Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ
- 3. 3. 2018
- 56 komentářů
- Tisková zpráva
Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a oprav. Tři dílenská vozidla (T815-7-D 8×8 V) jsou určena k provádění technické údržby a běžných oprav kolových obrněných transportérů řady Pandur pro 1. úroveň (družstvo, resp. četa oprav) a dvě vozidla (T815-7-D 8×8) pro 2. úroveň (prapor oprav).
Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je terénní vojenské vozidlo. Skříňová nástavba je umístěna na strojovém podvozku Tatra T815-7T3RC1 se sníženou pancéřovou kabinou. Vyznačuje se vysokou manévrovatelností a průchodivostí v těžkých terénních podmínkách a poskytuje dostatečnou balistickou a protiminovou ochranu osádky.
Dílenské vozidlo je předurčeno k provádění technické údržby, mírových běžných oprav a válečných běžných a středních oprav kolových obrněných transportérů typu Pandur 8×8 ve verzích kolové bojové vozidlo (dále jen KBV) a kolový obrněný transportér (dále jen KOT) a to v různých klimatických podmínkách a terénech.
Současně je schopno zajistit rychlou přepravu osádky do místa nasazení a umožňuje osádce vést ze střešního průlezu kabiny střelbu z lafetované zbraně na pevné i pohyblivé cíle. Vozidlo je schopno poskytnout technickou pomoc ve prospěch jiných typů techniky s využitím logistických souprav všeobecného nářadí a všeobecně využitelných zařízení.
Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je určeno:
+ k technickému zabezpečení jednotek vyzbrojených KBV a KOT k provádění údržby a opravárenské činnosti těchto poškozených kolových obrněných transportérů;
+ k přesunu osádky v pancéřové kabině do míst nasazení a k vedení střelby z lafetované zbraně při napadení nepřítelem;
+ k plnění úkolů technického zabezpečení (včetně technické pomoci) – údržba a opravy poškozené techniky;
+ k provádění základní údržby, technické údržby č. 1 a č. 2, zvláštních druhů údržeb, běžných a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozcích, výzbroji, optoelektronických přístrojích a systému řízení palby KBV a KOT;
+ k vlečení poškozených KBV a KOT na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu) po polních a lesních cestách a zpevněných komunikacích všech tříd do vzdálenosti 30 km;
+ T 815-7-D 8×8 a T 815-7-D 8×8 V tvoří základní prostředek technického zabezpečení v oblastech údržby a oprav určené k podpoře a udržení schopností pozemních sil k plnění úkolů a vedení bojové činnosti. Jsou určeny pro jednotky vybavené KBV a KOT a pro jednotky zabezpečující jeho logistickou podporu a výcvik vojenských profesionálů.
Interiér vozidla; větší foto / VTÚ
Osádka T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je schopna provádět následující práce a činnosti: očištění částí opravované techniky, dále kontroly technického stavu a defektace, poskytování technické pomoci jiným typům techniky, získávání a předávání informací o rozsahu poškození v systému velení a řízení AČR, odstraňování provozních poruch, malých bojových poškození, provádění technické údržby č. 1 a č. 2, běžných oprav (válečných běžných oprav) a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozku a zbraňovém systému KBV a KOT až do rozsahu 10 pracovních hodin způsobem výměny komponentů a s využitím náhradních dílů a upravených technologických postupů.
Zmínit je třeba i provádění zámečnických prací na podvozku a zbraňovém kompletu za použití ručního elektrického nářadí, provádění běžných oprav malého rozsahu a každodenní údržby elektrické a speciální výstroje vozidel a provádění výměn prvků přídavné pancéřové ochrany za použití účelové výbavy dílenského prostředku.
Vozidlo prošlo náročnými zkouškami; větší foto / VTÚ
Dále vybavení vozidla umožňuje provádění oprav a výměn sestav kol KBV a KOT typu Pandur 8×8, osazených prvky pro nouzové dojetí, povrchová očista částí optických soustav, vysušování elektrických spojů horkým vzduchem, svařování elektrickým obloukem, svařování plamenem, řezání a pálení materiálu pomocí plazmové řezací soupravy, měkké pájení, pomoc při elektrickém spouštění motorů zabezpečované techniky, napájení elektrické sítě opravované techniky při opravách a přezkušování elektrických soustav techniky, nouzové dobíjení vozidlových akumulátorů v zabezpečované technice a dobíjení vlastních účelových (nástavbových) akumulátorů ze samostatného na vozidle nezávislého zdroje, vlečení poškozené techniky na krátké vzdálenosti (do 30 km) na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu).
