Obojživelné vozidlo námořní pěchoty AAV SU

AAV SU
První modernizovaný prototyp AVV SU. / SAIC

Science Applications International Corporation (SAIC) předala americké námořní pěchotě první modernizovaný obojživelný výsadkový transportér AAV-P7/A1 (Assault Amphibious Vehicle). Nový stroj označovaný jako AVV SU (AAV Survivability Upgrade) se vyznačuje zejména lepší mobilitou a balistickou ochranou.

Obojživelné operace stále aktuální

Jedním z hlavních úkolů americké námořní pěchoty (U.S. Marine Corps) je provádět obojživelné operace - tedy provádět výsadek z moře na pevninu na území protivníka. Mezi nejslavnější akce námořní pěchoty patří například vylodění v Inčchonu během korejské války.

Význam obojživelných operací neupadl, ba naopak. Vždyť 40 % světové populace (cca 3 miliardy lidí) žije do 100 km od pobřeží. Do 200 km od pobřeží pak žije 50 % populace na Zemi a leží tam také většina megaměst (více než 5 milionů obyvatel). Právě megaměsta se mohou podle americké námořní pěchoty stát budoucími bojišti.

Námořní pěchota však čelí smrtelnému nepříteli. Pokročilé raketové systémy ochrany pobřeží jsou smrtelnou hrozbou i pro velká výsadková plavidla převážející vojáky a pozemní/leteckou techniku. Námořní pěchota tak musí provádět výsadek z mateřských plavidel ve velké vzdálenosti od pobřeží a co nejrychleji překonat smrticí zónu pobřežních vod.

Základním vyloďovacím nástrojem námořní pěchoty jsou obojživelná vozidla AAV - ty jedou na hrotu obojživelného útoku, za podpory letecké složky, a mají za úkol prolomit obranu pobřeží a podporovat (včetně zásob) útočící mariňáky. V závěsu pak na pobřeží dosednou vyloďovací plavidla nebo vznášedla s těžkou technikou.

Námořní pěchota má ve výzbroji 1058 vozidel AAV. Původní plán počítal s vývojem nového stroje EFV (Expeditionary Fighting Vehicle) - avšak program byl z důvodu nedostatků financí a vývojových (technických) rizik ukončen. Místo toho se námořní pěchota soustředí na vývoj obojživelných kolových transportérů ACV a na modernizaci vozidel AAV. ACV ve výzbroji postupně nahradí část původních AAV.

Vylepšením projde celkově 392 vozidel AAV (4 prapory) za 194 milionů dolarů (fixní částka). Modernizovaná vozidla zůstanou ve službě až do roku 2035.

AAV SU

V současné době firma SAIC dodala první prototyp vozidla AAV SU - do konce května dodá zbývajících devět prototypů. Vozidla projdou jednoročním testováním u námořní pěchoty a v případě kladného hodnocení začne sériová modernizace vozidel AAV.

Hlavním cílem modernizace je vylepšit odolnost - nejen proti minám a IED, ale i proti balistickým hrozbám. Původní verze AAV nejen, že měly mizernou ochranu proti minám, ale riziko pro posádku představovaly i těžké kulomety. Například v roce 2005 bylo v Iráku v jediném vozidle zabito 14 mariňáků při najetí na IED.

“Dneska nejdeme nikde, kde se neobjevuje IED,” komentuje posílení ochrany John Garner, programový manažer programu AAV SU u SAIC.

Modernizované vozidlo AAV SU lze lehce rozpoznat pode přídavných modulárních balistických platů umístěných na bocích, střeše a čele vozidla. Sílu plátů, a tím i balistickou odolnost, lze volit podle očekávaných hrozeb.

V základním provedení keramické pláty mají hmotnost 4500 kg a chrání posádku před střelbou z těžkých kulometů. Každý plát je schopny udržet se nad hladinou a na vozidlo ho upevní pouze 2 mariňáci. Celé vozidlo lze vybavit pláty za 90 minut.

Dno vozidla posílil několik desítek milimetrů silný hliníkový pancíř, který údajně poskytuje (ve spojitosti s dalšími změnami) “rovnocennou ochranu na úrovni vozidel MRAP”. Pomůže i zvýšení světlé výšky vozidla o více než 70 mm.

