Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Dvojice F/A-18 Super Hornet / Public Domain

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do Kataru. Jedná se o velký úspěch firmy Boeing, neboť výroba dalších strojů udrží v provozu výrobní linky do další dekády.

Celkem 40 stíhaček F-18E/F Super Hornet v Kuvajtu nahradí starší F/A-18 Hornet. Kontrakt v hodnotě kolem deseti miliard amerických dolarů zahrnuje dodávku 32 jednomístných a osmi dvoumístných verzí. 

Kontrakt rovněž zahrnuje dodávku náhradních proudových motorů F414 a náhradních dílů. Kromě výzbroje Katar obdrží i zaměřovací kontejnery AN/AAQ-33 SNIPER. Samozřejmostí je logistická a výcviková podpora.

Dodané Super Hornety budou jako první disponovat konformními palivovými nádržemi (CFT). Ty zásadně prodlužují dolet letounu, bez snížení jeho letových schopností a rovněž nezabírají místo výzbroji na podvěsných pylonech, jako klasické přídavné palivové nádrže.

Další stát Perského zalivu Katar má zájem o 72 stíhaček F-15. Na rozdíl od Kuvajtu však zatím neexistuje konkrétní dohoda. Potenciální obchod ve výši kolem 21 miliard dolarů, v jehož ceně je i dodávka zbraňových systémů, trenažérů a logistická podpora, nemá jasného vítěze.

Katar zvažuje možnost zakázku na 72 strojů rozdělit mezi americké stíhačky F-15 a evropské Eurofighter. Boeing nabízí Kataru verzi F-15QA, která vychází z verze dodané Saudské Arábii.

Kuvajt i Katar dlouhodobě významně investují do své obrany. Obranný rozpočet Kuvajtu se pohybuje na úrovni dvou miliard dolarů a rozpočet Kataru je více než trojnásobně vyšší. Investice se tak odráží v nákupu kvalitní vojenské techniky, povětšinou západní provenience.

Původně námořní F/A-18 se dostal do výzbroje řady "suchozemských" států.

S přihlédnutím na počet obyvatel se jedná o obrovské částky. Výše obranného rozpočtu přesto bledne v porovnání se Saudskou Arábií, která svůj obranný rozpočet za posledních pět let zdvojnásobila na úroveň přesahující 87 miliard dolarů v roce 2015.

Pro výrobní linku Boeingu se jedná o klíčové nákupy. Výroba F-15 končí na začátku roku 2019. Potenciální objednávka Kataru však výrobní linku (a tedy i pracovní místa) udrží v chodu až do příští dekády. Navíc o dalším nákupu F-15 uvažuje Izrael.

Stejná situace panuje i v případě výrobní linky pro letouny Super Hornet. Tu v provozu udržely objednávky amerického námořnictva, které Super Hornety a E/A-18G Growler (verze pro elektronický boj) vykrylo mezeru způsobenou pozdějšími dodávkami stíhaček F-35C.

Také Austrálie nakoupila další letouny Growler a Kanada nedávno projevila zájem o překlenovací dodávku 18 Super Hornetů. Díky uvedeným nákupům Boeing bude nabízet stíhačky F/A-18 Super Hornet zákazníkům i v příštích letech.

V současné době soutěží Super Hornet také ve Finsku či ve zmíněné Kanadě. Obě země navíc nyní používají starší Hornety, což dává Boeingu v tendru výhodu.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na ...

Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu ...

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro ...

Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KóĎA
    17:37 20.12.2016

    Gorn: já bych i věnoval pozornost poznámce z odkazovaného článku - arabští piloti se rekrutovali z nejvyšších pater hierarchie společnosti, která ovšem nic nevypovídala o jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Gorn: já bych i věnoval pozornost poznámce z odkazovaného článku - arabští piloti se rekrutovali z nejvyšších pater hierarchie společnosti, která ovšem nic nevypovídala o jejich předpokladech. Většina běžné společnosti udrží v ruce pušku a dokáže z ní vystřelit, ovšem stát se pilotem bojového letadla (a ty nároky se od druhé světové války jenom zvyšovaly) předpokládají mnohem lepší předpoklady - fyzické i duševní. Zaznamenal jsem i spoustu odkazů na to, že v saudském letectvu vybaveného top US zbraněmi to není jiné.Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    17:16 20.12.2016

    KóĎA: tak Shania zmiňuje že měli slabou doktrínu, takže jejich "nepoučitelnost" jako celku (respektive páru/letky/letectva) vlastně připouští. Ovšem souhlasím s tím že ten rozdíl v ...Zobrazit celý příspěvek

    KóĎA: tak Shania zmiňuje že měli slabou doktrínu, takže jejich "nepoučitelnost" jako celku (respektive páru/letky/letectva) vlastně připouští. Ovšem souhlasím s tím že ten rozdíl v technice nebyl až do příchodu F-16/F-15 nějak zásadní, zvláště pokud vezmeme v úvahu i kvantitu tak arabové měli vlastně v technice převahu (řekněme že se bavíme o roce 1967 a 1973).

