Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
- 20. 7. 2017
- 29 komentářů
- Tisková zpráva
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou generaci legendárního Albatrosu.
Klíčový projekt Aera Vodochody a jeho partnera, společnosti Omnipol, tím vstoupil do další fáze. Největší český letecký výrobce plánuje v této etapě vyrobit celkem čtyři letouny L-39NG – tři prototypy a jeden před-sériový kus.
První celý letoun L-39NG s novou certifikací by měl být hotov na koci roku 2019 a první dodávky zákazníkům pak mohou začít v roce 2020.
„Po celém světě je stále ještě na 60 uživatelů letounů L-39, zhruba 600 těchto strojů je stále v provozu. Tyto starší stroje bude potřeba postupně nahradit novými, proto věříme, že nová generace L-39 má velký potenciál uspět na trhu,“ uvedl president Aera Giuseppe Giordo.
Nová generace letounu přebírá to nejlepší od svého předchůdce – nízké provozní náklady, vysokou spolehlivost, snadnou logistiku a skvělé letové schopnosti – a tyto vlastnosti spojuje s moderní avionikou, nově vyvinutým motorem od výrobce Williams International a řadou dalších vylepšení. Nyní je ve výrobě zhruba 800 nových dílů, dalších 800 dílů L-39NG je převzato z původního Albatrosu.
Ze čtyř letounů, postavených v této fázi výroby, bude první z nich sloužit jako letový prototyp, dva letouny jsou určeny pro zátěžové a únavové zkoušky a čtvrtý letoun už by měl být dodán prvnímu zákazníkovi.
„V současnosti intenzivně jednáme s potenciálními zákazníky. Vážný zájem má hned několik zemí z řad stávajících uživatelů L-39, ale i dalších zemí, které v příštích letech čeká nezbytná generační obměna letky cvičných proudových letounů,“ doplnil president Aera Giuseppe Giordo.
Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních
L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje.
Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte
Související články
L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?
Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...
- 26.09.2015
- 41 komentářů
- Tisková zpráva
Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch
Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...
- 10.07.2016
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
České bitevníky opět v Pobaltí
Na letecké základně v Šiauliai v Litvě probíhá ve dnech 11. až 18. července 2016 druhá část ...
Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje
Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...
- 11.07.2017
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Včera maďarský minister vlastibrany prehlásil, že popri ručných zbraniach sa plánuje aj maďarská výroba bojových vozidiel pechoty, ručných protipancierových zbraní (RGW alebo Pzf ...Zobrazit celý příspěvek
Včera maďarský minister vlastibrany prehlásil, že popri ručných zbraniach sa plánuje aj maďarská výroba bojových vozidiel pechoty, ručných protipancierových zbraní (RGW alebo Pzf od DND) a cvičných lietadiel. S veľkou pravdepodobnosťou mohlo ísť o narážku na prenesenie výroby L-39NG do Maďarska:
https://honvedelem.hu/hirek/me... Skrýt celý příspěvekbez souhlasu Omnipolu něco jako přenos podniku do Maďarska nehrozí. Navíc letecká fabrika není tupá montovna, tu jen tak snadno nepřeneseš, pokud už nemáš fabriku s pokročilou ...Zobrazit celý příspěvek
bez souhlasu Omnipolu něco jako přenos podniku do Maďarska nehrozí. Navíc letecká fabrika není tupá montovna, tu jen tak snadno nepřeneseš, pokud už nemáš fabriku s pokročilou leteckou výrobou, stavět ji na zelené louce je úkol na desetiletí.Skrýt celý příspěvek
Ja si to tiež neviem predstaviť, žeby sa výroba tak sofistikovaného výrobku len tak preniesla do iného štátu. No niekedy aj "motyka vystrelí". Dúfam, že sa tak nestane.
Ja si to tiež neviem predstaviť, žeby sa výroba tak sofistikovaného výrobku len tak preniesla do iného štátu. No niekedy aj "motyka vystrelí". Dúfam, že sa tak nestane.
