Převratný vzdušný senzor Gorgon Stare

Foto: Dvojice kontejnerů systému Gorgon Stare pod křídly  MQ-9 Repaer. / U.S. Air Force
Dvojice kontejnerů systému Gorgon Stare pod křídly MQ-9 Reaper; větší foto / U.S. Air Force

Na začátku roku firma Sierra Nevada Corporation představila letecký senzor pro sledovací operace Gorgon Stare Increment 2. Senzor disponuje kamerovým polem schopným v reálném čase zaznamenávat a vyhodnocovat pohyby techniky a dokonce lidí na zemi.

Gorgon Stare Increment 2 je nejnovější verzí senzoru Gorgon Stare vyvíjeného od roku 2009. V obou případech je sledovací, výpočetní a komunikační technika umístěná ve dvojici kontejnerů. Kontejnery jsou umístěny pod křídla nosného letounu. Počítá se především s použitím bezpilotních letadel, jako je např. MQ-9 Reaper.

Senzor Gorgon Stare Increment 2 je díky kamerovému poli schopen sledovat pohyb techniky a lidí na zemi. Systém využívá techniku vyvinutou v rámci programu ARGUS-IS (Autonomous Real-Time Ground Ubiquitous Surveillance - Imaging System) od vojenské agentury DARPA.

Sledování cílů na zemi zajišťuje 368 kamer s rozlišením 5 Mpx (celkově 1,84 Gpx) v pravém pouzdře. Kamery fungují ve viditelném i infračerveném světla. Oblast lze sledovat ve dne i v nocí, a také v období svítání nebo soumraku, kde běžné infračervené kamery podávají slabší výkon.

Nejnovější verze senzoru Gorgon Stare Increment 2 dokáže pokrýt plochu 100 km2, tedy oblast menšího města. Naproti tomu první Gorgon Stare s pouze 9 kamerami zajišťoval sledování 16 km2. Rozlišení není udáváno, ale je s největší pravděpodobnostní stejné jako u ARGUS-IS, tedy 15 cm/px.

ReaperSchéma fungování Gorgon Stare; větší foto / U.S. Air Force

V levém pouzdře se nachází hardware pro zpracování obrovského množství dat a komunikační technika. Kamerové pole každou sekundu produkuje 32 GB dat. Za 30 sekund se naplní pevný disk průměrného domácího PC. Za hodinu snímkování objem dat tvoří 117 TB. Všechna data je třeba na palubě zpracovat, vyhodnotit a klíčové informace posílat do velícího střediska.

Systém dokáže najednou sledovat tisíce cílů a desítky cílů zobrazovat v detailních záběrech. Sledovat tisíce objektů je však jedna věc, vyhodnotit z nich ale nějaké relevantní informace je věc druhá.

Vyhodnocování údajů zajišťuje program Mind's Eye vyvíjený agenturou DARPA. Mind's Eye dokáže vyhodnocovat pohyb techniky a lidí na zemi a vysledovat určité vzorce chování. Lze tak odvodit, zda se dotyčná technika se používá nestandardně nebo zda konkretní osoba nevyvíjí nějakou potenciálně nebezpečnou aktivitu.

„Nebezpečných" vzorců chování může být řada, samozřejmě s ohledem na místo, které je sledováno - shluk více lidí, lidé stojící dlouho na střeše, schovávající se apod. Stejně tak je podezřele auto, které zastaví na několik desítek minut u krajnice cesty.

Ukázka technologie pro vzdušné sledování WAAS (Wide Area Aerial Surveillance). Každý pohybující objekt je sledován a zanesen do databáze. Chytrý software vyhodnocuje vzorce chování objektů na scéně.

Mind's Eye se však dokáže také inteligentně učit novým vzorcům chování a také vztahům mezi objekty – např. člověk a auto. Také člověk každý den chodící po stejné trase do práce stojí méně za pozornost, než člověk toulající se po městě.

