S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    22:24 24.02.2018

    semtam Vy budete nejen teoretik, ale i bavic. Vzdy zminite neck, co je matouci...proto vas vzdy zadam o vysvetleni. Takze kdyz jste zminoval vycvik v LOM...dal jsem van jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    Vy budete nejen teoretik, ale i bavic.
    Vzdy zminite neck, co je matouci...proto vas vzdy zadam o vysvetleni. Takze kdyz jste zminoval vycvik v LOM...dal jsem van jinak najevo, ze be.

    Ale jo, bude to ma vina, jako odrazeni potencionalnich zajemcu o sluzbu. Vzhledem k tomu, kolika zajemcum jsem pomohl se rozhodnout, me to co se leknou v diakuzi nechavaji klidnym.

    Semtam...az budu na novych litat, poslu vam "pohled" do te doby se mejte pekne.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:26 24.02.2018

    PavolR

    Problémy majú siahať až do roku 2006:

    http://www.teraz.sk/slovensko/...

    PavolR

    Problémy majú siahať až do roku 2006:

    http://www.teraz.sk/slovensko/...

  • Márten
    11:14 24.02.2018

    Semtam:

    Problém s vrtulníky pro základní výcvik v CLV je už nějakou dobu vyřešen.


    https://www.airzone.tv/news/se...

    Semtam:

    Problém s vrtulníky pro základní výcvik v CLV je už nějakou dobu vyřešen.


    https://www.airzone.tv/news/se...

  • skelet
    22:13 23.02.2018

    tohle už je trollympiáda

    tohle už je trollympiáda

  • semtam
    22:10 23.02.2018

    KOLT Poprosím, aby jste si přečetl diskuzi. Já jasně popisuji počáteční výcvik pilotů doposud probíhající na MI-2 a v mojí otázce dále vylučuji na co první myslí TU_FU zaškolení ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Poprosím, aby jste si přečetl diskuzi. Já jasně popisuji počáteční výcvik pilotů doposud probíhající na MI-2 a v mojí otázce dále vylučuji na co první myslí TU_FU zaškolení na nový typ LUH. A jasně píši náhrada MI-2 (vše se přece vztahuje k AČR) Zmiňuji i středisko, kde se počáteční výcvik provádí.

    Jak jsem mu to popsal, tak to snad ani líp nejde. Vyloučil jsem přeškolení a jasně popsal, jaký výcvik mysli. Počáteční výcvik pro piloty vrtulníků se vždy nazývá počáteční výcvik. Přeškolení se vždy nazývá přeškolení. I sám TF_HU tyto slova používá.

    Bože...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:51 23.02.2018

    semtam, nejsem si úplně jistý, jestli všichni, zvlášť ti, kdo o tom skutečně mají páru, pochopili, jak jste to vlastně myslel. Protože tahle možnost je naprostá pitomost. A ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, nejsem si úplně jistý, jestli všichni, zvlášť ti, kdo o tom skutečně mají páru, pochopili, jak jste to vlastně myslel. Protože tahle možnost je naprostá pitomost. A každému, kdo má alespoň potuchu, jak výcvik na mixéry probíhá, je to úplně jasné...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:41 23.02.2018

    Nesher Díky za odpověď, tohle mi uniklo. Napsal jsem jenom myšlenku, zda MO, potažmo GŠ bude možná požadovat po LUH i počáteční výcvik. Na to se dalo odpovědět, tak jako jste ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Díky za odpověď, tohle mi uniklo. Napsal jsem jenom myšlenku, zda MO, potažmo GŠ bude možná požadovat po LUH i počáteční výcvik. Na to se dalo odpovědět, tak jako jste odpověděl vy. A díky za to. TF_HU reagoval tak jak reagoval a vlastně se tímto "problémem" nezabýval, jen si na něm vytvářel své bludy.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    21:32 23.02.2018