Foto: Prezentace vozidla na veletrhu IDET 2017; větší foto / VTÚ
Vnitřní část účelové nástavby je hermetizována a chráněna filtroventilačním zařízením. Části umístěné vně vozidla jsou dekontaminovatelné v AČR zavedenými dekontaminačními prostředky.
Základní technické parametry:
+ celková hmotnost 32 000 kg
+ délka 10 900 mm
+ šířka 2 550 mm
+ výška 3 700 mm
+ rozchod přední nápravy 2 080/2 070 mm
+ rozchod 2 090/2 080 mm
+ maximální rychlost 85 km/hod
+ jízdní dosah 680 km
Autor: K.Š.
Redakčně upraveno
Související články
České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky
Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...
- 25.12.2017
- 87 komentářů
- Jan Grohmann
Rakouské granáty pro Armádu ČR
Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...
- 07.01.2018
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?
Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...
- 13.02.2018
- 658 komentářů
- Jan Grohmann
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
- 02.03.2018
- 229 komentářů
- Redakce AN
@Starlight 1) Já jsem si to počítal, pro přezbrojení mpr 7. mb. (používal jsem ještě trochu dražší specifikaci vozidel, přinesly by ale úsporu jinde a obrovským způsobem by to ...Zobrazit celý příspěvek
@Starlight
1) Já jsem si to počítal, pro přezbrojení mpr 7. mb. (používal jsem ještě trochu dražší specifikaci vozidel, přinesly by ale úsporu jinde a obrovským způsobem by to zvedlo operační mobilitu našich jednotek - to budeme moci prodiskutovat příští týden na palbě), a tak nějak hrubý odhad pro celou AČR aby odpovídala KVA ČR 2025, Jako BVP to nejsou, ale bit. vrtulníky by se za to nechaly pořídit.
K vyřazení V3S. Trochu mě děsí "osudové" 8 v kalendáři. První pokus je vyřadit proběhl v letech 95 - 98 prostřednictvím skříní ZSK-PT nebo ZSK-PE na variantách podvozku Tatra 815 VPx 4x4, druhý pokus byl datován do roku 2005 - 2008 a využíval skříně SSSK na podvozku Tatra 815 26WR45 4x4. A teď máme zatím poslední vlnu vyřazování podvozků V3S, tentokrát podvozek 7T3RC1 8x8 s vývojovým nástupcem SSSK, odstartované v roce 2015 a máme rok 2018.
2) Hlavní činnosti čety oprav (operující 5 - 6 km za mr.) mpr. je provádění kontrolních prohlídek a údržby po použití, technické údržby 1. úrovně a výměny dílů s kratší životností a seřizování stavitelných rozměrů a vůli. Všechno ostatní by měl řešit odsun techniky do 100 km vzdáleného praporu oprav, který by měl s sebou vozit všechny přípravky. Alespoň při inspekční návštěvě 44. lmopr. byly v PSP vyskládané přípravky pro KBVP, ale je otázka, zda je to stálá výbava, nebo se to tam jenom vyskládalo, aby tam něco bylo. (asi by bylo také zajímavé zjistit, co všechno se na KBVP v rámci TÚ 2 stihne provést do pracnosti 10 hodin a zda by se to nechalo provádět u čety oprav za pomoci Tatra 815-7-D 8x8)
3) Právě toho se bojím, jak bude vypadat zabezpečení 7. mb. v roce 2025, až bude mít, pevně věřím, nejlepší BVPčka v NATO.Skrýt celý příspěvekPořád mi vrtaly v hlavě rozměry toho vozidla, ASkD na Armaxech 4x4 na pneumatikách 14.00R20 měří 3 320 mm. Když porovnám linie kabiny s nástavbou, tak horní hrana dveří je ve výšce ...Zobrazit celý příspěvek
Pořád mi vrtaly v hlavě rozměry toho vozidla, ASkD na Armaxech 4x4 na pneumatikách 14.00R20 měří 3 320 mm. Když porovnám linie kabiny s nástavbou, tak horní hrana dveří je ve výšce 2 800 mm, takže by to zkosení muselo mít výšku 900 mm. Reálnější však bude hodnota 700 mm. Horní hrana nástavby by v tom případě vycházela na 3 500 mm. Když se podíváme na podvozek 7T3RC1, tak prostor pro nástavbu začíná ve výšce 1200 mm. Jestli toto bude varianta Střední skříňové sendvičové karoserie (SSSK) http://www.karbox.cz/stredni-s... tak ta má na výšku 2 141 mm ± 5 mm při vnitřní 1 940 mm ± 5 mm. Takže výška 3 700 mm je včetně 200 mm vysokého majáku na konci vozidla + výška držáku.Skrýt celý příspěvek
@tomas.kotnour 1) Trochu se bojím, že se dostáváme do diskuse, kdy přes stromy není vidět les. Jádrem mé myšlenky bylo použít standardizovaná vozidla (s rámem, plošinou, ...Zobrazit celý příspěvek
@tomas.kotnour
1)
Trochu se bojím, že se dostáváme do diskuse, kdy přes stromy není vidět les.