    Vlastně když o tom tak přemýšlím tak by mě zajímalo proč arabové patří k lepším pilotům? Možná pokud přihlédneme k tomu že se jim nedostává kvalitního výcviku, nebo k tomu že arabové jsou tradičně mizerní mechanici...Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    14:07 20.12.2016

    Shania: kde je to hodnotící kritérium? Podle československých instruktorů to bylo hodně slabé, hlavně s morálkou a studiu - vzdušný boj musí být podpořen důkladným studiem taktiky ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: kde je to hodnotící kritérium? Podle československých instruktorů to bylo hodně slabé, hlavně s morálkou a studiu - vzdušný boj musí být podpořen důkladným studiem taktiky a slabin nepřítele. V tom Arabové rozhodně nevynikali. Viz. např. http://www.vhu.cz/padesata-let... A jejich technika mi nepřišla zásadně horší (do příchodu F15/F16) než to co mělo k dispozici IAF. Ostatně Češi měli srovnání - cvičili i Izraelce.Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:37 20.12.2016

    Zaujaly mne ty dvě miliardy dolarů vojenských výdajů Kuvajtu. Obrovská částka, ale když to přepočteme na koruny, pak je to zhruba 50 mld.korun, tedy částka velmi podobná českým ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujaly mne ty dvě miliardy dolarů vojenských výdajů Kuvajtu. Obrovská částka, ale když to přepočteme na koruny, pak je to zhruba 50 mld.korun, tedy částka velmi podobná českým výdajům na obranu. A zkuste si porovnat početní stavy kuvajtské a české armády. Vím, taková srovnání jsou vždy složitější, přesto mne to trochu zaráží.
    A jen pro doplněk - Kuvajt nakupuje v současné době také TyphoonySkrýt celý příspěvek

  • Gorn
    10:39 20.12.2016

    Tak asi by bylo vhodné říct že pro Katar i Kuvajt je v součastnosti největší hrozbou Irán a banda maníků v pyžamech, s hadrem na hlavě. Irán má sbírku letounů vhodnou pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak asi by bylo vhodné říct že pro Katar i Kuvajt je v součastnosti největší hrozbou Irán a banda maníků v pyžamech, s hadrem na hlavě. Irán má sbírku letounů vhodnou pro prvotřídní muzeum, nikoliv letectvo. Maníci v pyžamech mají jeden pomalovaný MiG-21 na focení. Katar a Kuvajt tedy nakupují letouny které jsou schopné, v první řadě, nést hodně munice :DSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:42 20.12.2016

    otecko: možná ne nikdy naplno, ale nepodcenuj je.... Historicky patřili arabsti piloti k tomu lepsimu, hlavně díky bojovym zkusenostem... Mít srovnatelné vybavení a doktrinu, ...Zobrazit celý příspěvek

    otecko: možná ne nikdy naplno, ale nepodcenuj je....

    Historicky patřili arabsti piloti k tomu lepsimu, hlavně díky bojovym zkusenostem... Mít srovnatelné vybavení a doktrinu, tak by to měl Izreal daleko těžší.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    08:42 20.12.2016

    Dofám, že oba tyto státy potenciál letadel nikdy nebudou umět využít. Stejně jako Saudi.

    Dofám, že oba tyto státy potenciál letadel nikdy nebudou umět využít. Stejně jako Saudi.