Možnosti Gorgon Stare je celá řada. Mind's Eye je schopen odhalit nepřátelskou aktivitu ve sledovaném prostoru – pokládání improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Device), chystání ozbrojených léček, sabotáže, pašování kontrabandu a lidí, zločiny, atd.

Gorgon Stare patří mezi novou generaci senzorů pro vzdušné sledování rozsáhlých oblastí WAAS (Wide Area Aerial Surveillance). O nasazení WAAS senzorů se uvažuje také v civilním prostředí.

WAAS systémy mohou velmi efektivně potlačovat kriminalitu, nebo automaticky vyhodnocovat nebezpečné události – nehody, požáry, zranění lidí. Proti jejich nasazení však stojí veřejné mínění, bojící se společenského zneužití systému.

Zdroj: Foxtrot Alpha

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bezpilotní MQ-8C Fire Scout pro U.S. Navy

Northrop Grumman dodal první průzkumný a bojový bezpilotní vrtulník MQ-8C Fire Scout americkému ...

Squad X Core Technologies: Najít, rozpoznat a zničit

Americká DARPA v rámci programu SXCT (Squad X Core Technologies) připravuje technologii, která ...

Rusko bez satelitů včasné výstrahy

Rusko v současnosti nemůže zachytit starty balistických raket pomocí satelitní senzorové sítě Oko-1. ...

RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva

Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • green_korytnacka
    08:08 11.04.2015

    nieje daleko cas, kedy podobnym systemom bude pokryty cely svet.

    nieje daleko cas, kedy podobnym systemom bude pokryty cely svet.

  • Shania
    23:56 08.04.2015

    Firefighter: no snad nam skinet nehrozi:) ale urcite je dobre se obcas ozvat a upozornit, kdyby na to nekdo zapomnel. Autonomni systémy se sice vyvijeji, ale to je hlavne o ...Zobrazit celý příspěvek

    Firefighter: no snad nam skinet nehrozi:) ale urcite je dobre se obcas ozvat a upozornit, kdyby na to nekdo zapomnel.

    Autonomni systémy se sice vyvijeji, ale to je hlavne o samostane navigaci než o zbranich, ty by mely byt vzdy pod lidskym dohledem.

    Co se tyka utoku dromu na teroristy mimo valecna uzemi (treba pakistan), tak to neni o tom, ze drom si nekoho vyhledne, ale predchazi tomu rozsahla zpravodajska cinost.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:13 08.04.2015

    Abych nebyl špatně pochopen, já absolutně nejsem proti pokroku. Ale jsem proti všudypřítomnému špiclování. A to hodně.

    Abych nebyl špatně pochopen, já absolutně nejsem proti pokroku. Ale jsem proti všudypřítomnému špiclování. A to hodně.

  • Ngarem
    18:52 08.04.2015

    No paráda. Už jsem zcela klidný a až půjdu večer se psem nebudu mít strach jít kolem feťáků, USA dron mě ochrání nebo aspoň vyhodnotí, která smažka mě bodla do břicha nebo fikla ...Zobrazit celý příspěvek

    No paráda. Už jsem zcela klidný a až půjdu večer se psem nebudu mít strach jít kolem feťáků, USA dron mě ochrání nebo aspoň vyhodnotí, která smažka mě bodla do břicha nebo fikla břitvou do krku. To bude perfektní.
    Až pojedu autem a zastavím na polní cestě, abych se vymočil, budu mávat vesele USA vlajkou aby někoho nenapadlo, že tak kladu IED místo bobku a NESEJMUL MĚ! Po tom jsem dycinky tožil celým svým prostým srdcem pasáčka vepřů. Jo a taky po princezně a hodinkách s vodotryskem. Buchecheeee ;-DSkrýt celý příspěvek