Vylepšený AAV SU

AAV SU získalo také vnitřní balistické polstrování (spall liner). Polstrování pohlcuje případné střepiny vzniklé při zásahu pancíře střelou (jak ze střely, tak z pancíře) nebo výrazně zmenšuje a zužuje případný kužel mraku střepin směřující do vnitřního prostoru. Dodatečné polstrování získaly i palivové nádrže.

Výsadek získal nové balistické sedačky zachycené na stropě vozidla s vyvýšenými podstavci pro nohy - výrazně se tak snižuje riziko fraktury kotníků a nohou při případném najetí vozidla na IED. Velikost výsadku (18 mariňáků) byl zachován.

Výkon původního motoru VT903 byl zvýšen z 386 kW na 496 kW. Modernizací prošla také automatická převodovka. Jak se projevilo zvýšení výkonu motoru na jízdních a nautických vlastnostech se dozvíme až v průběhu vojenských testů.

Z principu mariňáci fungují v prvních hodinách a dnech při útoku samostatně a nemohou očekávat rychlé dodání zásob. Vozidla AAV proto slouží de facto i jako mobilní zásobovací a muniční základna. Díky upravenému vnitřnímu prostoru nyní dokáže AAV SU zásobovat proviantem a munici 18 mariňáků a tříčlennou posádku po dobu tří dní (dříve pouze 24 h).

Náklady na úpravu jednoho vozidla dosáhnou 1,65 milionu dolarů. Nepočítá se s modernizací zbraní nebo senzorů. Pokud půjdou testy dobře, počátečních operačních schopností první jednotka námořní pěchoty s novými AAV SU dosáhne v roce 2019.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace jaderného arzenálu USA za bilion dolarů

Ve Spojených státech probíhá bouřlivá debata o budoucnosti amerických jaderných sil. V současné době ...

Stryker dostane tesáky pro boj s ruskými BVP

Americká armáda (U.S. Army) plánuje vybavit své obrněné transportéry Stryker 30mm kanóny. V ...

Robotický mezek v námořní pěchotě doběhal

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ukončila program robotického dopravního prostředku LS3 ...

Dron UCLASS jako námořní vzdušný tanker?

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje v programu bezpilotního námořního letounu UCLASS ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • beepee
    07:33 18.03.2016

    fenri: Za prvé obránci dopředu neznají přesné místo vylodění, takže musí své síly rozmělnit na více úseků. Za druhé by vylodění předcházela dělostřelecká a letecká příprava, která ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Za prvé obránci dopředu neznají přesné místo vylodění, takže musí své síly rozmělnit na více úseků. Za druhé by vylodění předcházela dělostřelecká a letecká příprava, která by v ideálním případě zdecimovala obranné posty. A za třetí - nikdo nečeká, že se všichni mariňáci dostanou na břeh "bez ztráty kytičky". Hlavně první lajna to asi má těžké. A samozřejmě za za AAV následují LCA s těmi tanky.
    Tady je pěkné video, povšimněte si využití kouřové clony:

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:41 17.03.2016

    To je mi jasné. Ale jde mi o to "bezpečně". Pokud na plážích a v okolí budou vojáci, co budou mít něco víc, než .223, tak má tenhle mamut problém. Ale stejně je to krásný stroj. ...Zobrazit celý příspěvek

    To je mi jasné. Ale jde mi o to "bezpečně". Pokud na plážích a v okolí budou vojáci, co budou mít něco víc, než .223, tak má tenhle mamut problém.
    Ale stejně je to krásný stroj. Připomíná mi německé prvoválečné A7V nebo něco z verneovek. Mít to tak v Lešanech...Skrýt celý příspěvek

  • Safi
    22:36 17.03.2016

    Fenri - tohle není vyloženě bojové vozidlo, je to autobus, který má do boje bezpečně převézt kupu pěšáků (porovnejte kapacitu třeba s BMP-2 nebo Bradley) a podporovat je - a tím se ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri - tohle není vyloženě bojové vozidlo, je to autobus, který má do boje bezpečně převézt kupu pěšáků (porovnejte kapacitu třeba s BMP-2 nebo Bradley) a podporovat je - a tím se myslí i v článku zmíněné zásobování. O ničení nepřátelských obrněnců se mají postarat jiné zbraně...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:23 17.03.2016

