Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Zkušební odpal střely IRIS-T; větší foto / SAAB

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější náklad. Testy proběhly v říjnu 2018 na střelnici Vidsel Test Range na severu Švédska.

Letecké zkoušky, provedené prvním testovacím letounem Gripen E (označení 39-8), zahrnovaly odhození jedné externí palivové nádrže a odpálení rakety vzduch-vzduch IRIS-T (Infra Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled).

Německá střela IRIS-T je zbraní vzduch-vzduch krátkého dosahu s infračerveným naváděním, s měnitelným vektorem tahu raketového motoru a s vysokou obratností, která umožňuje manévry s rychlostí do 60° za sekundu s přetížením až 60 g. Dolet střely je 25 km.

„Z pohledu pilota je létání s externím nákladem, jako jsou palivové nádrže a rakety, velmi důležité pro hodnocení toho, jak se letadlo chová, když je tímto nákladem vybaveno. Tento test nám také umožnil zhodnotit, jaký efekt má na letoun odhození a odpálení nákladu. Zlatým hřebem bylo samozřejmě stisknutí spouště a následné sledování toho, jak raketa vyrazí vpřed. Zároveň nás to posouvá blíže k přípravě letounu pro operační využití,“ uvádí Marcus Wandt, testovací pilot letounů Gripen ve společnosti Saab.

“Těší mě, když vidím, že výkon i chování letounu odpovídá našim očekáváním, což je důkazem chytrého designu a špičkového strojírenství společnosti Saab. Program běží podle plánu a úspěšně pokračuje směrem k dodání strojů našim švédským a brazilským zákazníkům,“ říká Jonas Hjelm, senior viceprezident a ředitel divize Aeronautics společnosti Saab.

Tyto testy jsou posledními kroky v rámci programu leteckých testů letounu Gripen E, kterým předcházely červencové testy podvozku a jsou součástí prací na integraci zbraňových systémů.


Odhoz centrální palivové nádrže; větší foto / SAAB

Gripen E je schopen pojmout zbraně pro všechny typy misí, ať už při ničení vzdušných, pozemních nebo hladinových cílů. Letoun dokáže používat nejmodernější výzbroj, jako zmíněnou střelu krátkého dosahu IRIS-T nebo dlouhého dosahu Meteor. Zásadní předností je také schopnost používat novou generaci malých přesných pum GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). Gripen E by na čtyřech závěsnících mohl pohodlně přenášet až 16 pum SDB II, které dokáží bodově ničit statické i pohyblivé cíle (obrněnou techniku), a to za každého počasí, i proti aktivně se bránícímu se protivníkovi (dýmová clona, GPS rušení, atd.).

“Gripen E je také schopen nést moduly a senzory pro průzkumné a speciální mise. Letoun je navržen tak, aby umožňoval rychlou integraci různých zbraní, což dává letectvu široké spektrum operačních schopností. Napomáhá tomu i flexibilní architektura avionických systémů letounu,“ dočteme se ve vydané tiskové zprávě.

Letouny Gripen E prozatím objednalo pro své letectvo Brazílie a Švédsko s termínem dodání prvních letadel v příštím roce. Brazílie zatím závazně objednala 28 stíhaček se zájmem získat dalších 72 letadel (vyráběných ale již v Brazílii) a Švédsko 60 letounů Gripen E (s opcí na dalších deset letadel).


Gripen E získá jedinný víceúčelový displej, podobně jako letouny F-35.

Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.

V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země. Výzbroj českých Gripenů tvoří nyní zhruba stovka střel AIM-9M Sidewinder, 24 střel středního doletu AIM-120C-5 AMRAAM a v příštím roce české Gripeny obdrží zhruba 200 přesných pum Paveway.

Gripen E měří na délku 15,2, rozpětí křídel má 8,6 m a má maximální startovací hmotnost 16 500 kg, což je téměř dvakrát méně, než v případě F-35A Lightning II. Gripen E dokáže na deseti závěsných bodech přepravit externí náklad až do hmotnosti 6000 kg.

Zdroj: SAAB

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen

Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o minimálně 100 nových jednomotorových víceúčelových stíhaček. O indickou přízeň se ucházejí dva kandidáti ...

České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu

České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém MS20. Tato aktualizace výrazně zlepšuje bojové a komunikační schopnosti letounu Gripen.

Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje

Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Jara
    21:30 13.11.2018

    Tak byly dokončeny vojskové zkoušky značkovacích kontejnerů na českých gripenech, další schopnost našeho letectva, tak teď už jen dokoupit stroje pro druhou letku a dále pokračovat ve výstavbě vzdušných sil

  • Laci
    19:36 08.11.2018

    Moc nechápu jednu věc a není to poprvé, co si toho všímám.
    Na všech reklamních prospektech a všem možným byl vždy Gripen E zobrazován s tim klasickým kulovým IRST pouzdrem na pravé straně čumáku před kokpitem. Když se ale podívám na Gripen E v reálu (například švédského letectva), tak tam žádnou IRST "bradavici" nemá..
    Ví někdo proč? Jde vůbec nějak s jistotou rozpoznat Gripen C/D od E/F?

  • Jirosi
    21:07 05.11.2018

    Scoty: Stejných je cca 30% dílů. Ale nás asi nezajímá, že klíč M8 na C/D půjde použít na šrouby a matice M8 na E/F. To nebudou ty hlavní částky. Ty podstatné části co se servisují nejdráž "motor, radar, atd." prostě vyměnily. Tedy ať jsme zaplatily za přípravek na servis motoru je nám to k prdu. Motor bude jiný. I když postup demontáže z letadla může být stejný.

    To že se tam servisují L-159 je asi zbytečná informace, když s C/D nesdílí žádné díly.
    Pokud tam mají třeba společné zvedáky, tak ty jsou snad univerzální na jakýkoliv tip. Limitem je jen hmotnost, dosah. Tedy asi nic co by muselo zůstat ladem.

  • Scotty
    20:55 05.11.2018

    Jirosi
    Vždycky jsem to bral jako součást čáslavské základny. Pokud vím v hangárech kde se opravují Gripeny se dělají i L159 takže servisní zázemí je nejspíš České.
    Předpokládám že sami Švédové budou požadovat aby maximum zázemí pro C/D bylo použitelné i pro E/F. Samozřejmě změn je na E celá řada od motoru po radar. Takže kolik toho bude reálně použitelné těžko říct.

  • Jirosi
    20:26 05.11.2018

    Scoty: A je naše nebo Švédů, tedy sklad dílu je 100 Švédské strany. A jaká je jeho cena po letech užívání, kolik by z toho bylo použitelné pro E/F.

  • Scotty
    19:55 05.11.2018

    Jirosi
    Nemáte pravdu, v Čáslavi je vybudované zázemí pro údržbu a opravy Gripenů. Snad si nemyslíte že s každou závadou musí bít Gripen odeslán do Švédska?
    Ve skutečnosti v je u nás vybudované zázemí zajišťuje opravy i údržbu a to až po "velkou" revizi po 200 letových hodinách.

  • Jirosi
    17:49 04.11.2018

    Jara: Mám jednu malou otázku, a ten váš plán počítá se zrušením ministerstva sociálních věcí nebo zdravotnictv?

    Gripen C/D se dá údajně modernizovat na E/F 30% dílů je schodných. Otázkou o jak kritické díly se jedná a jakou úsporu by to poskytlo. Ale mi Gripeny nemáme, tedy ani si je nemůžeme nechat modernizovat.
    CR v podstatě žádné zázemí pro Gripen nemá, všechny opravy řeší Švédové. To, že část jich místo Švédských zaměstnanců, čeští opravdu nedává žádný důvod investovat Miliardy.

    Ona ta F-35 sice vypadá jako vlhký sen. Nákup není problém volné kapacity jsou. Cena nákupní padá dle předpokladů. Ano vyskytují se kritické chyby, ale zatím sem si nevšiml. Že by nebyli odstraněny v relativně krátkém čase. Tedy letadlo má podporu a sypou se od něj peníze. Cena náhradních dílů za hubičku nebude, ale kusová výroba u Gripenu může znamenat to samé.

    Ono, když se podíváme zpětně. Tak podobný status měla F-16. Zkusme se zamyslet zda bylo lepší si v 70-80.letech lepší koupit si Viggen nebo Falcona. Stroj co zaštiťuje USAF, nebo maloseriový stíhač.