  • Henrich7
    07:53 20.12.2016

    Pri nákupe stihaciek,totiž okrem ceny treba zväzovať aj využitie. Katar tak isto ako Kuvajt by využili možno aj F35 ,ale USA zatiaľ nechce z pochopiteľných dôvodov sprístupniť ...Zobrazit celý příspěvek

    Pri nákupe stihaciek,totiž okrem ceny treba zväzovať aj využitie. Katar tak isto ako Kuvajt by využili možno aj F35 ,ale USA zatiaľ nechce z pochopiteľných dôvodov sprístupniť tieto stroje pre štáty ktoré sa nepodieľajú na jeho výrobe. Ale napríklad južnej korei sa to podarilo úspešne obísť tak, že v spolupráci s USA budú vyrábať vlastný stealth fighter pre ich vlastné potreby.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    06:41 20.12.2016

    Mna by zaujimalo, kde chce Katar zobrat pilotov pre 72 F-15 ... Nielen pilotov ale celý vojenský personál ako taký potrebný na obhospodarovanie 72 lietadiel. Technikov a iný ...Zobrazit celý příspěvek

    Mna by zaujimalo, kde chce Katar zobrat pilotov pre 72 F-15 ...

    Nielen pilotov ale celý vojenský personál ako taký potrebný na obhospodarovanie 72 lietadiel. Technikov a iný pomocný personál im môžu robiť civilní zamestnanci hoci aj cudzinci na dohodu, ale mnohé funkcie môžu robiť iba občania Kataru a sú to dôležité-kvalifikované funkcie.Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    00:15 20.12.2016

    Mna by zaujimalo, kde chce Katar zobrat pilotov pre 72 F-15, kedze zvycajne na kazde lietadlo je potrebnych niekolko pilotov. Momentalne maju priblizne 1.8 mil. obyvatelov, ale z ...Zobrazit celý příspěvek

    Mna by zaujimalo, kde chce Katar zobrat pilotov pre 72 F-15, kedze zvycajne na kazde lietadlo je potrebnych niekolko pilotov. Momentalne maju priblizne 1.8 mil. obyvatelov, ale z toho len 278 tisic je obcanov Kataru (13%). Zvysnych 87% je pracovnikov zo zahranicia.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:58 19.12.2016

    Jsem si jistý, že tyhle ropné státy by po F-35 hned šáhli, už jen pro demonstraci a odstraňující efekt pro okolní staty. Podle cenovek těch jejich nákupů je cena až to poslední co ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem si jistý, že tyhle ropné státy by po F-35 hned šáhli, už jen pro demonstraci a odstraňující efekt pro okolní staty. Podle cenovek těch jejich nákupů je cena až to poslední co řeší.

    Izrael ale udělá vše pro to, aby byl jediný uživatelem těch strojů v oblasti ještě hodně dlouho.

    Takže kupují to nejlepší na co dosáhnou. A to jak z pohledu efektivity, tak z politického vlivu.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    16:45 19.12.2016

    Je to dukaz jen toho, ze kdo chce kupovat letadla ted, ten MUSI kupovat letouny 4. generace. Jedine dve letadla 5. generace se bud nevyrabi a ikdyby vyrabela tak nevyvazi, anebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to dukaz jen toho, ze kdo chce kupovat letadla ted, ten MUSI kupovat letouny 4. generace. Jedine dve letadla 5. generace se bud nevyrabi a ikdyby vyrabela tak nevyvazi, anebo vyrabi na plne obratky a jeste par dekad budou a minimalne jednu dekadu bude trvat nez si k dodavkam F-35 cuchnou nezucastnene strany. Takze Katar a dalsi stoji pred volbou jestli zadne letadlo, nebo letadlo 4. generace. V tomto svetle skutecne je 4. generace stale naprosto vyhovujici.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:37 19.12.2016

    "Důkaz, že i tyto letouny 4. generace jsou naprosto vyhovující." ...jak pro koho... proti Severní Koreji by stačily i uloženky z pouště... má to nějakou vypovídající hodnotu pro ...Zobrazit celý příspěvek

    "Důkaz, že i tyto letouny 4. generace jsou naprosto vyhovující."
    ...jak pro koho... proti Severní Koreji by stačily i uloženky z pouště... má to nějakou vypovídající hodnotu pro jiné oblasti zájmů? Nulovou...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:36 19.12.2016

    ...jsem moc zvědavý na tu konečnou cenu za kus F-15QA či nedejbože EF-2000, ve srovnání s tím "zbytečně šílivým" F-35...

    ...jsem moc zvědavý na tu konečnou cenu za kus F-15QA či nedejbože EF-2000, ve srovnání s tím "zbytečně šílivým" F-35...

  • marfolodej
    16:26 19.12.2016

    Důkaz, že i tyto letouny 4. generace jsou naprosto vyhovující. Proč šílet po F-35.

    Důkaz, že i tyto letouny 4. generace jsou naprosto vyhovující. Proč šílet po F-35.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2