B-21 Raider na obzoru a 30 let od prvního letu bombardéru B-2 Spirit

B-21 Raider na obzoru a 30 let od prvního letu bombardéru B-2 Spirit
B-2 Spirit / USAF (Zvětšit)

20. srpna v „tajném“ výrobním závodě Plant 42 (Kalifornie) společnosti Northrop Grumman proběhl slavnostní ceremoniál k příležitosti 30 let od prvního letu strategického stealth bombardéru B-2 Spirit. V závodě Plant 42 rovněž vzniká nový bombardér B-21 Raider.

B-2 Spirit se poprvé odlepil od země 17. července 1989 z letiště závodu Plant 42. Jednalo se o vrcholnou zbraň Studené války, která měla Spojeným státům umožnit provést konvenční nebo jaderný úder prakticky kdekoliv na Zemi. Se svým organickým doletem 11 000 km a s možností tankování ve vzduchu je dosah B-2 Spirit prakticky neomezený (nejdelší známá mise trvala 44,3 hodin).

V případě válečného konfliktu v Evropě B-2 mohl okamžitě vzlétnout ze Spojených států a zhruba po osmi hodinách letu začít bombardovat postupujícího nepřítele. Podle teoretiků Pentagonu tři bombardéry B-2 Spirit (zřejmě pomocí kazetové munice CBU-97) mohly zničit celou sovětskou mechanizovanou divizi (350 vozidel).

Celkově vzniklo 21 letounů (aktivních je stále 20 strojů) a prvním bojovým křtem B-2 prošly během bombardování Jugoslávie v roce 1999. Bombardéry Spirit se zapojily také do bojových operací v Iráku a Afghánistánu.

„B-2 měly za úkol udeřit na integrované srbské systémy protivzdušné obrany, vojenská letiště, velitelská a řídící centra, sklady munice a další vysoce hodnotné cíle v zemi,“ uvedl při slavnostním ceremoniálu generálmajor James Dawkins, velitel Osmé letecké armády (8th Air Force) a vedoucí společného operačního centra pro globální údery J-GSOC (Joint-Global Strike Operations Center).

„B-2 byly první, kdo reagoval na teroristické útoky z 11. září. Jejich cílem byly Talibanem kontrolovaná polní letiště, raketové systémy země-vzduch a výcvikové tábory teroristů al-Káidy,“ dodal Dawkins.


Generálmajor James Dawkins během slavnostního ceremoniálu v závodě Plant 42; větší foto / USAF

B-2 Spirit je působivé letadlo, ale jeho provozní náklady jsou značené. Pokud započteme vývojové náklady, jeden bombardér B-2 přišel americké daňové poplatníky na více než dvě miliardy dolarů. Letová hodina B-2 v roce 2010 stála údajně 135 000 dolarů (metodika výpočtu je ale neznámá). Průměrná nasaditelnost bombardérů B-2 je přitom pouze 50 %. Naproti tomu nasaditelnost bombardérů B-52 dosahuje 75 % a letová hodina stojí dvakrát méně.

Americké letectvo kromě B-2 Spirit (20 ks) provozuje nadzvukový bombardér B-1B Lancer (62 ks) a zasloužilý strategický bombardér B-52H Stratofortress (75 ks). Největší problémy, co se týče nasaditelnosti a provozních nákladů, jsou s letouny B-1B a B-2.

Americké letectvo počítá s vyřazením B-2 nejpozději v roce 2032 a bombardérů B-1B v roce 2036. Odchod obou letadel do důchodu je naplánován do doby dosažení plných operačních schopností nových bombardérů B-21 Raider. Naopak robustní a vysoce univerzální (ve smyslu nesené munice a možných misí) B-52 zůstane ve výzbroji až do 50. let 21. století.


B-2 Spirit

V současné době americké letectvo provozuje devět bombardovacích letek. V každé letce najdeme 12 okamžitě nasaditelných bombardérů. Americké letectvo ale do roku 2030 požaduje ke splnění všech úkolů 14 bombardovacích letek (celkově 386 letek), to znamená navíc 60 vždy připravených bombardérů. V každé letce přitom musí být navíc dva až tři bombardéry jako záloha, takže do roku 2030 letectvo potřebuje aspoň 75 nových bombardérů B-21 Raider.

Z toho důvodu zřejmě bombardéry B-2 zůstanou ve službě i po zmíněném roce 2032, protože jednoduše nebude možné v omezeném čase vyrobit dostatečný počet B-21.

