedy v podstatě zastupuje střelce) a zbytek jede automaticky. Nemusí nic vypočítávat atd. tak neztrácí čas. V podstatě se tak z tanku stává něco jako bitevní helikoptéra - tam to funguje podobně. Vypadá to futuristicky, ale proč ne, pokud to bude fungovat.Skrýt celý příspěvekRase: Oni sice píšou 2, ale celou dobu jsou tam vidět 3. Přitom jeden z těch dvou je řidič a druhý střelec. Takže je to vozidlo bez velitele.
Rase: Oni sice píšou 2, ale celou dobu jsou tam vidět 3. Přitom jeden z těch dvou je řidič a druhý střelec. Takže je to vozidlo bez velitele.
MALI: Právě dvoučlenná osádka byla zmiňována německou vládou už v roce 2015 a je to v podstatě jediný známý požadavek. Plán to tedy je, realita je otázkou. Už v 90.letech a ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
Právě dvoučlenná osádka byla zmiňována německou vládou už v roce 2015 a je to v podstatě jediný známý požadavek. Plán to tedy je, realita je otázkou. Už v 90.letech a později Bundeswehr testoval dvoučlennou obsluhu tanku (s upravenou korbou Leoparda). Dnes je elektronika a robotizace dál, tak reálné to je. Očekávám že půjdou cestou jako u Izraelského tanku Carmel. Tam má být osádka dvoučlenná + další místo (místa) pro nějaké specialisty a lidi dle potřeby. Klidně to tedy může být 2+1 (+ 1 nouzové místo). Tady je video:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekA preco by SR a ČR nemohla uvazovat aj o Kórejskom tanku K2 .S Korejou mame dobré vzťahy majú u nás aj dost zavodov tak by bolo mozne nadviazať spoluprácu aj v tejto oblasti.
A preco by SR a ČR nemohla uvazovat aj o Kórejskom tanku K2 .S Korejou mame dobré vzťahy majú u nás aj dost zavodov tak by bolo mozne nadviazať spoluprácu aj v tejto oblasti.
To Jirosi: Ano Leclerc by byl stále jen dočasné řešení s tím, že časem by se musel nahradit. Ale cesta L2 podle mého názoru vyjde pro AČR nastejno, možná je ještě horší. To ...Zobrazit celý příspěvek
To Jirosi:
Ano Leclerc by byl stále jen dočasné řešení s tím, že časem by se musel nahradit. Ale cesta L2 podle mého názoru vyjde pro AČR nastejno, možná je ještě horší.
To Rase:
souhlasím s vámi, až na tu dvojčlennou obsluhu - Já pevně věřím v tříčlennou.Skrýt celý příspěvekOno když koupíme ojetý Leclerc, tak ono hloubkové překopání (motor) by asi vyšlo jako výroba nového tanku. Vzhledem k tomu, že si myslím že Leo 3 bude nejspíš drahý jako nový Leo 2 ...Zobrazit celý příspěvek
Ono když koupíme ojetý Leclerc, tak ono hloubkové překopání (motor) by asi vyšlo jako výroba nového tanku. Vzhledem k tomu, že si myslím že Leo 3 bude nejspíš drahý jako nový Leo 2 / Leclerc - z kusové výroby, tak bych si asi taky radši počkal na nový tank nové generace. Ten tank na podvozku BVP by byl zajímavou volbou, ale tam jde o cenu a termín dodání, oproti novému Leo 3. Bojeschopností na tom asi budou obdobně.
