Robotický vírník CQ-10B Snowgoose
- 1. 5. 2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (U.S. Special Operations Command) od roku 2005 provozuje unikátní vzdušný zásobovací systém CQ-10A Snowgoose od kanadské firmy MMIST. V současné době vzniká již druhá pokročilejší verze CQ-10B Snowgoose.
Padákový kluzák CQ-10A
CQ-10A je v podstatě robotický motorový padákový kluzák. Hlavním rysem CQ-10A je jednoduchost, nenáročnost a nízká cena – nejen výrobní, ale i provozní (palivo, logistika, údržba, obsluha). Základem konstrukce je přepravný box s přistávacími lyžinami, nosný padák a také pohonný paramator - Rotax 914 UL o výkonu 82 kW (110 koní).
Kluzák se navádí na cíl pomocí údajů GPS. Pomocí satelitní komunikační techniky je kluzák neustále sledován a upřesňováno místo přistání.
Vypouštěcí platformou je lehké terénní auto se speciální nástavbou, nejčastěji Humvee. K vypuštění stačí 300 metrů dlouhá dráha - lehký terén nebo tráva přitom nečiní žádné potíže. Kluzák CQ-10A lze rovněž shazovat z dopravních letadel C-130 Hercules a C-17A Globemaster III.
CQ-10A unese až 272 kg (600 liber) materiálu. Mezi základní dopravovaný materiál patří munice, zdravotnický materiál, krev, jídlo, čistá voda, palivo, nahraní díly, baterie, atd. Navíc letoun nemusí přistávat. Není problém shodit náklad pomocí mini padáků z malé nebo střední výšky, s maximální kruhovou odchylkou 100 metrů.
Náklad je navíc umístěn v šesti oddělených schránkách. Obsah každé schránky lze shodit pomocí malého padáku na jiném místě. CQ-10A je díky své dlouhé vydrží ve vzduchu možné použít také jako komunikační relé, rádiový vysílač, senzorovou platformu nebo dokonce jako nosič zbraní. Podle výrobce dokáže jeden CQ-10A neustále zásobovat v předsunuté linii až 12 členný tým.
CQ-10A Snowgoose v akci
Další parametry jednoduchého, flexibilního a nenáročného CQ-10A stojí rovněž za pozornost. Maximální dolet s 50kg nákladem je až 800 km, výdrž ve vzduchu až 15 hodin. Maximální rychlost je 64 km/h. Dolet a výdrž však s rostoucí zátěží prakticky lineárně klesá – výdrž plně naloženého CQ-10A je okolo 2 hodin.
V současné době firma MMIST přichází s novým modelem CQ-10B Snowgoose, který nepoužívá padákové křídlo ale koncepci vírníku. Cílem nového modelu je dále zjednodušit obsluhu, cenu a zvýšit efektivitu zásobování vojáků v přední linii.
Virník CQ-10B
Na rozdíl od svého předchůdce robotický vírník CQ-10B startuje sám pouze pomocí tlačné vrtule. Start a přistání se děje na minimální dráze, což je dáno konceptem vírníku. Na rozdíl od vrtulníků vírník nemá rotor poháněný vlastním motorem; místo toho je opatřen vrtulí. Při dopředném pohybu vznikají aerodynamické síly, které rotor roztáčejí.
Oproti svému předchůdci CQ-10B vyniká dvakrát větší rychlostí letu, doletem a také vynikající odolností proti nepříznivým povětrnostním podmínkám. Kladem je minimální pozemní infrastruktura nutná k vypouštění CQ-10B, jednoduchá konstrukce (nenáročná údržba, logistika), skladnost a přepravitelnost celého systému a nízká cena.
Vírník CQ-10B; větší foto / MMIST
Podle firmy MMIST jeden CQ-10B dokáže neustále zásobovat malou jednotku 1088 kg (2400 liber) materiálů každých 24 hodin, až do vzdálenosti 150 km od základny.
CQ-10B je v podstatě vzdušná robotická platforma s prakticky kolmým startem a přistáním. Vírník lze například vysadit s jednotkou speciálních sil, pro kterou bude zajišťovat průzkum, přenos dat a komunikace nebo poslouží jako lehká vzdušná podpora.