Jak vlastně postupují práce na bombardéru B-21 Raider? Údajně podle plánu a daného rozpočtu, ale konkrétních informací o programu je naprosté minimum. Ví se však, že první let prototypu B-21 proběhne v prosinci 2021 a se zavedením do služby se počítá v roce 2025. Výrobu B-21 opět zajistí závod Plant 42 v Kalifornii, kde za tímto účelem vyvstalo několik nových budov a výrobních hal.


Přelet B-2 nad Plant 42

Jaké B-21 získá schopnosti, není známo, ale půjde nepochybně o strategické bombardovací letadlo s velmi dlouhým doletem, s únosnou provozní cenou a nasaditelností. Hlavním úkolem B-21 bude penetrovat (v kombinaci s novými zbraněmi dlouhého dosahu) protivzdušnou obranu protivníka.

Northrop Grumman vyhrála soutěž na vývoj B-21 v roce 2015 a od počátku vývoje do prvního letu uplyne tedy jen šest let. B-21 Raider zřejmě bude sazet především na vyzrálé a ověřené technologie. Na vývoji B-21 se podílí mimo jiné firma Pratt & Whitney, která vyrábí motory F135 pro letouny F-35 Lightning II. Dá se tedy očekávat, že B-21 Raider získá dvojicí motorů odvozených od této pohonné jednotky.

První letka B-21 vznikne na základně Ellsworth v Jižní Dakotě. Ta je nyní domovem bombardérů B-1B Lancer z 28. bombardovacího křídla (28th Bomb Wing). Následovat bude 7. bombardovací křídlo (7th Bomb Wing) ze základny Dyess v Texasse, opět s bombardéry B-1B.

Následně B-21 zamíří k 509. a 131. bombardovacímu křídlu (509th Bomb Wing, 131st Bomb Wing) na základně Whiteman v Missouri, kde (zřejmě) nahradí stealth bombardéry B-2 Spirit.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americký bombardér B-21 Raider získá jaderné střely

Americké letectvo (US Air Force) pro bombardér B-21 vybralo bojové jméno “Raider” (Nájezdník). ...

B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky ...

F-35, PCA, B-21: Americká bojová letadla budoucnosti za stovky miliard dolarů

Rozpočtový úřad amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) vydal před týdnem rozpočtovou ...

Strategický bombardér B-21 Raider poprvé vzlétne v roce 2021

Pokud se nic nezvrhne, nový strategický bombardér B-21 Raider amerického letectva (USAF) se poprvé ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dejf
    17:26 23.08.2019

    No prostě B1 i B2 stárnou, nový nikdo nevyrobí, protože by to bylo jak dneska tesat válečnou loď ze dřeva. Doba je jinde, některý řešení jsou už dávno překonaný, tak proč se nimrat ...Zobrazit celý příspěvek

    No prostě B1 i B2 stárnou, nový nikdo nevyrobí, protože by to bylo jak dneska tesat válečnou loď ze dřeva. Doba je jinde, některý řešení jsou už dávno překonaný, tak proč se nimrat s 30 (40 u B1) let starou konstrukcí, když všechno pro novej stroj mají víceméňe v šuplíku.

    Spíš to vypadá tak, že obtížná zjistitelnost je víc než nadzvuk, proto B21 vypadá jak vypadá. Asi kdyby chtěli, tak velkýho bratříčka F35 dokážou vyrobit taky.

    A jestli takovou mrchu dostanou do služby (asi IOC no....) v roce 2025, tak klobouk dolů. Jestli bude cena nějaká normální, tak má logiku nahradit všechno mimo B52 a zjednodušit si život a údržbu.

    Zachování B52 má taky logiku, na některý situace je prostě náklaďák lepší.Skrýt celý příspěvek

    • dusan
      18:54 23.08.2019

      Paradoxne je nadzvuk u strategických bombardérov vyslovený nezmysel. Extrémne predražuje konštrukciu, pre množstvo paliva ju zväčšuje a i tak moderným raketám neutečie .... a ...Zobrazit celý příspěvek

      Paradoxne je nadzvuk u strategických bombardérov vyslovený nezmysel. Extrémne predražuje konštrukciu, pre množstvo paliva ju zväčšuje a i tak moderným raketám neutečie .... a rýchlosť tiež pre veľkú spotrebu až tak nemôže využiť. Tu-160M2 je u mňa kolosálny nezmysel, ktorý síce môže slúži na "strašenie" letmi okolo pol zemegule, ale v reálnom boji je proti modernej armáde nepoužiteľný ... resp. použiteľný tak isto ako staré B-52 či Tu-95.

