Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ

Činnost dílenského vozidla T815-7-D 8×8 V; větší foto / VTÚ

Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a oprav. Tři dílenská vozidla (T815-7-D 8×8 V) jsou určena k provádění technické údržby a běžných oprav kolových obrněných transportérů řady Pandur pro 1. úroveň (družstvo, resp. četa oprav) a dvě vozidla (T815-7-D 8×8) pro 2. úroveň (prapor oprav).

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je terénní vojenské vozidlo. Skříňová nástavba je umístěna na strojovém podvozku Tatra T815-7T3RC1 se sníženou pancéřovou kabinou. Vyznačuje se vysokou manévrovatelností a průchodivostí v těžkých terénních podmínkách a poskytuje dostatečnou balistickou a protiminovou ochranu osádky.

 


Dílenské vozidlo je předurčeno k provádění technické údržby, mírových běžných oprav a válečných běžných a středních oprav kolových obrněných transportérů typu Pandur 8×8 ve verzích kolové bojové vozidlo (dále jen KBV) a kolový obrněný transportér (dále jen KOT) a to v různých klimatických podmínkách a terénech.

 

Současně je schopno zajistit rychlou přepravu osádky do místa nasazení a  umožňuje osádce vést ze střešního průlezu kabiny střelbu z lafetované zbraně na pevné i pohyblivé cíle. Vozidlo je schopno poskytnout technickou pomoc ve prospěch jiných typů techniky s využitím logistických souprav všeobecného nářadí a všeobecně využitelných zařízení.

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je určeno:
 k technickému zabezpečení jednotek vyzbrojených KBV a KOT k provádění údržby a opravárenské činnosti těchto poškozených kolových obrněných transportérů;
 + k přesunu osádky v pancéřové kabině do míst nasazení a k vedení střelby z lafetované zbraně při napadení nepřítelem;
 + k plnění úkolů technického zabezpečení (včetně technické pomoci) – údržba a opravy poškozené techniky;
 + k provádění základní údržby, technické údržby č. 1 a č. 2, zvláštních druhů údržeb, běžných a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozcích, výzbroji, optoelektronických přístrojích a systému řízení palby KBV a KOT;
 + k vlečení poškozených KBV a KOT na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu) po polních a lesních cestách a zpevněných komunikacích všech tříd do vzdálenosti 30 km;
 + T 815-7-D 8×8 a T 815-7-D 8×8 V tvoří základní prostředek technického zabezpečení v oblastech údržby a oprav určené k podpoře a udržení schopností pozemních sil k plnění úkolů a vedení bojové činnosti. Jsou určeny pro jednotky vybavené KBV a KOT a pro jednotky zabezpečující jeho logistickou podporu a výcvik vojenských profesionálů.

 

Interiér vozidla; větší foto / VTÚ


Osádka T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je schopna provádět následující práce a činnosti: očištění částí opravované techniky, dále kontroly technického stavu a defektace, poskytování technické pomoci jiným typům techniky, získávání a předávání informací o rozsahu poškození v systému velení a řízení AČR, odstraňování provozních poruch, malých bojových poškození, provádění technické údržby č. 1 a č. 2, běžných oprav (válečných běžných oprav) a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozku a zbraňovém systému KBV a KOT až do rozsahu 10 pracovních hodin způsobem výměny komponentů a s využitím náhradních dílů a upravených technologických postupů.


Zmínit je třeba i provádění zámečnických prací na podvozku a zbraňovém kompletu za použití ručního elektrického nářadí, provádění běžných oprav malého rozsahu a každodenní údržby elektrické a speciální výstroje vozidel a provádění výměn prvků přídavné pancéřové ochrany za použití účelové výbavy dílenského prostředku.

