Čínská média: Švédské stíhačky Gripen deklasují ruské Su-27

Čínská média: Švédské stíhačky Gripen deklasují ruské Su-27
Ćínský J-11 a thajský Gripen / Royal Thai Air Force (Zvětšit)

Během thajsko-čínského cvičení Falcon Strike z roku 2015 thajské stíhačky JAS-39 Gripen jasně překonávaly čínské stíhačky Su-27/J-11 v boji mimo přímou viditelnost BVR (Beyond-Visual-Range). Podrobnosti o cvičení přinesla také čínská média.

Vše odstartovalo sebevědomé prohlášení velitele švédských vzdušných sil Matse Helgessona z února minulého roku pro portál Yle, a to v souvislosti s propagací letounů Gripen finskému letectvu. Podle Helgessona je Gripen zabijákem ruských Suchojů. „Gripen, zejména model E, je navržen tak, aby porazil Suchoje. Tady máme černý pás,“ uvedl pro Yle Helgesson.

Justin Bronk, expert na vzdušné souboje z think-tanku RUSI (Royal United Services Institute for Defence and Security Studies), řekl v této věci portálu Business Inside, že nejdůležitější předností Gripenů jsou špičkové systémy elektronického boje (EB).

„Před několika lety byli piloti Gripenu unavení z toho, jak se na nich bavili němečtí piloti [motorově výkonějších] Typhoonů, a tak začali hrát svou vlastní elektronickou válku a dali jim, co proto,“ říká Bronk. Jeden z Gripenů se „údajně objevil na levém křídle Typhoonu, aniž by byl odhalen“. Gripen totiž dokázal svými prostředky EB rušit senzory Typhoonu.

Následně se na čínském, ruském i anglicky mluvícím internetu objevilo na toto téma více informací. V záři 2019 čínský server SOHU uvedl, s odkazem na slova Helgessona, že během dvoutýdenního thajsko-čínského cvičení Falcon Strike 2015 thajské Gripeny porážely čínské Su-27/J-11.

„Během společného čínsko-thajského cvičení JAS-39C/D Gripen z thajského letectva rozdrtil čínský Su-27,“ uvedl server Sohu ve svém článku z 29. záři. Čínské letectvo na cvičení podle SOHU vyslalo dva letouny Su-27SK, dva Su-27UBK a dva J-11. V případě Su-27SK/UBK (exportní verze Su-27) jde o letadla sestavená v Číně z ruských dílů, J-11 je v Číně vyráběný Su-27 na základě ruské licence.



První fotka prezentace ukazuje výsledky čínsko-thajského střetnutí po dnech, druhá procentuální úspěšnost sestřelů podle vzdálenosti.

Z čínského článku nebudeme ale příliš vycházet, protože zmateně uvádí, že cvičení se zúčastnila také JAS-39E Gripen. Právě novost Gripenů E měla být jedním z důvodů, proč Gripeny nad čínskými letouny dominovaly. Gripen E ale není zaveden ve výzbroji švédského, natož jiného letectva.

Se zajímavějšími informacemi přišel v prosinci portál Alert5. Portál sdílel prezentaci (viz dvě fotky výše) od plukovníka Li Zhonghua, který v prosinci 2019 přednášel na Severozápadní polytechnické univerzitě. Li Zhongh se zúčastnil zmíněného cvičení Falcon Strike 2015.

Během cvičení Falcon Strike 2015 docházelo ke střetnutím na krátkou a dlouhou vzdálenost. V souboji na přímou viditelnost, tedy během „dog-fightů“, dominovaly čínské Su-27/J-11. Důvodem je dvoumotorová koncepce Su-27/J-11 a výrazný přebytek výkonu. Naopak Gripen má relativně špatný poměr tahu k hmotnosti ve srovnání s jinými typy stíhaček (např. F-16). To omezuje manévrovatelnost Gripenů v „dog-fightu“.

Další snímky z prezentace a anglický překlad srovnávací tabulky

Podle prvního obrázku prezentace první den došlo ke sestřelu 16 Gripenů při nulové vlastní ztrátě Su-27/J-11.  Během druhého dne v boji na blízkou vzdálenost Su-27/J-11 dosáhly devět vítězství, Gripeny jen jedno. Celkově tedy Su-27/J-11 dosáhly 25 vítězství oproti jednomu thajskému (viz tabulka nad grafem).

Vše se ale obrátilo při BVR boji, což je vzdálenost, na které se odehrává drtivá většina moderních soubojů. Na vzdálenost +30 km (tedy včetně +50 km) dosáhly thajské Gripeny během čtyř dnů 41 vítězství oproti devíti čínským.

