Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!
- 19. 4. 2013
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim čtenářům ji přesto předkládáme, neboť věříme, že většinu z nich jistě zaujme. Oč tedy jde? Německým pilotům stíhaček Eurofighter Typhoon se v simulovaném souboji podařilo sestřelit americké stíhačky F-22A Raptor. Čtěte dále, jelikož se pak dozvíte, jak se jim to podařilo.
Německá kuchařka: Jak si naservírovat F-22A Raptor k obědu
Americký stíhač F-22A Raptor je bezpochyby nejpokročilejší letounem současnosti. Avšak na loňském leteckém cvičení Red Flag na Aljašce se německým pilotům stíhaček Eurofighter podařilo najít v jeho obraně slabiny. Situaci komentoval jeden německý pilot následovně: "Měli jsme k obědu salát z raptora."
Jak tedy sestřelit stíhačku F-22A Raptor? Rozhodně zapomeňte na radar, protože F-22 je na radaru díky "stealth" technologii špatně čitelná. Musíte se spolehnout na infračervené senzory, které odhalí horké spaliny vystupující z trysek motorů. Infračervený kulový senzor před kabinou eurofighteru dokáže tepelnou stopu raptora odhalit až na 50 kilometrů.
F-22 je konstruován především pro boj mimo vizuální kontakt BVR (Beyond-Visual-Range), při němž se spoléhá na své vynikající "stealth" vlastnosti. Vaší šancí je dostat se k němu co nejblíže a vtáhnout F-22 do agresivního "dogfightu", tzn. do klasického manévrovaného vzdušného souboje.
Foto: Trysky F-22 jsou obrovským zdrojem infračerveného záření. / Wikipedia
Eurofighter Typhoon je ve své čisté konfiguraci, tj. bez přídavných nádrží, oproti F-22 lehčí, menší a výkonnější. V souboji na blízko tak evropský letoun svého americké konkurenta překonává (resp. může překonat) v manévrovatelnosti, akceleraci a stoupavosti. Raptor sice může ve vertikální rovině manévrovat tryskami a měnit tak prudce směr letu, ale podobná akce jej stojí mnoho pohybové energie. Stroj při každé prudké změně směru ztratí rychlost a "propadne se", čímž se stává zranitelnější.
Pokud se již nacházíte v blízkosti raptoru, použijte svůj přilbový zaměřovač, "zamkněte" protivníka a odpalte střelu krátkého doletu. Přilbový zaměřovač je obrovskou výhodou stíhaček Eurofighter Typhoon. Piloti strojů F-22A Raptor se musejí bez přilbového zaměřovače obejít, neboť se Američanům nepodařilo kvůli technickým problémům vývoj adekvátní přilby dokončit.
Problém boje mimo vizuální dohled
Jak jste si všimli, klíčem k úspěchu je dostat se stíhačce F-22 Raptor "na tělo". Americké letectvo však oponuje, že je raptor konstruován především na boj mimo vizuální dohled. Zde se nejvíce uplatní přednosti amerického letounu, tedy vysoká rychlost, "stealth" vlastnosti, vynikající radar, vysoká nadmořská výška letu a pokročilé protiletadlové střely s dlouhým doletem.
Avšak spoléhat se pouze na boj mimo vizuální dohled je velice ošemetné. Vždyť již stíhačka F-4 Phantom II byla původně navržena pro BVR-boj. To byl také důvod, proč F-4 neměla zpočátku kanón pro blízky boj. Vietnamská válka však ukázala, že k precizní identifikaci cíle je nutné vizuální potvrzení protivníka. Jak připomíná magazín DVICE, nic nenasvědčuje tomu, že by se podobná praxe měla v blízké budoucnosti změnit, a to zejména při bojích nízké intenzity nebo při dodržování bezletové zóny.
Video: Manévrovací schopnosti Eurofighter Typhoon / YouTube
A pak je tu ještě problém s malou účinností raket s dlouhým doletem. Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka, nalézajícího se mimo vizuální dohled, pouze 24 střel. Studie došla k závěru, že jsou rakety s dlouhým doletem obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectvo myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod jí nevěřit.