 

Vozidlo prošlo náročnými zkouškami; větší foto / VTÚ

 

Dále vybavení vozidla umožňuje provádění oprav a výměn sestav kol KBV a KOT typu Pandur 8×8, osazených prvky pro nouzové dojetí, povrchová očista částí optických soustav, vysušování elektrických spojů horkým vzduchem, svařování elektrickým obloukem, svařování plamenem, řezání a pálení materiálu pomocí plazmové řezací soupravy, měkké pájení, pomoc při elektrickém spouštění motorů zabezpečované techniky, napájení elektrické sítě opravované techniky při opravách a přezkušování elektrických soustav techniky, nouzové dobíjení vozidlových akumulátorů v zabezpečované technice a dobíjení vlastních účelových (nástavbových) akumulátorů ze samostatného na vozidle nezávislého zdroje, vlečení poškozené techniky na krátké vzdálenosti (do 30 km) na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu).

 

Foto: Prezentace vozidla na veletrhu IDET 2017; větší foto / VTÚ


Vnitřní část účelové nástavby je hermetizována a chráněna filtroventilačním zařízením. Části umístěné vně vozidla jsou dekontaminovatelné v AČR zavedenými dekontaminačními prostředky.


Základní technické parametry:
 + celková hmotnost 32 000 kg
 + délka 10 900 mm
 + šířka 2 550 mm
 + výška 3 700 mm
 + rozchod přední nápravy 2 080/2 070 mm
 + rozchod 2 090/2 080 mm
 + maximální rychlost 85 km/hod
 + jízdní dosah 680 km

Autor: K.Š.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO

Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • technik
    20:54 05.03.2018

    To starlight Problém není v tom co jde a nejde vyrobit ale v tom co požaduje AČR jako zadavatel. Bohužel koncepce tatrovackeho podvozku má své limity a jedním z nich je výška ...Zobrazit celý příspěvek

    To starlight

    Problém není v tom co jde a nejde vyrobit ale v tom co požaduje AČR jako zadavatel. Bohužel koncepce tatrovackeho podvozku má své limity a jedním z nich je výška zástavby ( pomocného rámu) u kontejnerové verze tím spojené problémy se zastavbou generátoru, požadované výšky vozidla, váhy vozidla a podobně. Zkrácené požadavek armády na výbavu a vezeny materiál např. U dílny nelze vyhovět jinak než použitím stávající nástavby protože kontejnerová má prostě málo místa. Další věc přeprava po železnici a kontejner se svojí výškou by byl nadrozmer a jezdit s dílnou na kredit je přece nesmysl. Takže za mě kontejnery super ale vše to je ó požadavků AČR.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:15 05.03.2018

    Starlight: PRÁM existuje, ale je to slovensky. Tam maji prápor. Pouziva se oboji PRÁM samozrejme mene ale jak vidno tak se dostane i do smlouvy. Originalni nazev zbrane pritom muze ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight: PRÁM existuje, ale je to slovensky. Tam maji prápor. Pouziva se oboji PRÁM samozrejme mene ale jak vidno tak se dostane i do smlouvy. Originalni nazev zbrane pritom muze byt PRÁM, pokud byla vyrobena na Slovensku.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    13:53 05.03.2018

    @ technik Jaký je tvůj názor na následující text? Modulární kontejnerový přístup? V souvislosti s přepravníky kontejnerů na bázi vozidel 8x8 Tatra 815-7 my nová dílenská ...Zobrazit celý příspěvek

    @ technik

    Jaký je tvůj názor na následující text?

    Modulární kontejnerový přístup?

    V souvislosti s přepravníky kontejnerů na bázi vozidel 8x8 Tatra 815-7 my nová dílenská vozidla Tatra 815-7-D 8x8 a tří Tatra 815-7-D 8x8 V připadají koncepčně jako mírně řečeno nemoderní. Jako by koncepce přesně kopírovala koncept z časů vozidel V3S a dob ČSLA (převzatých i na pozdější T815), kde je dílna fyzicky napevno vázaná na vozidlový spodek. Škoda, že AČR nezvolila modulární koncept, kdy dílny jsou v kontejnerech, které se podle velikosti a hmotnosti převážejí na vhodném automobilovém podvozku.

    Velkou výhodou z hlediska akvizice i nákladů na životní cyklus je, že kontejnerová dílna i automobilový spodek mají odlišné dodavatel, životní cykly a údržbové koncepty. Velkou výhodu je také standardizace vozového parku, jde místo řady jednoúčelových speciálních variant nákladních vozidel, stačí pořizovat a udržovat jen nákladní automobil s příslušnou ložnou plochou, případně i vlastním manipulačním systémem. Výhodou je, že závada/poškození/zničení podvozkové části nebrání použít jiný armádní automobil a kontejnery/dílny odvést. Kontejner může v případě potřeby odvést a také velké množství kontraktačních přepravců.

