Budoucnost stíhacích letadel: Rychlost a dolet

Vize stíhacího letadla budoucnosti / Lockheed Martin

Americké námořnictvo (US Navy) pokračuje v definování požadavků na budoucí bojový letoun, který nahradí flotilu letadel F/A-18 Hornet/Super Hornet a EA-18G Growler. Jedním ze základních požadavků je důraz na velmi vysokou rychlost a bojový dolet.

US Navy oficiálně hledá nástupce letadel F/A-18 a EA-18 od začátku roku 2016 v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance). Jak připomíná Defense News, je matoucí, že americké letectvo (US Air Force), užívá zkratku NGAD k označení vlastního programu, který hledá nástupce stíhaček F-22A Raptor.

Připomeňme, že v americkém námořnictvu slouží téměř 1200 stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet a 135 letadel pro vedení radioelektronického boje EA-18G Growler. Letouny F/A-18 a zejména “Super Hornety” jsou víceúčelové bojové letouny, ale letectvo je hlavně využívá jako útočné letouny nebo stíhací bombardéry.

Podle kapitána Richarda Brophyho, který se podílí na analyzování budoucí podoby námořních leteckých operací, americké námořnictvo již pochopilo, jaké schopnosti musí mít nový letoun a především, jakým hrozbám bude čelit po roce 2030.

Obecně se dá říct, že hlavním úkolem nových letadel bude boj proti vyspělým systémům protivzdušné obrany (PVO).

Brophy zdůraznil, že nástupce F/A-18 a EA-18 bude “systém systémů “ - samotná letadla budou jen jednou částí velkého kooperujícího celku. Klíčové je dosažení schopností, které si námořnictvo definovalo, jakým způsobem ale bude schopností dosaženo, ještě není jisté.

Zvažuje se vývoj nových lodních systémů (např. pro radioelektronický boj), zbraní velmi dlouhého dosahu, nové generace dronů, atd. "Pokud jde o nahrazení těchto letadel, všechny možnosti jsou zcela otevřené,” uvedl Brophy.

Velkým tématem je především kooperace pilotovaných a bezpilotních letadel. Nová letadla tak mohou být volitelně pilotovaná nebo nepilotovaná - pro nasazení v nejnebezpečnějších operacích, jako je třeba boj proti nepřátelské PVO.

“Chápeme, že umělá inteligence a bezpilotní stroje přicházejí a my je musíme být schopni začlenit do našeho konceptu,” uvedl Brophy.

Podle Brophyho jedním z hlavních omezení současného leteckého křídla letadlových lodí je krátký dolet letadel i dosah zbraní. “Mám tendenci přemýšlet nejen o doletu, ale i o dosahu. Tedy nejen jak daleko doletí moje letadla, ale jaký dosah mají mé zbraně,” uvedl Brophy.


Provoz stíhaček F/A-18 Super Hornet na letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN-77).

Americké námořnictvo chce také opět obnovit schopnosti ztracené vyřazením těžkých záchytných stíhaček F-14 Tomcat, které vynikaly maximální rychlostí až Mach 2,34.

Podle Brophyho právě vysoká rychlost a dolet budou u nového letounu hrát větší roli než vlastnosti stealth. Letoun NGAD získá také vlastnosti stealth, ale nikoliv právě na úkol výkonových vlastností, jak je tomu například u stíhaček F-35 Lightning II nebo F-22A. Brophy to vysvětluje mimo jiné historicky větší skepsí amerického námořnictva vůči stealth.

“Samozřejmě potřebujeme schopnost přežití. Stealth je ale pouze jeden kousek požadavků na přežití,” uvedl Brophy. “Dívám se trochu na stealth jako na dipólové odražeče nebo fléry. Vždy to nezajistí ochranu proti nepříteli, ale pomáhá to. Stealth je součástí každého budoucího návrhu - když se podíváte na každou zemi, jdou touto cestou. Takže ano, bude to pravděpodobně součástí konstrukce.”

Podle Billa Nickersona, programového důstojníka sekce pro letecké vědy v Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research), námořnictvo také investuje do dalších technologií, které zlepší schopnosti přežití letadla - jde např. o superlehký pancíř nebo schopnost boje proti zbraním se směrovanou energií (lasery).

Brophy zdůraznil, že námořnictvo studuje několik možností, jak nahradit letku stíhaček F/A-18 a EA-18. První možnost je nedělat nic, ale to je málo pravděpodobné, protože životnost flotily jmenovaných letadel skončí v polovině 30. let 21. století.

Další možností je jednoduše nakoupit více námořních stíhaček F-35C Lightning II, nebo nové varianty letadel F/A-18 a EA-18G.

