Stíhačky F-35 Lightning II nesmějí létat
- 27. 2. 2013
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Všechny stíhačky F-35 Lightning II jsou uzemněny a nesmějí do vzduchu. Zákaz platí pro všechny stroje všech verzí - pozemní, námořní i verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním. Důvodem zákazu provozu je trhlina v lopatce motoru, která byla odhalena při běžné technické kontrole na kalifornské základně Edward Air Force Base.
Nejde o první případ, kdy bylo letounům F-35 Lightning II zakázáno létat. Tentokrát jde však o mnohem vážnější problém, nejen typem technické závady, ale i rozsahem přerušení letových testů stíhaček F-35. V prvním případě byly uzemněny pouze stroje F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním, u kterých se vyskytla závada na palivovém systému.
"Je příliš brzy říct, jak bude mít uzemnění dopad na flotilu letadel. Přesto, z bezpečnostního hlediska, všechny operační lety F-35 byly zastaveny, dokud nebude vyšetřování uzavřeno a příčina poškození lopatky nebude plně pochopena," vyjádřili se k uzemnění flotily letadel F-35 představitelé amerického ministerstva obrany.
Poškozená lopatka se našla na motoru pozemní verze F-35A Lightning II. Ač se jednotlivé verze od sebe konstrukčně liší, většina elektronických systémů a především motor je stejné konstrukce. Z toho důvodu došlo k uzemnění všech stíhaček F-35.
Video: Program F-35 Lightning II - ohlédnutí za rokem 2012 / YouTube
Otázkou je, jak trhlina vznikla. Pokud šlo o náraz cizího předmětu, budou lety brzy obnoveny, protože se nejedná o chybu konstrukce. Pokud však jde o trhlinu způsobenou nevhodnou konstrukcí lopatky, technologií výroby nebo použitím nevhodného materiálu, budou problémy mnohem větší.
V extrémním případě, pokud se ukáže, že jde o chybu v konstrukci lopatky, musí dojít k výměně všech lopatek v motorech a k novému testování motorů i celých letadel. Výsledkem bude samozřejmě prodražení i zdržení celého programu.
Stíhačka F-35 Lightning II firmy Lockheed Martin patří mezi největší a nejdražší vojenské programy současnosti. Počítá se s výrobou tisíce kusů a prodejem stíhaček do zemí po celém světě. Zde mají zastávat roli, kterou dosud hrály stíhačky F-16 Fighting Falcon. Největší počet strojů F-35 poputuje především do USA, Velká Británie a Izraele.
Update 3.3.2013: Stíhačky F-35 opět létají. Vše se zdá být v pořádku.
Zdroj: Armed International
Související články
VIDEO: F-35B Lightning II přistává na letadlové lodi
Pár dní nazpátek se udál významný milník v programu nového lehkého stíhače F-35 Lightning II. Verze ...
- 08.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje
Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...
- 10.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Japonsko oficiálně oznámilo záměr nakoupit stíhačky F-35
Japonsko oficiálně oznámilo nákup 42 amerických stíhaček F-35A Lightning II v hodnotě 80 mld korun. ...
- 20.12.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Velká Británie obdržela první sériový F-35B
Na konci července obdržela Velká Británie první ze tří objednaných víceúčelových letounů s krátkým ...
- 10.09.2012
- 13 komentářů
- Michal Polák
F-35B, ktoré sa včera stratilo po katapultáži pilota, sa už našlo ;-) :
https://twitter.com/Travis_in_...F-35B, ktoré sa včera stratilo po katapultáži pilota, sa už našlo ;-) :
https://twitter.com/Travis_in_...Prvá havária F-35: ... https://svet.sme.sk/c/20925761...
Prvá havária F-35: ... https://svet.sme.sk/c/20925761...