Jádrem mé myšlenky bylo použít standardizovaná vozidla (s rámem, plošinou, nikoliv nutně s manipulátory a háky) a samostatné nástavbové moduly (standardizované nebo nestandardizované kontejnery). Zatím tu „řešíme“, že AČR nakoupila celých 5 nových dílenských vozidel. Tři prapory dostanou jedno nové dílenské vozidlo. Máme se radovat nebo ne? Podle JP—moc ne.
Ale jak dlouho nám stávajícím tempem bude trvat náhrada dalších zastaralých specializovaných vozidle v rotě logistiky a dalších útvarech? Nekonečně dlouho? A kolik to bude stát?
Já jsem možná napřed (i když si myslím, že MO/AČR, VTÚ a Tatra to dávno ví moc dobře), ale v rotě logistiky mpr tabulkově vidím stále vozidla na podvozku V3S: 1 x Dílna automobilní, 1 x Dílna tanková elektro, 1 x Dílna plukovní, 1 x Dílna pro opravy akumulátorů, 1 x Dílna spojovací, 5 x Kuchyně automobilní.
Plus 1 x dílna zámečnická PDZ- na bázi podvozku Tatra 815 4x4, což ale nebude už žádný mladík, protože pochází asi z 90. let. To všechno jsou vozy, které zřejmě bude potřeba nahradit novou technikou, hlavně se zavedením nových kolových a pásových BVP a časem možná i MBT.
Celkem 10-11 vozidel na jeden prapor. AČR má dnes celkem 7 mechanizovaných/tankových/lehkých motorizovaných praporů. Pokud započítám i další útvary jako pluk logistické podpory, ženisty, Vyškov, atd., tak by tu mohla být odhadem potřeba pořídit co nejdříve okolo 100 specializovaných nákladních automobilů.
Pár hypotetických výpočtů. Pokud to zase bude Tatra 8x8 T815-7 s velkou pancéřovou kabinou KAPA, tak bude každý speciál stát cca 36 mil Kč jako nové dílenské Tatry. To je celkem 3,6 miliardy Kč. Sice žádná závratná suma, ale přeci jen suma.
Kdyby se například díky modularitě přešlo na oddělené nákupy vozidlových spodků možná by šlo následující. Ten dnes stojí cca 15 mil Kč. Jen díky přímému nákupu od Tatry bez přeprodání přes VTÚ lze předpokládat, že půjde dosáhnout přijatelné slevy 6,5 %. To je přesně 1 mil Kč na vozidlo, tedy celkem by se za tohoto teoretického scénáře ušetřilo 100 milionů Kč DPH. A to už jsou zajímavá čísla.
A to nehovořím o možnosti získat množstevní slevy, kdyby se objednalo naráz ne 5 kusovek, ale rovnou všech 100 podvozků a také rovnou vývoj a výroba všech specializovaných nástaveb, nebo přímý nákup už existujících řešení.
A pokud se rozhlédnu po světě, tak podobně modulárně jdou řešit i cisternové automobily na vodu a palivo, atd. Tedy nakupovaných vozidel může být ještě mnohem více. A v dalším desetiletí zřejmě nastane čas nahrazovat i starší T815.
