F-35 Lightning II: Nejdražší vojenský program v historii
- 18. 4. 2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Dnes volně navážeme na náš článek Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II. Ač nedávno vydaná zpráva kontrolní komise amerického Kongresu GAO pochválila pokrok ve vývoji programu a označila jej za "stabilní", otázky stále vyvolává vzrůstající finanční náročnost programu a dodržení dodacích termínů.
Za posledních 12 let vzrostly finanční náklady na program F-35 téměř dvojnásobně – z původních 213 miliard dolarů v roce 2001 na stávajících 390 miliard. Cena jednoho stroje se nyní odhaduje na 137 milionů dolarů, ačkoli původní kalkulace počítaly s cenou "pouhých" 69 milionů. Jenom pro představu: Za současnou stíhačku F-22 Raptor vynaloží americká armáda 150 milionů dolarů za kus (2009) a těžký ruský stíhač páté generace T-50 (PAK-FA) pak podle firmy Suchoj nemá stát více než 100 milionů.
Právě vzrůstající náklady byly doposud předmětem nejtvrdší kritiky GAO. Ta však v poslední době svůj postoj mírní. Včera na jednání Podvýboru pro taktické letecké a pozemní síly ozbrojených sil Sněmovny reprezentantů (House Armed Services Subcommittee on Tactical Air and Land Forces) řekl Michael Sullivan, ředitel pro akvizice a zdroje při GEO: "V posledních dvou letech to vypadá, že se program stabilizoval."
Foto: Hlavní technický problém nespočívá v letounech samých, ale ve speciální zaměřovací přilbě. Letoun a přilba tvoří totiž dohromady technickou symbiózu, jež činí ze stíhačky F-35 skutečně revoluční letoun. / Wikipedia
V současné době je podrobováno intenzivnímu testování 14 letadel F-35 ve všech třech konfiguracích, tzn. pro americké letectvo a většinu zahraničních zájemců F-35A, stroj s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B a námořní verze letounu F-35C. Podle Sullivana byl dosažen velký pokrok především "…v jedné z nejvíce rizikových oblastí, jíž je softwarové vybavení letoun".
Kromě ceny je bohužel dalším problémem téměř jisté opětovné zpoždění dodávek. Stíhačka F-35 Lightning II je velice technicky komplikovaným strojem, navíc vyráběným ve třech rozdílných konstrukčních variantách. Ke všemu se ještě počítá s výrobou několika tisíc kusů. Firma Lockheed Martin, jakožto výrobce F-35, tak musí zvládnout i komplikovaný a náročný management výroby, zkoušek a dodávek stovek a tisíců velice sofistikovaných stíhaček.
Video: F-35 je intenzivně testována ve dne, v noci. / YouTube
Opoždění se obává především americká marina, která má dostat stroje s krátkým vzletem a přistáním, tzv. kategorie SVTOL (Short Take-Off and Vertical Landing). Už nyní je jasné, že bude nutné prodloužit až do roku 2030 životnost harrierů, které používají mariňáci.
V současnosti čeká na více než 3100 stíhaček F-35 celkem 10 zemí a další desítka států má předběžný zájem nakoupit další stovky kusů. K zájemcům patří mimo jiné Rumunsko, Finsko, Řecko nebo Belgie.
Počty objednaných verzí stíhaček F-35 Lightning II podle států
Zákazník |
Varianta letounu |
Počet |
U.S. Air Force |
A |
1763 |
U.S. Navy |
C |
260 |
U.S. Marine Corps |
B |
340 |
U.S. Marine Corps |
C |
80 |
Velká Británie |
B |
138 |
Turecko |
A |
100 |
Austrálie |
A |
100 |
Itálie |
A |
60 |
Itálie |
B |
30 |
Nizozemsko |
A |
85 |
Kanada |
A |
65 |
Norsko |
A |
52 |
Japonsko |
A |
42 |
Dánsko |
A |
39 |
Izrael |
A |
19 |
Zdroj: DefenseTech, Wikipedia
Související články
F-35A poprvé vypustil řízenou střelu vzduch-vzduch AIM-120
Pokrok v testování zbraňových systémů oznámil minulý týden na svých webových stránkách přímo výrobce ...
- 03.11.2012
- 11 komentářů
- Michal Polák
Stíhačky F-35 Lightning II nesmějí létat
Všechny stíhačky F-35 Lightning II jsou uzemněny a nesmějí do vzduchu. Zákaz platí pro všechny ...
- 27.02.2013
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II
V poslední době se kolem programu stíhačky F-35 Lightning II vyrojilo mnoho negativních zpráv. Píše ...
- 15.03.2013
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace
Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních ...