Iceman: Tak pozor, Rafale není lepší pouze v manévrovatelném boji. On je zatím lepší úplně ve všem protože F-35 zatím nebyla nasazena. To že se veškeré vzdušné boje vedou na ...Zobrazit celý příspěvek
Iceman: Tak pozor, Rafale není lepší pouze v manévrovatelném boji. On je zatím lepší úplně ve všem protože F-35 zatím nebyla nasazena. To že se veškeré vzdušné boje vedou na extrémní vzdálenost není zcela pravda ( ostatně jednou už to tady bylo, američané už jednou pustili kanony k vodě) protože se zlepšuje zároveň ochrana letadla proti zásahu raketou. Navíc F-35 je o tolik dražší že si kladu otázku, zda nepředbíhá svou dobu - měli by prostě ubrat.Skrýt celý příspěvek
No a je po afere.... Pentagon zrušil zákaz létání pro stíhačky F-35, zavedený minulý týden. Ukázalo se, že praskliny na turbíně motoru se týkaly jen jednoho stroje, který byl ...Zobrazit celý příspěvek
No a je po afere.... Pentagon zrušil zákaz létání pro stíhačky F-35, zavedený minulý týden. Ukázalo se, že praskliny na turbíně motoru se týkaly jen jednoho stroje, který byl testován v extrémních režimech, a nejsou systémovou chybouSkrýt celý příspěvek
Iceman: Tak Su-35 je stejně jako Su-30SM jen mezistupeň nežpoběží seriová výroba T-50. Myslím, že T-50 je úplně někde jinde, co se týče senzorů obecně a elektroniky. Počet senzorů ...Zobrazit celý příspěvek
Iceman: Tak Su-35 je stejně jako Su-30SM jen mezistupeň nežpoběží seriová výroba T-50. Myslím, že T-50 je úplně někde jinde, co se týče senzorů obecně a elektroniky. Počet senzorů v jednom "T-50" je jako v F-22 + F-35 dohromady + ještě radar do zadní polosféry. A Číňani můžou dostat osekanou verzi dost, hlavně radar Irbis a OLS-35 asi downgradujou.Skrýt celý příspěvek
Iceman: Ano, na papíře je základní koncepce programu JSF správná. Má, nebo spíše měla vytvořit relativně levný, víceúčelový letoun páté generace, jako náhradu celé řady F-16, ...Zobrazit celý příspěvek
Iceman: Ano, na papíře je základní koncepce programu JSF správná. Má, nebo spíše měla vytvořit relativně levný, víceúčelový letoun páté generace, jako náhradu celé řady F-16, F/A-18 a AV-8B ve složkách americké armády , jakož i spojenců. Jenže tato koncepce selhala ještě dříve, než se letoun dostal do operačního nasazení. Už nyní je o 70% dražší oproti původním plánům, cena není zdaleka konečná a problémů spíše přibývá.
Pentagon přiznává, že bude nereálné nahradit všechna letadla předchozích generací, právě kvůli rostoucím nákladům a vlády participujících evropských států si rvou vlasy, jak tahle letadla zaplatí. Dokonce i izraelci spoléhají na to, že F-35 dostanou od američanů v rámci zahraniční vojenské podpory.
Nechci F-35 shazovat za každou cenu, je to výborný stroj, ale zatím to vypadá, že se vydal cestou jeho většího bratra F-22, tedy, že požírá sebe sama.Skrýt celý příspěvekSouhlasim. Stejne se vsechno dozvidame tak 10 - 20 spozdenim, kdo vi, co se testuje prave ted. Pohadky tupu Aurora ted uplne nemyslim, ale kdo vi. :) - Ohledne tech letounu do ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasim. Stejne se vsechno dozvidame tak 10 - 20 spozdenim, kdo vi, co se testuje prave ted. Pohadky tupu Aurora ted uplne nemyslim, ale kdo vi. :) - Ohledne tech letounu do Ciny..... nechapu jak jim to Rusaci mohli prodat. Cinani jim to zkopirujou a vezmou jim trhy. :( Bud jsou Rusaci financne opravdu zoufali - nebo maji davno uz neco lepsiho - nebo jim ty SU-35 dodaji radne "poladene" :D Snad jim neprodaji plnohodnotne stroje, to bych nechapal. To by prece ohrozovalo i je (cinsky zalusk na sibir).Skrýt celý příspěvek
vždy je to len uhol pohľadu, subjektívne názory no ukáže bojaschopnosť len vojna s obstojným protivníkom, cez prvú svetovú vojnu si tiež Británia myslela aké má krízniky hlavne čo ...Zobrazit celý příspěvek
vždy je to len uhol pohľadu, subjektívne názory no ukáže bojaschopnosť len vojna s obstojným protivníkom, cez prvú svetovú vojnu si tiež Británia myslela aké má krízniky hlavne čo sa týka HMS Indefatigabl.