2)
Na doplnění ohledně mnou popisovaného vybavení US ARMY:
US ARMY přiděluje polní opravárenské/vyprošťovací týmy/čety (1. stupeň údržby/oprav výměnou dílů) už na úrovně manévrové roty. Tyto týmy se drží se zadními trénem roty (velitelství, zásobovači, obvaziště) a jsou na bojišti ve vzdálenosti 500-1000 m od prostoru bojových operacích podporované roty.
Pravidla se liší podle toho, zda se jedná o rotu v útoku, obraně nebo v stabilizační (okupační) operaci. Hlavní pravidlo je chránit se před přímo střelbou je minimálně jedním terénním útvarem.
Praporní prvek trénu včetně opravárenské/vyprošťovací čety (2. stupeň údržby a oprav opět jen výměnou dílů) je pak umístěn 1-4 km za rotami. Opět se pravidla liší podle toho, zda se jedná o prapor v útoku, obraně nebo v stabilizační (okupační) operaci.
3)
Protože to dnes působí už fantasticky, tak připomenu, že AČR už „kdysi dávno“ zvládla dlouhodobé zahraniční nasazení mechanizovaného praporu v rámci stabilizační operace.
AČR dokázala v roce 1995 v Bosně a Hercegovině nasadit celý mechanizovaný prapor s BVP-2 a OT-64 a logistickým zabezpečením rozmístěným v pevných objektech a budovách a vydržet tam pomocí řady rotací až do roku 2001.
Mimochodem v první rotaci velel 3. mechanizované četě jakýsi kpt. Aleš Opata.Skrýt celý příspěvekSpíš je jich málo i když se doplní někdy v budoucnu vsevojskovým vyprostovakem, tak je to málo 10+10 by 4 brn slušelo mnohem víc a v3s rovnou do šrotu.
Spíš je jich málo i když se doplní někdy v budoucnu vsevojskovým vyprostovakem, tak je to málo 10+10 by 4 brn slušelo mnohem víc a v3s rovnou do šrotu.
@Jura99 Není nutné, aby to byl přímo hákovým natahovač, nástavba může být vybavena výsuvnými hydraulickými vzpěrami. jako to mají Izraelci na radarech. @Starlight Omlouvám ...Zobrazit celý příspěvek
@Jura99
Není nutné, aby to byl přímo hákovým natahovač, nástavba může být vybavena výsuvnými hydraulickými vzpěrami. jako to mají Izraelci na radarech.
@Starlight
Omlouvám se, ale já tam prostor pro úsporu prostředků AČR prostě nevidím. S rozdělením na chráněná vozidla do oblasti bojů a nechráněná pro hluboký týl souhlasím. Pokud bychom měly tato dílenská vozidla v provedení se snímatelnou nástavbou, tak budeme mít valník/přepravník kontejnerů s dlouhou kabinou, kterou budou potřebovat pouze jednotky v dosahu nepřítele a která by měla být neustále dostupná pro případ, že by se ze statického konfliktu stal konflikt mobilní. Takže disponibilní by mohla být vozidla praporu oprav. A tam teprve uvidíme. dokážu si představit, že se na základě provozních zkušeností upravily servisní postupy a toto dílenské vozidlo 142. praporu bude objíždět mechanizované roty.Skrýt celý příspěvekMoc se vám nechci míchat do diskuse na téma kontejner vs. vozidlo, ale moc si nedovedu představit, že kontejnerový nosič doveze dílnu-kontejner 5-8km od linie dotyku, tam kontejner ...Zobrazit celý příspěvek
Moc se vám nechci míchat do diskuse na téma kontejner vs. vozidlo, ale moc si nedovedu představit, že kontejnerový nosič doveze dílnu-kontejner 5-8km od linie dotyku, tam kontejner shodí do kopřiv a odjede si dělat nějakou jinou práci. V neprospěch kontejneru by se dala říct vyšší výška vozidla, vyšší hmotnost kvůli mechanismu kontejneru a v případě bojového nasazení pominutí výhody kontejneru (nosič by se nemohl vzdálit od kontejneru). Též je otázka životnosti kontejneru, nejspíš by víc trpěla jeho konstrukce.Skrýt celý příspěvek
@tomas.kotnour Já ale nezpochybňuji pancéřování kabiny. To přece kontejnerový modulární koncept nepopírá, naopak může být více variabilní podle operačních potřeb a dostupného ...Zobrazit celý příspěvek
@tomas.kotnour
Já ale nezpochybňuji pancéřování kabiny. To přece kontejnerový modulární koncept nepopírá, naopak může být více variabilní podle operačních potřeb a dostupného množství dražších pancéřových vozidel, které se můžou vyhradit na bojové zóny a „doma“ se může použít levnější podvozek.
