Eurofightery pro Saúdskou Arábii: Německo stahuje zbrojní embargo
- 15. 1. 2024
- 19 komentářů
- Jan Buchar
Spolková koaliční vláda schválila prodej raket vzduch-vzduch Iris-T Rijádu a rozhodla se dále neblokovat jednání o prodeji stíhaček Eurofighter. Berlín dříve neumožňoval vývoz vojenské techniky do Saúdské Arábie s ohledem na její zapojení do jemenské občanské války či na porušování lidských práv. Změnu dosavadní politiky změnil říjnový útok na Izrael a také saúdská „konstruktivní role“ při zajišťování regionální stability.
Koaliční dohoda mezi německými sociálními demokraty (SPD), liberálními demokraty (FDP) a zelenými (Bündnis 90/Die Grünen) z října 2021 slibovala zpřísnění pravidel pro vývoz vojenského materiálu. Berlín se podle internetových stránek Zone Militaire chystal schvalovat vývozní licence pouze pro členy NATO nebo jejich blízké spojence. Striktně vyloučen měl být prodej státům ve válce. Prodej jakýchkoliv zbraní Saúdské Arábii se zdál být nepředstavitelný, ať už z důvodu zapojení Rijádu do války v Jemenu nebo kvůli vraždě novináře Džamála Chášukdžího saúdskými tajnými službami.
Rijád v roce 2007 koupil od společnosti BAE Systems 72 stíhaček Eurofighter za přibližně 4,4 miliardy liber. Všechna letadla byla dodána a Saúdové v březnu 2018 projevili zájem o dalších 48 letounů. Německo jako člen čtyřstranného britsko-italsko-německo-španělského projektu však další dodávky zablokovalo. Od té doby se jednání zadrhla na mrtvém bodě. Ještě loni v červenci německý kancléř Olaf Scholz naznačil, že prodej Eurofighterů Saúdské Arábii se neuskuteční, dokud bude současná vládní koalice u moci. Tedy přinejmenším do roku 2025.
„V nejbližší době nebude přijato žádné rozhodnutí o prodeji stíhaček Eurofighter Saúdské Arábii,“ řekl Scholz novinářům v průběhu červencového summitu NATO ve Vilniusu. Podle Zone Militaire německá koaliční vláda v této otázce nezastávala jednotné stanovisko. Zatímco kancléř Scholz (SPD) a ministr financí Christian Lindner (FDP) údajně obchodu nebránili, Die Grünen a většina SPD se stavěla proti. Nakonec mělo dojít k dosažení dohody umožňující vývoz „ve specifických případech“. Německá technika ovšem neměla být nasazena ani v Jemenu, ani jako prostředek k porušování lidských práv.
Saúdská Arábie, která dlouho nemohla nové Eurofightery získat, se mezitím obrátila na Francii a vyžádala si od společnosti Dassault Aviation nabídku na padesát čtyři letounů Rafale. Prosincová návštěva saúdského ministra obrany v Paříži pravděpodobně přispěla k posunu jednání. Představitelé německého leteckého průmyslu proto dle Zone Militaire zatlačili na vládu, aby své veto na prodej evropských stíhaček Saúdské Arábii zrušilo. Od poslední zakázky pro Katar v roce 2017 totiž žádná nová oznámena nebyla.
