Vývoj izraelského vznášedla AirMule zdárně pokračuje
- 16. 9. 2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská společnost Urban Aeronautics již roky pracuje na robotickém dopravním prostředku AirMule kategorie VTOL (Vertical Take-Off and Landing ), tedy na stroji s kolmým startem a přistáním. Podle Izraelců AirMule přinese revoluci v zásobování vojáků v přední linii, i v záchranných operacích typu MEDEVAC (MEDical EVACuation).
Od vznášedla po létající auto
V současné době se vývojem vznášedla AirMule zabývá Tactical Robotics, dceřiná společnost Urban Aeronautics. AirMule nyní prochází náročnými leteckými testy a připravuje se stavba druhého prototypu.
Proč je kolem AirMule takový rozruch? AirMule je představitelem nové rodiny létajících strojů, kombinující schopnosti vrtulníku a vznášedla. Při stavbě AirMule se však konstruktéři očividně inspirovali půl století starým strojem Piasecki VZ-8 Airgeep.
AirMule se dokáže volně pohybovat jak po vodní hladině, tak i přes terénní nerovnosti. Stejně tak není problém dosáhnout letové hladiny běžného vrtulového letadla. Vznášedlo, nebo také někdy „létající auto", má výhodu v kompaktních rozměrech a bezpečně uložených, zapouzdřených rotorech.
Není proto problém bezpečně přistát přímo u lidí, techniky, uprostřed vegetace nebo úzkých uliček měst. Všude tam, kde vrtulníky nebo dokonce konvertoplány mají zapovězené přistání. Stejně tak je možné podnikat přízemní lety několik metrů či dokonce decimetrů nad zemí. Výrazně tak klesá ohrožení nepřátelskou protivzdušnou palbou nebo odhalení radarem.
Podle Tactical Robotics vznikl AirMule v reakci na zkušenosti izraelské armády z války v Libanonu (2006), i na zkušenosti koaličních sil bojujících v Iráku a Afghánistánu. Ukázalo se, že často nebylo možné evakuovat zraněné vrtulníky kvůli silné nepřátelské palbě nebo pro nepřístupný terén.
Letové testy AirMule jsou naplánovány i na celý příští rok. Před rokem 2020 pak mají AirMule dostat první zákazníci.
Technické parametry AirMule
Postupně se vyjasňují i technické parametry AirMule. Maximální startovací hmotnost je 1406 kg, z toho na užitečný náklad (náklad + palivo) připadá 635 kg.
Poměr palivo/náklad lze zvolit podle délky mise. Spotřeba AirMule při rychlosti 120 km/h je 132 kg paliva na hodinu letu. Při rychlosti 185 km/h pak 163 kg na hodinu letu. Maximální výdrž ve vzduchu, s plnými nádržemi a ekonomickým letem je větší než 5 hodin.
V modelovém případě dokáže AirMule na vzdálenost 50 km dopravit až 500 kg nákladu (let zpátky na prázdno). Podle propočtů Tactical Robotics je 10 až 12 vznášedel AirMule schopno trvale zásobovat 3000 bojovníků na bojišti a přitom vozit zpět zraněné nebo padlé vojáky.
O pohon AirMule se stará turbohřídelový motor Turbomeca Arriel 2. Stejný motor najdeme například ve vrtulnících AgustaWestland A109 nebo Sikorsky S-76. Maximální výkon je 691 kW (940 koní). Výkonný motor i konstrukce zapouzdřených rotorů umožňuje AirMule operovat v drsném počasí a silném větru – až do rychlosti 50 uzlů (96 km/h). Podle Tactical Robotics jde o výrazně lepší hodnotu než dosahují vrtulníky.
AirMule ale není žádné ořezávátko. Na délku měří 6,2 m, na šířku 2,15 a na výšku 1,8 metrů – rozměry luxusní limuzíny. Minimální přistávací plocha je 40 m2, což je jen 20 % hodnoty vojenských transportních vrtulníků.
Zdroj: Tactical Robotics
Související články
VTOL X-Plane: Phantom Swift vede
Firma Boeing získala od americké výzkumné agentury DARPA dalších 9,4 milionu dolarů na rozpracování ...
- 29.08.2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
SOV: Německo-polské vozidlo pro speciální jednotky
KMW (Krauss-Maffei Wegmann) představila na polské vojenské výstavě MSPO 2014 nové taktické vozidlo ...
- 08.09.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Horká půda Golanských výšin
Česká republika plánuje vyslat vojáky v rámci mise UNDOF (United Nations Disengagement Observer ...
- 09.09.2014
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Test laseru HEL MD
Boeing na začátku roku znovu otestoval laser HEL MD (High Energy Laser Mobile Demonstrator). Laser ...
- 10.09.2014
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...