  • Jara
    19:00 03.11.2018

    Priorita pro naše letectvo není doufat v “přiblblou” F35, k čemu nám její potenciál k úderu na pozemní cile, průzkum atd. Bla bla asi bude? Máme 12 strojů pro air policing, vlastně ani žádné opravdové letectvo, které by bylo schopné udržet nadvládu ve vzduchu nebo útočit kdesi na pozemní cíle nemáme a hlavní prioritou pro naší Republiku tedy musí být budování letectva v počtu min tří letek( absultní minimum, ideál 4-5letek)pak můžem budovat schopnosti atd. ....... nákup + 10 strojů C/D a odkup stávajících, jejich dozbrojení a upgrade je tedy daleko smysluplnejší než nákup 12 F35 kdy budou nasaditelné tak 4 stroje pro air policing, jejich schopnosti jsou nám v současné chvíli k ničemu zejména v počtu 4 aktivních/ nasaditelných kusů,
    Vybudovat letectvo na strojích Gripen C/D a už ted se snažit zapojit do programu evropského stíhače, který by se zaváděl do opravdového fungujícího letectva se všemi schopnostmi moderních vzdušných sil a samozřejmě zavádět ho v počtu okolo 50 ks, to už bu pro vstupenku do programu mohlo stačit.....

  • Luky
    20:45 02.11.2018

    možná u vás v Luleå
    :-D

  • Shania
    20:20 02.11.2018

    Luky: zrovna Gripen nedostatkem marketingu fakt netrpi :D

  • KOLT
    10:33 02.11.2018

    Miroslav, opakujete stokrát vyvrácený nesmysl. F-35 je normálně k prodeji. Ani USAF nemá tolik peněz, aby obměnila celou flotilu najednou, poslední nakupované stroje mají být v třicátých letech.... Pokud bychom v roce 2025 objednali F-35, v roce 2029 budou v pohodě v operačním nasazení.

  • Rase
    09:43 02.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Miroslav:
    Belgie se taky nijak nepodílela na vývoji F-35, přesto není problém aby si je mohli koupit. Rovněž to nevypadá že by museli čekat až budou mít všechny stroje ostatní, to samé cena není nějaká přepálená. Pokud jde o zájem USA, tak si myslím že ČR (i SR atd.) není na horší úrovni než zmíněná Belgie.
    Gripeny u nás asi budou sloužit i po vypršení pronájmu, ale jejich životnost má nějaký ten limit, tak nečekejme že budou sloužit i v roce 2050 nebo tak něco. Přeci jen byly vyrobené v 90. letech. I když tedy ty Gripeny C/D odkoupíme nebo nějak prodloužíme pronájem, dřív nebo později budeme muset začít hledat jejich náhradu. Pokud to bude E/F nebo F-35 je v celku jedno, oboje to jsou dobré stroje. Alternativ moc není (snad ještě F-16V)

  • Luky
    09:04 02.11.2018

    Základní problém evropských mašin (techniky obecně) je v tom, že kolem všeho nedělají tolik caviků a fanklubů jako v Emerice - prostě je navrhnou, postaví, fungují, vylepšují.

    Tady jsou lidi schopní prohlašovat, že Gripen E je na papíře a on přitom odpaluje zbraně. Budou tady psát o RCS F-35 velikosti komára a ta ho klidně může mít půl metru čtverečního (nebo víc)....kde kdo si sedne ze sensor fusion F-35, o které se ví z několika prezentačních stále omílaných videí, ale u Gripce se nekouknou ani na stránky výrobce. Legendy a PR skazky, ale půlka floty Lajtyngu odstavená....k tomu světem letí pohádky o kosmírném dosahu Amraamu od lidí, co nemají šajnu o AA boji a reálném dosahu střel, ale umí přečíst vygůglenou hodnotu. A pak v podstatě neodbouratelné klišé o "hračkách" na "air policing", vzniklé tisíckrát omletým nesmyslem - jen proto, že není americký nebo ruský, protože jen oni umí správně "chlapácká" letadla. A víme jak jednoduché a bezpečné je zopakovat 100x ommletou frázi...

    Výsledkem je pocit o nezamknutelné F-35 v souboji na kanony, ale je zajímavé, že v tom Dejwmanově odkazu se píše něco o exportní F-35 s RCS 0,25 m2 (pravděpodobně ta nej, tj. čelní?), kterou by AESA Gripenu dala na cca 50+Km (bude prý i upgrade pro CD?). Akorát pisatel opět propadl iluzi o 180km účinném dostřelu Amraamu D a tím pádem mu zaměření na 50-60km nestačí, protože mu připadá, že je to v polovičním dosahu Aim-120D. Člověk by řekl, chytrej kluk, akorát nemá tucha o čem píše.