Jinak bych si dovolil nesouhlasit s nějakými velkými rozdíly v základním konceptu logistiky. Na úrovni prapor je to velmi strukturálně, typově a početně podobné. Na úrovni brigáda se to už posuzuje hůře prostě proto, že AČR nemá stálé brigádní úkolové uskupení. Popravdě řečeno u US ARMY možná přeci jenom jdou ještě dále. Opravárenské týmy s vozidly z praporu jsou přidělovány přímo k bojovým mechanizovaným/tankovým rotám. Dokonce to jde tak daleko, že náčelník tohoto týmu je hlavním technikem bojové roty a velí koloně zadních vojů, pokud hlavní seržant bojové roty není k dispozici. To je integrace bojovýcha podpůrných sil, která u nás asi není.
Co je ale důležité tak například ty kontejnerové mobilní dílny i US ARMY slouží jako na úrovni praporu, tak i brigády jak pro IBCT, SBCT tak i ABCT. A protože oni nic jiného expedičního nemají, tak to bude používané pro všechny velikosti sil (divizní, sborové) mimo stálé posádky. Jsou to prostě jen dílny, které jsou univerzální bez ohledu na typ techniky. Jen mají tu výhodu, že napevno nevážou vozidlo, pokud má konflikt statický charakter. Jednou to složí na poli, podruhé do upuštěné haly, potřetí si postaví vlastní stan. Pokud je to ale válka mobilní, tak drží krok s Abramsy, Bradley, Strykery, atd. a jsou jim hned v patách za bojovými rotami. To je něco, co si netroufám v případě AČR odhadnout, jak by to dopadlo. Nejen kvůli letitým V3S, ale hlavně proto, že netuším jestli se to v AČR vůbec někdy reálně cvičilo.
Tradiční koncept nelineárního konfliktu s přehlednou definicí týlu ale dnes už prostě neplatí. Ozbrojené síly musí být připraveny i na nelineární konflikt, kdy protivník je tak nějak okolo. To nejsou jen COIN války v -stánech. Ale, a to je důležité, je to i jeden z předpokládaných scénářů pro Pobaltí, kdy se počítá s těsným obklíčením. Pak bude mít rota, prapor, nebo brigáda jen to, co si přiveze.Skrýt celý příspěvek@Starlight: Problém je, že AČR má trochu jinak organizovanou logistiku Pokud se podíváme na vzdálenosti od linie dotyku pro rozvinuté BÚÚ, tak máme hloubku 5 - 8 km pro rotu ...Zobrazit celý příspěvek
@Starlight:
Problém je, že AČR má trochu jinak organizovanou logistiku
Pokud se podíváme na vzdálenosti od linie dotyku pro rozvinuté BÚÚ, tak máme hloubku 5 - 8 km pro rotu logistiky (logistika 1. úrovně), dále máme úsek 50 - 100 km pro týlové prapory (logistika 2. úrovně) a úsek 100 - 200 km pro divizní logistický řetězec až k prostředkům VeSPod (3. úroveň). a 4. úroveň je VOP, VTÚ atd.
Logistické jednotky 1. úrovně mají být rozmístěny za jednotkami druhého sledu praporu nebo vševojskovou zálohou praporu tak, aby nedošlo k odtržení roty logistiky od bojujících jednotek mpr atd. v oblasti, která poskytuje výhodné podmínky pro rychlé soustředění roty i pro rychlý manévr (zejména rychlé opuštění prostoru) apod. atd. atd. Logistické jednotky se mají vyskytovat v těsné linii bojových jednotek takže je pravděpodobné, že toto i další vozidla se budou pohybovat v oblasti pokryté nepřátelskou dělostřeleckou palbou. Jedna z výtek vybavení log. jednotek je, že jsou vybaveny technikou, která není dostatečně přizpůsobena pro činnost v náročných terénních podmínkách a není odolná před účinky bojové činnosti nepřítele. Toto je asi důvodem proč mají být dle KVA ČR 2025 jednotky logistiky přezbrojeny na nové typy techniky se zvýšenou balistickou ochranou. V tomto případě to znamená pancéřované kabiny pro 5 a tedy 8x8. Nutnost okamžitého manévru znamená vyhrazené a stále dostupné dopravní prostředky.