ps. řečem, že Leo 3 bude doposud nevídaný stroj nevěřím. Railgun a laser tam nejspíš nebude. čekám dvoučlennou osádku, stotřicítku v bezosádkové věži a jako pohon nějaký hybridní pohon (vodík asi ne) tak nejspíš klasický motor s pořádným elektromotorem a bateriema. Tedy tak nějak by to mohl být elektrický pohon s velkým APU :DSkrýt celý příspěvekMali: Až na to že po roce 2040, by se CR stala jediným uživatel Leclrerku v 40.let staré modernizaci. Pokud by se tedy koupily v tom stavu jakém jsou. Což by nás posunulo přesně ...Zobrazit celý příspěvek
Mali: Až na to že po roce 2040, by se CR stala jediným uživatel Leclrerku v 40.let staré modernizaci. Pokud by se tedy koupily v tom stavu jakém jsou. Což by nás posunulo přesně tam kde jsme teď. A opravdu mi přijde dost nepravděpodobné, že cena nových L3 by se v té době příliš lišila od rozdílu ceny dnešních nových MBT. Peníze na ně nebudou.
Protože pak mi situace, kdy si teď nevíme rady z T72, vyměníme je za Leclerky a v roce 2040-45 na tom budeme úplně stejně. Při ceně L3/modernizaci Leclerku ve vlastní režii, nakonec zjistíme, že buď tanky zrušíme nebo nakoupíme L2. Nepřijde až tak nereálná.Skrýt celý příspěvekTo Dušan: děkuji za upozornění, také nedoporučuji nějak zásadně předělávat Leclerc a zase jít "specifickou českou cestou"; i když v tom případě Belgie to nakonec dopadlo tak, že ...Zobrazit celý příspěvek
To Dušan:
děkuji za upozornění, také nedoporučuji nějak zásadně předělávat Leclerc a zase jít "specifickou českou cestou"; i když v tom případě Belgie to nakonec dopadlo tak, že už nemají žádné tanky (takže mají po problému s jakoukoliv logistikou tanků).
V případě tanků Leclerc bych rovněž doporučil buď provést jen "malou modernizaci" stávajících cílenou pro AČR (bohemizaci) - viz můj minulý příspěvek vztažený k tanku, nebo se svézt s modernizací těchto tanků pro francouzskou armádu, opět + nezbytná bohemizace, nic víc. Že bychom posílali do Afriky tankové jednotky - to si osobně nemyslím.
Je ale třeba vidět, že pokud nakoupíme Leclercy, tak pro ně musíme koupit také vyprošťovací vozidla a kompletní logistiku (ale ta logistika by byla nutná i v případě L2A7EU).
Ohledně leasingu Leo2A7EU - no, po zkušenostech s akceschopností EDA a vůbec EU, bych si fakt počkal, až reálně budou k dispozici (osobně tomu z více důvodů nevěřím a i kdyby to bylo reálné, tak bych to neviděl jako pro AČR bezkonkurenčně výhodné řešení, ale jako východisko z nouze).
Můj názor k pořízení Leclercu vycházel z předpokladu, že se AČR rozhodne řešit problém T-72M4CZ nákupem plnohodnotných MBT. Osobně vidím jako rovnocennou možnost pořízení středních tanků na podvozku těžkých BVP (Lynxu, nebo Pumy, obojí s věží Rheinmetall, kterou tato firma plánuje tak, jak tak, vyvinout ve vlastní režii - tohle jsem si ani nevymyslel, ani nenašel na webu...). Tyto střední tanky by byly určeny pouze pro tpr. 7.mb (a pro ve vzdálenější budoucnosti plánovaný tp bychom už mohli počkat na L3). Výhodou je by mohl být víceméně společný podvozek s BVP 7.mb a o to levnější a jednodušší logistika. Navrhuji to jen jako jednu z vážných možností, je třeba o tom začít reálně jednat, pak si to propočítat. Možná, že to nakonec ekonomicky, nebo jinak nevyjde (tak tu myšlenku klidně opustíme a koupíme třeba ty Leclerky - papír nás zase tolik stát nebude), ale sakra zvedněme už konečně hlavu a přestaňme předjímat, že si nemůžeme dovolit být v něčem první.