Celkově si Gripeny na vzdálenost větší než +30 km (tedy včetně +50 km) připsaly 88 % všech svých sestřelů (modré sloupce grafu), konkurenční Su-27/J-11 pouze 14 % (červené sloupce grafu). Na vzdálenost větší než 50 km pak Gripeny dosáhly deset sestřelů, tj. 24 % ze všech sestřelů, Su-27/J-11 se na vzdálenost +50 km nepodařil žádný sestřel.

Podle plukovníka Li Zhonga, jak je citován portálem Alert5, šlo o užitečnou lekci pro čínské letectvo. Cvičení ukázalo, že čínští piloti měli velmi nízké situační povědomí a soustředili se příliš na přední polosféru svého letadla. Existovala nízká úroveň koordinace mezi čínskými letadly, čínští piloti neměli zkušenosti s vymánévrováním střel, jejich reakce byly příliš mechanické a piloti nedokázali správně posoudit únikové techniky proti střelám s různým doletem.


Čínské J-11

Thajci při útocích dokázali na velkou vzdálenost ničit bránící se čínská letadla. Na druhou stranu útočící čínská letadla nedokázala porazit thajskou obranu. Alert5 sice nic nepíše o EB, ale uvádí, že systém řízení palby a integrace zbraní Gripenů je pokročilejší než u Su-27/J-11.

Gripenům ale nepochybně nahrávaly v úvodu zmíněné systémy EB a mnohem menší čelní radarový průřez (RCS; asi 1,5 až 2 metry) proti Su-27/J-11 (15 metrů; čínská prezentace uvádí 10 až 12 metrů).

Čínské letectvo si nepochybně ze cvičení vzalo ponaučení. Ostatně za neúspěchem čínských letadel stala zmíněná nezkušenost a špatná vycvičenost čínských pilotů.

To potvrzuje americká zpravodajská služba DIA (Defense Intelligence Agency) v publikaci China Military Power z ledna 2019: „Četné odborné články a projevy vysoce postavených čínských důstojníků naznačují, že PLAAF [čínské letectvo] nevěří, že jeho minulá tréninková praxe připravila piloty a další personál pro skutečný boj.“ Publikace také cituje nejmenovaného bývalého velitel PLAAF, podle kterého se musí čínští piloti cvičit na realistický vzdušný boj, nikoliv na letecké přehlídky.


Thajské Gripeny

Dalším důvodem neúspěchu byla horší výzbroj čínských letadel. Li Zhongh, jak ho cituje polský portál Defence24, uvedl, že čínské letouny používaly střely vzduch-vzduch Vympel RVV-AE (exportní verze R-77) s předpokládaným dosahem 50 km, thajské Gripeny střely AIM-120 AMRAAM s dosahem 80 km.

Výsledky ovlivňovaly také rozdílné schopnosti radarů. Čínské Su-27 využívají radary Tichomirov RPLK-27E/N001E (exportní verze RPLK-27/N001 Mječ s degradovanými schopnostmi). Defence24 uvádí, že klasická verze RPLK-27/N001 Mječ má dosah 120 km (zřejmě na cíle o velikosti stíhačky), zatímco Ericsson PS-05 / A na Gripenu najde nepřátelskou stíhačku na vzdálenost 160 km.

Podle polského webu později Číňané proti Gripenům nasadili své vlastní stroje J-10C se střelami PL-15, které už byly údajně více než vyrovaným protivníkem Gripenů. Ale také Gripeny lze zásadně vylepšit ‒ lze použít například nejnovější střely krátkého dosahu IRIS-T (či AIM-9X Sidewinder) nebo střely středního dosahu Meteor.

Zdroj: Defence24, Alert5, SOHU

Nahlásit chybu v článku


Související články

MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D

Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 ...

Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje

Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na ...

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • SofF
    19:19 11.02.2020

    moc bych to jako bernou minci nebral a to ze dvou důvodů - ty nejlepší funkce pochopitelně při cvičení číňani neodhalí. A další věc, jde o exportní ruskou verzi, byť se ji čínani ...Zobrazit celý příspěvek

    moc bych to jako bernou minci nebral a to ze dvou důvodů - ty nejlepší funkce pochopitelně při cvičení číňani neodhalí. A další věc, jde o exportní ruskou verzi, byť se ji čínani snaží elektroniku vylepšovat tak se s úspěchem dá pochybovat že se přibližuje ruským plnohodnotným verzím. Takové věci se nedávají ani spojenci protože riziko úniku na druhou stranu je příliš velké. A jen mi nezbyde dotat že snad všichni doufáme že na ostrou akci kde by ty stroje do toho šly na 100% nikdy nedojde...Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    19:09 11.02.2020