    Sundaný kontejner ve statické pozici zase umožňuje utilizovat automobil k převozu jiných kontejnerů. Z hlediska strategické přepravitelnosti lze rozdělením na automobil a kontejner snížit hmotnost jednotlivá nakládaných břemen, snížit celkovou výšku a tak usnadnit leteckou, lodní i železniční přepravu.

    Už jsem tu zmínil US ARMY. Ta tento koncept používá, například v rámci Stryker SBCT se u praporních polních opravenských dílnách používají kontejnerizované elektrické/elektronické dílny/sklady typu AN/SM-146 a 147, které se vejdou na standardní valníkový střední nákladní automobil 4x4 LMTV nebo 6x6 MTV. Velké rozkládací mechanické díly M7 Forward Repair System (ty mají vlastní jeřáb a vlastní elektrocentrálu) se přepravují na těžkých nákladních automobilech 8x8 M1120 HEMTT LHS s paletizační plošinou. To je ekvivalent vozidel Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA.

    SBCT má tabulkově ke každému dílenskému kontejneru přiřazeno tabulkově jedno vozidlo s obsluhou. Tažná síla těchto vozidel se důsledně využívá k tažení 1 až 3 nápravových přívěsů (ne jen dílenských elektrocentrál, což je dominantní typ přívěsu u dílenských V3S AČR), atd. s dalším materiálem nebo ložnou plochou.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    13:52 05.03.2018

    @Charfi To máš samozřejmě pravdu. Jenže než se tak stane, tak to potrvá ještě několik let (závěrečné kolo výběrového řízení ještě není ani formálně otevřenou než budou první ...Zobrazit celý příspěvek

    @Charfi

    To máš samozřejmě pravdu.

    Jenže než se tak stane, tak to potrvá ještě několik let (závěrečné kolo výběrového řízení ještě není ani formálně otevřenou než budou první nová BVP k dispozici. A když budu zjednodušeně předpokládat, že možná první kusy půjdou do Vyškova a pak k prvnímu bojovému útvaru (bude 74. Kopr ten první?). Ten má celkem tři mechanizované roty + průzkum, ženisty, zdravotníky a vyprošťovací jednotky, které mají dostat specializovanou variantu BVP.

    Ty extra včetně vyprošťovací verze ale nebudou sjíždět z výroby asi první, musí se teprve vyvinout. Stejně tak všechny tři mechanizované roty (Pandur, LOV IVECO, nákladní Tatry) nepřezbrojí asi naráz. Tedy mnoho a mnoho let, kdy by se jim hodila vyprošťovací T815-7-V 8x8, která mohla být dodaná už letos, kdyby se ovšem objednala. Opravdu žádná z těch pěti k nim nepůjde?Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    13:51 05.03.2018

    Ještě tady dokončím přehled zakázek AČR na Tatry 815-7 8x8, které jsem zaznamenal. 1) Tatra 815-7 PRAM (přepravník minometu). Zkratka PRAM = PRAporní Minomet, ale ve smlouvě ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě tady dokončím přehled zakázek AČR na Tatry 815-7 8x8, které jsem zaznamenal.
    1) Tatra 815-7 PRAM (přepravník minometu).

    Zkratka PRAM = PRAporní Minomet, ale ve smlouvě je naspáno PRÁM -:). Smlouva na dodávku 41 kusů za 618,64 mil Kč včetně DPH byla uzavřena mezi MO ČR a TATRA TRUCKS a.s. v únoru 2016.

    Vozidla byla předána AČR naráz v červenci 2017 a byla zavedena do výzbroje minometných baterií 41. mechanizovaného praporu (12 kusů), 42. mpr (12 kusů), 71. mpr (12 kusů, fyzicky přezbrojili jako první v listopadu 2017), 72. mpr (4 kusy, používá navíc 8 kusů ShM vz. 85 PRAM-S) a Praporu zabezpečení Velitelství výcviku ve Vyškově (1 kus pro výcvikové účely).