  • Miroslav
    22:57 01.11.2018

    Nepredpokladám, že by ČR v dohľadnej dobe prezbrojila na F-35. Dôvodov je hneď niekoľko:

    1/ F-35 nie je produktom len USA. Na vývoji F-35 sa podieľalo množstvo štátov ktoré majú prednosť pred ostatnými záujemcami
    2/ USAF plánuje prezbrojenie F-35 vo veľkom rozsahu. To znamená stovky az tisíce strojov (vraj ich má byť +2000). Nemyslím, že by USA malo záujem predávať F-35 do zahraničia na úkor USAF. Čakacia doba bude zrejme dlhá.
    3/ USA budú prednostne predávať F-35 tam, kde majú politický záujem (Japonsko, JK, Izrael, možno Taiwan alebo SA)
    4/ Súčasné Gripeny myslím už švédi späť chcieť nebudú. Skôr sa budú snažiť vám ich odpredať za zostatkovú cenu a tým podporiť predaj ďalších nových Gripenov.
    5/ V tej chvíli ako ČR odkúpi Gripeny a zaviaže sa odobrať ďalšie je status qou zabetónované na 30 rokov

  • logik
    22:44 01.11.2018

    flanker.jirka: Přesně todle si myslelo Řecko.... Silná armáda, dluhy kam se podíváš - a jak dopadlo....

  • flanker.jirka
    22:10 01.11.2018

    KOLT: peněz je stále dost a zalužit se propořádnou výzbroj není problém, když budou ostatní vědět, že si na nás vylámou zuby a útok na nás bude nepřijatelný z hlediska vlastních ztrát, tak můžeme klidně dlužit kam se podíváme a stejně budeme v pohodě :-D

  • Nesher
    21:01 01.11.2018

    Kolt
    Však proto jsou v mém příspěvku ty dvě číslovky :-)

  • KOLT
    20:34 01.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Nesher, také nevěřím, že bychom do konce pronájmu Gripenů C/D pořizovali další stíhače (leda by se schylovalo k válce). Konjunktura pomalu končí, akvizičních programů je hodně.... prostě na to nebudou peníze (a ani nejsou naplánovány). Nicméně nejpozději do roku 2029 budeme muset mít vyřešené nadzvukové letectvo, protože tou dobou končí opce. Což znamená nejpozději za 5 let začít debatu a za 7 let to začít aktivně řešit. Tou dobou už budou známy provozní náklady F-35 a do značné míry i Gripenů E/F. Které letadlo bude dražší, myšleno cena za kus, bych si dovolil předpovědět už teď a příznivci eurodelt z toho šťastní nebudou ;-) Ohledně bojových schopností bych nerad Gripen podcenil, ale technologický náskok USA je fakt veliký....

    Clanek, stealth je docela zásadní schopnost. Jestli si myslíte, že budou supersoniky na našem území nějak často operovat při zemi v případě boje s rovnocenným protivníkem, tedy na válčišti prosyceném MANPADS, tak tomu moc nevěřím. Bude se létat pěkně vysoko a využívat stand-off zbraně. A tam je rozdíl mezi RCS 0.1 a 0.001 hodně veliký. Gripen E/F rozhodně nebude o řád lepší než C/D, neb je větší, což je pochopitelně kompenzováno novými tvary a výpočty. Takže může mít RCS klidně poloviční, ale že by desetinové? No, nevím, nevím. A jakmile podvěsí zbraně, je to stejně jedno...

  • Nesher
    20:24 01.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Pánové co tu sníte o nákupu nových/dalších stíhaček (jakýchkoliv), prosím prostudujte si dva níže přiložené odkazy, věřím, že pak pochopíte jak moc se vaše sny, min. pro příštích 10-12 let míjejí s realitou.


    http://www.acr.army.cz/assets/technika-a-vyzbroj/modernizace/priloha-bez-nazvu_-01508.pdf

    http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=170&t=7654&p=275567&hilit=financov%C3%A1n%C3%AD+arm%C3%A1dy#p275567

  • juhelak
    19:17 01.11.2018

    nebude ten gripen v roce 2027 ještě porad relativne mlady letadlo aby se muselo vymenovat ? az skonci pronajem tak se stane co? pochybuju ze by Svedi tlačili na to že musí do šrotu..špís nam je levně nechali pripadne se provede nějaký upgrade..
    A vůbec pokud by jsme nekdy 2024 zažádali o F35 tak čekací doba je aktuálně kolik let?
    Osobně mi přijde ještě brzo se s nimi loučit.