      Dnes platí, že prežije ten kto nie je videný .....Skrýt celý příspěvek

      • gangut
        20:25 24.08.2019

        Ale to je samozrejme blbosť. Každe z lietadiel je vytvorene pre inú doktrínu. Američania predpokladali. že neviditelná B2 priletí nad ciel, ktorý zasype gravitacne zhadzovanýmoi ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale to je samozrejme blbosť. Každe z lietadiel je vytvorene pre inú doktrínu. Američania predpokladali. že neviditelná B2 priletí nad ciel, ktorý zasype gravitacne zhadzovanýmoi bombami. Úlohou Tu-160 je dostať sa vysokou rýchlosťou do oblasti, z ktorej odpáli strely s dlhým doletom kvoli minimalzacii reakcnej doby. Teoria v pripade B-2 je samozrejme nezmyselná, kdežto pre koncepciu použitia Tu-160 stačí modernizácia. Strelu s dosahom nejakých 5000 km zvládne odpáliť aj Tu-95 bez toho aby bol ohrozený PVO.Skrýt celý příspěvek

        • logik
          23:16 24.08.2019

          Gagnut: Která protivzdušná obrana je schopna zachytit B-2 na 300 km - což je v pohodě v dostřelu JASSM, nemluvě o JASSM-ER s doletem 1000km? Že považuješ koncepci B-2 za ...Zobrazit celý příspěvek

          Gagnut:
          Která protivzdušná obrana je schopna zachytit B-2 na 300 km - což je v pohodě v dostřelu JASSM, nemluvě o JASSM-ER s doletem 1000km? Že považuješ koncepci B-2 za nesmyslnou?

          A jaký letoun je účelnější? 270 tunový T-160, který může zaútočit 12 cruise missles, nebo 170 tunový B-2, který může zaútočit s o nic větším rizikem 16 JASSM-ER s podobnou (oproti Kh-55 mají dokonce těžší hlavici) ničivou silou?

          Nadzvuková rychlost Tu-160 je pak krásná.... dokud si neuvědomíš, jak klesá dolet Tučka při použití nadzvukové rychlosti. Což znamená mít po cestě tankery, které tam doletí jaksi jen podzvukově a tak výhoda nadzvuku se jaksi ztrácí. O užitečnosti nadzvuku pro bombardéry krásně vypovídá to, že B-1A vůbec do výzbroje zařazené nebyly a B-1B jsou z trojice (B-52, B-1B a B-2) vyřazovány nejdříve.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:05 23.08.2019

    V ideálním případě půjde v případě B-21 o vnější tvar velice podobný bombardéru B-2, případně naváže na program ATB (Advanced Technology Bomber) z 80. let, který předcházel jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    V ideálním případě půjde v případě B-21 o vnější tvar velice podobný bombardéru B-2, případně naváže na program ATB (Advanced Technology Bomber) z 80. let, který předcházel jeho vývoji - viz obrázek. Pokud použijí upravené motory z F-35, klidně i nějaké systémy a to vše v modulárním konceptu, tak to asi bude hodně zajímavý letoun.

    http://www.palba.cz/album/albu...

    Nutno zmínit, že v Číně pracují na velice podobném bombardéru, o kterém se rovněž nic moc neví. Je znám pod jménem H-20. Samotný způsob prezentace je až vtipně neoriginální, viz B-21 (nahoře) a čínský bombardér H-20 (dole):

    http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    12:28 23.08.2019

    Když ho plánují vyřadit tak to znamená jediné : jeho používání je vysoce neefektivní a bojová efektivita nízká. V zásadě je už nyní nebo do 5 let zcela nepoužitelný k úkolům pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Když ho plánují vyřadit tak to znamená jediné : jeho používání je vysoce neefektivní a bojová efektivita nízká. V zásadě je už nyní nebo do 5 let zcela nepoužitelný k úkolům pro které byl vytvořen. Tím je primárně provádění útoku na silně bráněné cíle technologicky vyspělých protivníků tzn Rusko a Čína.

    S nástupem nových S-400/500/1000 a jejich čínských ekvivalentů je evidentně jakákoliv mise do nitra výše uvedených protivníků považována za více méně jednosměrnou a sebevražednou s nízkou pravděpodobností návratu.