Na 2. stupni by mělo být k dispozici Polní servisní pracoviště
https://mapy.cz/s/2rAta...
http://static.vtusp.s8.upgates...
http://www.haly-polak.cz/userf... Skrýt celý příspěvek@Gorn
Asi bych si dokázal místo toho valníku představit hákový nosič kontejnerů. Zadní převis 1 888 mm.
https://s14.postimg.org/rp5xi7...@Gorn
Asi bych si dokázal místo toho valníku představit hákový nosič kontejnerů. Zadní převis 1 888 mm.
https://s14.postimg.org/rp5xi7...@technik Díky za další upřesnění. Pak ovšem specifikace AČR jsou takový dílenský Rolls-Royce :-) Pokud podvozek stojí okolo 15 mil Kč, pak ta dílenská nástavba stojí odhadem 21 ...Zobrazit celý příspěvek
@technik
Díky za další upřesnění. Pak ovšem specifikace AČR jsou takový dílenský Rolls-Royce :-) Pokud podvozek stojí okolo 15 mil Kč, pak ta dílenská nástavba stojí odhadem 21 mil Kč s DPH (cca 1 mil USD).
Už jsme to tu dvakrát zmínil americký kontejnerový systém M7 FRS. Jako alternativa k pojetí AČR je tady pár fotek z pole: jeden kontejner M7 a „malý" stan je vše, co US ARMY preferuje pro polní opravárenské dílny: https://www.flickr.com/photos/...
Náhled na to, co se dnes vše dělá za kontejnerové vojenské aplikace. Jeden z velkých amerických výrobců: http://www.gichner.us/index.ht... Skrýt celý příspěvektechnik: tak trochu nechápu proč by se ten kontejner sundával až na vagóně, když už by šlo o elektrifikovaný úsek... jinak nakládka se dělá v prostoru k tomu určeném, vyjma nějakou ...Zobrazit celý příspěvek
technik: tak trochu nechápu proč by se ten kontejner sundával až na vagóně, když už by šlo o elektrifikovaný úsek... jinak nakládka se dělá v prostoru k tomu určeném, vyjma nějakou krizovku, a tam nikde žádný troleje nezavazí, naopak je často možnost využít pro nakládání kontejnerů nějakou místní techniku. Co se technického řešení dílny samotné týče, studie proveditelnosti na to asi není, z toho co vidím v provozu (a nejen u armád) si myslím že by to šlo. Nicméně uznávám že nějaký génius chtěl ušetřit za jedno auto a tak dílny musí mít schopnost tahat pandury, což není prostá modernizace (V3S utáhne sotva sebe, natož OT-64) a nic jiného než speciál to prostě nesplní a nějaký hybrid "vylepšený nosič kontejnerů" se schopností tahat 25+ tun je asi reálný jen v internetových diskuzíchSkrýt celý příspěvek
Ty ale nemůžeš použít standartní ISO kontejner, další věc nejsem si jist ale nebudeš schopný na vagóně sundat kontejner kvůli trolejim. Takže nevím jak to chceš přepravit po ...Zobrazit celý příspěvek
Ty ale nemůžeš použít standartní ISO kontejner, další věc nejsem si jist ale nebudeš schopný na vagóně sundat kontejner kvůli trolejim. Takže nevím jak to chceš přepravit po zeleznici, namontovat pod mechanismus kontejnerů generátor a narvat tam všechny požadované věci. Nezapomeňte že ten kontejner musí splňovat desítky požadavků jako zatepleni, hermetiku,hygienu,el.rozvody,modulárnost,elektromagnetické stínění a to ti z klasikyho ISO kontejnerů udělá pidiskatuli.Skrýt celý příspěvek
Pánové, Starlight má pravdu, snažíte se sice hezky argumentovat, ale řekněme si to na rovinu- nevýhody kontejnerového řešení nejsou pro tuhle aplikaci zásadní. Bavíme se o nějakém ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, Starlight má pravdu, snažíte se sice hezky argumentovat, ale řekněme si to na rovinu- nevýhody kontejnerového řešení nejsou pro tuhle aplikaci zásadní. Bavíme se o nějakém zdržení při vagónování, ale sundání kontejneru z náklaďáku a naložení na vagón je přeci pro logistiku běžná operace, u vozidla které se bude primárně přesunovat po vlastní ose je to nevýhoda doopravdy o ničem. Druhý potencionální problém- nižší prostupnost terénem, o trochu nižší... pokud by to bylo dedikované vyprošťovací vozidlo tak samozdřejmě, to by byl problém, ale u dílny to prostě není zásadní.