    Semtam Teď už do této, už tak dost nesmyslné, debaty vnesl další nesmysl. LUH rozhodně k výcviku ( ve smyslu výcviku nových pilotů) sloužit nebudou. Výcvik bude i nadále probíhat ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Teď už do této, už tak dost nesmyslné, debaty vnesl další nesmysl. LUH rozhodně k výcviku ( ve smyslu výcviku nových pilotů) sloužit nebudou. Výcvik bude i nadále probíhat v CLV, a to na strojích ( a to bude jediná změna oproti dnešku) které si zakoupí LOM a nikoliv AČR. Ostatně obměna už začala, namísto posledních Mi 2 v Česku LOM už loni objednal Enstormy, pak přijdou na řadu L39, LOM bude prvním zákazníkem modernizace CW. Z 142, Mi 17 a L 410 prozatím zůstanou. Armáda si pak jen zacvičí piloty na konkrétní typ ve výzbroji.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:00 23.02.2018

    TF_HU Řeknu, že po přečtení vašeho příspěvku jsem byl v úžasu. Dokonce jsem si pro jistou ještě projel nejčerstvější diskuzi, jestli je váš příspěvek opravdu směřován na ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Řeknu, že po přečtení vašeho příspěvku jsem byl v úžasu. Dokonce jsem si pro jistou ještě projel nejčerstvější diskuzi, jestli je váš příspěvek opravdu směřován na mne.

    Ohledně počátečního výcviku přece vůbec nereaguji na vás! Jen zmiňuji, že GŠ možná uvažuje, že nový LUH bude sloužit také k výcviku a z toho důvodu se těžší typ LUH jeví jako méně vhodný.
    Vy jste můj příspěvek vyhodnotil jako přeškolovací a ptáte se mě, kde vidím problém.

    Já vám na to odpovídám jednoduchou větou výcvik jako takový, nikoliv zaškolení na nový typ.

    Stále vám to není jasné a tak vám napíšu již obsáhleji, že se jedná o počáteční výcvik nyní prováděný na typu MI-2, aby to bylo pochopitelné již opravdu pro každého.

    Vy začnete urážet, popisovat dle wiki MI-2 (???), začnete si něco vztahovat na sebe a poté mi stručně píšete, jak probíhá zaškolování personálu na nový typ stroje i přesto, že jsem vám jasně vysvětlil, že mám na mysli počáteční výcvik pilotů jako takový.

    Dále mě křivě a naprosto nelogicky osočujete, že si "utahuju" z GŠ a dehonestuji vojáky a AČR, že znevažuji nasazení našich vojáků v zahraničí a obligátní lež, že tvrdím, že naše armáda nemá bojové zkušenosti plus balast kolem.

    To opravdu nikde a nikdy z mých úst (či psaném projevu) nepadlo a hlavně v mém případě by to bylo i dost zarážející.

    TF_HU, tyto stránky nečte jen laická veřejnost, čtou je i aktivní vojáci, bývalí vojáci a ti, kdo zvažují svoji službu u AČR.
    Vy jste jeden z mála a dost možná i jediný, kdo tu veřejně přiznal, že je příslušníkem AČR a dokonce uvedl i základnu, na které slouží. Jste si vědom toho, že svým psychopatickým a egocentrickým způsobem diskuze můžete vrhat špatné světlo na vojáky AČR.

    Diskuze s vámi je sice na začátku věcná, ale často také naprosto šílená, absolutně vše překroutit a podsunout co řekla jiná osoba.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:59 23.02.2018

    Možno troška OT: U nás máme práve taký vrtuľníkový škandálik. Ako máte tieto veci ošetrené ...Zobrazit celý příspěvek

    Možno troška OT: U nás máme práve taký vrtuľníkový škandálik. Ako máte tieto veci ošetrené vy?
    https://domov.sme.sk/c/2076707... Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    09:29 23.02.2018

    Rase RASE Když budu spekulovat: Vzhledem k tomu, že zaznívají slova o náhradě Mi 24/35, bude možná kladen důraz na ty CAS schopnosti. Tady v tom případě by tento Wildcat ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    RASE

    Když budu spekulovat:

    Vzhledem k tomu, že zaznívají slova o náhradě Mi 24/35, bude možná kladen důraz na ty CAS schopnosti. Tady v tom případě by tento Wildcat měl dle mého názoru dosti navrch. Navíc, pokud speciálové řeknou, že osm lidí do kabiny stačí, nemuselo by tomu vrtulníku nic bránit ve vstupu do tendru. Dívám se na to tak, že u tohoto vrtulníku nebude požadováno něco jako přeprava lehkého praporu, pěší roty atd...půjde o přepravu, transport průzkumných týmů, JTAC, specialistů SOF atd...tedy malé týmy.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:19 23.02.2018

    TF_HU: asi ano - sloužily 1978 až 2018, což máme pěkných 40 let. když to vezmu stejným metrem, tak ty naše Mi-171š by mohly sloužit v pohodě do poloviny století :D Ten Wildcat ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    asi ano - sloužily 1978 až 2018, což máme pěkných 40 let. když to vezmu stejným metrem, tak ty naše Mi-171š by mohly sloužit v pohodě do poloviny století :D
    Ten Wildcat se mi docela líbí, tedy pokud opravdu AČR chce stroj ve stylu UH-1Y. Bylo by fajn, pokud by nám byl v novém tendru nabídnut. UH-1Y by přišel o všechny trumfy.

    Brity vyšlo 34 strojů pro armádu a 28 pro námořnictvo, na 1,6 mld Liber. při kurzu v roce 2014, to bylo 54,4 mld Kč. Jeden kus vychází dle britů na 25,8 mil Liber tedy 877 mil Kč. Předpokládám že v tom mají taky započítané zbraně a všechno možné - ve výsledku by pak mohl být levnější než Venom, nebo spíš ne dražšíSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    09:02 23.02.2018

    semtam vy budete dobrej teoretik. Abych vám trochu rozšířil váš ohraničený...nechci psát omezený...rozhled na problematiku. Nakopíruji vám sem něco z wiki... Vrtulníky Mi-2 ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    vy budete dobrej teoretik. Abych vám trochu rozšířil váš ohraničený...nechci psát omezený...rozhled na problematiku. Nakopíruji vám sem něco z wiki...

    Vrtulníky Mi-2 byly velmi populární také v Československu, kde jich velké množství létalo od roku 1972 ve službách Leteckého oddílu Ministerstva vnitra a pozdějších policejních letek, a od roku 1981 také v rámci Československé lidové armády. Letecký oddíl získal celkem 32 nových kusů Mi-2, armáda pak 44 kusů. Po roce 1990, kdy došlo ke změně společensko-politických poměrů, se v Československu, Česku a na Slovensku objevily další vrtulníky Mi-2, především u soukromých provozovatelů. Vrtulníky Mi-2 stály u zrodu letecké záchranné služby v Československu. Mezi lety 1987–1992, kdy byla síť letecké záchranné služby vybudována, se na většině stanic objevily právě stroje Mi-2. V 90. letech se u řady vrtulníků začalo projevovat jejich stáří a postupně byly ze služeb armády a policie vyřazovány. Rovněž u soukromých subjektů docházelo k modernizaci leteckého parku, a tak všechny „dvojky“, jak se vrtulníkům přezdívá, byly nahrazeny novějšími vrtulníky. Roku 2013 v Česku provozovalo šest kusů Centrum leteckého výcviku, divize státního podniku LOM Praha, které je využívalo především k výcviku armádních pilotů.[9][10]

    To jen abyste pochopil, že když jsem psal o Mi 2, ten vrtulník ve své době plnil daleko více úkolů, než jen dnešní výcvik v LOM. Od té doby (když to napíšu zase konkrétně) naší základně takový malý, lehký vrtulník chyběl, chybí...z tohoto důvodu VzS chtěly malý vrtulník. To můžete považovat za jednu z motivací proč LUH.

    O LOM a počátečním výcviku já vůbec nemluvím. Nechápu, že to sem taháte. Proto jsem vás prosil o vysvětlení, protože jsem přesně tušil, že zase budete mluvit o úplně něčem jiném. Ten výcvik který bude u dodavatele, nebo armády toho státu, bude přeškolovací, tedy piloti se nebudou znovu učit létat, ale budou se učit používat ten stroj, prostředky, výzbroj...tedy aby pochopili kde je jaká a která páčka atd. Tyto moderní mašiny například změní rozložení pilotů v kabině, odpadne palubní technik atd. Výcvikem se rozumí i výcvik pozemního personálu...který se naučí mazací plán, používat konkrétní nářadí, vyhodnocovat diagnostiku atd. Chápeme se?