Rozdílné pohledy na výsledky cvičení
Celkem přiletělo na cvičení Reg Flag osm letounů Eurofighter Typhoon pod vedením podplukovníka Marca Gruna. Po skončení cvičení nechtěl podplukovník přímo označit eurofightery za vítěze, ale jeho prohlášení tomu nasvědčují: "Odložil jsem si nějakou whisky. Pokud se někdo vrátil s dobrými výkony, a pokud víte, co je cílem BFM (základní bojové manévry – pozn. redakce) a dosáhnete toho, pak mu tu whisky naleji. A já nalil hodně whisky."
Jenže obdobná vyjádření kontrastují se závěry USAF. "Vypadá to, jako bychom měli zcela odlišné vzpomínky na výsledky BFM-střetů," komentuje jeden z pilotů raptorů.
Foto: Němečtí piloti jsou na sestřely F-22 hrdí. Na obrázku kabiny eurofighteru vidíme zakroužkované tři značky F-22. / The Aviationist, Dietmar Fenners
Zdroje USAF přiznávají, že eurofighter má dobrý výkon a je vynikající v "první zatáčce", avšak poté se již naplno ukazují přednosti vektorovatelné trysky stíhaček F-22 Raptor. Americký stíhač měl také dosahovat mnohem lepších výkonů při vysokých úhlech náběhů. "Dosáhli jsme četných sestřelů,“ uvádí jeden z pilotů USAF.
Americký podplukovník Paul Moga, velitel 5252. stíhací perutě, pak smířlivě dodal: "Pouze piloti znají detaily každé letecké situace, do které se dostali. To je svatým standardem pilotů. Jedno je však jisté – raptory a eurofightery jsou smrtící kombinace."
Zdroj: Flight Global , DVICE
Související články
Modernizace německých tanků Leopard 2 - Leopard 2 A7+
Německý hlavní bojový tank Leopard 2 je odborníky považován za jeden z nejlepších tanků na světě. Ač ...
- 13.09.2012
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace německých tanků Leopard 2 - Revolution MBT
Dnes budeme pokračovat v našem mini seriálu o posledních verzích tanků Leopard 2. Minule jsme si ...
- 19.09.2012
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Německá armáda kupuje kulomety MG5 (HK121)
Německý Bundeswehr se údajně rozhodl vyměnit své víceúčelové kulomety MG3 ráže 7,62 mm za nové ...
- 12.01.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Německý voják budoucnosti Gladius
Německo již přes deset let intenzivně pracuje na svém vlastním projektu vojáka budoucnosti. Dříve ...
- 24.01.2013
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
JaM: ano, obyčejné RWR to není, umí z pohybů zdrojů vysílání a vlastního udělat 3D pozici a nejen směr ozáření. Co se týče schopnosti detekce pomocí IRST systémů tak hodně záleží ...Zobrazit celý příspěvek
JaM: ano, obyčejné RWR to není, umí z pohybů zdrojů vysílání a vlastního udělat 3D pozici a nejen směr ozáření. Co se týče schopnosti detekce pomocí IRST systémů tak hodně záleží na tom v jakém režimu motory běží. Při cestovních rychlostech bez forsáže se vzdálenost detekce podstatně zkracuje.
Podmínky všech cvičení jsou dost omezené, hlavně z důvodu utajování parametrů ECM systémů, včetně schopností vlečných rušičů. V blízké budoucnosti budou mít letouny s radary AESA možnost přímo sestřelovat střely proti nim vyslané, obdobně jako dnes lze sestřelovat raketami dělostřeleckou munici. Pokud takovými schopnostmi budou vybaveny obě strany tak se letouny nejspíše budou i nadále dostávat pod hranici 18 mil a bude na nebi pořád veselo :-DSkrýt celý příspěvekVšechno co jakýmkoliv způsobem funguje, musí nutně uvolňovat IR záření (kupodivu palubní počítače v moderních letadlech jsou na IR vidět skoro stejně, jako motory) a moderní IR ...Zobrazit celý příspěvek
Všechno co jakýmkoliv způsobem funguje, musí nutně uvolňovat IR záření (kupodivu palubní počítače v moderních letadlech jsou na IR vidět skoro stejně, jako motory) a moderní IR senzory by údajně zachytily manévrovací trysku raketoplánu na oběžný dráze kolem Pluta... Existuje ale mlha, mraky atp. což jejich účinnost výrazně snižuje, proto se taky během Studené války tolik preferovaly radary (počítalo se s bojem o Evropu, kde cca 80% roku podmínky pro IR nejsou nic moc). Členitost prostředí je další věc, kopcem neprojde ani IR ani radiová vlna (ačkoliv pointou stealth technologie je schopnost působit "jako normálně" ze středních výšek i v chráněných oblastech).