  • Firefighter
    13:10 08.04.2015

    Shania: Však ju, já vím, od té doby, co je internet internetem jsou i tyto programy. Myslel jsem to takto (moje chybka, že se neumím vyjádřit rovnou přesně) do budoucnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Však ju, já vím, od té doby, co je internet internetem jsou i tyto programy. Myslel jsem to takto (moje chybka, že se neumím vyjádřit rovnou přesně) do budoucnosti autonomie těchto systémů přibude, již nyní jsou na scéně bojový roboti, kteří sami vyhodnocují, kdo je přítel či nepřítel a útočí. Časem bude toto i na dronech a analytiků a operátorů bude poskrovnu, jestli vůbec nějací. Navíc operátor není neomylný a data která dostává mohou být zkreslena, proto občas dochází k těm "nehodám", již jsme popsal v prvním příspěvku.
    V tom vidím nebezpečí. Sledování jako takové, tomu se nikdy nevyhneme, to tu bylo po tisíciletí. Obyčejných lidí si moc nevšímají, teda kromě komerční sféry, kdy mohou být (a taky jsou) tato data zneužita ve prospěch reklamám na míru.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:33 08.04.2015

    Firefighter: podobné analytické programy se používají už hodně dlouho, jak asi tajné služby monitorují internet, telefonní linky, prostě není v lidských silách jakékoliv tajné ...Zobrazit celý příspěvek

    Firefighter: podobné analytické programy se používají už hodně dlouho, jak asi tajné služby monitorují internet, telefonní linky, prostě není v lidských silách jakékoliv tajné služby vyhodnocovat obrovské množství dat. Software vyhledava předvolené znaky chovaní, klíčová slova atd a pokud najde něco podezřelého najde, tak se to předá analytikům a ti to pak musí vyhodnotit. pak se třeba nasadí celý tým na sledovaní konkretní osoby, atd.

    Všechny zásahy dronu jsou prováděny lidským operátorem, tam žádný software nehraje nejmenší roli a zásahy vyhodnocuje tým analytiků (většinou z CIA).

    Co se týká reálných bojových situací, tak v minulosti operátor drona může narazit (šance není moc velká, že se zrovna dívá na správné místo)na to, že někdo s lopatou něco dělá u cesty a může to vyhodnotit jako že zakopává IED, může pak na rozkaz velitele cíl zničit, nebo tam poslat jednotku.

    S tímto systémem šance že takové chování systém odladí velmi stoupa, můžou pak sledovat zpětně pohyb podezřelého a zjistit že je to jen opravář. Nebo je to naopak dovede do jejich ukrytu. To ale jaka akce se provede opět rozhoduje lidsky operátor.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    08:42 08.04.2015

    Jejda Luky to je dlouhej upovídanej článek. Napiště nám co ten dokument obsahuje nebezpečného. Když vyhlašuje válku celému světu mělo by tam být něco zásadního. Nebo je to jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Jejda Luky to je dlouhej upovídanej článek. Napiště nám co ten dokument obsahuje nebezpečného. Když vyhlašuje válku celému světu mělo by tam být něco zásadního. Nebo je to jen reakce na rukou a čínskou počítačovou kriminalitu? Zrovna dnes se píše o útoku ruských hackerů na servery Bílého domu s tím, že se jim podařilo zkopírovat denní rozvrh prezidenta Obamy. Třeba USA reagují na nekonečné ruské a čínské státem iniciované kybernetické útoky proti USA, na pokusy o infikaci serverů po celém světě, krádeže technologických tajemství a osobních dat. Nebo je tam něco jiného?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    08:19 08.04.2015

    V Americe teď schválili docela přelomový dokument "Executive Order". Trochu mi to připomíná hlášku "execute order 66" ze starwars, kdy se republika měnila v impérium ...Zobrazit celý příspěvek

    V Americe teď schválili docela přelomový dokument "Executive Order". Trochu mi to připomíná hlášku "execute order 66" ze starwars, kdy se republika měnila v impérium :)

    pojednává se o něm v druhé polovině tohoto článku:
    http://www.parlamentnilisty.cz...