Poslední variantou je program nového letadla, které nahradí oba zmíněné stroje. Brophy však zdůraznil, že vývojové, výrobní a provozní náklady nového letadla musí být nízké, aby námořnictvo mohlo nakoupit dostatečný počet strojů (min. 1000). “Na počtu záleží. Musíme být schopni nakoupit dostatečný počet letounů,“ dodal Brophy.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • UnionPacific
    14:29 24.07.2017

    Zaujímalo by ma,či je možné vymyslieť stíhačku,ktorá by dokázala lietať vo výškach nad 35 km. Ide mi o to,že dnešné stealth stroje su tvarované tak, aby boli neviditeľné hlavne ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímalo by ma,či je možné vymyslieť stíhačku,ktorá by dokázala lietať vo výškach nad 35 km. Ide mi o to,že dnešné stealth stroje su tvarované tak, aby boli neviditeľné hlavne spredu....nie je možné aby lietadlo bolo stealth zo vše. strán....takže stíhačka vo výškach nad 35 km by mohla zachytiť nepriateľa zhora.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:19 24.07.2017

    když tu řešíte ty rychlosti. Co bylo vlastně nejrychlejší operačně nasazené letadlo, které bylo určené k průnikům v minimální výšce? většina stíhačů 3-5 generace se nedostane pod ...Zobrazit celý příspěvek

    když tu řešíte ty rychlosti. Co bylo vlastně nejrychlejší operačně nasazené letadlo, které bylo určené k průnikům v minimální výšce? většina stíhačů 3-5 generace se nedostane pod 10 000 stop přes cca 1400-1480km/h

    Co si pamatuji, když jsem před x lety četl nějakou knížku o nasazení Tornád v Zálivu v roce 1991, tak tam autor psal, že při nějakém cvičení na konci 80. let přešvihl rychlost se svojí GR.1 a dostal se někam na 1600km/h - při sestupném letu, když se nořil někde nad Skotskem do údolí. Nikde jinde ani potom sem se nesetkal s tak vysokým číslem - v podstatě M1,25 v přízemní výšce. Ale tak.....teoreticky možné to je, GR.1 bylo k tomuto přímo specializovanáSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:55 24.07.2017

    fefanek: to jsou data pro F-14D v 36k ft/11km. Mach 1,8 A max rychlosti je čistá F-14 schopná dosahnout právě v těchto výškách a ne níž. Takže 2484 km/h není Mach 2, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    fefanek: to jsou data pro F-14D v 36k ft/11km. Mach 1,8

    A max rychlosti je čistá F-14 schopná dosahnout právě v těchto výškách a ne níž.

    Takže 2484 km/h není Mach 2, ale Mach 2,33. U země se k těmto rychlostem ani nepřiblíží. U země je stoj podstatně pomalejší jak v rychlosti zvuku, tak skutečné rychlosti.

    Je to stejný s AAM, níž letí podstatně pomaleji než v řidších vrstvách atmosféry. Platí to pro nadzvukové ASM, kde max rychlost je pro lety vysoko a u hladiny je podstatně nižší. atd.Skrýt celý příspěvek

  • fefanek
    13:16 24.07.2017

    Ešte pre upresnenie napíšem, že v rôznych výškach sú iné hodnoty rýchlosti pre prekonanie zvukovej bariéry, konkrétne na úrovni hladiny mora je rýchlosť zvuku 1245,6 km/h, na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ešte pre upresnenie napíšem, že v rôznych výškach sú iné hodnoty rýchlosti pre prekonanie zvukovej bariéry, konkrétne na úrovni hladiny mora je rýchlosť zvuku 1245,6 km/h, na úrovni 11 000 mnm je rýchlosť zvuku približne 1062 km/h. Preto sa zvykne udávať pre F-14 že dosahuje mach 2,38, čo je samozrejme pravdivé vyhlásenie , ak sú splnené správne podmienky.Skrýt celý příspěvek

  • fefanek
    12:57 24.07.2017

    Shania: od verzie F-14B, keď boli namontované nové motory je uvádzaná maximálka 2484 km/h, čo je na úrovni dvoch machov. Štandardne sa meria za ideálnych podmienok vo vyšších ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: od verzie F-14B, keď boli namontované nové motory je uvádzaná maximálka 2484 km/h, čo je na úrovni dvoch machov. Štandardne sa meria za ideálnych podmienok vo vyšších letových hladinách. To platí pre všetky lietadlá, tzn. že v bojových podmienkach s plnou výzbrojou a palivom je podobná informácia iba číslom na papieri.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:43 24.07.2017

    USN má +/- 540 SH - 279 E a 261 a 135 G (ty ve skutečnosti slouží mnohem víc jako podpora pro ostatní služby než pro USN) Takže nevin jak by mohli počítat s výrobou 1000ks ...Zobrazit celý příspěvek

    USN má +/- 540 SH - 279 E a 261 a 135 G (ty ve skutečnosti slouží mnohem víc jako podpora pro ostatní služby než pro USN)

    Takže nevin jak by mohli počítat s výrobou 1000ks tohohle stroje... Pravděpodobně skončí na 400-500ks maximalně.