Reálná bitva je dosti komplexní záležitostí - EFA ani F-22 nepoletí do boje sami a po jednom a nebudou bojovat nad liduprázdnou teoretickou zeměKoulí, přesto je zajímavé vidět výsledky podobných klání :-)Skrýt celý příspěvekCoffin Corner: ako som spominal nizsie, nie je problem si na nete pohladat vysledky subojov s Francuzskymi Rafale ktore sa odohravalo pred asi rokom v SAE... Francuzske Rafale s ...Zobrazit celý příspěvek
Coffin Corner: ako som spominal nizsie, nie je problem si na nete pohladat vysledky subojov s Francuzskymi Rafale ktore sa odohravalo pred asi rokom v SAE... Francuzske Rafale s vypnutymi radarmi a IRS-T prehrali s F-22 vsetky BVR strety...
BTW, Trysky ma F-22 odtienene asi najlepsie zo vsetkych stihaciek, tu je napr detail na trysky:
http://www.aircraftresourcecen... Skrýt celý příspěvekJirka: ALR-94 nie je len nejake RWR... RWR nedokaze vypracovat palebnu situalciu pre riadene strely. ALR-94 je cosi viac (jeho schopnosti su slusne utajovane), o com svedci aj ...Zobrazit celý příspěvek
Jirka: ALR-94 nie je len nejake RWR... RWR nedokaze vypracovat palebnu situalciu pre riadene strely. ALR-94 je cosi viac (jeho schopnosti su slusne utajovane), o com svedci aj jeho cena, uvadza sa ze jeho cena tvori 25% ceny F-22 Raptor.. navyse, pocas cvicnych subojoch v SAE proti Francuzskym Rafale, ich dokazali Raptory zachytavat s vypnutym radarom (pouzivali iba IRS-T), pricom Raptory ani nezapinali svoje AN/APG-77... (francuzi po cviceni predpokladali ze Americania zachytavali ich interlink) kazdopadne ani pri pouziti IRS-T Rafale BVR suboje nevyhral. sancu mal az pri VWR subojoch, no tie su vzdy dost o nahode.. (pre porovnanie, pri spolocnom cviceni Francuzskych Rafale a Britshych Typhoonov, Rafale Typhoony porazil s vysokym rozdielom...Skrýt celý příspěvek
to JaM: Znáte nějaký soudobý letoun, který by nebyl vybaven nějakým systémem RWR? Všeobecně je vždy výhodné používat výstražné přijímače, vždy bude mít totiž z principu funkčnosti ...Zobrazit celý příspěvek
to JaM: Znáte nějaký soudobý letoun, který by nebyl vybaven nějakým systémem RWR? Všeobecně je vždy výhodné používat výstražné přijímače, vždy bude mít totiž z principu funkčnosti vyšší dosah než klasický radiolokátor. Amíci maj tyto systémy hodně namakané, ale například systém EWS 39 bych hodnotil ještě lépe.
Je pěkné vědět informace ohledně dosahů raket při jejich porovnávání, jak je uvádíte. Trochu se divím, že to tak pánové porovnávali, asi neumějí počítat (přepočítat detekční schopnosti na danou RCS). Vyšší impulzní výkonu Irbisu plyne z principu napájení antény, jde ještě o radar typu PESA, kde se používá centrální vysílač. Detekční schopnosti pak "dohání" větší aperturou antény a kompresním poměrem na přijímací straně.