    Citace: "Z analýzy veřejně dostupných výsledků prací tohoto páru vyplývá, a proto je dobré si uvědomit, že USA již nerozlišují mezi obraným a civilním sektorem, včetně IT. To není také žádná legrace, ani apríl pro vědoucí a nevědoucí."

    Originál na stránkách bílého domu:
    https://www.whitehouse.gov/the... Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    08:14 08.04.2015

    Budiž, já bych prostě spíš "zastavil" vývoj neonacistů, komunistů a jim podobných než technologií. Koneckonců těm asi technologie vadí nejvíc, těm a kriminálníkům, ti mají ...Zobrazit celý příspěvek

    Budiž, já bych prostě spíš "zastavil" vývoj neonacistů, komunistů a jim podobných než technologií. Koneckonců těm asi technologie vadí nejvíc, těm a kriminálníkům, ti mají doopravdy co skrývat. Ale k těm obavám ze sledováníí - sledování se nevyhnou ani ti, co to prosazují a zavádějí. Nebo budpu chodit ve velkých alobalových kloboucích a pláštěnkách - abychom je vůbec, ale vůbec nepoznali?Skrýt celý příspěvek

  • Firefighter
    07:57 08.04.2015

    Však jsem o tom mluvil, že stejně je to jedno, že to je o lidech, o tom, že vás bonznou za šesták a to kvůli nesmyslu, třeba táta byl za komunistů tahán po STB za blbej vtip o ...Zobrazit celý příspěvek

    Však jsem o tom mluvil, že stejně je to jedno, že to je o lidech, o tom, že vás bonznou za šesták a to kvůli nesmyslu, třeba táta byl za komunistů tahán po STB za blbej vtip o Stalinovi a nebylo třeba žádného nahrávacího zařízení.
    Jen je ošidné, nechávat rozhodovat počítače. To se pak operátor může odvolávat na program a že on nic, jen plnil příkazy. Vývoji technologií se nevyhneme a vyhýbat se tomu je hloupost, když se nezničíme sami, tak nám technologie pomohou k "nesmrtelnosti". Je to další stupeň evoluce. Spíš bych to viděl tak, že opatrnosti není nikdy na zbyt a je třeba klást otázky a zabývat se fakty.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    07:49 08.04.2015

    Pokud se budeme obávat zneužití technologií, musíme zastavit technologický vývoj. Jiná možnost není. Není možné zabránit armádě aby všemožné technologické vychytávky využila tam, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud se budeme obávat zneužití technologií, musíme zastavit technologický vývoj. Jiná možnost není. Není možné zabránit armádě aby všemožné technologické vychytávky využila tam, kde potřebuje - navíc jak vidíme, je to právě armáda, která tyhle vychytávky vyvíjí - nebo spíš jejich vývoj iniciuje. Myslím že v technologiích to nebude, zatím největší dvě zla se stamilióny mrtvých - ruský komunismus a německý nacismus si vystačily s nasliněnou tužkou a deníčkem, max to pak přepsali na psacím stroji. Žádné drony, žádné čipy, internet a šmírování e-mailů. Podle toho, co si mnozí dnes myslí o technologiích, to byla vlastně nejbezpečnější doba - nemohli vás přece dostat, nikde žádné kamery nebylo jak vás zaměřit přes mobil, nemohli zjistit kde jste přes používání vaší kreditní karty - a přece dostali každého, koho chtěli.Skrýt celý příspěvek

  • Firefighter
    07:27 08.04.2015

    KOLT: "Petr M: Nebyl bych tak optimistický ohledně většiny :-(" - to je právě to, že si leckdo neuvědomuje dopady těchto technologií. Nejde vůbec o to, jestli nás něco (nebo někdo) ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: "Petr M: Nebyl bych tak optimistický ohledně většiny :-(" - to je právě to, že si leckdo neuvědomuje dopady těchto technologií. Nejde vůbec o to, jestli nás něco (nebo někdo) šmíruje, od toho tu máme už po staletí sousedy, kolegy v práci a jiné lidi co vás prásknou jen z dobrého pocitu, že někomu mohli ublížit.