    Pokiaľ je to pravda, tak už ruských inžinierov nemôžeme považovať za leteckých konštruktérov, ale za lepších modelárov. Predsa len, je hanba, že 10 mil. neutrálne Švédsko vie ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokiaľ je to pravda, tak už ruských inžinierov nemôžeme považovať za leteckých konštruktérov, ale za lepších modelárov. Predsa len, je hanba, že 10 mil. neutrálne Švédsko vie vyrobiť lepšie lietadlo ako 140 mil. Rusko, ktoré vynakladá na ich vývoj gigantické sumy . Kde by boli rusi, keby neťažili z Ukrajinského umu ? Bez nich by nemali vonkoncom nič. Až dôjde k boju, Čína ich rozseká na kusy.Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      19:12 11.02.2020

      Ze článku ale vůbec nevyplývá, že je SU-27 a jeho deriváty špatné letadlo.
      Nevyplývá z toho ani to, že by Rusové rezignovali na upgrade strojů i výzbroje.

      Ze článku ale vůbec nevyplývá, že je SU-27 a jeho deriváty špatné letadlo.
      Nevyplývá z toho ani to, že by Rusové rezignovali na upgrade strojů i výzbroje.

    • Klimesov
      19:21 11.02.2020

      Až takhle jednoduché to není.
      Hlavně článek jasně popisuje, že určujícím faktorem byl výcvik pilotů a zvolená taktika.

      Až takhle jednoduché to není.
      Hlavně článek jasně popisuje, že určujícím faktorem byl výcvik pilotů a zvolená taktika.

      • dusan
        19:43 11.02.2020

        V Indii si to skúsili "naostro" ..... Výsledok bol pre ruské stroje nepríjemné .... pakistanské stroje F-16 odpálili "mrak" striel AIM-120 a indické stroje Su-30 boli iba v ...Zobrazit celý příspěvek

        V Indii si to skúsili "naostro" .....

        Výsledok bol pre ruské stroje nepríjemné .... pakistanské stroje F-16 odpálili "mrak" striel AIM-120 a indické stroje Su-30 boli iba v defenzíve - pre nižší dosah R-77 a dokázali len vymanévrovať odpálené rakety čo je samozrejme pre stíhačku nelichotivý výsledok ... že sa len bráni papierovo slabšiemu stroju ....

        Ak má stíhačka slabý dosah radaru proti súperovi a má menej výkonné strely tak sa tá "správna" taktika hľadá dosť ťažko ....Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          20:34 11.02.2020

          Máte absolutní pravdu. Ale i z vašeho popisku mi vychází že určujícím faktorem byla více méně výzbroj. Pakistánci prostě využili v danou chvíli své výhody a zatlačili Indy do ...Zobrazit celý příspěvek

          Máte absolutní pravdu. Ale i z vašeho popisku mi vychází že určujícím faktorem byla více méně výzbroj. Pakistánci prostě využili v danou chvíli své výhody a zatlačili Indy do defenzivy. A jak vidno Indy to nenechalo chladným a nejspíše se budou snažit do svých Su integrovat pokročilejší střely aby tuto nevýhodu eliminovali.Skrýt celý příspěvek

          • Karlos73
            22:02 11.02.2020

            Idovia skôr pôjdú do F-21, ktorý im USA a Lockheed Martin ponúkajú (sľúbili Indii exluzivitu, čiže nik iný nebude mať F-21) , a práve vylepšená verzia F-16 Block 70/72 , ktorá ma ...Zobrazit celý příspěvek

            Idovia skôr pôjdú do F-21, ktorý im USA a Lockheed Martin ponúkajú (sľúbili Indii exluzivitu, čiže nik iný nebude mať F-21) , a práve vylepšená verzia F-16 Block 70/72 , ktorá ma mať kokpit z F-35, tankovanie za letu a EB z F-35... Tender na 114ks prebieha. https://www.janes.com/article/... V Azii sa to dosť politicky mení, Pakistan dnes spolupracuje s Čínou, tá s Rusmi. India má konflikt s Pakistanom a skrytý konflikt s Čínou...ruská technika sa stáva pre Indiu nevýhodnou... India smeruje k spojenectvu a spolupráci s USA... bude to tam ešte zaujímavé.Skrýt celý příspěvek

          • dusan
            23:10 11.02.2020

            Už na tom v Indii pracujú:

            https://www.livefistdefence.co...

            Už na tom v Indii pracujú:

            https://www.livefistdefence.co...