Při detekčních schopnostech nových radarů AESA, se budeme mít ještě na co těšit. I na funkce destrukce elektronických obvodů pomocí EMP. Novým trendem je taky vývoj radarů integrovaných do náběžných hran, pracujících s větší délkou vlny, zatím jsem se s tím setkal u Typhoonu a Su 35. Zvláštní, že si piloti F 22 při použití systému ALR 94 neporadili s radarem Captor, který má vyšší impulsní výkon (až 28 kW), než je 20 kW u Irbis E, pro úplnost ještě uvedu na internetu nalezenou hodnotu pro AN/APG 77 (12 kW). Hodnoty beru s rezervou, protože lze předpokládat řízení výkonu vysílačů. Nejspíše natolik spoléhají na stealth parametry, a tak i když je ALR 94 detekuje nějaký radar tak to prostě ignorují a žijí v domění, že jsou neviditelní.
Info pro autora: Našel jsem pěkný článek o cvičení Red Flag v časopise Letectví a kosmonautika v čísle 10/2012.Skrýt celý příspěvekTvrdit, že Raptor bez forsáže není z přední polosféry zachytitelný IRST je poněkud zavádějící. Pořád zůstává slušně detekovatelná tepelná stopa, navíc se při vyšších rychlostech ...Zobrazit celý příspěvek
Tvrdit, že Raptor bez forsáže není z přední polosféry zachytitelný IRST je poněkud zavádějící. Pořád zůstává slušně detekovatelná tepelná stopa, navíc se při vyšších rychlostech zahřívá i drak (s čímž má mimochodem velké problémy F-35) a u stealth letounů navíc RAM nátěry způsobují problémy s odvodem tepla. Také neplatí dogma, že IRST nemůže mít dosah větší než 50 km, záleží na technologii a u letadel neplatí pravidlo se zakřivením zemského povrchu, protože s výškou se dosah zvyšuje.
Co se týče přilbového zaměřovače, u Raptoru se narazilo na technologický a zatím neřešitelný problém s rozmístěním senzorů v kabině, tak aby spolehlivě snímaly polohu hlavy pilota. Docela mě zaráží že se při vývoji s tímto nepočítalo.Skrýt celý příspěvekeste dodam k triskam - Raptor dostal 2D vektorovanie prave koli tomu ze 2D trysky umoznuju lepsie odtienit motory. pozrite si poriadne detail trysiek - Ak Raptor nepouzije pridavne ...Zobrazit celý příspěvek
este dodam k triskam - Raptor dostal 2D vektorovanie prave koli tomu ze 2D trysky umoznuju lepsie odtienit motory. pozrite si poriadne detail trysiek - Ak Raptor nepouzije pridavne spalovanie, tak ho trysky neprezradia, teda minimalne nie z prednej polosfery. zadna polosfera sa zablokovat neda tak ci takSkrýt celý příspěvek
A_F : Raptor mal HMD mal dostat, no nakoniec z toho zislo, kedze financie na projekt su obmedzene a tak boli investovane do veci ktore maju vyssiu prioritu. Navyse, Raptor by mal ...Zobrazit celý příspěvek
A_F : Raptor mal HMD mal dostat, no nakoniec z toho zislo, kedze financie na projekt su obmedzene a tak boli investovane do veci ktore maju vyssiu prioritu. Navyse, Raptor by mal dostat novy palubny pocitac a ten v spolupraci s AESA radarom a ALR-94 senzormi, by mal vypocitavat palebnu situlaciu aj pre AIM-9X, takze pilot by mal ciel stale pod dohladom, nemusel by nan ani pozerat aby nan strelu naviedol. (podobne vraj vie fungovat aj F-35 v spolupraci s IR EODAS)Skrýt celý příspěvek
tak robit zaver ze dnesne strely stredneho doletu su nanic, pretoze nanic boli strely pouzite vo Vietname je celkom scestne.. dalej - IR systemy maju dosah max 50km,kedze su ...Zobrazit celý příspěvek
tak robit zaver ze dnesne strely stredneho doletu su nanic, pretoze nanic boli strely pouzite vo Vietname je celkom scestne..
dalej - IR systemy maju dosah max 50km,kedze su ovplyvnovane atmosferou. Raptor ma trysky tienene, takze na to aby ste s IR systemom Raptora detekovali, musel by pouzivat pridavne spalovanie co v pripade BVR nepotrebuje.. takze jedina sanca ako ho takto zachytit je v pripade ze bojuje vo VWR s inym strojom... otazka je ako ten stroj k nemu dostat...