- 08.04.2013
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Já zastáncem steath technologie taky nejsem a to kvůli tomu, že nejsem příznivcem toho, aby byl letoun jenom kvůli stealthu jednou tak drahý, jako stejně kvalitní a výkoný letoun ...Zobrazit celý příspěvek
Já zastáncem steath technologie taky nejsem a to kvůli tomu, že nejsem příznivcem toho, aby byl letoun jenom kvůli stealthu jednou tak drahý, jako stejně kvalitní a výkoný letoun bez stealthu.
USA příliž tlačí na pilu, jak kdyby se připravovala na invazi mimozemšťanů, nebo tak něco :D a tím částečně odhalují směr vývoje a technologií, kterou jinak vývojech vlastních klíčových technologií neschopné státy (Čína, Rusko) v klidu okopírují. Výsledná kvalita je ovšem od té západní na hony vzdálená..
Typhoon a Rafale jsou víceůčelové stíhací letouny, bezkonkurenčně nejlepší ve své třídě a nepotřebují aby je omezoval nějaký stealth, jako je tomu u F-35 a F-22 ;)Skrýt celý příspěvekPřééésně! A přesně z těchto důvodů západní technika jako celek, se svými zcela zbytečnými a předraženými kachnami pro zákazníky, prohrála technologicky v posledních letech kam ...Zobrazit celý příspěvek
Přééésně!
A přesně z těchto důvodů západní technika jako celek, se svými zcela zbytečnými a předraženými kachnami pro zákazníky, prohrála technologicky v posledních letech kam šlápla!
Není nad staré dobré migyny jednadvácy a bedny a sůčka!Skrýt celý příspěvekNeviditelná letadla jsou en kachny pro zákazníky. Dokumentuje to i sestřel amerického letadla nad Jugoslávií: Tlačítko „Start“ stiskl Dragan Matič. Vyprávěl o detailech této ...Zobrazit celý příspěvek
Neviditelná letadla jsou en kachny pro zákazníky. Dokumentuje to i sestřel amerického letadla nad Jugoslávií:
Tlačítko „Start“ stiskl Dragan Matič. Vyprávěl o detailech této operace:
24. března 1999 jsme opustili náš vojenský útvar a přemístili se na předměstí Bělehradu. Tři dny jsme prožili poměrně klidně. Pracovali jsme podle pokynů, taková obyčejná rutina, kterou jsme dělali na rozkaz našeho velitele. To hlavní bylo nedát se zachytit radary letadel AWACS, které obyčejně doprovázely bojová letadla NATO – zejména takové, jako je F117A. Byli jsme u vesnice Šimanovce. 27. března v podvečer měla celá naše brigáda službu. Kolega ze služby sledování oznámil, že v éteru jsou značné poruchy, a že signál se blíží naší pozici. Doslova po pěti minutách radiová rozvědka oznámila, že k naší pozici se blíží cíl. Náš velitel se pozorně díval na monitor a dostával pokyny rádiové rozvědky. Cíl letěl přímo na nás. Zachytili jsme ji. Podíval jsem se na monitor a uviděl jsem jasný signál cíle. Začali jsme ho sledovat, byl vidět velmi dobře. Hlásil jsem veliteli, že cíl byl našimi přístroji zachycen, a že jsme připraveni ho likvidovat. 17 vteřin po povelu „pal“ byl cíl naší raketou zasažen. První raketa utrhla Stealthu křídlo, a druhou sestřelili samotné letadlo. Pilot se katapultoval, a letadlo spadlo.
To je přece fantazie amerických inženýrů a letců, že letoun F117A je neviditelný. Všechny technologie Stealth zajišťují jeho „neviditelnost“ jen ve vysokofrekvenčním pásmu. Pro radary fungující v nízkých frekvencích je docela viditelný. Proto jsme ho zachytily ještě ve vzdálenosti 50 km a čekali jsme, až proletí kolem naší pozice, abychom ho zničili.
Ano, má signál slabší, než obyčejná letadla, stejně se však na obrazovkách radarů objeví. Možná, že letec udělal chybu, možná, že se zabloudil, letěl však ve výšce pouhých 5 km, a zachytili jsme ho. Sestřelili jsme to strašné, fantastické letadlo – nejtajnější letoun amerického vojenského letectva. Pilot se katapultoval a ukrýval se v lesích. Za pět hodin přiletěla několika vrtulníky skupina amerických komando a odvezla si ho. Už příští den byl na základně Aviano nedaleko Benátek. Kdy se nám podařilo to letadlo sestřelit, hned jsme opustili pozici spolu s technikou. Čím rychleji se obsluha přemístí, tím má více šancí na to, že zůstane živá. Tak jsme to dělali 24krát během tří měsíců agrese. A to nás zachránilo.Skrýt celý příspěvekJaM: Proč by proboha F-35 nemohly podnikat útočné mise ve stealth konfiguraci? K čemu by pak tak drahý projekt JSF vlastně byl? Nechci být osobní, pod článkem Eurofighter vs. ...Zobrazit celý příspěvek
JaM: Proč by proboha F-35 nemohly podnikat útočné mise ve stealth konfiguraci? K čemu by pak tak drahý projekt JSF vlastně byl?