  • Jiří Vojáček
    18:48 11.02.2020

    Pár oprav: 1) RVV-AV neexistuje (myšleno asi RVV-AE) 2) R-777 neexistuje (myšleno asi Vympel R-77) 3) Dosah R-77, ani v exportní verzi, rozhodně není 50km; v únoru 2019 při ...Zobrazit celý příspěvek

    Pár oprav:

    1) RVV-AV neexistuje (myšleno asi RVV-AE)
    2) R-777 neexistuje (myšleno asi Vympel R-77)
    3) Dosah R-77, ani v exportní verzi, rozhodně není 50km; v únoru 2019 při leteckých soubojích nad Kašmírem je indičtí piloti Su-30 používali na vzdálenost 80km. I tehdy ovšem platilo, že je Pákistánci s AIM-120C-5 přestříleli. C-5 je shodou okolností ta verze, kterou nesou i české gripeny.Skrýt celý příspěvek

    • jj284b
      05:48 12.02.2020

      tie dosahy su relativna vec, kedze zalezi od RCS ciela... a Grippen je dost male lietadlo..

      tie dosahy su relativna vec, kedze zalezi od RCS ciela... a Grippen je dost male lietadlo..

      • Typeg
        08:48 12.02.2020

        Kromě RCS také na rychlosti a výšce vlastního letounu a rychlosti, výšce a aspektu cíle... nelze to vyjádřit jedním číslem.

        Kromě RCS také na rychlosti a výšce vlastního letounu a rychlosti, výšce a aspektu cíle... nelze to vyjádřit jedním číslem.

  • Dovi
    18:19 11.02.2020

    Podle mě náznak toho, jak moc je Gripen podceňovaný. Myslím tím teď hlavně E/F. Samozřejmě to není ultimátní letoun, ale všechno co potřebujeme naplňuje dostatečně. A myslím že ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě náznak toho, jak moc je Gripen podceňovaný. Myslím tím teď hlavně E/F. Samozřejmě to není ultimátní letoun, ale všechno co potřebujeme naplňuje dostatečně. A myslím že je lepší cesta víc kusů dostatečných letounů, než málo top strojů...Skrýt celý příspěvek

    • Riiiederner
      19:08 11.02.2020

      Takže místo 14 c/d nakoupíme 24 e/f ? Hmm to asi není zrovna top řešení když se ani neví nákladnost provozu a zvláště pak v poměru s např. F16V co kupuje Slovensko.

      Takže místo 14 c/d nakoupíme 24 e/f ? Hmm to asi není zrovna top řešení když se ani neví nákladnost provozu a zvláště pak v poměru s např. F16V co kupuje Slovensko.

      • Klimesov
        19:25 11.02.2020

        Co nakoupíme se uvidí. Každopádně ani jeden z potencionálních letounů není vyloženě špatný výběr. Vše bude záležet na tom co konkrétně bude letectvo AČR požadovat a jaké budou mít ...Zobrazit celý příspěvek

        Co nakoupíme se uvidí. Každopádně ani jeden z potencionálních letounů není vyloženě špatný výběr. Vše bude záležet na tom co konkrétně bude letectvo AČR požadovat a jaké budou mít plány do budoucna, možnosti financování, plány na další rozvoj atd. atd.Skrýt celý příspěvek

      • Laci
        21:53 11.02.2020

        24x JAS 39E/F není zrovna top řešení? A co by bylo? Koupit 14x F-35A, přičemž vhledem k ceně provozu by lítaly maximálně tři a čtvrtý by snad bylo v záloze a zbytek uzemněnej? 24x ...Zobrazit celý příspěvek

        24x JAS 39E/F není zrovna top řešení? A co by bylo? Koupit 14x F-35A, přičemž vhledem k ceně provozu by lítaly maximálně tři a čtvrtý by snad bylo v záloze a zbytek uzemněnej?
        24x JAS 39E/F má pro Česko mnohem větší reálnou bojovou hodnotu než 14x F-35A. O pořízení F-16V se nemá cenu bavit. To je jak kdybychom chtěli nahrazovat naše T-72M4 CZ ruskejma funglovkama T-72B3M - zbytečnej nesmysl.
        O provozu F-35A se zkrátka nemá v Česku moc cenu bavit, dokud se spolupráce evropskejch uživatelů F-35 na jejich provozu nesníží na úroveň alespoň dvojnásobku Gripenu.Skrýt celý příspěvek

        • Karlos73
          22:25 11.02.2020

          Laci, vysvetlite mi ako to myslíte s tým porovnaním F-16V s tou konotáciou na T-72M4 CZ s T-72B3M Vy chápete že vaše JAS 39 sú gen. 4+ a F-16 Block 70/72 sú gen 4++ ? Že práve ...Zobrazit celý příspěvek