Postoj Berlína se změnil po útoku Hamásu na Izrael 7. října loňského roku. Obrat v německé politice před několika dny oficiálně vyhlásila ministryně zahraničí Annalena Baerbocková během své návštěvy Izraele. „Svět, zejména zde na Blízkém východě, se 7. října stal zcela jiným místem,“ prorokovala zelená politička. Následně odvolala německé veto vůči zahájení jednání mezi Saúdskou Arábií a Spojeným královstvím o prodeji Eurofighterů. „Německá spolková vláda se nebude stavět proti britským snahám o prodej dalších stíhaček Eurofighter.“
Důvodem tohoto obratu je prý „konstruktivní role“ Saúdské Arábie v blízkovýchodní krizi od říjnových útoků Hamásu na Izrael. „Saúdská Arábie dnes zachycuje rakety vypálené Hútíi na Izrael, to [její konstruktivní roli] jen podtrhuje a my jsme za to vděční,“ zdůraznila Baerbocková. „Je veřejným tajemstvím, že saúdské letectvo k tomu využívá také stíhačky Eurofighter... Saúdská Arábie i v těchto dnech rozhodujícím způsobem přispívá k bezpečnosti Izraele a pomáhá snižovat riziko regionální eskalace konfliktu.“
Hmatatelným výsledkem tohoto posunu se stal prodej 150 německých střel vzduch-vzduch IRIS-T Saúdské Arábii na konci minulého roku. Tyto zbraně najdeme i ve výzbroji Bundeswehru. Stíhací letouny je využívají k sestřelování nepřátelských letounů, dronů nebo raket. Schválení vývozního povolení podpořilo budoucí použití IRIS-T proti bezpilotním letounům a protilodním střelám, kterými hútíjští ozbrojenci v Jemenu již několik týdnů útočí na obchodní lodě v Rudém moři.
Zástupci německé vlády se minulý týden na tiskové konferenci ke změně německé politiky obsáhle vyjádřili. Steffen Hebestreit, mluvčí vlády, potvrdil přehodnocení programového bodu nepovolovat vývoz zbraní zemím zapojeným do války v Jemenu. „Německá vláda loni v létě přehodnotila takzvanou jemenskou doložku v kontextu vývoje konfliktu v Jemenu v posledních měsících a letech. Také přehodnotila roli Spojených arabských emirátů a Saúdské Arábie,“ řekl Hebestreit. V další části svého sdělení informoval o možné motivaci Hamásu, jenž se svým útokem pokusil narušit izraelsko-saúdské sblížení „Na základě tohoto přehodnocení a také vývoje, který jsme zaznamenali od 7. října, kdy Saúdská Arábie zaujala velmi konstruktivní postoj vůči Izraeli... je třeba také říci, že pachatelé útoku ze 7. října měli jediný cíl, a to zabránit sblížení Saúdské Arábie s Izraelem. Tohoto cíle nebylo dosaženo. Izraelská vláda a saúdskoarabská vláda mají dobré vztahy.“
Kromě situace v Jemenu, kde podle Berlína došlo k určitému „vývoji“, představuje významný faktor pro povolení či odmítnutí vývozní licence stav lidských práv v cílové zemi. Saúdská Arábie se dlouhodobě vyznačuje jejich nízkou úrovní. „Mohu znovu říci, že situace v oblasti lidských práv v Saúdské Arábii neodpovídá našim standardům. To je také dobře známo,“ uvedla Luisa-Maria Spoo ze spolkového ministerstva hospodářství. „Pozitivně ale vnímáme stabilizační roli této země v regionu.“
Během tiskové konference rovněž zazněla otázka, zda má zmíněná stabilizační role větší váhu než pokračující nedostatečný stav lidských práv v Saúdské Arábii. Jasnou odpověď ovšem zástupci vlády nespokytli. „Je na vás, abyste si udělali vlastní úsudek,“ stručně sdělil Steffen Hebestreit.