    Po 15 letech promrhaných v Afghanistánu a Iráku to vypadá že se náskok USA hodně zmenšil pokud ještě nějaký zůstává.....

    B-1B byl hodně kompromisní kočkopes již od počátku. Bez ohledu na to, že je vysoce fotogenický je proti němu Tu-160 podařené letadlo, které pro mise pro které bylo plánováno může v modernizované podobě sloužit hodně dlouho.Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      12:54 23.08.2019

      TU-160M i B-1 trpí stejnými neduhy. Jen částečný STEALTH, mezikontinentální využití jen teoretické. Reálně pak má TU-160M plnit roli nosiče střel, tedy stejnou, jako B-21. B-1 ...Zobrazit celý příspěvek

      TU-160M i B-1 trpí stejnými neduhy. Jen částečný STEALTH, mezikontinentální využití jen teoretické. Reálně pak má TU-160M plnit roli nosiče střel, tedy stejnou, jako B-21.

      B-1 úlohu, pro kterou byl původně uvažován, pravděpodobně nemohl plnit nikdy. Pokud by měl shazovat klasické pumy, k cíli by se nejspíš nedostal. Roli nosiče střel s dlouhým doletem pak plnil B-2.

      Ono i využití TU-160M v případném konfliktu by nejspíš skončilo jejich zničením. Jsou sice rychlé, ale jsou vidět a do USA je to kus cesty. proto jich Rusko má jen pár a radši vyvíjí střely s dlouhým doletem.Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      13:26 23.08.2019

      Prani otcem myslenky? Jinak nevim z ceho dedukujete ze "jeho používání je vysoce neefektivní a bojová efektivita nízká" a jeste navic o tom napisete, ze jde o jedine mozne ...Zobrazit celý příspěvek

      Prani otcem myslenky? Jinak nevim z ceho dedukujete ze "jeho používání je vysoce neefektivní a bojová efektivita nízká" a jeste navic o tom napisete, ze jde o jedine mozne vysvetleni. Ne, neni to jediny mozny duvod.
      Dalsich duvodu proc muze B1 a B2 koncit je cela rada, nastrel:
      - nakladna modernizace cenou konkurujici az novym strojum
      - nakladny provoz (materialove je obrovsky skok i mezi F-22 a F-35, tim spise mezi F-35 (berme jako to nej co dnes kdo co do materialu, specialnich nateru atd. umi) a B2
      - zadny modernizacni balicek nezvysi pocet nasaditelnych kusu
      ...

      Kazdy z tech duvodu muze byt dostatecne silnym popudem na to zacit s vyvojem B21 a planovat vyrazeni B1 a B2 NEHLEDE NA TO jaka je jejich bojova hodnota. Ta muze byt furt stejne dobra jako kdysi. Davat do souvislosti s S-400 atd. je spekulace numero duo.Skrýt celý příspěvek

      • strikehawk
        14:23 23.08.2019

        Předně : v internetových diskusích kde se schází určitá komunita lidí se stejný zájmem používám zásadně tykání a zároveň elementární slušnost, kterou se snažím dodržovat....pokud ...Zobrazit celý příspěvek

        Předně : v internetových diskusích kde se schází určitá komunita lidí se stejný zájmem používám zásadně tykání a zároveň elementární slušnost, kterou se snažím dodržovat....pokud ti to vadí, omlouvám se ale nehodlám to měnit.
        Vyskytují se tady občas uražené infantilní reakce takže to neber osobně.

        V podstatě si odpovídáš sám a potvrzuješ co jsem napsal : kdyby byla bojová hodnota stejná jako v 90.letech tak by B-2 nepotřeboval modernizaci.....
        Samozřejmě, že systémy jako S-400 ztěžují značně působení B-2 stejně jako nová generace radarů apod. K tomu aby nový B-21 mohl mít alespoň určitou šanci na zdárné splnění úkolu v dosahu PVO protivníka potřebuje nový přístup …..více ve zkratce viz BALM

        Závěr je : B-2 je zastaralý stejně jako tvůj monitor, který sis koupil před 10-ti lety a má DVI a VGA ale chybí mu DisplayPort nebo HDMI pro přenos 4K. Upgrade technicky nemožný.....