Mimochodem, stejné nebezpečí, že se pro AČR nic dalšího nekoupí, nám ale hrozí i v případě leasingu Leo2A7EU , nebo nákupu tanků Leclerc. Dokonce (jak znám naše české poměry, kdy se ze všeho, i z evidentně dobré věci, udělá politický problém, přes který pak z důvodu zaseknutí politických stran, nejede vlak) i v případě nákupů nových BVP.Skrýt celý příspěvekMALI: odpověděl jsem sice v jiném vláknu, ale něco trochu zmíním i zde. Jak píše Matesaax, Lynx je zkrátka jen posílený podvozek Marderu, osazený moderními doplňky, věží atd. ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
odpověděl jsem sice v jiném vláknu, ale něco trochu zmíním i zde. Jak píše Matesaax, Lynx je zkrátka jen posílený podvozek Marderu, osazený moderními doplňky, věží atd. Tyhle věci jsou ale dát prakticky na cokoliv s dostatečnou nosností.
Pokud vy vyškrtnete Pumu, já vyškrtávám Lynx, tak z toho co zbyde jsem taky pro CV90CZ. U Wolfdogu nevěřím že bude představen v čas a neumím si představit výrobu takového počtu strojů (kde ?). ASCOD vypadá dost rozhrkaně, to samé CV90CZr.Skrýt celý příspěvekMAli:Tak on Lynx je také v základu starý Marder...
Co se týká tanků,tak hlavní problém je to,že mezi všemi modernizačními programy jsou tanky až někde na konci..MAli:Tak on Lynx je také v základu starý Marder...
Co se týká tanků,tak hlavní problém je to,že mezi všemi modernizačními programy jsou tanky až někde na konci..To Rase: Pokud vím, tak Wolfdog je stále ještě jen "artist impression", výrobce, který ještě nikdy nic takového neudělal, takže realita je podle mého názoru asi ve smyslu rčení: ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase:
Pokud vím, tak Wolfdog je stále ještě jen "artist impression", výrobce, který ještě nikdy nic takového neudělal, takže realita je podle mého názoru asi ve smyslu rčení: "Nikdo Vám nemůže splnit to, co Vám Zetor v případě Wolfdogu slíbí" (i když bych se celkem rád mýlil);
Můžete prosím blíže rozvést Vaši větu: "Lynx si škrtám, jelikož je nutno všechno integrovat"?
CV-90 bych ve výzbroji AČR asi viděl raději, než ASCOD 35 (pokud se smíříme s tím, že nemá modernizační potenciál). U CV-90 z představených strojů paradoxně ten s osádkovou věží (CV-90CZ) protože ten podvozek CZr byl de facto podvozek Armadillo pro Dánsko, nebo raději s věží UT-30 MK2 od Elbitu, ovšem jen v případě, pokud se výrobci povede odstranit nedostatky (kterých zrovna nebylo málo).
ASCOD 35 bych nejen z důvodů technických, ale i na základě našich zkušeností s Pandury a především s přístupem firmy ("rýžovat, rýžovat, rýžovat"), viděl na posledním místě. Ano ASCOD 42, vyráběný jinou společností (GD UK), který nám nabídnut nebyl - to by byl jiný případ.
Modernizované Mardery jsme již jednou odmítli - tak doufám, že napořád.
S naší diskuzí na toto téma bych však doporučoval přejít do diskuze k článku Česko - německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu, kde následně odpovím Jarovi.Skrýt celý příspěvekTo MALI: s těmi Leclercy pro AČR bych byl velmi-velmi opatrný. Když v Belgii končily Leo-1, tak se o nich jednalo a nakonec z toho sešlo, protože logisticky je Leclerc velmi ...Zobrazit celý příspěvek
To MALI: s těmi Leclercy pro AČR bych byl velmi-velmi opatrný. Když v Belgii končily Leo-1, tak se o nich jednalo a nakonec z toho sešlo, protože logisticky je Leclerc velmi náročný. Když si všimnete pozadí prodeje Leclerců do SAE, tak původně měly být Leclercy dodány s těmi francouzskými motory ale testy ukázaly, že se do tohoto prostředí nehodí a proto byla zvolena poměrně složitá cesta jej překopat do německého motoru MTU. A už zde bych docela zpozorněl.