Na pozadí jemenské doložky stála navíc vražda Džamála Chášukdžího. Jeden z dotazů se proto týkal průběhu jejího vyšetřování a vysvětlení celé záležitosti ze strany Saúdské Arábie. „Můžete si být jisti, že se saúdskou stranou neustále diskutujeme o otázkách lidských práv,“ odpověděl Sebastian Fischer ze spolkového ministerstva zahraničí. „Vyzýváme ji k nezávislému, transparentnímu a komplexnímu objasnění [vraždy Džamála Chášukdžího]. A od saúdské strany jsme obdrželi ujištění, že tato obvinění budou prošetřena.“
Zone Militaire informoval o loňských rekordních prodejích německých zbraní. Schválené vývozy dosáhly celkové hodnoty 11,71 miliardy EUR. 90 % z nich směřovalo do členských zemí Evropské unie a/nebo NATO, jakož i do zemí blízkých těmto dvěma organizacím. Jen na Ukrajinu, zemi nacházející se ve válečném konfliktu, připadla třetina udělených povolení. Hodnota vývozu bude pravděpodobně ještě vyšší, protože nezohledňuje prodej 150 střel IRIS-T Saúdské Arábii.
Německé rozhodnutí stáhnout embargo na vývoz zbraní do Saúdské Arábie oficiálně souvisí s podporou Rijádu Izraeli. Saúdové hrají konstruktivní roli při stabilizaci regionu tím, že se podílí na sestřelování hútíjských dronů a raket. Tato role se zdá být důležitější, než dodržování lidských práv a svévole při fyzické likvidaci politických oponentů. Obrat Berlína může navíc zlepšit image Německa jako atraktivního partnera pro budoucí obranné projekty. Původně přísná vývozní politika znepokojovala Paříž a Madrid, jež s Němci vyvíjí bojový letecký sytém FCAS (Future Combat Air System). Na základě zkušeností s prodejem Eurofighterů Saúdské Arábii bude Berlín možná každou prodejní příležitost pro FCAS posuzovat spíše pragmaticky než dogmaticky.
Zdroje: Politico, Zone Militaire, 2, Augen geradeaus, 2
Související články
PREMIUM Saúdská Arábie a jaderné zbraně
Saúdská Arábie je jednou ze zemí, které jsou podezřívány z tajného úsilí získat jaderné zbraně. ...
- 15.09.2021
- 2 komentářů
- Jan Feryna
Houfnice CAESAR a obrněné transportéry TITUS pro Saúdskou Arábii
Twitterový účet Arab Defense jako první informoval o chystaném masovém zbrojním kontraktu mezi ...
- 29.10.2021
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Saúdská Arábie a energetická krize: Německo podlézá, USA se zlobí
Německý kancléř Olaf Scholz po zářijové návštěvě Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů ...
- 14.10.2022
- 2 komentářů
- Jan Buchar
PREMIUM Čínský diplomatický průlom na Blízkém východě: Sblížení Saúdské Arábie a Íránu
Zprostředkováním dohody o obnovení diplomatických vztahů mezi Saúdskou Arábií a Íránem dosáhl čínský ...
- 20.03.2023
- 2 komentářů
- Jan Buchar
Vítejme ve světě Realpolitik. Rozhodujícími faktory jsou peníze a vojenská bezpečnost. Politická váha SA šla nahoru, zatímco váha Jemenu dolů. Měli bychom to našemu velkému ...Zobrazit celý příspěvek
Vítejme ve světě Realpolitik. Rozhodujícími faktory jsou peníze a vojenská bezpečnost. Politická váha SA šla nahoru, zatímco váha Jemenu dolů. Měli bychom to našemu velkému západnímu bratrovi připomenout, až zase bude politicky kádrovat náš vlastní export zbraní a vojenského vybavení a blokovat povolení k převozu přes německé území.Skrýt celý příspěvek
Náš staronový premiér , tak kategoricky proti vojenskej pomoci Ukrajine sa v roku 2016 vyjadril (šlo o predaj do Sýrie): „Ja toto vôbec nevnímam ako niečo nemorálne a odmietam, ...Zobrazit celý příspěvek
Náš staronový premiér , tak kategoricky proti vojenskej pomoci Ukrajine sa v roku 2016 vyjadril (šlo o predaj do Sýrie):
„Ja toto vôbec nevnímam ako niečo nemorálne a odmietam, aby som bol spájaný s tým, že dobre, že nezodpovedám za terorizmus vo svete, keďže sa nejaké zbrane zo Slovenska niekde objavili,. Zbraň je normálny biznisový produkt. Keď nepredáme my, predá niekto iný, ale potom neplačte, ak sa nebudú zbrane predávať a zrazu budeme vidieť, že naši ľudia prichádzajú o robotu. Ja som s týmto nikdy nemal problém,“ vysvetlil premiér.