Dosahy radarov su teoreticke, AusAirpower.net vychadza z dost nepresnych udajov (tak napr, ruskym strelam prisudzuje max dostrel ktory plati len voci velkym bombarderom ako B-52, kym v pripade AMRAAM uvadza dostrel proti stihackam s odrazovou plochou 1m2 (f-16), pricom taky Su-27 ma odrazovu plochu 5-10m2 a co sa tyka Irbisu, je to zastaraly radar s obrovskym vykonom, co z neho robi idealny ciel, kedze Raptor ma na palube ALR-94 - je to ako keby ste na snipera so zbranou usposobenou na strelbu v noci poslali vojaka s velmi silnou baterkou (svitilnou)
treningove BVR suboje su normalna vec, Raptor par takych uz stratil aj proti F-16 ci F/A-18.. podstatne je ze pri simulovanych bojovych stretoch nan ziadne ine lietadlo nema sancu (ani Typhoon) kedze tie zacinaju BVR... takze, ak by chcel mat pilot v Typhoone sancu, najprv potrebuje prezit priblizenie k cielu o ktorom ani nevie ze tam je...Skrýt celý příspěvekČlánek zaujal :-) Mohu-li něco přihodit... nízká účinnost (poměr odpáleno/sestřeleno) BVR střel není dána jejich hloupostí a neschopností, ale cíl má spoustu času provádět ...Zobrazit celý příspěvek
Článek zaujal :-)
Mohu-li něco přihodit... nízká účinnost (poměr odpáleno/sestřeleno) BVR střel není dána jejich hloupostí a neschopností, ale cíl má spoustu času provádět protiakce, což mj. znamená pelášit pryč co to dá (tzn spotřebovat velkou část paliva), případně odhodit výzbroj, což oboje vede prakticky k vyřazení letadla alespoň z aktuálního boje.
Střela s krátkým dosahem většinou dokážoe dostihnout svůj cíl dřív, než stačí zareagovat, tohle není jediný případ "podivného" sestřelu, když jsme měli na cvičení v Belgii L-159, "sestřelila" pomocí AIM-9 belgickou F-16 a ta ani netušila, odkud to přišlo (pilot L-159 zaměřil střelu od oka). HMD samozřejmě ještě dramaticky zvyšuje flexibilitu takových střel.
Což mě přivádí k otázce, zda-li se pro Raptora chystá jejich použití, nebo budou i nadále používat jen HUD?Skrýt celý příspěvekPodle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka nalézajícího se mimo vizuální dohled pouze ...Zobrazit celý příspěvek
Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka nalézajícího se mimo vizuální dohled pouze 24 střel skutečně.
Můžete mi tuhle větu nějak přeložit? ;)Skrýt celý příspěvek...poslední fotka je, si myslím, hodně vypovídající. Nepředpokládám, že by si malovali siluetu Raptora na éro, které by ho "nesestřelilo" A to evidentně IRST čidlo nemá ;-) Ale ...Zobrazit celý příspěvek
...poslední fotka je, si myslím, hodně vypovídající. Nepředpokládám, že by si malovali siluetu Raptora na éro, které by ho "nesestřelilo" A to evidentně IRST čidlo nemá ;-)
Ale co se týče stealth letounů, jako je Raptor, tak novější typy radarů dokáží takové cíle detekovat, Captor na Typhoonu to prý dokázal na 20 mil, ten má ještě anténu kývající se mechanicky, v budoucnu se počítá s technologií AESA (radar Ceasar). Pro příklad dávám odkaz na zdroj o detekčních schopnost radarů z Ruska, SU 35 s radarem Irbis E si podle tohoto zdroje dokáže poradit s takovými cíly na vzdálenost až 90 km.
http://www.ausairpower.net/APA... Skrýt celý příspěvekovšem na druhou stranu F-15 byl konstruován také na BVR takže si myslím že F-22 může být lepší než měla F-15 v izraelsko syrským konfliktu nebo válce v perském zálivu.
ovšem na druhou stranu F-15 byl konstruován také na BVR takže si myslím že F-22 může být lepší než měla F-15 v izraelsko syrským konfliktu nebo válce v perském zálivu.
