F-35A poprvé vypustil řízenou střelu vzduch-vzduch AIM-120
- 3. 11. 2012
- 11 komentářů
- Michal Polák
Pokrok v testování zbraňových systémů oznámil minulý týden na svých webových stránkách přímo výrobce Lockheed Martin. K odhození střely středního doletu došlo z vnitřního zbraňové šachty. Již v minulosti předcházely úspěšné testy protizemní munice.
K testu došlo podle oficiálního vyjádření 19. října. Prototyp F-35A známý pod označením AF-1 provedl odhození (nikoliv ostrý odpal) podle plánu nad přesně určeným místem. Letoun pilotoval major Matthew Phillips z letectva Spojených států amerických USAF a podle všeho byl úspěšný.
Střela AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile) bude tvořit společně se střelou krátkého doletu AIM-9 hlavní protileteckou výzbroj F-35. V současné době jí využívají i jiné stíhací letouny amerického letectva jako F-16, F-15 a F-22 a střela je rozšířená i ve světě. Ve výzbroji jí mají také české stíhací JAS-39 Gripen, konkrétně v počtu 24 kusů. Dostřel střely AIM-120 činí podle verze 50 až 180 kilometrů a dosahuje rychlosti až čtyř machů.
Video: Ukázka odhozu střely AIM-120 AMRAAM ze stíhačky F-35 / YouTube
AMRAAM je řízena střela z kategorie „Beyond Visual Range“. Střela je tedy určena k ničení cílů za hranicí přímého vizuálního kontaktu. AMRAAM je vybaven kombinovanou naváděcí soustavou. Hned po odpalu je let řízen inerciálním systémem (pomocí gyroskopů) do předpokládaného místa cílem. V konečné fázi se na cíl střela navádí pomocí vlastního malého radaru.
Dříve již byly uskutečněny také odhozy protizemní munice JDAM (Joint Direct Attack Munition). Konkrétně se jednalo o typ GBU-31(V)1/B vzniklý z neřízené pumy Mk-84 a GBU-31(V)4/B, jejímž základem je zase BLU-109. Hlavním rozdílem oproti původně neřízené munici je přidání „kitu“, který dělá z jednoduché a zavedené munice řízenou výzbroj určenou k přesným úderům na pozemní cíle.
Připomeňme, že F-35A je verze s konvenčním startem a přistáním víceúčelového stíhacího letounu 5. generace. Na rozdíl od dražšího a výkonnějšího F-22A Raptor má být určen na vývoz do celé řady zemí, kde má nahrazovat zejména typ F-16 a v americkém letectvu částečně také bitevníky A-10 Thunderbolt II.
Související články
VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje
Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...
- 10.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Velká Británie obdržela první sériový F-35B
Na konci července obdržela Velká Británie první ze tří objednaných víceúčelových letounů s krátkým ...
- 10.09.2012
- 13 komentářů
- Michal Polák
Indie odmítla americké F-35 a nadále hodlá spolupracovat s Ruskem
Víceúčelový stíhací letoun F-35 se na indickém nebi opravdu neobjeví. Údajná nabídka z Washingtonu ...
- 19.09.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
F-35 jako slabá náplast na Raptora?
Produkce nadzvukového stíhače F-22A Raptor skončila, když bylo vyrobeno necelých dvě stě letounů. Je ...
- 30.10.2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
Ani bezpilotní letouny nedokážou nahradit stroj jako je A-10, je to utopie. Bezpilotní letoun se hodí tak na individuální likvidaci nějakého nechráněného cíle na nepřátelském ...Zobrazit celý příspěvek
Ani bezpilotní letouny nedokážou nahradit stroj jako je A-10, je to utopie. Bezpilotní letoun se hodí tak na individuální likvidaci nějakého nechráněného cíle na nepřátelském území, ne na bitevní pole.Skrýt celý příspěvek
A10 měly být původně nahrazeny F16, ale pak to někomu cvaklo a provedli na A10 modernizaci vč. nových křídel. Ve výhledu bude práce A10 nahrazena bezpilotními stroji.
A10 měly být původně nahrazeny F16, ale pak to někomu cvaklo a provedli na A10 modernizaci vč. nových křídel. Ve výhledu bude práce A10 nahrazena bezpilotními stroji.
Coffin Corner - no, záměr takový byl. Ale pro protizemní útok v režimu kopírování terénu F-15E není nejlepší stroj (to ani FA-18) a pro tohle používají momentálně B-1B. Evropané ...Zobrazit celý příspěvek
Coffin Corner - no, záměr takový byl. Ale pro protizemní útok v režimu kopírování terénu F-15E není nejlepší stroj (to ani FA-18) a pro tohle používají momentálně B-1B. Evropané IDS Tornado a Rusové Su-24. Prostě tuto kategorii se zrušením F-111 nemají. Otázkou je, zda se spíše v tomto nespoléhají na Tomahawky. To je věc další diskuse. Ale F-35 tohle v popisu práce také mít nebude.
