Bezpilotní Gripen do šesti let
- 25. 4. 2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává za pět nebo šest let. Nejnovější informace o projektu přinesly švédské noviny SvD Näringsliv.
Firma Saab oznámila začátek vývoje volitelně bezpilotního Gripenu na výstavě Paris Air Show 2013. Nejde tedy o vývoj čistého bezpilotního Gripenu, ale letadla, které lze volitelně ovládat pilotem v kokpitu nebo na dálku z jiného letadla či pozemní stanice.
Saab je na poli bezpilotních letadel velmi aktivní. Švédská firma je jedním z hlavních partnerů evropského programu bezpilotního letadla Neuron. Technologický demonstrátor Neuron slouží k osvojení důležitých technologií, které povedou k vývoji operačně nasaditelného evropského bojového bezpilotního letadla.
Provoz specializované bezpilotní platformy je však finančně neúnosný pro řadu menších nebo středních zemí. Řešení nabízí bezpilotní verze stíhačky Gripen, která využívá stávající výrobní, logistickou a servisní základnu.
„Pokud vytvoříte novou platformu pro každou věc, kterou uděláte, tak náklady za logistické zajištění, zásadním způsobem potlačí schopnost provozu,“ vysvětlil výhody bezpilotního Gripenu před dvěma lety Håkan Buskhe, výkoný ředitel firmy Saab.
Volitelně bezpilotní Gripen po většinu času poletí s pilotem v kokpitu. Avšak při určitých nebezpečných misích, například při potlačování silné protivzdušné obrany protivníka, lze Gripen využít v bezpilotní konfiguraci.
Bezpilotní Gripen dokáže například se zapnutým radarem poskytovat potřebné informace o vzdušné situaci a informace předávat ostatním pilotovaným Gripenům. Ti mohou z důvodu bezpečnosti využívat jen pasivní senzory, jako je například infračervené čidlo Skyward-G na nových verzích Gripen E.
„Mnoho naších pracovníků na tom pracuje. Je to ale zvládnutelný úkol, zdaleka ne tak velký, jako přechod z Gripenu C na Gripen E. Pokud zařadíme větší rychlost, můžeme být připraveni za pět nebo šest let,“ uvedl před měsícem Buskhe.
Rychlý vývoj je možný díky vysoké automatizaci současných pilotovaných Gripenů. Například Gripeny C/D dokáží převzít kontrolu nad letadlem, pokud pilot ztratí vědomí a letadlo se začne nebezpečně přibližovat zemi.
Připomeňme, že švédskému výrobci stíhacích letadel se ve světě daří. V současné době běží například program dodávek 36 stíhacích letadel Gripen E/F pro Brazílii. Velmi dobře se vyvíjejí jednání také se Slovenskem nebo s Indií.
Zdroj: SvD Näringsliv
Související články
GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen
Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...
- 12.12.2014
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen
Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...
- 31.01.2015
- 120 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Indie přehodnocuje způsob nákupu stíhaček Rafale
Před několika dny Indie oznámila nákup 36 stíhaček Rafale. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi ...
- 20.04.2015
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
to liberal shark: Gripen jako letoun včasné výstrahy by byl drahý, to už spíše pořídit bezpilotní platformu s radarem, který má Erieye, s dosahem 450 km a sektorem skenování 150° ...Zobrazit celý příspěvek
to liberal shark: Gripen jako letoun včasné výstrahy by byl drahý, to už spíše pořídit bezpilotní platformu s radarem, který má Erieye, s dosahem 450 km a sektorem skenování 150° může takový letoun zůstat v pozici stand off za útočnými letouny.
Saabu sebevědomí nechybí, zkouší snad vše mimo verze pro kolmý start :-D ..možná se toho také dočkáme.
Praxe bývá vždy jiná, momentálně máme Gripeny tak víceúčelové stejně jako byl Mig 21, žádná země nemá Gripen ani s funkční protiradiolokační střelou.Skrýt celý příspěvekBezpilotní JAS-39 by mohl nahradit systém Erieye ve funkci létající radiolokační stanice a krmit daty ostatní systémy, operující v pasivním módu.
Bezpilotní JAS-39 by mohl nahradit systém Erieye ve funkci létající radiolokační stanice a krmit daty ostatní systémy, operující v pasivním módu.
zajímavý projekt. Jen mě prekvapuje jedna věc. Vzdycky sem bral že tvar letadla je uzpůsoben tomu jaky pretizeni je schopen pilot ustát, tim je taky nejvic omazená ...Zobrazit celý příspěvek
zajímavý projekt. Jen mě prekvapuje jedna věc. Vzdycky sem bral že tvar letadla je uzpůsoben tomu jaky pretizeni je schopen pilot ustát, tim je taky nejvic omazená manevrovatelnost..
