Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Eurofighter
Foto: Německý Eurofighter Typhoon / Luftwaffe (Bundeswehr)

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim čtenářům ji přesto předkládáme, neboť věříme, že většinu z nich jistě zaujme. Oč tedy jde? Německým pilotům stíhaček Eurofighter Typhoon se v simulovaném souboji podařilo sestřelit americké stíhačky F-22A Raptor. Čtěte dále, jelikož se pak dozvíte, jak se jim to podařilo.

Německá kuchařka: Jak si naservírovat F-22A Raptor k obědu

Americký stíhač F-22A Raptor je bezpochyby nejpokročilejší letounem současnosti. Avšak na loňském leteckém cvičení Red Flag na Aljašce se německým pilotům stíhaček Eurofighter podařilo najít v jeho obraně slabiny. Situaci komentoval jeden německý pilot následovně: "Měli jsme k obědu salát z raptora."



Jak tedy sestřelit stíhačku F-22A Raptor? Rozhodně zapomeňte na radar, protože F-22 je na radaru díky "stealth" technologii špatně čitelná. Musíte se spolehnout na infračervené senzory, které odhalí horké spaliny vystupující z trysek motorů. Infračervený kulový senzor před kabinou eurofighteru dokáže tepelnou stopu raptora odhalit až na 50 kilometrů.

F-22 je konstruován především pro boj mimo vizuální kontakt BVR (Beyond-Visual-Range), při němž se spoléhá na své vynikající "stealth" vlastnosti. Vaší šancí je dostat se k němu co nejblíže a vtáhnout F-22 do agresivního "dogfightu", tzn. do klasického manévrovaného vzdušného souboje.

Trysky F-22 Foto: Trysky F-22 jsou obrovským zdrojem infračerveného záření. / Wikipedia

Eurofighter Typhoon je ve své čisté konfiguraci, tj. bez přídavných nádrží, oproti F-22 lehčí, menší a výkonnější. V souboji na blízko tak evropský letoun svého americké konkurenta překonává (resp. může překonat) v manévrovatelnosti, akceleraci a stoupavosti. Raptor sice může ve vertikální rovině manévrovat tryskami a měnit tak prudce směr letu, ale podobná akce jej stojí mnoho pohybové energie. Stroj při každé prudké změně směru ztratí rychlost a "propadne se", čímž se stává zranitelnější.

Pokud se již nacházíte v blízkosti raptoru, použijte svůj přilbový zaměřovač, "zamkněte" protivníka a odpalte střelu krátkého doletu. Přilbový zaměřovač je obrovskou výhodou stíhaček Eurofighter Typhoon. Piloti strojů F-22A Raptor se musejí bez přilbového zaměřovače obejít, neboť se Američanům nepodařilo kvůli technickým problémům vývoj adekvátní přilby dokončit.

Problém boje mimo vizuální dohled

Jak jste si všimli, klíčem k úspěchu je dostat se stíhačce F-22 Raptor "na tělo". Americké letectvo však oponuje, že je raptor konstruován především na boj mimo vizuální dohled. Zde se nejvíce uplatní přednosti amerického letounu, tedy vysoká rychlost, "stealth" vlastnosti, vynikající radar, vysoká nadmořská výška letu a pokročilé protiletadlové střely s dlouhým doletem.



Avšak spoléhat se pouze na boj mimo vizuální dohled je velice ošemetné. Vždyť již stíhačka F-4 Phantom II byla původně navržena pro BVR-boj. To byl také důvod, proč F-4 neměla zpočátku kanón pro blízky boj. Vietnamská válka však ukázala, že k precizní identifikaci cíle je nutné vizuální potvrzení protivníka. Jak připomíná magazín DVICE, nic nenasvědčuje tomu, že by se podobná praxe měla v blízké budoucnosti změnit, a to zejména při bojích nízké intenzity nebo při dodržování bezletové zóny.

Video: Manévrovací schopnosti Eurofighter Typhoon / YouTube

A pak je tu ještě problém s malou účinností raket s dlouhým doletem. Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka, nalézajícího se mimo vizuální dohled, pouze 24 střel. Studie došla k závěru, že jsou rakety s dlouhým doletem obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectvo myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod jí nevěřit.