    Pro vás to asi je hodně těžké něco plánovat, věřte, že pro GŠ ne. jasně, je to komplexní proces, náročný na čas a informace, ale nic co by nezvládli. Ač se tomu třeba smějete. Tedy poptáváno bude 12 mašin, všechny ve stejné konfiguraci, ve smyslu přístrojového vybavení. Ano, výzbroj se může nakoupit třeba jen pro šest mašin, tedy 12 kulometů, 12 raketových bloků atd. Ta výbava půjde navěsit na kterýkoli stroj z dodaných. O tom který to bude, se bude rozhodovat dle a při plánování činností.

    Nevím, kde jste přišel k tomuto závěru, ale chápu, že se vám to hodí k dehonestaci vojáků a AČR jako takové.

    Pokud stále nerozumíte, tak na válku máme AČR, která má za základní úkol bránit území ČR. AČR tu není od toho, aby čas od času jezdila do misí a účastnila se různých zasedání. To je její druhořadá funkce.

    O použití AČR rozhoduje Parlament. Bojové zkušenosti vojáci mají, ať se vám to líbí nebo ne, jen jsou získány při zahraničních operacích a ne při "totální válce" o které asi vy tak nějak sníte. je mi úplně jedno, jak budete snižovat váhu nasazení našich vojáků, na realitě tím nic nezměníte. Hlavně si uvědomte, že až bude potřeba bránit náš stát, naši suverenitu a celistvost my tu budeme, my ji bránit budeme...a kdyby zase nějaký politik řekl, že ušetříme životy a vzdáme se, my zase půjdeme bojovat jinam, tak jako naši předci. Je mi jedno jak moc tento názor zase poplivete.

    Já vaše slova chápu moc dobře, nebojte, u mě klesáte stále níže.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    08:46 23.02.2018

    Rase

    Co se týče LYNX, mám pocit, že byly vyřazeny na konci jejich životnosti.

    Rase

    Co se týče LYNX, mám pocit, že byly vyřazeny na konci jejich životnosti.

  • semtam
    22:58 22.02.2018

    TU_FU Myšleno počáteční výcvik. Tudíž jako náhrada MI-2. Výcvik v současné době sice zřizuje LOM Praha, ale jakožto státní podnik s jasnými vazby na AČR by prakticky mohl ...Zobrazit celý příspěvek

    TU_FU

    Myšleno počáteční výcvik. Tudíž jako náhrada MI-2. Výcvik v současné době sice zřizuje LOM Praha, ale jakožto státní podnik s jasnými vazby na AČR by prakticky mohl využívat nové LUH k počátečnímu výcviku pilotů vrtulníků. Tj. až mají odlétáno se Zlínem.

    Ohledně vašeho tvrdošíjného nechápání rozdílu bojového nasazení v rámci mise a válečného stavu, tak jen připomenu, že to vzniklo z popudu, kolik strojů z LUH bude reálně možno nasadit na palebnou podporu v době válečného stavu ČR. Tato otázka je poměrně důležitá, protože automaticky vzroste potřeba úkolů od transportu, až po výpomoc IZS. Spíš se mi jeví, že palebná podpora v rámci LUH, bude ojedinělá, sporadická, vzhledem k celkovému počtu poptávaných strojů.

    Samozřejmě nyní těžko budeme něco "plánovat", když ani nevíme kolik "sad" pro palebnou podporu bude pro LUH k dispozici. Vše se navíc odvíjí od konkrétního typu.

    Pokud stále nerozumíte, tak na válku máme AČR, která má za základní úkol bránit území ČR. AČR tu není od toho, aby čas od času jezdila do misí a účastnila se různých zasedání. To je její druhořadá funkce.

    Plnohodnotná válečná zkušenost je, že je ve válce zapojena celá AČR či její významné celky. Což nasazení SOG a pár MI-171Š v Afghánistánu určitě není. Zde se jedná o bojové zkušenosti.