        B-2 byl fantastický bombardér na počátku 90. let umožňující aspoň teoreticky to o čem Rusové a Číňani mohli jet snít. Ale doba, materiály, technologie se změnily a pro USA bohužel i technologické schopnosti jejich hlavních protivníkůSkrýt celý příspěvek

        • logik
          23:19 24.08.2019

          "kdyby byla bojová hodnota stejná jako v 90.letech tak by B-2 nepotřeboval modernizaci....." Todle je slušná demagogie. Každý bojový prostředek potřebuje modernizaci. " a má DVI ...Zobrazit celý příspěvek

          "kdyby byla bojová hodnota stejná jako v 90.letech tak by B-2 nepotřeboval modernizaci....."
          Todle je slušná demagogie. Každý bojový prostředek potřebuje modernizaci.

          " a má DVI a VGA ale chybí mu DisplayPort nebo HDMI pro přenos 4K. Upgrade technicky nemožný....."
          Upgrade je to ve skutečnosti velmi snadný, jen ho nikdo nedělá, protože se nový monitory sekaj jako cvičky s minimální cenou. Příměr k bojovým letadlům, co stojej majlant, je teda dosti mimo.Skrýt celý příspěvek

    • achi67
      17:09 23.08.2019

      S nástupem hypersonických střel je účinnost zmíněných kompletů i jejich čínských ekvivalentů velmi diskutabilní, řekl bych, včetně toho, že na zničení cílů, které tyto komplety ...Zobrazit celý příspěvek

      S nástupem hypersonických střel je účinnost zmíněných kompletů i jejich čínských ekvivalentů velmi diskutabilní, řekl bych, včetně toho, že na zničení cílů, které tyto komplety budou chránit, nebude vůbec nutné být v jejich dosahu...Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      17:16 23.08.2019

      ...Jasánek se nám nějak rozvášnil... :) "Po 15 letech promrhaných v Afghanistánu a Iráku to vypadá že se náskok USA hodně zmenšil pokud ještě nějaký zůstává....." ...která země ...Zobrazit celý příspěvek

      ...Jasánek se nám nějak rozvášnil... :)

      "Po 15 letech promrhaných v Afghanistánu a Iráku to vypadá že se náskok USA hodně zmenšil pokud ještě nějaký zůstává....."

      ...která země "stáhla" ten náskok USA a má kvalitativně srovnatelnou armádu?Skrýt celý příspěvek

    • logik
      23:34 24.08.2019

      " : jeho používání je vysoce neefektivní a bojová efektivita nízká." A proto např. v boji o Kobání tyto neefektivní letadla shodila třetinu tonáže bomb co tam NATO házelo. Vyloženě ...Zobrazit celý příspěvek

      " : jeho používání je vysoce neefektivní a bojová efektivita nízká."
      A proto např. v boji o Kobání tyto neefektivní letadla shodila třetinu tonáže bomb co tam NATO házelo. Vyloženě neefektivní letadlo.

      ¨"Tu-160 podařené letadlo, které pro mise pro které bylo plánováno může v modernizované podobě sloužit hodně dlouho."
      Tu-160 při svých 270 tunách MTOW unese 12 cruise missles. B-1B má MTOW jen necelých 220 tun, ovšem unese 24 JSAMM-ER s těžší hlavicí. Vzhledem k tomu, že žádná PVO nemá kapacitu zastavit B-1B v dosahu JSAMM-ER, tak pro provedení úderu "z dálky" je B-1 podstatně lepší, než Tu-160: lehčí letadlo doručí podstatně větší "payload".Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    21:57 22.08.2019

    ...ten náskok USA je neskutečný... tam kde ostatní "rivalové" slavnostně vytahují powerpointy, oni už plánují vyřazení a nástupce... Je to ukrutně drahé, ale levně to evidentně ...Zobrazit celý příspěvek

    ...ten náskok USA je neskutečný... tam kde ostatní "rivalové" slavnostně vytahují powerpointy, oni už plánují vyřazení a nástupce...
    Je to ukrutně drahé, ale levně to evidentně nejde. Na toto musí být ekonomika země natolik silná, aby toto a podobné dokázala krmit v provozu, hradit vývoj nástupce a přitom nezkolabovat. Když na to země nemá, tak dopadne jak CCCP/Rusko (buď to mám a zkrachuju, nebo si jen hraju že to mám, pro domácí publikum chtivé aspoň NĚČEHO na co být hrdé). Nebo je ještě možnost, že na to země nebo společenství zemí má, ale jsou pro ni přednější výdaje na import a ustájení negramotné masy tupých tedy snadno ovladatelných voličů, ovladatelných přes dávky, pěkně po socansku, po mě potopa.... že EU...Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      09:38 23.08.2019

      30 let od prvního letu - to je fakt neskutečné.