    2) Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA (přepravník kontejnerů)

    Smlouva na dodávku 12 kusů vozidel Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA s "H" rámem bez pancéřované kabiny za 173,80 mil Kč včetně DPH byla uzavřena mezi MO ČR a TATRA TRUCKS a.s. v prosinci 2015. Vozidla měli být dodány do konce června 2017.

    Další 2 tato vozidla s pancéřovanou kabinou byly zakoupeny pro 601. Skupiny speciálních operací už v roce 2013 za 30, 22 mil Kč včetně DPH. V AČR jsou (ženisti, protiletadlovci, ?) ještě vozidla Tatra 815-7 UNK (přepravník kontejnerů, bez nakládacího manipulátoru).Skrýt celý příspěvek

  • Charfi
    19:41 04.03.2018

    Starlight: Co se týká toho 74. lmopr, není to proto, že už teď armáda počítá s jeho transformací na mechanizovaný prapor (tudíž na pásech)? Plánovaný počet nových BVP by tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight: Co se týká toho 74. lmopr, není to proto, že už teď armáda počítá s jeho transformací na mechanizovaný prapor (tudíž na pásech)? Plánovaný počet nových BVP by tomu nahrával.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    09:57 04.03.2018

    Mali Dík za info Starlight, Mali Ano s těmi minometnými Tatrami máte pravdu, doufám v brzké vyřešení minometů v AČR a přesun těch Tater na logistiku.... chtěl jsem říci,že ...Zobrazit celý příspěvek

    Mali
    Dík za info

    Starlight, Mali
    Ano s těmi minometnými Tatrami máte pravdu, doufám v brzké vyřešení minometů v AČR a přesun těch Tater na logistiku.... chtěl jsem říci,že sedmička s izraelskou kabinou se mi zdá jako velice povedené vozidlo i v porovnání s tím co nabízí RH nebo OskoshSkrýt celý příspěvek

  • technik
    07:20 04.03.2018

    Pokusím se ti odpovědět. Nové dílny se zatím týkají praporu které vlastní pandur. Nový vyprošťovak přijde do armády kazdym dnem jen se čeká až se doladí pár prkotin. Tento ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokusím se ti odpovědět. Nové dílny se zatím týkají praporu které vlastní pandur. Nový vyprošťovak přijde do armády kazdym dnem jen se čeká až se doladí pár prkotin. Tento vyprošťovak (5ks) je v soupravě s novými dílnami tj 5 dílen a 5 vyprostovaku bude u 41,42,44, Klatovy a Vyškov. Vyprošťovak je speciálně určen pro KOT.
    Za nějaký čas se začne zpracovávat návrh vsevojskoveho vyprostovaku a ten bude distribuován po celé AČR jako náhrada av15. Takže bojové útvary 4 brn by měli vlastnit 2 vyprošťovací prostředky Tatra 815-, jeden jako náhrada za bvp vpv ( speciál kot) a pak v budoucnu náhrada vsevojskovou verzi za av15.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    01:22 04.03.2018

    Já se pokusím tiskové zprávu trochu doplnit a položit pár dotazů: 1) Smlouva na dodání dvou Tatra 815-7-D 8x8 a tří Tatra 815-7-D 8x8 V za 181,95 mil Kč s DPH byla mezi MO ČR a ...Zobrazit celý příspěvek

    Já se pokusím tiskové zprávu trochu doplnit a položit pár dotazů:

    1)
    Smlouva na dodání dvou Tatra 815-7-D 8x8 a tří Tatra 815-7-D 8x8 V za 181,95 mil Kč s DPH byla mezi MO ČR a státní společností VTÚ podepsána v únoru 2015. Vozidla byla asi převzata v září a listopadu 2017. Tři dílny Tatra 815-7-D 8x8 V byly přiděleny 4. brigádě rychlého nasazení, jedno vozidlo Tatra 815-7-D 8x8 obdržel 14. pluk logistické podpory a jednu dílnu Tatra 815-7-D 8x8 získalo Velitelství výcviku - Vojenská akademie.