O původní CQ-10A a nejnovější CQ-10B se zajímá také námořnictvo, konkretně Kancelář pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research). Americké námořnictvo například uvažuje o použití vírníku jako vyvýšené senzorické platformy pro bojové lodě. Ty mohou z výšky několika stovek metrů nebo jednotek kilometrů nad lodí poskytovat mnohem větší senzorický (radarový, elektronický, infračervený, atd.) rozhled.
Jednotková cena za vírník CQ-10B je 650 000 dolarů, při současném kurzu téměř 16 milionů Kč. Kompletní letová hodina stojí několik stovek dolarů.
Zdroj: Alpha Foxtrot
Související články
Převratný vzdušný senzor Gorgon Stare
Na začátku roku firma Sierra Nevada Corporation představila letecký senzor pro sledovací operace ...
- 07.04.2015
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování
Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air ...
- 21.04.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
MRAP: Život po Iráku a Afghánistánu
Vozidla odolná proti minám a chránící před palebnými přepady MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) ...
- 23.04.2015
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní Gripen do šesti let
Švédský SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává za ...
- 25.04.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
RiMr71 - Ono může jít rovnou o "skokový" start, tak jako např. u ultralehkého vírníku CarterGiro, ten po roztočení rotoru na nulový náběh listů, po jejich naklopení, skokově ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71 - Ono může jít rovnou o "skokový" start, tak jako např. u ultralehkého vírníku CarterGiro, ten po roztočení rotoru na nulový náběh listů, po jejich naklopení, skokově startuje z místa až do výšky 150 stop. Zde může jít o něco podobného, o tom by ty lyžiny svědčily. U CarterGiro k tomu stačí 60 koní motor, který před startem roztáčí rotor a po startu již jen pohání tlačnou vrtuli. https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Takže roztáčený rotor + silný vítr v protisměru. Ten vytvoří tu nutnou dopřednou složku. Pak jde stále ale "jen" o krátký start, ne o kolmý start. Když bude bezvětří, nebo jim bude ...Zobrazit celý příspěvek
Takže roztáčený rotor + silný vítr v protisměru. Ten vytvoří tu nutnou dopřednou složku. Pak jde stále ale "jen" o krátký start, ne o kolmý start. Když bude bezvětří, nebo jim bude foukat ze špatné strany, tak se musí rozjet.
Prostě vírník, ne helikoptéra.
Ale podle těch lyžin soudím, že to bude taky startovat z Hummera.
Časem se to dozvíme, jak to západní soudruzi vykoumali :)Skrýt celý příspěvekDokáže odstartovat sám z místa. Pro start je rotor pohaněný a pak přejde na autorotaci: http://www.onr.navy.mil/en/Med... This UAV ...Zobrazit celý příspěvek
Dokáže odstartovat sám z místa.
Pro start je rotor pohaněný a pak přejde na autorotaci:
http://www.onr.navy.mil/en/Med...
This UAV rotor is powered during liftoff. Once airborne, the rotor turns into an autogyro, acting as the aerofoil for an efficient and controlled autonomous journey.
Tady je pár příkladů kolmého startu u jiných vírníků:
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
https://youtu.be/CFNc1iY8wi0?t... Skrýt celý příspěvekTady je video toho předchůdce: https://www.youtube.com/watch?... Tak mě napadlo, že to možná taky budou vypouštět z uhánějícího Hummera - ale ten se taky musí rozjet ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je video toho předchůdce:
https://www.youtube.com/watch?...
Tak mě napadlo, že to možná taky budou vypouštět z uhánějícího Hummera - ale ten se taky musí rozjet aby vírník dosáhnul potřebné dopředné rychlosti pro vzlet (i s předtáčeným rotorem) a opět tedy nechápu ten "prakticky kolmý start".Skrýt celý příspěvekCo je to "paramator"? Dále - uvádíte takřka kolmý start (a přistání). Ale vírník potřebuje dráhu aby se rozjel a hlavní rotor se roztočil na otáčky potřebné pro vyvození ...Zobrazit celý příspěvek
Co je to "paramator"?
Dále - uvádíte takřka kolmý start (a přistání). Ale vírník potřebuje dráhu aby se rozjel a hlavní rotor se roztočil na otáčky potřebné pro vyvození dostatečného vztlaku a tedy odlepení od země a stoupání. Dá se to výrazně zkrátit tak, že je rotor motoricky "předtáčen", ale i tak, myslím že se nedá mluvit ani o kolmém, ale ani o "takřka kolmém" startu.
Obzvláště, jestli se bude rozjíždět na těch lyžinách...?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...