      30 let od prvního letu - to je fakt neskutečné.

    • liberal shark
      10:11 23.08.2019

      Svoboda, demokracie, právní stát a tržní hospodářství ...

      Svoboda, demokracie, právní stát a tržní hospodářství ...

      • Aja1984
        10:46 23.08.2019

        Souhlasím, s jednou drobností: Ne demokracie, ale ústavní republika, v ústavě zaručující svobody je právě síla (na rozdíl od nacistického Německa, či Sovětského Svazu kde ...Zobrazit celý příspěvek

        Souhlasím, s jednou drobností: Ne demokracie, ale ústavní republika, v ústavě zaručující svobody je právě síla (na rozdíl od nacistického Německa, či Sovětského Svazu kde demokraticky vládla většina). p.s. Právě republikáni (sever) během občanské války zvítězili nad demokraty (jih).Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          12:06 23.08.2019

          Tvrdit, že nacistickém Německu či v SSSR demokraticky vládla většina, to je vtip že?

          Tvrdit, že nacistickém Německu či v SSSR demokraticky vládla většina, to je vtip že?

          • Aja1984
            13:01 23.08.2019

            Diskuse na toto téma by byla jen hraní s pojmy. Z mého příspěvku je jasné jakou s jakou definicí slova demokracie pracuji. Vy používáte pravděpodobně jinou definici, dovolím si ...Zobrazit celý příspěvek

            Diskuse na toto téma by byla jen hraní s pojmy. Z mého příspěvku je jasné jakou s jakou definicí slova demokracie pracuji. Vy používáte pravděpodobně jinou definici, dovolím si tvrdit "modernější, či lidovější." Byť myslíme totéž, jen bychom se dohadovali o označení.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            13:39 23.08.2019

            Kdepak hraní s pojmy. Můžeme se dohadovat, co je to demokracie, ale pojem většina je definován matematicky. Jak jste dospěl k názoru, že v nacistickém Německu či v SSSR vládla ...Zobrazit celý příspěvek

            Kdepak hraní s pojmy. Můžeme se dohadovat, co je to demokracie, ale pojem většina je definován matematicky. Jak jste dospěl k názoru, že v nacistickém Německu či v SSSR vládla většina?Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    20:21 22.08.2019

    Uvidíme, aká bude realita, ale plány na rýchlosť nasadenia B-21 ma dosť prekvapujú ... Zrejme Amíci len budú miešať mix dnešných technológii a nechcú nič "revolučné" - čo by ...Zobrazit celý příspěvek

    Uvidíme, aká bude realita, ale plány na rýchlosť nasadenia B-21 ma dosť prekvapujú ...

    Zrejme Amíci len budú miešať mix dnešných technológii a nechcú nič "revolučné" - čo by skončilo v špirále stúpajúcich nákladov.

    A môžu si to dovoliť. Momentálne je svet oproti nim dosť pozadu a novovyrobené stroje Tu-160M budú vyzerať oproti B-21 ako exponát z múzea ....Skrýt celý příspěvek

    • harambe
      20:54 22.08.2019

      Možno práve označenie B-21(B-2.1) je v tomto prípadne relatívne výstižné.

      Možno práve označenie B-21(B-2.1) je v tomto prípadne relatívne výstižné.

      • Miroslav
        21:01 22.08.2019

        Alebo B-1 + B-2. Obe typy nahradí B-21.

        Alebo B-1 + B-2. Obe typy nahradí B-21.

        • GlobeElement
          09:40 23.08.2019

          B-1 je hezčí, ale evidentně se moc nepovedl. Měl to být nízko létající rychlý bombardér, ale v reálu se ukázalo, že je to slepá ulička.
          De facto je Tu-160M jeho protipólem.

          B-1 je hezčí, ale evidentně se moc nepovedl. Měl to být nízko létající rychlý bombardér, ale v reálu se ukázalo, že je to slepá ulička.
          De facto je Tu-160M jeho protipólem.