Pokud vyradi pilota, tak tohle odpadne a ta letadlo muze menit směr a manévrovat jak chce..tim padem bych čekal uplně jinej tvar, i když to je jen vizualizace..ale na druhou stranu 6 let..to není u vývoje letalda nijak moc..takze zakladni nastrel už musí mít vcetne tvaru..Skrýt celý příspěvekNo, musím uznať, že o takomto projekte som vôbec nečítal. Proste z bežnej pilotovanej stíhačky spraviť dron, všetko to isté, akurát bez pilota. Ale myslím si, že je to veľmi dobrý ...Zobrazit celý příspěvek
No, musím uznať, že o takomto projekte som vôbec nečítal. Proste z bežnej pilotovanej stíhačky spraviť dron, všetko to isté, akurát bez pilota. Ale myslím si, že je to veľmi dobrý nápad, aj keď cena stíhačky bude zrejme vyššia, ako za klasickú pilotovanú, ale zase to není určite až tak nákladné, ako napr. X-47B. Aj keď sa toto zrejme hodí len na CAS, na dogfighty to asi nebude to pravé.Skrýt celý příspěvek
2 "KOLT Datum: 26.04.2015 Čas: 11:01" Myslím, že skutečným řešením bezpilotních letadel bude teprve až vznik dostatečně silné AI (umělé inteligence), která dostane dopředu ještě ...Zobrazit celý příspěvek
2 "KOLT Datum: 26.04.2015 Čas: 11:01"
Myslím, že skutečným řešením bezpilotních letadel bude teprve až vznik dostatečně silné AI (umělé inteligence), která dostane dopředu ještě na základně přidělen pouze konkrétní úkol, cíl mise, ale s aktuální situací na bojišti se už dokáže vypořádat sama autonomně, bez zásahu operátora. Aktuální taktiku boje bude přizpůsobovat aktuální situaci tak aby co nejefektivněji bylo dosaženo cíle mise. Myslím, že teprve až toto bude spolehlivě fungovat, tak nastane ten skutečně pravý rozkvět bojových dronů všech možných typů. :pSkrýt celý příspěvekNemůžu si pomoct, ale ti Švédové jsou hodni obdivu. Země s počtem obyvatel podobným jako máme my, ale na rozdíl od nás jsou světovou špičkou v mnoha technologických oborech, ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůžu si pomoct, ale ti Švédové jsou hodni obdivu. Země s počtem obyvatel podobným jako máme my, ale na rozdíl od nás jsou světovou špičkou v mnoha technologických oborech, zdaleka nejen těch vojenských, ale i civilních.
Po Švédku například už nějakou dobu jezdí víc jak stovka plně autonomně řízených osobáků Volvo, sice stále ještě pouze ve zkušebním režimu, ale už v plném reálném provozu....
Realizují i velké investiční celky - elektrárny, agregáty pro elektrárny (turbiny, apod.) viz. ASEA.
Nemůžu si pomoct, ale připadají mi opravdu docela obdivuhodní kvůli tomu co svedou při celkem malém počtu lidí....Skrýt celý příspěvekNo já tomu spíš rozumím tak,že nebudou lítat ve formaci dvě letadla a dva piloti,ale jeden pilot a dvě letadla z toho pilot bude dělat vážná rozhodnutí jako mozek a bezpilotní ...Zobrazit celý příspěvek
No já tomu spíš rozumím tak,že nebudou lítat ve formaci dvě letadla a dva piloti,ale jeden pilot a dvě letadla z toho pilot bude dělat vážná rozhodnutí jako mozek a bezpilotní gripen mu bude dělat jakousi ochranu.Přeci jen bez pilota bude lehčí,může dělat riskantnější věci,manévry s větším přetížením a po navedení samostatné operace na cíle,třeba v přízemní výšce-zkrátka umělá inteligence.Skrýt celý příspěvek
Já osobně s tímto letadlem souhlasím a rád bych ho viděl v AČR protože (nedejbože) kdyby by byl nějaký konfliktů a naše letectvo se s tímto gripenem zapojilo tak v případě že by ...Zobrazit celý příspěvek
Já osobně s tímto letadlem souhlasím a rád bych ho viděl v AČR protože (nedejbože) kdyby by byl nějaký konfliktů a naše letectvo se s tímto gripenem zapojilo tak v případě že by bylo málo skušených pilotů tak by se mohli ovládat ze země a možná by zvládl i větší přetížení a mohl by ve vzduchu být třeba i 3 dny záleželo by jen na počtu raket protože operátor se dá naopak od pilota vystřídat ale jako u všech bezpilotních letadel je tu možnost rušení a ovládnutí letadla nepřítelem ( myslím tím když by v něm neseděl pilot). :-)
Rád bych viděl (ale za současného rozpočtu je to nemožné) 14 Gripenů C/D (ty co teď máme),14 Gripenů E/F a 22 Bezpilotních Gripenů abych to považoval za opravdu silné letectvo které chrání nebe v srdci Evropy. Ale jak říkám ale a asi se toho nikdy nedočkáme možná jen se po skončení pronájmu Gripenů v roce 2027 místo Gripenů C/D pronajmou bezpilotní GripeniSkrýt celý příspěvekTak on kdyby se Saab držel příkazů z GM ohledněš vývoje, tak by asi tak strašně neprodělávali. Ale ta poslední 9-5 je stále nádherné auto
Tak on kdyby se Saab držel příkazů z GM ohledněš vývoje, tak by asi tak strašně neprodělávali. Ale ta poslední 9-5 je stále nádherné auto
"...Avšak při určitých nebezpečných misích, například při potlačování silné protivzdušné obrany protivníka, lze Gripen využít v bezpilotní konfiguraci...." Mám v tomto případě ...Zobrazit celý příspěvek
"...Avšak při určitých nebezpečných misích, například při potlačování silné protivzdušné obrany protivníka, lze Gripen využít v bezpilotní konfiguraci...."
Mám v tomto případě trochu pochybnosti. V případě protivníka se silnou PVO se dá předpokládat i jeho schopnost poměrně slušně zarušit komunikaci letadla s operátorem. Letadlo by samozřejmě mohlo zaútočit na vytyčený cíl i v případě, že dojde ke ztrátě spojení, ale co to znamená asi netřeba popisovat...
Nicméně to vypadá, že u Saabu nezaspali, což je jedině dobře. Škoda, že u aut to neplatí, ale to je na jinou debatu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...