    Problém přijde ve chvíli, kdy takto sofistikovaný systém vybavím letální "výpomocí". (a jakože příprava na součinnost tam určitě je). Kam toto vede dokazuje řada videí a Snowdenem odkrytých praktik.
    To je pak skupina zabitých novinářů, svatebčanů, "nechtěně" zdemolovaná základní škola a jiné, o kterých vůbec nemáme tušení. Když začne software vyhodnocovat, kdo je nebezpečný a kdo ne, zmenší se míra vlivu člověka, který je ale analyticky mnohem vyspělejší, než program. A že to budou používat v rámci SAR? Už nyní se používají v americe drony pro monitorování měst a např. dopravy. V Jemenu, Somálsku, Pákistánu byli drony přítomny prakticky neustále posledních 8 let, tisíce zabitých lidí, kam to pravděpodobně vedlo je dnes zřejmé.

    Bezpečnost je fajn věc, prevence také. Kamery na veřejných místech, proč ne. Ale vyhodnocení nechte na člověku a ne na žádném "softwaru" a nevybavovat tyto stroje zbraněmi. Jakmile půjde totiž do "tuhého", tak se pozorovací systém, buď přímo nebo nepřímo, stane smrtící zbraní a nikdo v tu chvíli nerozlišuje mezi partyzánem, novinářem nebo dítětem.

    Navíc ve chvíli, kdy se dostaneme z demokracie do totality (jímž policejní stát je), tak se tento systém obrátí proti všem.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:13 07.04.2015

    Arccos: Souhlas, 32 GB dat za sekundu vzduchem moc přenést nejde. Ono i po drátě je to docela hukot. Zajímalo by mne, po čem to vedou – měď nebo optika? A jestli kvůli tomu museli ...Zobrazit celý příspěvek

    Arccos: Souhlas, 32 GB dat za sekundu vzduchem moc přenést nejde. Ono i po drátě je to docela hukot. Zajímalo by mne, po čem to vedou – měď nebo optika? A jestli kvůli tomu museli dělat nějaké úpravy na letounu, ale to asi ne.

    Petr M: Nebyl bych tak optimistický ohledně většiny :-(Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    22:38 07.04.2015

    Petr M: "Každou sekundu produkuje 32 GB dat, to by mě zajímalo, jak takové objemy dat chtějí přenášet k operátorovi... " Zřejmě vůbec nechtějí. Od toho má být onen systém Mind's ...Zobrazit celý příspěvek

    Petr M: "Každou sekundu produkuje 32 GB dat, to by mě zajímalo, jak takové objemy dat chtějí přenášet k operátorovi... "
    Zřejmě vůbec nechtějí. Od toho má být onen systém Mind's Eye, který vybere jen to důležité, co se má dál zpracovat a odeslat.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    21:53 07.04.2015

    Každou sekundu produkuje 32 GB dat, to by mě zajímalo, jak takové objemy dat chtějí přenášet k operátorovi... Většina lidí chci žít ve svobodné demokratické společnosti, ...Zobrazit celý příspěvek

    Každou sekundu produkuje 32 GB dat, to by mě zajímalo, jak takové objemy dat chtějí přenášet k operátorovi...


    Většina lidí chci žít ve svobodné demokratické společnosti, chtějí za svoje práva a svobody bojovat, jiní lidé ustrašení lidé, ovlivněni médii, mající strach z toho, či onoho si bohužel myslí, že bude lepší policejní stát pod dohledem velkého bratra...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:48 07.04.2015

    "Pokud nedelate nic nezákonného nemate duvod se niceho obavat." Tak za tenhle argument bych vraždil! "Proti monitorovaní veřejných prostor kamerami nic nemám a ocenil bych ...Zobrazit celý příspěvek

    "Pokud nedelate nic nezákonného nemate duvod se niceho obavat."

    Tak za tenhle argument bych vraždil!


    "Proti monitorovaní veřejných prostor kamerami nic nemám a ocenil bych je před svým domem."