  • Dejwman
    15:48 01.11.2018

    Silně pochybuji, že se budou dokupovat či dopronajímat další gripeny do roku 2027, kdy končí současný pronájem. Vzhledem k tomu, že AČR čekají v nejbližších letech jiné akvizice či řešení jiných nákupů:
    - náhrada za BVP
    - náhrada za UAZy a LR
    - již několikrát diskutované pořízení 12 ks vrtulníků
    - náhrada za Dany
    - pořízení dalších vrtulníků za další dosluhující
    - někde se i diskutovaly raketomety
    - pořešení tanků někdy kolem roku 2025
    To je dle mého názoru poměrně dost akvizic a platit za další mi přijde politicky neprůchozí...

    V tuhle chvíli máme cca 8 let abychom otázku letadel po roce 2027 řešili. Za tuto dobu už budou F-35 více zavedené v západních armádách a budou mít i bojové zkušenosti a hlavně budou i levnější.
    Pak už je jen otázkou, co pro nás bude zajímavější s ohledem na cenu, další životnost a samozřejmě politicky.
    Výběr u nás bude asi jenom F-35 nebo Gripen (upgrade C/D nebo E/F), nový evropský éro se asi dříve jak v roce 2040 konat nebude...

    K naší velikosti by mi u nás přišlo ideální 30 nadzvukových a 20 L-159/259, rozdělných do dvou letek.

    Zajímavý porovnání F-35 vs Gripen E
    https://www.quora.com/Is-the-Gripen-E-better-than-the-F-35

  • Clanek
    15:15 01.11.2018

    Nedejelme ze Stealth nejakou mantru, je to velkou vyhodu davajici prvek, ale jen kvuli jeho absenci bych jeste kazde dalsi ero dopredu nevyrazoval. Tim spis ne gripen, kdyz i u C/D se se snizenim radaroveho obrazu pocitalo a na tomto pracovalo a u E/F pocitam se pujde jeste (o rad?) dal. Ano, dokud to ponese zbrane vne a dokud to bude vypadat jak to vypada to od pohledu F-35 v neviditelnosti neprekona, ale na evropskem / ceskem bojisti, kde se da schovavat za X kopci si i gripen muze stat jako CR prijit na sve.
    Takze naopak, stealth bych nedaval tu nejvyssi ale mozna nejnizsi dulezitost. Vic bych se zajimal o cely system, co ktere letadlo unese, co ktere letadlo zvladne, ktere letadlo bude mit zaveden nekdo dalsi v NATO, ktere letadlo nebude mit otazniky pokud jde o podporu v pripade konfliktu (viz diskuse pod clankem o Belgii porizujici F-35) atd. a az pak bych se dival na to, jestli jedno ma radarovy odraz 0,1m2 nebo 0,0001m2. Osobne si nemyslim ze by E/F kdy v tom souctu vlastnosti F-35 dorovnal nebo prekonal, a tipuji, ze i na porizeni bude gripen E/F klidne o 30%+ drazsi nez F-35, ale i tak by fer sanci dostat mel.

  • Luky
    15:11 01.11.2018

    Akorát co se týče STEALTH, tak je dost možná Gripen hned za F-35.

    Jasně, na inetu můžeme najít úžasné RCS hodnoty EFT, Rafalu i bůhví čeho dalšího, ale Gripen je na tom slušně (hlavně u země, když přikryje podvěsy a ještě zaruší).

    F-35 ve válce možná dost rychle odpadne. Zatím známe jen proklamace výrobce o tom, či onom a z praxe to rozhodně není žádná láce (ani pro USA). Od spojenců víme prd (jsou ještě v servisní lhůtě, která je součástí nákupu).

