S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    20:31 22.02.2018

    Skelet

    Rekneme, ze k podpore SOF to muze stacit...

    Skelet

    Rekneme, ze k podpore SOF to muze stacit...

  • TF_HU
    20:29 22.02.2018

    Semtam

    Vycvik, servis je v tom vzdy.

    Proc se tezsi typ jevi jako malo vhodny?

    Semtam

    Vycvik, servis je v tom vzdy.

    Proc se tezsi typ jevi jako malo vhodny?

  • skelet
    20:27 22.02.2018

    Neunese Wildcat jen osm lidí? jinak.. pevnou výzbroj mají v současnosti jen následující typy - AH-64, AH-1, Tiger, Mi-2US/URN/URP, Mi-24, W-3W/WA/PL, Ka-50, Ka-52, Ka-29, Mi-28, ...Zobrazit celý příspěvek

    Neunese Wildcat jen osm lidí?

    jinak.. pevnou výzbroj mají v současnosti jen následující typy - AH-64, AH-1, Tiger, Mi-2US/URN/URP, Mi-24, W-3W/WA/PL, Ka-50, Ka-52, Ka-29, Mi-28, ALoutte III, IAR 215
    Demontovatelnou výzbroj má z hlavy North Star (Bell) 407
    Snímatelnou výzbroj má: AH6/MH-6, MD530, OH-58, UH-1Y, AW109, AW139, AW-159, H125, H135, H145, H215, H225, S-70/UH-60, Mi-8, Mi-17, Mi-171
    Z toho přehledu je jasné, že všichni účastníci marketingového průzkumu AČR disponovali snímatelnou výzbrojí. Nikoliv demonotovatelnou a už vůbec ne pevnou.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    20:25 22.02.2018

    Za prvé, v naší armádě není nikdo, kdo má plnohodnotné válečné zkušenosti. Zkuste chvíli pomeditovat nad pojmem plnohodnotné válečné zkušenosti v souvislosti s tématem. Možná to ...Zobrazit celý příspěvek

    Za prvé, v naší armádě není nikdo, kdo má plnohodnotné válečné zkušenosti.
    Zkuste chvíli pomeditovat nad pojmem plnohodnotné válečné zkušenosti v souvislosti s tématem. Možná to pochopíte, aniž bych to musel vysvětlovat

    To jsou vase slova. Nekolikrat jsem vas zadal, abyste to rozvedl. Mam to chapat tak, protoze jsme jakoze nebyli ve valce, tak neumime bojovat? Nebo to ma byt relevantni k tvorbe pozadavku VzS?

    Takze ted uz to vysvetlite? Dekuji.

    Btw...jeste znam par kolegu, co se ucastnili valky v Kuvajtu a Iraku. Ti take nemaji valecne zkusenosti?Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:19 22.02.2018

    Možná se tu moc upíráme k bojovým schopnostem, ale co když GŠ také požaduje výcvik i když to moc známé není. Poté těžší typy se jeví jako málo vhodné.

    Možná se tu moc upíráme k bojovým schopnostem, ale co když GŠ také požaduje výcvik i když to moc známé není. Poté těžší typy se jeví jako málo vhodné.

  • semtam
    19:16 22.02.2018

    TU_FU A proto jsem psal plnohodnotná válečná zkušenost. To plnohodnotná tam není náhodou. Ovšem vás to neodradí k tomu, aby jste překrucoval a říkal to, že jsem řekl, že nemá ...Zobrazit celý příspěvek

    TU_FU

    A proto jsem psal plnohodnotná válečná zkušenost. To plnohodnotná tam není náhodou.

    Ovšem vás to neodradí k tomu, aby jste překrucoval a říkal to, že jsem řekl, že nemá nikdo z armády bojové zkušenosti je od vás sprostá lež. jasně jsem popsal bojové zkušenosti AČR.
    Viz. diskuzeSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:13 22.02.2018

    TF_HU Prosim vás, najděte si moji otázku a poté zjistíte, že vyzbrojený LUH do ní započítávám, má otázka zněla na snadné modularitě, protože mnohé typy jsou na pevno. Ale to se ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Prosim vás, najděte si moji otázku a poté zjistíte, že vyzbrojený LUH do ní započítávám, má otázka zněla na snadné modularitě, protože mnohé typy jsou na pevno. Ale to se tu řešilo hodně.

    Nemusíte mi nic podsouvat, k ničemu to nevede a jen se ztrapňujete.

    Jan Grohmann

    Wildcat, jak již tu zaznělo nesplňuje přepravní kapacity GŠ požadované, nebo je verze co to splňuje?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    19:08 22.02.2018

    Semtam Proto rikam, co znamena valecna zkusenost...byt ve valce, to byla I ma babicka a ani si nevystrelila. To je jen, zazit valku. Bojova zkusenost, je mit zkusenost s ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam

    Proto rikam, co znamena valecna zkusenost...byt ve valce, to byla I ma babicka a ani si nevystrelila. To je jen, zazit valku.

    Bojova zkusenost, je mit zkusenost s bojem.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    19:06 22.02.2018

    Jan Ja myslim, ze je splnuje i UH 1Y, bude je splnovat i ten H145M, kteteho bych vzhledem k tem puvodnim TTP osobne tipoval ja. Jsem zvedavy, co se objevi pote, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan

    Ja myslim, ze je splnuje i UH 1Y, bude je splnovat i ten H145M, kteteho bych vzhledem k tem puvodnim TTP osobne tipoval ja.