Kritizoval, že v deväťdesiatych rokoch obsadili na úkor Slovenska trhy zo zbraňami krajiny, ktorých predstavitelia Slovensko za ich výrobu kritizovali. „Tak nebuďme už hlúpi. Majme aj my svoj vlastný rozum a majme hlavne odvahu hovoriť o týchto veciach otvorene,“ doplnil.Skrýt celý příspěvek
Moj sukromny nazor - Nemecko sa snazi co najrychlejsie a najmohutnejsie rozbehnut vyrobu zbrani (stihacky, tanky, 155mm strely). Tento rozbeh vsak nie je mozny bez toho, aby ho ...Zobrazit celý příspěvek
Moj sukromny nazor - Nemecko sa snazi co najrychlejsie a najmohutnejsie rozbehnut vyrobu zbrani (stihacky, tanky, 155mm strely). Tento rozbeh vsak nie je mozny bez toho, aby ho spolufinancoval niekto naoazaj mega bohaty. Saudska Arabia je zakaznikom snov kazdeho vyrobcu zbrani. Zial je taka doba, ze ignorovat Saudov je dnes nemyslitelne.Skrýt celý příspěvek
Videl by som to tiež s prihliadnutím na svetlo udalostí, kedy okrem útoku Hamásu, podporovaného Iránom, na Izrael, US s Britmi bombardujú Jemenských Hútiov, podporovaný znovu ...Zobrazit celý příspěvek
Videl by som to tiež s prihliadnutím na svetlo udalostí, kedy okrem útoku Hamásu, podporovaného Iránom, na Izrael, US s Britmi bombardujú Jemenských Hútiov, podporovaný znovu Iránom, podnikajúcich útoky na obchodné lode v Červenom mori a tých nemajú ich v láske ani Saudi. Navyše je tu možná priama eskalácia s Iránom a ak by sa niečo väčšie zvrtlo na blízkom východe, so Saudmi by sme na tom tiež stáli na jednej strane (zálivu, doslova). A v neposlednom rade, buduje sa tu veľmi dôležitý obchodný koridor IMEC, putujúci z Indie cez Saudskú Arábiu a Izrael do Európy a my potrebujeme spojiť dvoch odjakživa veľkých súperov - židov a moslimov, takže si musíme udobriť Saudov, nech privrú oči pred konfliktom v Gaze. Už len z týchto dôvodov vidím ako nezmysel blokovať im zbrojné nákupy. A samozrejme logiku dáva aj to čo si napísal.Skrýt celý příspěvek
Především, když se koukám na stavy aktivních stíhaček spojenců, tak by to chtělo, aby všechny země programu ještě udělali objednávku aspoň na 50-100 stíhaček každá. Obzvláště ...Zobrazit celý příspěvek
Především, když se koukám na stavy aktivních stíhaček spojenců, tak by to chtělo, aby všechny země programu ještě udělali objednávku aspoň na 50-100 stíhaček každá.
Obzvláště stavy aktivních stíhaček RAF jsou na nedávnou bývalou velmoc vyloženě trapné.Skrýt celý příspěvekNeobjednali Briti F35? Či len v navalizovanej verzii C?
Neobjednali Briti F35? Či len v navalizovanej verzii C?