  • Jura99
    15:02 01.11.2018

    Gripen uz nebrat, bez vlastnosti stealth je to hendikepovany stroj. Jedina vyhoda je levny provoz, coz by stacilo na airpolicing. Do valky jedine F-35A, kvuli stealth neuvazovat o horsim stroji.

  • Luky
    14:41 01.11.2018

    logik
    Té přestavbě, se kterou se ve Švédsku počítá se může říkat upgrade.

    PavolR
    U letadel jako F-16 a F-18 v těch místech do boku trčí křídlo s výzbrojí.
    Kanardy u Gripenu moc nepřekáží, blokují trochu výhledu šikmo dolů dozadu, kde mají stejně klasická letadla odstávající křídla a kouká se tam nakláněním.
    Vždycky mi překážející přišly kanardy na Eurofajtru...

  • Matesaax
    14:38 01.11.2018

    Samozřejmě vím,že jim končí pronájem,ale je jasné,že bude pokračovat dál,protože se to jako vždy nechá na poslední chvíli a jiná varianta ani nebude možná.Já nemyslím přestavět na verzi E,ale modernizovat s použitím prvků verze E,nakonec dělá to tak každý výrobce.

  • logik
    14:21 01.11.2018

    Matesaax: promiň, ale si trochu mimo. Gripeny nejde jen "doplnit", protože jim skončí pronájem. Tedy nebude doplňovat co.
    A Gripen C nejde na E upgradovat, protože to jsou ve skutečnosti dvě různá letadla se stejným typovým označením.

  • Matesaax
    13:43 01.11.2018

    Ten nákup dalších deseti Gripenů není ničím podložené info.Reálnější je spíš jejich doplnění o další 4 kusy,případně 6 kusů,což už by stačilo na dvě letky po deseti letadlech.
    Tady je však otázka jaká bude dále situace s L159..zda dojde k nákupu nových L-259,případně modernizace L-159,či úplné ukončení provozu,event.jejich používání pouze pro výcvikovou letku..
    Současné Gripeny verze C bych neodsuzoval,vždyt pro výrobce nebude problém případným zájemcům nabídnout jejich modernizaci na verzi E,samozřejmě v rámci možností,co tam lze aplikovat.

  • Clanek
    13:06 01.11.2018

    Uz jsem tu tu teorii par krat prezentoval a reknu to znovu: vubec bych nespolehal na to, ze CR bude odkud C/D vubec nabidnut. Konec pronajmu C/D casove sedi s koncem produkce E/F pro Svedy, jestli to do te doby neudaji nekomu dalsimu tak nebudou mit cim vytizit linku, no a v zajmu jejiho vytizeni se CR nabidne jen a pouze E/F coby pronajem nebo nakup, a to za specialnich podminek (cti aby to vychazelo o promile levnejsi nez F-35 v te dobe), kterym se nebude dat rict ne. Tim se CR zavaze Saabu na dalsich 10 let smluvne, pujde-li o pronajem, anebo na 30+ let, pujde-li o nakup.
    Nabidnout CR aktualni C/D v 2027-29 k odkupu podle me vubec neni ve svedskem zajmu.

  • RiMr71
    13:05 01.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Pokud se vydrží a nekoupí se další grupa Gripenů (protože pak by bylo "vymalováno" na hodně dlouho), tak ta F-35 nemusí být takový vlhký sen jak se zdá.
    Kolik bude v té době stát F-35 a kolik Gripen-E?
    Jaké budou počáteční sekundární náklady na přechod na F-35 či G-E?
    Jaké budou provozní náklady F-35 vs. G-E?
    Jaká bude dostupnost F-35 a jaká G-E?
    Jaká bude možnost sdílení servisních prostředků s okolními státy?
    Jaké budou možnosti financování a svaté krávy - ofsetů?

    A pak takové ty nepodstatné věci jako schopnosti těch letadel, schopnosti operovat v rámci systémů NATO (USA), bojové zkušenosti, paleta výstroje atd atd...

    Aby nakonec ty české F-35 nebyly levnější než ty slovenské F-16V (které SLovensku upřímně moc přeju a už se těším až je uvidím při nějakém leteckém dnu)... :)

    Hlavně ne nákup nějakých vyřazených olétaných švédských Gripenů, aby bylo na pastelky a na podobné úplatky plebsu.