    Jsem zvedavy, co se objevi pote, co ministryne zada ten tendr...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:05 22.02.2018

    TF_HU Ne, to jsem nikde nepsal a moc dobře to víte. Psal jsem plnohodnotné válečné zkušenosti a v kontextu s nasazením AČR ve válečném stavu. Bojové zkušenosti jsem zmiňoval ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Ne, to jsem nikde nepsal a moc dobře to víte. Psal jsem plnohodnotné válečné zkušenosti a v kontextu s nasazením AČR ve válečném stavu.

    Bojové zkušenosti jsem zmiňoval s Afghánem.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    19:03 22.02.2018

    Semtam Pote, ze se masiny nepripravuji na kazdy ukol individualne. Neschopnost vygooglit si vrtulnik kategorie utility se schopnosti vyzbrojeni. Asi jste ani nepobral, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam

    Pote, ze se masiny nepripravuji na kazdy ukol individualne.

    Neschopnost vygooglit si vrtulnik kategorie utility se schopnosti vyzbrojeni.

    Asi jste ani nepobral, ze TTP jsou jednou casti takoveho projektu. Vojenske TTP se tvori dle ukolu, ktere s temi stroji mate plnit. Takove TTP vytvorim i ja tady s kolegou.

    Nase pozadavky splnuje temer kazdy vrtulnik kategorie utility...Jinak s oznacovanim LUH je to jako s MBT...pro nekoho je to T72, pro jineho Leo2, pro jineho M60 atd.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    19:03 22.02.2018

    Tak vypadá to, že všechny podmínky AČR opravdu splňuje akorát Wildcat. MO ČR nemuselo dva roky dělat průzkum trhu a mohli se nás zeptat přímo, řekli bychom jim to zdarma. :)

    Tak vypadá to, že všechny podmínky AČR opravdu splňuje akorát Wildcat. MO ČR nemuselo dva roky dělat průzkum trhu a mohli se nás zeptat přímo, řekli bychom jim to zdarma. :)

  • TF_HU
    18:51 22.02.2018

    semtam

    Tvrdit, ze nemame zadne vojaky s bojovou zkusenosti

    semtam

    Tvrdit, ze nemame zadne vojaky s bojovou zkusenosti

  • semtam
    17:37 22.02.2018

    KOLT Aha, tak podle vás jsme se dozvěděli typ, co to všechno splňuje. Myslím, že ne. Tedy někteří jsou zde hodně blízko, ale TU_FU bohužel ne. A odpověď typu, já jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Aha, tak podle vás jsme se dozvěděli typ, co to všechno splňuje. Myslím, že ne. Tedy někteří jsou zde hodně blízko, ale TU_FU bohužel ne.

    A odpověď typu, já jsem nejlepší plánovač a vše je otázkou plánu neberu jako uspokojivé. Vy asi ano, vám to stačí.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:13 22.02.2018

    semtam, odpovědi byli uspokojující, jejich pochopení však zjevně ne...

    semtam, odpovědi byli uspokojující, jejich pochopení však zjevně ne...

  • semtam
    17:07 22.02.2018

    TF_HU Nemá cenu být zde hysterický. Myslím, že můžu s klidným svědomím říci, že jsem vás z ničeho nezkoušel. Má diskuze naopak spočívala v pokládání otázek k tématu. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Nemá cenu být zde hysterický. Myslím, že můžu s klidným svědomím říci, že jsem vás z ničeho nezkoušel. Má diskuze naopak spočívala v pokládání otázek k tématu. Pokud cítíte, že vaše odpovědi nebyli uspokojující, tak nehledejte chybu u mne. Já jsem vaše odpovědi neignoroval.

    Jak sám vidíte, tak zadání není vůbec lehký úkol, ba téměř nemožný. Navíc je jaksi žádáno, aby požadavky splňovalo více typů. Pokud by se našel jeden konkrétní typ, tak zase je to napadnutelný z důvodů podezření, že je to šité na míru.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:51 22.02.2018

    Jilex, jenže to je ještě větší mrcha než AW139, dokonce i než UH-1... TF_HU, jestli on kazd nemyslel právě UH-1. Ale ta není "polo", ta je úplně námořní :-) Tedy, ne že by ...Zobrazit celý příspěvek

    Jilex, jenže to je ještě větší mrcha než AW139, dokonce i než UH-1...

    TF_HU, jestli on kazd nemyslel právě UH-1. Ale ta není "polo", ta je úplně námořní :-) Tedy, ne že by "námořnickost" takové F/A-18 někomu ve vnitrozemí vadila, že... Ale tak každý kope za svoji stáj ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Jilex
    16:20 22.02.2018

    Nebo vyzkoušet AW 149, tam by se vešlo 10 výsadkářů určitě. Vyrábí se v Polsku. Video AW149 Multi Role Helicopter by AgustaWestland: https://www.youtube.com/watch?... Zobrazit celý příspěvek

    Nebo vyzkoušet AW 149, tam by se vešlo 10 výsadkářů určitě. Vyrábí se v Polsku.
    Video AW149 Multi Role Helicopter by AgustaWestland:

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:51 22.02.2018

    @TF_HU
    Je to krásný stroj. Akorát tenkrát (už je to možná 3 roky?) někdo postnul cenu s tím, že je to vlastně malosériovka....takže drahé, dost drahé.

    @TF_HU
    Je to krásný stroj. Akorát tenkrát (už je to možná 3 roky?) někdo postnul cenu s tím, že je to vlastně malosériovka....takže drahé, dost drahé.

  • asdf
    15:35 22.02.2018

    TF_HU > ja ze sa pozaduje aby to odvezlo aspon 10 ludi. Preto.

    TF_HU > ja ze sa pozaduje aby to odvezlo aspon 10 ludi. Preto.

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 33