Stranger: http://www.youtube.com/watch?v... "dokument" o Red Flag, otázkou je jestli vše tam zobrazené, vypadá tak i ve skutečnosti
Stranger: http://www.youtube.com/watch?v... "dokument" o Red Flag, otázkou je jestli vše tam zobrazené, vypadá tak i ve skutečnosti
Tyto výsledky cvičení jsou trochu scestná. Stealth schopnosti jsou esa v rukávě. Protivník může zachytit hlášení na radaru, např. F-15 vyšlou se typhony, ale ten nebude vždy ...Zobrazit celý příspěvek
Tyto výsledky cvičení jsou trochu scestná. Stealth schopnosti jsou esa v rukávě. Protivník může zachytit hlášení na radaru, např. F-15 vyšlou se typhony, ale ten nebude vždy očekávat číhajícího Raptora apod. taková překvapení typhoon prostě jen tak neudělá. Informovanost na bojišti je klíč.
Jinak zajímalo by mě, jak na cvičení simulují sestřel. Jestli je to obyčejný lock and bye nebo se tam započítávají úhybné manévry, countermeasures apod. , ví někdo?Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, že Němci i Američané jsou členy NATO a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento stav měl v blízké budoucnosti měnit, tak je asi nejdůležitější prohlášení poslední, ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že Němci i Američané jsou členy NATO a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento stav měl v blízké budoucnosti měnit, tak je asi nejdůležitější prohlášení poslední, tedy že raptory a eurofightery jsou smrtící kombinací. :-)
Plus bych dodal, že neznám všechny podrobnosti o cvičení, ale zdá se, že šlo jen o souboje samotných letadel a nebyl do nic započítán důležitý faktor protiletadlové obrany na zemi. Pak je letadlo vybavené stealth ve výhodě, protože dokáže snáze proniknout ke svému cíli.Skrýt celý příspěvekto Jan Grohmann http://aviationintel.com/2012/... Jestli jsem tomu porozuměl správně, tak ve ...Zobrazit celý příspěvek
to Jan Grohmann
http://aviationintel.com/2012/...
Jestli jsem tomu porozuměl správně, tak ve třetím odstavci se autor zmiňuje o infračerveném senzoru PIRATE a že německé stíhačky ho na cvičení neměly.Skrýt celý příspěvekDobrý den, obrázek německého Eurofighteru v úvodu je ilustrační. Není to fotka z cvičení Red Flag. V jednom ze zdrojů se píše... Find the F-22 on infrared. The Raptor is very ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den, obrázek německého Eurofighteru v úvodu je ilustrační. Není to fotka z cvičení Red Flag.
V jednom ze zdrojů se píše...
Find the F-22 on infrared. The Raptor is very hard to spot on radar, but it's big, and it's hot. A Typhoon can pick up a Raptor from about 50 kilometers away with infrared sensors.
Bohužel, zda opravdu použili německé Eurofightery ke sestřelu infračervené senzory... pokud máte někdo odkaz, kde se toto vyvrací, prosím o zaslání.Skrýt celý příspěvekHezký den! Neviděl bych to zas tak přesvědčivě, podmínky při níchž byly sestřely zaznamenány byly dosti odlišné od standardních konfigurací letounů. Pane Grohman, zajímalo by ...Zobrazit celý příspěvek
Hezký den!
Neviděl bych to zas tak přesvědčivě, podmínky při níchž byly sestřely zaznamenány byly dosti odlišné od standardních konfigurací letounů.
Pane Grohman, zajímalo by mne, jakým senzorem IRST zaměřil a sestřelil letoun na fotografii - evidentně se siluetami F 22 jako sestřelných letounů. Pokud se podíváte na jakýkoliv Typhoon tímto systémem vybavený tak zjistíte, že by měl být vidět i na tomto letounu. viz odkaz:
http://www.eurofighter.com/cap...
...doporučoval bych se podívat i na fotky Typhoonu z akce na Aljašce, moc IRST senzorů jsem na nich neviděl :-D
Spíše bych to viděl na reklamní tah pro IRST.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...