Vyroba se prece nemusi presouvat stylem 0 nebo 1. Prirozene je zacit od jednoduchsich veci, pripadne od celku, ktere jiz dnes treba dodavaji madarstsi dodavatele. Moznost taky je, ...Zobrazit celý příspěvek
Vyroba se prece nemusi presouvat stylem 0 nebo 1. Prirozene je zacit od jednoduchsich veci, pripadne od celku, ktere jiz dnes treba dodavaji madarstsi dodavatele. Moznost taky je, ze pokud je poptavka vylozene politicka, tak vyrobit komplet stroj krom kridel v CR, vyrobit i ta kridla v CR, prevezt to oddelene do HU kde to za potlesku domaciho publika smontuji a heleho, madarske letadlo jako z encyklopedie. Pokud je poptavka ciste politicka, i podobne divadlo muze byt vse co madarsky investor chce nebo potrebuje.
Podstatna ale je uz jen ta zminka o tom ze by k nejakemu prenosu mohlo dojit. Pokud to neni klasicke "ztraceno v prekladu", pak to muze signalizovat, ze madarsky vlastnik se nechce spokojit jen s tim neco vlastnit, ale ma ambice vyssi. A to pak pro Aero znamena zmeny a az se to jednou Omnipol rozhodne prodat, treba i konecnou v CR. Takovy scenar je ted ale hodne, hodne daleko.Skrýt celý příspěvekJa chápem, že to nepôjde hneď, že sa tam prenesie celá fy, ale môže to byť začiatok prenosu, najprv toto, potom toto a po kúskoch to odíde celé.
Ja chápem, že to nepôjde hneď, že sa tam prenesie celá fy, ale môže to byť začiatok prenosu, najprv toto, potom toto a po kúskoch to odíde celé.
Clanek: já si docela myslím, že držet obchodní podíl v zahraniční fabrice, tedy investovat v zahraničí a posílat si domů jen peníze je ještě o něco lepší, než vyrábět doma. To jen ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: já si docela myslím, že držet obchodní podíl v zahraniční fabrice, tedy investovat v zahraničí a posílat si domů jen peníze je ještě o něco lepší, než vyrábět doma. To jen v obecné rovině, protože si nemyslím, že Aero je zlatá slepice, která bude investorovi snášet zlatá vejce.Skrýt celý příspěvek
Jura99 Tu ale ide o Maďarsko a jeho najvyšší predstavitelia sa potrebujú prezentovať pred voličmi ako geniálni stratégovia a obchodníci. Ja by som postupný prenos výroby ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Tu ale ide o Maďarsko a jeho najvyšší predstavitelia sa potrebujú prezentovať pred voličmi ako geniálni stratégovia a obchodníci. Ja by som postupný prenos výroby nezľahčoval. Ide aj o politiku a domáce plusové body.Skrýt celý příspěvek
Se nám to pomalu rozjíždí. http://www.aero.cz/cz/o-nas/me... Pokud Šlechtová chce uspět v jednom z tří ...Zobrazit celý příspěvek
Se nám to pomalu rozjíždí.
http://www.aero.cz/cz/o-nas/me...
Pokud Šlechtová chce uspět v jednom z tří chystaných projektů PESCO,tak by se měla opřít o nějaké pořádné zázemí,s stroji pokud možno co nejmenšími náklady na provoz.
http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvekZabezpečila by sa kontinuita L 39 => L 39NG, akurát pohon bude iný, bude vyžadovať nové nástroje a celkovú infraštruktúru, ale mala by sa zlepšiť avionika, tak prečo nie. A stále ...Zobrazit celý příspěvek
Zabezpečila by sa kontinuita L 39 => L 39NG, akurát pohon bude iný, bude vyžadovať nové nástroje a celkovú infraštruktúru, ale mala by sa zlepšiť avionika, tak prečo nie. A stále to považujem tak trochu ako domáci stroj, aj keď sa do mňa niektorí diskutéri obujú.Skrýt celý příspěvek
Ak bude NG-čko spĺňať všetko čo deklaruje výrobca, hlavne ekonomickú prevádzku, mohlo by byť adekvátnou náhradou za olietané L39 v letectve OS SR.