Rozdílné pohledy na výsledky cvičení

Celkem přiletělo na cvičení Reg Flag osm letounů Eurofighter Typhoon pod vedením podplukovníka Marca Gruna. Po skončení cvičení nechtěl podplukovník přímo označit eurofightery za vítěze, ale jeho prohlášení tomu nasvědčují: "Odložil jsem si nějakou whisky. Pokud se někdo vrátil s dobrými výkony, a pokud víte, co je cílem BFM (základní bojové manévry – pozn. redakce) a dosáhnete toho, pak mu tu whisky naleji. A já nalil hodně whisky."

Jenže obdobná vyjádření kontrastují se závěry USAF. "Vypadá to, jako bychom měli zcela odlišné vzpomínky na výsledky BFM-střetů," komentuje jeden z pilotů raptorů.

Eurofighter

Foto: Němečtí piloti jsou na sestřely F-22 hrdí. Na obrázku kabiny eurofighteru vidíme zakroužkované tři značky F-22. / The Aviationist, Dietmar Fenners

Zdroje USAF přiznávají, že eurofighter má dobrý výkon a je vynikající v "první zatáčce", avšak poté se již naplno ukazují přednosti vektorovatelné trysky stíhaček F-22 Raptor. Americký stíhač měl také dosahovat mnohem lepších výkonů při vysokých úhlech náběhů. "Dosáhli jsme četných sestřelů,“ uvádí jeden z pilotů USAF.

Americký podplukovník Paul Moga, velitel 5252. stíhací perutě, pak smířlivě dodal: "Pouze piloti znají detaily každé letecké situace, do které se dostali. To je svatým standardem pilotů. Jedno je však jisté – raptory a eurofightery jsou smrtící kombinace."

 

Zdroj: Flight Global , DVICE

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace německých tanků Leopard 2 - Leopard 2 A7+

Německý hlavní bojový tank Leopard 2 je odborníky považován za jeden z nejlepších tanků na světě. Ač ...

Modernizace německých tanků Leopard 2 - Revolution MBT

Dnes budeme pokračovat v našem mini seriálu o posledních verzích tanků Leopard 2. Minule jsme si ...

Německá armáda kupuje kulomety MG5 (HK121)

Německý Bundeswehr se údajně rozhodl vyměnit své víceúčelové kulomety MG3 ráže 7,62 mm za nové ...

Německý voják budoucnosti Gladius

Německo již přes deset let intenzivně pracuje na svém vlastním projektu vojáka budoucnosti. Dříve ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rajco
    12:16 19.04.2013

    Velmi zajimavy a podnetny clanek. Kazdopadne me pobavila jedna vec, a sice komentar k vykonnosti strel dlouheho dosahu "Studie došla k závěru, že rakety s dlouhým doletem jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Velmi zajimavy a podnetny clanek. Kazdopadne me pobavila jedna vec, a sice komentar k vykonnosti strel dlouheho dosahu "Studie došla k závěru, že rakety s dlouhým doletem jsou obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectva myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod ji nevěřit."
    Negatvini formulace studie muze byt pouze zpusob jak dosahnout prideleni financi na vyvoj jeste "lepsi" strely dlouheho dosahu. Pokud to nebude potvrzeno z vice nezavislych zdroju tak tomu je mozne verit jen castecne.Skrýt celý příspěvek

  • Jarda P.
    12:08 19.04.2013

    Asi chybička.
    V článku je napsáno "Celkově na cvičení Reg Flag".
    Asi tam má být "Red Flag"

    Asi chybička.
    V článku je napsáno "Celkově na cvičení Reg Flag".
    Asi tam má být "Red Flag"

  • Jan Grohmann
    12:02 19.04.2013

    Ono je vůbec ošemetné porovnávat letouny. Bojová stíhačka je především systém, kde samotné letadlo - schopnosti letadla - tvoří jen část. Nedá se říct, že by Eurofightery jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono je vůbec ošemetné porovnávat letouny. Bojová stíhačka je především systém, kde samotné letadlo - schopnosti letadla - tvoří jen část.
    Nedá se říct, že by Eurofightery jsou lepší než F-22. Každopádně F-22 není ve všech směrech nejlepší.Skrýt celý příspěvek

  • Jarda P.
    11:57 19.04.2013

    Čekal jsem, že bude v článku zmíněno kdo byl úspěšnější.

    Čekal jsem, že bude v článku zmíněno kdo byl úspěšnější.

  • lentak37
    11:25 19.04.2013

    A ešte jedna taká úvaha, stroj je len na toľko dobrý ako jeho pilot, nevem ale to je len možno taká hlúpa úvaha.

    A ešte jedna taká úvaha, stroj je len na toľko dobrý ako jeho pilot, nevem ale to je len možno taká hlúpa úvaha.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3