F-35B je relativně slabá verze oproti F-35A unese o 1,3t munice míň, má o cca 500km menší dolet, zvládá jenom +7G (oproti +9G F-35A), nemá kanón a má horší akceleraci F-35A 0.8M ...Zobrazit celý příspěvek
F-35B je relativně slabá verze oproti F-35A
unese o 1,3t munice míň, má o cca 500km menší dolet, zvládá jenom +7G (oproti +9G F-35A), nemá kanón a má horší akceleraci
F-35A 0.8M - 1.2M za 8s
F-35B 0.8M - 1.2M za 16s
F-35C 0.8M - 1.2M za 43s (to je fakt "pomalá plečka")
takže na QE dobrý, ale RAF Typhoon je výkonově trochu jinde (oproti F-35B má lepší akceleraci, stoupavost, unese víc munice, vyšší max rychlost - interně má ale o cca tunu míň paliva, k tomu o něco větší spotřebu - takže potřebuje externí nádrže, snad se pro něj teď dělají CFT)
F-35A je super, B a C doplácejí na svojí specializaci (nejenom výkony a vybavením, ale i cenou)Skrýt celý příspěvektady výcuc http://elementsofpower.blogspo... tady ...Zobrazit celý příspěvek
tady výcuc
http://elementsofpower.blogspo...
tady zdroj
https://www.dote.osd.mil/Porta... Skrýt celý příspěvekMaskot opravím ťa, máš to tam ináč aj napísané... Je to porovnanie F-35 oproti F-16 Blk 50/52 v čistej konfigurácii (teda bez EFT a CFT) a s dvoma AIM-120 AMRAAM na konci ...Zobrazit celý příspěvek
Maskot opravím ťa, máš to tam ináč aj napísané... Je to porovnanie F-35 oproti F-16 Blk 50/52 v čistej konfigurácii (teda bez EFT a CFT) a s dvoma AIM-120 AMRAAM na konci krídiel.
“baseline standard used [in developing the F-35 Spec] for the comparison was a clean Lockheed F-16 Block 50/52 with two wingtip Raytheon AIM-120 AMRAAMs”.
Neviem akú akceleráciu má z 0,8 M na 1,2 M F-16 Blk 50/52, ale Blk 70/72 má v tejto konfigurácii akceleráciu 25,3 sek a Gripen C/D až 40 sek. (zdroj: dokument MO - Návrh na obstaranie nových taktických stíhacích lietadiel).
Potom tam máš nižšie:
A.) A Model: Extended the time for acceleration from 0.8 Mach to 1.2 Mach by 8 seconds
B) B-Model: Extended the time for acceleration from 0.8 Mach to 1.2 Mach by 16 seconds
C) C Model: Extended the time for acceleration from 0.8 Mach to 1.2 Mach by “at least” 43 seconds
... Pričom "extended the time for acceleration" je čas F-16 Blk 50/52 + čas potrebný na akceleráciu z 0,8 M na 1,2 M u modelov F-35 A/B/C. Z toho plynie že Ačko je o 8 sek, Bčko o 16 sek a Cčko o 43 sek pomalšie, než F-16 Blk50/52 v danej konfigurácii s dvoma AIM-120 AMRAAM.Skrýt celý příspěveksorry Murphy, F-16 je jenom ve výcucu - ve zdroji není o F-16 ani fň a je tam přesně to zrychlení z 0.8 na 1.2 nicméně je pravda, že je to prastarej zdroj a něco se mohlo lehce ...Zobrazit celý příspěvek
sorry Murphy, F-16 je jenom ve výcucu - ve zdroji není o F-16 ani fň a je tam přesně to zrychlení z 0.8 na 1.2
nicméně je pravda, že je to prastarej zdroj a něco se mohlo lehce změnit
co se nezměnilo
F-35B je buclatější - má větší drag
F-35C má mnohem větší drag, protože má větší křídla (a další plochy)
kvůli tomu má každá verze svoje specifický omezení (včetně rozdílnýho přetížení)