Francie nenasadila Leclerc, na rozdíl od Abramsů, Chalengerů nebo Leopard-2 ani v Afghánistánu (ano, možná že jen kvůli tomu, že neměla potřebu) ale představme si, že NATO znovu rozjede velkou zahraniční misi někde v Afghánistánu, Blízkém/středním východě nebo já nevím třeba v Severní Africe (povídá se třeba o Libyi) a AČR tam bude muset poslat tankovou četu nebo rotu. Kdo pak nám s těmi Leclercy pomůže?
Vozidlo je to samozřejmě vynikající, na středoevropském bojišti bez problémů, ale lepší by bylo mít tank, který už v okolí u sousedů je, tj. Leopard 2 který má navíc propracované a standardizované jednotlivé modernizační balíčky a v rámci LEOBEN se AČR může ve svých "tankových potřebách" daleko lépe realizovat než vyjednávat z pozice "malého-vzdáleného" s Francií.
Určitě bych nešel do nějakého předělávání Leclercu jak tu někdo zmiňoval s německými součástkami, míněno motor, kanon z Leopardu 2 apod. Z toho by pak vznikl takový kočkopes, který se opět logisticky v průmětu deseti-dvaceti let stane pro AČR noční můrou (jako by nám nestačila zkušenost s T-72M4CZ, byť myšlenka to původně také nebyla technicky až tak špatná).
Raději než Leclerc bych využil nabídku EDA na leasing Leopardů-2A7EU (článek tady v AN o tom dříve vyšel) do doby, než bude Leo-3 s tím, že v rámci sdílení schopností armád NATO bychom částečně využívali logistické zázemí v Německu (jako to má u Leo-2 např. Holandsko). To bych viděl jako nejrychlejší, nejefektivnější a hlavně nejlevnější řešení pro naše tankisty a také jako nejpřirozenější možnost přechodu (technicky/logisticky) na nové Leo-3. Je samozřejmě otázkou, zda nový Leo-2A8 - pokud tedy bude mít ten automat by nebyl na leasing lepší, nebo jestli vůbec bude k mání, popřípadě zda o tuto verzi budou mít v samotném Bundeswehru zájem.
Druhou cestou by pak bylo to BVP se 120 mm kanonem, ale zde se opravdu bojím toho, že jednak bude AČR "zase v něčem první" a pak, že by nám hlavně v dalších ca 40-50 letech naši politici žádné další skutečné tanky nekoupili - což jak se zde asi všichni shodneme by vůbec nebylo dobře.Skrýt celý příspěvekJe to pořad dokola... nákup techniky není jen o typu( jde i o průmyslový a ekonomicky aspekt) Z toho co víme z veřejných zdrojů nám Němci v případě volby ceny nabízejí i velice ...Zobrazit celý příspěvek
Je to pořad dokola... nákup techniky není jen o typu( jde i o průmyslový a ekonomicky aspekt)
Z toho co víme z veřejných zdrojů nám Němci v případě volby ceny nabízejí i velice zajímavou spolupráci, uvedu například přenos technologie výroby pancéřování a zapojeni našeho průmyslu i do ostatních jejich programů .... a proč to nenabízí k lynxu? To je jednoduché to je vozidlo na obchod ( stejne jako Cv90, ascood) nema ho bw a proto není pro Němce perspektivní.
Wolfdog ? A co v tom bude za kánon, SŘP, powerpack??? (Všechno budem stejne kupovat z Německa )
A navíc všichni výměně že je puma i zdaleka nejlepší.
A MALIho argument že velitel čety pojede v Land roveru... no ten je trochu mimo (velitele v bw taky asi nebudou chodit pěšky .....)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...