Ak bude NG-čko spĺňať všetko čo deklaruje výrobca, hlavne ekonomickú prevádzku, mohlo by byť adekvátnou náhradou za olietané L39 v letectve OS SR.
Lukas Neříkám, že nemáte pravdu, v koncepci rozvoje Vzdušných sil se prostě o něčem podobném nepíše ani slovo. AČR ostatně s nákupem L 39 NG vůbec nepočítá, koupí ho CLV LOM což ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Neříkám, že nemáte pravdu, v koncepci rozvoje Vzdušných sil se prostě o něčem podobném nepíše ani slovo. AČR ostatně s nákupem L 39 NG vůbec nepočítá, koupí ho CLV LOM což je civilní organizace vlastněná MO. Dle plánů, které MO zveřejnilo se budou rozvíjet hlavně transportní kapacity ( nové vrtulníky a taktická transportní letadla) a hlavně pozemní síly např. dnes má vláda potvrdit zakázku na 60 vozidel Titus (se speciálními nástavbami pro spojaře, štáby a koordinaci palby) a 80 lehkých obrněných vozidel Iveco se speciálním vybavením pro NBC pluk v Liberci.Skrýt celý příspěvekACR posiada chyba więcej maszyn... Rozwiązania które proponują albo już istnieją, albo pojawią się wkrótce. Nie trzeba ich tworzyć "od nowa" tylko zintegrować z ...Zobrazit celý příspěvek
ACR posiada chyba więcej maszyn...
Rozwiązania które proponują albo już istnieją, albo pojawią się wkrótce. Nie trzeba ich tworzyć "od nowa" tylko zintegrować z maszynami.
Skoro zasobnik Saab ESTL (do samoobrony) można instalować na MiG-29 9-12 to i na L-159 jest to możliwe.
Warto zwrócić uwagę na pewien renesans lekkich maszyn mamy bojowego T-50, M346FT, JAK-130
Nie tylko biedne armie szukają tańszych nosicieli środków bojowych...Skrýt celý příspěvekLukas A kolik by jich AČR koupila? 3? Dovedete si představit náklady na vývoj? Elektronický boj (pokud vůbec) se bude řešit nějakým kontejnerem na Gripenech. AČR s L 159 při ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
A kolik by jich AČR koupila? 3? Dovedete si představit náklady na vývoj? Elektronický boj (pokud vůbec) se bude řešit nějakým kontejnerem na Gripenech. AČR s L 159 při zahraničních misích nepočítá, a to ani při operacích dle článku 5, české Alcy půjdou do války jen v případě, že bude napadena samotná ČR. Ostatně je otázka zda AČR tuší co s L 159 dál. Za pár let už jim bude 20 let a bude potřeba je modernizovat (Aero má např. připravené mokré křídlo), ale v žádných veřejně dostupných materiálech o rozvoji VS AČR o tom není ani slovo.Skrýt celý příspěvekJa to rozumiem - ale myślę tu o ACR Może zamiast myśleć o szturmowych śmigłowcach lepiej zainwestować w posiadane samoloty? Szczególnie że mając JAS39 możecie podjąć współprace ...Zobrazit celý příspěvek
Ja to rozumiem - ale myślę tu o ACR
Może zamiast myśleć o szturmowych śmigłowcach lepiej zainwestować w posiadane samoloty?
Szczególnie że mając JAS39 możecie podjąć współprace ze Szwedami. Ci maja choćby takie rozwiązania
http://saab.com/air/electronic...