Co naopak je zásadní je dostupnost- samozdřejmě celý prapor se neposadí na zadek protože jim exnula dílna, ale přecijen ty prapory nemají techniky nazbyt a nedostupnost oprav v místě nasazení může znamenat nedostupnost jiné techniky kterou už skutečně budou potřebovat... samozdřejmě předpokládám že většinu oprav ty dílny nezvládnou provést protože se jim vysype auto nikoliv nářadí, což je vlastně trochu odvážný předpoklad.
tryskac: tak pokud k tomu máte takový přístup... no řekněmeurčitě to není první nosič kontejnerů na světě. Navíc TATRAPAN... cože je na tom tak zajímavého?Skrýt celý příspěvek@tryskac To je samozřejmě pěkné, ale my potřebujeme víc jak 3 místa v kabině. @MALI: Multilift s naloženým kontejnerem bude mít výšku téměř 4 metry, tohle má o 30 cm méně, ...Zobrazit celý příspěvek
@tryskac
To je samozřejmě pěkné, ale my potřebujeme víc jak 3 místa v kabině.
@MALI:
Multilift s naloženým kontejnerem bude mít výšku téměř 4 metry, tohle má o 30 cm méně, takže kudy se neprotáhne četa oprav, tudy se neprotáhne zásobovací četa. Navíc je to sedmička s centrálním huštěním pneumatik, takže se může snížit na 3 580 mm resp. na 3 380 mm. (Pro ostatní - těch 3 700 mm je Pandur s věží v bojové poloze) Stejné fígle se nechají použít při železniční přepravě. Navíc po ose budou v Pobaltí dříve, než se vybere vlečka pro vagónování.Skrýt celý příspěvekNení to tak jednoduchý. Přirážka podvozku se hlavně týkala montazi a vývoje pancéřové kabiny. Dále mnoho úprav podvozku pro zástavbu nástavby, vývody PTO a podobně. Střední ...Zobrazit celý příspěvek
Není to tak jednoduchý. Přirážka podvozku se hlavně týkala montazi a vývoje pancéřové kabiny. Dále mnoho úprav podvozku pro zástavbu nástavby, vývody PTO a podobně. Střední automobil to byt nemohl protože jeden z hlavních požadavků AČR je odsun pandurů o hmotnosti 20 tun proto má nová dílna 27 tun a je na podvozku 8x8 kvůli rozložení váhy na nápravy a podobně. To už pak řeší vyhláška o schvalování technické způsobilosti vozidla. Opravdu to není tak jednoduche jak se na první pohled zdá.Skrýt celý příspěvek
@MALI Máš dozajista pravdu. Jenže je tu drobný detail :-) Každý mechanizovaný prapor má v rotě logistiky svoji zásobovací četu. A ta má tabulkově ve stavu 7 vozidel Tatra ...Zobrazit celý příspěvek
@MALI
Máš dozajista pravdu. Jenže je tu drobný detail :-)
Každý mechanizovaný prapor má v rotě logistiky svoji zásobovací četu. A ta má tabulkově ve stavu 7 vozidel Tatra 815-2 Multilift Mk.IV (přepravník kontejnerů s nakladačem), každé s velkým přívěsem na kontejner. Takže ano, přepravní omezení jsou, stejně jako u každého komerčního kamionu, tedy pokud se bavíme o standardizovaných ISO kontejnerech.
