C Sword 90 : Nová francouzská stealth korveta
- 31. 10. 2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Tento týden proběhla v Paříži každoroční námořní výstava Euronaval 2014. Na výstavě si mohli návštěvníci prohlédnout nejnovější námořní vojenské systémy. Francouzská společnost CMN (Constructions Mecaniques de Normandie) výstavu využila k představení projektu nové stealth korvety C Sword 90.
Pro otevřené moře i pobřeží
Korveta je malá, rychlá a obratná válčená loď s relativně silnou výzbroji. Velikostně se pod korvetami nacházejí raketové čluny a nad korvetami fregaty. Korvety jsou schopné operovat jak na otevřeném moři, tak v mělkých pobřežních vodách.
Právě korveta C Sword 90 je odpovědí francouzské firmy CMN na potřeby námořních sil světa operovat jak v hlubokých mořích, tak blízko pobřeží. C Sword 90 je přímým následovníkem rodiny francouzských lodí Combattante. První loď rodiny Combattante veřejnost spatřila již v roce 1960.
Oproti svým předchůdcům je C Sword 90 výrazně pokročilejší. Zlepšily se výkony pohonného systému, nautické schopnosti a stabilita na rozbouřeném moři nebo při silném větru.
Trup korvety C Sword 90 je vyroben z oceli, nástavba pak z hliníku a oceli. Tvar trupu je navrhnut s ohledem na nízkou odrazivost radarových paprsků.
V zadní částí je přistávací paluba pro vrtulník o maximální hmotnosti 10 tun. Loď je také přizpůsobená pro provoz leteckých, povrchových a podpovrchových robotických prostředků.
Uvnitř lodě je místo pro dvojici rychlých člunů kategorie RHIB (Rigid-Hulled Inflatable Boat) o délce 11 metrů. Ty jsou vysazovány na moře pomocí jeřábů z bočních vrat. RHIB se využívají ke kontrole nebo obsazování dalších lodí, případně k vyloďovacím operacím.
Místo lodí RHIB lze do trupu umístit dvojici standardizovaných kontejnerů s nejrůznějším vybavením – proviant, ubytovací kapacity, lékařské vybavení, senzorické a elektronické vybavení, bezpilotní systémy, výzbroj, apod.
Senzorické vybavení a výzbroj
Podle CMN plavidlo disponuje pokročilými zbraňovými a průzkumnými prostředky typu ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance). Hlavní radarový systém je ukryt v radomu nad kapitánským můstkem a tvoří ho čtyři radary s plochou aktivní fázovánou anténou.
Aktivní fázovaná anténa je tvořená velkým počtem malých vysílacích a přijímacích modulů. Výkon a způsob vysílání každého modulu je možno elektronicky ovládat a tím vytvořit výsledný svazek mikrovln požadovaných vlastností. Směr vyzařování svazku lze elektronicky plynule měnit.
Bližší detaily elektronického a senzorického vybavení nejsou známe. Jako další bojové systémy, je C Sword 90 především platformou. Záleží pouze na zákazníkovi, jak bohaté elektronické, komunikační, senzorické a softwarové vybavení si s lodi pořídí.
Hlavní výzbroj tvoří automatický kanon ráže 76 nebo 57 mm. Sekundární pak dvojice dálkově ovládaných rychlopalných kanónů ráže 20 nebo 30 mm umístěných po stranách lodě.
Pro boj s hladinovými plavidly je vymezeno osm vertikálních šachet pro střely MM40 Exocet s doletem až 180 kilometrů. Pro boj s vzdušnými cíli je určeno 16 šachet pro protiletecké střely a dvojice ručně ovládaných stanic s protileteckými střelami velmi krátkého dosahu.
Korveta C Sword 90 je schopná bojovat i s ponorkami protivníka. Kromě senzorického vybavení (sonar, vlečný sonar) se na lodi nachází dvojice trojhlavňových torpédometů.
Zadní paluba pojme vrtulník o max. hmotnosti 10 tun, např. americký námořní Sikorsky SH-60 Seahawk. / CMN
Technické parametry
Loď měří na délku 95 m a na šířku 15,7 m. S maximálním ponorem pouze 4 metry dokáže C Sword 90 operovat i v mělkých pobřežních vodách nebo kotvit v nejrůznějších přístavech. Posádku ovládá 65 námořníků, jsou však zde i kajuty pro dalších 20 osob, například pro členy speciálních jednotek.
O pohon lodi se stará dvojice dieselových motorů a o výrobu elektrické energie dvojice elektrických generátorů. Výkon pohonné soustavy nebyl přiblížen. Maximální rychlost lodě je 28 uzlů (52 km/h).