Ja sa priklánam a považujem za najlepšie ruské, aj napriek tomu, že rusko koncom 90-tych rokcoh zbankrotovalo no postupne sa stavia na nohy a časom určite ukáže svoje
No škoda že prednedávnom predsa len došlo k dohode medzi čínou a RF ohľadom SU -35Skrýt celý příspěvek@OL Urcite myslis RED FLAG civeceni na Alijasce a WVR souboj F22ky vs Nemecke Typhoony. Ano, tam doslo v tesnem manevrovem boji k remize. S tim, ze piloti F22 museli dodrzovat ...Zobrazit celý příspěvek
@OL
Urcite myslis RED FLAG civeceni na Alijasce a WVR souboj F22ky vs Nemecke Typhoony. Ano, tam doslo v tesnem manevrovem boji k remize. S tim, ze piloti F22 museli dodrzovat mnoha omezeni (nesmely pouzivat pokrocile systemy ruseni atd,), aby slo ciste o manevrovy boj. -- Je to tim, ze konstrukce Typhoonu je zamerena v prvni rade na manevrovatelnost.... a tomu se podridilo temer vse. Z toho letadla je to videt na prvni pohled, delta s kachnima plocahama.... teziste hodne vzadu.... uzasny pomer tah/hmosnost.... a pritom je docela maly. Je to takova mala raketa. Typhoon mam docela rad :) Jenze F22 se mu v supermanevrovatelnosti z 95% vyrovna a k tomu ma vlastnosti, ktere pousovaji vzdusny boj uplne do jinych dimenzi. Spoustu z nich se nikdy nedozvime. Jako celek je F22 naopak myslim dost podcenovany. --- Nicmene za tu cenu, je pro Brity, Nemce a spol. Typhoon skvelej stroj.... to se povedlo. Mam ho o dost radsi, nez Rafale.Skrýt celý příspěvekNo já jsem zvědavej na F-35 v aliančních cvičeních ve vzdušnym souboji, jestli teda vůbec k tomu dá USA souhlas. Mohli by se právě divit stejně tak, jako jim evropský letouny 4 a ...Zobrazit celý příspěvek
No já jsem zvědavej na F-35 v aliančních cvičeních ve vzdušnym souboji, jestli teda vůbec k tomu dá USA souhlas. Mohli by se právě divit stejně tak, jako jim evropský letouny 4 a 4.5 generace sestřelujou F-22.Skrýt celý příspěvek
Rafale by nemal sancu ani v WVR prave koli schopnosti palubnych systemov.. EODAS umoznuje napr navadzanie IR rakiet 360 stupnov okolo lietadla bez toho aby ich bolo treba ...Zobrazit celý příspěvek
Rafale by nemal sancu ani v WVR prave koli schopnosti palubnych systemov.. EODAS umoznuje napr navadzanie IR rakiet 360 stupnov okolo lietadla bez toho aby ich bolo treba akokolvek zameriavat., navyse ide o najlepsi IR system sucasnosti, takze F-35 by mala voci Rafale vyhodu skorsej identifikacie a tym padom by si pilot F-35 mohol zvolit smer utoku...Skrýt celý příspěvek
Rafale je oproti JSF lepsi pouze (teoreticky) v manevromvem boji na blizkou vzdalenost. Ale stealth charakteristiky a avionika.... to je neporovnatelne. Integrovany bojovy system, ...Zobrazit celý příspěvek
Rafale je oproti JSF lepsi pouze (teoreticky) v manevromvem boji na blizkou vzdalenost. Ale stealth charakteristiky a avionika.... to je neporovnatelne. Integrovany bojovy system, jaky ma F35 je bezkonkurecni. A prave tyto veci jsou v dnesnim vdusnem boji (az na vyjimky) rozhodujici. Samozrejme, ze F35 nema dva motory (ma ale fungovat hlavne jako doplnek k F22 - ala F15 a F16), v urcitiych ohledech je to komporomis, ale rekl bych, ze svym zpusobem dokonaly, protoze je zameren presne na moderni zpusob boje ve vzduchu. Americani vi, proc ten letoun chteji. Ty prutahy a cena jsou velmi neprijemne (to je hodno kritiky), ale zakladni koncepce letounu, je podle me naprosto spravna. Rafale by v BVR (nikoliv WVR) proti F35 nemel sanci, padl by k zemi jako papir.Skrýt celý příspěvek
Kdyby se místo F-35, jakožto náhrada za F-16 a novej NATO letoun, nakoupili Rafaly, bylo by to 1000x lepší a ekonomičtější - levnější letoun, odzkoušený v boji, prvky stealth, ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby se místo F-35, jakožto náhrada za F-16 a novej NATO letoun, nakoupili Rafaly, bylo by to 1000x lepší a ekonomičtější - levnější letoun, odzkoušený v boji, prvky stealth, radar AESA, operatibilní z letadlových lodí, široké spektrum výzbroje (i jaderná), schopnost supercruise (narozdíl od F-35).