  • Rase
    12:55 01.11.2018

    Sgt Murphy:
    však když nakoupíme 10 Gripenů C/D od švédů a časem odkoupíme i ty co už máme, tak bude mít smysluplný počet a hlavně získáme dost času než bude potřeba řešit jejich náhradu, nevydrží ale věčně (všechny doslouží ve stejný čas). Pak se buď přejde na fungl nové E/F, F-35 nebo něco jiného. Řekněme že v roce 2035 nebo kdy Gripeny doslouží, už možná bude F-35A hodně dostupný - třeba tak jako dnes F-16V.

    všechno je ale o ceně. Tedy za kolik nám těch 10 Gripenů prodají a kolik bude stát odkup stávajících.

  • El Duderino
    12:47 01.11.2018

    F-35 budu, chce to len trpezlivost. Budu najskor v Polsku, potom v CR a nakoniec aj na Slovensku. Len to potrva 10 az 35 rokov. Nevyzera to zeby moholGripen E dlhodobo konkurovat masovej vyrobe v USA. Eropske mocnosti si zase budu vyrabat drahe dvojmotoraky pre seba.

  • Míša
    12:31 01.11.2018

    Gripen, vzpomínám, jak onehdy byl terčem kritiky a ve všelidovém hlasování by rozhodně nevyhrál. Pravda je dnes jasná.

    Osobně se domnívám, že Éčko by nám sedlo nejlíp, přeci jen vývoj lokátorů a taky celková modernizace osvědčeného éra by nám jen prospěla. Současná ver. C jde pomalu do své druhé a záverečné fáze a pro lepší podporu celého soukolí je lepší držet krok s výrobcem.

  • GlobeElement
    12:22 01.11.2018

    Sgt Murphy - ano, sníme o F-35 a je nám jasné, že marně.

    Ale, abys měl co závidět, i kdyby to nakonec byly Gripeny, určitě budou nejméně stejně drahé, jako ty F-35.

  • NeoXII
    12:15 01.11.2018

    Sgt Murphy, súhlasím. F-35 je z kategórie: snívajte s nami. Celá základňa st. letectva ČR je vybudovaná na Gripeny, a keďže tieto majú cca 13 rokov, je isté, že prechod na úplne iný typ lietadla je utópia. A dva typy lietadiel zbytočne spomínať. Na Slovensku ten prechod nutný bol, pretože MiGy dosluhujú a keďže nová ruská technika je už zakázaná, zvolili sme to, čo bolo najvhodnejšie k dispozícii. Takže Gripeny budú hlavným stíhacím lietadlom ČR ešte veľa rokov a nové nákupy nepredpokladám. Kupovať teraz ďaľšie C/D asi nemá zmysel a nové E/F ešte mnoho rokov nebudú na predaj. Najprv aj tak budú zásobovať švédske a brazilské letectvo, ktoré sa podieľalo na vývoji. Navyše tie C/D sa už myslím ani nevyrábajú a tak by sa jednalo o nejaké skladové (ak sú) alebo olietané.

  • HibbsCZ
    11:41 01.11.2018

    Saab píše o 10 Gripenech o kterých uvažuje v budoucnu AČR. Počítám že šáhneme o olétaných od Švédského letectva, které se uvolní při zavádění E/F. Část pum Pavewaj už dorazilo a v příštím roce dorazí zbytek.

  • Scotty
    11:10 01.11.2018

    Zajímavé podle rozhovoru s gen.Hromkem se nákup dalších Gripenů neplánuje. Minimálně tedy ne před rokem 2027. Jediný nakup letectva s kterým počítají jsou 2ks C 295W jako náhrada za Jak40.

  • Sgt Murphy
    10:58 01.11.2018

    "Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D.." Už vidím tie kyslé výrazy na tvári niektorých diskutujúcich, ktorý už snívali o F-35 .. napríklad aj v kontexte nákupu OS SR F-16 block 70/72.

  • PavolR
    10:38 01.11.2018

    Nazdával som sa, že pilot bude mať z kokpitu lepší výhľad.
    Ešte že prebiehajú dnešné vzdušné súboje rádovo na kilometre, pretože to predné krídelko uberá z výhľadu ešte viac než hlavné krídlo ...
    ---------
    Na akých vysokých pozíciách sú tie zaznievajúce hlasy pre navýšenie počtu lietadiel a aký je na to rozpočet, resp. aké navýšenie predplatených letových hodín by to znamenalo?