    Každý mechanizovaný prapor má rotu logistiky a v ní četu oprav a v ní družstvo oprav, které by mělo mít jedno vozidlo označované v armádních tabulkách jako DVV KOT. Jestli jsem to dobře pochopil tabulkově Tatry 815-7-D 8x8 V jsou právě toto vozidlo?

    Jestli dobře chápu, tak 4.brn ty tři vozidla rozdělila mezi tři prapory (41. mpr, 42. mpr a 44. lmopr)? Má někdo představu, čím a kdy bude vybaven 74. lmopr?

    2)
    Vyprošťovací automobil T815-7-V 8x8 (s nástavbou od polského dodavatele označovanou jako KWZT-3). Smlouva na dodání pětice vozidel T815-7-V 8x8 za 238,39 mil Kč s DPH byla mezi MO ČR a VTÚ uzavřena v lednu 2016. Dodávky vyprošťovacích automobilů mají být ukončeny do konce listopadu 2017. Zpoždění dodávek už bylo zdůvodněno i v tisku: https://www.novinky.cz/domaci/...

    Má někdo představu jak budou auta distribuovány mezi útvary? 74. lmopr zase nic nedostane?. Podle tabulek by měla mí vyprošťovače družstvo čety oprav v rotě oprav jeden automobil speciální vyprošťovací. Dnes je to letitý AV-15. Nové T815-7-V 8x8 ho budou nahrazovat 1:1?

    A ten tlak daný nasazením v Pobaltí je zajímavý. AČR je nepoučitelná a na mise posílá jednotky s vybavením, které si stěží osahá při výcviku doma.

    3)
    Tedy po přezbrojení 4.brn bude mít každý mechanizovaný/motorizovaný prapor dvě (?) vyprošťovací vozidla - jedno (?) čistokrevné vyprošťovací vozidlo (s jeřábem) T815-7-V 8x8 a jedno (?) dílenské vyprošťovací vozidlo (zatím bez jeřábu) Tatra 815-7-D 8x8 V.

    A není to málo? A jaké jsou dosavadní praktické zkušenosti AČR s kombinací pojízdné díly a odtahového vozidla. Není to zbytečně nebezpečné? Zejména jezdit z celou dílnou vyprošťovat vozidla do první line, místo aby ji vyprašovák odtáhnul dál od linie střetu k polní dílně?

    Pro srovnání v každém mechanizovaném (pěším) praporu amerického SBCT jsou dvě čistokrevná odtahová vozidla 8x8 M984A1 HEMTT WRECKER, ale v rámci brigády SBCT je jich celkem 18. Z toho 13 jich je přiděleno přímo praporům, ale zbylých 5 zůstává v brigádní rotě oprav. Polní praporní/brigádní dílny mají své kontejnerové dílny vybaveny integrovanými jeřáby pro výměny powerpacků a jiných agregátů: http://www.armyproperty.com/Eq... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    00:35 04.03.2018

    Starlight, MALI: nejdříve smích a až potom propukne pláč. S tímhle mají vyjet do Litvy? Prakticky vše co se v poslední době zavádí je paskvil. Protiletadlovci dostali Tatry 810 k ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight, MALI: nejdříve smích a až potom propukne pláč. S tímhle mají vyjet do Litvy?
    Prakticky vše co se v poslední době zavádí je paskvil. Protiletadlovci dostali Tatry 810 k RBS, taky pouze jako dopravní prostředek, mají alespoň systémy C2.
    Řekl bych, že specifikace k tomu píšou amatéři, kteří tu techniku v životě neobsluhovali, protože nevěřím tomu, že by si vojáci sami navrhli takové trakaře, které jim absolutně neulehčí žádnou činnost. Přitom obě vozidla mají tonáž na to, aby po menších úpravách střílet oba prostředky i z korby.
    Při vyjádření toho řidiče operátora jsem si vzpomněl na příběh vozatajce Josefa Bonga že Švejka.