Nechci být osobní, pod článkem Eurofighter vs. Raptor, jsem si s velkým zájmem přečetl vaše informace o F-22, ale jestli jsou stejně nepodložené jako tahle, tak nevím co si myslet...Skrýt celý příspěvekotazka je ci by neboli na tom lepsie pri pokracovani vyroby F-22 ktora by doplnala novo postavene modernizovane verzie F-16 a F/A-18... v podstate STEALTH je nutny len pocas prvych ...Zobrazit celý příspěvek
otazka je ci by neboli na tom lepsie pri pokracovani vyroby F-22 ktora by doplnala novo postavene modernizovane verzie F-16 a F/A-18... v podstate STEALTH je nutny len pocas prvych par dni konfliktu, a na to je F-22 ovela lepsie stavana ako F-35. no a na bombardovanie pozicii F-35 by aj tak pouzivala zavesne pilony takze by jej STEALTH povrch aj tak bol nanic...
F-22 stala 154 milionov$ na novy stroj. F-35 je uz na 137milionoch a to este ani nebezi seriova vyroba, a stroj nema vychytane "muchy" z operacneho nasadenia... F-22 je u bojovych letiek od 2005, a trvalo im niekolko rokov kym nabrali operacnu sposobilost - co nie je nic vynimocne, prave naopak, stava sa to vsetkym novym lietadlam zavedenym do vyzbroje.
Ak by zvolili cestu smerom k F-22, Lockheed by musel vytvorit namornu verziu F-22, no to by nemal byt az tak velky problem ako stavat uplne nove lietadlo. navyse F-22 ako dvojmotorovy stroj sa na sluzbu na lietadlovej lodi hodi viac ako jednomotorova F-35Skrýt celý příspěvekJaM: Díky za objasnění, to jsem nevěděl. O to hůř pak ta cena vypadá. I když hádám, že Američané berou F35 částečně jako technický demostrátor (kvůli helmě, ta je opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
JaM: Díky za objasnění, to jsem nevěděl. O to hůř pak ta cena vypadá.
I když hádám, že Američané berou F35 částečně jako technický demostrátor (kvůli helmě, ta je opravdu revoluční), čímž se cena stejně neobhájí..Skrýt celý příspěvekneni vsemu konec,ale nevidim to s 35 dobre.takova „stealth f16” odberatelum co trochu slysi na americke stihacky.Zajimavejsi by ale mohla byt ta JHMCS,vcetne ruskych ...Zobrazit celý příspěvek
neni vsemu konec,ale nevidim to s 35 dobre.takova „stealth f16” odberatelum co trochu slysi na americke stihacky.Zajimavejsi by ale mohla byt ta JHMCS,vcetne ruskych ekvivalentu,ktere pouzivali mnohem driv na 29 nez se amici snazi ted.Cesky internet celkove o helmach nema temer nic...btw: nevite neco ohledne statnich zkousek pak fa co zacaly v breznu?Skrýt celý příspěvek
Private: cena je za novy stroj. Peniaze za vyvoj su uz minute z byvalych rozpoctov. V pripade nakupu novych strojov sa cena za vyvoj nezaratava, kedze ten je uz zaplateny... ...Zobrazit celý příspěvek
Private: cena je za novy stroj. Peniaze za vyvoj su uz minute z byvalych rozpoctov. V pripade nakupu novych strojov sa cena za vyvoj nezaratava, kedze ten je uz zaplateny... takze, ak USA kupi F-35 tento rok, tak zan zaplatia 137milionov, no ak sa pozru na celkove naklady tak im ta cena vyjde vyssia, kedze sa zarataju aj naklady na vyvoj...Skrýt celý příspěvek
Tak hlavně cena 137 mil za kus je včetně vývoje, tudíž oni nebudou platit plnou cenu za všechny letadla, ale maximálně něco doplácet. Kdyby v tom všechny ty státy neměli peníze, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak hlavně cena 137 mil za kus je včetně vývoje, tudíž oni nebudou platit plnou cenu za všechny letadla, ale maximálně něco doplácet. Kdyby v tom všechny ty státy neměli peníze, tak se z toho dávno vyvlečou.Skrýt celý příspěvek
Nechcem sa nijako nikoho dotknúť ale vážne niekto verý že USA nakúpy dokopy stíhačky 2443 za 137 mil? ved to tvorí celkovú sumu na stíhače 334 691 000 000 USD. Pri súčasnej ...Zobrazit celý příspěvek
Nechcem sa nijako nikoho dotknúť ale vážne niekto verý že USA nakúpy dokopy stíhačky 2443 za 137 mil?
ved to tvorí celkovú sumu na stíhače 334 691 000 000 USD.
Pri súčasnej ekonomickej situácii, je to podľa mna vaic než nepravdepodobné. ale je to len môj subjektívny názor môžem sa aj mýliťSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...