Co se týká letadlovek - on je to problém nejen z hlediska ceny. Britové se zavázali k dost výrazné spolupráci s Francií a zatím prostě nemají co nabídout. Což v tobě tvorby příslušných dohod ještě mohli.Skrýt celý příspěvekbark: Řekl bych že nosným typem, který kompletně nahradil F-111 je F-15E. A s tou zoufalou potřebou Británie, typu F-35B, to nebude tak horké když vyřadila Ark Royal a nové ...Zobrazit celý příspěvek
bark: Řekl bych že nosným typem, který kompletně nahradil F-111 je F-15E.
A s tou zoufalou potřebou Británie, typu F-35B, to nebude tak horké když vyřadila Ark Royal a nové letadlovky budou až po roce 2020. Zoufalí jsou spíše z jeho neustále rostoucí ceny...Skrýt celý příspěvekJeště k AIM-120D - ono to prakticky ani nesouvisí s F-22 nebo F-35, ale s faktem, že po zrušení F-14 s AIM-54 Phoenix chybí střela s podobnými parametry jako Phoenix - to pro ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k AIM-120D - ono to prakticky ani nesouvisí s F-22 nebo F-35, ale s faktem, že po zrušení F-14 s AIM-54 Phoenix chybí střela s podobnými parametry jako Phoenix - to pro námořnictvo.
A u USAAF je to reakce na zavádění R-37 (120/400 km) a existující R-33S (30{120 km). Bez ohledu na to, že jde o jiné kategorie AA střel, ale jde o asymetrickou rekaci v rámci BoR.Skrýt celý příspěvekasdf - stejně, jako před lety údajně nahradily F-111 modernizované F-16, F-18 a samozřejmě F-117. S následným výsledkem, že úkoly raiders musely pak převzít B-1 a v Iráku ...Zobrazit celý příspěvek
asdf - stejně, jako před lety údajně nahradily F-111 modernizované F-16, F-18 a samozřejmě F-117. S následným výsledkem, že úkoly raiders musely pak převzít B-1 a v Iráku spojenecká IDS Tornada -:).
Evropani si pro jistotu Tornada nechali a Rusové Su-24 taky. Taky se podivuji - nějak nepozoruji, že by podzvukové bitevníky Su-25 nějak mizely z trhu (obecný, ne přesný ekvivalent A-10), takže tyto stroje jsou pořád potřeba.
Také jsem někde zaslechl, že A-10 budou nahrazeny F-35 až v roce 2028, kdy skončí jejich životnost - a nebude je čím nahradit. :)
Ondřej Lacina - Británie má dostat/dostala - ještě to běží - v první fázi 5ks. Je to určeno výhradně pro testy a kromě pompézní slávy - i v našem tisku - ani RAF nepočítá s bojovým využitím. RAF zoufale potřebuje verzi B pro námořní použití jako náhradu Harrierů, ale ta je zatím v nedohlednu. Áčka má je pro parádu - jejich úkoly plní Typhoony a ty byl byl nesmysl nahrazovat.
Ty uvedené parametry AIM-120 platí pro verzi D s obousměrným datalinkem a GPS - to AČR nemá - nevím o tom, že by se Déčka vyvážela a jsou legračně podaná - 180km...zapomněli dodat že po semibalistické křivce (z vzestupného letu) a s velkým štěstím na dopravák nebo AWACS a podobné velké cíle - mj. i sám výrobce - Raythenon - udává tohle jako maximální dolet. Maximální efektivní dostřel je asi těch 50.Skrýt celý příspěvekNa to, jak se Lockheed Martin věčně chvástá, jak je to nejpokrošilejší letoun atd atd atd a co všechno zvládne bla bla bla, tak je to spíš ostuda, že F-35 vystřelila AMRAAM až ...Zobrazit celý příspěvek
Na to, jak se Lockheed Martin věčně chvástá, jak je to nejpokrošilejší letoun atd atd atd a co všechno zvládne bla bla bla, tak je to spíš ostuda, že F-35 vystřelila AMRAAM až teprve teď, když už jí zařazujou dva státy do výzbroje. Nechápu jak si může, např. Spojené království, zařadit do své Royal Air Force letoun, kterej neni ješte něni ani operatibilní. Na druhou stranu chápu, že se to letadlo, který je prakticky ještě STÁLE ve vývoji, se musí prostě nějak protlačit a udělat pořádnou reklamu. Jinak by fakticky nemělo šanci na úspěch.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...