Zásoba 170 m3 paliva vystačí na plavbu dlouhou 7000 námořních mil (13 000 km) rychlostí 12 uzlů (22 km/h). Výdrž na moři není omezená jen množstvím paliva, ale i zásobou potravin a především vodou. Vnitřní nádrže s vodou pojmout 30 m3 vody.
Zdroj: CMN
Související články
Americká námořní pěchota nasazuje lasery proti dronům
Americká námořní pěchota US Marine Corps vyvíjí mobilní laserový systém GBAD (Ground-Based Air ...
- 15.08.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
MUTT – tažné robotické vozidlo pro námořní pěchotu
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) testuje nové zásobovací robotické vozidlo MUTT ...
- 29.09.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
ACV 1.1: Obojživelný transportér pro námořní pěchotu
Sympozium Modern Day Marine představilo veřejnosti aktuální modernizační projekty americké námořní ...
- 02.10.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Budoucnost námořního válčení: Roje robotických lodí
Americká Kancelář pro námořní výzkum ORF (Office of Naval Research) testuje technologii umožňující ...
- 13.10.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
martin: pokud zmensite vec na polovinu, zmensite 3 jeji rozmery a jeji objem (i vaha) se zmensi 8x, nikoliv 2x. Pouzitim teto logiky by mela mit diskutovana korveta hmotnost ...Zobrazit celý příspěvek
martin: pokud zmensite vec na polovinu, zmensite 3 jeji rozmery a jeji objem (i vaha) se zmensi 8x, nikoliv 2x. Pouzitim teto logiky by mela mit diskutovana korveta hmotnost 15000/8 = cca 1850 tun, nikoliv 7500 tun.Skrýt celý příspěvek
Pro Martina - obávám se, že Váš odhad je nadhodnocený. Když vezmu v potaz rozměry lodě, její výzbroj, pak je vidět, že zhruba odpovídá německé třídě K-130. A ta má plný výtlak ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Martina - obávám se, že Váš odhad je nadhodnocený. Když vezmu v potaz rozměry lodě, její výzbroj, pak je vidět, že zhruba odpovídá německé třídě K-130. A ta má plný výtlak tuším okolo 1800 tun.
Zajímavá je ovšem ta příď a celkové projetí trupuSkrýt celý příspěvekpříbuznost s Zumwaltem je nápadná. loď má poloviční rozměry oproti němu, takže k 7-8000 tun bude celkem reálný odhad. invertovaná příď údajně lépe jde proti vlnám, ale na druhou ...Zobrazit celý příspěvek
příbuznost s Zumwaltem je nápadná. loď má poloviční rozměry oproti němu, takže k 7-8000 tun bude celkem reálný odhad. invertovaná příď údajně lépe jde proti vlnám, ale na druhou stranu je taková loď labilnější při zatáčeníSkrýt celý příspěvek
Tak jsem zkusil trochu zapátrat a přesný údaj jsem taky nenašel. Ale když vezmu v potaz velikost lodě, její výzbroj a vybavení, tak výtlak odhaduji na 1500-2000 t. Je to jen ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jsem zkusil trochu zapátrat a přesný údaj jsem taky nenašel. Ale když vezmu v potaz velikost lodě, její výzbroj a vybavení, tak výtlak odhaduji na 1500-2000 t. Je to jen zběžný odhad.
Zajímavé je ovšem řešení trupu a především přídě, kladu si ale otázku, jak to bude vypadat při větších vlnáchSkrýt celý příspěvekTo : David Údaj o výtlaku jsem nikde nenašel. Uvádí se, že je to největší plavidlo zkonstruované firmou CMN a postavené v loděnicích Cherbourg. Podle množství výzbroje a vybavení ...Zobrazit celý příspěvek
To : David
Údaj o výtlaku jsem nikde nenašel. Uvádí se, že je to největší plavidlo zkonstruované firmou CMN a postavené v loděnicích Cherbourg. Podle množství výzbroje a vybavení bych tipoval výtlak několik tisíc tun. Francouzi opět předvedli, že umí navrhovat inovativní a elegantní lodě :-).Skrýt celý příspěvekTak trochu škoda, že zde není uveden výtlak, což je hodnota u válečné lodě poněrně důležitá. A jinak - myslím si, že plavidlo této velikosti by potřebovala i sama Francie, která ...Zobrazit celý příspěvek
Tak trochu škoda, že zde není uveden výtlak, což je hodnota u válečné lodě poněrně důležitá.
A jinak - myslím si, že plavidlo této velikosti by potřebovala i sama Francie, která velkých a drahých fregat FREMM bude mít jen poměrně málo a bude potřebovat nahradit starší jednotky. Ale zde - stejně jako u exportu - budou tyto lodě soupeřit s loděmi rodiny Gowind. Takže jsem zvědavSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...