          Laci, vysvetlite mi ako to myslíte s tým porovnaním F-16V s tou konotáciou na T-72M4 CZ s T-72B3M
          Vy chápete že vaše JAS 39 sú gen. 4+ a F-16 Block 70/72 sú gen 4++ ? Že práve Švédi modernizácujú C/D na nové stroje E/F čo sú gen 4++ ! Už poznáte cenu za akú vám tie JAS 39E/F predajú, aké budú náklady na ich prevádzku (a nezabúdajte, že pri Gripenoch bude vždy potrebný s kúpou, s užívaním, s modernizáciou, s certifikáciou súhlas tretej strany - čiže aj z USA, kedže viacero komponentov v tom lietadle má patent z USA, viacero využívaných zbraní bude amerických ) Uvedomujete si to?Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            18:21 15.02.2020

            Myslim to tak, že nemá cenu pořizovat a zavádět úplně novej bojovej systém (jako třeba F-16V), když by to přineslo pouze velmi malý zvýšení schopností (z 4+ na 4++) za cenu ...Zobrazit celý příspěvek

            Myslim to tak, že nemá cenu pořizovat a zavádět úplně novej bojovej systém (jako třeba F-16V), když by to přineslo pouze velmi malý zvýšení schopností (z 4+ na 4++) za cenu vybudování úplně novýho zázemí + školení personálu. Kdežto u JAS 39E/F by to malý zvýšení schopností (z 4+ na 4++) nestálo ani zdaleka takový náklady, jako v případě F-16V, protože na Gripeny již máme vybudovaný zázemí i vyškolenej personál a oproti C/D ta verze E/F takovej markantní rozdíl nebude. Samozřejmě že by přechod rovnou na 5. generaci (tady se nedá bavit o ničem jiným než o F-35A) byla krásná věc a byla by to samozřejmě nejlepší hypotetická varianta, jenom jsem realista a když vidim jak to v armádě funguje, tak se obávám, že bez 2% HDP na obranu (což si myslim že jsou jen sliby) je provoz i jedný letky F-35A sebevražda se zdaleka nevyužitým potenciálem stroje F-35A.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          23:13 11.02.2020

          Ale ona ta F-35 má 2. násobné náklady v porovnání z aktuálním C/D. Pokud chcete cokoliv lepšího (AESA, atd.) půjde cena jen nahoru(modernizace taky nebude zadarmo). Zatím co u F-35 ...Zobrazit celý příspěvek

          Ale ona ta F-35 má 2. násobné náklady v porovnání z aktuálním C/D. Pokud chcete cokoliv lepšího (AESA, atd.) půjde cena jen nahoru(modernizace taky nebude zadarmo).
          Zatím co u F-35 se díky novosti stále dá očekávat pokles ceny, zatím se děje každý rok u nových letounů proti těm vyrobeným rok před tím.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            23:15 11.02.2020

            " Koupit 14x F-35A, přičemž vhledem k ceně provozu by lítaly maximálně tři a čtvrtý by snad bylo v záloze a zbytek uzemněnej" Ze 14 C/D jich je připraveno 8 a bere se to jako ...Zobrazit celý příspěvek

            " Koupit 14x F-35A, přičemž vhledem k ceně provozu by lítaly maximálně tři a čtvrtý by snad bylo v záloze a zbytek uzemněnej"

            Ze 14 C/D jich je připraveno 8 a bere se to jako úspěch... vs 7Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          08:04 12.02.2020

          Lacina. Stroj nemůžete vybírat jen podle ceny. Tohle je cesta špatným směrem, stejně tak jako když vybíráte stroj jen podle technických nebo výkonnostních parametrů. To co je ...Zobrazit celý příspěvek

          Lacina. Stroj nemůžete vybírat jen podle ceny. Tohle je cesta špatným směrem, stejně tak jako když vybíráte stroj jen podle technických nebo výkonnostních parametrů. To co je potřeba je vybrat stroj u kterého budeme umět, nebo spíše budeme ochotni, využít maximum z jeho potenciálu. Jinými slovy, pokud by naše letectvo mělo v plánu další investice do budoucna a chtělo by využívat potenciál F-35 na 50% a více procent, ideálně někde kolem 70% potenciálu F-35, tak je to dobrý kauf a správná volba, protože F-35 má ten potenciál opravdu veliký.
          Pokud by ovšem ochota využívat potenciál F-35 byla někde pod 50% cca 20 - 30% tak už můžeme hovořit o vyhozených penězích a bylo by v tu chvíli výhodnější pořídit něco co víc využijeme.
          Takže ono to není jen o ceně. Ten proces výběru je daleko složitější a jak jsem psal výše. My prakticky nemáme možnost vybrat vyloženě špatně. Všechny potenciální stroje, a to jak jednomotorové tak dvoumotorové (kdyby se nám zachtělo utrácet :D ), jsou špičkové, byť mají rozdílné výkony.Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            17:04 16.02.2020