    Kdo vymění svou svobodu za bezpečnost, nezaslouží si jedno ani druhé.Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    20:38 07.04.2015

    Narusenie sukromia mi vadi, problem ale nie je v technologii, ale v ludoch, ktori maju potencial mi narusat sukromie. Ako raz povedal pan Kuracina (v trochu inom kontexte, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Narusenie sukromia mi vadi, problem ale nie je v technologii, ale v ludoch, ktori maju potencial mi narusat sukromie. Ako raz povedal pan Kuracina (v trochu inom kontexte, ale stale to sedi) - je to ako keby ste vinili lyzicu z toho, ze ste tucni.Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    20:36 07.04.2015

    Fascinuje ma tento panicky strach z UAV. Kamery su nieco, co by som privital v mestach vo vacsom mnozstve a rozliseni. Ano, maju potencial na zneuzitie, ale existuju a ...Zobrazit celý příspěvek

    Fascinuje ma tento panicky strach z UAV.

    Kamery su nieco, co by som privital v mestach vo vacsom mnozstve a rozliseni. Ano, maju potencial na zneuzitie, ale existuju a zneuzivaju sa omnoho horsie veci, nez sledovanie ulic. Ze som zachyteny 100x denne rad vymenim za to, ze ked budem jeden krat napadnuty, ten kamerovy zaznam pomoze dostat utocnika. UAV su podobne, ako bolo spomenute, nikto nimi nebude sledovat, ci sa nahi kupete na zahrade, alebo ci ilegalne vyrubujete strom pri ceste na drevo do krbu. UAV tohto formatu su stale pridrahe na to, aby boli na kazdom rohu ako kamery, ak by aj boli tak lacne, nemoze sa predsa zahltit vzdusny priestor UAVckami. Navyse tie lietadla nebudu sledovat vsetkych a nebudu sledovat nonstop. Budu sledovat to, co treba, tak, ako spionazne satelity.

    Vojensky potencial maju v COIN a SAR operaciach.
    Potencial zneuzitia? Obrovsky. Ale riesme zneuzivanie verejnych pravomoci ako celok, nie len v jednom odvetvi sluzby verejnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Fighter45
    20:27 07.04.2015

    Jen jedna poznámka Kam se hrabe Orwellův román 1984...Za chvíli budou kamery i na záchodcích, kde EU bude monitorovat, kolikrát denně chodíme na WC a kolik spotřebováváme ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen jedna poznámka
    Kam se hrabe Orwellův román 1984...Za chvíli budou kamery i na záchodcích, kde EU bude monitorovat, kolikrát denně chodíme na WC a kolik spotřebováváme vody:-). Naivní lidé zmanipulovaní médii, věří propagované frázi, že pokud člověk nedělá nic nelegálního, tam mu sledování nemusí vadit. Ovšem inteligentnímu člověku s rozhledem by narušení soukromí a sledování rozhodně vadit mělo..Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    19:45 07.04.2015

    Až za pár let takové drony budou za pár let létat nad Americkými městy, tak už budou chudáci lidi žít v " technokratické totalitě" , kdy vláda, tajné služby, policie, budou pod ...Zobrazit celý příspěvek

    Až za pár let takové drony budou za pár let létat nad Americkými městy, tak už budou chudáci lidi žít v " technokratické totalitě" , kdy vláda, tajné služby, policie, budou pod záminkou jejich ochrany, boji proti terorismu apod. sledovat všechno a všechny, tj, mobilní, internetovou komunikaci, NSA sleduje už dlouho, stejně tak polohu mobilů, prý dokáží dálkově zapnout i webkameru na notebooku, mobilu, nové chytré televize LG sledují svoje diváky v obýváku a odesílají data LG, člověk žijící ve městě je cca 50x-100x za den zachycen bezpečnostní kamerou, Do toho ještě tyto drony, které budou všechny nonstop sledovat...

    Taková budoucnost se mi opravdu nelíbí.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2