AČR od roku 1995 do roku 2007 odebrala minimálně 214 těchto vozidel, která jsou předchůdcem novějších Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA.Skrýt celý příspěvekniekto vymyslal uz vymyslene:
http://www.armadninoviny.cz/sl...
a ano, je to v portfoliu CSGniekto vymyslal uz vymyslene:
http://www.armadninoviny.cz/sl...
a ano, je to v portfoliu CSGTo Starlight: pro přepravu po železnici se dá kontejner sundat z podvozku (chce to ale mechanizaci a čas) ale pokud chcete s naloženým kontejnerem na Tatře podjet nějaký most, ...Zobrazit celý příspěvek
To Starlight:
pro přepravu po železnici se dá kontejner sundat z podvozku (chce to ale mechanizaci a čas) ale pokud chcete s naloženým kontejnerem na Tatře podjet nějaký most, nebo vedení el. napětí, hned máte problém; pak se také v reálu může stát, že většina jednotky Vám projede přímo ale bude čekat na jedno vozidlo, které musí jet oklikou...Skrýt celý příspěvek@technik Díky za reakci. Já vím, že „armáda“ má požadavky, ale to „armáda“ jsou nějací lidé. Co se týče přepravní výšky, o tom vím, proto jsme, psal o možnosti při ...Zobrazit celý příspěvek
@technik
Díky za reakci. Já vím, že „armáda“ má požadavky, ale to „armáda“ jsou nějací lidé.
Co se týče přepravní výšky, o tom vím, proto jsme, psal o možnosti při transportu rozložit. Stejně tak vím o objemu, ale pohled dovnitř jasně ukazuje, že kolik se tam vozí prázdného vzduchu, například jen proto, že horní rohy dílny jsou kvůli tomu sražené. Volba opravdu velkého vozidla 8x8 T815-7 má pak konkrétní dopady na náklady na životní cyklus, přepravitelnost, atd.
Pozor: kontejnerové řešení neznamená, že to musí hned být standardizovaný hranatý ISO ocelový kontejner, které se dají skládat štosovat na sebe. Tyto nástavby se mohu dělat i hliníkových slitin/plastů s upravenými tvary nebo výškou. Měly by ale zůstat standardizované ohledně možnosti interface auto – kontejner, manipulátory a jeřáby.
@rase
To je mnohem složitější. MO ČR právě utratilo nemalý peníz za kusovou výrobu něčeho, co mohlo být zřejmě levnější.
Za prvé, VTÚ nakoupila podvozek od Tatry a s přirážkou ho prodala dále MO. Přidaná hodnota VZU byla ale jen ta účelová nástavba. MO mohlo nakoupit podvozky od Tatry přímo, VTU mohlo udělat „kontejnerové“ řešení. Nebo to rozdělit na levnější střední nákladní automobil a přívěs, atd. Přeci jen tatra 8x8 815-7 je už opravdu velký náklaďák.
Za druhé větší sériovostí a standardizací si za stejné peníze mohla pořídit více. AČR si v této akci pořídila 5 dílenských vozidel a vyčerpala daný balík peněz. V „elitních“ mechanizovaných praporech se to ale stále v rotě logistiky hemží dílnami a dalšími speciály na podvozku V3S. To proto, že před desetiletími to nikdo neudělal kontejnerové. Podvozky V3S se mohly snadno vyměnit a specializované nástavby by se jen přehodily. Nebo naopak.
Výsledkem současného nákupu je dobrý trend, že modernizujeme a odškrtla se jedna položka. Ale je to zoufale pomalé. Rota logistiky mechanizovaných praporů je jako celek jsou stále jen směs nového a muzeálního (V3S). To je bude brzdit například při taktickém přesunu (rozdílné rychlosti, průchodnost, spolehlivost). To ale není už tak dobré.
Nedalo se změnou požadavků a konceptu někde významně ušetři a koupit za to více podvozků a specializovaných kontejnerů? A hlavně, šlo by to příště lépe?Skrýt celý příspěvekStarlight: kontejnerové / modulární řešení je skvělá věc, ale někdy přináší spíš problémy. Ona i ložná plocha je pak výš (i těžiště), výrobně je logicky dražší a je toho víc co ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight:
kontejnerové / modulární řešení je skvělá věc, ale někdy přináší spíš problémy. Ona i ložná plocha je pak výš (i těžiště), výrobně je logicky dražší a je toho víc co lze vytknout. Píšu to jako člověk co je fanda modulárnosti, ale někdy je to zbytečné - u náklaďáku mi to přijde jako zbytečný luxus a spíš komplikace.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...