            Já ani k vybírání podle ceny nebo TTDček nenabádám. Ale jelikož naše současné Gripeny nevyužíváme (hlavně absence učinější výzbroje a přilbového zaměřovače) prý ani z 50%, tak ...Zobrazit celý příspěvek

            Já ani k vybírání podle ceny nebo TTDček nenabádám. Ale jelikož naše současné Gripeny nevyužíváme (hlavně absence učinější výzbroje a přilbového zaměřovače) prý ani z 50%, tak pochybuju, že u F-35A to bude mezi 50-70%. Potenciál F-35 je mi velice dobře znám, ale zdaleka nikdy ho nevyužijeme tak jako USA nebo Izrael, kdežto potenciál Gripenu E/F budem schopni využít v mnohem větším poměru než u F-35A.
            Ale souhlasim s tebou, nemůžeme vybrat vyloženě špatně. Jenom základ je aspoň ty dvě letky (24 ks) s pořádnou výzbrojí a příslušenstvím a tam se mi stále zdá rozumnější, využitelnější a levnější ten Gripen.Skrýt celý příspěvek

        • Riiiederner
          08:13 12.02.2020

          Laci Tak to by mně opravdu zajímalo proč by (když už by jsme kupovali znovu 4.gen) je lepší gripen...aby jsme mněli zase něco extra ? Má e/f lepší poměr cena/výkon i s údržbou a ...Zobrazit celý příspěvek

          Laci
          Tak to by mně opravdu zajímalo proč by (když už by jsme kupovali znovu 4.gen) je lepší gripen...aby jsme mněli zase něco extra ? Má e/f lepší poměr cena/výkon i s údržbou a vším okolo než f16v ? Jako vaše vysvětlení chci opravdu vidět protože tohle nedává žádný smysl.Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            18:36 15.02.2020

            Odpověď i na Vaší otázku můžete najít o pár komentářů výš, kde jsem odpovídal uživateli Karlos73.

            Odpověď i na Vaší otázku můžete najít o pár komentářů výš, kde jsem odpovídal uživateli Karlos73.

        • RiMr71
          12:37 12.02.2020

          ...mě fascinuje vaše přesvědčení, že Grip-E bude stát 2/3 ceny F-35... jestli ono to v té době, až budou "éčka" k mání, spíš naopak...

          ...mě fascinuje vaše přesvědčení, že Grip-E bude stát 2/3 ceny F-35... jestli ono to v té době, až budou "éčka" k mání, spíš naopak...

          • Laci
            18:39 15.02.2020

            V tom případě Vás fascinuje něco, co jsem nikde nenapsal a netvrdim.

            V tom případě Vás fascinuje něco, co jsem nikde nenapsal a netvrdim.

  • Luky
    17:26 11.02.2020

    Ještě k těm "dogfajtům"....něco podobného jsem zmínil už kdysi pod článkem o tom, jak Suchoje na hlavu porazily Typhoony RAF - je hodně důležité znát nastavené parametry ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k těm "dogfajtům"....něco podobného jsem zmínil už kdysi pod článkem o tom, jak Suchoje na hlavu porazily Typhoony RAF - je hodně důležité znát nastavené parametry cvičení.

    Domnívám se, že cvičili souboj 1 vs 1 sparametry střetu za použití IR (HMS) + kanon.
    To je velmi sterilní prostředí, kdy se protivníci vidí a po pravděpodobně chladném průletu se do sebe pustí. Tady pak první přetažení spolu se "zaměřovací přilbou" udělají klidně desetkrát za sebou podobný výsledek. A to třeba i proti Typhoonu, který je přitom jeden z nejlepších dogfighterů na světě (ostře točící delta + brutální T/W). Při 1 vs 1 si po průletu relativně snadno pohlídá cíl a ostře na něj točí, což podpoří ještě HMS. Letadlo s HMS pak má velkou výhodu, ale je otázka, jak by cvičení dopadlo (i při 1 vs 1), kdyby mohli pálit hned jak to jde (při přibližování). Tady by patrně rozhodovala citlivost čidla IR střely, případně schopnosti IRST ve spolupráci s infraraketou v režimu LOAL.