Bude to možná bohužel znít protiamericky a někteří diskutanti div nevyletí z kůže, ale USA holt zase jednou zavelela :OSkrýt celý příspěvekDeadog: Taky jsi diskutující a píšou sem i další co mají stejný názor jako ty. Kdyby měli všichni stejný názor, pak by nebylo o čem diskutovat. Od toho je to diskuze komiku. :)
Deadog: Taky jsi diskutující a píšou sem i další co mají stejný názor jako ty. Kdyby měli všichni stejný názor, pak by nebylo o čem diskutovat. Od toho je to diskuze komiku. :)
Uzemnění je naprosto standardní postup. Navíc není tolik strojů zavedeno do provozu, takže nevidím problém. O "vycouvání" z tohoto projektu uvažovalo/uvažuje více účastníků ...Zobrazit celý příspěvek
Uzemnění je naprosto standardní postup. Navíc není tolik strojů zavedeno do provozu, takže nevidím problém.
O "vycouvání" z tohoto projektu uvažovalo/uvažuje více účastníků projektu. Je ovšem nutné dívat se na projekt a zejména podepsání účasti z širšího časového spektra. To, že nastanou takové odsuny spojené s realizací s nejspíš nikdo na začátku nepřipouštěl (včetně Dánů). A vypovídat dlouhodobé mezinárodní smlouvy jen podle toho, kdo zrovna sedí v kabinetě vlády je standardem snad jen v ČR (ironie). Pro úplnost je nutné dodat, že Kanaďanům a Australanům už pomalu dochází trpělivost a raději rozšíří/rozšiřují letky F/A-18E/F Super Hornet.Skrýt celý příspěvekUzemnění je naprosto standardní postup. Navíc není tolik strojů zavedeno do provozu, takže nevidím problém. O "vycouvání" z tohoto projektu uvažovalo/uvažuje více účastníků ...Zobrazit celý příspěvek
Uzemnění je naprosto standardní postup. Navíc není tolik strojů zavedeno do provozu, takže nevidím problém.
O "vycouvání" z tohoto projektu uvažovalo/uvažuje více účastníků projektu. Je ovšem nutné dívat se na projekt a zejména podepsání účasti z širšího časového spektra. To, že nastanou takové odsuny spojené s realizací s nejspíš nikdo na začátku nepřipouštěl (včetně Dánů). A vypovídat dlouhodobé mezinárodní smlouvy jen podle toho, kdo zrovna sedí v kabinetě vlády je standardem snad jen v ČR (ironie). Pro úplnost je nutné dodat, že Kanaďanům a Australanům už pomalu dochází trpělivost a raději rozšíří/rozšiřují letky F/A-18E/F Super Hornet.Skrýt celý příspěvekneni lepsi z bezpecnostniho hlediska uzemnit vsechny stroje nez se zjisti proc je tam ta prasklina aby nedoslo ke ztrate zivotu ? je to podle me normalni postup vsude na svete ,jen ...Zobrazit celý příspěvek
neni lepsi z bezpecnostniho hlediska uzemnit vsechny stroje nez se zjisti proc je tam ta prasklina aby nedoslo ke ztrate zivotu ? je to podle me normalni postup vsude na svete ,jen diskuteri na AN z toho delaji halo.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...