    -------------

    F-14 rozhodně nevynikal vysokou rychlostí přes Mach 2.. jako všechny ostatní stoje s vyjímkou MiG-25 a 31 a možná F-22

    s 2x eft (prazdne odhozeny), 2x AIM-54 a 4x Aim-7 a 2x aim-9 může sice akcelerovat na Mach 1,8 což mu ale trvá 16min a 140nm a ma bingo fuel... a to je profil scramble, při jakémkoliv jiném profilu se nedostane přes Mach 1,2 -1,4

    Takže co se týká rychlosti, jsou to jen pohádky a ne nějaká schopnost o kterou USN přišlo s odchodem F-14.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    11:15 24.07.2017

    Navic si myslim ze v Boeingu se klidne rozkrajeji, aby tuhle zakazku ziskal :-)
    Bude zajimave sledovat s cim prijdou, kdyz ted meli spoustu castu neco v tajnosti ukutit.

    Navic si myslim ze v Boeingu se klidne rozkrajeji, aby tuhle zakazku ziskal :-)
    Bude zajimave sledovat s cim prijdou, kdyz ted meli spoustu castu neco v tajnosti ukutit.

  • alexa123
    11:15 24.07.2017

    To sú požiadavky US Navy. Aké budú požiadavky US Air Force?

    To sú požiadavky US Navy. Aké budú požiadavky US Air Force?

  • alea206
    11:08 24.07.2017

    Raziel: Technicky na to urcite maji, Lockheed je co se konstrukce vojenskych letadel tyka svetova extra trida. Mel sem na mysli spis politicky pozadi. Dat jedne firme 3 velke ...Zobrazit celý příspěvek

    Raziel:
    Technicky na to urcite maji, Lockheed je co se konstrukce vojenskych letadel tyka svetova extra trida.
    Mel sem na mysli spis politicky pozadi. Dat jedne firme 3 velke zakazky za sebou (F-22, F-35, NGAD) by obchodne nebylo moc rozumne. Navic po medialnich aferach (o kterych si osobne myslim ze byly prehnane) si asi zadny politik ktery chce byt znova zvolen netroufne dat neco tak velkeho LM.Skrýt celý příspěvek

  • tctx
    10:59 24.07.2017

    Spíš to asi myslel tak, že se LM trochu politicky zdiskreditoval svým přístupem k programu JSF, potažmo že by bylo vhodnější diverzifikovat výrobu pokročilých zbraňových ...Zobrazit celý příspěvek

    Spíš to asi myslel tak, že se LM trochu politicky zdiskreditoval svým přístupem k programu JSF, potažmo že by bylo vhodnější diverzifikovat výrobu pokročilých zbraňových systémů.

    Že by to LM nezvládl si snad může myslet jen hlupák.Skrýt celý příspěvek

  • tctx
    10:59 24.07.2017

    Spíš to asi myslel tak, že se LM trochu politicky zdiskreditoval svým přístupem k programu JSF, potažmo že by bylo vhodnější diverzifikovat výrobu pokročilých zbraňových ...Zobrazit celý příspěvek

    Spíš to asi myslel tak, že se LM trochu politicky zdiskreditoval svým přístupem k programu JSF, potažmo že by bylo vhodnější diverzifikovat výrobu pokročilých zbraňových systémů.

    Že by to LM nezvládl si snad může myslet jen hlupák.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:38 24.07.2017

    2 Alea206 to prosím rozveď. Možná máš krátkou paměť, pač jinak nevím, prč polemizuješ nad tím, jestli "kluci z Lockheedu" něco takového zvládnou :-D málo kdo má takové ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Alea206

    to prosím rozveď. Možná máš krátkou paměť, pač jinak nevím, prč polemizuješ nad tím, jestli "kluci z Lockheedu" něco takového zvládnou :-D málo kdo má takové zkušenosti s vývojem extrémně rychlých letadel jako Lockheed a v minulosti jeho tajný bratříček Skunk works......možná si chtěl jen zatrollovat ;)Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    10:03 24.07.2017

    Hledaji tezke stihaci letadlo, potud dobre a drzim jim palce. Ale predstava dvoumotoroveho letounu atakujici rychlost 2,5 Machu, ktere je schopne pilotovaneho i autonomniho letu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Hledaji tezke stihaci letadlo, potud dobre a drzim jim palce.
    Ale predstava dvoumotoroveho letounu atakujici rychlost 2,5 Machu, ktere je schopne pilotovaneho i autonomniho letu a je levne na vyrobu i udrzbu, to zacina smrdet podobnym problemem jako s F-22 a F-35 tj. po chvili si uvedomej ze jich nechtej 1000, ale jen 500.

    Nechapejte me spatne takove letadlo v poctech 800+ bych videl skutecne rad, ale nejak si nemyslim ze to projde. A jeste mnohem mene si dokazu predstavit ze by ho vyvijeli kluci od Lockheed Martinu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3