    Čili v reálu by to stejně nebylo 20:1 a´t už proti Gripenu nebo Typhoonu, ale pravděpodobně 1 : 1 ve spoustě případů (pokud by nedělali odval na hraně dosahu a pak by z toho zase byla honička na semi BVR s velmi nejistým výsledkem pro SU).

    Další věc je dogfajt ve skupině, kde i delty se slabšími motory jako Mirage2000 nebo Gripen dokáží velmi bolestivě pokousat. Už při střetu 2 vs 2 se totiž možnosti násobí geometrickou řadou, nedochází pouze k relativně přehlednému točení v "kruhu", kde stačí hlídat jeden cíl, tah motoru nemusí rozhodovat. Tady se pak dost hodí schopnost okamžité (neustálené) zatáčky, kterou konkrétně Gripeny nemají vůbec špatnou.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      18:20 11.02.2020

      Účelem cvičení je něco se naučit. Takže parametry pro silnější stroj mohou být dokonce deklasující. Když začne cvičení, a jedna strana by byla okamžitě sestřelena moc zkušeností by ...Zobrazit celý příspěvek

      Účelem cvičení je něco se naučit. Takže parametry pro silnější stroj mohou být dokonce deklasující. Když začne cvičení, a jedna strana by byla okamžitě sestřelena moc zkušeností by jí to nepřineslo.
      Stejně tak u vyhodnocení cvičení se přihlíží k tomu jakého výsledku bylo dosaženo, z jakými možnostmi.Skrýt celý příspěvek

      • Luky
        19:47 11.02.2020

        Pokud z analýzy záběrů vyplývá registry R-73E + HMS vs registry AIM-9L Sidewinder, tak nevím, jaké parametry v neprospěch Sučka máš na mysli....přídavné spalování jim asi ...Zobrazit celý příspěvek

        Pokud z analýzy záběrů vyplývá registry R-73E + HMS vs registry AIM-9L Sidewinder, tak nevím, jaké parametry v neprospěch Sučka máš na mysli....přídavné spalování jim asi nezakázali...Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        08:57 12.02.2020

        JJ, viz ten slavný případ, kdy švédská AIP ponorka cvičně potopila US letadlovou loď uprostřed její bitevní skupiny. Aby to cvičení vůbec mohlo pokračovat, museli použít funkci ...Zobrazit celý příspěvek

        JJ, viz ten slavný případ, kdy švédská AIP ponorka cvičně potopila US letadlovou loď uprostřed její bitevní skupiny. Aby to cvičení vůbec mohlo pokračovat, museli použít funkci oživení "respawn" :-).Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      21:41 11.02.2020

      V blízkém boji má náš Gripen velký nedostatek v absenci přilbového zaměřovače. Což se ostatně prokázalo při cvičných soubojích s F-16 texaské Národní gardy. Aby si měly Gripeny ...Zobrazit celý příspěvek

      V blízkém boji má náš Gripen velký nedostatek v absenci přilbového zaměřovače. Což se ostatně prokázalo při cvičných soubojích s F-16 texaské Národní gardy. Aby si měly Gripeny vůbec šanci, nesměli na F-16 svoje přilbové zaměřovače používat.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    17:25 11.02.2020

    Včera som ten článok čítal na https://www.defence24.pl/gripe... Je zaujímavé , že s týmto súbojom a porovnaním prišli priamo Číňania a priznávajú tam ...Zobrazit celý příspěvek

    Včera som ten článok čítal na https://www.defence24.pl/gripe...
    Je zaujímavé , že s týmto súbojom a porovnaním prišli priamo Číňania a priznávajú tam nedostatky svojich Su-27 a nepripravenosť svojich pilotov na tento typ boja... Tak Gripen C/D (4+gen) má svoje kvality proti ruským stíhačkám 4.gen. Jej nevýhody sa SAAB snaží vylepšiť na úroveň 4++ verziou E/F. Túto generáciu 4++ stíhačiek by som nezatracoval v najbližších dekádach (1-2), vďaka kvalitnému radaru AESA , senzorom, systémom elektronického boja, datalinku, helme, moderným raketám,... sa vedia postaviť proti väčšine súčasných ruských a čínskych stíhačiek (ak títo nezačnú s masovou výrobou lietadiel 5.gen )
    Takí Rusi na portály https://topwar.ru/... už porovnávali kvality Su-57 a F-35A a zaručene je ruský stíhač lepší ako ten americký, tí v tom majú už jasno... :) (čo na tom, že porovnávali jednomotorák s dvojmotorákom , s úplne inými výkonmi...)
    https://topwar.ru/167627-bystr... Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      18:24 11.02.2020

      "proti väčšine súčasných ruských a čínskych stíhačiek"