W ramach projektu Gripena-e opracowywane są zasobniki EW (Jammer POD)
Z ALCA A-10 nie będzie, niemniej może być , ale być może udałoby się zrobić maszynę którę przy niskich kosztach eksploatacji może dość bezpiecznie operować na pierwszej linii. (Np. podczas operacji zagranicznych )Skrýt celý příspěvekLukas Myslím, že takové ambice nikdo nemá, L 39NG je privátní projekt primárně na export. Stát ho sice podporuje, prvním klientem bude CLV LOM (státní společnost, která pro AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Myslím, že takové ambice nikdo nemá, L 39NG je privátní projekt primárně na export. Stát ho sice podporuje, prvním klientem bude CLV LOM (státní společnost, která pro AČR zajišťuje letecký výcvik nových pilotů), ale Aero primárně míří na současné uživatele Albatrosů, což jsou většinou chudší státy. Proto také nabízí nejen dodávky nových letadel, ale i modernizaci stávajících za použití systémů vyvinutých pro L 39NG (cca 50% dílů je nových), záleží na tom co klient bude chtít, respektive co si bude moci dovolit. V Evropě by mohly mít zájem země jako Slovensko, Bulharsko nebo Litva. A mimo Evropu pak země bývalého SSSR (Gruzie, Kazachstán), případně nějaké africké státy. Takže cílem je relativně moderní cvičné letadlo, které bude levné na provoz a s minimem dílů, které podléhají vývozním povolením cizích států (motor je sice z USA, ale je civilní, většina ostatních dílů je česká včetně např. HUD displaye. Pro Vámi navrhovaný sytém by se těžko hledal kupec.Skrýt celý příspěvekA nie myślicie o tym by zintegrować L-39 z urządzeniami (zasobniki i inne) do walki radio-elektronicznej Wówczas mogłaby to być lekka maszyna wsparcia pola walki - wsparcia ...Zobrazit celý příspěvek
A nie myślicie o tym by zintegrować L-39 z urządzeniami (zasobniki i inne) do walki radio-elektronicznej
Wówczas mogłaby to być lekka maszyna wsparcia pola walki - wsparcia polegającego na paraliżowaniu łączności oraz urządzeń radiolokacyjnych przeciwnika....Skrýt celý příspěvekHorny: řikaj tomu tušim UL-39, ale jo, myslíme asi to samý letadlo. Dělaj na tom furt. Link k tomu moc nemám, jen např.: http://www.flying-revue.cz/ul-... ale ...Zobrazit celý příspěvek
Horny: řikaj tomu tušim UL-39, ale jo, myslíme asi to samý letadlo. Dělaj na tom furt.
Link k tomu moc nemám, jen např.:
http://www.flying-revue.cz/ul-...
ale skutečnej důvod havárie se tam nedočteš, pochopitelně se tím příliš nechluběj. Stalo se to během testu výchylky klapek, ale primární problém byl v ne uplně dobře navržený vejškovce.Skrýt celý příspěvekProtože plovoucí výškovka je výhodná především pro nadzvukové letadla a pro podzvukovou 39 nemá příliš smysl. Tak proč cpát peníze do vývoje - když je tolik jiných oblastí, kam je ...Zobrazit celý příspěvek
Protože plovoucí výškovka je výhodná především pro nadzvukové letadla a pro podzvukovou 39 nemá příliš smysl. Tak proč cpát peníze do vývoje - když je tolik jiných oblastí, kam je je třeba dát dřív?
Btw, právě nesmyslná plovoucí výškovka byla důvodem pádu prototypu letadla s turbofanem, co dělaj na ČVUTu.Skrýt celý příspěvekBylo to pro Albíka charakteristické, ale hlavní je, že to teď bude lépe létat. Třeba tam jednou dají lasery nebo plasmomety a bude to zase ten starý dobrý X-wing se svítícími ...Zobrazit celý příspěvek
Bylo to pro Albíka charakteristické, ale hlavní je, že to teď bude lépe létat.
Třeba tam jednou dají lasery nebo plasmomety a bude to zase ten starý dobrý X-wing se svítícími "špičkami" na koncích :)
Když pak ale čtete, že i windera raději běžně věší na závěsníky namísto wingtipu, protože to šetří životnost křídla....tak už tam na to asi nikdy nebude kabeláž, nebo maximalně jen na světla...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...