prostě když je možný mít F-35A - tak vždycky .... Béčko i Céčko jsou značně limitovaný
ve výcucu je dole tabulka, kdy je ve zrychlení lepší F-35A a kdy F-16 50/52, podle zatížení
http://4.bp.blogspot.com/-QwSJ... Skrýt celý příspěvekDakujem za zdroje na zaujimave citanie, prihodim aj moje odkazy ak ich nahodov uz nepoznate. Tu si viete stiahnut a pozriet ake ma F16blk50/52 zrychlenie ...Zobrazit celý příspěvek
Dakujem za zdroje na zaujimave citanie, prihodim aj moje odkazy ak ich nahodov uz nepoznate. Tu si viete stiahnut a pozriet ake ma F16blk50/52 zrychlenie https://aviationarchives.blogs... a viete tam dohladat kopu dalsich informacii, k viacerim lietadlam, 4 gen.Skrýt celý příspěvek
pardon pánové, speciálně Sgt Murphy - nepřečetl jsem si to správně a nepoužil jsem mozek, sypu si popel na hlavu časy 8s, 16s a 47s pro A,B,C jsou opravdu navýšení času akcelerace ...Zobrazit celý příspěvek
pardon pánové, speciálně Sgt Murphy - nepřečetl jsem si to správně a nepoužil jsem mozek, sypu si popel na hlavu
časy 8s, 16s a 47s pro A,B,C jsou opravdu navýšení času akcelerace 0.8M - 1.2M ze základní hodnoty 65s ve 30.000ft
tzn pro A je to 73s, B má 81s a C 112s
https://www.pogo.org/analysis/...
ovšem odkaz níže uvádí, že 65s základ platí pro B a C a že pro A je to 55s ve 30.000ft
potom by akcelerace 0.8M-1.2M byla:
A - 63s
B - 81s
C - 112s
http://elementsofpower.blogspo... Skrýt celý příspěvekpre Maskot
prisniesli ste zaujimave informacie, slusne diskutujete, zdrojujete, pravo na omyl ma kazdy, za mna nie je dovod sa ospravedlnovat.pre Maskot
prisniesli ste zaujimave informacie, slusne diskutujete, zdrojujete, pravo na omyl ma kazdy, za mna nie je dovod sa ospravedlnovat.Dal som zly odkaz na stiahnutie letekych charakteristik F16blk50/52, spravny odkaz je tu ...Zobrazit celý příspěvek
Dal som zly odkaz na stiahnutie letekych charakteristik F16blk50/52, spravny odkaz je tu https://aviationarchives.blogs...
pre nazornost, zrychlenie
F16blk50, DI=0, 30,000ft, mach 0,79 - 1,25, hmotnost 20,000LB = 26s
F16blk50, DI=0, 30,000ft, mach 0,79 - 1,25, hmotnost 36,000LB = 50s
F16blk52, DI=0, 30,000ft, mach 0,79 - 1,25, hmotnost 20,000LB = 30s
F16blk52, DI=0, 30,000ft, mach 0,79 - 1,25, hmotnost 36,000LB = 60s
F16blk52+CFT, DI=0, 30,000ft, mach 0,79 - 1,25, hmotnost 20,000LB = 32s
F16blk52+CFT, DI=0, 30,000ft, mach 0,79 - 1,25, hmotnost 36,000LB = 64s
myslim, ze F-16blk70/72, bude na tom velmy podobne.Skrýt celý příspěvekOmezení přetížení u C verze je jenom softwarové, kvůli šetření draku, jde to pravděpodobně vypnout. Stejně to má u US NAVY Hornet i Super Hornet. Švýcaři i Finové je mají pořád na ...Zobrazit celý příspěvek
Omezení přetížení u C verze je jenom softwarové, kvůli šetření draku, jde to pravděpodobně vypnout. Stejně to má u US NAVY Hornet i Super Hornet. Švýcaři i Finové je mají pořád na 9G, protože s nimi zase nemlátí o palubu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...