    Zajímavé je, že až po několika letech provozu Panduru se řeší dílenská vozidla. Možná by to lépe dali dohromady chlapi na útvarech sami, než VTU, jen jim dát vozidla a prostředky k nákupu.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    21:07 03.03.2018

    To Jara: prototyp vyprošťovacího vozidla by se teď měl upravovat podle poznatků z vojskových zkoušek a probíhá výroba první série vozidel (už s promítnutými úpravami po VZ). K ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jara:
    prototyp vyprošťovacího vozidla by se teď měl upravovat podle poznatků z vojskových zkoušek a probíhá výroba první série vozidel (už s promítnutými úpravami po VZ).

    K minometným Tatrám:
    bohužel zde musím naprosto souhlasit se Starlight - vozidlo jako takové je sice dobré, ale výsledek je naprostý paskvil - omluvitelný jedině jako dočasné řešení, než bude k dispozici nový samohybný minomet (vlastně, co to píšu, neomluvitelný). Po zhlédnutí "propagačního" videa AČR člověk neví, jestli se má chechtat, nebo brečet. řekl bych, že náš potenciální protivník to bude pouštět pro obveselení mužstva a pozvednutí jeho bojové morálky. Zkrátka. ukázka, jak by to nemělo vypadat.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    20:33 03.03.2018

    Unikatnost tkví v tom že není schopna bez pomocí jeřábu sama vyndat motor z pandurů? Jak tedy VU bude plánovat bojovou činnost když vyprošťovací vozidlo nebudou mít k dispozici ...Zobrazit celý příspěvek

    Unikatnost tkví v tom že není schopna bez pomocí jeřábu sama vyndat motor z pandurů? Jak tedy VU bude plánovat bojovou činnost když vyprošťovací vozidlo nebudou mít k dispozici bojové jednotky protože zrovna bude vytahovat powerpack?
    Unikátnost v tom že když už se demontuje motor osádka dílny ani nemá technicke prostředky pro skladování olejů a kapalin.
    Doporučuji před tím než to někdo neznalý nakreslí a navrhne ať si vezme příklad ze starých dílen které přes 22 let fungují a jsou overene. Rovněž také brát v úvahu úpravy které si osádky provedly a mají je vychytane.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    20:25 03.03.2018

    @Jara Já bych to s tou chválou minometných Tater nepřeháněl. Ona je to spíše naopak. 120 mm minomet u nás vozil malý náklaďák V3S, ve světě se běžně táhne za výkonnými ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jara

    Já bych to s tou chválou minometných Tater nepřeháněl. Ona je to spíše naopak. 120 mm minomet u nás vozil malý náklaďák V3S, ve světě se běžně táhne za výkonnými taktickými vozidly 4x4. Jak celá akce vypadá směšně, je vidět na tomto čerstvém videu AČR. Zrada je vtom, že toto řešení má podporovat manévrové mechanizované jednotky a to v kombinaci se zastaralostí SŘP a zejména munice tohoto minometu z dob ČSLA.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Nákup obrovských Tater 8x8 byl odůvodňován jako dočasné řešení, než se nakoupí samohybné minomety a pak se Tatry přeřadí k převozu munice dělostřelectva. O oznámení akvizice samohybných minometů ale není vidu ani slechu. A to zejména u nové pásové platformy BVP, kde to asi všechny tady nepříjemně zaskočilo. Takže to zatím vpadá na malou domů pro CSG/Tatru.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:11 03.03.2018

    Jinak na sedmičkovou řadu by měla co nejdříve ve všech verzích přejít celá AČR nejlépe s touhle izraelskou pancérovanou kabinou ( jako má tato dilenská a ty co se koupily pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak na sedmičkovou řadu by měla co nejdříve ve všech verzích přejít celá AČR nejlépe s touhle izraelskou pancérovanou kabinou ( jako má tato dilenská a ty co se koupily pro minometná družstva) jak ukazují zkušenosti z posledních konfliktů.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:06 03.03.2018

    Měl bych otázku .... a jak pokračují vyprošťovací vozidla pro pandur?

    Měl bych otázku .... a jak pokračují vyprošťovací vozidla pro pandur?

  • cejkis
    18:25 03.03.2018

    Na Pandur se svěrákem, bruskou a kladivem :-) Chybí jen sbíječka a vibrátor na beton.

    Na Pandur se svěrákem, bruskou a kladivem :-) Chybí jen sbíječka a vibrátor na beton.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3