    A Kuvajt 1991 bych radši nezmiňoval, i když to byla válka, tak naše (českolslovenská) chemická jednotka tam spíše plnila onu pomyslnou vlaječku v rámci koalice. To nechápejte tak, že vojáci z Kuvajtu jsou na hovno, to byla politika.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:47 22.02.2018

    Co mam v podvedomi, tak Lynx byl jedna z nejrychlejsich a nejobratnejsich masin na trhu. Pro protitakovy boj pouzivana az do prichodu WAH-64

    Co mam v podvedomi, tak Lynx byl jedna z nejrychlejsich a nejobratnejsich masin na trhu. Pro protitakovy boj pouzivana az do prichodu WAH-64

  • Rase
    22:20 22.02.2018

    Ten AW159 Wildcat je tak ošklivý, až je pěkný. Pokud se tedy bavíme o možnosti zavést UH-1Y, tak osobně bych do výběru zařadil i právě tento stroj. Přeci jen jedná se o dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten AW159 Wildcat je tak ošklivý, až je pěkný. Pokud se tedy bavíme o možnosti zavést UH-1Y, tak osobně bych do výběru zařadil i právě tento stroj. Přeci jen jedná se o dost vojenský stroj, pokud budeme mít moře, tak jej využijeme stejně dobře jako Venom, hlavně ale se jedná o evropský stroj, provozovaný nedaleko (blíž). Osobně se obávám, že cena bude nejspíš velice podobná jako u UH-1Y, ale osobně by mě ono cenové porovnání docela dost zajímalo.
    ps. nebo můžeme odkoupit od Britů nějaké ty vyřazované Lynxy :DSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    22:09 22.02.2018

    Semtam
    Výcvik pilotů jako takový, nikoliv zaškolení na nový typ

    Nechapu, muzete to rozvest?

    Semtam
    Výcvik pilotů jako takový, nikoliv zaškolení na nový typ

    Nechapu, muzete to rozvest?

  • kazd
    21:37 22.02.2018

    Kolt: žádnou svou stáj, za kterou bych kopal nemám. Podle mého můžem koupit cokoli, pokud to bude koncepční a vyargumentované. Bohužel dosavadní výkon MO a AČR ve stylu Pat a Mat ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: žádnou svou stáj, za kterou bych kopal nemám. Podle mého můžem koupit cokoli, pokud to bude koncepční a vyargumentované. Bohužel dosavadní výkon MO a AČR ve stylu Pat a Mat vede z pohledu pudu sebezáchovy k nákupu mixéru s nejlepším poměrem cena/univerzálnost.
    Jinak to skončí ve stylu Pandur, Bren, CASA atd. (která ani neplní výkony co má v datasheetu, když pominu počáteční problém s avionikou a systémem ochrany - poznámka k otázce proč testovat..)

    Nebo Šlechtová konečně dokope AČR k poptávce na dva typy (AW 109, H145M ..) a (black hawk, venom..) konečně to dostane nějakou koncepci a smysluplnost.

    Co se týče Lynxu je to
    a) primárně vrtulník stavěný pro civil i armádu (jaké překvapení pro některé -:))
    b) primárně konstrukce pro land i navy. Přeci jen mám vystudovanou strojárnu, takže si dovoluji tvrdit, že pokud má konstruktér od počátku na stole požadavek na protiponorkový boj atd., generuje to konstrukční a materiálové řešení, které v sobě nesou všechny verze i následné evoluce (včetně wildcat). Toto řešení zvýhodňuje stroj na navy trhu spíše než na land trhu, což dokládají i uživatelé Lynxu. Možná si někdo dokáže vyargumentovat, že tohle je nejlpeší řešení pro vnitrozemský stát, já o tom pochybuju.
    BTW: wiki např. uvádí že ex post navalizovaný black hawk má 83 % shodnost s armádní UH60, takže méně než venom a viper. Poláci by mohli vyprávět když poptali naval i land verze a co dostali.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:43 22.02.2018

    Výcvik pilotů jako takový, nikoliv zaškolení na nový typ.

    Výcvik pilotů jako takový, nikoliv zaškolení na nový typ.

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 33