VTOL X-Plane: Phantom Swift vede
- 29. 8. 2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Firma Boeing získala od americké výzkumné agentury DARPA dalších 9,4 milionu dolarů na rozpracování letounu s kolmým startem a přistáním VTOL (Take-Off And Landing) Phantom Sfiwt. Letoun společně s další trojicí soutěží v programu VTOL X-Plane, jehož cílem je vyvinout novou generací strojů schopných kolmého startu a přistání.
Program VTOL X-Plane
Program VTOL X-Plane odstartoval v minulém roce. Cílem programu je zjistit, zda současná úroveň vědy a techniky dovoluje zkonstruovat stroje schopné jak kolmého startu a přistání, tak i násobně rychlejšího letu než současné vrtulníky.
Cílová hmotnost letounu je požadována mezi 4500 – 5450 kg. Hmotnost užitečného nákladu musí představovat alespoň 40 % prázdné hmotnosti letounu. Mezi hlavní výkonnostní cíle však patří vysoká cestovní rychlost - 550 až 740 km/h. Jde o rychlost 2 až 3× větší, než vyvinou současné vrtulníky a zhruba o čtvrtinu větší, než v případě konvertoplánu V-22 Osprey.
Na začátku letošního roku vybrala DARPA čtyři soutěžící pro fázi 1 (Phase 1) - Aurora Flight Sciences, Karem Aircraft, Sikorsky Aicraft a Boeing. Každá z firem získala pro rozpracování svých návrhů přibližně 14 milionů dolarů. Všichni účastníci mají do konce roku 2015 předložit předběžné návrhy svých letounů.
Následně DARPA vybere v rámci fáze 2 (Phase 2) jediného uchazeče, kterému poskytne další finance na stavbu technologického demonstrátoru. První let (Phase 3) se očekává v letech 2017 až 2018.
Zdá se, že jedním z horkých kandidátů na vítězství je Boeng se svým letounem Phantom Sfiwt. Tiskové oddělení Boeingu se před pár dny pochlubilo získáním dalších 9,4 milionu dolarů v rámci fáze 1B (Phase 1B). V tuto chvíli není jasné, zda i ostatní soutěžící dostali v rámci fáze 1B další peníze.
Phantom Sfiwt
Boeing před ostatními soutěžicími výrazně technicky vede. Zatímco letouny ostatních jsou pouze na papíře, Phantom Sfiwt se již jako zmenšený model (17% velikost) dostal do vzduchu. Boeing si tak ověřil, že koncepce letounu pro program VTOL X-Plane je technicky reálná.
Phantom Sfiwt je štíhlý letoun, ideově připomínající konvertoplán. Na konci křídel je dvojice zapouzdřených překlopných rotorů. Ty pomáhají při startu a při dopředném letu poskytují potřebný tah.
Samy o sobě však pro kolmý start a přistání nestačí. Potřebný vztlak i stabilitu při startu zajišťuje další dvojice rotorů zapouzdřených do trupu letounu.
Ve své plné velikosti Phantom Sfiwt bude mít rozpětí 15,2 m a délku 13,4 m. Hmotnost je vypočítaná na 5450 kg. Problémem však není letoun škálovat do menších nebo větších rozměrů. Užitečný náklad, v podobě senzorů, nákladu nebo zbraní bude umístěn mezi dvojici trupových rotorů.
Pro technologický demonstrátor počítá Boeing s využitím turbohřídelových motorů General Electric CT7-8. Dlouhodobým cílem je však využití vhodnějších elektrických motorů, které budou zásobovat výkonné akumulátory na palubě.
V současné době program VTOL X-Plane počítá pouze s bezpilotními stroji. V případě potřeby je však možné uvažovat také o pilotovaném letadle.
Zdroj: IHS Janes
Související články
NASA testuje elektricky poháněná letadla
NASA začala testovat nový perspektivní způsob pohonu letadel – distribuovaný elektrický pohonný ...
- 18.07.2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...
- 21.07.2014
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
XV-58 Manta – konec vrtulníků?
Tým postgraduálních studentů z Georgia Institute of Technology navrhl unikátní letoun schopný ...
- 15.08.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?
Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních ...
- 27.08.2014
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
To co napsal RiMr71 má svou váhu. Funkční model pochopitelně není žádná záruka že zařízení bude fungovat v reálné velikosti. Co si pak možno představit pod výrokem "koncepce... je ...Zobrazit celý příspěvek
To co napsal RiMr71 má svou váhu. Funkční model pochopitelně není žádná záruka že zařízení bude fungovat v reálné velikosti. Co si pak možno představit pod výrokem "koncepce... je reálná"?Skrýt celý příspěvek
Alyxxik: viděl jsi někdy soudobé X-koptéry? Toto je jako objevovat ameriku. Na youtube najdeš podstatně pokročilejší běžně provozované modely. Pro laiku "jů" pro RC modeláře ...Zobrazit celý příspěvek
Alyxxik: viděl jsi někdy soudobé X-koptéry?
Toto je jako objevovat ameriku. Na youtube najdeš podstatně pokročilejší běžně provozované modely.
Pro laiku "jů" pro RC modeláře "hmm"...Skrýt celý příspěvekZajímavý je hlavně jak rychle proběhl vývoj toho modelu, což je v tom youtube videu: 3 dny navrhování, 10 dní shánění dílů a dva týdny stavby než vzlétl. To je podle mě dost ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavý je hlavně jak rychle proběhl vývoj toho modelu, což je v tom youtube videu: 3 dny navrhování, 10 dní shánění dílů a dva týdny stavby než vzlétl.
To je podle mě dost působivý.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...