      Co dnes mají Rusové/číńané většinově ve výzbroji?
      Co budou mít za 10-15(20) let?
      Letadla si kupujete na 30-40.let

      "proti väčšine súčasných ruských a čínskych stíhačiek"

      Co dnes mají Rusové/číńané většinově ve výzbroji?
      Co budou mít za 10-15(20) let?
      Letadla si kupujete na 30-40.let

    • liberal shark
      08:14 12.02.2020

      Je možné, že tím sledují vnitropolitický cíl - dostat od Velkého kormidelníka více peněz na přezbrojení,

      Je možné, že tím sledují vnitropolitický cíl - dostat od Velkého kormidelníka více peněz na přezbrojení,

  • palo satko
    17:23 11.02.2020

    V roku 2015 mali spoločne cvičenie aj India so svojimi Su-30MKI Flanker-H a Typhoony Royal Air Force (RAF). Navzajom piloti si pochvalili lietadla, novinari napisali par ...Zobrazit celý příspěvek

    V roku 2015 mali spoločne cvičenie aj India so svojimi Su-30MKI Flanker-H a Typhoony Royal Air Force (RAF). Navzajom piloti si pochvalili lietadla, novinari napisali par všeobecnych fraz na podporu svojho "mužstva" no a nakoniec obe strany priznali, že mali radary nastavene na cvičebny mód, aby nedošlo k prezradeniu realnych vlastnosti radaru a lietadiel v boji. Takže asi tolko o vypovednej hodnote podobnych cvičeni.Skrýt celý příspěvek

    • Trener
      19:41 11.02.2020

      To já slyšel o vítězství indických SU-27 jak nad GB Thyphoony, tak i nad US F-15, podrobnosti neznám. Asi hlavně dogflightu, v BVR je těžká simulace.

      To já slyšel o vítězství indických SU-27 jak nad GB Thyphoony, tak i nad US F-15, podrobnosti neznám. Asi hlavně dogflightu, v BVR je těžká simulace.

  • stetula
    16:55 11.02.2020

    Lukash, to jenom dokazuje, že neumíš číst. Jasně píší že měli Čínští piloti velmi špatný výcvik. dále nadpis článku je špatný !!! mělo tam být ,, deklasují čínské SU-27 a jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukash,
    to jenom dokazuje, že neumíš číst. Jasně píší že měli Čínští piloti velmi špatný výcvik.
    dále nadpis článku je špatný !!! mělo tam být ,, deklasují čínské SU-27 a jejich deriváty ,,

    Dále je těžké porovnávat SU-27 z roku 1995 ještě exportní verzi bez možnosti EB s o generaci mladšími strojiSkrýt celý příspěvek

    • Scotty
      17:16 11.02.2020

      Ovšem více méně to potvrzuje to že Gripen je od začátku vyvíjen jako soupeř Suchojů. Cvičení také neúčastnil JAS-39E, takže srovnání se SU-27 je zcela relevantní. Je také otázka ...Zobrazit celý příspěvek

      Ovšem více méně to potvrzuje to že Gripen je od začátku vyvíjen jako soupeř Suchojů. Cvičení také neúčastnil JAS-39E, takže srovnání se SU-27 je zcela relevantní. Je také otázka jestli thajské Gripeny používají MS-20, který ještě zlepšuje parametry radaru.Skrýt celý příspěvek

      • Luky
        17:28 11.02.2020

        Nepoužívají.
        A měli tenkrát dokonce Aim-9L.

        Nepoužívají.
        A měli tenkrát dokonce Aim-9L.

    • Lukash
      17:42 11.02.2020

      Kde som pisal nieco o rusoch a ruskych su 27? :) uz sa ukludni tvojich milovanych rusov som sa v komenari nedotkol to si tam videl len ty a tvoja posadnutost ruskom ;) je jasne ze ...Zobrazit celý příspěvek

      Kde som pisal nieco o rusoch a ruskych su 27? :) uz sa ukludni tvojich milovanych rusov som sa v komenari nedotkol to si tam videl len ty a tvoja posadnutost ruskom ;) je jasne ze cinske su 27 su trosku osekane oproti ruskym no vycvik maju rusi podobny ako cina ak nie slabsi...Skrýt celý příspěvek

  • Lukash
    16:22 11.02.2020

    To iba potvrdzuje to co sa uz vseobecne vie... Ze gripen nevie kobru a su 27 k nej v modernom suboji ani nedostane :)

    To iba potvrdzuje to co sa uz vseobecne vie... Ze gripen nevie kobru a su 27 k nej v modernom suboji ani nedostane :)

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2