  • Miroslav
    18:28 22.08.2019

    Chápem, že vzhľadom na prevádzkové náklady sa USAF snažia unifikovať letku bombardérov na jeden typ avšak neverím, že 21-ka dokáže nahradiť schopnosti B-1. B-1 a B-2 sú 2 úplne ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápem, že vzhľadom na prevádzkové náklady sa USAF snažia unifikovať letku bombardérov na jeden typ avšak neverím, že 21-ka dokáže nahradiť schopnosti B-1. B-1 a B-2 sú 2 úplne rozdielné koncepcie ktoré nemožno zlúčiť do jedného univerzálneho strojaSkrýt celý příspěvek

    • balm
      19:35 22.08.2019

      Proč myslíte? B1B-Lancer reagoval na požadavky z roku 1965 AMSA. Nebo chcete-li obtížně zachytitelný bombardér pro průniky v nízkých výškách s dlouhým doletem a schopností ničit ...Zobrazit celý příspěvek

      Proč myslíte?

      B1B-Lancer reagoval na požadavky z roku 1965 AMSA. Nebo chcete-li obtížně zachytitelný bombardér pro průniky v nízkých výškách s dlouhým doletem a schopností ničit bodové i plošné cíle, včetně centrální oblasti Sibiře, s vysokým užitečným zatížením. Jenže dnešní svět není ten samý a podobnou práci zastanou jiné zbraňové systémy. Mimotoho, proč tam posílat pilotovaný a nákladný stroj, když stejnou práci odvedou střely s plochou dráhou letu, roje Gremlinů a další systémy, o kterých se plánovačům v roce 1965 ani nesnilo. Kdyby ano, stejně neměli technologie k realizaci. B-21 Raider se vyvíji pro potřeby 21. století, kde potřebujete dolet pro dlouhodobé mise, obtížnou zjistitelnost, užitečné zatížení a především prostředky pro řízení celého orchestru dronů, bezpilotních wingmanů a dalších zbraní.

      Spirit je sice impozantní stroj, ale také pomalu zastarává a komplexní modernizace 20 strojů nikdo nezaplatí. Pokud by USAF chtělo modernizovat B-2 Spirit na současnou úroveň a většinu schopností pro B-21 Raider, bavili bychom se o částce minimálně 1.5 miliardy USD za kus.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        20:54 22.08.2019

        Ak je koncept nadzvukového strategického bombardéra zastaraný, prečo sa Rusi snažia obnoviť výrobu TU-160 a pri živote udržujú silou mocou TU-22M ? Len uvažujem, netvrdím, že môj ...Zobrazit celý příspěvek

        Ak je koncept nadzvukového strategického bombardéra zastaraný, prečo sa Rusi snažia obnoviť výrobu TU-160 a pri živote udržujú silou mocou TU-22M ? Len uvažujem, netvrdím, že môj názor musí byť správny. V každom prípade B-1 dosahuje výkony ktoré bude ťažké nahradiť. Hlavne čo sa týka množstva a hmotnosti nesenej výzbrojeSkrýt celý příspěvek

        • Nesher
          21:33 22.08.2019

          Třeba proto, že na konkurenci v této oblasti nemají ani know-how a ani peníze?

          Třeba proto, že na konkurenci v této oblasti nemají ani know-how a ani peníze?

        • madrabbit
          07:43 23.08.2019

          Ona nadzvukovost obou je "pouze" pro průnik nad cíl, jinak létají podzvukově (spotřeba paliva). A jak je tu napsané, lepší je zřejmě nižší rychlost, velký dolet a velký náklad - a ...Zobrazit celý příspěvek

          Ona nadzvukovost obou je "pouze" pro průnik nad cíl, jinak létají podzvukově (spotřeba paliva). A jak je tu napsané, lepší je zřejmě nižší rychlost, velký dolet a velký náklad - a pak JASSM nebo ekvivalent. Proč riskovat drahý stroj. A v případě ochromení PVO nastoupí s "hloupým" nákladem přímo nad cíle. Prostě vyhodnotili tohle jako optimum. TU-160M je cesta zase peněz - létá to, mají kapacitu na výrobu - tak proč ne, ale tehdejší zadání už dnes také neplatí. I když ero je to nádherné (ale B-1 je hezčí:-)).Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          09:44 23.08.2019

          Asi nemají nic lepšího.

          Jsem-li v situaci, kdy soupeř má kulomety, ale já jen předovky, nic jiného neumím vyrobit, je pořád lepší dokonalejší předovka, než nic.

          Asi nemají nic lepšího.