    AAV SU je neochybně impozantní a úctyhodná mašina, ale pořád mi není jasné, proti čemu by měla bojovat? Co je její nepřítel? Mě to přijde tak na setřásání Japonců z kmenů palem pod ...Zobrazit celý příspěvek

    AAV SU je neochybně impozantní a úctyhodná mašina, ale pořád mi není jasné, proti čemu by měla bojovat? Co je její nepřítel? Mě to přijde tak na setřásání Japonců z kmenů palem pod Hendersonem... Libovolný tank, či lepší BVP si s tím musí poradit. A pro PTŘS či bitevní vrtulník je to doslova lahůdka.
    Co má být nepřítelem tohoto stroje? Není lepší (byť zásadně v nižším počtu) LCA s plnokrevným tankem či BVP?
    DíkySkrýt celý příspěvek

  • crusader
    21:15 17.03.2016

    Bodie Souhlasím a děkuji za přesnění, jen jsem rozporoval, že Inčchon byl největší operací USMC. Iwo jima byla rozhodně větší a osobně si myslím, že Tarawa, Peleliu nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Bodie
    Souhlasím a děkuji za přesnění, jen jsem rozporoval, že Inčchon byl největší operací USMC. Iwo jima byla rozhodně větší a osobně si myslím, že Tarawa, Peleliu nebo Guadalcanal (i když tam to byla také záležitost US army) slavnější (i když asi i krvavější).Skrýt celý příspěvek

  • Bodie
    21:01 17.03.2016

    Crusader: na Iwo Jime se v den D vylodila 4. a 5. divize, 3. se zapojila o pár dní později. Na Okinawe se bojů zúčastnili jen 1. a 6. divize, 2. setrvala v záloze a pár dní po ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader: na Iwo Jime se v den D vylodila 4. a 5. divize, 3. se zapojila o pár dní později. Na Okinawe se bojů zúčastnili jen 1. a 6. divize, 2. setrvala v záloze a pár dní po invazi odplula na Saipan.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    19:25 17.03.2016

    Tak Tarawa (Betio), Peleliu nebo Okinawa jsou rozhodně slavnější a z hlediska počtu účastnících se mariňáků i většími operacemi. U Inčchonu se vylodily z USMC jen 1st Marine ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Tarawa (Betio), Peleliu nebo Okinawa jsou rozhodně slavnější a z hlediska počtu účastnících se mariňáků i většími operacemi.
    U Inčchonu se vylodily z USMC jen 1st Marine Regiment a 5th Marine Regiment.
    Například vylodění na Tarawě provedla 2nd Marine Division, na Peleliu 1st Marine Division a třeba vylodění na Iwo jimě se účastnily 3 divize USMC (3, 4 a 5) stejně jako na Okinavě (1, 2 a 6).
    Takže Inčchon není ani největší ani nejslavnější vylodění USMC.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    18:06 17.03.2016

    To crusader
    S týmto nesúhlasím, Operácia Chromite bola najväčšia a najúspešnejšia obojživelná operácia USMC v moderných dejinách až do akcií počas Púštnej búrky.

    To crusader
    S týmto nesúhlasím, Operácia Chromite bola najväčšia a najúspešnejšia obojživelná operácia USMC v moderných dejinách až do akcií počas Púštnej búrky.

  • crusader
    16:35 17.03.2016

    To admin
    No myslím, že bych našel slavnější operace USMC než vylodění u Inčchonu, když už tam ta věta po opravě musela zůstat.

    To admin
    No myslím, že bych našel slavnější operace USMC než vylodění u Inčchonu, když už tam ta věta po opravě musela zůstat.

  • Sgt Murphy
    15:51 17.03.2016

    Mezi nejslavnější akce námořní pěchoty patří vylodění v Den D během druhé světové války... Je to ironické samozrejme, ale US Marines sa na vylodení v Normandii ...Zobrazit celý příspěvek

    Mezi nejslavnější akce námořní pěchoty patří vylodění v Den D během druhé světové války... Je to ironické samozrejme, ale US Marines sa na vylodení v Normandii nepodieľali...
     
    Díky za všímavost. Upraveno. AdminSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2