          Jsem-li v situaci, kdy soupeř má kulomety, ale já jen předovky, nic jiného neumím vyrobit, je pořád lepší dokonalejší předovka, než nic.

      • strikehawk
        12:35 23.08.2019

        Podtrženo, sečteno jsou B-1B a B-2 v podstatě neúspěšné konstrukce a slepé cesty. Tažným koněm zůstává archaický B-52

        Podtrženo, sečteno jsou B-1B a B-2 v podstatě neúspěšné konstrukce a slepé cesty. Tažným koněm zůstává archaický B-52

        • MarcusMaximusVictus
          13:26 23.08.2019

          -ak je B-1B neúspešná konštrukcia a slepá cesta tak TU-160 je ako väčšie alterego B-1B ešte neúspešnejšia konštrukcia a slepá cesta... -B-2 je tak neúspešná konštrukcia, že Amíci ...Zobrazit celý příspěvek

          -ak je B-1B neúspešná konštrukcia a slepá cesta tak TU-160 je ako väčšie alterego B-1B ešte neúspešnejšia konštrukcia a slepá cesta...
          -B-2 je tak neúspešná konštrukcia, že Amíci chcú vyrobiť 100ks (5x viac než sa vyrobilo B-2) B-21 ktoré majú byť (na základe doterajších info.) v podstate modernejšou verziou B-2 pre 21. storočie. A Číňania si podľa ich propagandy "kuchtia" / chceli by "ukuchtiť" ich vlastnú verziu B-2/B-21.
          Ale je mi jasné (na základe autora), že B-1B a B-2 sú "neúspešné konštrukcie", lebo ich nepostavili Moskali...Skrýt celý příspěvek

          • strikehawk
            14:31 23.08.2019

            B-2 byl v 90. letech bezpochyby technologický průkopník a ikonický bombardér demonstrující technologický náskok. Doba se ale změnila a výrazně. 21 vyrobených kusů a technické ...Zobrazit celý příspěvek

            B-2 byl v 90. letech bezpochyby technologický průkopník a ikonický bombardér demonstrující technologický náskok. Doba se ale změnila a výrazně.
            21 vyrobených kusů a technické obtíže bránící ho smysluplně modernizovat prostě zabraňují ho zařadit mezi úspěšné konstrukceSkrýt celý příspěvek

    • dusan
      20:17 22.08.2019

      Až také astronomické rozdiely nie sú .... to, že je B-1 nadzvukový nemení nič na fakte, že oba stroje lietajú zväčša podzvukom. B-1 vznikal ako strategický stroj, ale dnes je ...Zobrazit celý příspěvek

      Až také astronomické rozdiely nie sú .... to, že je B-1 nadzvukový nemení nič na fakte, že oba stroje lietajú zväčša podzvukom. B-1 vznikal ako strategický stroj, ale dnes je "degradovaný" u taktického letectva, kde využíva svoju vytrvalosť. Prevádzka oboch typov je dosť drahá a oba sú dosť málo početné ... pri B-2 ide o vyslovený extrém. B-52 ich paradoxne prežije, pretože je najpočetnejší a najjednoduchší. Síce sa novému stroju nevyrovná, ale po pripravovanej modernizáciu je i tak za smiešnu cenu .... a hlavne na asymetrické konflikty v pohode stačí.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        09:46 23.08.2019

        Navzdory siláckým řečem spolu velmoci válčit nechtějí. B-2 nebo TU-160 stavějí proto, aby je proti sobě nepoužily. No a v těch konfliktech, kde jsou ochotny bojovat, stačí ta B-52 ...Zobrazit celý příspěvek

        Navzdory siláckým řečem spolu velmoci válčit nechtějí. B-2 nebo TU-160 stavějí proto, aby je proti sobě nepoužily.
        No a v těch konfliktech, kde jsou ochotny bojovat, stačí ta B-52 nebo její ruské protějšky.Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      09:42 23.08.2019

      Myslím si to samé, co BALM - B-1 nemá být nahrazena B-21, ale jinými typy zbraní, hlavně nepilotovanými střelami.
      B-21 je nástupcem B-2. Je to nosič těch zbraní, co nahrazují B-1.

      Myslím si to samé, co BALM - B-1 nemá být nahrazena B-21, ale jinými typy zbraní, hlavně nepilotovanými střelami.
      B-21 je nástupcem B-2. Je to nosič těch zbraní, co nahrazují B-1.

Načítám diskuzi...